"...ja sitten kehun kyllä ilman lääkkeitä synnyttäneet äidit, että hieno juttu, harvoin sattuu tällaista."

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja omaan nikkaan juu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";29085522]Ai jaa. No itse sairaanhoitajana toimiessani en kyllä ollut mikään palvelija. Toteutin lääkärin määräykset ja annoin asianmukaista hoitoa, LÄÄKETIETEELLISESTI PERUSTELTUA. Jos potilas olis yrittänyt sanella mulle ohjeita niin olisin kyllä marssittanut suorittamaan lääkistä ja tulemaan sitten sanelemaan.

Kunnioitusta tulee olla puolin ja toisin, niin saadaan aikaiseksi hyvä hoitosuhde. Asiakaspalvelijat löytyvät sitten erikseen vaikkapa marketin kassalta.[/QUOTE]

Taas yksi joka kääntää asian sellaiseksi mistä ei ole kyse. Plus että taidat todella olla väärällä alalla jos kuvittelet ettet ole asiakaspalvelutyössä. Teitä on tosiaan nähty.

[QUOTE="vieras";29085522]Ai jaa. No itse sairaanhoitajana toimiessani en kyllä ollut mikään palvelija. Toteutin lääkärin määräykset ja annoin asianmukaista hoitoa, LÄÄKETIETEELLISESTI PERUSTELTUA. Jos potilas olis yrittänyt sanella mulle ohjeita niin olisin kyllä marssittanut suorittamaan lääkistä ja tulemaan sitten sanelemaan.

Kunnioitusta tulee olla puolin ja toisin, niin saadaan aikaiseksi hyvä hoitosuhde. Asiakaspalvelijat löytyvät sitten erikseen vaikkapa marketin kassalta.[/QUOTE]

Hyvät vuorovaikutustaidot ja sellainen ammattitaito, jolla pystyy perustellusti selittämään asiat potilaalle ja antamaan informaatiota kuuluu kyllä hyvään hoitajuuteen sekin.

Yleisesti ottaen olen sitä mieltä että hoitoalan karsintakokeita ja soveltuvuustestejä olisi ehkä syytä kehittää. Aivan liikaa vallanhaluisia ja jopa sadistisia ihmisiä pääsee alalle.

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";29085509]Minä olen saanut näillä palstoilla vihamielisyyttä osakseni, kun olen kertonut kuinka synnytysjooga ja meditaatio on auttanut minua. Asenne on ollut "älä tuu mulle kertomaan joogasta, kun musta tuntui että mä kuolen".

Mielestäni tilanne on vähän sama kuin imetysvalistuksen suhteen. Osalle ihmisistä aihe on niin arka, että kaikki neuvot ja ehdotukset koetaan hyökkäyksinä.

Synnytyksissä sattuu ikäviä yllätyksiä, ja imetyskin voi epäonnistua, vaikka olisi miten hyvin valmistautunut. Silti toivoisi, että jokainen saisi mahdollisimman paljon tietoa etukäteen ja tukea jälkikäteen, jos kaikki ei menekään toivotulla tavalla.

Näiden nettipalstojen yksi tarkoitus toki on tietenkin purkaa niitä pahan olon ja väärinymmärretyksi tulemisen kokemuksia. Samalla ikävä kyllä saattaa tahtomattaan pelotella niitä, joilla kokemus on vasta edessä.[/QUOTE]

Varmasti riippuu paljon siitä miten asiat kertoo. Oman näkökantansa voi sanoa, mutta pitää muistaa että se on VAIN oma näkemys, eikä sitä pidä tuputtaa. Tai jankuttaa näkökantaansa viestistä toiseen. Sellainen ei ole toisen ihmisen kunnioittamista, ja nostaa aivan varmasti karvat pystyyn vaikka jankuttaja asiaa puhuisikin.

Varmasti riippuu paljon siitä miten asiat kertoo. Oman näkökantansa voi sanoa, mutta pitää muistaa että se on VAIN oma näkemys, eikä sitä pidä tuputtaa. Tai jankuttaa näkökantaansa viestistä toiseen. Sellainen ei ole toisen ihmisen kunnioittamista, ja nostaa aivan varmasti karvat pystyyn vaikka jankuttaja asiaa puhuisikin.

