Jos lapsi ei saa nähdä vanhempiaan edes pienessä hiprakassa niin pitääkö olla aina selvinpäin kun ei ole hoitajaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyn vaan.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä luulen, että erona siihen, että mun tuttavapiiri on ihan niin täyspäisiä, että uskaltavat ottaa lastenkin edessä silloin tällöin jonkun verran, johtuu siitä, ettei ne notku täällä palstalla. Minäkin tänne vain eksyin taas imetyksen lomassa. Minusta tuntuu, että täällä aina huutelee vähemmistö mitä sattuu, ja tulee ihan eri kuva ihmisten mielipiteistä, kun minä en tunne näin kriittisiä ihmisiä ollenkaan, joita täällä huutelee. En ole lainkaan huolissani ystävieni lapsista, vaikka tiedänkin heidän ottavan lastenkin edessä, sillä tiedän, että tarpeen tullessa, vaikka veressä olisikin jonkin verran promilleja, he kykenevät täysin sataprosenttisesti pitämään lapsistaan hyvää huolta. Kaikki ei mene niin pihalle alkoholista, etteivät kekenisi enää huolehtimaan lastensa tarpeista. Minulla on kyllä ehkä yksi sinkku kaveri, joka pökertyy pienestäkin määrästä alkoholia aika hyvin, mutta kaikille niin ei käy, eikä hänen alkoholin käyttö minua niin kiinnosta, kun ei hänellä ole lapsiakaan. Uskon kyllä, että suurin osa onnistuu pitämään lapsistaan hyvää huolta, vaikka sillon tällöin jotain tilannetta alkoholin kanssa juhlistaisi lasten läsnäollessa.

Musta on kyllä ihan hienoa että osataan ottaa kohtuullisesti lapsen nähden, ja toimia niin ettei lapselle tule siitä paha mieli. Kuten esimerkiksi baubau kerrot toimivasi, ja useat muutkin täällä.
Mulle tulee vaan jo itselleni huono omatunto ajatellessani juomista lapsen nähden, varmaan juurikin isän takia. Ehkä toivoisin osaavani näyttää lapselle sitten myöhemmin miten juodaan vain yks siideri ja jätetään se siihen.

Tuli mieleen yks tapaus lapsuudesta, jossa eräs meidän kylän pariskunta käytti hoitajana yläaste ikäistä tyttöä lähtiessään juomaan. Heillä oli ala-aste ikäinen poika. Jättivät lapsenvahdille aina viinapullon kotiinsa ja vahti tämän sit joi samalla kun poika leikki ulkona missä lie. Oli järkyttävää kerran nähdä tällanen tilanne kun lapsenvahti istui koneella ja joi viinaa kun perheen lapsi oli pihalla ja piti itsestään huolta. Kyllähän ne siellä aina pärjäsi kun oli rivitalo ja aikuisia aina siellä läsnä, hyvä naapurusto, mutta mun mielestä aika hirveää että kun otetaan kotiin lapsenvahti, niin ei se käytännössä mitään tehnyt, ja viel kännissä kun mikä...

Ja nimimerkille kysyn vaan: kuinkas syrjässä sitten asutte? Varmaan löytyy joka kylästä ja kaupungista nuoria jotka lapsia hoitavat, kysele vaan kaikilta tahoilta, varmaan esim perhetyöntekijä olis mahdollinen apu edes pariksi tunniksi, pääsette miehen kanssa vaikka syömään tai muuta tekemään toisinaan. Tai löytyskö täältä HoivaNet - lastenhoitaja ja hoivapalvelut kotiin ?

Muutamaksi tunniksi olemme joskus saaneet hoitoapua. Haluaisimme vain lähtee mieheni kanssa pidemmälle, olla siis yötä poissa. Siihen ei ole ketään löytynyt. Katsoin tuota hoivanettiä mutta tälle alueelle sillä ei löytynyt mitään.

