Eikö ole aika hurjaa ruveta tälle linjalle, puhutaan jo tosi henkilökohtaisista jutuista ja ongelmista? Mikä hitto teitä palstalaisia vaivaa , mielestäni ei saisi mennä näin henk.koht.asioihin! Miten ihmeessä as-lapsi nyt liittyi alkuperäiseen aiheseen.Alkuperäinen kirjoittaja hei:lapsesi on as? Miten minusta alkaa tuntumaan entistä vahvemmin, että niin myös sinä? Onko sinut testattu? Ymmärrät varmaan, että as-piirteet ei ole hyväksi ohjaavissa tehtävissä.
Itse olen lähihoitaja ja siitä lukenut amk tutkinnon sos-jaterveysalalta ja näin jälkikäteen aattelen, että mikäli joku ohjaajistani olisi ollu sitä mieltä ,etten sovellu alalle, olisin halunnu kuulla sen! Ihminen joka hakeutuu hoiva-alalle pystyy kyllä kuuleman kritiikkiä, sitähän se työ on on (heikkohermoiset älkää vaivautuko!!!) Osa opiskelua muillakin aloilla on oman itsen pohdiskelu; mitä osaan ,mitä en, mitä pitää vielä oppia, mitkä ovat minun vahvuudet/heikkoudet yms.. Jokainen opiskellut tietää sen varmasti. Mielestäni on hyvä, että ohjaaja sanoo opiskelijalle jos asenne on väärä tai hänen mielestään opiskelija on väärällä alalla, juuri siksi ,että sitä sen pitäisi olla työssä oppimista! Siihen kuuluu myös negatiivinen palaute ja realistinen itsetutkiskelu taidostaan ja myös soveltuvaisuudestaan alalle!!Sitä itsearviointia on ainakin hoiva-alan koulutukset täynnä uskoisin, että muutkin. Alaahan ei ole paljastettu, mutta ihan sama alasta, kyllä ihmisen tulisi olla avoin uudella, halukas oppimaan ja taidot/luotettavuus kohdallaan, ennekuin valmistuu. Ja joskus on oikeesti niin, että parempi toisen sanoa voisitko harkita toista alaa tai alan muotoa kuten tässä tapauksessa, se voisi olla sun juttu.
Koulutukseen hakeutuessa ei aina tiedä alasta kaikkea ja sitä kautta saattaa löytää alan jota ei ollu ajatellut , mutta sopii paremmin. Turhaa on haukkua huonoksi ohjaajaksi ihmistä, jonka ohjauksessa ei ole ollut tuntiakaan. Kysyisin muuten kuinka monella on muu kuin ammatillinen tutkinto? Tarkoitan amk tai yliopistotutkintoa, joissa vaaditaan jo enemmän itsearviointeja/valmiuksia jo kouluun mennessä kuin ammattikouluissa yms. tutkinnoissa (älkää nyt hermostuko olen itse ollu molemmissa en tarkoittanut pahalla tätä mietin vain). Tämä tapaushan tosin oli ammattikoulussa...