IVF/ICSI/PAS syyskuussa

Maricce: :hug: Pidän peukut pystyssä, et kaikki 5 kpl hedelmöittyisivät ja olisivat valmiita siirtoon.

Marakatti72: Tädin tulo viivästyityi myös täällä päässä sumuttelun alettua. Ehdin jo pelästyä, et koko hoito menee pieleen kun tätiä ei kuulu. Mut tulihan se kuitenkin kylään ja riemulla otettiin vastaan.

Nasu29: Myös minulla sumut pidensivät menkkojen kestoa 3 päivällä

Voimahalauksia kaikille kanssasisarille!!

:hug: :hug:
 
Paljon voimia Mariccelle :hug: Kuulosti kyllä tosi hurjalta sun punktiokokemuksesi! Toivotaan kovasti, että saatte siirrettävää ja vieläpä pakastettavaakin!

Nasu: Munisultrassa lääkäri näkee vain montako munarakkulaa on tulossa. Punktiossa ja lopullisesti vasta sen jälkeen selviää todellinen munisten määrä, koska osa voi olla "raakoja" tai käsittääkseni myös munarakkulat voivat olla tyhjiä (korjatkaa, jos nyt puhun ihan omiani...). Sitten vielä karsintaa tapahtuu siinä, kuinka moni muniksista hedelmöittyy, lähtee jakautumaan yms. Aika usein, jos on tosi paljon munarakkuloita, suuri osa on raakoja, eikä todellinen kunnollisten munisten määrä ole kovin suuri. Toivottavasti tämä hieman selvensi!
 
Nasu Multa kerättiin viime lokakuussa 13-14 munista, joista 7 hedelmöittyi, mutta niistä vielä yks hiipui ennen pakastamista/siirtoa. 6 siis selvisi jatkoon, joista 2 oli top-alkiota. Toinen top-alkio siirrettiin tuoresiirtona ja 5 pakastettiin. Seuraavaksi tehtiin pakastealkiosiirto (PAS), jota varten sulatettiin 2 alkiota, joista toinen siirrettiin ja toinen pakastettiin uudelleen. Nyt seuraavaa siirtoa odottelee pakkasessa 4 alkiota. Varmaan taas kaks sulatetaan ja katotaan, kuinka käy.
 
Nasu Jokaista munasolua ympäröi nesteen täyttämä pussi eli follikkeli. Voisiko sitä sanoa nesterakkulaksi. Ultrassa seurataan näiden follikkeleiden kehitystä/kasvua ja määrää. Osa näistä follikkeleista on tyhjiä eli munasolua niiden sisältä ei löydy.
Näin munasarjoissa voi näkyä esim. 10 munasolua, mutta saalis on esim. 6 kun neljän follikkelin sisällä ei olekaan ollut munasolua.

Korjatkaa joku jos tietoni on kovin väärää =)

Marrice Peukkuja, että kaikki 5 hedelmöittyy ja lähtee hyvin jakautumaan. Ja peukkuja, että yksi tai kaksi heistä päättää tarrautua sinuun ja lujasti. Paranemisia punktiosta :flower:
 
hopottitar Onko niin, että yhden nesterakkulan sisällä voi olla useampi munasolu, vain onko niin, että joko yksi tai ei ollenkaan?

Omaa napaa:
Huomenna siis 2. ultra. Jännittää mikähän tilanne on. Tilannehan lähti niin, että 1. ultrassa toisella puolella 5 ja toisella 7 munarakkulaa. Olen kuusi päivää pistänyt annoksella 225. Viimeinen eli 3.ultra nyt perjantaina, jossa päätetään mahdollisesta punktiosta Oulussa.

Marrice Toivon, että olet päässyt siirtoon asti :hug:

 
Heippa taas :wave:

Siirtokuulumisia: Kaikki 5 munasolua hedelmöittyi, mutta vain kaksi niistä oli siirtokelpoisia. Nämä kaksikin oli hieman hitaasti jakaantuvia, mutta muuten ihan hyviä nelisoluisia alkioita.
Molemmat alkiot siirrettiin massuun kellumaan :heart: ja nyt sitten vain odotellaan kaikki sormet ja varpaat ristissä, että josko saataisiin raskaustestiin se pitkään toivottu plussa B)
Yhtään alkiota ei jäänyt pakkaseen :| Joten jos nyt ei onnistu, niin sama helkutin rumba taas alusta...