[QUOTE="vieras";23798627]Niinpä niin, muutamaa torilla hiprakassa juhlivaa Leijonaa kauhistellaan ja samaan aikaan mammat puolustelee omaa kännäystään/"pikku hiprakkaa" kotona lasten nähden...
Pikkusen on ristiriitasta :D Mutta toki noista leijonien juhlista ne omat lapset silti sen alkoholinkäytön nyt varmasti oppivat :D[/QUOTE]

Tätä mäkin ihmettelen!
Lievää kaksinaismoralismia!
Taidan olla ainoa joka "puolustelee" leijonia ja "tuomitsee" vanhempien alkoholinkäytön.

Mun vanhemmat oli kohtuukäyttäjiä, ja joskus harvoin isoissa juhlissa ottivat enemmän. Ovat edelleen ihan samanlaisia, eivät todellakaan ole koskaan olleet mitään suurkuluttajia vaan enemmänkin "keskieurooppalaisittain" käyttäviä. Eli ainakaan mun kohdalla tämä kahtiajako ei pidä paikkaansa.

Pari vuotta sittenhän tuli ison tutkimuksen tulokset (kaivakaa googlesta jos ehditte) siitä, kuinka jo pieni nousuhumala pelottaa lapsia, vaikka vanhemmat omasta mielestään eivät vielä ole edes muuttuneet. Ja että myös se "positiivinen" humalatila, ei vain rähinäkänni on luultuakin traumaattisempaa, jo se eka ja ainoa kerta. Sekin riittää mulle syyksi.

Mikä ihme siinä kuningas alkoholissa on NIIn tärkeää, että sitä pitäisi ottaa lasten nähden enemmän kuin se saunaolut? Miksi alkoholia pitäisi humaltumismielessä juoda? Miten se vaan voi olla tärkeämpää, kuin lapsen hyvinvointi. KAIKKI lapset eivät traumatisoidu, mutta mistä tiedät, että se oma on juuri se joka ei niin tee? Ja takaisinhan ei tekoaan saa, jos lapsi ahdistuukin? Ei mun äiti vieläkään tiedä, että mua oksetti se niiden pikku hiprakkka ja pelotti. Nekin luulee, että just niiden lapsi oli asian kanssa ok. Mulle mun lasten hyvinvointi on niin tärkeää, että olen vaikka lopun elämääni selvinpäin jos pitää valita alkoholin tai lasten parhaan välillä!

Niin joo, nämä tutkimusten tekijäthän ei ole lainkaan puolueellisia, kun lähtivät tuollaista tutkimusta tekemään. Aika usein sitä löytää jonkun asia, jos sitä etsii.

Musta on kyllä ihan hienoa että osataan ottaa kohtuullisesti lapsen nähden, ja toimia niin ettei lapselle tule siitä paha mieli. Kuten esimerkiksi baubau kerrot toimivasi, ja useat muutkin täällä.
Mulle tulee vaan jo itselleni huono omatunto ajatellessani juomista lapsen nähden, varmaan juurikin isän takia. Ehkä toivoisin osaavani näyttää lapselle sitten myöhemmin miten juodaan vain yks siideri ja jätetään se siihen.

Tuli mieleen yks tapaus lapsuudesta, jossa eräs meidän kylän pariskunta käytti hoitajana yläaste ikäistä tyttöä lähtiessään juomaan. Heillä oli ala-aste ikäinen poika. Jättivät lapsenvahdille aina viinapullon kotiinsa ja vahti tämän sit joi samalla kun poika leikki ulkona missä lie. Oli järkyttävää kerran nähdä tällanen tilanne kun lapsenvahti istui koneella ja joi viinaa kun perheen lapsi oli pihalla ja piti itsestään huolta. Kyllähän ne siellä aina pärjäsi kun oli rivitalo ja aikuisia aina siellä läsnä, hyvä naapurusto, mutta mun mielestä aika hirveää että kun otetaan kotiin lapsenvahti, niin ei se käytännössä mitään tehnyt, ja viel kännissä kun mikä...

