Jösses... Annoin työharjoittelijalle loppupalautteen-lopetti koulun..

ire
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
lapsesi on as? Miten minusta alkaa tuntumaan entistä vahvemmin, että niin myös sinä? Onko sinut testattu? Ymmärrät varmaan, että as-piirteet ei ole hyväksi ohjaavissa tehtävissä.
Eikö ole aika hurjaa ruveta tälle linjalle, puhutaan jo tosi henkilökohtaisista jutuista ja ongelmista? Mikä hitto teitä palstalaisia vaivaa , mielestäni ei saisi mennä näin henk.koht.asioihin! Miten ihmeessä as-lapsi nyt liittyi alkuperäiseen aiheseen.
Itse olen lähihoitaja ja siitä lukenut amk tutkinnon sos-jaterveysalalta ja näin jälkikäteen aattelen, että mikäli joku ohjaajistani olisi ollu sitä mieltä ,etten sovellu alalle, olisin halunnu kuulla sen! Ihminen joka hakeutuu hoiva-alalle pystyy kyllä kuuleman kritiikkiä, sitähän se työ on on (heikkohermoiset älkää vaivautuko!!!) Osa opiskelua muillakin aloilla on oman itsen pohdiskelu; mitä osaan ,mitä en, mitä pitää vielä oppia, mitkä ovat minun vahvuudet/heikkoudet yms.. Jokainen opiskellut tietää sen varmasti. Mielestäni on hyvä, että ohjaaja sanoo opiskelijalle jos asenne on väärä tai hänen mielestään opiskelija on väärällä alalla, juuri siksi ,että sitä sen pitäisi olla työssä oppimista! Siihen kuuluu myös negatiivinen palaute ja realistinen itsetutkiskelu taidostaan ja myös soveltuvaisuudestaan alalle!!Sitä itsearviointia on ainakin hoiva-alan koulutukset täynnä uskoisin, että muutkin. Alaahan ei ole paljastettu, mutta ihan sama alasta, kyllä ihmisen tulisi olla avoin uudella, halukas oppimaan ja taidot/luotettavuus kohdallaan, ennekuin valmistuu. Ja joskus on oikeesti niin, että parempi toisen sanoa voisitko harkita toista alaa tai alan muotoa kuten tässä tapauksessa, se voisi olla sun juttu.
Koulutukseen hakeutuessa ei aina tiedä alasta kaikkea ja sitä kautta saattaa löytää alan jota ei ollu ajatellut , mutta sopii paremmin. Turhaa on haukkua huonoksi ohjaajaksi ihmistä, jonka ohjauksessa ei ole ollut tuntiakaan. Kysyisin muuten kuinka monella on muu kuin ammatillinen tutkinto? Tarkoitan amk tai yliopistotutkintoa, joissa vaaditaan jo enemmän itsearviointeja/valmiuksia jo kouluun mennessä kuin ammattikouluissa yms. tutkinnoissa (älkää nyt hermostuko olen itse ollu molemmissa en tarkoittanut pahalla tätä mietin vain). Tämä tapaushan tosin oli ammattikoulussa...

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Alkuperäinen kirjoittaja abloom:
No mutta miettikääpä nyt eri aloja, sairaanhoitaja, kätilö, kampaaja jne jne. Kuka haluaisi omalle kohdalleen sattuvan sellaisen henkilön joka A) ei osaa hommaansa B ) ei vois vähempää kiinnostaa hommansa ja ihan vaan sen takia että opettajilla tai ohjaajilla ei ole pokkaa mennä väliin kun näkee ettei sillä ole tosiaankaan tulevaisuutta alallaan? Taputellaan päähän ja toivotaan ettei kellekkään tulis paha mieli.
Ja ilmeisesti ap oli keskustellut harjoittelijan kanssa enemmänkin kuin sanonut tylysti, että "tää ei oo sulle". 23 vuotias ei ole silkkihansikkain käsiteltävä vauva, jolle ei saa sanoa mitään.

Mä en halua, että yksikään ihminen saa sairaanhoitajan pätevyyttä, jos esimerkiksi ensiavun antaminen olisi vastenmielistä ja tyyppi kieltäytyisi sitä tekemästä. Asennevamma riittää musta syyksi olla alalle soveltumaton.
varmaan ei oo kukaan opiskelija sanonut yök en ilkee antaa tekohengitystä tms. kun inhottaa... just joo älynväläys

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Varmaan joku ravintola-ala, tarjoilija tai vastaava pummiammatti.
:headwall: |O :headwall: |O Mikä sä luulet olevasi??? Kyllä vain silti kummasti kelpaa monelle ravintoloiden palvelut. Eipä olisi ravintoloita jos ei olisi niihin työntekijöitä. Mieti sitä pelle.
hahaaaa, tämä täti on näköjään tarjoilija, onnea!
En ole tarjoilija, mutta en ala alentamaan ketään ammatin perusteella. Jos et arvosta ravintola-alan ihmisiä, niin syö pelkästään itte tekemääsi ruokaa. :whistle:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Kyllä mietin, että onko pätemisen tarve tosiaan noin valtavaa, että alat kertomaan opiskelijoille onko heillä tulevaisuutta alalla. VARSINKIN kun itse tunnut häpeävän työtäsi! Aikamoinen ristiriita!!
Toivon, että saat vähän lomaa ohjaajantehtävistä. kun noin on kusi hattuun noussut..

