IVF/ICSI-hoitoja aloittavat 2012

Helge onko se gonepetyl minkä hintainen ja kelakorvattava ? Täälläpäin en ole kuullut ko. lääkettä käytettävän, kaikki puhuvat vaan disperinistä ja kortisonista, mutta jos hyviä tuloksia on saatu niin meinasin kyllä mainita asiasta lääkärilleni :) jos vaikka passiin saisi tueksi, kun ei pelkät luget tunnu riittävän.
 
Lutinus ei kuulunut kelakorvattavien joukkoon, mutta ei maksanut onneksi kuin 11 euroa :) kannattaa ainakin mainita asiasta lääkärille, mullekin sanoi, että se on aika uusi lääke, oletko pieneltä paikkakunnalta? voihan olla että ei ole löytänyt tietään vielä joka paikkaan?

Haikala minulle tehtiin eilen pakastealkiosiirto. Onko teillä siis pakkasessa alkioita? Pakastetun alkion siirtohan voidaan siis toteuttaa joko luonnolliseen kiertoon tai hormonihoidon avulla. Minulla pco tyyppiset munasarjat joten tehtiin lääkkeellinen kierto.
Luonnollisessa kierrossa tehtävä hoito tehdään yleensä, jos kuukautiskierto on säännöllinen. ovulaatiohuippu testataan kotona ja alkionsiirtopäivä sovitaan alkion iän ja ovulaatiotestin perusteella. Siirto tehdään hormonihoidon avulla, jos kuukautiskierto on epäsäännöllinen tai lääkäri on katsonut sen tarpeelliseksi. Estrogeenitableteilla kasvatetaan kohdun sisälimakalvo sopivan paksuiseksi. (meillä zumenon) Keltarauhashormonilla limakalvo muutetaan otolliseksi alkion kiinnittymiselle. Siirtoajankohta riippui minulla täysin siitä miten limakalvo kasvoi.
Biologi soitti siis eilen aamulla ja kertoi että melkein puolet pakastetuista eivät olleet selvinneet, mutta kaksi sitten lopulta saatiin siirrettyä, toinen heikompi ja toinen ihan hyvä yksilö. toimenpide täysin samanlainen siis kuin tuoresiirrossa. Oliko jotain erityistä mitä olisit halunnut kysyä tai mikä mietityttää?
 
Sannukka - punktiotoverini! ;) Kiva kun huhuilit ja kiva kuulla että punktio ei jättänyt kammoja vaikka hieman haasteita olikin. Kirjoittelen nyt vain omat kuulumiseni, olo on melko kipeä niin paras olla vaan vaakatasossa...

Punktio meni täälläkin ok, ei jäänyt kammoja. Melko samanlainen kuin meidän eka toukokuinen. Munasoluja saatiin 17 kpl. Mitään sen tarkempaa ei vielä tiedetä, biologi soittaa huomenna tuloksen. Nyt siis jännätään sitä, että kuinka moni oli kypsiä... Ekalla kerralla kaikki 5 oli siis epäkypsiä. Olisi meille niin työvoitto jos päästäisiin edes yksi vaihe eteenpäin eli saataisiin alkioita. Toivottavasti icsaus onnistuisi! Siirto olisi sitten pe-aamuna klo 9.30. Toivotaan myös että ei tule hyperiä, kun niitä pieniä munarakkuloita oli kuulemma paljon...
 
  • Tykkää
Reactions: Sannukka1
Haikala: Kiitos :) Meillä syy on ilmeisesti AMH-arvoni, joka on siis surkein mahdollinen, eli ennenaikaiset vaihdevuodet. Toinen munasarja ei tuota käytännössä ollenkaan rakkuloita, toinen sitten hitaammanlaisesti... ;) Ei miehenkään tavara mitään ihan priimaa ole mutta hyvää kuitenkin.

Hienoa, että baulien punktio sujui hyvin ja onnea sinnekin saaliista! :)

HelgeR:lle onnea kyytiläisistä! :)
 
  • Tykkää
Reactions: HelgeR
Huomenta kaikille. Täällä alkaa olemaan melko normaali olotila eilisen jälkeen ja pohdiskelin jopa uskaltavani salille tänään.... :)

Nyt en täysin muista kuka oli tänään punktiovuorossa, mutta tsemppiä kuitenkin sinne ja kaikille jotka tänään menossa. :)
 
Täällä on nääköjään punktiosta selvinneitä! Toivottavasti nyt pääsisitte maaliin saakka!

