Mä oon nyt muuttanu sinne Ouluun!:)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nuori:)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Noi mielikuvitusjutut voi liittyä pakko-oireisuuteen, masennukseen, ahdistuneisuuteen. Kun todellisuutta ei tahdo kestää mielikuvituksessa voi olla turvassa ja hallita sitä elämää/maailmaa.

Kirjoille siirryt Ouluun kun teet vaikka netissä(olettaen, että sulla on pankkitunnukset) muuttoilmoituksen sekä postille, että maistraattiin. Hoituu molemmat samalla ilmoituksella.

Jos sun lapsuuteen liittyy seksuaalista hyväksi käyttöä tasolla tai toiselle, niin se on vaikuttanut sun käytöksees lapsenakin(="viettelevä käytös"). Hyväksikäyttöä on lapsen tahallinen altistaminen vaikka sukupuoliyhdynnän katselemiselle. Jokainen tyttölapsi on jossain vaiheessa menossa isin kanssa naimisiin (paitsi mun tytärpuolet...ne oli menossa mun kanssa). Et sinä ole epänormaali vaan reagoit lapsuutesi tapahtumiin niinkuin ihmismieli tekee.

Se miksi sinun lapsuutesi ei ole ollut hyvä ei mitenkään johdu sinusta tai siihen olisi syynä joku korkeampi voima joka on langettanut nämä ongelmat niskaasi. Ihan sattuman kauppaa, että synnyit juuri vanhemmillesi.

Nämä asiat olen lukenut/kuullut ammattilaiselta tai kokenut itse tai joku läheiseni on kertonut. Sinä tarvitset apua ja tässä ketjussa on kerrottu mihin sinun kannattaa ottaa yhteyttä. Osan asioista voit hoitaa netin kautta, vaikka heti. Osan hoidat arkipäivinä, vaikka kohde kerrallaan. Laita vaikka jokainen asia eri lapulle ja kun olet saanut asian hoidetuksi taittele lappu siististi pinoon. Jonain päivänä sinulla on nätti pino taiteltuja lappuja ja olet päässyt eteenpäin.

Hienoa että muutit! Uskon että uusi elämä alkaa, vaikka onkin aluksi vaikeaa ja tuskallista. Tärkeintä on että pääset käsittelemään rankkoja asioita ammattiauttajan tuella.

Et sä menneisyyteen voi vaikuttaa, tulevaisuuteen voit.
Kukaan ei voi antaa sulle toisenlaista lapsuutta tai perhettä, itse voit vaikuttaa vain suhtautumiseesi ja siihen hoidatko itseäsi.
Noita asioita voi pohtia psykiatrisen sairaanhoitajan luona, jonka luokse pääset varaamalla ajan sinne Oulun Mielenterveystoimistoon.
Katso Oulun kaupungin sivuilta mt-toimiston ja sossun yhteystiedot ja ota yhteyttä niihin.
Sillä että pyörit kämpässäsi spekuloiden ja pohtien yksin asioita, et paranna tilaasi ollenkaan.
Tarvitset tasapainoa.
On hyvä pohtia,hyvä miettiä asioita ja lapsuutensa,kiusaamisen ym.vaikutuksia itseen ja siihen miten toimii mutta jos sä teet enimmäkseen vain sitä pohtimista, päädyt pian suljetulle osastolle.
Sun pitää myös huolehtia arki-asioista, tehdä ihan konkreettisesti asioita.
Siivota, käydä sossussa ja hoitaa paperiasiat.
Käydä lääkärissä ja varata aikaa mt-toimistoon.
Kun teet asioita, asiat saavat terveemmät mittasuhteet kun ei ole aikaa vain jäädä märehtimään ja pyörimään itsekeskeisyydessään.

