Jösses... Annoin työharjoittelijalle loppupalautteen-lopetti koulun..

psykologi
Alkuperäinen kirjoittaja anna:
Mun mielestä ohjaajana ylentää itsensä aika isoon rooliin, jos menee sanomaan nuorelle opiskelijalle, ettei hänestä ehkä ole alalle. Kuka ylipäänsä voi sanoa toiselle noin? Sanooko edes ammatinvalintapsykologi missään tilanteessa asiakkaalleen noin?
Ei sano kuin ääritilanteissa, kuten jos VAKAVASTI häiriintynyt, alkoholisoitunut tms. henkilö on hakeutumassa hoitoalalle tai tutkimusten perusteella hyvin kömpelö henkilö on hakeutumassa kultasepäksi tms. eli pitää olla hyvin selkeä este, allergia tms., mutta tapa millä palaute annetaan on tärkeä. On muuten mahdollista, että ap:n opiskelijalle olisi ollut hyödyksi käydä koulutus loppuun ja kenties yhdistää se muuhun tutkintoon tms. Harjoittelunohjaajan vastuu on aika suuri silloin, kun noin vahvoja kommentteja heitetään ja nuori ihminen tekee suuren ratkaisun sen jälkeen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Ei sitä omien vahvuuksiensa mukaan ammattia valita vaan sen mukaan mikä kiinnostaa. En määkään lähtenyt matikan opettajaksi, vaikka matikka mun vahvuus onkin ollut...
.
Kyllä minusta opiskelemaan lähtiessä pitäisi olla edes jollain tasolla realiteetit tiedossa. Ja nyt en tarkoita juuri ap:n tapausta vaan yleensä. Eli ei ole mielekästä lähteä opiskelemaan vaikka laulua, jos ääni on kuin variksella eikä nuottikorvaa ollenkaan.
Juu, mutta oma ala voi olla silti, vaikkei jossain kohtaa täydellinen olekaan ja vahvuudetkin menee muualla. Ei se silti tarkoita, etteikö voisi pärjätä alalla. (Tuo laulujuttu on sellainen, että kyllä musta tuntuu, että osalla jopa kuuluisaksi päässeellä on kaukana hyvä lauluääni.. :p )

Asenne ongelma on kyllä iso ongelma, mutta helposti korjattavissa, jos vaan hieman nostaa itsestä niskasta kiinni.
 
ymmällään
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuossa ei ole kysymys alalle soveltuvuudesta, vaan ihan muista ongelmista. Pitäisikö hänen sitten elää sosiaalipummina vailla ammattia?
Mun tehtävä ei ole muiden ongelmien ratkominen, vaan antaa palautetta harjoittelusta.
Sun tehtävä on antaa palaute harjoittelusta, mutta ei suinkaan mennä sanomaan mikä ala toiselle sopii ja mikä ei!
voi hyvänen aika, kyllähän nyt on aiheellista sanoa että jos ei alalle sovellu.. miksi ihmeessä pitäis antaa väärä kuva opiskelijan taidoista opiskelijalle itselleen.. mie oon aina työssä sanonu jos jostain nyt vaan ei ole hommaan.. ja yleensä on myös koeajan päätteeksi meiltä lähtenyt.. kyllä sen näkee onko jostain johonkin hommaan vai ei... ihan samalla tavalla kannattaisi antaa palautetta kaikesta mitä tekee, esim. idols laulukilpailuun osallistujillekkin olisi ollut ihan hyvä jonkun kertoa etä ne ei osaa laulaa.. eikä kannustaa turhaan.. jos ei taitoa löydy niin miksi haaskata aikaansa sen tekemiseen.. rehellisyys on vain hvästä näissä asioissa... kun olin ravintola kokki linjalla siellä oli yksi tyttö joka ei 19 vuotiaana osannut tehdä perunamuussia, keittää yhtään mitään... kaikki sujui vaikeimman kautta, kaikessa kesti kauan.. ei ollut edes varma halusiko olla kokki, mutta hakeutui alalle kun ruuan laitto näytti kivalta... ei hyvä :)
itse olin työharjoittelussa hotellissa, 8viikkoa joista tasan yhden vietin keittiössä... tein työni hyvin ja mukisematta, vaikka en mie siihen kouluun ollut kerros tai ravintola siivojan hommia tullut opettelemaan, eli asenteesta se on kiinni, kun tekee jotain se kannattaa tehdä hyvin tai sitte ei tee ollenkaan... itse havaitsin ettei ravintola ala kiinnosta mua tarpeeksi jota haluaisin sitä loppuelämäni tehdä joten lopetin koulun 1,5v kohdalla (2 vuotinen koulutus) ja löysin alan jossa viihdyn ja jossa olen ollut nyt 7v
että joskus sellanen rehellinen mietintä tekee vain hyvää...
 