NYT VAAN SITTEN JÄNNÄTÄÄN :D
 
Maricce Hieno homma! Hyvässä paikassa nyt kellivät =) Paljon tarrasukkia :heart:

Mä sain tänään vahvemman antibiootin tohon virtsikseen, kun selkäkivut äityivät taas melkoisiksi. Pääsin jälleen myös labraan. Yllätykseksi kaikki kokeet kuitenkin normaalit. Otettiin myös "munuaiskoe" ja sekin normaali. Nyt on kai pakko uskoa, että nämä selkäkivut johtuvat sen virtsatietulehduksen lisäksi myös jostain muusta...

Lisää omaa napaa: Tänään oli ultra. Kohdussa kaikki oli kunnossa. Limis oli paksuimmillaan 8,7mm. Soittelin lapsettomuusklinikalle. Sieltä varmistettiin siirtopäiväksi to 11.9. Onneksi antibiootti ehtii loppua hyvissä ajoin ennen sitä. Ei tarvi sit jahkata, et vaikuttaako se jotenkin alkioon. Pitivät pääasiana, että tulehdus on hoidettu pois. Ma 8.9. pitää alottaa luget tän kaiken muun lääkehössäkän lisäksi. Ajatukset alkaa siirtyä siihen sulatukseen, et selviääköhän pikkuiset... Tosin sulatetaan vasta ens ke, mut se on kuitenkin seuraava jännityksen paikka.
 
heippa vaan!

Mekin sitten liitymme tähän pinoon, sekaan varmaan vielä mahtuu?
Elikkäs meille tehtiin PAS jo viime kuussa, mutta menkat alkoi eilen, joten se ei onnistunut. Uus PAS tehdään sitten tässä kuussa, mulla tehdään luonnolliseen kiertoon. Meillä siis kaksi poikaa, molemmat hoidoilla aikaan saatuja. Vanhempi (S.8/04) sai alkunsa 2. IVF+ICSI hoidon tuoresiirrosta ja loput 9 alkiota pakastettiin. Ja nuorempi (s. 3/07) sai sitten alkunsa 1. PAS:ta. Viime kuussa tehtiin toinen PAS, joka siis ei tuottanut toivottua tulosta. Ja nyt tehdään kolmas PAS tän kuun loppupuolella, koska kierron eka päivä oli siis eilen.
Elikkäs aloitan oviksen bongaamisen kp 12 ja sitt vaan soitto kun näyttää ovistesti plussaa ja sovitaan siirto, ei tarvi ultrassa edes käydä!
Kovasti tsemppiä ja plussatuulia teille kaikille!
 


[color=Green3]Mukana menossa Tiistaina 2.9.2008:[/color]


Maricce: 1.IVF, punktio 29.8. ja siirto 1.9. pp 1

Jäyhis: 2. IVF/ICSI, punktio ja siirto vko 37 pp--

nasu29: 1. IVF, punktio vko 37, siirto?? pp--

Hopottitar: 3.IVF, punktio 8 tai 9.9 ja siirto 10 tai 11.9 pp--

RouvaP: 1.IVF, punktio 8 tai 9.9 ja siirto?? pp--

Tuomenmarja: 1.IVF:n 2. PAS, siirto 11.9? pp--

lintu: 1.IVF, punktio ja siirto vko 37 pp--

melia: 1.IVF, punktio vko 37, siirto?? pp--

Joanna78: 4.IVF/ICSI, punktio vko 37, siirto?? pp--

Hobelix: 1.IVF, punktio vko 37, siirto?? pp--

kajastus: 2.IVF/ICSI, punktio vko 38??, siirto?? pp--

Ellastiina: 1.IVF, punktio vko 38 tai 39, siirto?? pp--

nipsu08 : 1.IVF, punktio vko 39, siirto?? pp--

Sini 78: 1.IVF, punktio vko 39, siirto?? pp--

Miimi78: 2.IVF/ICSI, punktio vko 39 tai 40, siirto?? pp--

kirsmo: 2.IVF/ICSI, punktio ja siirto vko 40 pp--

seiskaseiska: PAS, siirto syyskuussa? pp--

Martta 75: 2.ICSI, punktio syyskuu, siirto?? pp--

Saara10: 1.ICSI, punktio syyskuu, siirto?? pp--

Kris: 3.IVF, punktio syyskuu, siirto?? pp--

marakatti72: 2.IVF/ICSI, punktio syyskuu, siirto?? pp--

haltia: 1.IVF/ICSI, punktio ja siirto syyskuussa pp--

T0iv0: 1.IVF, punktio lokakuussa, siirto?? pp--

Angelina: 2.IVF/ICSI, PAS siirto syys/lokakuu?? pp--

Poloinen: 1.IVF, punktio ja siirto syys/lokakuu pp--

hoitsuäippä 2. IVF:n 3. PAS, siirto? pp--



[color=Green3]Kummitelleet:[/color] :eek:


[color=Green3]Plussanneet:[/color]


[color=Green3]Myöhemmin onnistuvat:[/color]




 
Maricce: Ihana juttu kun pääsit siirtoon asti :)

Kiitos kun olette niin ihania ja selititte mulle,ekakertalaiselle, tuon munasolu jutun.

).(Tänään oli sitten eka munisultra ja yhteensä niitä oli 11. 4 niistä oli 12mm paksuja vai miten se lääkäri nyt sanoikaan. Olo on ihan ok vaikka välillä vähän vihlaisee mahanpohjasta. Eilen maha turposi ihan niin kuin oisin ollut raskaana mut join vettä paljon niin turvotus hävisi. Perjantaina viimeinen ultra ja samalla päätetään punktiopäivä.

:hug: teille kaikille !
 
Mullakin oli tänään ultra, mutta muniksia löytyi vain kolme ja lisäksi kaksi pienempää, vasemmalta puolelta ei yhtään... :/ Nyt sitte suurennettiin annosta 300 yksikköön ja katotaan sit perjantaina uudestaan. Vähä on apee mieliala, mutta toisaalta mulla on muissakin hoidoissa ollut aina näin, että aluksi munikset reagoivat hitaasti ja sitte, kun annosta on suurennettu, ne innostuvat, toivottavasti näin kävis nytkin, muuten "saalis" jää aika pieneksi...

Hienoa Maricce, että olit saanut kaksi alkiota kyytiin! Toivottavasti, ette nyt enempää tarvitsisikaan, vaan nämä jaksaisivat kyydissä loppuun asti! Tsemppiä piinailuun!
 
Maricce Pidetään peukkuja nyt!! :flower:

nasu29 Sullahan on ollut hyviä muniksia! Onnittelut siitä!

Minulla oli tänään 2. ultra. Kohdun limakalvo hyvä. Muniksia yhteensä 14 kpl. 1*14mm ja 5*10mm ja loput alle 9mm. Annosta nostettiin 225-> 300 huomisesta alkaen. Arvioitu punktio aikaisintaan tiistaina. Kauhulla odotan, kuinka kivuliasta se on sillä ultrakin tuntui jo todella ikävältä. En todellakaan osannut rentoutua siinä maatessani.

Mies oli ihana ja käytti lounaalla :) Hänelle siitä suuret plussat =)

:wave: Jaksamista ja toivoa kaikille!
 
Maricce -- Onnea ja tarrasukkia nyt matkaan! Olivatko sitä mieltä TAYS:ssa, että alkioiden hidas jakautuminen oli syy kahden alkoin siirtämiselle? Olen ihmetellyt sitä, että monella TAYS:n asiakkaalla on siirretty kaksi, vaikka meillekin IVF-alkuinfossa korostettiin, että yksi on se mitä he ensisijaisesti siirtävät. Kävittekö te tästä aiheesta keskustelua? Ystävälleni, jolla on kaksoset, siirrettiin aikoinaan kaksi -- toinen heikompi tukemaan toista. Molemmat kiinnittyivät. Ihmettelen, että missä se raja kahden alkion siirtämiselle menee... Olen miettinyt, että onko päätöksen tekevä lääkäri eri kuin se, joka meillekin kertoi käytänteistä muutama viikko sitten. Onko näillä lääkäreillä yhteinen linja vain meneekö se sitten vähän sen mukaan kuka sattuu hoitamaan toimenpiteen...

Omaan napaan ei kuulu vielä mitään raportoitavaa. Menkkojen alkamista odottelen -- lienee ensi viikon alussa odotettavissa. Sitten alkaa piikittäminen.
 
Kiitoksia kaikille tuesta ja turvasta :heart: On Kyllä niin ihanaa kun tällainen mahdollisuus jakaa kokemuksia ihmisten kanssa jotka läpi käyvät samaa ruljanssia =)

Ellastiina Meillekkin painotettiin alkuhaastattelussa sitä, että heillä ensisijaisesti siirretään vain yhtä alkiota. Vain siinä tapauksessa, että alkiot on heikkoja voidaan harkita kahden siirtämistä yhtä aikaa.
Nyt kun mentiin alkion siirtoon, ei vielä tiedetty ollenkaan tilannetta alkioiden kanssa. Sitten kun olin jo housut poissa pöydällä valmiina meille kerrottiin, että vain kaksi oli selvinnyt jatkoon ja molemmat siirretään. Meiltä ei edes kysytty mielipidettä. Olimme kyllä jo aikaisemmilla käynneillä ilmaisseet toiveemme kahdesta alkiosta, mutta silloin oli vain sanottu että juu ei, ellei ole pakko. Ja siirron tehnyt lääkäri oli eri joka muuten hoiti meidän hoitoa ja sanoi meille näin.
 
Rouva P Tuohon kysymykseen en muuten osaa vastata, mutta löytyykö joukosta joku joka osaa? Itse arvelisin, ettei follikkelin sisällä ole kahta munasolua, mutta tuo on vain asiasta tietämättömän vähäinen arvaus =)

Marricelle tsemppiä piinapäiviin ja tarrasukat molemmille alkioille =) :flower: =)

Ellastiina
Meillä vain yksi tuoresiirto on ollut yhden alkion siirto, loput ovat olleet kahden alkion siirtoja. Viimeksi toinen lääkäri ihmetteli, miten on uskallettu siirtää niin usein kaksi alkiota. Toiselle lääkärille kahden alkion siirto on ihan ok.. eli olisiko pitkälti lääkäristä kiinni.

Eilen oli punktio, 5 piikitystä oli takana annoksella 225IU.
Toisella puolella johtava follikkeli 19mm, kaksi muuta 12mm.
Toisella puolella 4 follikkelia 10 mm ja 2 follikkelia kokoa 8mm.
Limis 7,0.
Eli saalista ei juuri tule, mutta jospa siirtoon päästäisiin.
Vielä eilen pistin 225IU, mutta tästä päivästä lähtien pistän Menopuria vain 150IU

Perjantaina toinen ja se viimeinen ultra ennen ensiviikon punktiota. Meillä onkin sitten useammalla ultra kuulumisia perjantaina, nasu, rouva P, Joanna.
Jähyikselle tsemppiä punktioon =)
melia
miten siellä hoito etenee, toivottavasti kaikki ok :flower: =)
 
Tosi hienoa, Maricce että pääsitte siirtoon saakka! Olen todella onnellinen jos mekin päästään yhtä pitkälle. Pitäkää peukkuja!

Hopottitar, toivottavast tekin pääsette siirtoon!!! Milloin teillä sitten siirto olisi?

Mulla on huomenna punktio! Jännittää vähän. Viimeksi kaikki meni tosi hyvin. Ei sattunut yhtään, enkä tarvinnut edes rauhoittavaa esilääkitystä. Eilisessä ultrassa näkyin oikealla kuusi munarakkulaa ja vasemmalla kolme. Kaikki hyvän kokoisia, isoja möllyköitä. Lääkäri oli ihan tyytyväinen. Itse pidän edelleen tuota määrää aika pienenä, mutta on kuulemma tosi hyvä että ovat niin tasakokoisia.

Tulen sitten huomenna raportoimaan kuulumiset. Kaikille hurjasti tsempitystä hoitoihin ja voimia kestää piinailuja! :heart:
 
Jäyhis Voimia huomiselle!

Ellastiina Me ollaan yksityisellä hoidossa. Jossain vaiheessa keskusteltiin alkioiden siirtomäärästä. Me olisimme olleet valmiit kahteenkin, mutta lääkäri on joka kerta ehdottomasti yhden kannalla. Perustelee sen sillä, että alkiot ovat niin hyvänlaatuisia ja että nykyiset "suositukset" on siirtää vain yksi alkio. Sanoi jopa niin, että on parempi saada nega yhdellä alkiolla kuin pos rask.testitulos kahdella. Sen taas perusteli kaksosraskauden riskeillä. Itse kuvittelin kolmannen km:n jälkeen, et nyt varmaan siirretään kaks, mutta ei. Sama "ehdoton" ei on myös neljännen km:n jälkeen. Luotan kuitenkin lääkäriin, enkä koe tarpeelliseksi alkaa toivoa kahden siirtoa.

Olikohan se täällä, kun puhuttiin, kuinka moni soluisia siirretyt alkiot ovat olleet?! Onko siis mahdollista, että esim. kymmensoluinen voisi vielä jakaantua kahdeksi eli syntyiskin ikään kuin "luomukaksoset"? Vai ymmärsinkö aivan väärin?! Korjatkaa.

Mä oon ollu tänään ilman selkäkipuja eli ilmeisesti vahvempi lääke on alkanu purra. Hyvä niin!

Hoitsuäippä Tervetuloa! Ja pahoittelut negasta :hug: Vaikutit kuitenkin hyvin positiiviselta ja valmis heti jatkoon. Hienoa! Teillä on muutenkin hyviä kokemuksia hoidoista, kun olette saaneet niitä onnistumisiakin =) Voimia seuraavaan yritykseen! Onko se niin, että jos tehdään luonnolliseen kiertoon, niin voidaan tehdä uus PAS heti seuraavaan? Lääkkeellisessä pitää ensin tulla se yks vuotojakso (lääkkeiden lopettamisen jälkeen), kunnes voidaan ottaa uus lääkkeellinen PAS-kierto. Näin siis mulla. Tosin viime keväänä juuri tuosta "välikierrosta" tuli ylläri ja tulin luomuna raskaaksi, mutta sainkin sit jälleen km:n.

 
Ai niin, eilinen lääkäri (omalla paikkakunnalla), joka teki kp 12 ultran, sanoi, että kannattaa ehdottomasti jatkaa PASeja niin kauan, kun pakkasessa riittää alkioita ja heti perään (jos siis vaan henkisesti&fyysisesti jaksaa). Perusteli sen sillä, että alkioiden laatu kuitenkin pakkasessa vähitellen heikkenee!!! Onko teille muille puhuttu tällasesta?! Aloin nyt panikoida tota. Meidän alkiot ollu pakkasessa 15.10.2007 alkaen eli pian vuoden.
 
Kiitos tuesta!
Tuomenmarja, ei meille ainakaan ole sanottu mitään alkioiden laadun heikkenemisestä! Meillä ne on olleet pakkasessa jo melkein 5 v! 14.11.03 ne on pakastettu ja niistä toinenkin sai alkunsa!

Juu, mulla tosiaan luonnolliseen kiertoon tehdään nää PAS:t ja hyvä vaan että saan yrittää heti perään uudestaan. Mä jotenkin vaistosin ton negan, vaikka niin kovasti oisin toivonut sen onnistuvan, oisin saanut mainion synttärilahjan! Mutta elämä on epäreilua ja onneksi noi pojat pitää elämänsyrjässä kiinni niin tiukasti ettei tää mua kaada! Olen vahvaa ja vankkkaa tekoa!

Joku kyseli siitä että voiko tulla kaksoset jos on hyvin jakautunut alkio. Mulle laitettiin viime kuussa sellainen kymmensoluinen alkio, siis joka oli kasvanut ja jakautunut sulattamisen jälkeen, niin sanottiin että voi tulla identtiset kaksoset koska oli niin jakautunut alkio! Joten kyllä voi tulla kaksoset!
 
Maricce - tarrasukkia!
(.) Eilen oli ultra ja 11 möllykkää, joista 3 12mm ja yksi 10mm ja loput pienempiä. Perjantaina on sitten uudestaan. Ihmeellisesti oireita on tosi vähän, vielä, odotin pahempaan, mutta eiköhän niihinkin ole aikaa.
 

Yhteistyössä