Jos lapsesi saa isovanhemmiltaan 50?, ja käyttää siitä 30?, saatko sinä..

Alkuperäinen kirjoittaja Mulju:
Poika on 2 vuotias ja joskus mummot saattaa antaa rahaa. Antavat sen mulle ja sanovat että osta jotain pojalle. Yleensä ne rahat sit menee siihen kun käyn ruokakaupassa. Samalla ostetaan vaippoja isompi erä ja pojalle jokin lelu tai kirja.

Mä olen niin huono äiti et joudun käyttää lapsilisätkin laskujen maksuun ja ruokaa!

Et varmasti ole ole ainoa joka käyttää lapsilisiä esim. kauppaan. Ostathan sinä ruokaa lapsellekki. Ei tuo taida susta huonoa äitiä tehdä :hug:

Jos lapsi saa rahan itselleen fyysisesti, niin sitten se on lapsen.

Jos lapsen raha annetaan mulle, niin se menee osaksi normaalia elämistä. Toki voin sanoa, että se on nyt käytetty osana talvikenkiä, mutta käytännössä nyt tuo lompakossa oleva 50e menee mun työpaikkaruokailuun (anoppi antoi just sen). Jos siis haluaa ajatella, miten tuo korvamerkitty raha käytetään. Lapselle kuitenkin ostetaan talvivaatteet ja kengät sitten pankkikortilla, mun tililtäni.

kultainen
meillä lapsilisästä menee osa lapsen säästötilille ja loput käytetään lapseen esim. leluihin, ei kuitenkaan ruokaan tai vaatteisiin koska minun mielestä vanhempien kuuluu huolehtia näistä ihan muilla varoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Alkuperäinen kirjoittaja poikienäiti:
meil ei oo ees lapsille pankkitilejä :ashamed: vielä ainaka... ja vasta ku ovat teini iässä saavat tilit ja oman lapsilisänsä käyttöön.niin kauan minä huolehin raha asiat.
Toki pitää huolehtia. Mutta se, että käyttää lapsen rahat omiin juttuihinsa ei ole huolehtimista. Minä en varasta omalta lapseltani.

Miten ihmeessä ne rahat mulle kuuluis, jos lapsi on ne kerran saanut? Olkoonkin sitten vaikka kuinka pieni lapsi.
VARASTA? hei haloo..onko se varastamista jos mummu antaa MUN käteen viis kybää ja sano että osta jotain pojalle?? esim jos tuo 5v saa vitosen tai kympin niin sen saa hän pitää ja ostaa jotain järkevää..Ja onko ruuan ym ostaminen ja bensan omiin juttuihin laittoa? ei minusta. Liian paksua puhua varastamisesta |O

ja mä oon sitä mieltä että ne joilla on varaa laittaa lapsilisät säästöön...ei tulisi saada lapsilisää...lapsilisä on tarkoitettu käytettäväksi lapsen hyväksi heti...aatelkaa kuinka monessa muussa maassa lapset saa lapsilisää :/ :p

Alkuperäinen kirjoittaja Siipien havinaa:
just ....yleensä se 50 ekee annetaan mulle...mitä vajaa 3-vuotias sillä sitten ostas :xmas: |O ..itse ostan sitten sille jotain lelua/kirjaa tai jotain muuta tarpeellista :heart:
Totta kai! Eihän 3-vuotiasta voi yksinkään kauppaan laittaa. Mutta se, että käyttää lapsen rahoja omiin juttuihinsa, on minusta varkaus.

v
Arvaan, että ap sun ex on tehnyt näin. Törkeää, eikö ex tajua, mitä on säästöön laittaminen? En käytä itse lapsien saamia rahoja, mut ei niillä pelkkiä lelujakaan saa ostaa, aina.

päivi
Kyllä lapsen saamat rahat on lapsen!!!
Mummu antaa tytölle aina syndelahjaksi 100? ja viime vuonna ostettiin sillä rahalla talveksi kengät,villahaalari,kintaat ja hattu.Lopuilla mitä jäi niin myöhemmin leluja.
Huomenna neitin 3v synttäreitä juhlitaan ja mummon antamilla rahoilla ostetaan tytön himoitsema jokin little pony linna tai jokin muu kalliimpi lelu ja loput menee neidin vaatteisiin.