ire
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
Täällä taas kaiken maailman "professorit" ja "johtajat" nimittelevät palvelualojen ammattilaisia. Todella fiksua käytöstä..
En usko, että professorit tai johtajat on noita nimittäjiä vaan jotkut jotka tuskin on minkäänlaista yleisivistävää koulua käynyt. Ehkä jonku peruskoulun nippanappa päässy läpi.

Ei kai oikeasti kukaan sivistynyt ihminen voi haukkua toisia ammatteja pummialoiksi... Tai no, kaippa tuo on ihmiskohtaista, mutta on se silti sivistyneestä ihmisestä kaukana..
Samaa mieltä! Uskomatonta miten inhottavia ja lapsellisia jotkut täällä käyvät ovat! Itse tykkään palstailla silloin tällöin ja lukea toisten juttuja. Ja välillä kommetoidakkin , mutta on muakin välillä haukuttu. Ihmettelen vain miksi tollaista tehdään ja miten huono itseluottamus pitää olla joka toista mollaa tai toisen ammattia. Itse yritän auttaa jos voin ja en mä aina oikeessa ole, mut siksi monesti keskustelut täällä ovat niin mielenkiintoisia ja opettavaisiakin välillä! Meitä on moneen junaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja psykologi:
Alkuperäinen kirjoittaja anna:
Mun mielestä ohjaajana ylentää itsensä aika isoon rooliin, jos menee sanomaan nuorelle opiskelijalle, ettei hänestä ehkä ole alalle. Kuka ylipäänsä voi sanoa toiselle noin? Sanooko edes ammatinvalintapsykologi missään tilanteessa asiakkaalleen noin?
Ei sano kuin ääritilanteissa, kuten jos VAKAVASTI häiriintynyt, alkoholisoitunut tms. henkilö on hakeutumassa hoitoalalle tai tutkimusten perusteella hyvin kömpelö henkilö on hakeutumassa kultasepäksi tms. eli pitää olla hyvin selkeä este, allergia tms., mutta tapa millä palaute annetaan on tärkeä. On muuten mahdollista, että ap:n opiskelijalle olisi ollut hyödyksi käydä koulutus loppuun ja kenties yhdistää se muuhun tutkintoon tms. Harjoittelunohjaajan vastuu on aika suuri silloin, kun noin vahvoja kommentteja heitetään ja nuori ihminen tekee suuren ratkaisun sen jälkeen.
Joo. Toki jos selkeesti on joku syy. Esim. turhaan hakee kirurgiksi jos käsi vapisee kuin haavanlehti puussa..

Mutta jos kyseessä on vain asenne nuorella, niin mennään aika metsikköön.. Nuorilla kun tuo asenne joskus on mitä sattuu, jos tulee mieletön kapina johonkin päin... (tosin luulisi, että 23v olisi jo kapinoistaan päässyt, mutta mistä sitä ikinä tietää)
 
Minullakin on ollut sairaanhoitaja/lähihoitaja-opiskelijoita ihan vasta aloittaneita tai pidemmälle edenneitä mutta jos ovat olleet epävarmoja tai muuten harjoittelu takkuillut niin enemmänkin olen kannustanut heitä ja yrittänyt ohjeistaa.Eri asia jos opiskelija itse on miettinyt ettei ala kiinnosta,päätös on hänen.
Itse muistan huvittuneena opiskeluaikana kun edellisestä harjoittelusta mielenterveystoimistossa olin saanut 5 eli parhaimman ja neuvolaharjoittelu ei mennyt putkeen koska meillä ei synkanny yhtään ohjaajan kanssa vaan oli todella v-mäinen ja sanoi mulle aika ikäviä.Tiesin kuitenkin itse mikä kiinnostaa ja halusin hoitusksi ja niin kuiteskin valmistuin tuplatutkintoon sh-terkkariksi.Eli ei kannata yksittäisen harjoittelun perusteella lähteä lopettamaan.
 
