Jösses... Annoin työharjoittelijalle loppupalautteen-lopetti koulun..

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Pinki, mutta kun tuo vieras haluuuuuu! :xmas:
No tätä EI lukittu kun KKK ei halunnut...
tiedätkös, (pakko mainita) jos tää ketju menee törkyiseksi, niin ketju lukitaan. siihen ei paina kenenkään rivipalstailijan sanomiset :xmas:
Aa anteeksi... Rivipalstailija ryhdistäytyy.

Alkuperäinen kirjoittaja samaa mieltä:
Outo ketju tuli. Jos toinen on selvästi väärällä alalla niin eikö siitä voi sanoa? Kummallinen tapa ruveta haukkumaan ihmistä jos ei tiedä asiasta kuin pintaraapaisun.
Mutta siis täähän on palstan kirjoitamaton laki, että aina kaikki kääntyy apta vastaan, niin se vaan on, ja tulee olemaankin, eikä haittaa.

samaa mieltä
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
että olet ohjaajana salassapitovelvollinen?
Niin, tässähän ei ole edes ala käynyt ilmi? Ei harjoittelijan sukupuoli, kotipaikkakunta tmv. Ihan samanlainen aloitus, kuin naapurin Maire oli alasti partsilla röökillä.
Hyi helvetti!! Kai sillä sentään oli posliini?
Ei varmaan uskalla kertoo ettei naapurin maire nosta syytettä... :)

Outo ketju tuli. Jos toinen on selvästi väärällä alalla niin eikö siitä voi sanoa? Kummallinen tapa ruveta haukkumaan ihmistä jos ei tiedä asiasta kuin pintaraapaisun.
Mutta siis täähän on palstan kirjoitamaton laki, että aina kaikki kääntyy apta vastaan, niin se vaan on, ja tulee olemaankin, eikä haittaa.
Se onkin mielenkiintoista.

Mun mielestä ap teki ihan oikein. Onhan se hyvä että joku sanoo tuon ääneen, resurssien tuhlausta kouluttaa ihmistä väärälle alalle.

hei
siellä voisin uskoa noi näytöt ja mahdottomat opiskelijamäärät. Toistaalta tämä opiskelija oli 2.vuoden opiskelija.
Noh, ihan sama mutta minusta ei ap ainakaan sovi ohjaajan tehtäviin! joten ihan olette opiskelijan kanssa 50/50.

sairaanhoitaja
Ihan nätisti sanoin, että siitä ei tälle alalle ole, ja kannattaa vielä miettiä ammatin vaihtoa.. Tänään kuulin, kun koululla kävin, että oli lopettanut koulun, varmaan parempi niin.
Toivottavasti sinulla oli ERITTÄIN painavat perusteet väitteellesi. Olen sairaanhoitaja, ja en kyllä sanoisi yhdellekään opiskelijalle noin. 1-2 vuoden opiskelijat ovat vielä täysin vihreitä, yksi harjoittelu ei ole peruste lopettaa koulua. Myös itselläni meni yksi harjoittelu täysin päin honkia, ei synkannut ohjaajan kanssa yhtään ja se oli kauheaa. Nykyisin koen pärjääväni työssäni eritääin hyvin.

ohjaaja
niin. Olen toiminut vuoden työssä, jossa ohjasin opiskelijoita. Koko vuonna opiskelijoita osui kohdalleni 28 sekä lisäksi vielä toiset 28 joiden työtä arvioin osana muuta arviointiporukkaa.
Joten ap:n harjoittelijamäärä ei ole mikään huima.
Ja kyllä minäkin olen tarkkaan pohtinut yhden opiskelijan kanssa, onko hänestä tähän alaan. Opiskelija itsekin oli asiaa pohtinut ja kun harjoittelusta tuli hylätty, oli asia pakko ottaa esille. En tiedä lopettiko koulun/vaihtoiko alaa. Itse en enää ole ohjaavassa työssä, äitiyslomasijaisuuteni loppui.

