Mies juo

  • Viestiketjun aloittaja Masentunut
  • Ensimmäinen viesti
ap
Ilmoittaisitko ne olutmerkit joita miehesi juo? Esimerkiksi sellaisia tuotteita joissa alkoholia on 6-7%, tai vähimmillään 7%-8% ja joita on myös saatavissa isoissa puolenlitran (0.5L) pakkauksissa?

--Jos olut on 6,7% niin se on lähestulkoon 7%. Tiedät hyvin varmaan itsekin että myös n. 8% olutta on myynnissä, tosin ei puolen litran kokoisissa pakkauksissa mutta kuitenkin. Mene itse Alkoon etsimään niitä niin saatat löytää. Miehelleni kun ei kelpaa mikään maitokaupan kalja.
Tiedoksesi, niin marketeissa myydään myös litran olutpakkauksia.

Suurkuluttaja on mies, joka...
1. nauttii kerralla 7 alkoholiannosta tai enemmän. (pullo mietoa viiniä (75 cl) = 6 annosta)
2. nauttii yli 24 alkoholiannosta viikossa. (3 pulloa mietoa viiniä (2,25L) = 18 annosta)
Jotta mies olisi suurkuluttaja, olisi näinollen myös nauttimisen oltava määrältään suurempaa.

--Minähän sanoin, että hän kuluttaa vähimmillään nuo mitä mainitsin, ne likööripullot ym. löytyy sitten piilopaikoista juotuina. Eli suurkulutuksen alaraja varsinkin täyttyy ainakin 2 viikkoa /kk.
Ei kai lääkärikään huvikseen Antabus-reseptiä kirjoita potilaalleen?

Tavallisesti kyytipojalla takoitetaan sitä miedompaa juomaa, mutta tähän yksityiskohtaan ei tarvitse takertua.
Ilmoittaisitko niitä liköörilaatuja joita miehesi juo? Esimerkiksi sellaisia tuotteita joissa alkoholia on 'jotain' 40% ja ko. pakkauksen koon.

--Etkö osaa lukea, hän juo liköörejä sekä myös 40% juomia. Oletko koskaan käynyt kaupassa nimeltä ALKO? Koosta sen verran että ne juotuaan suurkulutuksen alaraja täyttyy.


Kun se 3 puolilitraista pulloa, kolme kertaa viikossa ja on huom. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan ilmeisesti kohtuukäyttöä…

…ja kun sanonta "kuivilla" yl. tarkoittaa nollatoleranssia…
…niin kuka sillä termillä haluaisi kuvata alkoholin kohtuukäyttöä, tai sitä siihen verrata?

----Mies juo siis useimmiten enemmän kuin nuo 3 pulloa kerralla. sanonta "kuivilla" on siis vitsi, ja tarkoittaa, että kun hän yrittää olla raittiimpi, hän juo vain 1,5l olutta kerralla.

- "Useimmiten tuo kolme pulloa on pelkkää rekvisiittaa." -

---Em. viitaten, hän siis näyttää minulle vain nuo 3 pulloa, ja piilottaa ne väkevämmät sitten johonkin ja juo ne salaa piilossa, että minä kuvittelisin hänen juovan vain 3 pulloa olutta. Kuitenkin henki haisee väkeville ja käry käy. Samoin sen huomaa kasvoista kun tulee unelias katse ja silmät löpsöttää, hän väittää olevansa vain väsynyt jo klo 22-23 vaikka normaalisti selvinpäin valvoo aamuyöhön . Minussa on liikaa salapoliisin vikaa jotta minua voisi huijata!


- "huomautan juomisesta, ja jos hän on vähääkään humaltunut" -

Ilmoittaisitko ne masennuslääkkeet joita miehesi syö? Esimerkiksi sellaisia minkä käytön aikana kielletään alkoholin nauttiminen (mm. tuoteselosteessa)?
____________________________________________________________
Lähde: Alkoholin suurkuluttaja - Suurkulutus ja kohtuukäyttö.[/QUOTE]

Ihan kuin olisin niin ääliö että alkaisin täällä julkisesti toisen lääkereseptejä luettelemaan. Hänen mielialalääkkeissään on alkoholikielto mainittu. Sinulla ei ilmeisesti ole sellaisia lääkkeitä, (tai sitten olet sisälukutaidoton) niin että voit rauhassa jatkaa juomistasi ja naurettavien kysymysten tekoa. (Ja ottaa tästä vinkkejä miten yrittää huijata omaa puolisoa jos sellainen sattuu löytymään.
 
Kumpainen
Eli suurkulutuksen alaraja varsinkin täyttyy ainakin 2 viikkoa /kk.
Koosta sen verran että ne juotuaan suurkulutuksen alaraja täyttyy.
Saa se minun puolestani täyttyä, vaikkei joka päivä joisikaan. Koitan luottaa sitten siihen mitä olet sanonut, jotta otamma vastedes faktat faktoina ja vitsit vitseinä.

Mene itse Alkoon etsimään niitä niin saatat löytää. - Tiedoksesi, niin marketeissa myydään myös litran olutpakkauksia. - Oletko koskaan käynyt kaupassa nimeltä ALKO? - Ihan kuin olisin niin ääliö että alkaisin täällä julkisesti toisen lääkereseptejä luettelemaan. Hänen mielialalääkkeissään on alkoholikielto mainittu. Sinulla ei ilmeisesti ole sellaisia lääkkeitä, (tai sitten olet sisälukutaidoton) niin että voit rauhassa jatkaa juomistasi ja naurettavien kysymysten tekoa. (Ja ottaa tästä vinkkejä miten yrittää huijata omaa puolisoa jos sellainen sattuu löytymään.
Pyhästi ja yksinkertaisesti lakkaan kysymästä kun ei vastata.