Sannukka vautsi, jos oot jo niin hyvässä kunnossa, että salille voit mennä! Kehotan kuitenkin ottamaan varovasti, koska mulla itsellä punktion jälkeiset pahimmat kivut tulivat vasta kahden päivän päästä.

Täällä nyt sen verran tilanne helpotti, että tänään on kp1. Olen niin onnellinen, että menkat nyt alkoivat. Mielessä oli jo vaikka mitä kauhukuvia ennenaikaisista vaihdevuosista sun muista.

Soitin juuri polille ja menee nyt vähän tiukille, että ehtisi uusi hoito tälle vuodelle. Toisaalta taidan toivoakin, että vasta ensi vuonna aloitettaisiin, niin ei olisi paniikkia ja kiirettä, eikä niin väliä, vaikka synarela esim. myöhästyttäisi menkkoja.

Huono puoli oli sitten se, että lääkäri ei todennäköisesti suostu kirjoittamaan reseptejä tälle vuodelle. Eli lääkekatto jää hyödyntämättä ja jostain pitäisi taas repiä tonni ylimääräistä rahaa...
 
Amalia armas: Kiitos varoituksesta...taidan harkita sitä salille menoa kuitenkin jos siin sit tuleekin takapakkia. Miksi lekuri ei kirjoita repsuja valmiiksi? Oon joskus kuullut että tekisivät niin :/ Mä jännitän sitä huomista että tehdäänkö siirto huomenna vai maanantaina. Kurjaa ootella ja jännittää tietoa...ku sanoivat että tietävät perjantaina vasta ja sit soittavat ja pitää olla äkkilähtövalmiina :/ Enpä ole moista kuullut ennen....onko muillekin käynyt niin?
 
Sannukka: onnea siirtoon pääsystä! =) Taitaa olla ihan hyvät kyytiläiset odottamassa! Minäkin otin tosi rauhassa punktion jälkeen, kipuja oli yli viikon. Vieläkin vasen puoli juilii mutta en tiedä, johtuuko kyytiläisestä vai punktiosta.

Amalia armas: Hienoa, että kp1 viimein koitti! :) Erikoista, jos eivät suostu reseptejä tälle vuodelle kirjoittamaan! Meillä olisi julkisella seuraava mahdollinen IVF-hoito vasta helmikuun lopussa ja silti olisin saanut reseptit tälle vuodelle! o_O
 
Kysyin heiltä viel että onko ne näin nopeasti hedelmöittyneet tai siis sillai että sen voi jo tässä vaiheessa sanoa että voidaan tehdä siirto huomenna niin vastasivat että joo ovat alkaneet hyvin jakautumaan mutta eivät osaa sen tarkemmin sanoa, mutta huomenna kuulen tarkemmin :)
 
  • Tykkää
Reactions: Vienda
Täältä helpotuksen huokaus - meillä on alkioita! :) 17 munasolua saatiin, niistä 11 kypsiä ja 10 hedelmöittyi. Siirto on huomenna aamulla. Alkoiden laadusta ei ollut puhetta, mutta voi veljet että tuntuu hyvältä! Mieskin oli aivan onnessaan.

Olo on vieläkin tosi ronkittu, ei voisi kuvitellakkaan edes pientä kävelylenkkiä koirien kanssa. Yö meni heräillessä ja juodessa, hartiapistoksenkin sain riesaksi. Se nyt onneksi menossa pois... Eilen meinasin pyörtyä useampaan kertaan kun olin liian kauan jalkeilla. Hyvä että Sannukan olo parempi!
 
baulie: MAHTAVA saalis, onnittelut :) Paraneminen tosiaan yksilöllistä. Mä oon aina ollut vähä sellanen hätähousu ja ikiliikkuja et heti jos tuntuu vähääkää paremmalle nii oisin suinpäin painumassa salille, mut taidan malttaa mieleni ja kuunnella vaan amalian neuvoja :) Kyllä tuolla munki vatsalla tuntee et jotain siel touhuiltu eilen ja muniksien kasvattelustakin varmaan ne tuntemukset jäänyt. Ei varsinaisesti kipuile.
 
