[QUOTE="minni";29085209]Näinpä ja ärsyttää joidenkin asenne jos omat synnytykset on ollu helppoja, niin heti vedotaan siihen et mulla nyt vaan on niin korkea kipukynnys. Mä veikkaan, ettei kukaan kestäis naama peruslukemilla jos sille pantais sama tuska päälle, mikä mulla oli tuossa pahimmassa kokemuksessa. Se kipu vaan on niin ylimaallisen järkyttävää, ettei sitä voi ymmärtää jos ei oo ite kokenu. Kipu ei ollut minussa, vaan minä olin kivussa. Se vie mukanaan täysin.[/QUOTE]
Niinhän sitä voisi luulla, että minulla olisi ollut kivuttomat synnytykset tai että tahtoisin jonkun kruunun niistä päähäni. Totuus kuitenkin on, että lääkkeetön on parempi, ja alatiesynnytys parempi kuin sektio (ja please, unohdetaan nyt poikkeukset tästä, eli hätätilanteet). Luonnollinen on tässä tapauksessa parempi. Miksi se ärsyttää toisia niin paljon, että tästäkin jutusta syyllistytään oikein kilpaa?
Minusta perhevalmennuksen saisi muuttaa takaisin synnytysvalmennukseksi, jossa voitaisiin puhua muustakin kuin epparista, epiduraalista ja ilokaasusta. Vuonna 2008 perhevalmennus oli sitä että istuttiin naiset omassa huoneessa ja miehet omassa puhumassa tunteista. Okei. Se kerta, mikä käsitteli synnytystä, meni suurin piirtein niin että se sattuu, ja jos lapsivesi on vihreää niin mene ambulanssilla sairaalaan. Mitään ei puhuttu siitä, että synnytyskipuja voi ainakin alkuvaiheessa (!!) lievittää muutenkin, kuin lääkkeellisesti. Ainoa positiivinen juttu koko valmennuksessa oli synnärillä vierailu, mutta nyt sekin on Päijät-Hämeen Keskussairaalassa lopetettu.
Ja samaisessa sairaalassa ei ole kuin yksi amme, johon ei voi synnyttää, ja perhehuoneita ei ole lainkaan. Synnyttäjiä tulee isolta alueelta ja kaikki on laitosmaista. Ei ihme, että kätilöt eivät kerkeä, ja ei ihme, että synnyttymään tuleva nainenkin alisutuu osaksi liukuhihnaa. Osittain olosuhteiden pakosta, osittain tietämättömyyttään ja osittain (kyllä!) myös asenteensa takia.
Minä myös olisin valinnut kotisynnytyksen jos se olisi paremmin mahdollistettu Suomessa. En pidä sitä mitenkään hyvänä, että synnyttäjä on kiinni piuhoissa ja letkuissa eikä tunne mitään, samalla kun hänen elimistöönsä on pumpattu erittäin vahvoja lääkeaineita.
Ps. Kyllähän se epiduraali kivun vei pois, ja kyllähän sitä oli "pakko" olla letkuissa saamassa antibioottia lapsiveden menon takia, mutta silti ajattelen näin.