T. Saivartelija the grand and the great!
 
Viimeksi muokattu:
qwerty
Jos on elänyt alkoholistin kanssa vuosia, niin tietää jo ettei jatkuvaan käyttöön paljoa edes tarvitse, ensimmäisen kännipäivän jälkeen ei tarvitse kuin "ylläpito-annoksia".
Joku humaltuu vähemmästä ja toinen juo hevonen, eikä näytä edes humalassa olevan.
Lääkkeiden kanssa, melkein olipa ne mitä tahansa, alkoholi on vaarallista, sillä kaikkia sen vaikutuksia ei tutkittu, edes asperiinin kanssa ja jokaisella ihmisella ne yksilökohtaisia.
Tämä kotona ryyppääminen on melkein samaa, kuin kapakassa "yhdellä" käynti, olen jo senkin huomannut, siellä juodaan se pieni tynnöri ja yksihän se on, kotona sitten on jemmassa pulloja, joka ainoassa siihen soveltuvassa paikassa, on turhaa luuloa, että alkoholisit sanoisi, todellisen juomansa viina tai kalja määrän. Se on samanlainen kuin naisten vaatteiden osto, ennen tätä alennumyyntien ja euron kulta-aikaa, kotona sanottiin, hinnasta puolikas, pyöristettynä alenpaan kymmeneen
 
AP:lle
Kuulostaa siltä, että miehesi juo koska nalkutat niin paljon. Vaikutat todella ärsyttävältä naiselta, joka vielä kaiken lisäksi komentelee miehesi lapsia (jos käsitin oikein, lapset eivät ole sinun vaan miehesi?). Ei ihme että miehesi juo kun on joutunut tuollaisen akan kanssa tekemisiin.
 
Aritta
Edelliselle. Sulle voisi tehdä hyvää elää jonkin aikaa alkoholistin kanssa. Tai mieluiten loppuelämäsi.

Voisit kokeilla myös alkoholistin raitistamista. Varmasti onnistuisit, koska sinulla on niin varmat mielipiteet ja selkeä näkemys juomisen syistä. Mikset lähtisi päihdetyöhön, siinäpä sinulle hyvä ala, jolla menestyisit erinomaisesti.

Suomi tarvitsee sinunlaisiasi viisaita ihmisiä, jotka osaavat pureutua ongelmien ytimeen. Meillä kun on niin paljon alkoholisteja, sinun tiedoillasi ja taidoillasi he kaikki paranisivat helposti. Myös voisit ryhtyä avioliittoneuvojaksi siinä päihdetyön ohella. Ennaltaehkäisisit kaikki tulevat alkoholismit.

Kyllä sinä olet sitten älykäs ihminen! Ihan pitää maahan asti kumartaa ja kunnioittaa.

PS. Vedä v päähäs.
 
No höh
Kuulostaa siltä, että miehesi juo koska nalkutat niin paljon. Vaikutat todella ärsyttävältä naiselta, joka vielä kaiken lisäksi komentelee miehesi lapsia (jos käsitin oikein, lapset eivät ole sinun vaan miehesi?). Ei ihme että miehesi juo kun on joutunut tuollaisen akan kanssa tekemisiin.

Totta kai lapsia täytyy komentaa ja opastaa riippumatta kenen he ovat! Sinä taasen vaikutat ihmiseltä, joka keksii aina tekosyyn tekemisilleen. Vrt: jos vaikkapa juot, niin sille on syynä puolison käytös, vaikka itse sen korkin avaat. Eli vastuun kanto omista teoista puuttuu.
 
Viimeksi muokattu:
skipper
On se kummallista, miten alkoholi herättää ihmisissä niin paljon tunteita. Olen itse alkoholisti-isän tytär enkä siedä ollenkaan alkoholinkäyttäjiä ympärilläni. Siksi ystäväpiirini onkin varsin pieni.

AP: Myötätuntoni on sinun puolella. Alkoholi hallitsee miestäsi, etkä pysty sitä estämään millään tavoin. Todennäköisesti miehelläsi on jo alkoholin käytöstä aiheutuneita pysyviä ongelmia. Mielenterveysongelmiin alkoholi ei tuo koskaan ratkaisua, päinvastoin alko pahentaa niitä.

Et kertonut, että minkä ikäisiä lapset ovat. Jos nuorinkin on jo murrosikäinen, tilanne ei ole niin paha kuin jos nuorin on vasta alle kouluikäinen. Oletko ottanut selvää, että voisitko saada lasten huoltajuuden, jos kumpikin biologinen vanhempi on kyvytön alkoholismin takia huolehtimaan lapsista? Voisit olla yhteydessä kunnan lastensuojeluviranomaisiin ja kysyä, miten heidän mielestään asiassa pitää edetä, jos sinä et jaksa jäädä pelkästään lasten takia suhteeseen siksi aikaa, että nuorinkin lapsista saavuttaa aikuisuuden.