Alkuperäinen kirjoittaja sairaanhoitaja:
Toivottavasti sinulla oli ERITTÄIN painavat perusteet väitteellesi. Olen sairaanhoitaja, ja en kyllä sanoisi yhdellekään opiskelijalle noin. 1-2 vuoden opiskelijat ovat vielä täysin vihreitä, yksi harjoittelu ei ole peruste lopettaa koulua. Myös itselläni meni yksi harjoittelu täysin päin honkia, ei synkannut ohjaajan kanssa yhtään ja se oli kauheaa. Nykyisin koen pärjääväni työssäni eritääin hyvin.
Lue ketju, en jaksa toistaa samoja asioita enää.

Keittiönoita
Ottamatta kantaa juuri ap:n tapaukseen niin mun mielestä kyllä olisi joskus hyvä, jos alalle kertakaikkiaan sopimattomalle sanottaisiin siitä jo opiskeluaikana. Mulla on tuttava, joka sinnikkäästi puski 4 vuotta amk:ssa lähinnä ykkösiä ja kakkosia saaden ja valmistui. Harjottelussa oli jo toisen vuoden jälkeen ja harjoitteluaika oli 5 kuukautta. Vaikka miten oli kannustettu, motivoitu, neuvottu ja opastettu, niin ei hänellä siitä hommasta tullut yhtikäs mitään. Valmistumisestaan on nyt kohta 6 vuotta ja alansa töitä ei ole saanut.

Alkuperäinen kirjoittaja sairaanhoitaja:
Ihan nätisti sanoin, että siitä ei tälle alalle ole, ja kannattaa vielä miettiä ammatin vaihtoa.. Tänään kuulin, kun koululla kävin, että oli lopettanut koulun, varmaan parempi niin.
mutta jos ap:llä on semmonen työ että se voi sanoa noin. joillain aloilla sen jo näkee 2. vuoden opiskelijasta että onko siitä tekemään sitä hommaa vaiko ei.

voi raukkaa
Mun mielestä ap toimi väärin. Itse jos olisin saanut tuollaista palautetta ammattikoulun 2 luokalla niin varmasti olisin tehnyt samoin, lopettanut koulun. Mua ei silloin kiinnostanut paljoakaan se ala mitä opiskelin, mutta jatkoin siltikin opiskelua koska olin jo "voiton puolella", ajattelin jatkuvasti että kunhan saan tästä ammatista paperit niin voin hakea mille alalle vaan jatkossa.. Olisin varmaankin toiminut täysin samalla lailla kuin ap:n harjoittelija, sanonut että mikään ei jäänyt kalvamaan ym ym, mutta siltikin sisäisesti pahoittanut mieleni ja lopettanut koulun..
Ja erityisesti mua on aina ärsyttänyt se että ohjaajat luulevat että harjoittelija on työntekijä!! ILMAISTA TYÖVOIMAA muka.. Ei se ihan niin mene.. Harjoittelija on ylimääräinen, jolle opetetaan työntekoa, häntä ohjastetaan ja kerrotaan mitä työhön kuuluu! Kyllä koulussa käytäntöä käydään, mutta se koulun käytännön käyminen ja työelämä on siltikin täysin eriasia!! Ja sit se, että harjoittelijalle EI SAA antaa sellaisia työtehtäviä mistä riippuu tyyliin koko päivä.. Työharjoittelijalle voi antaa melko vaativia tehtäviä, mutta ohjaajan pitää ymmärtää se että harjoittelija harjoittelee työn tekemistä ja tekee sen huomattavasti hitaamin kuin 10 vuotta alalla ollut. Ja sekin vielä, että työpaikalla pitää olla aina sama miehitys kuin normaalistikin ilman harjoittelijaa, eli jos päivässä pitää olla esim 6 työntekijää, niin se EI MENE niin että 5+ työharjoittelija vaan 6+ työharjoittelija.. Tämä kaikille joilla on ollut, on, tai tulee olemaan työharjottelijoita.. JA ERITYISESTI AP:LLE!!
Törkeää toimintaa ap:llä, hyi olkoon!