Ja nimimerkille kysyn vaan: kuinkas syrjässä sitten asutte? Varmaan löytyy joka kylästä ja kaupungista nuoria jotka lapsia hoitavat, kysele vaan kaikilta tahoilta, varmaan esim perhetyöntekijä olis mahdollinen apu edes pariksi tunniksi, pääsette miehen kanssa vaikka syömään tai muuta tekemään toisinaan. Tai löytyskö täältä HoivaNet - lastenhoitaja ja hoivapalvelut kotiin ?

Varmasti osaat näyttää hyvää esimerkkiä jos vain niin haluat ;) Kyllä ihan täysjärkiselle tunnut ... :D ja ihan pakko kertoa että esimerkiksi nyt viime vappuna kaikki pukeuduttiin naamiaisasuihin - ihan lapsen mieliksi. Oli se aika koominen näky kun yhden taaperon ympärillä pyörii 6 aikuista pukeutuneena naamiaisasuihin :D Ja vasta sitten saunan jälkeen itseä lukuunottamatta ne oluset. (miehillä oli ulkona mukana myös grillausoluet) Eli, haluan tosiaan korostaa että ei se itse alkoholi ole se tärkein meille. Vaikka se kuva on saattanut tässä välittyä.

Aika järkkyä tuo että jätetty lapsenvahdille viinaa! Ei näin....

Minä luulen, että erona siihen, että mun tuttavapiiri on ihan niin täyspäisiä, että uskaltavat ottaa lastenkin edessä silloin tällöin jonkun verran, johtuu siitä, ettei ne notku täällä palstalla. Minäkin tänne vain eksyin taas imetyksen lomassa. Minusta tuntuu, että täällä aina huutelee vähemmistö mitä sattuu, ja tulee ihan eri kuva ihmisten mielipiteistä, kun minä en tunne näin kriittisiä ihmisiä ollenkaan, joita täällä huutelee. En ole lainkaan huolissani ystävieni lapsista, vaikka tiedänkin heidän ottavan lastenkin edessä, sillä tiedän, että tarpeen tullessa, vaikka veressä olisikin jonkin verran promilleja, he kykenevät täysin sataprosenttisesti pitämään lapsistaan hyvää huolta. Kaikki ei mene niin pihalle alkoholista, etteivät kekenisi enää huolehtimaan lastensa tarpeista. Minulla on kyllä ehkä yksi sinkku kaveri, joka pökertyy pienestäkin määrästä alkoholia aika hyvin, mutta kaikille niin ei käy, eikä hänen alkoholin käyttö minua niin kiinnosta, kun ei hänellä ole lapsiakaan. Uskon kyllä, että suurin osa onnistuu pitämään lapsistaan hyvää huolta, vaikka sillon tällöin jotain tilannetta alkoholin kanssa juhlistaisi lasten läsnäollessa.

Vaikka pystyis huolehtimaankin, niin kannattaisi silti hetki miettiä miltä siitä lapsesta tuntuu. Lapsi todellakin huomaa sen pikku hiprakkasi, vaikka miten omasta mielestäsi käyttäytyisit ihan normaalisti ja se voi lapsesta olla pelottavaa.
Ja jos joudut lasta viemään esim. sairaalaan, niin uskoisin, että jotain seurauksia siitä tulee jos vanhemmat on kännissä/hiprakassa. Tietoa ei tosin ole kun omakotaista kokemusta ei ole..

Kiitos vaan, aina tylsään ja arkiseen perhe-elämään. Tätä ei tunnu sellaiset vanhemmat tajuavan kuinka tylsää perhe-elämä on kun ei ole turvaverkkoja kun aina joutuu olemaan lapsen kanssa, ikinä ei pääse miehen kanssa kaksin mihinkään.