Niin. Kannattaisiko sinun lukea tämä ketju läpi avoimin mielin ja tarkastella myös omia vuorovaikutustaitojasi?

Taas yksi joka kääntää asian sellaiseksi mistä ei ole kyse. Plus että taidat todella olla väärällä alalla jos kuvittelet ettet ole asiakaspalvelutyössä. Teitä on tosiaan nähty.

Etkö osaa lukea, sanoin että toimiessani aiemmin. Sittemmin lähdin yliopistoon opiskelemaan ihan toista alaa, vaikka olinkin hyvä työssäni.

Lähihoitajat onkin enemmän asiakaspalvelijoita mutta teholla työskentelevän sh:n pääasiallinen tehtävä on kyllä pitää potilas hengissä.

[QUOTE="hmh";29085531] Hyvät vuorovaikutustaidot ja sellainen ammattitaito, jolla pystyy perustellusti selittämään asiat potilaalle ja antamaan informaatiota kuuluu kyllä hyvään hoitajuuteen sekin.

Yleisesti ottaen olen sitä mieltä että hoitoalan karsintakokeita ja soveltuvuustestejä olisi ehkä syytä kehittää. Aivan liikaa vallanhaluisia ja jopa sadistisia ihmisiä pääsee alalle.[/QUOTE]

Ja missä kohtaa sanoin ettei kuulu?

[QUOTE="Purppura";29085530]Niin, tuo on aika käsittämätöntä. Onke se sektio joltakulta pois? Sektion hinta on sitäpaitsi paljon pienempi kuin vaikkapa suden seurantapanta (20.000/euroa/hukka)
eli ei sitä kustannuksiinkaan oikein voi vedota..[/QUOTE]

:laugh: tän on pakko olla provo!

[QUOTE="vieras";29085597]Etkö osaa lukea, sanoin että toimiessani aiemmin. Sittemmin lähdin yliopistoon opiskelemaan ihan toista alaa, vaikka olinkin hyvä työssäni.

Lähihoitajat onkin enemmän asiakaspalvelijoita mutta teholla työskentelevän sh:n pääasiallinen tehtävä on kyllä pitää potilas hengissä.[/QUOTE]

Eikä ole muuta kuin teholla työskenteleviä sh:ita ja lähäreitä? Plus että tehollakin huolehditaan myös potilaan kivun hoidosta ym. ym, ja lisäksi hoidossa on yleensä omaisetkin mukana. Ettei sekään mitään mekaanista potilaan elossapitoa pelkästään ole. Tai ei ainakaan pitäisi olla.

[QUOTE="vieras";29085597]Etkö osaa lukea, sanoin että toimiessani aiemmin. Sittemmin lähdin yliopistoon opiskelemaan ihan toista alaa, vaikka olinkin hyvä työssäni.

Lähihoitajat onkin enemmän asiakaspalvelijoita mutta teholla työskentelevän sh:n pääasiallinen tehtävä on kyllä pitää potilas hengissä.[/QUOTE]

Hengissä pitämiseen kuuluu tehollakin vuorovaikutus.

Olen ollut teholla puolitajuttomana ja tajuttomana kolmisen viikkoa. Minulla oli nopea silmävärve, en pystynyt puhumaan hengityskoneessa, olin turvoksissa ja minulla oli harhoja. Osa hoitajista osasi ottaa kontaktia, katsoa silmiin ja puhua. Osa oli hirveitä, hoitivat kuin kääröä. Nuo viikot olivat elämäni yksinäisintä aikaa. Pään yli puhuminen, ylimielinen kohtelu, välinpitämättömyys ja vuorovaikutuskyvyttömyys ovat merkkejä siitä että nurse is from hell.

Onneksi et sitten ole enää hoitaja. Toivottavasti et lue lääkäriksi. Toisaalta enemmän opiskelleet vissiin tuon paremmin käsittävätkin... koska parhaiten kontaktissa olivat anestesiologit, kyllä todella.

Eikä ole muuta kuin teholla työskenteleviä sh:ita ja lähäreitä? Plus että tehollakin huolehditaan myös potilaan kivun hoidosta ym. ym, ja lisäksi hoidossa on yleensä omaisetkin mukana. Ettei sekään mitään mekaanista potilaan elossapitoa pelkästään ole. Tai ei ainakaan pitäisi olla.