Kiitos! tänään oon koittanu soittaa jo sossuun ja yritän kohta lisää, mutta kun se linja oli varattuna niin en päässy sisään. Tässä nyt yli viikko on menny asettuessa ja kuten aikasemmin totesin tää paikka, koti, asuinalue, kaupunki on alkanu vihdoin tuntua vähitellen kodilta.. :) alussa kun ei tuntunu heti nopeesti, niin itkin vaan et emmä pysty tähän. emmä pysty sopeutumaan. mun elämä on nyt tullu tiensä päähän. en jaksa ponnistaa. mut onneks nyt alkaa olee erillaisemmat ja paremmat fiilarit taas. :) voi vaikuttaa sekin et oon nukkunu paremmin, ollu rentoutuneempi (vaikka joskus saisin olla enemmänkin, on välillä nimittäin turhankin kireä olo) et siihen rentoutuneisuuteen yritän santsata kun äiti opetti just käytöksellään ja tavoillaan muhun pienenä päinvastasta... koko ajan piti olla jännittynyt ja voida pahoin. en tiedä mikä vittu sitä ihmistä vaivaa! isällä sama juttu, mut pienemmässä mittakaavassa kun äidillä. se teki musta oikeasti ihan sairaan, se istutti muhun vääriä ajatusmalleja, jne. isällä se näkyy esim siten ettei se pysty ajaa autolla jonon ensimmäisenä kun muita tulee perässä ja pitää päästää eka aina ne kaikki muut ohi. musta se on vähän epänormaalia ja häiriintynyttä... eivät tunnu kovin tasapainosilta aikuisilta ihmisiltä ja se on luultavasti se joka on vaikuttanut minuun. Nyt minä koitan kamppailla ja oppia pienenä saaduista ajatusmalleista eroon, jotta minusta voisi kasvaa erillainen aikuinen, sellanen normaali aikuinen. Ihan tyhmiä ajatuksiako? munkin olo isän käyttäytyessä noin rupee pakosti tuntuu vähän häiriintyneeltä ja oudolta, mut en kuitenkaan päästä niitä tunteita minuun. Oon kasvanu sen verran, eli aikuistunu ja muutenkin kun sain asuu 2v omillaan, irrottautua jo porukoista, siitä ajatusmailmasta ja kaikesta muusta paskasta (muut ihmiset, muu paska mitä mun elämässä oli.) niin mä kykenin kasvamaan 16-vuodesta ylöspäin ees vähän suorempaan ja aikuistumaan ja tehtyä itelleni sitä omaa ajatusmailmaa ja aatteita. Pääsin erilleen porukoiden ajatusmailmoista ja mun mielestä sairaista ja oksettavista tavoista! Voiks sinne mielenterveystoimistoon päästä vaikkei ois vielä kela korttia täällä ( se jäi porukoille ja pitäs käskee lähettää tänne ja toivon mukaan se löytyy.. mut mitä jos ei löydy? mitä sit pitää tehdä? onks elämä sen kanssa mahdotonta?) mut varmaan nyt rupeen sossun kans ensiks selvittää näitä asioita ja sit mietitään yhdessä ja annan hänen ohjata mua oikeeseen suuntaan, koska hänen kanssahan mä eniten kontaktissa oon kun puhun puhelimessa ja käyn tapaamassa ehkä sosiaalitoimistossa. Mun vanhemmat on ollu aina tuon sossunkin suhteen niin kielteisiä ja sit selittäny mulle et mitä jos mun päähän tulee joku lukko et en kykene hoitamaankaan mun asioita?? mitä vittua! tosta just mulle tulee tosi häiriintyny olo ja yritän vaan työntää niitä noiden idiootteja lausahduksia pois minusta... miks niiden suhtautuminen normaalien yleisien asioiden hoitamiseen pitää olla noin helvetin jännittynyt? ja tuputtaa sellasia turhanpäiväsiä tuntemuksia minuun? :D :D :D oikeesti just kaikesta tuollasesta mulle tulee se hyi vittu reaktio! Mä haluaisin et mut ois kasvatettu niin et mua ois just kannustettu hoitamaan asioita, et eikös oo kiva juttu ja asioiden hoitamises ei oo ikinä mitään pahaa vaan päinvastoin just tuolleen ne jutut lähtee rullaamaan ja sinulle tulee loppujen lopuksi vaan hyvä mieli kun oot hoitanu ne asiat! ja joskus niissä asioissa voi tulla vastoinkäymisiä, mutta niistäkin selvitään positiivisin mielin. :) eikä sen sijaan et tuputtaa ja uputtaa muhun pahoinvointia ja jännittyneisyyttä ja ikään kuin sossukin ois joku paholainen ja millon kelakin ja mikin...

Se on minusta niin häiriintynyttä.