:eek: :eek: Kuinka niin?
et uskalla kertoa millä alalla olet

Vieras
:headwall: |O :headwall: |O Mikä sä luulet olevasi??? Kyllä vain silti kummasti kelpaa monelle ravintoloiden palvelut. Eipä olisi ravintoloita jos ei olisi niihin työntekijöitä. Mieti sitä pelle.
En ole tarjoilija, mutta en ala alentamaan ketään ammatin perusteella. Jos et arvosta ravintola-alan ihmisiä, niin syö pelkästään itte tekemääsi ruokaa. :whistle:
Miten ravintola-ala on pummiala? Mitä moinen käsite tarkoittaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Kyllä mietin, että onko pätemisen tarve tosiaan noin valtavaa, että alat kertomaan opiskelijoille onko heillä tulevaisuutta alalla. VARSINKIN kun itse tunnut häpeävän työtäsi! Aikamoinen ristiriita!!
Toivon, että saat vähän lomaa ohjaajantehtävistä. kun noin on kusi hattuun noussut..

:eek: :eek: Kuinka niin?
et uskalla kertoa millä alalla olet
Mikä palstan sääntö pakottaa kertomaan millä alalla työskentelee? :whistle: :LOL:

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Miten ravintola-ala on pummiala? Mitä moinen käsite tarkoittaa?
Jaa'a enpä tiedä. Kummasti varmaan noille päänaukojille kelpaa ruoka ravintoloissa, ilomielin ottavat vastaan tarjoilijan palvelut, lapsensa syövät päiväkodeissa ja kouluissa... :whistle:

hei
minusta ap_lla on ollut aiemminkin ketjuja joissa pohtii asioita siltä kantilta, että on alkanut mietityttämään hänen tunnepuolen kehityksen normalius.
Toisekseen, minulle eräs ohjaaja on sanonut jälkeenpäin, että palautteessan oli kovasanainen koska oli katellinen minulle rohkeudesta.

Tässä on vain yritetty saada ap vastaamaan teostaan ja ottamaan vastuun siitä, että hänellä on valtava vastuu ohjaajan tehtävissä. Ei muuta (minun puolelta ainakaan).

että olet ohjaajana salassapitovelvollinen?
Ei mulla ainakaan ole mitään tietoa paikkakunnasta, työpaikasta (edes siitä alasta ) eikä nimistä! :LOL: :LOL:
ALA ON LÄHIHOITAJA
Siis mitä väliä? Ketä kiinnostaa? Eihän se ala tässä ollut se pointti. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja ire:
Itse olen lähihoitaja ja siitä lukenut amk tutkinnon sos-jaterveysalalta ja näin jälkikäteen aattelen, että mikäli joku ohjaajistani olisi ollu sitä mieltä ,etten sovellu alalle, olisin halunnu kuulla sen! Ihminen joka hakeutuu hoiva-alalle pystyy kyllä kuuleman kritiikkiä, sitähän se työ on on (heikkohermoiset älkää vaivautuko!!!) Osa opiskelua muillakin aloilla on oman itsen pohdiskelu; mitä osaan ,mitä en, mitä pitää vielä oppia, mitkä ovat minun vahvuudet/heikkoudet yms.. Jokainen opiskellut tietää sen varmasti. Mielestäni on hyvä, että ohjaaja sanoo opiskelijalle jos asenne on väärä tai hänen mielestään opiskelija on väärällä alalla, juuri siksi ,että sitä sen pitäisi olla työssä oppimista! Siihen kuuluu myös negatiivinen palaute ja realistinen itsetutkiskelu taidostaan ja myös soveltuvaisuudestaan alalle!!Sitä itsearviointia on ainakin hoiva-alan koulutukset täynnä uskoisin, että muutkin. Alaahan ei ole paljastettu, mutta ihan sama alasta, kyllä ihmisen tulisi olla avoin uudella, halukas oppimaan ja taidot/luotettavuus kohdallaan, ennekuin valmistuu. Ja joskus on oikeesti niin, että parempi toisen sanoa voisitko harkita toista alaa tai alan muotoa kuten tässä tapauksessa, se voisi olla sun juttu.
Koulutukseen hakeutuessa ei aina tiedä alasta kaikkea ja sitä kautta saattaa löytää alan jota ei ollu ajatellut , mutta sopii paremmin. Turhaa on haukkua huonoksi ohjaajaksi ihmistä, jonka ohjauksessa ei ole ollut tuntiakaan. Kysyisin muuten kuinka monella on muu kuin ammatillinen tutkinto? Tarkoitan amk tai yliopistotutkintoa, joissa vaaditaan jo enemmän itsearviointeja/valmiuksia jo kouluun mennessä kuin ammattikouluissa yms. tutkinnoissa (älkää nyt hermostuko olen itse ollu molemmissa en tarkoittanut pahalla tätä mietin vain). Tämä tapaushan tosin oli ammattikoulussa...
Ohjaajan tehtävä ei ole katsoa tietääkö opiskelija mitä alaa opiskelee. Jos sanot, että opiskelijan tulee olla kypsä saada hyvin asiatonta palautetta (jopa sellaista, ettei sovellu alalle ollenkaan), niin samanlailla voi ajatella, että ohjaajan tulee olla kypsä ja tietää, että opiskelija itse päättää onko ala sitä mitä hän haluaa vai ei. Ei kukaan voi tulla sanomaan toiselle, onko ala oikea vai ei. Voi toki sanoa, että asiat ei toimi, mutta se, että toinen on väärällä alalla asenteensa takia, ei voi sanoa. Ohjaajan tulee toki opastaa työssä ja kertoa mm. väärästä asenteesta, mutta ohjaaja ei voi sanoa, onko toisesta johonkin vai ei. Eihän kukaan matikanopettajakaan saa sanoa täysin kelvottomaksi oppilasta matikan suhteen, jos toinen ei yksinkertaisesti vaan sisäistä jotain asiaa heti tai edes 2kk sisään.

