Jos alkoholisti puoliso lopettaa juomisen, pitääkö toisenkin olla ilman alkoholia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LisaMarie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

LisaMarie

Aktiivinen jäsen
06.04.2005
21 832
7
38
Mitämieltä olette, jos alkoholisti puoliso lopettaa juomisen, pitäisikö toisenkin lopettaa (siis kotona juominen)?
Mulle tuli tänään ahaa elämys: mun mielestä sillä toisellakin on alkoholiongelma, jos se ei voi kumppania tukeakseen olla ainakin aluksi kotona ilman alkoholia. Se on tietty eri asia, jos on vaikka kavereiden kanssa ulkona syömässä ja juo viiniä ruuan kanssa, mutta saunakaljat ja viinin lipittäminen kotona on aika epäkorrektia.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mitämieltä olette, jos alkoholisti puoliso lopettaa juomisen, pitäisikö toisenkin lopettaa (siis kotona juominen)?
Mulle tuli tänään ahaa elämys: mun mielestä sillä toisellakin on alkoholiongelma, jos se ei voi kumppania tukeakseen olla ainakin aluksi kotona ilman alkoholia. Se on tietty eri asia, jos on vaikka kavereiden kanssa ulkona syömässä ja juo viiniä ruuan kanssa, mutta saunakaljat ja viinin lipittäminen kotona on aika epäkorrektia.

Jos toista rakastaa niin pitäisi toisenkin voida olla ilman alkoholia sen toisen vuoksi. Jos ei niin kyllähän sillä toisellakin sit alkaa olee jo ongelmaa.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

Aikalailla samoin ajattelen...

no kyllä mä ainakin olisin juomatta kotona,jos ois tommonen tilanne..ois varmaan aika vaikeaa olla juomatta,jos toinen juo vieressä.Alkoholista eroon pääseminen on kuitenkin toisille lähes mahdotonta.

ONhan se niin. Vähän sama, kun jos toinen lopettaa tupakoinnin ja kumppani tupruttaa koko ajan vierellä, ei se kivaa ole eikä tee asioita yhtään helpommaksi.

Mutta just kavereiden kanssa tms vois kyllä mun mielestä ottaa, jos kokee tarvitsevansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Accra:
no kyllä mä ainakin olisin juomatta kotona,jos ois tommonen tilanne..ois varmaan aika vaikeaa olla juomatta,jos toinen juo vieressä.Alkoholista eroon pääseminen on kuitenkin toisille lähes mahdotonta.

Nimenomaan, kun se on kuitenkin sille toisella vaikeaa, niin vaika raittius lopulta onkin sitä, että tajuaa miten paljon parempi ilman viinaa on olla, jos ei sitä osaa käyttää, niin miksi pitäis härnätä toista juomala vieressä "hähää, mulla ei olekkaan mitään ongelmaa :p " Kantseis varmaan marssia peilin eteen miettimään onko sittenkin itelläkin pikku pulma...

Ei tietenkään... Kotiin vaan kiusaksi mahdollisimman paljon erilaisia juomia! Kärsiköön!

Ihan oikeesti ei tulisi mieleenkään olla tukematta ja lopettamatta myös itse... :)

Alkuperäinen kirjoittaja civindal:
ONhan se niin. Vähän sama, kun jos toinen lopettaa tupakoinnin ja kumppani tupruttaa koko ajan vierellä, ei se kivaa ole eikä tee asioita yhtään helpommaksi.

Mutta just kavereiden kanssa tms vois kyllä mun mielestä ottaa, jos kokee tarvitsevansa.

Meillä on tuo tilanne, että mies on raitistunu reilun 20 vuoden alkoholismin jälkeen ja sovittiin just näin. Kotona ei ole alkoholia (no itseasiassa viellä on, kun yhtä pulloa jemmaan lahjaksi ja sit on muutama kalja löytyny nurkkista), mutta jos mä olen jossain ilman miestä liikkeellä, se mitä mä teen, ei häntä häiritse. Sitäpaitsi mitä ideaa mun edes olis täällä yksin hillua huppelissa, kun toinen on selvinpäin :o !
Ja tosiaan tuo lopullinen ahaa elämys, mikä mulle yhtäkkiä tuli, oli että jos joku ei pysty olemaan ilman viinaa kun puoliso raitistuu, niin varmaan olis itelläkin peiliin kattomisen paikka, mitä ihmettä sitä kotona yksin lipittä toisen vieressä häristykseksi, jos itsellä ei oo mitään pulmaa :o