Jos elämäntilanne ei jousta eikä muutu, kannattaa miettiä omaa suhtautumistaan. Sitä voi aina muuttaa. Ei ehkä kannata ajatella, että aina JOUTUU olemaan lapsen kanssa. Keksikää joskus jotain kivaa puuhaa koko perheenä. Menkää vaikka pienelle viikonloppureissulle. Eihän se täysin lapsetonta perisuhdeviikonloppua korvaa, mutta tuo kivan breikin tavalliseen perusarkeen kuitenkin. Parin viikonlopun "juhlimisen" säästöillä tekee jo pienen reissun vaikka naapurikaupunkiin.

Kotona ollaan joskus saatettu ottaa molemmat pari lasia viiniä illalla, vaikka tyttö nukkuukin yläkerrassa. Täältä kun on lyhyt matka sairaalaan ja taksi/ambulanssi tulee nopeasti, jos jotain jollekin sattuu (lähinnä ajattelen, että jos tytölle tulee jotain). Mutta mökillä olen ehdoton siinä, että aina on jomman kumman tai jonkun seurueesta oltava ajokunnossa. Se on niin korvessa, että avun tulo sinne kestää. Mä en oikein diggaile siitä, että lapsi näkee kännisiä aikuisia. Musta ihan eri asia on esim. lasten nähden ottaa pari lasia viiniä ruuan kanssa, kun se, että humalahakuisesti juodaan.

Kiitos vaan, aina tylsään ja arkiseen perhe-elämään. Tätä ei tunnu sellaiset vanhemmat tajuavan kuinka tylsää perhe-elämä on kun ei ole turvaverkkoja kun aina joutuu olemaan lapsen kanssa, ikinä ei pääse miehen kanssa kaksin mihinkään.

Hei, älä viitsi. kokeiles samaa ilman sitä puolisoa... aivan yksin. ole onnellinen siitä että teitä on sentään kaks joilla on tylsää.

:headwall:

Tulee kyllä fiilis että ap on niitä jotka yrittää tehdä asioista vaikeeta ja puolustella tekosyillä käytöstään. Lisäksi toi kamala valittaminen ja "kun meillä on niin vaikeeta eikä ole ketään"... Mieti yksinhuoltajia joilla IHAN OIKEESTI on vaikeeta eikä ole ketään! Teitä on siellä 2 aikuista!

[QUOTE="vieras";23798359]Miksi?
Taksit kulkee jos esim autolla täytyisi johonkin päästä eikä kaikki känniin tule vaikka 3 pulloakin jois kaljaa tms.
Ja varmasti osaisi lapsesta huolehtia jos joku hätä yöllä tulisi.[/QUOTE]

tiesitkö että jos olet juonut sen parikin olutta, siideriä niin se haisee susta aika kauas.

Jos sattuu jotain ja vaikka menetteki taksilla ja lääkäri haistaa alkoholin niin tervetuloa lastensuojelu. Vaikka ei tuliskaan mitään mutta saatatte päätyä asiakkaaksi kuitenki.

Muutamaksi tunniksi olemme joskus saaneet hoitoapua. Haluaisimme vain lähtee mieheni kanssa pidemmälle, olla siis yötä poissa. Siihen ei ole ketään löytynyt. Katsoin tuota hoivanettiä mutta tälle alueelle sillä ei löytynyt mitään.

Hitsi, mulla on oikeasti paha mieli sun puolesta. Ymmärrän miten tärkeää on saada myös sitä kaksinkeskeistä aikaa, ei muuten pysy parisuhde kunnossa. Ainakin meillä se on tärkeää, vaikka lapsi onkin aina tärkein, ei meillä esim. seksielämä toimis alkuunkaan jos lapsi ei olis joskus mummolassa. Silloin saa vähän enemmän aikaa panostaa yhdessäoloon kuin lapsen nukkumaan mentyä illalla..
Toivon sydämestäni että löydätte vielä jonkun auttamaan!