Ja eilen siivosin muuten keittiön ja sit paperiasioitakin oon hoitanu sen verran et oon maksanu mun omia laskuja jne! :) eikä edes ollut vaikeaa. Osasin ihan ite ja ensimmäisen kerran täysin yksin! mä oon ylpee itestäni, musta on kasvamassa hyvä, aikuinen nuori nainen. :)

Pelottaa vaan et mun vanhemmat yrittää soitella Oulun sosiaalitoimistoonkin ja kytätä mun asioita... voiks ne vastata niille sieltä et kun selittää esim et " mä oon tuon Annan isä, et onks teillä siellä tämän nimistä tyttöä asiakkaana?? " vai onko niillä työntekijöillä vaitiolovelvollisuus? vittu kun noista ei ikinä tiiä...

Mutta oikeasti voivat olla noin tyhmiä että kyttäilevät ja soittelevat!

en yhtään ihmettelis sillä vajaavaisuudella ja älykkyysosamäärällä mitä tähänkin mennessä on näkyny tuossa meidän kotielämässä ja kasvatuksessa..

kumpa jättäisivät minut nyt vaan lopullisesti rauhaan. :)

Jopa hetken aikaa mä mietin ja harkitsin et ottaako ne takas mun elämään kun otti se isä tuossa viikko muuton jälkeen yhteyttä ja tuo yks mun kaverikaan tiedä mitään mun asioista, jeesustelee vaan koko ajan ja yrittää tuputtaa mun vanhempia takas elämään. Mut sit sanoin mielessäni vaan että eiei. Jos mä jotain tarkotan ja lupaan niin se kans pitää. Siinäpähän oppiivat saatanan paskiaiset jos silti ikinä tuleevat tajuamaan sillä älykkyysosamäärällään miks meidän perhe-elämä ei ollu ihan normaalia.. en usko et tuleevat, kun ne aina hokee sitä " on jollain muulla vielä huonomminkin " -.- -.- -.- MITÄ VITTUA SITTEN?? ei se oo mikään selitys, jumalauta vastuu nyt meidän perhe-elämästä eikä muiden! siihen meidän täytys keskittyä! ei myö voida muiden perhe-elämästä tietää ja nähdä vaan ainoastaan omastamme ja vaikuttaa siihen. Mut joo, tämä perhe on niin nähty ja takas en oo tuskaa ja paskaa elämääni ottamassa, et rankka päätös vaan mut tää on tehtävä.

Ja emmä tiedä mitä ne sillä huonommalla perheellä meinaa, kai sellasta jossa molemmat vanhemmat on täysiä rapajuoppoja ja pahoinpitelee lapsiaan. Mut silti niistä kuulemma voi kasvaa normaalimpia aikuisia mitä minusta ja ovat pärjänneet paremmin elämässään sen jälkeen, niitä ei oo kiusattu tai semmosta... En tiedä mikä sit minussa meni pieleen, et en pärjää ja tein noita typeryyksiä ja jouduin kiusatuksi jne.

Eivät voi soitella perääsi, kun sieltä ei tietoja anneta. Nyt muistat vaan keskittyä kahteen asiaan ensiksi eli asunnon siivoukseen ja vuokran maksuun (muut laskut toki myös, mutta tuo on tärkein), ettei omalle elämälle tule stoppia. Kelakortin saat uuden hetikin, jos vaan marssit Kelaan ja sanot hukanneesi sen. Onnea uuteen elämään!

Tervetuloa Ouluun ja toivottavasti saat elämäsi kuntoon. Asioiden hoitaminen ei kuitenkaan tarkoita sossupapereiden ja hakemusta tekemistä. Hanki töitä. Muistan aiemmin ettet ikinä ollut kuullutkaan vuokratyöfirmoista.

https://www.staffpoint.fi/
Työpaikat ja rekrytointipalvelut | Opteam.fi
HR Solutions

Siinä pari Oulun alueella toimivaa yritystä. sinulla on mahdollisuus päästä esimerkiksi keittiöhommiin tiskaamaan siivoamaan jne. Ei vaadita juurikaan kokemusta eikä koulutusta. Suosittelen myös koulutuksen hankkimista. Ilmoittaudu vaikka Oulun aikuislukioon. Siellä voit opiskella maanantaista torstaihin klo 17-20.40. Ota oikein sydämenasiaksesi se äläkä tee poissaoloja. Vaihtoehtoisesti hae Oulun aikuiskoulutuskeskukseen tai Oulun seudun ammattioppilaitokseen kevään yhteyshaussa.

Noniin mä varotan tähän alkuunsa ihan heti et mul on vitun paha päivä tänään!