pitää osata / haluta olla itsekkin ottamatta.meillä tilanne niin, että mies toistamiseen antabuskuurilla - ensimmäisen kuurin jälkeen repsahti pahasti, mutta nyt uusi yritys, ja mulla ei ole kertaakaan tullut edes mieleen ottaa hänen seurassaan, yhden saunakaljan joskus , ja senkin miehen "luvalla", toisin sanoen mies itse sanonut, että tuonko sulle kaupasta saunakaljan.Itselläni ei ole alkon kanssa mitään ongelmaa, ja sitten otan reippaamminkin, jos kavereiden kanssa lähden ulos - jota sitäkin tapahtuu vain jokusen kerran vuodessa.Mutta tyhmää se on odottaa toisen raitistumista jos itse vieressä yllyttää.

Ni olisihan se aika... ikävää.
Etenkin jos itsekin toivoo toisen viinasta irti pääsevän niin toi nyt olisi vähintä...
Aluksi ainakin.

(ja sama muuten koskee mielestäni tupakoinnin lopettamista)

Mä olen itse ollut surullisen monta kertaa ollut todistamassa miten isä yritti olla tosissaan ilman viinaa ja sitten äiti alkoi ryypätä. Lopulta isä aina retkahti itsekin juomaan ja olivat jälleen yhdessä kännissä.

Äiti perusteli asiaa sillä ettei hänellä (muka) ollut alkoholiongelmaa, joten ei hänen tarvitse olla ilman. Ja voi perse että se harmitti kun aina kuitenkin toivoi isän (ja tottakai äidinkin) raitistuvan että saatais normaali perhe-elämä :'(

Mieheni laittoi korkin kiinni reilut 5 v sitten. Hän totesi silloin, että hänellä on alkoholiongelma, ei minulla.

Näin ollen hän totesi, että jos minun juomiseni olisi hänelle ongelma, se kertoisi siitä, että hän ei olisi kyennyt käsittelemään omaansa.

Saan häneltä merkkipäivälahjaksi sampanjaa, juon viiniä yhteisillä päivällisreissuilla ja kylässä, otan 2 - 3 siideriä per viikonloppu... se ei ole meille kummallekaan ongelma.

No tuntuishan se aika hölmöltä jos toinen yrittää lopettaa niin puoliso kiskoo siinä vieressä viinaa.
Kyllä olettaisin että jos yhtään puolisostaan välittää niin on ainakin vieressä juomatta.

vielä edelliseen kirjoitukseeni, että kuten "annuska" kirjoitti, niin näin myös meillä - eli vierailla tarjottu viini yms.on ihan sallittua minullekkin, eikä miestä häiritse.Lähinnä tarkoitin sellaista oikein "kunnolla ottamista", tai useita pullollisia,että kännejä ei tulisi mieleenkään miehen seurassa ottaa, eli pidän juomiseni oluessa tai parissa , jos nyt yleensä otan sitten ollenkaan.Harvemmin otankaan, ellei tosiaan jotain erityistä "syytä".
Mutta näin ajateltuna, niin sehän on ihan sama asia, jos olet pitkään ollut riippuvainen tupakasta, ja yrität lopettaa, ja toinen sauhuttelee vieressä, niin ei taatusti ole helppoa.ratkaisevaa asian helppoudessa on myös sen ongelman suuruus - kuka kokee sen mitenkin, mutta pahasti alkoholi ongelmainen on toki eri asia kuin lievästi riippuvainen.Mun miehelle alko on todellinen ja erittäin suuri ongelma.tai toivottavasti voin joskus käyttää sananmuotoa "oli " !! :)

Olen samaa mieltä kuin muutkin, että onhan se reilua tukea toista siinä pyrkimyksessä ja välttää viinan kanssa läträämistä, kun toinen yrittää lopettaa. Toisaalta, alkoholista luopuvan on hyvä "harjoitella" kotona sitä toisten juomisen kestämistä. Sekin antaa onnistumisen tunteita mikä taas lisää motivaatiota. Sitten kun tulee tiukka paikka juhlissa, muistaa miten hyvältä tuntui kun ei antanut kiusaukselle periksi.

Yksi asia on hassujuttu minkä tässäkin ketjussa huomaa: kun nainen on raskaana eikä nauti alkoholia, miehet hyvin harvoin pitävät silloin samalla 9 kuukauden täyslakkoa. Toisin olisi, jos miesten pitäisi synnyttää. :)

Yhteistyössä