[QUOTE="vieras";23798695]Vaikka pystyis huolehtimaankin, niin kannattaisi silti hetki miettiä miltä siitä lapsesta tuntuu. Lapsi todellakin huomaa sen pikku hiprakkasi, vaikka miten omasta mielestäsi käyttäytyisit ihan normaalisti ja se voi lapsesta olla pelottavaa.
Ja jos joudut lasta viemään esim. sairaalaan, niin uskoisin, että jotain seurauksia siitä tulee jos vanhemmat on kännissä/hiprakassa. Tietoa ei tosin ole kun omakotaista kokemusta ei ole..[/QUOTE]

Omat ja tutut vanhemmat ottivat alkoholia nuoruudessani meidän kaikkien lasten läsnäollessa, eikä yhdelläkään ole mitään negatiivista sanottavaa tuosta. Olen tästä ystävieni kanssa keskustellut, kun ollaan ihmetelty, että miksi alkoholista on nostettu niin iso haloo. Olen aivan varma, että jotkut vanhemmat ei ole ihan "kunnossa", kun ottavat alkoholia, mutta uskon, että kyllä useimmiten ovat. Tästä alkoholista paasaamisesta on tullut jokin muotivillitys, jolle en ainakaan minun elämästäni löydä perusteita. En ole nähnyt sen negatiivisia vaikutuksia, mutta jotkut valitettavasti varmasti ovat, eivätkä nyt kykene ymmärtämään, että ei kaikkien vanhemmat pimahda alkoholista.

[QUOTE="vieras";23798702]Jos elämäntilanne ei jousta eikä muutu, kannattaa miettiä omaa suhtautumistaan. Sitä voi aina muuttaa. Ei ehkä kannata ajatella, että aina JOUTUU olemaan lapsen kanssa. Keksikää joskus jotain kivaa puuhaa koko perheenä. Menkää vaikka pienelle viikonloppureissulle. Eihän se täysin lapsetonta perisuhdeviikonloppua korvaa, mutta tuo kivan breikin tavalliseen perusarkeen kuitenkin. Parin viikonlopun "juhlimisen" säästöillä tekee jo pienen reissun vaikka naapurikaupunkiin.[/QUOTE]

Kyllä me teemme paljon reissuja lapsen kanssa. Emme me aina ole kotona, mutta ei se että olemme koko perhe reissussa korvaa sitä että olisi kiva joskus mennä miehenkin kanssa kaksin johonkin pitemmälle reissulle.

Hah... menkää käymään tätä keskustelua keski- tai etelä- eurooppaan. Tä on kyllä mun mielestä kertakaikkiaan hassua. Ilmeisesti ne, jotka jyrkimmin ovat sitä mieltä, että alkoholia ei missään tapauksessa saa käyttää lasten läsnäollessa vetävät itse aina perskännit juodessaan alkoholia. Itse olen vakuuttunut, että osaan mieheni kanssa pitää huolen lapsestamme parin viinilasin jälkeen aivan yhtähyvin, kuin selvinpäin. Ei alkoholin käyttö ole sama asia, kuin perskännien vetäminen...
Perskännien juominen on aina yhtä ällöttävää tapahtui se sitten missä tahansa.

Hah... menkää käymään tätä keskustelua keski- tai etelä- eurooppaan. Tä on kyllä mun mielestä kertakaikkiaan hassua. Ilmeisesti ne, jotka jyrkimmin ovat sitä mieltä, että alkoholia ei missään tapauksessa saa käyttää lasten läsnäollessa vetävät itse aina perskännit juodessaan alkoholia. Itse olen vakuuttunut, että osaan mieheni kanssa pitää huolen lapsestamme parin viinilasin jälkeen aivan yhtähyvin, kuin selvinpäin. Ei alkoholin käyttö ole sama asia, kuin perskännien vetäminen...
Perskännien juominen on aina yhtä ällöttävää tapahtui se sitten missä tahansa.

Se sun oma arviointikyky ei ole se kaikkein luotettavin!