Mä en oo saanu x 2 yöhön kunnolla nukuttua, eka myrsky tuulen takia ja toisekseen eilen ihan vaan sen et kaikkeni mä yritin mut kuule jos sä et oo laittanu konetta varmasti viim. klo 22 tasan kii ja rauhottunu klo 23 nukkumaan niin unta et saa vaikka ois viikonloppu!!!! ei kelpaa se et on koneella vähän pidempään, sit kahtoo läppäriltä telkkaria ja läppäri on aivan huoneen toises päädys joten ei silmiin pitäis enää käydä silleesti mitä se käy kun se on tässä lähellä datistellessa ja kirjottaessa, sit yritin rentoutuu ja käydä kuumas suihkus... ja univelkaa kun oli jo edelliseltä yöltä nii rupes väsyttämään kivasti mut stop! klo 01:30 se väsymys katoaa yhtäkkiä jonnekki hittoon... en tajua mitä tapahtu???? sit kun katoin ikkunasta ulos niin kuun valo tuppas ainakin sisään. Onko järkee et jotakin ihmistä valvottaa kuu???? onks se ees mahollista?? valvottaako sinua??

Siksi minun raivoaminen, on hermo niin tiukalla.

Ja toisekseen, panikoin myös sen takia kun en saa sinne sossuun yhteyttä koska siellä on aina linja varattuna! mitä teen??

Tää asia on sellanen jonka paniikista en yksinkertasesti voi luopua ennen kun se asia on hoidettu koska se olennaisesti vaikuttaa mun tulevaisuuteen ja raha-asioihin joten tämä asia on sellanen joka täytyy saada hoidetuksi ajoissa päiväjärjestyksestä!!!!!!

Ja mullon tänään kyllä sellanen fiilis et soitan miljoona kertaa sinne sossuun ja jos se täti tai setä rupee siellä jotain änkyröimään niin tulee kyllä helvetti sellanen verbaalinen turpaanveto että ei tosikaan... Toivotaan siis et kaikki menee hyvin.

Mut mitä mä tosiaan teen jos en saa sinne yhteyttä? meen paikan päälle vai??

Ja älkääkä nyt vaan sanoko et asunnon pinta-alakin vaikuttaa siihen et rupeeko sossu maksaa sun vuokraa vai ei. Mä en tiiä paljon täs on pinta-aloja mut tää yksiö on kyl aika tilava verrattuna siihen edelliseen ja vuokra 424 joten sen pitäis mennä siihen rajoihin ainakin hinnaltaan et sossu rupeaa maksamaan... mut kiva jos tää on muutaman millimetrin isompi niitä niiden rajoja niin lennänki tästä ulos kun eivät rupee maksamaan mitään:)))))))))):):):) mahdollista?

Oman paikan sosiaalityön tekijän kans kun joskus näistä asioista juttelin nii hän sano et periaatteessa saisin valita ihan minkä kokosen asunnon vaan mut kun oon yksinasuja niin ei mun kannata hirmu isoo kämppää kuitenkaan ottaa. Yea, right? totta?

Jospa hyväksyisit sen että tulee parempia ja huonompia päiviä.
Voisko sulla olla epävakaa persoonallisuushäiriö,tai ethän sä sitä voi tietää mutta kannattaa googlettaa ja miettiä ja ottaa vaikka puheeksi mt-toimistossa.
Aika rajusti vaihtelee sulla nuo mielialat eri päivinä.

Jospa hyväksyisit sen että tulee parempia ja huonompia päiviä.
Voisko sulla olla epävakaa persoonallisuushäiriö,tai ethän sä sitä voi tietää mutta kannattaa googlettaa ja miettiä ja ottaa vaikka puheeksi mt-toimistossa.
Aika rajusti vaihtelee sulla nuo mielialat eri päivinä.

No tiiätkö tätä oon itekkin miettiny...

Kummastellu itekkin kuinka ne heittää, jos on ollu hyvä päivä niin yhtäkkiä tuleekin paha mieli. Se on niin sairasta, outoo ja ihan täysin perseestä!

Mut nyt eniten kaipaisin vastauksia noihin sossu kysymyksiin mitä tuossa laitoin... kellään käytännön tietoo asioista kun ei saa tuota sossuu kii, eikä pääse linjoille sisään????

Siis tosissako sä soitat LAUANTAINA sossun päivystykseen tiedustellaksesi sitä, mikä neliömäärä asunnossasi voi olla että saat tarpeeksi tukia?
Joko olet trolli tai sitten uskomattoman itsekäs ja typerä.

