[QUOTE="vieras";29083131]No mun mielestä on typerää miettiä sektiota jonakin heppoisena juttuna, kun kyseessä on iso leikkaus. Vaatii resursseja sairaalahenkilökunnalta, sisältää riskejä, toipuminen melkoisen erilaista kuin alatiesynnytyksessä, maksetaan verovaroista... miksi se ei mua liikuttaisi? Samalla tavalla ärsyyntyisin, jos kauneuskirurgia kustannettais yhteisestä pussista.
Ei mua vituta nonstoppina tuo asia, mutta jos siihen törmää niin miksi en saisi sanoa mielipidettäni?[/QUOTE]
Joo puhut asiaa. Mulla ei myöskään mene jakeluun tuo. Lisäksi riskit seuraavia raskauksia ajatellen on eri luokkaa, kuin alateitse synnyttäneillä. Miksi tuota "varmuuden vuoksi" sektion kinuamista ei saisi kritisoida? Pelkopolit on onneksi sitä varten, että saadaan ihminen luottamaan siihen, että alateitse synnyttäminen on se paras vaihtoehto, mahdollisesti saa purkaa traumojaan, jos sellaisia on jne.
En tmmärrä, miksi tuohon artikkeliin suhtaudutaan noin ynseästi. Itse en todellakaan ole mikään luomuhörhö, enkä synnyttänyt luomuna, mutta ymmärrän täysin tuon pointin. Medikalisaatio on mennyt ihan liiallisuuksiin tuossa(kin) asiassa. Oman kokemuksen perusteella ongelma on se, ettei noita lääkkeettömiä vaihtoehtoja ole kaikissa sairaaloissa tarjolla, ja se epiduraali sitten on se "helppo" vaihtoehto, ettei vaan tarvitse alkaa ammeessa läträämään jne. Jos taas lähtökohtaisesti asenne on "kaikki mömmöt kehiin" -tyyppinen, on se mielestäni arveluttavaa. Esim. tuntemani farmakologiaan perehtynyt professori ei todellakaan suositellut minulle mitään lääkkeitä synnytysen aikana, koska niitä ei ole täysin ongelmattomiksi voitu osoittaa, poikkeuksena ilokaasu.