Miski ei voi olla kuin kaksi ääripäätä, Joka perskännit tai absolutismi..
Eikö olisi parempi kotona näyttää mallia KOHTUULLISESTA alkoholin käytöstä? Ei sen alkoholin tarvitse olla mikään mörkö.
Itse näytän mielummin lapsilleni,että alkoa voi ottaa kohtuullisesti. Olen varma ,että minun lapseni ei ole ensimmäisenä kaupungilla vetämässä örveleitä,vaan kyllä ne taitaa olla niiden lapsia joille alkosta tehdään paha/kieletty asia.

[QUOTE="vieras";23798727]Tulee kyllä fiilis että ap on niitä jotka yrittää tehdä asioista vaikeeta ja puolustella tekosyillä käytöstään. Lisäksi toi kamala valittaminen ja "kun meillä on niin vaikeeta eikä ole ketään"... Mieti yksinhuoltajia joilla IHAN OIKEESTI on vaikeeta eikä ole ketään! Teitä on siellä 2 aikuista![/QUOTE]

Jokaisella on omat ongelmat, ja ne tuntuu ihan yhtä suurelta kun jonkun muun "oikeammat" ongelmat. Hitto että on ärsyttävää tommonen vertailu. Miettikää kaikki vaikka sitten niitä afrikan lapsia joilla ei oo vanhempia tai ruokaa tai vettä tai on HIV, niin ei kellään muulla saa olla sitten mitään ongelmia. Kaikkihan meillä on kun kultalautasella tuotua eikä koskaan saa mitään pyytää, kun onhan sillä yksinhuoltajallakin kaikki hyvin kun ei sillä ole mitään oikeita ongelmia. Sillähän on kuitenkin varmaan asunto, vesihana, sisävessa ja luultavasti ruokaa... Mikäs hätä sillä sitten on?

Mä en itsekään kestä katsella edes pienessä hiprakassa olevia ihmisiä jos itse olen selvinpäin, joten en odota sitä lapsiltanikaan. 1-2 saunasiideriä/olutta/lasia viiniä on ok, mutta enempää ei tarvi lasten aikana ottaa (eikä myöskään lasten nukkuessa koska ei ne lapset tajuttomia ole vaikka ne nukkuvat eli ne voivat yht'äkkiä herätä ja tarvita sitä aikuista)

No sehän on jo pieni hiparakka!!!!!

Tutkimusten mukaan 95 % on sitä mieltä, että lasten läsnä ollessa ei saisi humaltua. Samoissa tutkimuksissa kuitenkin yli puolet sekä miehistä että naisista on vastannut, että pienten lasten läsnäollessa voi kuitenkin humaltua, jos joku seurueesta on selvä ja huolehtii lapsista. On tietenkin hyvä, että lapsesta huolehditaan silloinkin, kun aikuiset käyttävät alkoholia. Kannattaa kuitenkin pohtia, mitä lapsi ajattelee ja tuntee kohdatessaan humalaisia aikuisia esimerkiksi omassa kodissaan yöaikaan.

Humaltuminen vaikuttaa aina käytökseen, vaikka humaltuva ihminen itse kuvittelisikin toimivansa aivan samaan tapaan kuin selvin päin. On turha kuvitella, että humaltumisen pystyisi salaamaan jälkikasvulta, sillä lapset ovat tutkitusti erittäin tarkkoja havainnoijia ja huomaavat varmasti aikuisen muuttuneen käytöksen.

Aikuinen saattaa jopa ajatella, että iloiset humalaiset ovat lapsestakin hauskoja. Lapsen kokemus voi kuitenkin olla aivan toisenlainen, sillä aikuisten riehakkuus voi jopa pelottaa häntä.

Suomen kasvatus- ja perheneuvontaliiton kyselyyn vastanneista ala-asteikäisistä lapsista suurin osa (91 %) kokee humalaisen ihmisen negatiivisena. 55 % lapsista määrittelee humalaisen myös aggressiiviseksi, ilkeäksi, kamalaksi tai vihaiseksi.

tiesitkö että jos olet juonut sen parikin olutta, siideriä niin se haisee susta aika kauas.