Valitettavasti jos suhteenne päätyy eroon, niin sinulla taitaa olla aika heikot mahdollisuudet saada huoltajuutta, koska yleensä alkoholisti haluaa tehdä kiusaa ja näyttää, että hänellä on vaikutusvaltaa omiin lapsiinsa. Siksi mieluummin pompotetaan lapsia laitoksesta toiseen, vaikka esim. tässä tapauksessa lapsille rakas aikuinen olisi jo valmiiksi olemassa lasten elämässä. Tiedän, että on vastaavia tapauksia, joissa lapsen laitokseen laittaminen on tarkoittanut esim. sitä, että lapsi ei saa nähdä edes isovanhempiaan, vaikka he nimenomaan ovat olleet lapselle se ainoa pysyvä turvallinen ihmissuhde!!!

Jaksamista sinulle:)
 
qwerty
Kuulostaa siltä, että miehesi juo koska nalkutat niin paljon. Vaikutat todella ärsyttävältä naiselta, joka vielä kaiken lisäksi komentelee miehesi lapsia (jos käsitin oikein, lapset eivät ole sinun vaan miehesi?). Ei ihme että miehesi juo kun on joutunut tuollaisen akan kanssa tekemisiin.
---------------------------
Tämä on se selitys, joka kuuluu koottujen kertomusten ensimmäiseen osaan, isoilla kirjaimilla! Ihmettelen vaan, miksi naiset sitten juo?? Heille ei ainakaan akka nalkuta!
Alkoholisti löytää 11111 syytä juoda, siihen riittää, kun paistaa aurinko, tai se ei paista, sataa tai ei sada.
Kenenkään toisen ihmisen takia alkoholisti ei juo, eikä hän sitä kenenkään toisen ihmisen takia myöskään lopeta, oman itsensä takia tekee, mitä tekee.
Kautta aikojen on naisia syyllistetty miesten juomisesta, mutta hyvin harvoin miehille on sanottu, että akkas juo, kun oot niin v-mainen.
Alkoholi on suomalaisten keskustelujen lempilapsi, puolesta ja vastaan.
Minun puolestani jokainen juokoon niin paljon kuin haluaa, kunhan omiaan juo, eikä kukaan toinen kärsi, milläänlailla juomisen takia.
..se ei ole ihme jos jeppe juo, mutta se on ihme, jos ei juo!
 
Kisumisu
Voisiko tuo, joka noita pitkiä laatikkolainauksia tänne eri ketjuihin suoltaa ja niiden väliin omia, MUKAMAS fiksuja analyysejään heittelee, ystävällisesti lopettaa. Ihan vaan lopettaa. Kas kun jos ei ole oikeasti viisas, niin ei sitä läpimenevästi voi esittääkään.

Aluksi luin niitä, koska kuvittelin niiden olevan ihan oikeasti järkeviä kannanottoja. Pahasti petyin, kirjoittajalla on ilmeisesti vain itsellään tämä harhaluulo. En nykyään enää edes lue niitä löpinöitä, rullaan yli vaan heti samantien kun huomaan, että kas kas, tämä taas. Turhaa palstantäytettä.
 
a-täti
Edelliselle. Sulle voisi tehdä hyvää elää jonkin aikaa alkoholistin kanssa. Tai mieluiten loppuelämäsi.

Voisit kokeilla myös alkoholistin raitistamista. Varmasti onnistuisit, koska sinulla on niin varmat mielipiteet ja selkeä näkemys juomisen syistä. Mikset lähtisi päihdetyöhön, siinäpä sinulle hyvä ala, jolla menestyisit erinomaisesti.

Suomi tarvitsee sinunlaisiasi viisaita ihmisiä, jotka osaavat pureutua ongelmien ytimeen. Meillä kun on niin paljon alkoholisteja, sinun tiedoillasi ja taidoillasi he kaikki paranisivat helposti. Myös voisit ryhtyä avioliittoneuvojaksi siinä päihdetyön ohella. Ennaltaehkäisisit kaikki tulevat alkoholismit.

Kyllä sinä olet sitten älykäs ihminen! Ihan pitää maahan asti kumartaa ja kunnioittaa.

PS. Vedä v päähäs.
Luin viikonloppuna Aamulehti.fi keskustelupalstaa. Siellä kommentoitiin lääkäreiden toilailua työpaikallaan humalassa. Joku viisas taustoitti selkeästi ongelman taustoja.

On ihanaa että fiksut jaksavat kirjoittaa nettipalstoilla. Joskus saa sellaista tietoa mitä ei mistään muualta vaikka olisi kääntänyt aiheesta jokaisen kiven ja kannon.

Alkoholismi on sairaus. Riippuvuus joka voi syntyä kenelle vain jopa lääkärille.
Puuttuminen alalla on kuulema vaikeaa. Menepä neuvomaan lääkäriä. Kyllä siitä tulee itselleen ikäviä seurauksia.

Suosittelen ap:lle Al-Anon-ohjelmaa netissä tai livevertaisryhmissä. Elleissä harvoin toipuminen onnistuu. Täällä jyrätään eikä tueta. Tietenkin on paljon poikkeuksia säännöstä.

Lapsille pitää taata turvallinen ja onnellinen lapsuus. Harmittaa että unohdin eilen kuunnella radiosta P. Franzenin kirjansa ääneenlukemista. Ehkä muistan kuunnella ensi sunnuntaina puoli 9.
 
Viimeksi muokattu:
Kumpainen
Voisiko tuo, joka noita pitkiä laatikkolainauksia tänne eri ketjuihin suoltaa ja niiden väliin omia, MUKAMAS fiksuja analyysejään heittelee, ystävällisesti lopettaa. Ihan vaan lopettaa.
Hei! Yksi pikku juttu, piti olla tuttu.
Valmis joko olit? Oi, pupu, voi voi!