sairaanhoitaja
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuossa ei ole kysymys alalle soveltuvuudesta, vaan ihan muista ongelmista. Pitäisikö hänen sitten elää sosiaalipummina vailla ammattia?
Mun tehtävä ei ole muiden ongelmien ratkominen, vaan antaa palautetta harjoittelusta.
Sun tehtävä ei ole arvioida kenenkään alalle soveltuvuutta.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja abloom:
Oonpas minäkin sanonut harjoittelijalle että jos on tuollainen asenne niin ehkä kannattaa harkita jotain muuta... Mut tää harjoittelija sit skarppas ja on nyt alalla töissä ;)

Kai sitä nyt totuuden saa sanoa?
eli silloin olit sinä väärässä

samaa mieltä
. Itse jos olisin saanut tuollaista palautetta ammattikoulun 2 luokalla niin varmasti olisin tehnyt samoin, lopettanut koulun. Mua ei silloin kiinnostanut paljoakaan se ala mitä opiskelin, mutta jatkoin siltikin opiskelua koska olin jo "voiton puolella", ajattelin jatkuvasti että kunhan saan tästä ammatista paperit niin voin hakea mille alalle vaan jatkossa..
Nyt on kyse yli kaksikymppisestä harjoittelijasta. Sen ikäisen kuuluu ottaa vastuu olemisestaan. Ja aika heikkohermoinen täytyy olla jos loukkaantuu yhdestä arviosta joka on suoraan sanottu. Ei tule pärjäämään elämässä jos ei kestä kuulla totuutta.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Etkö itse huomaa, miten ihmisen "lyttää", jos sanoo, ettei henkilöstä ole johonkin ammattiin, mitä toinen on kuitenkin jo kaksi vuotta opiskellut..?

Ja muista, että me tiedämme vain sen mitä olet tänne kirjoittanut. Jos oletkin tehnyt jotenkin muunlaisesti, niin olet antanut väärää informaatioo alunperin ja sen kautta sulle myös on kommentit annettu.
Itse en lyttäämisenä pitäisi, jos minulle noin sanottaisiin. Ja harjoittelija kyllä itsekin tiesi, että ei tule kesää. Hän sai nipun infoa hänelle paremmin sopivammasta, ja häntä enemmän kiinnostavasta linjasta. Ei ollut aiemmin tuosta tiennyt.
Kiitos, että joku joskus sanoo jotain suoraan. Meidänkin työpaikalla pari ihmistä jotka olisi voinut laittaa koeajalla pois mutta esimies haluaa olla kaikkien kaveri.... Nyt kärsitään niiden ihmisten töppäilystä päivittäin. Ja kyllä toisen vuoden opiskelija joka on jo yli kahdenkymmenen pitää ottaa vastuu itsestä ja tekemisistä. Eikä todellakaan kuulu selitellä että seurustelukumppani sanoo sitä ja tätä....
kaikki ei ole täydellisiä, tahattomat töppäilyt sallitaan, jokainen tekee niin. kuka voi sanoa tuo on hyvä tuo huono

Oonpas minäkin sanonut harjoittelijalle että jos on tuollainen asenne niin ehkä kannattaa harkita jotain muuta... Mut tää harjoittelija sit skarppas ja on nyt alalla töissä ;)

En ollut, asenne muuttui, joten kelpaa työelämään. Jos ei ois muuttunut ni kukaan ei ikinä olis moista palkannut tai ainakaan koeaikaa pitempään.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Varmaan joku ravintola-ala, tarjoilija tai vastaava pummiammatti.
:headwall: |O :headwall: |O Mikä sä luulet olevasi??? Kyllä vain silti kummasti kelpaa monelle ravintoloiden palvelut. Eipä olisi ravintoloita jos ei olisi niihin työntekijöitä. Mieti sitä pelle.
hahaaaa, tämä täti on näköjään tarjoilija, onnea!

En ollut, asenne muuttui, joten kelpaa työelämään. Jos ei ois muuttunut ni kukaan ei ikinä olis moista palkannut tai ainakaan koeaikaa pitempään.
Mutta tuo sun sanomisesi olikin ok. (mun mielestäni)

Jos olisit sanonut samanlailla kuin KKK eli opiskelija ei sovellu alalla ->olisi ollut väärässä. Kyseessä nyt kuitenkin KKK:n tapauksessa oli juuri väärällä asenteella oleva opiskelija.

Yhteistyössä