just ....yleensä se 50 ekee annetaan mulle...mitä vajaa 3-vuotias sillä sitten ostas :xmas: |O ..itse ostan sitten sille jotain lelua/kirjaa tai jotain muuta tarpeellista :heart:
Totta kai! Eihän 3-vuotiasta voi yksinkään kauppaan laittaa. Mutta se, että käyttää lapsen rahoja omiin juttuihinsa, on minusta varkaus.
Mutta pitääkö se juuri se samainen seteli erityisesti käyttää kaupassa vain ja ainoastaa lapsen asioihin. Mitä tehdään, jos Puuhapete-lehti maksaa 8.90 ja rahaa jää jäljelle 1.10e ja säästöpossua ei ole vielä? mää ilmeisesti varastan sitten sen rahan, jos laitan omaan lompakkooni B) Vaikka ostaisinkin lapselle myöhemmin jotain ihan varmasti.

tuolla ne on lasten kukkaroissa ne rahat.käytetään sit lasten tarpeisiin jos tulee joku kallis ostos.vielä ei ole sellaista tullu että olis tarvinnu käyttää.sit vielä lapsilla omat tilit jotka saavat sitten kun täyttävät 15v.anoppi laittaa sinne aina rahaa.ei tietoa mitä siellä on.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Mutta pitääkö se juuri se samainen seteli erityisesti käyttää kaupassa vain ja ainoastaa lapsen asioihin. Mitä tehdään, jos Puuhapete-lehti maksaa 8.90 ja rahaa jää jäljelle 1.10e ja säästöpossua ei ole vielä? mää ilmeisesti varastan sitten sen rahan, jos laitan omaan lompakkooni B) Vaikka ostaisinkin lapselle myöhemmin jotain ihan varmasti.
No niin no... Meneehän se toki pilkunn*ssimikseksi kun oikein väännellään. Ei ehkä sitä samaista seteliä tarvitse käyttää, mutta kyllä musta ne rahat pitää lapsen menoihin laittaa.

No mielestäni se on yksi ja sama annetaanko se raha lapsen vaiko vanhemman käteen...se on lapsen raha kuitenkin.
Ja saanko käyttää sitä johonkin muuhun kuin siihen mitä lapsi sillä rahalla haluaa tai tarvitsee ? No en, sillä ruokaa ja bensoja ei voi noihin laskea vaan ne kuuluu jokaisen vanhemman maksaa ihan omista rahoistaan. Eihän kukaan meistä pyydä vuokraa omilta lapsiltaan vain sen takia, jotta se vuokrakin/lainanlyhennykset pitää maksaa.

No niin no... Meneehän se toki pilkunn*ssimikseksi kun oikein väännellään. Ei ehkä sitä samaista seteliä tarvitse käyttää, mutta kyllä musta ne rahat pitää lapsen menoihin laittaa.
No eiköhän siinä tapauksessa se raha tule jossain vaiheessa kuitenkin lapsen hyväksi käytettyä. Siis alkuperäisen esimerkin 30e lapseen ja 20e bensaan. Kai sille lapselle ostetaan vaatteita, leluja tai tavaroita myöhemminkin? Vai onko pointti, että heti pitää käyttää lahjaraha lapsen hyväksi?

No eiköhän siinä tapauksessa se raha tule jossain vaiheessa kuitenkin lapsen hyväksi käytettyä. Siis alkuperäisen esimerkin 30e lapseen ja 20e bensaan. Kai sille lapselle ostetaan vaatteita, leluja tai tavaroita myöhemminkin? Vai onko pointti, että heti pitää käyttää lahjaraha lapsen hyväksi?
Totta kai sitä aina ostaa myöhemmin lapselleen jotain. Mutta en mä silti menisi ostamaan lapsen rahoilla bensaa yms. Ei vaan tunnu oikealta.

en todellakaan
No en käytä lapsien lahjaksi saamia rahoja bensaan tai esim. ruokaan. Kyllä ne lapsen saamat rahat käytetään ihan vain siihen lapseen. Jos itse annan rahaa lahjaksi vaikka kummilapselleni niin oletan että vanhemmat käyttää ne rahat johonkin sellaiseen mitä lapsi tarvitsee. Esim. polkupyörään, vaatteisiin, tai vaikka leluihin. Ja minusta lapsilisät ei ole mitään KELAn antamia lahjoja lapselle, vaan niitten tarkoitus on kattaa osa lapsesta aiheutuvista kuluista.

Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja kultainen:
meillä lapsilisästä menee osa lapsen säästötilille ja loput käytetään lapseen esim. leluihin, ei kuitenkaan ruokaan tai vaatteisiin koska minun mielestä vanhempien kuuluu huolehtia näistä ihan muilla varoilla.
Ihan tosissas oot? Jos laitat vaikka 50? kuussa säästöön niin lopulla 50? ostetaan leluja? Joka kuukausi?

Ei heti, mutta ei ole lapsen asia osallistua ruoka/bensakustannuksiin, ja käsittääkseni ei lainasta ollut kyse.

Yhteistyössä