Kai sitten tajuat että sossu ei anna sulle rahaa, jos sulla kerta on niitä omia säästöjä? Toimeentulotukea saat sitten, jos sulla on rahat loppu, mutta et silloin kun sulla itelläs on säästöjä ja varaa elättää itsesi.

Jos tämä kaikki on oikeasti totta, niin suosittelen lämpimästi ottamaan yhteyttä Oulun etsivään nuorisotyöhön: http://www.ouka.fi/oulu/nuoret/etsiva-nuorisotyo

Etsivä nuorisotyöntekijä voi auttaa sua kelaan, sosiaalitoimistoon, työvoimatoimistoon ja opiskeluun liittyvissä asioissa. Myös terveyspalvelut (mielenterveysasiat jne.) on niillä tiedossa ja voivat auttaa niiden suhteen. Ne on oikeasti hyviä tyyppejä ja voivat auttaa sua selvittämään asioita tai olla ihan vain henkisenä tukena.

Oikeesti sä oot vitun sairas. Ei sun pää tuu kuntoon muulla ku avun hakemisella ja saamisella. Ja ei, kaikki ei ole aina jonkun muun syytä

Itse olet, kerjäätkö sä tällä kommentilla vaikeuksia? minä en kovin positiivisesti osaa ottaa sitä että haukut mut vitun sairaaksi. Mitä sun kanssa pitäis oikeesti tehdä? kun mä en nyt millään jaksaisi vastata tänään näihin haukkumaviesteihin ja yritellä sulatella positiivisesti et kiva kun mua sanotaan vitun sairaaksiii:))))) emmä tiedä mitä se vitun sairas on, mut kyllä mä tiedän mitä on olla sairas. No jos mä olen kerta sairas, niin varo mitä suustas päästät. Saatan urkkia sunkin tiedot jostain esille ja tulla vielä oven taakse, koska mun päähän ei siis oikeesti toimi normaalisti. Minä varotan.

Ja kirjottelen tänne kun parhaampani mukaan jaksan.

Ja ei, en ole niin typerä että olen soittamassa sosiaalitoimiston hätäpäivystykseen. Vedä sinäkin se vittu päähäsi jo ja juu, ei se ollut auki näköjään tänään.. kokeilin tuossa soittaa, maanantaina uusiks, tiedämpähän nyt ainakin sen tarkan kellon ajan millon tuo linja on auki ja soitan heti aamulla jos pääsis sisään ekan kerran, sit jos ei niin työkkärin kautta yrittää noita asioita lähtee hoitaa...

Mut osaisko kukaan sanoo tähän mitään: Miten mä pääsen siitä pelosta eroon ettei musta enää tule samanlainen kun äitini ja isäni vaikka en 2v ole enää ollut samanlainen kuin ne. Miten siis lopetan pelkäämästä et äidin sairaat tavat esim enää periytyis minuun? kun pelkään sitä koko ajan ja kyttään.

Mulla on tänään niin väsynyt olo että vain itkettää ja nuo haukkumaviestit ei paranna asiaa... anteeksi. Mut kyl tää tästä paremmaksi muuttuu kun saa paremmin nukuttua, silti en jaksaisi kuunnella mitään haukkumista koska pelkään että just sen takia en jaksa nousta tästä ja parantaa itseäni!

Välittääkö kukaan?

Vai ollaanko niin kylmiä ihmisiä et haukutaan räksytetään vaan ja halutaan polkea toinen enemmän maan koloon? se on sairasta. siinä teille jotain mikä on oikeesti sairasta.

ja mä en kauheesti haluais itteeni tuota hullun ja sairaan leimaa kuitenkaan tartuttaa, koska en osaa nauttia siitä, se tuntuu minusta vähän epämielyttävältä.

Mutta olkaa nyt kilttejä... älkää puuttuko muuhun, vaan vastatkaa oikeasti noihin mitä olen pyytänyt. Siten autatte parhaiten kun saan asioihin ulkopuolisilta ihmisiltä vastauksia ja eri näkökantoja, omieni sijaan pelkästään.