Etkö muista? Sä mua et voi määräillä!
Voit tehdä mitä vaan, mutta mua et voi määräillä!

Voit nukuttaa mut nuijalla, antaa vaikka kenkää.
Hypätä mun naamalle, sivallella selkää.

Tee mitä teet, kuinka tahdotkaan, silti ai-ai! Mirrikissa, muista!
Mua kukaan ei voi määräillä! Senkuin teet mitä vaan, mua sinäkään et määräile!

Voitkin leikata irti mitä suinkin näät.
Murskata kaiken, pudottaa mun pään.

Tee mitä teet, kuinka tahdotkaan, no et sä mua määrää!
Muista! Mua koskaan et voi määräillä!
Jos muutakaan et tee, niin et sä mua määrääkään!

Nyt muistat! Mua koskaan et voi määräillä! Tee ihan mitä vaan, mutta mua ei voi määräillä! (ei-voi!)

Hyvä muistaa! Mua koskaan et voi määräillä! Sen muistat! Mua ei voi määräillä!

Näin on! Mua koskaan et voi määräillä! (ei-ei!) Sen muistat! Mua ei voi määräillä!

Nyt muistat! Mua koskaan et voi määräillä! Sen muistat! Mua ei voi määräillä!....
_________________________________________
(Song: Blue Suede Shoes - Orig. lyrics Elvis Presley)
 
Viimeksi muokattu:
qwerty
a-täti; se kirja on ylimainostettu. tietysti on hyvä, että julkisuuden henkilökin antaa kasvot alkoholistien lapsille ja lähisuhde väkivallalle.
Mutta, ei mitään uutta ja ihmeellistä auringon alla.
 
Taru
Kummaa porukkaa, kun aletaan vääntämään ja vähättelemään toisen ongelmia ja mittailemaan juotuja määriä ja vertailemaan normeja. Jos alkoholin käyttö aiheuttaa ympäristössä ongelmia, on käyttäjä väärässä.

Kirjoitit ap, lähes kuin minun elämästäni.

Oma mieheni on ma-to mitä mallikelpoisin aviomies, mutta perjantaina on jo pakko saada kännit. Vakiotilanne on se, että pitää mennä autotalliin tekemään "jotakin" ja siellä piilossa olevia pulloja sitten tyhjentelee. Niitä pulloja on jemmassa muuallakin, en ole viitsinyt niitä edes etsiskellä.

Jos sanon jotain, alkaa kauhea ärhentely. Muutenkin on kännissä varsinainen ääliö, puhuu mitä sylki suuhun tuo, kompastelee, hoipperehtii. Häpeän suuresti muiden seurassa.
Käytös on sitä luokkaa, että en enää viitsi hänen kanssaan lähteä mihinkään, missä on alkoholia tarjolla. Yhteiset juhlat on meidän osaltamme juhlittu. Minulla ei ole hauskaa, kun alitajuisesti koko ajan pidän silmällä, koska se älyvapaa käytös alkaa ja alkaahan se aina. Silloinkaan ei ole hauskaa, jos hän on satunnaisesti kuski. Häntä polttelee se juomaton viina ja on erityisen pahalla tuulella.

Yksin on mentävä, jos haluan mennä. Yksin osaan olla taas rento, oma itseni ja nauttia muiden seurasta ja ottaa vaikkapa muutaman drinkin tai kuoharilasillisen. Sitä ihmettelen entistä useammin, että miksi olen aviossa, jos kuitenkin joudun yksin käymään ulkona. Avioliitosta on tullut taakka, ei ilo. Kiitos viinan ja alkoholismin ja miehen huonon itsekurin.

Ihanat, kahdenkeskiset viikonloput, viiniä ruuan kanssa tai pari drinkkiä, hyvällä mielellä nukkumaan ja aamulla herääminen auringonsäteisiin ja rakastelua illalla tai aamulla, niitä ei enää ole. On vain kännissä tai krapulassa haiseva mies, jonka kanssa ei tulisi seksi mieleenkään. Joka viikonloppu, pelkkää pettymystä ja kireyttä.

Onhan se tietysti niinkin, että mies olkoon sellainen kuin on. Minä olen hänelle väärä nainen, joku viinaan menevämpi sopisi paremmin. Ja sellaista saa ihan vapaasti alkaa katselemaan.
 
aloittajalle
"Välillä tuntuu etten jaksa enää, mutta kuitenkin välitän miehestäni ja välitän hänen lapsistaan, joista hän ei pystyisi yksin huolehtimaan. (Lasten äiti on alkoholisti, eikä välitä lapsistaan.) Hankala tilanne! Lapsetkin ovat sanoneet etteivät halua muuttaa isänsä kanssa mihinkään vaan haluavat asua kanssani! Häpeän silmät päästäni naapureidemme keskellä."

ei sinulla ole mitään hävettävää, vaan miehelläsi.
 
Taru
"Välillä tuntuu etten jaksa enää, mutta kuitenkin välitän miehestäni ja välitän hänen lapsistaan, joista hän ei pystyisi yksin huolehtimaan. (Lasten äiti on alkoholisti, eikä välitä lapsistaan.) Hankala tilanne! Lapsetkin ovat sanoneet etteivät halua muuttaa isänsä kanssa mihinkään vaan haluavat asua kanssani! Häpeän silmät päästäni naapureidemme keskellä."

ei sinulla ole mitään hävettävää, vaan miehelläsi.
Eikö? Minäkin häpeän sitä, että olen ollut niin huono ihmistuntija ja nainut juopun miehen.
 