Mä en ymmärrä, miksi kivun hoitoa vähätellään, kun on synnytyksestä kyse. Jos taas potsku menee hammaslääkäriin revittämään viisaudenhammasta, ollaan ihan raivona, jos vähänkin tuntuu kipua. On semmonen oletus, että nainen on jotenkin ansainnut sen kivun ja siitä pitäis tykätä kaikkien. ääh.

No otin ääriesimerkit, mahtuu väliin muutakin. En ole kertaakaan sanonut, etteikö hyvät vuorovaikutustaidot olisi yks tärkeimmistä sairaanhoitajan ominaisuuksista. Empatiakyky myös. Mutta mikään palvelualttius ei tee hyvää sairaanhoitajaa koska me emme ole siellä palvelemassa ihmisiä, me olemme siellä tukemassa heitä sairauksien keskellä ja parantamassa heitä jotta he pääsisivät kotiin.

[QUOTE="hmh";29085616]Hengissä pitämiseen kuuluu tehollakin vuorovaikutus.

Olen ollut teholla puolitajuttomana ja tajuttomana kolmisen viikkoa. Minulla oli nopea silmävärve, en pystynyt puhumaan hengityskoneessa, olin turvoksissa ja minulla oli harhoja. Osa hoitajista osasi ottaa kontaktia, katsoa silmiin ja puhua. Osa oli hirveitä, hoitivat kuin kääröä. Nuo viikot olivat elämäni yksinäisintä aikaa. Pään yli puhuminen, ylimielinen kohtelu, välinpitämättömyys ja vuorovaikutuskyvyttömyys ovat merkkejä siitä että nurse is from hell.

Onneksi et sitten ole enää hoitaja. Toivottavasti et lue lääkäriksi. Toisaalta enemmän opiskelleet vissiin tuon paremmin käsittävätkin... koska parhaiten kontaktissa olivat anestesiologit, kyllä todella.[/QUOTE]

Lue edellinen kommentti, missä helvetissä minä sanoin etteikö vuorovaikutustaidot olisi tärkeät?

[QUOTE="vieras";29085652]Lue edellinen kommentti, missä helvetissä minä sanoin etteikö vuorovaikutustaidot olisi tärkeät?[/QUOTE]

Sinun ei tarvitse sitä erikseen sanoa. Kun sen huomaa ihan kuule rivien välistä ja asenteesta.

Vai oliko sinulla muka silloin vuorovaikutustaitoja kun olit hoitaja? Mihis ne katosi?

Mä en ymmärrä, miksi kivun hoitoa vähätellään, kun on synnytyksestä kyse. Jos taas potsku menee hammaslääkäriin revittämään viisaudenhammasta, ollaan ihan raivona, jos vähänkin tuntuu kipua. On semmonen oletus, että nainen on jotenkin ansainnut sen kivun ja siitä pitäis tykätä kaikkien. ääh.

Pakko sanoa, että kipulääkkeistä ei ole vieläkään mitään varmaa tutkimustietoa olemassa, siis että mitä ne aiheuttaa vauvalle. Sen takia kai niitä yritetään välttää. Lisäksi ponnistusvaihe esimerkiksi sujuu sutjakammin ilman epiduraalia (itselläni kokemusta, en tuntenut ollenkaan ponnistustarvetta, ihan vaan piti ponnistaa kun kätilö käski ja lapsi tuli todella hitaasti ulos... luomusynnytyksessäni ponnistin yhden kerran ja vauvan pää oli pihalla...).

[QUOTE="vieras";29085669]Pakko sanoa, että kipulääkkeistä ei ole vieläkään mitään varmaa tutkimustietoa olemassa, siis että mitä ne aiheuttaa vauvalle. Sen takia kai niitä yritetään välttää. Lisäksi ponnistusvaihe esimerkiksi sujuu sutjakammin ilman epiduraalia (itselläni kokemusta, en tuntenut ollenkaan ponnistustarvetta, ihan vaan piti ponnistaa kun kätilö käski ja lapsi tuli todella hitaasti ulos... luomusynnytyksessäni ponnistin yhden kerran ja vauvan pää oli pihalla...).[/QUOTE]

Aha. oli mullakin ponnistusvaihe alle viisi minuuttia ja oli se epiduraali.