baulie mahtava saalis, onnittelut siitä! tsemppiä huomiseen siirtoon! mehän piinaillaan sitten ihan samoja aikoja! :) samoin Sannukka! tsemppiä siirtoon! ompas jännät ajat meillä :)

Vienda onko viivat yhtään tummuneet? monesko päivä sulla on nyt menossa? oletko soittanut tulosta klinikalle??
 
Täällähän on ihan mukavia uutisia...

Amalia: onnittelut menkoista! (outo lause tällä palstalla... :p ) Mäkin viime kierrossa odotin ja tuskailin myöhässä alkavia menkkoja.

Baulie: kadehdittava saalis, vau!!

Onnea Sannukka että pääset siirtoon!

Helgelle hyviä piinapäiviä!

Ihan hassua, mulle tuli tuttuja raskausoireita eilisestä Pregnylistä! Sellainen ontto näläntunne, joka tekee pahoinvointia.

Huomenna elämäni ekaan punktioon, aapuaaaa...
 
Iltaa! Täällä punktio takana, oli aivan kamalaa. Itkun ja tärisin.. Mut onneks ei kestänyt kun n. 15min. Sen jälkeen mulla oli tosi yököttävä olo ja joutuivat antaa pahoinvointilääkettäkin. Pari tuntia lepäilin ennenku pystyin yhtään liikkuun. Edelleen ihan järkyttävät kivut, miten ihmiselle ei auta mikää kipulääke?? Ei auttanu siellä suonensisäinen eikä kotona suun kautta otettavat. Todellakin toivon et huomenna olis jo helpompaa, en jaksa enää itkeä kivusta! Saldokin oli huonompi ku mitä odotin: 10 kerättiin joista vaan 5:ssä oli munasolu. Toivottavasti joku niistä hedelmöittyy, meikä ei kyllä mene punktioon uudestaan.
 
Voi ei Adela :hug: Toivottavasti pian helpottaa, ja toivotaan kovasti että sun viisi ovat oikein huippulaatuisia.

Mikähän siinä on että joillakin ei tunnu juuri missään, ja toiset tekee kuolemaa punktiossa?? Onko joillain enemmän jotain hermoja alapäässä vai eikö kaikilla kipulääkkeet toimi?

Mikä lie mun kohtalo huomenna...
 
Voi ei Adela....kurja kuulla, että sulla eivät kipulääkkeet auttaneet. :hug: Toivottavasti saat nukuttua ja olis jo parempi olo huomenna. Paljon lepoa nyt vaan ja juotavaa. Ja toivotaan nyt ettei sun tarvitsis enään käydä samaa.

Uniunna: Tsemppiä huomiseen :) Toivotaan että kaikki menee hyvin. Kovin yksilöllistähän tuo kivun sieto kaikilla on.
 
Viimeksi muokattu:
HelgeR: Kyllä ne viivat taitaa hyyyvin hitaasti tummua. Liian usein teen testejä, siksi sitä ei meinaa huomata. ;) Tänään tein toisen tuollaisen CB:n testin ja pystyviiva oli selvästi tummempi. Digi sanoi raskaana 1-2, mikä nyt ei sinäänsä kerro paljoakaan mutta halusin testata sitäkin. Teen uuden ensi viikolla, niin näkee, onko viikot nousseet. :) Klinikalle soitin ja varasin alustavasti ultran kolmen viikon päähän. Seuraavat pari viikkoa olenkin ulkomailla, joten nyt pakkaamaan.

Tsemppiä ja hyviä vointeja kaikille! Koitan lueskella palattuani kaikkien tekstit! :)
 
Mulle tuli mieleen nyt kysymys mihin toivottavasti joku osaa vastata... eli sain punktion jälkeen kirjallisen ohjeen, että testailla voisi kun punktiosta kulunut 2 viikkoa ja tuo testi ois klinikoilla otettava veritesti, MUTTA.....onko joku testaillut jo kotitesteillä aijemmin ja jos niin missä vaiheessa noita testejä sitten kannattaisi tehdä????? Mulla tukilääkityksenä tuossa lutinus jota ois tarkoitus vissiin käyttää lauantaista saakka se kaksi viikkoa ja positiivisen testin tultua vielä pari päivää.
 