Viimeksi muokattu:
Aritta
Tuo häpeämisjuttu, tottahan se on, että sen alkoholistin itsensähän se hävetä pitäisi. Mutta kun ei ne tunnu häpeävän yhtään mitään.

Perhehän se on, joka sen häpeän sitten joutuu kantamaan. Ei tietysti pitäisi, mutta miten voisi olla häpeämättä? Kun naapurit kuiskuttelee ja vahtaa ja naureskelee?

Minunkin ex-mieheni väitti, että on pakko juoda kun minä olen sellainen ja tällainen. Olinpa sitten minkälainen tahansa. Alkkis hakee aina sen syyn muista. Jos olin iloisella mielellä, enkä viitsinyt sen kummemmin huomioida hänen aina vain enenevää känniään, hän viimein alkoi hakea riidan syytä mistä tahansa. Hän alkoi tahallaan ärsyttää minua, että saisi minut hermostumaan. Esim. alkoi luetella kaikkia vikoja, joita oli minun sukulaisissani, omaisissani ja ystävissäni. Hän oikein hakemalla haki ja kaiveli. Jos en suuttunut enkä ollut moksiskaan, hän alkoi huutaa minulle, kuinka tyhmien ihmisten kanssa olen tekemisissä ja kuinka typeriä kaikki sukulaiseni ovat, enkö ole sitä itse huomannut? Viimeisin niitti, minkä hän sitten heitti kehiin, jos tulosta ei muuten tullut, oli että äitini oli huora. Äitini? Jota mies ei ollut koskaan tavannutkaan, koska hän kuoli jo kun olin pieni. Josta yhdelläkään ihmisellä ei ikinä ollut ollut pahaa sanottavaa, mutta koska minulle täytyi saada paha mieli, niin tämän hän sitten viimein päätti huutaa korvaani mahdollisimman suurella volyymilla. Johan oli kumma, jos en hermostunut!

Sitten voikin alkaa rähistä, että eihän tässä voi olla ryyppäämättä, kun akka on pahalla päällä.

Jos sanoin hänelle, että et viitsisi nyt ottaa enempää, ei ole kivaa kun olet niin juovuksissa, niin se oli kauheata nalkuttamista ja sen takia piti juoda.

Ja niin edelleen. Kyllä jokainen alkkiksen vaimo tai tyttöystävä nämä jutut tietää, enemmässä tai vähemmässä määrin.

Mietin joskus, että minkälainen sen naisen olisi pitänyt olla, joka olisi hänelle sitten ollut mieleen? Sellaista naista, jonka kanssa hän olisi pysytellyt raittiina, en usko olevan olemassakaan. Mutta kenen kanssa hänellä olisi ollut hyvä olla, kun minulle piti aina alkaa huutaa ja vihoitella? Olisiko hyvä ollut sellainen nainen, joka olisi itsekin ottanut viinaa kauheita määriä? Olisivat yhdessä olleet hirmu tuiskeissa, olisiko sitten mennyt hyvin? Minkälainen koti heillä olisi ollut? Viinapulloja ei olisi siis tarvinnut ainakaan piilotella minnekään (mikä nyt muutenkin oli turhaa, koska tiesin niiden olemassaolosta, mutta se on kai jonkinlainen perinteinen joillekin miehille kuuluva tapa), koska kumpikin olisi kiskonut viinaa kaksin käsin kaiken aikaa. Mitäs sitä siinä pulloja piilottelemaan. Niitä olisi sitten varmaan ollut kaikki nurkat täynnä ja keskilattiatkin.

Enpä osaa sanoa, miten siinä olisi käynyt. Minä kuitenkin annoin miehelle täyden vapauden viimein. Kun mies koko ajan väitti, että minä olin niin paska akka, että piti juoda kun ei minun naamaani kestä katsella. Koko ajan hoki, että olisi parempi kun häipyisin. Joten otin ja lähdin. Sinne jäi mies yksin isoon omakotitaloon, sai juoda niin paljon kuin huvitti tai olla juomatta. Ei ollut minun naamani siinä enää katseltavana eikä juomisen syynä.

Miehen juominen kiihtyi entisestään. Nyt syy oli kuulemma se, kun jätin hänet. Uutta, parempaa naista ei siihen ilmestynyt, ei minkäänlaista. Naapurit kertoivat, että mies itki perääni ja vollotti kuinka maailman paras nainen oli häntä kohtaan niin sydämetön ja kylmä, että jätti hänet yksin, ja nyt hänen on sitten pakko ryypätä itsensä hengiltä. Ja niinhän siinä ajan kanssa kävikin.

Enpä tiedä, mies oli alkoholin suurkuluttaja jo silloin, kun tapasimme, mutta olin niin lapsellinen ja sinisilmäinen, etten tajunnut merkkejä, tai vaikka olisin tajunnutkin, en ymmärtänyt niiden vaarallisuutta. Ostettuamme omakotitalon juominen muuttui radikaalisti. Mies jotenkin kuvitteli, että nyt hänellä on oma tupa ja oma lupa. Voi istua pihakivellä ja vetää kossua. Ne ajat, jolloin rakenneltiin vielä yhdessä hyvänmakuisia pikku drinkkejä, olivat jo takanapäin. Mies joi kossua suoraan pullosta. Minulta katosi mieliteko pikku drinkkeihinkään, kun katselin pihamaalla toljailevaa ja hoipertelevaa, sammaltavaa miestä. Appiukko oli juuri sellainen, mutta hänkin oli sentään jo viisi-kuusikymppinen. Tämä minun mieheni oli vasta 24-vuotias, ja jo siinä tilassa. Sanomattakin on selvää, että hyvä työpaikka, mikä hänellä oli naimisiin mennessämme, meni sitä rataa hyvin nopeasti. Teki sitten satunnaisia töitä, milloin pystyi ja viitsi.