Keittiönoita
Jos mulle aikoinaan työharjoittelussa olisi sanottu, että tää ohjelmointi ei taida olla oikein sun juttusi, niin vakavasti olisin kyllä harkinnut suuntautumista verkkopuolelle systeemityön sijaan. Ja olisin ollut jopa kiitollinen siitä, että olisi sanottu ennenkuin olisin tehnyt virhevalinnan. Tuttuni teki virhevalinnan ja sen seurauksena ei ole saanut koulutustaan vastaavaa työtä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:
voi hyvänen aika, kyllähän nyt on aiheellista sanoa että jos ei alalle sovellu.. miksi ihmeessä pitäis antaa väärä kuva opiskelijan taidoista opiskelijalle itselleen.. mie oon aina työssä sanonu jos jostain nyt vaan ei ole hommaan.. ja yleensä on myös koeajan päätteeksi meiltä lähtenyt.. kyllä sen näkee onko jostain johonkin hommaan vai ei...
Opiskelu on taitojen kerryttämistä ja opiskelua siihen.
Kerro miten osaat sanoa sopiiko henkilö alalle vai ei? Siitäkö, ettei heti ole luonnonlahjakkuus?

Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:
...kun olin ravintola kokki linjalla siellä oli yksi tyttö joka ei 19 vuotiaana osannut tehdä perunamuussia, keittää yhtään mitään... kaikki sujui vaikeimman kautta, kaikessa kesti kauan.. ei ollut edes varma halusiko olla kokki, mutta hakeutui alalle kun ruuan laitto näytti kivalta... ei hyvä :)
Kokkaus ei niin vaativataito ole, etteikö siitä tuollainenkin tyttö olisi pärjännyt, jos joku olisi kertonut ja auttanut perunamuussin teosta. Jos haluaa jotain, niin kyllä siihen myös oppii -jos on kuitenkin tuollainen "opettelutyö" (eli esim. yliopiston matikan opettajaksi tuskin pääsee vain haluamallaan, jos kaikki matikan jutut tökkii pahemman kerran, koska esim. loogista tai 3 ulotteista havainnointikykyä ei saa opettelulla)
 
....
Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Hoito-alasta ei ole kysymys, koska toisella vuosijaksolla ei vielä erikoistuta mihinkään, ainakaan nuorisoasteen kouluslinjoilla.
Kyseessä 23 v henkilö, joten voi olla muukin kuin peruskoulupohjainen linja. Ja jos ei varsinaisesti ole vielä erikoistumisopinnot, niin voi olla, että esim näihin aikoihin tulisi päättää mitä ensi vuonna tekee. Yo-pohjasella linjalla joka on 2-vuotinen taas ilmeisesti olisi jo loppuopinnot menossa, voisiko olla vaikka tämä tilanne sitten?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Jos mulle aikoinaan työharjoittelussa olisi sanottu, että tää ohjelmointi ei taida olla oikein sun juttusi, niin vakavasti olisin kyllä harkinnut suuntautumista verkkopuolelle systeemityön sijaan. Ja olisin ollut jopa kiitollinen siitä, että olisi sanottu ennenkuin olisin tehnyt virhevalinnan. Tuttuni teki virhevalinnan ja sen seurauksena ei ole saanut koulutustaan vastaavaa työtä.
Entä jos sieltä verkkopuolen systeemityönpuolelta oltaisiin sanottu, että ei kannata tänne suuntautua, koska vahvuutesi on selkeesti ohjelmoinnin puolella ja et sovellu tänne ollenkaan? Oikein istuttaa sut pöydälle ja sanoo, että haluaisi keskustella kanssasi ihan vakavissasi, on jopa tulostanut sulle nipun tietoa ohjelmoinnin puolen asioista...

Kyllä tuossa moni voisi jättää jopa ihanneammattinsa, jos ei ole sisukas ja vahvatahtoinen...
 
