Jos lapsesi saa isovanhemmiltaan 50?, ja käyttää siitä 30?, saatko sinä..

kyrsä, on joo, mutta on vanhempien tehtävä katsoa ettei mene aivan turhuuteen, kun voi ostaa pysyvää, tai järkevää, vanhemmat on lapsien huoltajia! ei pienet lapset osaa ajatella järkevästi ja miettiä parasta käyttötarkoitusta, lasta voi ohjata järkevämpään ostokseen, tai vanhemmat voi perustaa lapselle tilin, jonka lapsi saa käyttöönsä 18v ja voi ostaa ajokortin, auton tai jtn millä sitten alkuun pääsee, itsenäistymisessä!

Alkuperäinen kirjoittaja rakkaimpani:
kyrsä, on joo, mutta on vanhempien tehtävä katsoa ettei mene aivan turhuuteen, kun voi ostaa pysyvää, tai järkevää, vanhemmat on lapsien huoltajia! ei pienet lapset osaa ajatella järkevästi ja miettiä parasta käyttötarkoitusta, lasta voi ohjata järkevämpään ostokseen, tai vanhemmat voi perustaa lapselle tilin, jonka lapsi saa käyttöönsä 18v ja voi ostaa ajokortin, auton tai jtn millä sitten alkuun pääsee, itsenäistymisessä!
Riippuu niin lapsen iästä. Tuskin antaisin herkkuja koko rahalla ostaa, mutta muuten on kai ihan sama mihin sen laittaisivat, kunhan ei muille jakele :saint:

kotona kirves kädessä: PAKKO SANOA ETTÄ OLET NIIN ÄRSYTTÄVÄ PERSOONA! mutta vastatakseni kysymykseen, en ottaisi lapsien rahoja. enkä kenenkään muunkaan :/ mutta tuskin kukaan pöllii lapsiensa rahoja,onkohan menny vähän paisutteluksi tämäkin asia? |O
En tiedä ap:n tilannetta mutta tunnen kyllä ihmisiä jotka ovat noin toimineet, siis ottaneet lapsen lahjarahat omaan käyttöönsä ilman että ovat myöhemminkään ostaneet niillä mitään lapselle. Ja siis silloinkin kun on kysymys isommasta lapsesta joka jo hyvin ymmärtäisi saaneensa vaikka niiltä isovanhemmilta tuon lahjan. :/

vieras..
Alkuperäinen kirjoittaja jatkan:
siis jos raha annetaan lapselle käteen niin ottaako vanhemmat ahneena sen itselleen?

Ei sitä kuulu laittaa mihinkään sailöön tai mitään, vaan lapsi päättää mitä sille tehdään. Ei kenelläkään ole oikeutta ottaa toisen rahoja. Lapset ei ole vanhempien omistuksessa!
Jos lapsi on sen ikäinen, että pystyisi päättämään, niin aivan hyvin hän voisi lainata rahan vanhemmilleen. Itse olin aikoinaan ylpeä itsestäni, kun lainasin isälleni rahoja auton ostoa varten. Sain rahat takaisin korkoineen sovitun ajan päästä.

näin
Alkuperäinen kirjoittaja KYRSÄ:
Riippuu niin lapsen iästä. Tuskin antaisin herkkuja koko rahalla ostaa, mutta muuten on kai ihan sama mihin sen laittaisivat, kunhan ei muille jakele :saint:
niinpä!

Ja jos on niin pieni lapsi niin hänen käteensä ei laiteta sellasta summaa rahaa mitä ei osaa käsitellä!
Jos isovanhemmat tai muut haluaa laittaa lapselle säästöön voi laittaa suoraan tilille.
Miksi se pitää kiusaksi antaa käteen ja sitten ahneet vanhemmat vie?
Jos on lapselle käteen jotain rahaa annettu se on hänen ja hänen päätös mitä tehdään.
On myös antajalla vastuu tietää mitä antaa, ja vanhemmat voi kyllä kertoa millaisia summia annetaan tuhlattavaksi ja mihin tilille voi säästöön laittaa.

tai sitten jos tarvii avustusta lasten vaattesiin se annetaan äidille jos äiti niistä huolehtii.
Ei sen monimutkaisempaa ole.

.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras..:
siis jos raha annetaan lapselle käteen niin ottaako vanhemmat ahneena sen itselleen?

Ei sitä kuulu laittaa mihinkään sailöön tai mitään, vaan lapsi päättää mitä sille tehdään. Ei kenelläkään ole oikeutta ottaa toisen rahoja. Lapset ei ole vanhempien omistuksessa!
Jos lapsi on sen ikäinen, että pystyisi päättämään, niin aivan hyvin hän voisi lainata rahan vanhemmilleen. Itse olin aikoinaan ylpeä itsestäni, kun lainasin isälleni rahoja auton ostoa varten. Sain rahat takaisin korkoineen sovitun ajan päästä.
no eikö antamninen ja ottaminen ole sitten eri asia? Älä nyt väännä ja sekoita asioita keskenään.
On eri antaa kuin ottaa, kenelläkään ei ole oikeutta ottaa toiselta ilman lupaa mikä toiselle kuuluu.