Ja kyllä ainakin mulla on 1.asteen koulutus.

vieras
Ei mulla ainakaan ole mitään tietoa paikkakunnasta, työpaikasta (edes siitä alasta ) eikä nimistä! :LOL: :LOL:
ALA ON LÄHIHOITAJA
Siis mitä väliä? Ketä kiinnostaa? Eihän se ala tässä ollut se pointti. :whistle:
kyllähän monia kiinnostaa, sitähän on kysytty useasti. jospa sinä menisit vähän opiskelemaan jotta saisit jotain arvoa

ALA ON LÄHIHOITAJA
kyllähän monia kiinnostaa, sitähän on kysytty useasti. jospa sinä menisit vähän opiskelemaan jotta saisit jotain arvoa
Siis mitä sä sekoilet? :LOL: :LOL: Jos mua ei kiinnosta mikä ala kyseessä, niin olen jotenkin alempiarvoinen? :LOL: :xmas: No ainakaan mä en ole noin utelias kuin jotkut ja tajusin, että mikä se ap:n varsinainen pointti oli. Eikä se pointti ollut mikä ala on kyseessä. :whistle:

ReddyHead
ootteko huomannu kun nää mustat on niin kamuja. tää scarletti joka tekee ja vie ruokaa asiakkaille on niin kiivas puolustaan omaa pummialaa.
Kerropa miten ravintola-ala on pummiala. Mieti jos ruokapalveluja ei olisi olemassa, päiväkoteihin ja kouluihin pitäisi mennä eväät mukana.

ootteko huomannu kun nää mustat on niin kamuja. tää scarletti joka tekee ja vie ruokaa asiakkaille on niin kiivas puolustaan omaa pummialaa.
Syö sitten vain itte tekemääsi ruokaa. Laita lapsillesi aina eväät päiväkotiin ja kouluun. Älkää koskaan syökö mitään kodin ulkopuolella valmistettua ruokaa. Kiitos. :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja ReddyHead:
Kerropa miten ravintola-ala on pummiala. Mieti jos ruokapalveluja ei olisi olemassa, päiväkoteihin ja kouluihin pitäisi mennä eväät mukana.
Niinpä niin, mutta kun joillakin ei näköjään kaikki piuhat yhdistä. :whistle:

Miettikää jos sairaaloissa ei olisi ollenkaan ruokapalvelua... :eek: :/

hei
vaan ohjaaja-opisekelijasuhde. Ap on ylittänyty valtuutensa ja tämän takia ottaisin todellakin yhteyttä opiskelijaan ja puhuisin, että oikeastiko hän haluaa lopettaa koulun ja onko hänellä varasuunnitelma.
Näin toimisi vastuullinen ohjaaja (mutta ap:han on kertonut,ettei häntä kiinnosta). :(

vaan ohjaaja-opisekelijasuhde. Ap on ylittänyty valtuutensa ja tämän takia ottaisin todellakin yhteyttä opiskelijaan ja puhuisin, että oikeastiko hän haluaa lopettaa koulun ja onko hänellä varasuunnitelma.
Näin toimisi vastuullinen ohjaaja (mutta ap:han on kertonut,ettei häntä kiinnosta). :(
Ei, ei kiinnostakaan..Ihan huvikseni hommasin kasan infoa toisesta linjasta, selkee merkki, ettei mua kiinnosta :D

Yhteistyössä