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:
voi hyvänen aika, kyllähän nyt on aiheellista sanoa että jos ei alalle sovellu.. miksi ihmeessä pitäis antaa väärä kuva opiskelijan taidoista opiskelijalle itselleen.. mie oon aina työssä sanonu jos jostain nyt vaan ei ole hommaan.. ja yleensä on myös koeajan päätteeksi meiltä lähtenyt.. kyllä sen näkee onko jostain johonkin hommaan vai ei...
Opiskelu on taitojen kerryttämistä ja opiskelua siihen.
Kerro miten osaat sanoa sopiiko henkilö alalle vai ei? Siitäkö, ettei heti ole luonnonlahjakkuus?

Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:
...kun olin ravintola kokki linjalla siellä oli yksi tyttö joka ei 19 vuotiaana osannut tehdä perunamuussia, keittää yhtään mitään... kaikki sujui vaikeimman kautta, kaikessa kesti kauan.. ei ollut edes varma halusiko olla kokki, mutta hakeutui alalle kun ruuan laitto näytti kivalta... ei hyvä :)
Kokkaus ei niin vaativataito ole, etteikö siitä tuollainenkin tyttö olisi pärjännyt, jos joku olisi kertonut ja auttanut perunamuussin teosta. Jos haluaa jotain, niin kyllä siihen myös oppii -jos on kuitenkin tuollainen "opettelutyö" (eli esim. yliopiston matikan opettajaksi tuskin pääsee vain haluamallaan, jos kaikki matikan jutut tökkii pahemman kerran, koska esim. loogista tai 3 ulotteista havainnointikykyä ei saa opettelulla)
Kuule kyllä niitä vain ravintola-alallakin on niitä jotka eivät vielä kolmantenakaan vuotena saa aikaiseksi oikiaoppisesti tehtyä kääretorttupohjaa vaikka olisi neuvottu lukemattomat kerrat. Ensimmäisen taikinan mentyä pilalle annettu ohjeet kuinka toimia, mutta ei. Toinenkin taikina tehdään väärin ja vieläpä kolmaskin. Siis tämä saman päivän aikana ja asiasta on puhuttu monta kertaa aiemminkin vuosien varrella. Yleensäkin kaikki toiminta kestää kauan ja koko porukan aikataulut on kussut monta kertaa näitten ihmisten takia. Eikä siis vielä viimeisenäkään opiskeluvuotena osata ihan perusjuttuja.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Opiskelu on taitojen kerryttämistä ja opiskelua siihen.
Kerro miten osaat sanoa sopiiko henkilö alalle vai ei? Siitäkö, ettei heti ole luonnonlahjakkuus?
Mä voin tähän vastata omalta alaltani. Jos ei viiteen kuukauteen saa aikaiseksi ensimmäistäkään aliohjelmaa itsenäisesti ts ei opi edes niistä, mitä on tehnyt jonkun osaavan avustuksella, eikä edelleenkään kykene uuttaa tehtävää aloittaessaan edes hahmottamaan, mistä se koodaus pitäisi aloittaa - ja alan opintoja takana jo 2 vuotta - niin silloin voi kyllä jo päätellä, että kyseisellä henkilöllä ei yksinkertaisesti ole alalla vaadittavaa loogista päättelykykyä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Kuule kyllä niitä vain ravintola-alallakin on niitä jotka eivät vielä kolmantenakaan vuotena saa aikaiseksi oikiaoppisesti tehtyä kääretorttupohjaa vaikka olisi neuvottu lukemattomat kerrat. Ensimmäisen taikinan mentyä pilalle annettu ohjeet kuinka toimia, mutta ei. Toinenkin taikina tehdään väärin ja vieläpä kolmaskin. Siis tämä saman päivän aikana ja asiasta on puhuttu monta kertaa aiemminkin vuosien varrella. Yleensäkin kaikki toiminta kestää kauan ja koko porukan aikataulut on kussut monta kertaa näitten ihmisten takia. Eikä siis vielä viimeisenäkään opiskeluvuotena osata ihan perusjuttuja.
Aijaa. Enpä ois uskonut, ettei joku handlaa tuommoista ei edes ohjeiden avulla.. :eek:
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Entä jos sieltä verkkopuolen systeemityönpuolelta oltaisiin sanottu, että ei kannata tänne suuntautua, koska vahvuutesi on selkeesti ohjelmoinnin puolella ja et sovellu tänne ollenkaan? Oikein istuttaa sut pöydälle ja sanoo, että haluaisi keskustella kanssasi ihan vakavissasi, on jopa tulostanut sulle nipun tietoa ohjelmoinnin puolen asioista...