Jos sattuu jotain ja vaikka menetteki taksilla ja lääkäri haistaa alkoholin niin tervetuloa lastensuojelu. Vaikka ei tuliskaan mitään mutta saatatte päätyä asiakkaaksi kuitenki.

Tuohon jälkimmäiseen en kyllä usko.
Ainakaan jos nyt ei änkyräkännissä ole.
Esim 3 kaljaa tms on eri kuin 13.

Minä ainakin tässä alkoholin "vastustajana" juon kohtuullisesti kun juon, lapsen poissa ollessa. Viimeksi otettiin miehen kanssa kotona, minä kaksi lonkeroa ja mies kolme siideriä. Ei me mitään kännejä vedetä, koska se ei yksinkertaisesti ole kovin hauskaa kun ei muista mitään "kivasta" illasta ja seuraavana aamuna on paha olo. Juoda voi myös kohtuullisesti silloinkin kun lapsi on poissa. Baarissa käydessä juodaan myös kohtuullisesti, niin että muisti pelaa, kävely onnistuu eikä sammuta heti kotiin tullessa. Hauskaa on silloin, kun mieli on hyvä.

No esimerkiksi mieheni vanhemmat viikonloppuisin ottavat kotonaan parit saunaoluet ja siihen päälle ehkä jotkut parit konjakkilasit tai likööriä ihan tv.tä katsellessa tai pelaillessa. Tai sitten se on punaviiniä ruoan kanssa kaksi lasia ja sen jöälkeen likööri. He eivät koskaan jatka juomista humalaan eikä koskaan siirry baariin, eivät ole baarissa viihtyviä ihmisiä ja muutenkin ovat fiksuja koulutettuja kansalaisia.

Heillä on alaikäisiä lapsia talossa, eivätkä hekään näytä kärsivätn. Meno talossa on asiallista, ei heistä edes sitä hiprakkaa huomaa kuin ehkä jostain hyvin pienistä asioista. Mun mielestävni noin voi tehdä. Se vähän riippuu todellakin siitä miten vanhemmat käyttäytyy ja mikä sitten on se hiprakka kenenkin mielestä. Olen kuullut, että joku juotuaan yli viisi väittää tilaansa hiprakaksi, vaikka hän on selvästi jo humaltunut.

Jos se hiprakka jollakin kestää koko illan ja jatkaa nousuaan, kikatellaan ja puhutaan estottomasti juttuja lasten kuullen ja käyttäydytään muutenkin hyvin poikkeavasti niin se ei ole ok. Tai jos se käytös menee siihen, että yllättäen tekeekin mieli baariin ja aletaan lapsille soitella kiireessä lapsenlikkaa i menee mun mielestä jo yli ymmärryksen. Ystäväni luona juuri noin, että lapset kotonaan joutuvat sellaisessa epävarmuudessa olemaan vanhempien humalan ja mielialojen mukaan, että ahaa nyt lähdetäänkin Minna tädille tästä yöksi. . Jos halutaan baariin, sovitaan se jo enenn kuin siinä promillen humalassa.

Siihen asti kun käytös pysyy asiallisena, niin se hiprakka tai toisinsanoen alkoholin kohtuukäyttö on ok lastenkin edessä. Siksipä en osaa oikein asettua kummallekaan puolelle, koska se mikä käytös on asiallista on vaikea määritellä ja miten lapset sen ottaa.

Jokatapauksessa olen nähnyt usein, että harvemmin vanhemmat osaavat arvioida käytöstään lasten kannalta ja lapset jää siinä sivuun kun aletaan ottamaan kuppia, ei ajatella mitä lapset tykkää asiasta. On kuitenkin vanhempia joiden kohdalla tilanne ei mene noin, kuten mieheni vanhemmat, ja heille tosiaan suon sen alkoholin vaikka omien lastenikin ollessa siellä hoidossa. Ei tule yhtään epämukava tai epävarma olo, kun taas oman äitini ja isäni luo en voisi lapsia kuvitellakaan jättäväni...

Yhteistyössä