Jaha, "masennus"kautta taas pukkaa.

  • Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti
HippuTAR
Mikähän helvetti siinä oikein on? Ensi on muutama kuukausi/viikko ihan hyvä olo. Ei kauheesti haittaa vaikka ois jotain ongelmaa/vastoinkäymistäkin. Saan asioita aikaiseksi yms. Sit on päivä-kaks tosi huippu olo. Ja sen jälkeen tulee joku ihan pieni juttu, teekuppi kaatuu tms. Ja se syöksee mut mustiin syövereihin. Sit en saa oikein mitään järkevää tehtyä, kaikki tuntuu paskalta, tekis vaaqn mieli käpertyä johonkin toivomaan et salama iskee. Tuntuu ettei musta oo mihinkään enkä osaa mitään. Tota sit jatkuu muutaman viikon kunnes yhtäkkiä on taas ihan ok olo. Ja taas koko homma alusta...
 
Onko sulla siihen sopivaa lääkitystä? Jos ei, hae apua. Ja jos sulla on lääkitys, pyydä sen tarkistamista. Tuollainen ei ole normaalia, ja se olisi hyvä saada kuriin.. masennuksesta voi parantua. Turvaudu ulkopuoliseen apuun ja läheisiin, mutta muista, että sinussa sisällä on vielä voimaa, vaikka aina ei siltä tuntuisikaan. Pidä kiinni niistä hyvistä hetkistä, joita koet.
 
HippuTAR
On välillä ollu lääkityskin mut ei ne mitään auta, enkä muutenkaan halua niitä syödä.
Ja niin kauan ku muistan niin homma on menny näin, siis alle kouluikäisestä asti. Selviän ton kans kyllä, mutta pikkuhiljaa alkaa v*tuttaa moinen. Siis kun täysin turhan takia yhtäkkiä tulee syöksy, ei sit mitää järkeä.
 
Stanas
Mulla on ollut tota koko elämän vissiin. Kunnes muuttui kuusi vuotta sitten, että elämä on paskaa koko ajan. Niitä hyviä kausia ei ole kuin muutama päivä kuussa. En syö lääkkeitä, enkä ala syömään.
 
vierailija
Niin tuttua, niin tuttua. Mulla ainut mikä on auttanut on itse pitää itseni kurissa. Lääkkeitä en halua enää. Tutkin joka ikisen aihetta käsittelevän tekstin jota löysin, ja tein omiin elintapoihini muutoksen. Kaiken eniten vaikuttaa liikunta. Hikiliikkumista vähintään 4 kertaa viikossa (itse juoksen tai rullaluistelen noin tunnin ajan).

Ruuasta sen verran että mitä terveellisemmin syön, sen paremmin pysyy pohjalle putoamiset kurissa. Sokeri vaikuttaa eniten. Lopetin sokerin syönnin, ja se on nykyään hyvin helppoa, mutta ensimmäiset 3 viikkoa oli kamalaa. Sen jälkeen yhtäkkiä helpotti, enää ei minkäänlaista ongelmaa, ei tee mieli edes sitä viikottaista suklaalevyä.

Näillä keinoin sain ensimmäistä kertaa elämässäni puoli vuotta putkeen positiivista arkea, vaikka kaiken mukaan minulla "pitäisi" olla masisjakso menossa, sillä olen yhtäkkiä pudonnut elämässäni lähes täysin tyhjän päälle.
 
HippuTAR
Liikunta ja ruokavalion muutos vois muuten auttaa. Tosin lapsena ja nuorena olen syönyt suht terveellisesti ja liikkunutkin melko paljon ja silti oli samanlaista.
Mutta viime aikoina olen kiinnittänyt kyllä huomiota siihen että usein "herkuista" tulee huono olo, sekä fyysisesti että psyykkisesti. Ja itse asiassa olen kolmena edellisenä päivänä vetäny herkkuja... Ja liikunnastahan tosiaan tulee hyvä olo, liian vähälle vaan jää seki.

Sit ku vielä sais ittiään niskasta kiinni ja aloittais ruokaremontin ja rupeis liikkumaan.
 
vierailija
Ootko Hipputar käyny kilpparitesteissä? Luin eilen blogia jossa naisen maailma kirkastui ja masennus hävisi kun sai lääkityksen kohdilleen sattuman kautta selvinneeseen kilpirauhasen vajaatoimintaan.

Eihän tuo mikään yleispätevä juttu ole, mutta tuli vain mieleen <3
 
HippuTAR
Juu, mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Mutta en ole huomannut lääkityksellä muuta vaikutusta kuin sen et sydän on tosi tykytysherkkä. En pysty ton takia syömään tyroksiinia riittävästi ku menee tykyttelyt niin pahaksi. Arvot on kuitenkin kyllä parantunu.
 
Ei se lääkitys ole niin iso juttu mun mielestäni, etteikö sille voisi antaa mahdollisuutta. Jos ei halua, niin voi ainakin kokeilla esim. serotoniinin tuotantoa boostaavia luontaistuotteita. Mulla oli vuosikymmenen ajan - lapsesta saakka - kestänyt vakava masennus hyvine ja huonoine kausineen, kokeilin kaikki mahdolliset lääkkeet ja lopulta päädyin 5-htp- ja l-tyrosiini-nimisiin aminohappoihin. Minulle niistä oli suunnaton hyöty ja sain masennuksen voitettua. Ehkä se auttaisi muitakin!

Liikunta on myös tärkeää, samoin kuin oikeanlainen ruokavalio. Sohvalle on niin helppoa jäädä ja herkut maistuu aina hyvältä... :rolleyes:
 

Yhteistyössä