Luulisi jokaisella olevan kasvatuksessa se jo selvää.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja kotiinkasvamaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
käyttää loput 20? bensaan ja ruokaan?
niin siis kelle se raha annettiin?

toki voi lapselta varastaa jos haluu
Yhä edelleen sille lapselle, mutta mä en ole loppuja ruokaan ja bensaan käyttäny, vaan joku toinen.
Onko varmaa ettei se joku muu ole laittanut tuota rahaa kuitenkin "korvan taa" niin että myöhemmin paremman tilaisuuden tullen käyttää sen lapseen?

vieras..
Alkuperäinen kirjoittaja .:

no eikö antamninen ja ottaminen ole sitten eri asia? Älä nyt väännä ja sekoita asioita keskenään.
On eri antaa kuin ottaa, kenelläkään ei ole oikeutta ottaa toiselta ilman lupaa mikä toiselle kuuluu.

En oikein pysy mukana tässä keskustelussa ja en tiedä, kuka sekoittaa ja mitä. Menee liian sekavaksi.

Jos kyseessä on pieni lapsi, niin silloin vanhemmat joutuvat päättämään lapsen puolesta. Ja silloin se tarkoittaa rahan ottamista, tai oikeasti se olisi lainaamista, sillä tietysti raha pitäisi maksaa lapselle takaisin.

Tuossa aiemmin varmaan puhuttiin sitten ottamisesta ilman, että maksetaan takaisin. Lainattu rahakin otetaan usein kädestä.

.
Alkuperäinen kirjoittaja .:

En oikein pysy mukana tässä keskustelussa ja en tiedä, kuka sekoittaa ja mitä. Menee liian sekavaksi.

Jos kyseessä on pieni lapsi, niin silloin vanhemmat joutuvat päättämään lapsen puolesta. Ja silloin se tarkoittaa rahan ottamista, tai oikeasti se olisi lainaamista, sillä tietysti raha pitäisi maksaa lapselle takaisin.

Tuossa aiemmin varmaan puhuttiin sitten ottamisesta ilman, että maksetaan takaisin. Lainattu rahakin otetaan usein kädestä.
jos lainaat jotain tekstiä niin silloin luulisi vastauksen olevan edelliselle kirjoittajalle. jos vastaat yleisesri kirjoita alas...

KOTONA KIRVES KÄDESSÄ kuuluuko se asia jotenkin sinulle? olet oikea juoruämmä varmasti, luulet olevasi kaikessa oikeassa, saat kyllä minun vereni kiehumaan, huolehdi vain omista asioistasi, miten muuten kuvittelet jotta se on sinun asiasi? oikeasti muuta tuonne ruotsin puolelle :saint: :kieh:

Jos
Jos perheellä on rahapulaa ja se raha tarvitaan vaikka siihen ruokaan, niin minusta on ainoastaan järkevää että se siihen käytetään. Olisi älyvapaata säästellä taaperon saamia lahjarahoja johonkin ajokorttiin, jos samalla taapero joutuu elämään kaurapuurolla, kun äidillä ei ole rahaa ruokaan. Lapsen hyväksi se ruokaostoskin menee.

Mutta tietysti jos vanhemmat eivät sitä perusmenoihin tarvitse välttämättä, niin sitten varmaan se tulee käytettyä lapsen asioihin joskus myöhemmin.

Enpä ole kyllä koskaan perään kuuluttanut miten antamiani lahjarahoja kummilapsen perheessä käytetään.

KOTONA KIRVES KÄDESSÄ kuuluuko se asia jotenkin sinulle? olet oikea juoruämmä varmasti, luulet olevasi kaikessa oikeassa, saat kyllä minun vereni kiehumaan, huolehdi vain omista asioistasi, miten muuten kuvittelet jotta se on sinun asiasi? oikeasti muuta tuonne ruotsin puolelle :saint: :kieh:
Näkisin, että mun alaikäisten lasten raha-asiat kuuluu mulle...

lapsen on
Alkuperäinen kirjoittaja Jos:
Jos perheellä on rahapulaa ja se raha tarvitaan vaikka siihen ruokaan, niin minusta on ainoastaan järkevää että se siihen käytetään. Olisi älyvapaata säästellä taaperon saamia lahjarahoja johonkin ajokorttiin, jos samalla taapero joutuu elämään kaurapuurolla, kun äidillä ei ole rahaa ruokaan. Lapsen hyväksi se ruokaostoskin menee.

Mutta tietysti jos vanhemmat eivät sitä perusmenoihin tarvitse välttämättä, niin sitten varmaan se tulee käytettyä lapsen asioihin joskus myöhemmin.

Enpä ole kyllä koskaan perään kuuluttanut miten antamiani lahjarahoja kummilapsen perheessä käytetään.
jos perheellä on pulaa ruoasta niin silloin vanhempien on hankittava ne rahat muulla tavalla kun lapselta varastamalla. Ei ole lapsen vastuu elättää perhettä.

vanhemmat voisi pyytää suoraan isovanhemmilta rahaa, eikä varastaa oli sitten tiukkaa tai ei.
ja jos annan kummilleni rahaa niin todellakin vedän herneen nenään jos vanhemmat vetää viinaa niin et joutuu ostaan lahjarahoilla ruokaa.

tuota varastamista on ihan turha selitellä mitenkään.

Yhteistyössä