Olisiko joku toinen nainen ollut jotenkin taitavampi hänen kanssaan? Olisiko todella kyennyt estämään hänen alkoholisoitumisensa? En usko. Siihen ei olisi kyennyt kukaan. Mies meni vääjäämättä omaa tietään. Kukaan ihminen ei olisi voinut estää häntä toteuttamasta sisäistä kutsumustaan, se tarkoitti mahdollisimman suuria viinamääriä mahdollisimman usein. Siihen hän pyrki ja siihen hän pääsi, ja siihen hän lopulta kaatui. Hänen haudallaan ei käy kukaan muu kuin minä. Sekä hänen isänsä että veljensä ovat kuolleet viinaan. Sisarella on paha alkoholiongelma. Äitinsä on kuollut, hänkin oli melkoinen happo, mutta ei sentään siihen kuollut.

Minusta hänen kuolemansa oli niin turha. Toisellakin tavalla hän olisi voinut elää. Hän oli vasta 28-vuotias kuollessaan. Minulla on hänestä ihan kauniita muistoja niiltä ihan alkuajoilta, kun aloimme seurustella. Niitä vaalin ja niitä muistelen, kun hänen hautaansa hoidan. Viina on paholaisen keksintö, tai paremminkin viina on itse se perkele ja paholainen. Vihaan viinaa niin kauan kuin elän, koska se on aiheuttanut niin paljon pahuutta ja niin paljon turhia kuolemia. Nuoruudenaikaisessa hääkuvassamme minua katsoo vieläkin kiltinnäköinen, komea nuorimies. Kyllä hänelle olisi elämä muutakin voinut tarjota kuin alkoholistin surkean kohtalon, mutta viina sai hänet niin valtaansa, että mitään ulospääsyä siitä ei ollut. En tiedä, olisiko auttaneet mitkään hoidotkaan, miehellä oli niin sisäänrakennettu rakkaussuhde viinaan. Se edusti hänelle ainoaa hänen arvostamaansa miehisyyttä, eikä kerta kaikkiaan voinut olla hauskaa eikä ylipäänsä elämää ilman viinaa. Tämän opin hän toi jo kotoaan, missä vietettiin usein ryyppyjuhlia. Aikuisuus ja miehisyys siis merkitsi viinapulloa povitaskussa tai kivijalassa.

No, jospa joku laupeudensisar olisi eksynyt sinne taloomme silloin, kun mies siellä yksin ryyppäsi. Jos hän olisi vaikka saanut miehen tulemaan uskoon. Erittäin vaikea uskoa, että olisi onnistunut, mutta onhan maailmassa ihmeitäkin tapahtunut.

Terveisiä vain ja lämmin kädenojennus kaikille alkoholistien vaimoille, niin entisille kuin nykyisillekin! Ja muille omaisille myös.
 
Kumpainen
Perhehän se on, joka sen häpeän sitten joutuu kantamaan. Ei tietysti pitäisi, mutta miten voisi olla häpeämättä?
Siinäpä se kun aina ei ole alkkiksen kanssa valinnanvaraa, kuten Sinullakaan ei ollut. Ehkä harvoin mutta vain näennäisesti voisi, kuten kenties ap:lla mukamas voisi…

Voisin tietysti olla valittamatta ja elämä jatkuisi seesteisenä,…
Ehkä voisi mutta kun kuitenkaan ei voi kun inhottaa katsoa ja ärsyttää kuunnella…

Ja juuri niin usein kun sitä tapahtuu en voi muutakuin vihastua.
Häntä ärsyttää yli-puheliaisus ja inhottaa kun hän löytää tyhjiä pulloja. Ja kun hän ei halua kuunnella, hän yrittää ajaa miestä pois huoneesta.

Selvinpäin mies osaa olla todella mukava ja antaa fiksun kuvan muille, mutta nainen ei ehkä osaa selvinpäin mukava olla, sillä miehen juodessa nainen valittaa siitä, jolloin mies muuttuu agressiiviseksi. Naisen ei tarvitse muuttua aggressiiviseksi jos sitä jo on.
Käsiksi ei ole kukaan vielä käynyt, mutta useimmiten jotain särkyy.
 
Viimeksi muokattu:
a-täti
"No, jospa joku laupeudensisar olisi eksynyt sinne taloomme silloin, kun mies siellä yksin ryyppäsi. Jos hän olisi vaikka saanut miehen tulemaan uskoon. Erittäin vaikea uskoa, että olisi onnistunut, mutta onhan maailmassa ihmeitäkin tapahtunut."

Kiitos pitkästä vuodatuksesta nimimerkki Aritta. Kirjoita tarinasi Al-Anon Tietoavain-lehteen.

Olen paljon miettinyt samoja asioita. Mutta en enää vatvo enempää aiheesta elleissä.

Ajattelen asioista melko samalla tavalla. Kun tapasin mieheni keskustelin miehen äidin kanssa erittäin paljon asioista. Tiedän millainen lastemme isä oli lapsena. Myöhemmin hän on käynyt pitkään terapiassa ja kaikki asiat on selvitetty. Syyt juomiseen ovat löytyneet.