Kyllä tuossa moni voisi jättää jopa ihanneammattinsa, jos ei ole sisukas ja vahvatahtoinen...
Jos mä olisin hakeutunut työharjoitteluun johonkin verkkopuolen hommiin, mulle olisi aivan varmasti sanottukin noin :D Olen totaalisen käsi kaikissa verkkopuolen jutuissa - en vaan kertakaikkiaan tajua niitä - , mutta olen hyvä ohjelmoinnissa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Kuule kyllä niitä vain ravintola-alallakin on niitä jotka eivät vielä kolmantenakaan vuotena saa aikaiseksi oikiaoppisesti tehtyä kääretorttupohjaa vaikka olisi neuvottu lukemattomat kerrat. Ensimmäisen taikinan mentyä pilalle annettu ohjeet kuinka toimia, mutta ei. Toinenkin taikina tehdään väärin ja vieläpä kolmaskin. Siis tämä saman päivän aikana ja asiasta on puhuttu monta kertaa aiemminkin vuosien varrella. Yleensäkin kaikki toiminta kestää kauan ja koko porukan aikataulut on kussut monta kertaa näitten ihmisten takia. Eikä siis vielä viimeisenäkään opiskeluvuotena osata ihan perusjuttuja.
Aijaa. Enpä ois uskonut, ettei joku handlaa tuommoista ei edes ohjeiden avulla.. :eek:
Eikä ole edes kyse yhdestä ihmisestä, vaan kaksi ihmistä kämmäsi useamman torttupohjan. Mun mielestä niin käsittämätöntä, kun kerran tällaista alaa opiskellaan. Tuon kääretorttupohjan tekeminen pitäisi olla tuttua yläasteen köksäntunneilta tai viimeistään opiskelun ekalta vuodelta. Mutta kun ei niin ei. Opettaja sanoi lukuisia kertoja, että kuinka se pohja tehdään, mutta ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä voin tähän vastata omalta alaltani. Jos ei viiteen kuukauteen saa aikaiseksi ensimmäistäkään aliohjelmaa itsenäisesti ts ei opi edes niistä, mitä on tehnyt jonkun osaavan avustuksella, eikä edelleenkään kykene uuttaa tehtävää aloittaessaan edes hahmottamaan, mistä se koodaus pitäisi aloittaa - ja alan opintoja takana jo 2 vuotta - niin silloin voi kyllä jo päätellä, että kyseisellä henkilöllä ei yksinkertaisesti ole alalla vaadittavaa loogista päättelykykyä.
Niin no en mää sanonutkaan, että joku pystyisi ihan mihin vaan. Eli kirurgiksi ei tulla vapisivien käsin, eikä loogista päättelykykyä saada vaikka kuin asian kanssa taistelisi, jos sitä ei yhtään ole. Mutta nythän tässä ketjussa puhuttiin väärästä asenteesta...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Eikä ole edes kyse yhdestä ihmisestä, vaan kaksi ihmistä kämmäsi useamman torttupohjan. Mun mielestä niin käsittämätöntä, kun kerran tällaista alaa opiskellaan. Tuon kääretorttupohjan tekeminen pitäisi olla tuttua yläasteen köksäntunneilta tai viimeistään opiskelun ekalta vuodelta. Mutta kun ei niin ei. Opettaja sanoi lukuisia kertoja, että kuinka se pohja tehdään, mutta ei.
Mutta ei kokinkaan ammatti pelkään torttupohjaan kyllä jää. Jos torttu tuhoutuu joka kerta, ja osaa tehdä mielettömän hyviä suolasia ruokia, niin ei tuo soveltumattomaksi toista tee.. (toisaalta en tajua minäkään miten kääretortun pystyy pilaamaan...)
 