Sannukka1 : Voimia piinailuun! Harmillista, ettette saneet pakkaseen alkioita... Mutta nyt vaan entistä enemmän puhallellaan sulle plussatuulia! Toivottavasti plussaat 2 viikon päästä. :heart: Mä suosittelen odottamaan viralliseen testipäivään tai ainakin lähelle sitä. Mä testailin jo pp10 (hento plussa, pregnylin pistämisestä 16pv, kun meillä siirrettiin 4pv:n ikäinen alkio, joten pregnylin ei pitäis enää näkyä) sit pp12 (nega) ja pp14 (hento plussa). Menkat kuitenkin alkoi pp14 ja seuraavana päivänä testi olikin nega. Toi oli tosi hämmentävää, kun tuli niin ristiriitaisia testituloksia, että seuraavalla kerralla yritän piinailla viralliseen päivään asti. :)

UniUnna : Miten punktio sujui?

Adela : Toivottavasti sun vointi on jo parempi! Ja toivotaan, että ne kaikki 5 hedelmöittyisi ja jakaantuisi loistavasti! :)

Amalia Armas : Onneksi menkkasi alkoivat! :) Tosi harmillista, ettei lääkärisi suostu kirjoittamaan reseptejä valmiiksi. Tää on niin tyyristä touhua, että mielellään sitä kelan maksukattoa hyödyntäisi.. : /

baulie : Miten siirto meni? Montako saitte pakkaseen? Tsemppiä piinailuun! :)

HelgeR : Plussatuulia puhaltelen sulle! :heart:

Vienda : Hyvää matkaa! Rentoutuminen tekee varmasti hyvää. :)


Täällä odotellaan menkkoja alkavaksi viikon päästä. PAS suunnitteilla lääkkeelliseen kiertoon. Alunperin piti yrittää luonnolliseen kiertoon, mutta sit tässä kierrossa välivuoto teki comebackin. Mulla on ollut aiemmin paaaljon välivuotoja, mut nyt muutamana kiertona sitä ei ole ollut, joten siksi ajateltiin yrittää luonnolliseen kiertoon. Tässä kierrossa välivuodon alkaessa soitin kuitenkin lapsettomuuspolille, että mitäs tehdään ja siellä lääkäri sit päätti, että parempi nyt kuitenkin yrittää lääkkeelliseen kiertoon. Kp1 aloitan Zumenonin käytön ja sit varataan aika kontrolliultraan kp12-14.
 
Meille ei tehty tuoresiirtoa, se vaihtoehto tosin oli tiedossa... Eli PAS:sia odotellaan. Pakkaseen saatiin sitten loppujen lopuksi 6 alkiota eli karsintaa tapahtui vielä tuon eilisen puhelinsoiton jälkeen. Mietityttää vaan se, että entäs jos sulatuksesta ei pahimmassa tapauksessa selviäisi ainutkaan, sitten alkaisi koko homma alusta...

Millaisia kokemuksia muilla, voidaanko PAS tehdä jo seuraavaan kiertoon?

Sannukalle kovasti tsemppiä ainokaisen kanssa! :heart: Ja Adelalle myös erityissympatiat!
 
  • Tykkää
Reactions: RBAM
baulie : Kurjaa, että teille ei voitu tehdä tuoresiirtoa... Teillä on sit sama määrä pakkasessa kuin meilläkin. Saitko tietää monenko satseihin ne on pakastettu? Mä kysyin hoitajalta puhelimitse, mut sitä ei kuulema näkynyt meidän tiedoissa. Sillä se mua mietityttää, että kuinka monta sulatetaan aina yhtä PAS:a varten... Mun piti pitää yksi välikierto tuoresiirtokierron jälkeen, mut toivottavasti sun tapauksessa saisi yrittää jo seuraavaan kiertoon. Jaksamisia!
 

Yhteistyössä