Uskoontuleminen on monelle oljenkorsi. Mutta kyllä juovakin voi olla uskossa.
Eihän sairauden nimellä ole väliä. Jos podet kipeää jalkaa ei se sulje pois uskossa oloa.

Joku moitti tässä ketjussa mainisemaani kirjaa. Ei kaikki kirjat puhuttele kaikkia.
Olen lukenut kirjoja laidasta laitaan. Lukutyylini on omituinen. Joskus luen kirjasta sanasta sanaan ja joskus taas sieltä täältä harppien. Olen joskus käynyt nopean lukemisen kurssin.

Tänään on ihanan vilpoinen aamu. Toivottavasti helle jo helpottaa. Oli ihana pukea aamulla päälle enemmän vaatetta ja katsoa junan ikkunasta ihmisen erilaisia pukeutumistyylejä.

Hyvä olo tulee yksinkertaisista asioista. Selailin aamulla 3g-puhelimestani uutisia ja eniten jäi mieleen Jude Lawn ex-vaimon nykyinen elämäntyyli. Yksinkertaista ja rauhallista elämää mutta ah niin ihanaa. En minäkään enää vaihtaisi nykyistä elämääni entiseen elämään.
Elämäni kiireisen bisnesmiehen kanssa oli yhtä matalalentoa. 90-luku oli muutenkin sekopäistä aikaa. Suomi on kuulema rankattu maailmalla sadasta maasta parhaaksi joillakin talouskriteereillä.

Hieno maa asua. Toivottavasti lääkärit raitistuvat ja opettavat sisäistämäänsä asiaa tavallisille kengänkuluttajille. Laitoin aamulla tyttäreni vanhat purjehduskengät eli purkkarit jalkaan.
Tuntuu siltä että kävelen exäni eli Tuhniksen kengissä. Hän rakasti purkkareita.
Eikö vanha sanonta ole että kulje kaksi viikkoa toisen mokkasiineissa ja silloin ymmärrät tätä ihmistä paremmin.
 
ap
Taru: "Vakiotilanne on se, että pitää mennä autotalliin tekemään "jotakin" ja siellä piilossa olevia pulloja sitten tyhjentelee. Niitä pulloja on jemmassa muuallakin, en ole viitsinyt niitä edes etsiskellä.
Jos sanon jotain, alkaa kauhea ärhentely.
Käytös on sitä luokkaa, että en enää viitsi hänen kanssaan lähteä mihinkään, missä on alkoholia tarjolla.
Yksin on mentävä, jos haluan mennä. Yksin osaan olla taas rento, oma itseni ja nauttia muiden seurasta ja ottaa vaikkapa muutaman drinkin tai kuoharilasillisen"

Pitää täysin paikkanssa minunkin kohdalla. Kun mies haluaa puuhastella autotallissa, silloin lähes 90% varmuudella juomaa siellä piilossa mitä sitten salaa nautiskellaan. Ja pullot on helppo sitten piilottaa vanhojen pullojen joukkoon ja väittää että "ne on vaikka kuinka vanhoja".

Ja kaikista raivostuttavinta on se, että hän ei enää osaa edes hävetä vaikka on kännissä huutanut täysillä ja rikkonut kaapinovia kotona. Sekin on vain minun vika ja minun pitäisi mennä hoitoon.
Minun vikani on että hän juokin, koska komennan hänen lapsiaan (kuten olen omianikin komentanut) . Ennen hän joi ja huusi ja rikkoi paikkoja, kun väitti että kaipaan exääni ja tein hänestä sellaisen siksi. (luulotauti)
Todellinen syykin on kyllä löytynyt, hän on käynyt terapiassakin ja kaikki juontaa, kuten niin usein lapsuuteen ja nuoruuteen.
Mutta eikö ihminen pysty muuttumaan ja kehittymään yhtään, vaikka asiat on selvitetty ja hyväksyn hänen muuten sellaisenaan kuin on, en vain siedä hänen juomistaan.


Aritta, kiitos tosiaan vuodatuksestasi, aika järkyttävää luettavaa noin nuoren ihmisen kohdalla. Voimia sinulle.
 
Kumpainen
Todellinen syykin on kyllä löytynyt, hän on käynyt terapiassakin ja kaikki juontaa, kuten niin usein lapsuuteen ja nuoruuteen.
Tiedät siis että juomiseen on jokin järjellä ymmärrettävä syy, mutta et hyväksy sitä. Mielestäsi hänellä on myös luulotauti, etkä siedä ylipuheliaisuutta ja piilottelua.
Tiedät että hänellä on itsetunto-ongelmia ja masennus, mutta et välitä auttaa asiassa.
Tiedät, ettei alkoholisti muutu koskaan jos ei lopeta kokonaan alkoholin käyttöä (eikä hän itse halua).
Tiedät että juodessaan hän muuttuu agressiiviseksi jos valitat siitä.
Huomautat juomisesta, ja tiedät että hän raivostuu.

Ja kaikista raivostuttavinta on se, että hän ei enää osaa edes hävetä vaikka on kännissä huutanut täysillä ja rikkonut kaapinovia kotona.
Yhtä hyvin kuin hän saattaa ärsyttää niin kauan että alat itkeä, voit puolestasi täysin häpeämättä raivostuttaa hänet aina, jos on vähääkään humaltunut.