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä voin tähän vastata omalta alaltani. Jos ei viiteen kuukauteen saa aikaiseksi ensimmäistäkään aliohjelmaa itsenäisesti ts ei opi edes niistä, mitä on tehnyt jonkun osaavan avustuksella, eikä edelleenkään kykene uuttaa tehtävää aloittaessaan edes hahmottamaan, mistä se koodaus pitäisi aloittaa - ja alan opintoja takana jo 2 vuotta - niin silloin voi kyllä jo päätellä, että kyseisellä henkilöllä ei yksinkertaisesti ole alalla vaadittavaa loogista päättelykykyä.
Niin no en mää sanonutkaan, että joku pystyisi ihan mihin vaan. Eli kirurgiksi ei tulla vapisivien käsin, eikä loogista päättelykykyä saada vaikka kuin asian kanssa taistelisi, jos sitä ei yhtään ole. Mutta nythän tässä ketjussa puhuttiin väärästä asenteesta...
Kenen väärästä asenteesta?
 
Alkuperäinen kirjoittaja SatuPaska:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä voin tähän vastata omalta alaltani. Jos ei viiteen kuukauteen saa aikaiseksi ensimmäistäkään aliohjelmaa itsenäisesti ts ei opi edes niistä, mitä on tehnyt jonkun osaavan avustuksella, eikä edelleenkään kykene uuttaa tehtävää aloittaessaan edes hahmottamaan, mistä se koodaus pitäisi aloittaa - ja alan opintoja takana jo 2 vuotta - niin silloin voi kyllä jo päätellä, että kyseisellä henkilöllä ei yksinkertaisesti ole alalla vaadittavaa loogista päättelykykyä.
Niin no en mää sanonutkaan, että joku pystyisi ihan mihin vaan. Eli kirurgiksi ei tulla vapisivien käsin, eikä loogista päättelykykyä saada vaikka kuin asian kanssa taistelisi, jos sitä ei yhtään ole. Mutta nythän tässä ketjussa puhuttiin väärästä asenteesta...
Kenen väärästä asenteesta?
No eikös KKK ihan aluksi sanonut, että opiskelijalla oli väärä asenne, kun ei suostunut tekemään edes kaikkia asioita, eikä siksi pysty myöskään oppimaan...?
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Niin no en mää sanonutkaan, että joku pystyisi ihan mihin vaan. Eli kirurgiksi ei tulla vapisivien käsin, eikä loogista päättelykykyä saada vaikka kuin asian kanssa taistelisi, jos sitä ei yhtään ole. Mutta nythän tässä ketjussa puhuttiin väärästä asenteesta...
Mun edellinen vastaukseni oli lähinnä siihen, miten jostakusta voisi sanoa, sopiiko alalle vai ei. Ja kyllä sen voi sanoa.

"Asenneongelmakin" voi mielestäni olla merkki alalle soveltumattomuudesta. Jos haluaa työssään tehdä vain tiettyjä asioita, kannattaa se ala valita siten, että pääsee tekemään just niitä asioita eikä niitä, joita ei halua tehdä. Toki jokaisessa työssä on tehtäviä, jotka ei aina nappaa, mutta mun mielestä ei pitäisi hakeutua alalle, jossa pääasialliset työtehtävät eivät nappaa. Silloin on väärällä alalla.

 
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Eikä ole edes kyse yhdestä ihmisestä, vaan kaksi ihmistä kämmäsi useamman torttupohjan. Mun mielestä niin käsittämätöntä, kun kerran tällaista alaa opiskellaan. Tuon kääretorttupohjan tekeminen pitäisi olla tuttua yläasteen köksäntunneilta tai viimeistään opiskelun ekalta vuodelta. Mutta kun ei niin ei. Opettaja sanoi lukuisia kertoja, että kuinka se pohja tehdään, mutta ei.
Mutta ei kokinkaan ammatti pelkään torttupohjaan kyllä jää. Jos torttu tuhoutuu joka kerta, ja osaa tehdä mielettömän hyviä suolasia ruokia, niin ei tuo soveltumattomaksi toista tee.. (toisaalta en tajua minäkään miten kääretortun pystyy pilaamaan...)
Lue tuolta aiemmasta vastauksestani. Kun kyse ei ole pelkästään torttupohjasta.
 
