Jos lapsesi saa isovanhemmiltaan 50?, ja käyttää siitä 30?, saatko sinä..

Alkuperäinen kirjoittaja jysäys:
No ei kuulu vanhemman käyttää, ellei sitten ole vanhemmalle sanottu että osta sinä jotain (ja en näin ap:n jutusta ymmärtänyt).
Tyhmää kun täällä jotkut vetoaa käyttävänsä rahat omiin tarpeisiinsa, ja sitten sanovat, että ostavat myöhemmin lapselle kuitenkin vaatteita yms. Niin hei haloo, eikös ne pitäis ostaa ilman sitä lahjarahaakin?! Mitäs sanotte rahanantajalle kun kysyy mitä lapsi osti?
Ja sitten vastaajat vois tosiaan taas huomioida, että onko kyseessä 1-vuotias, vai 10-vuotias...
Ja te jotka käytätte lapsen lahjarahan omiin tarpeisiin, niin kehtaisitteko kertoa sen sille joka rahan antoi?
No itselläni on 2v lapsi. Jos rahan antaja kysyy, että no mitäs lapsi osti, niin ei se nyt oleta, että lapsi ois sillä itse kaupassa käynyt. Kyllä voisin hyvin sanoa, että lapsi osti bensaa jotta pääsi mummoa tapaan :)

Mutta on kyllä eriasia kun lapsi on noin pieni kuin, että lapsi olisi jo esim. 6v joka jo ymmärtää rahan päälle. Tällöin en veisi kyllä lapselta rahaa, vaan saisi kuluttaa ne omiin leluihinsa.

No ei kuulu vanhemman käyttää, ellei sitten ole vanhemmalle sanottu että osta sinä jotain (ja en näin ap:n jutusta ymmärtänyt).
Tyhmää kun täällä jotkut vetoaa käyttävänsä rahat omiin tarpeisiinsa, ja sitten sanovat, että ostavat myöhemmin lapselle kuitenkin vaatteita yms. Niin hei haloo, eikös ne pitäis ostaa ilman sitä lahjarahaakin?! Mitäs sanotte rahanantajalle kun kysyy mitä lapsi osti?
Ja sitten vastaajat vois tosiaan taas huomioida, että onko kyseessä 1-vuotias, vai 10-vuotias...
Ja te jotka käytätte lapsen lahjarahan omiin tarpeisiin, niin kehtaisitteko kertoa sen sille joka rahan antoi?
Jeps kehtaan sanoa, että sitten kun ostan seuraavan kerran lapselle jotain, niin sitä on sitten ostettu. Taisin sanoa viimeksi, että raha menee talvikenkiin (mies huikkasi että ei kyllä riitä). Kengat ostin viikonloppuna ja nyt mulla on 50e lompakossa. Meneekö se siis mun menoihin, kun ne kengät on jo ostettu? Rahan anoppi antoi kouraan vasta viikolla.

Ja kyllä siinä olet oikeassa, että ostaisin ne kengät muutenkin lapselleni. Jos isovanhemmat kuitenkin haluavat osallistua lapsen menoihin, niin pitäisikö minun keksiä jotain sellaista, mitä lapsi ei olisi tarvinnut, jotta se olisi ollut näkyvämpi ostos? Mä en tosiaan käytä käteistä mihinkään muuhun kuin johonkin pikkuhiluvitkuttimiin...

Isommalle lapselle siis raha varmaan menee suoraan lapselle, ei vanhemmalle...

jysäys
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Jeps kehtaan sanoa, että sitten kun ostan seuraavan kerran lapselle jotain, niin sitä on sitten ostettu. Taisin sanoa viimeksi, että raha menee talvikenkiin (mies huikkasi että ei kyllä riitä). Kengat ostin viikonloppuna ja nyt mulla on 50e lompakossa. Meneekö se siis mun menoihin, kun ne kengät on jo ostettu? Rahan anoppi antoi kouraan vasta viikolla.

Ja kyllä siinä olet oikeassa, että ostaisin ne kengät muutenkin lapselleni. Jos isovanhemmat kuitenkin haluavat osallistua lapsen menoihin, niin pitäisikö minun keksiä jotain sellaista, mitä lapsi ei olisi tarvinnut, jotta se olisi ollut näkyvämpi ostos? Mä en tosiaan käytä käteistä mihinkään muuhun kuin johonkin pikkuhiluvitkuttimiin...

Isommalle lapselle siis raha varmaan menee suoraan lapselle, ei vanhemmalle...
Saivartelua...
Sinähän kuitenkin ostit lapselle jotain, eikö, ja ilmoitit antajalle että ostat kengät, eikö?
Kysehän oli, että lapsen rahoilla on ostettu just esim ruokaa. Ne, jotka näin tekevät kertoisitteko sen rahanantajalle?

jysäys
Ja ap:n tapauksessa, kyse lienee lapsesta, joka jo itse rahaa käyttää. Näin voisi ainakin lauserakenteesta päätellä... Sen perusteella siis kommentoin, en sen, että joku saa ristiäislahjaksi 20euroa.

vieras
Lapsen rahat on lapsen rahoja. Me laitetaan yleensä ne rahat lasten tileille, jos ei ole jotain tiettyä ostettavaa. Vaatteita ei yleensä noilla lahjarahoilla osteta, jos ei sitten ole ihan sitä varten annettu. Kerrotaan aina rahalahjan antajalle, mitä niillä hankittiin tai että menivät tilille säästöön. Ja noilta tileiltä ei ole vielä koskaan nostettu rahaa eli niitä ei käytetä. Toivottavasti on tileillä mukavat summat, kunhan lapset ovat siinä iässä, että lähtevät opiskelemaan :)

Vielä ei ole onneksi niin PA oltu, että olis tarttenu lapsilta rahaa pummata.

Saivartelua...
Sinähän kuitenkin ostit lapselle jotain, eikö, ja ilmoitit antajalle että ostat kengät, eikö?
Kysehän oli, että lapsen rahoilla on ostettu just esim ruokaa. Ne, jotka näin tekevät kertoisitteko sen rahanantajalle?
Saivartelua joo. Mä uskon, että se bensan ostaja ostaa lapselleen vielä jotain. Ei varmasti lapsi jää osattomaksi. Vai jääkö? Tässä on vissiin kysymys myös siitä, onko joku rahalipuke korvamerkattu vain lapsen ostoksiin vai meneekö se joustavasti osaksi lapselle ostettavia tavaroita vaikka ekaksi se ehkä menee vaikka lähikauppaan ja myöhemmin ostetaan lapselle jotain. Vähän niin kuin "minne lapsilisät menee".

Nythän voidaan myös sanoa, että kengät ei kelpaa, koska minä ostaisin lapselleni ne joka tapauksessa? Ei lapsi kengittä voi talvea olla. Vai pitäisikö ne olla sitten kalliimmat kengät, joita en ehkä muuten ostaisi lapselle? Pitääkö se tavara siis olla "ylimääräistä" eli esim leluja sitten, jotta se tuntuisi enemmän lahjalta?

vieras..
Jos ei ole rahaa ostaa ruokaa tai bensaa, niin on järkevää käyttää tuo ylimääräinen 20 euroa niihin. Mutta vastaavasti lapselle tulee antaa raha takaisin jossain muodossa joskus myöhemmin, kun siihen on mahdollisuus. En näksi pahana, vaikka koko 50 euroa käytettäisiin ruokaan, jos lapsella ei sillä hetkellä ole mitään erityisiä tarpeita ja ruokarahat olisivat lopussa.

vieras
Kuinkakohan monen isovanhemmat hyväksyisi, että rahat käytetään mihin sattuu. Kyllä tollanen raha on minun mielestäni aina laitettava pankkiin. Miksi ette osta omilla rahoillanne lastentarvikkeita.

toki kehtaan kertoa..ja nimenomaan antavatkin "lapselle" koska tietävät kuin tiukka tlanne on yh:na..saan siis ostaa niillä muutakin ku vaatetta tai leluja pojille...

vieras ..
Jos ruuasta olisi pulaa, niin meidän lasten isovanhemmat varmasti arvostaisivat enemmän sitä, että raha käytetään ruokaan kuin että sillä ostettaisiin esimerkikisi leluja. Muutenkaan isovanhemmat eivät oikein ymmärrä lelujen ja lahjojen päälle, vaan pitävät parempana järkevää rahan käyttöä perheen hyväksi.

jatkan
jos rahat annetaan suoraan lapselle hn myös käyttää ne.

Jos ne annettaisiin vanhemmille että voisi ostaa vaatteita ja bensaa niin silloin se on talouden tukea.

Ihan turha vääntää muuta.
Tyhmäkin tajuaa että jos se lapsen käteen annetaan se on lapsen raha ja hän päättää mitä haluaa.
Ei ole lapsen velvollisuus vaatettaa ja ruokkia itseään.

Samaa mieltä kuin valtaosa eli raha on tarkoitettu lapselle eikä vanhemmille, ts pistäisin sen sitten lapsen tilille odottamaan tai vaikka muuten talteen niin että voin sitten ottaa käyttöön kun seuraavan kerran lapselle jotain ostan. Ja (lapsen iästä riippuen) kerron sitten lapselle että tämä lelu/kirja/vaate tms on sitten lahja mummulta ja ukilta, myös isovanhemmille voisin kertoa mitä olen ostanut tai isomman lapsen kohdalla laittaa tämän soittamaan kiitokset.

Tottahan tuo menee niin kuin työäiti kirjoitti, eli ei rahaa välttämäti tarvitse korvamerkitä vaan voi muuten sen muistaen "ottaa käyttöön" sopivassa tilanteessa. Jokatapauksessa näkisin että raha kuuluu jolalin lailla mennä selkeästi lapseen, mikäli lahjoittajat eivät ole erikseen sanoneet että käyttäkää perheelle miten haluatte.

jatkan
siis jos raha annetaan lapselle käteen niin ottaako vanhemmat ahneena sen itselleen?

Ei sitä kuulu laittaa mihinkään sailöön tai mitään, vaan lapsi päättää mitä sille tehdään. Ei kenelläkään ole oikeutta ottaa toisen rahoja. Lapset ei ole vanhempien omistuksessa!

kotona kirves kädessä: PAKKO SANOA ETTÄ OLET NIIN ÄRSYTTÄVÄ PERSOONA! mutta vastatakseni kysymykseen, en ottaisi lapsien rahoja. enkä kenenkään muunkaan :/ mutta tuskin kukaan pöllii lapsiensa rahoja,onkohan menny vähän paisutteluksi tämäkin asia? |O

Alkuperäinen kirjoittaja jatkan:
siis jos raha annetaan lapselle käteen niin ottaako vanhemmat ahneena sen itselleen?

Ei sitä kuulu laittaa mihinkään sailöön tai mitään, vaan lapsi päättää mitä sille tehdään. Ei kenelläkään ole oikeutta ottaa toisen rahoja. Lapset ei ole vanhempien omistuksessa!
no just, annetaanko raha esim 1v lapsel, ja hän päättää mihkä se laitetaan, no jos rikas on, niin käyhän se niinkin. ei lapsi osaa säilöä! ja lapsi voi haluta ostaa koko 50e karkkia, pitäskö lapsen antaa si vain ostaa? järki hei, älä jätä!!!!! :kieh:

Yhteistyössä