Aloittaja, älä takerru noihin haukkumisviesteihin. Haukkumisia tulee täällä ihan joka keskustelussa, ne kannattaa jättää huomioimatta ja keskittyä oleellisempaan. Sulle on tullut tässä parit asialliset neuvot, kiinnitä mielummin huomiota niihin. :)

Tervetuloa Ouluun vaan.

http://www.ouka.fi/oulu/sosiaali-ja-perhepalvelut/toimeentulotuki tällä sivulla tietoa toimeentulotuesta. Myös laskuri, jolla voit laskea, paljonko saisit tukea. Vuokrasopimuksessasi lukenee asuntosi neliömäärä, jollei, voit soittaa vuokranantajalle ja kysyä.
Oulussa ensimmäistä kertaa toimeentuloa hakiessa pitää hakea paperilla, jatkossa voit hakea netissä. Hanki kaikki tuolla sivuilla mainittavat liitteet, tulostaa voit kirjastossa. Laita sitten paperit kuoreen hakemuksen kanssa ja vie soskuun tai pistä postiin. Voit myös esimerkiksi hakemuksen yhteydessä pyytää aikaa työntekijälle. Kirjoita vaan jollekin paperille asiasi ja pyyntö, että saisit ajan.
Jos sinulla on paljon säästöjä, et saa tukea ennen kuin olet kuluttanut ne hitaasti loppuun.

Minulla on kanssasi samankaltaisia oireita, sairastan masennusta, sosiaalifobiaa ja minulla on epävakaa persoonallisuushäiriö johon liittyy dissosiaatio-oireita (ajantajun ja muistin menetys, tunne useista persoonoista itsessä) psykologini sanoi, että dissosiaatio on seurausta menneisyydestä, jonka haluan peittää ja eriyttää itsestäni. Keksin persoonan, joka on elänyt menneisyyteni, jottei se kaatuisi minun niskaani. Nyt olen ymmärtänyt asian ja olen paranemassa. Voin hyvin. Apua olen saanut oulun mielenterveystoimistosta.
http://www.ouka.fi/oulu/terveyspalvelut/mielenterveys
Aloita käymällä terveyskeskuksessa tai mielenterveystoimiston päivystyksessä. Toimisto sijaitsee Peltolassa. Samalla alueella sijaitsee myös psykiatriset osastot ja niiden päivystys, mutta ei huolta, en usko että joudut heti osastolle, jos näytät että olet halukas selviytymään avotukitoimilla ja sinulla on siihen mahdollisuus.
Voit saada sairauteesi/ongelmiisi liittyen sairaslomaa, jonka avulla saat tukea kelalta. Muista pyytää terveysasemalta sairaslomatodistus ja muista uusia se ajoissa jottei tukesi katkea.

Jos kaipaat ystävää, liity esimerkiksi facebookin Annetaan: Ystävyys-ryhmään. Siellä on todella paljon Oululaisia.

http://www.vrk.fi/default.aspx?id=82&docid=0 tässä tietoa muuttoilmoituksen tekemisessä, jollet sitä vielä kerennyt hoitaa.

Sitten kun soitat maanantaina sinne sosiaalitoimistoon, niin kai sinä jonotat siinä puhelimessa, etkä vain heti sulje puhelua jos ei vastata?

On normaalia, että sosiaalitoimistoissa on ruhkaa, ja puhelimessa on jonoa. Saattaa hyvin olla, että joutuu jonottamaan jopa 20 minuuttia, että tulee se oma vuoro ja joku vastaa puheluun. Oletan siis että puhelimessa on se jono. Kuulostaisi hassulta, jos ei jonoa olisi ja varattua vain tuuttaisi. Jonota eli pysy siinä linjalla, niin kyllä sieltä lopulta vastataan. Voit sitten varata vaikka ajan sosiaalityöntekijälle. Toimeentulotukea et tietenkään saa ennen kuin säästösi ovat käytetty.

Alkuperäinen kirjoittaja Mökkönkiäinen;29321997:
No lääkäriin sun pitää päästä. Ammattiauttajien puheille.
Sun menneisyys on niin raju, sun pitää saada puhua siitä jollekin, ja kun olet saanut puhuttua,alatte miettimään miksi reagoit mihinkin miten reagoit, miksi käyttäydyt tiietyllä tavalla tietyissä tilanteissa jne jne jne. Ikinä, koskaan sä et yksin selviä.
Ja kun ulkopuolisen avulla selviät. sä olet voittaja. Voitat sun kaikki vihaajat. Kaikki. Itsesikin. Usko, että tulet vielä onnelliseksi.
Nyt just nautit ihan pienistä asioista, siitä Omasta kämpästä, siitä, että osaat liikkua ja huomaat uusia asioita ympärillä.

Elämä odottaa sua ;)

Kuukauden päästä tulet kertomaan meille miten sulla menee...