.......
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
joten joku ammttikoulu on kysessä
puhuinkin juuri ammattikoulun yo-linjoista, siis linjoista joille pääsee jo lukion käyneet, on lyhyempi kun normi-linja koska osa lukio-opinnoista hyväksiluetaan.

sen lisäksi voi vielä paljon muitakin opiskelumuotoja, joihin en ole erityisesti perehtynyt, esim aikuisopiskelussa jne

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Niin no en mää sanonutkaan, että joku pystyisi ihan mihin vaan. Eli kirurgiksi ei tulla vapisivien käsin, eikä loogista päättelykykyä saada vaikka kuin asian kanssa taistelisi, jos sitä ei yhtään ole. Mutta nythän tässä ketjussa puhuttiin väärästä asenteesta...
Mun edellinen vastaukseni oli lähinnä siihen, miten jostakusta voisi sanoa, sopiiko alalle vai ei. Ja kyllä sen voi sanoa.

"Asenneongelmakin" voi mielestäni olla merkki alalle soveltumattomuudesta. Jos haluaa työssään tehdä vain tiettyjä asioita, kannattaa se ala valita siten, että pääsee tekemään just niitä asioita eikä niitä, joita ei halua tehdä. Toki jokaisessa työssä on tehtäviä, jotka ei aina nappaa, mutta mun mielestä ei pitäisi hakeutua alalle, jossa pääasialliset työtehtävät eivät nappaa. Silloin on väärällä alalla.
No varmaan voi ollakin, mutta se ei ole ohjaajan päätettävissä ja se on tässä pointtina. Ihan hyvin opiskelijalla on voinut olla jonkin aikaa tosi raskasta elämässään ja siksi asenne näkyi myös siellä. Mistäs sitä tietää... Mutta ohjaajan päätös tuo ei minusta ole, eikä ohjaaja näytä ammattitaitoisuuttaan, jos oppilaalle sellaisen palautteen antaa, ettei ole sovelias tähän ammattiin tuon perusteella mitä KKK on tuonut ketjussa ilmi. Voisi taas sanoa, että asenteen on muututtava, jotta tulisi hyväksi ja oppisi välttämättömät asiat ammatin suhteen. Tällöin koko ihmistä ei laiteta "kelvottomaksi" ammattiin. Tuossa on minusta iso ero. Oppilas itse voi päättää tuleeko hyväksi, vai jääkö hyvin olennainen asia oppimatta, mitä tarvitaan ammatissa. Mutta epäkelpo hän itsessään ei silti ole. (vr.loogisen päättelyn puuttumiseen).

Epäkelpo voi olla kirurgiksi pyrkivä jolla juuri käsi vapisee mielettömästi. Se ei omilla teoillaan pysty tuohon enää vaikuttamaan.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
No varmaan voi ollakin, mutta se ei ole ohjaajan päätettävissä ja se on tässä pointtina. Ihan hyvin opiskelijalla on voinut olla jonkin aikaa tosi raskasta elämässään ja siksi asenne näkyi myös siellä. Mistäs sitä tietää... Mutta ohjaajan päätös tuo ei minusta ole, eikä ohjaaja näytä ammattitaitoisuuttaan, jos oppilaalle sellaisen palautteen antaa, ettei ole sovelias tähän ammattiin tuon perusteella mitä KKK on tuonut ketjussa ilmi. Voisi taas sanoa, että asenteen on muututtava, jotta tulisi hyväksi ja oppisi välttämättömät asiat ammatin suhteen. Tällöin koko ihmistä ei laiteta "kelvottomaksi" ammattiin. Tuossa on minusta iso ero. Oppilas itse voi päättää tuleeko hyväksi, vai jääkö hyvin olennainen asia oppimatta, mitä tarvitaan ammatissa. Mutta epäkelpo hän itsessään ei silti ole. (vr.loogisen päättelyn puuttumiseen).
Mä en osaa ottaa ap:n tilanteeseen kantaa, koska en tunne tapausta tarpeeksi hyvin. Ohjaaja ei luonnollisestikaan päätä opiskelijan puolesta yhtään mitään, mutta mielipiteensä voi sanoa. Ja minusta pitääkin sanoa.

 

Yhteistyössä