Jos lapsesi saa isovanhemmiltaan 50?, ja käyttää siitä 30?, saatko sinä..

En toki käyttäisi. Totaalisen pakon edessä voisin lainata, mutta maksaisin hetimmiten takaisin. Lapsen raha on lapsen raha. Ennemmin sitten loppu raha säästöön, kuin isän tai äidin kukkaroon.

Lapsilisät menee meillä(kin) elämiseen, lasten vaatteisiin, ruokaan, harrastuksiin jne. Mutta jos siis lapsi lahjaksi saa rahaa joltakulta, niin se on lapsen ikioma raha. Oli ikää sitten 2kk tai 10v. Vähän valvon, mitä sillä saa ostaa, mutta pääosin lapsi saa itse päättää.

vinci
kyllä se raha kuuluu sillon kokonaisyuudessaan lapselle eikä vanhemmille..ellei ole sanottu että ostakaa koko perheelle jotain..sillonhan sen voi käyttä bensaan jne.
lapsilisät on tarkotettu lapsen kuluihin jotka vanhemmat saa päättää.
en mäkään anna miehelle omia lahjarahojani jos miehellä ei oo rahapulaa tmv vaikka onkin ns yhteistalous/yhteistä kaikki.

juurikin yks päivä sain appivanhemmilta 150 euroo "kun mää aina autan niitä", sillonki olin kahvitusapuna kun oli synttärit. enkä olisi nuinkaan paljoa ottanu kun on isohko summa mut kun ei takasinkaan huolinu niin en mää rahan pälle sylje ; o

Käytän rahan.Enkä näi siinä mitään varastamista koska ostan lapsille kuitenkin sillä rahalla jotain mitä tahtovat,tavallaan otan rahan "itselleni" mutta ostetaan jotain mitä lapset löytää silloin kun kaupoissa liikutaan.ei se minusta katso jos sä käytät rahan silloin ja lapset saa sen kuitenkin takaisin ajan myötä.Meillä kyllä menee niin että jos noi saa rahaa mulle sanotaan että käytä sä se miten parhaaksi näet ja osta vaippoja yms.

Riippuu miten raha annetaan. Jos annetaan, osta jotain lapselle tällä, niin ostan sitten lapselle sillä jotain. Jos annetaan tässä vähän tytöllenne "bensarahaa" niin voi tulla mummoakin katsoon useamminkin, niin sitten tosiaan menee bensaan/ruokaan yms. Jos annetaan se vaan lapsen käteen, "vie äitillesi" niin käytetään luultavammin omiin+lapsenkin menoihin.Lapsi on siis 2v.

Syntterirahat+johonkin tavaraan tarvittavat rahat laitetaan talteen tilille ja jos sieltä jotain ottaa myöhemmin (ellei joku lapsen juttu) niin sitten maksetaan ilman muuta takaisin!

huhhuh..mä tehny esim niin että jos oon saanu mummolta rahaa lapselle ja jos itellä ollu tiukkaa niin oon ostanut ruokaa ja vaikkapa just sitä bensaa..ja sit ku itellä' rahaa niin st ostetaan muksuille lelua ym kivaa..ei kai se nyt väliä "millä" rahalla just lapselle ostaa.. |O

ja lapsilisä pvänä ostan AINA pojille jotain kivaa :whistle:

Meillä isomummi antaa lapsille usein kun käydään jonku noinki suuren summan kuin 50?. Ja isot ostaa sillä mitä ostaa, mut pienille ostan minä jotaki mitä ne sillä hetkellä tarvii ja sit ne saa ite ostaa vaikka namia parilla ?. Mut eihän se raha mulle oo, vaan lapselle.

Hmm..
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
jos raha annetaan lapselle on minusta varastamista ottaa se lapselta!! kyllä se raha kuuluu käyttää lapseen jos se hänelle on annettu. laittaa esim. tilille tai pankkiin tms.

hävetkää!!
Siin ei ikinä tulisi mieleenkään ottaa lapselle annettuja rahoja.

Me laitetaan lasten saamat rahat aina lasten tileille, eikä käytetä niitä mihinkään.

Jos oikein tiukka paikka joskus tulisi, niin tottakai lasten rahoilla voisi ostaa lapsille vaikkapa vaatetta. Omiin tarpeisiin ei meillä lasten rahaa käytetä.

Hello
En jaksanu lukee ku kysymyksen mutta en todellakaan ottais lapsen rahoja. Jos jompikumpi/kumpikin lapsistani (1v ja 3v) sais rahaa niin en ottais siitä itselleni vaan kaikki käyttäisin kyllä lapsiin. Vanhemman kans jopa mietittäis yhdessä mitä tahtoo.

vieras
En todellakaan käyttäisi noihin juokseviin menoihin siksi että se on jo väärin lahjan antajaa kohtaan. hän on halunnut ilahduttaa lasta ja hankkia tälle jotain mistä tämä tykkää. sitten kuulee ettei rahalla ostettukaan lapselle mitään vaan ihan ruokaa ja bensaa.

Olen omille kummilapsilleni antanut rahalahjoja ja olen tarkoittanut sen todella siksi että lapsi saa jotain kivaa, en koko perheen ruokkimiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
No eiköhän siinä tapauksessa se raha tule jossain vaiheessa kuitenkin lapsen hyväksi käytettyä. Siis alkuperäisen esimerkin 30e lapseen ja 20e bensaan. Kai sille lapselle ostetaan vaatteita, leluja tai tavaroita myöhemminkin? Vai onko pointti, että heti pitää käyttää lahjaraha lapsen hyväksi?
Ei heti, mutta ei ole lapsen asia osallistua ruoka/bensakustannuksiin, ja käsittääkseni ei lainasta ollut kyse.
Mä ilmeisesti kulutan lapseen ihan tolkuttomasti suhteessa yhteen 50 euroon, että mulle ei ole merkitystä, että se menee ensin mun omaan lompakkooni ja käytännössä käytän sen setelin työpaikkaruokailuun ja sitten ostelen omilla rahoillani lapselle leluja ja vaatteita. Siis että mun ei tartte korvamerkitä sitä lapselle erityisesti. Lapseen ja lapsen tarvikkeisiin kuitenkin menee enemmänkin tonneissa rahaa vuodessa...

Lapsi on 2v, joten ei mene kauppaan shoppailemaan yksin.

Yhä sitä mieltä, että lapseen se raha menee kokonaisuudessaan ihan varmasti.

halipula
Jos saa 50e niin laitetaan se pankkiin. On sen verran pienet nää tytöt ettei omaa rahaa vielä onneksi tarvii. Mutta jos joku itse tarvitsee esim. lapsen ruokaan tai vaatteisiin sen rahan niin mielestäni vanhempi voi sen siihen käyttää.

jysäys
No ei kuulu vanhemman käyttää, ellei sitten ole vanhemmalle sanottu että osta sinä jotain (ja en näin ap:n jutusta ymmärtänyt).
Tyhmää kun täällä jotkut vetoaa käyttävänsä rahat omiin tarpeisiinsa, ja sitten sanovat, että ostavat myöhemmin lapselle kuitenkin vaatteita yms. Niin hei haloo, eikös ne pitäis ostaa ilman sitä lahjarahaakin?! Mitäs sanotte rahanantajalle kun kysyy mitä lapsi osti?
Ja sitten vastaajat vois tosiaan taas huomioida, että onko kyseessä 1-vuotias, vai 10-vuotias...
Ja te jotka käytätte lapsen lahjarahan omiin tarpeisiin, niin kehtaisitteko kertoa sen sille joka rahan antoi?

Yhteistyössä