[QUOTE="vieras";29085669]Pakko sanoa, että kipulääkkeistä ei ole vieläkään mitään varmaa tutkimustietoa olemassa, siis että mitä ne aiheuttaa vauvalle. Sen takia kai niitä yritetään välttää. Lisäksi ponnistusvaihe esimerkiksi sujuu sutjakammin ilman epiduraalia (itselläni kokemusta, en tuntenut ollenkaan ponnistustarvetta, ihan vaan piti ponnistaa kun kätilö käski ja lapsi tuli todella hitaasti ulos... luomusynnytyksessäni ponnistin yhden kerran ja vauvan pää oli pihalla...).[/QUOTE]

Juu juu.

Mulla oli ponnistusvaihe siinä ekassa epiduraalin saatuani kestoltaan 6 minuuttia, jälkimmäisessä se oli 5 minuuttia. Joten selvästi sutjakammin ilman epiduraalia..

:D

[QUOTE="hmh";29085660]Sinun ei tarvitse sitä erikseen sanoa. Kun sen huomaa ihan kuule rivien välistä ja asenteesta.

Vai oliko sinulla muka silloin vuorovaikutustaitoja kun olit hoitaja? Mihis ne katosi?[/QUOTE]

:D mietippäs sitä sitten vaikka tää ilta, minä lähden nyt kullan kanssa leffaan. Kispus! :)

Itse lääkärinä koen olevani asiakaspalveluammatissa. Toki tietysti olen asiantuntija, mutta tehtäväni on käyttää asiantuntemustani potilaan eduksi, tuoda sitä hänen tietoonsa... meidän alalla asiakas ei aina ole oikeassa, mutta yleensä hän tietoa riittävästi saatuaan haluaa tehdä ratkaisut oman ja lapsenkin edun mukaisesti, mikä on minunkin tavoitteeni.

Ilmankos en aina tulekaan juttuun kaikkien hoitajien kanssa...

• Tykkää
Reactions: Millenia
Alkuperäinen kirjoittaja asiakaspalvelutyötä?;29085682:
Juu juu.

Mulla oli ponnistusvaihe siinä ekassa epiduraalin saatuani kestoltaan 6 minuuttia, jälkimmäisessä se oli 5 minuuttia. Joten selvästi sutjakammin ilman epiduraalia..

:D

No onhan se myöskin ihan tutkittu juttu, että epiduraali voi hidastaa ponnistusvaihetta ja synnytyksen kulkua. Mutta toki jos sulla on erilainen kokemus niin sittenhän ne tutkimukset on väärässä!

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
Alkuperäinen kirjoittaja lääkäri harmaana;29085697:
Itse lääkärinä koen olevani asiakaspalveluammatissa. Toki tietysti olen asiantuntija, mutta tehtäväni on käyttää asiantuntemustani potilaan eduksi, tuoda sitä hänen tietoonsa... meidän alalla asiakas ei aina ole oikeassa, mutta yleensä hän tietoa riittävästi saatuaan haluaa tehdä ratkaisut oman ja lapsenkin edun mukaisesti, mikä on minunkin tavoitteeni.

Ilmankos en aina tulekaan juttuun kaikkien hoitajien kanssa...

Niin, teidän lekurien kanssahan taas kaikkien on niin helppo työskennellä.... :laugh:

Joo. Yhden henkilön kahdesta synnytyksestä kannattaa vetää näitä yleispäteviä johtopäätöksiä... Ei kun...

Sama kokemus täällä, jopa tokassa synnytyksessä piti olla tosi omapäinen, että sain puudutuksitta synnyttää. Jälkikäteen kätilö vaikutti tosi positiivisesti yllättyneeltä siitä, miten nopeasti ja hienosti kaikki meni, kun ei turhia puututtu. Vauva sai 10 pistettä.

Jahas, en osannut näköjään ottaa tähän lainausta tuolta aiempaa... pointti kuitenkin se, että olen itse kokenut kätilöiden pitävän ihan outona, kun olen halunnut pärjätä ilman puudutuksia.

Yhteistyössä