Sekin on vain minun vika ja minun pitäisi mennä hoitoon.
Raivostumisen todelliset syyt ovat kyllä hyvin tiedossa ja kumpikin toistaa tekojaan muuttamattomina, vaikka tiedetään tarkkaan sekin mitä tästä tapahtumasarjasta seuraa.
_____________________________________________________________________
Ja kyllä vain - mies on yksin vastuussa tunteistaan ja teoistaan, kuten itsekin olet
poikkeuksetta tietysti aivan yksin vastuussa kaikista tunteistasi ja jokaikisestä teostasi!

Mutta eikö ihminen pysty muuttumaan ja kehittymään yhtään, vaikka asiat on selvitetty ja hyväksyn hänen muuten sellaisenaan kuin on, en vain siedä hänen juomistaan.
Jollei tämäkin pelkkä vitsi ole niin ilmeisesti hyväksyt että mies on pahasti sairas, eikä kykene millään tavoin muuttumaan, ei ainakaan ilman kunnollista tukea. Toteat että voisit olla valittamatta ja siten elämän olisi mahdollista jatkua seesteisenä… mutta…

Sitä valintaa et tee, eikä sen mukaan toimiminen kiinnosta tarpeeksi vaikka olisit käytännössä ainoa ihminen joka voisi oleellisesti vähentää (itsesi lisäksi) ennenkaikkea lasten kärsimyksiä.

Siihen et pysty, suostu tai viitsi, etkä sitä aio harkitakaan, koska se inhottaa ja ärsyttää eniten itseäsi.

___________________________________________________________________________
Mikäpä siinä, kun kuluuhan se elämä niinkin, vaikka olisikin miehessä vika ja hänen syytään aivan kaikki.
 
Viimeksi muokattu:
åöä
Juova ihminen sairastuttaa läheisensä ja koko perhe on sairas, jos yksi juo.
En uskonut tuota todeksi, mutta valitettavan totta se on.
Alkoholismi on sairaus, joskin kalliisti itsehankittu, jokin vain saa alottamaan ja kun viinapirun orjaksi joutuu, niin siihen orjuuteen usein jää.
 
Taru
___________________________________________________________________________
Mikäpä siinä, kun kuluuhan se elämä niinkin, vaikka olisikin miehessä vika ja hänen syytään aivan kaikki.
Joko sinä itsekin olet alkoholisti tai et ymmärrä siitä yhtään mitään.

Alkoholistin omasta mielestä juomiseen on AINA syy ja se syy on aina MUISSA. Ihan kenessä hyvänsä ja ihan mikä hyvänsä, kaikki käy.
Totuus on se, että syy löytyy ainoastaan alkoholistista itsestään ja vain hän voi itsensä siitä taudista parantaa. Jos haluaa tai pystyy.

Onhan alkoholistissa hyviäkin piirteitä. Oma mieheni on viikolla mitä mukavin mies, mutta jos puolet viikosta vie viina metsään, en tiedä kuinka kauan jaksan.
Perjantaina illalla viinanhimo polttelee vastustamattomasti ja hänen on keksittävä jotakin syytä, joku remppa autotallissa on lähes vakio. Siitä sitten jatkaa niin kauan, että sammuu sohvalle. Lauantaiaamu ja -päivä krapulaa ja iltapäivällä jo pikkuhiljaa alkaa kaljatölkit sihahdella auki. Tämäkin päivä päättyy yleensä sammumiseen.
Sunnuntai maataan krapulassa katsellen toinen toistaan typerämpiä ohjelmia televisiosta.

Minun viikonloppuni ovat pilalla aina kun olen kotona. Perjantaina jo töihin lähtiessä ärsytys nousee pintaan, kun tietää mitä illalla tuleman pitää, lauantai ja sunnuntai on pilalla ja vielä maanantainakin on paha olo, kun sitä kaivattua rentoa lepoa ei saanutkaan.

Niin, että syytä vaan vaimoja. Mutta on se kumma, että vaikka olisi jo 10. vaimo kierroksessa, niin viallinen on hänkin.
 
Viimeksi muokattu:
Kumpainen
Joko sinä itsekin olet alkoholisti tai et ymmärrä siitä yhtään mitään.
Kyllähän se minulle passaa. Ymmärrän hyvin mitä tarkoitat, mutta en ymmärrä mitä muuta hyötyä siitä voisi olla kuin henkilökohtaista tunnetta.

Niin, että syytä vaan vaimoja. Mutta on se kumma, että vaikka olisi jo 10. vaimo kierroksessa, niin viallinen on hänkin.
Viallinen on kuten jokainen mieskin. Ymmärrän että et ymmärrä mitä tarkoitan.

Totuus on se, että syy löytyy ainoastaan alkoholistista itsestään ja vain hän voi itsensä siitä taudista parantaa. Jos haluaa tai pystyy.
Ok! Hyväksytään nyt tämä totuus ja lukitaan vaihtoehdot a, b ja c:
a) alkoholisti on aina itse syyllinen
b) alkoholisti ei itse nyt halua parantua
c) alkoholisti ei nyt pysty itse parantumaan
(ennuste lähinnä surkea)

Miten tämän tosiasian mukaan tilanteessa voisi vaikuttaa:
a) syytetään alkoholistia ja siksi suututaan
b) suututaan ja siksi syytetään alkoholistia
c) miettien edellisiä suututaan yhä enemmän, sekä räyhätään ja toivotaan muutosta
(ennuste edelleen surkea)

Esitin vaihtoehdon mitä muuta olisi mahdollista tehdä. Jos niin ei tee (valitse toisn), jatkuu tilanne todennäköisesti ennallaan tai pahenee. Sekin saa minun puolestani olla alkoholistin syy, vaikka kuinka ikuisesti, jos niin halutaan.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä