Vienda > Oli tarkoitus kirjoittaa punktio, vahingossa kirjoitin siirto. Tuo siirretyn alkion ikä muuttaa vähän asiaa. Yleensä siirretään 2vrk:n ikäinen alkio ja sillä laskin. Itse en silti tuossa tapauksessa tulokseen vielä luottaisi vaan odottaisin muutaman päivän ennen uutta testiä. Kemialliset on yleisiä terveilläkin ja hoidoissa olevilla on suurempi riski raskauden päättymiseen ihan alkumetreillä. Hienoahan se on, että on haamu jo testiin piirtynyt. En tarkoita sinua tyrmätä. Oman matkan varrella olen vain oppinut sen, että liian aikaisin ei kannata iloita, sillä silloin suru ja pettymyskin tulee moninkertaisena. Tässä tilanteessa kun on muutenkin kestämistä, niin turha kiusata itseään lisää. Kukin tietysti tavallaan.
Taidan olla liian kyynistynyt jo näihin lapsettomuusporukoihinkin, kun en ymmärrä tuota aikaista testailua ja haamuviivojen hehkutusta. Sitten itketään, jos meneekin kesken tai jää kemialliseksi. Jos odottaisi vähintään sinne pp14 asti ja luottaisi tulokseen vasta muutama päivä sen jälkeen tehtyyn uusintatestiin, niin kokisi paljon vähemmän surua. Vauvakuumeporukoissa ymmärrän sen alkuinnostuksen ja toiveikkuuden. Pitkämatkalaisilla luulisi olevan jo sen verran taakkaa mukana, ettei haluaisi itseään kiusata yhtään enempää kuin on pakko.
En siis tarkoita pahalla ketään kohtaan sitä, että kyseenalaistan enkä koe syytä onnitella varhaisessa vaiheessa. Näistä asioista kun ei voi olla varma. Hoidoissa käyminen ei takaa raskautta ja lapsen saamista. Toisaalta näiden erilaisten tapojen ilmi tulemisen myötä olen ymmärtänyt miksi osa pareista ei selviä lapsettomuudesta, miksi jotkut eivät jaksa venähtävää hoitotaivalta ja miksi jotkut masentuvat tuloksettomista hoidoista. Onhan tuo kaikki inhimillistä, mutta paljon vaikuttaa myös oma asenne. Positiivisuus on ehdottomasti vahvuus ja muutenkin hyvä juttu, mutta itseään kannattaa myös suojella.