Okei. Vastaa mulle sit näihin miks pienenä olin tosi yliherkkä ja jännitin melkeen joka asiaa helposti mahalla? miksi olin myös hirveän ujo? Miksi en enää sitten stressaa ja jännitä vaan koen epämielyttävistä asioista pelkoa ja henkistä ahdistusta? ja päinvastoin olen nykyisin myös tosi sosiaalinen, iloinen ja puhelias? en LAISINKAAN ujo. Mitä minulle on tapahtunut tai tapahtumassa?

Mahtoiko äitini tartuttaa minuun tuon mahalla jännittämisen? se kun on samanlainen tyyppi vielä 47-vuotiaanakin ja heti juoksee vessaan... säälittävän, naurettavan, häiriintynyt. :S sillä oli kotona koko ajan tapana pidellä kättä silleen vatsansa päällä et aiaiai taas sattuu taas mä jännitän, ihan olemattomista ja typeristä asioista, sit mä jouduin kahtomaan sitä sen paskat housussa huutamista, riehumista, seiniin hakkaamista aina pienenä... se saatto jännittää mahalla jopa sitä et isä on kotona. Et isää piti sit jännittää ja sen läsnä oloa. Aivan normaalia? Mun on tosi vaikee päästä mielessäni noista sairaista tapahtumista mitä meillä tapahtu niin eroon, mulle tulee jotenkin tosi häiriintyny ja turvaton olo koska mä en tiiä minkälainen ihminen musta on tulossa...

Ja btw nyt mulla on parempi olo. Mulla on tänään ollu huono olo ja vähän paska fiilis kun mä en oo oikeen saanu 2päivään levätyks, siis nukutuks kunnolla. Enää en pysty menee nukkumaan esim niinku 2 aikaan kun ylä-asteella ja heräämään 10-11 aikaan aamulla. Tai olee koneella niin pitkään kun haluaisin ja saisin silti nukuttua tai jos oon tosi rauhaton nii en myös saa unta.

Ei se ihan noin yksinkertaista ole.
Muutenhan meillä ei olisi masentuneita,syrjäytyneitä,skitsofreenikkoja jne.
Ei ihminen voi vain päättää olevansa terve ja onnellinen,päättää unohtaa kaikki tuhoisat traumat ja muistot jotka vaikuttavat jokapäiväiseen toimintaan,psyykeen ja ajatteluun.

Jos ihminen kokee elämässään pelkkiä epäonnistumisia ja sairastaa masennusta, ihmisen on aika hankala ajatella kaikesta vain että "minäpä tästä opettelen tämän ja tämänkin asian,suoritan ja suoritan" ja todeta sitten taas ettei pysty,kykene ja uppoaa syvemmälle suohon.

Hyvin kuvailit mun elämän. Mäkin koen et se on ollu täynnä melkeen pelkkiä epäonnistumisia ja siks kaikki tuntuukin niin hiton raskaalta ja et ei ees jaksais yrittää kun paskaks se menee taas kumminkin. Sit asenteen oon yrittäny kans pitää kohdallaan et se auttais vähän jaksamaan ja kyl se auttaa paremmin, mut silti mun mieli hukkuu enemmän tai vähemmän aina suruun ja murheeseen mun elämän huonoudesta vaikka kovasti olen toivonut ja yrittänytkin tehdä siitä parempaa ylä-asteen jälkeen oikeistaan. Ylä-asteen jälkeen en myöskään enää ollut jännittäjä, kaikki lähti siitä kun pääsin omaan kämppään ekan kerran. Se oma rauha, fiilis ja tunnelma, tuntu terveemmältä kuin meillä kotona koskaan ikinä ennen ja sillon tapasin myös sen ihanan pojan. Sain hetken aikaa kokea et ihanaa kun elämä on ihanaa ja kerrankin mä tunnen itseni terveemmäksi ja normaaliksi niin kuin muut! vaikkei normaaleita vanhempia ja porukoita mun ympärillä enää pyörikkään.

Nyt täys-ikäsenä mulla on tullu kova kaipaus normaalista äidistä ja isästä. Haluaisin että joku normaali, ihana ihminen ois mulle äiti tai isä. Siks mä niitä mielikuvitusperheitäkin kai rakentelen päässäni... tai et mä oisin joku muu ihminen. vaikka mä oon tosi hyvä tyyppi tälläisenäkin! silti mulla on kova kaipaus että mullakin olisi äiti, isä ja normaali perhe. vittu miten typerää vaikka mun pitäis koko ajan kasvaa enemmän aikuiseks ja aikuiseks ihmiseks... :D ensvuonna 19 kuitenkin jo ja sit 20 jne.

Sit kun mä nään tuolla pe-la iltana bilettäviä, onnellisia, vapautuneita nuoria ajelemas autolla ja kittaamas kaljaa.. mäkin ajattelen, oispa siistiä olla tosi nätti mimmi, hyvin voiva ja pitää elämässään hauskaa! et kumpa mun elämäkin ois joskus tollasta upeeta ja aitoo naurua ja hymyä ja vapautta kaikesta paskasta kuin sitä ikinä ois ollukkaan... sit mä seurustelisin, menisin avoliittoon, tekisin joskus lapsia ja pussailisin onnellisena mun kultaa. Läheisyyskin on mulle niin hemmetin vaikea asia. Minä pelkään sitä. Kotona sitä ei pahemmin ollu mua kohtaan, en muista millon äiti tai isä ois pussannu tai halannu mua... ei koskaan ainakaan sillon mistä lähtien muistan! jostain 3veestä. oikeesti. kaikki on aina ollu vaan sanallista puhumista. ei mitään kosketusta, hellyyttä. Sit äiti ja isä ei myöskään koskaan pussaillu, halaillu, niil ei oo enää ees ollu moneen vuoteen sormuksii ja äiti nukkunu monta vuotta jo sohvalla, tollanen niiden liitto... jos äiti on jotain rakkautta yrittäny joskus överisti isälle antaa, isä juoksee karkuun ja sanoo jotain että ei älä ja lopeta. Ne nukku viimeks parisängyssä ja samassa huoneessa kun mä olin alle 7-vuotias...

Miettikää.

Sit mulla itelläni on ollu sitä kiusaamista, tuhat ja sata huonoo ihmissuhdetta, huorittelua. Joten mä pelkään seksiä ja seksuaalisuutta. Neitsyys on ainut asia joka erottaa mut todellisuudessa siitä etten mä sellanen jakopillu ole, siksi sairaanloisesti olen varjellut sitä ja pelännyt seksiä, ikään kuin se olisi joku mörkö. Tänään yksi tyyppi ehdotti mulle netissä itteni tappamista kun kerroin sille mun taustoista, sen mielestä mun elämä kai oli menny jo niin piloille et siitä olis mahdotonta nousta tässäkään iässä.. Mua on useat eri pojat hyväksikäyttäneet vannomalla rakkautta, mutta kohdelleetkin sitten kuitenkin huonosti ja huoritelleet. Mä en oo ees ikinä ollu kunnolla omana avoimena itsenäni kenenkään pojan lähellä. Tämän kaiken takia KAI mä pelkään läheisyyttä, tai sanokaa te, mikä mussa on tässäkin asiassa mennyt pieleen ja mistä johtaa se että pelkään läheisyyttä, kontakteja, ihmissuhteita? ulkopuolisiltahan mä tulin niitä vastauksia hakemaan, enkä johdattelemaan muita vastaajia joten muista se - ja vastaa oikeasti siten miten sä AJATTELET tästä!

Oon mä ollu eristäytynykkin tosi pitkään. Peruskoulun jälkeen koko ajan.

[QUOTE="rrr";29322021]Ai joo, vielä kaksi lisätehtävää.

3. Ilmoittadu netissä (mol.fi) työnhakijaksi.
4. Hae netissä (kela.fi) yleistä asumistukea.

Se sossu kuitenkin vaatii että nuo on haettu, niin voit sitten siihen hakemukseen laittaa että näin on tehty.[/QUOTE]

Miksi pitää molissa ilmottautua jos menee työkkäriin?

Töihinkin meno pelottaa mua, mut mä tiedän että tarvitsen sitä jos meinaan ottaa seuraavan askeleen parantumiseni kohdalla. Koska enää se askel ei voi olla se et mul on oma kämppä ja saan asua omillani, se oli aikoinaan se eka, nyt jos jäisin siihen pisteeseen en pääsis eteenpäin vaan pyörisin onnettomasti samassa paskassa... joten tää omillaan asuminen ja oma rauha on jo vanhaa kauraa, on otettava uusia askelia ja edettävä tiellään ja katsottava minne se vie vaikka pelottaa aivan hirveästi.

Mut sit elämä ja just kaikki tollanen tuntematon on tosi houkuttelevaa. ;)

Yhteistyössä