IVF/ICSI- hoidoista plussaan syksy-13/kevät-14

Tänne ei oikeastaan mitään kummallista... masu kasvaa, on jo selvästi pömpsähtänyt tuohon eteen vauvamasuksi. Ihanahan se on :heart: Ja mammafarkut on niin kivoja :) Väsymys on väistymässä, mutta välillä iskee heikotus (vähän samanlainen tunne, kun sokerit tippuvat), vaikka olisikin syönyt. Tiedä häntä sitten mistä johtuu.

Lääkärineuvola oli viime viikolla. Se oli kyllä suoraan sanoen pettymys! Paineet ym oli ok, paino oli vielä muka laskenut jne. Mutta lääkäri oli aivan kujalla, vaikka neuvolakortti oli edessään. Tutkimuksen teki todella kivuliaasti (liian isot välineet, ilman liukastetta jne). Lääkäri ei kertonut/puhunut juuri mitään. Hiivaan kirjoitti lääkekuurin. Ja lääkepakkausta kotona tutkiessa lääkeselosteessa luki: "Ei saa käyttää raskauden ensimmäisellä kolmanneksella." Pakkohan se oli soittaa perään, että niin, olen nyt jo nippanappa ensimmäisen kolmanneksen ohittanut, mutta voiko tätä käyttää turvallisesti vieläkään. Ärsyttävää. Olisi voinut kertoa tästä varoituksesta jo vastaanotolla, kun varmaan jokainen ensikertalainen soittaa samasta asiasta. Blaah. Tulipa avautuminen. Mutta siis päällimmäisenä jäi sellainen kurjafiilis koko käynnistä ja epäluottamus ko lääkäriä kohtaan. Aika kurjaa jatkoa ajatellen :( Terkkakin meillä vaihtui, mutta hän vaikutti ihan mukavalta, onneksi.

Nyt sitten vain pitäisi kuukausi odotella rakenneultraa ja toivoa että edelleen kaikki hyvin! (Neuvolalääkärihän ei meinannut löytää edes vauva sydänääniä ja itkuhan siinä jo ehti tulla, mutta löytyi lopulta...).

Tällaista tänne lyhykäisyydessään :)

Mukavia talvipäiviä kaikille ja iloista massunkasvatusta!

TybyLiini ja Sintti 16+2
 
TybyLiini: harmi, että sulla oli noin huono kokemus toi neuvola : / Neuvolassa on ihana käydä, kun periaatteessa niiden pitäis olla kiinnostuneita asiakkaista ja ottaa jokainen yksilönä ja asiakkaalle pitäis jäädä tunne, että just MUSTA oltiin kiinnostuttu, mun ja lapsen voinnista, mut ärsyttävää, jos siellä on ollut joku jota ei kiinnosta, tai sit se on vaan ollut aloittelija. Mä oon käsittänyt, et kaikkien lääkärien pitää ennen lopullista valmistumista työskennellä neuvolassa (vaikkei kiinnostaskaan) että saa paperit. Toki jokainen on aloittelija aina joskus, meillä oli terkkarikäynneillä opiskelija kans mukana ja eihän se ihan niin sulavaa ollut se sen työskentely kuin valmistuneella, ei sekään löytänyt sydänääniä (vaikka me onneksi oltiin itse kuunneltu omalla dopplerilla ne edellisenä iltana, niin me ei ehditty järkyttyä..). Usein myöskään niille aloittelijoille, varsinkaan lääkäreille ei oo annettu yhtään enempää aikaa siihen vastaanottoon kuin konkareille, joten sekin varmaan aiheuttaa paineita ja sitä myöten töksähtelevää käytöstä ja sit tollasia mokia, ettei muisteta infota asiakasta lääkkeistä. Musta melkein kaikissa hiiva- ja bakteerilääkkeissä ja muissakin lääkkeissä lukee, että ei sais käyttää raskauden eka kolmanneksen aikana. Se varotus lienee aika turha yleensä, mut lääkefirmat takaa sillä selustansa, jos jotain sattuu, todellisuudessa vain muutamat yleisesti tk:ssa määrästyistä lääkkeistä on OIKEASTI sikiölle vaarallisia, esim. antibiooteista trimetopriimi tai tetrasykliini. Jos sitä ei odottavalle siis mainitse, siitä varoituksesta, niin tottakai valveutunut äiti soittaa neuvolaan ja kysyy asiasta, niinku pitää, koska ainahan joskus valitettavasti sattuu mokia. Mut sun tapauksessa kuulostaa siltä, että siinä oli sellasta informaatiokatkosta...

Tulipa pitkä paasaus : D Mutkun iteki on terveydenhuoltoalalla, niin tavallaan ymmärtää ton tilanteen.

Mulla on tätä lepäilyä kestänyt nyt viikon, HUOKAUS! Vielä varmaan 5 viikkoa edessä, sit olis vasta 24 viikko käsillä... Onneksi supparit on vähentyneet huomattavasti, vielä tulee pari päivässä ja ne ei yleensä ole tunnu miltään. Tänä aamuna puoliso "kuunteli" vauvan molskauksia korva mahan päällä ja vauva sattu just potkaseen hieman tujumman potkun suoraan puolisoa poskeen : D Se oli ihan onnessaan ja alko nyt varmaan vihdoin käsittämään, että siellä on tulossa ihan omanlaisensa pieni itsenäinen ihminen : > Mä aloitin eilen tekemään villapukua vauvalla, mutta koska käytin eri lankaa kuin ohjeessa ja eri kokoisia puikkoja, näyttää siltä, että puvusta on tulossa keskoskokoa ja vauva syntyy kuitenkin kesäkuussa! :LOL: Pitänee purkaa ja lisätä silmukoita... Tällain se aika kuluu!

Meille tuli eilen postissa Elsa Beskow kuvioinen hoito-alusta, se oli niin söpö, että oli pakko tilata, muita vauvatarvikkeita ei olle vielä hirveesti hankittu, oletteko te muut vielä shoppailleet muita juttuja, kuin tehneet alustavia vaunutilauksia?

RBB + kontiainen 19+2
 
  • Tykkää
Reactions: TybyLiini
Osanottoni Helge :( Aivan kamalaa.

Tybyliini: mulla oli vähän samanlainen kokemus lääkärillä kuin sulla. Kävi kipeää, oli vähän tympeä lääkäri, ja vielä kysyin mittoja, tokas vaan, että laitoin sinne korttiin. Kukaan ei ole vielä tähän päivään mennessä löytänyt niitä mittoja... Onneksi neuvolatäti on superkiva!

Ostoksista: kaikki, mitä on käynyt mielessä, että ostaisi, ollaankin sitten saamassa joltakin... Mietinkin jo, ettei taida tarvia ottaa kuin äitiyspakkaus, kaikki muu tavara tulee lähipiiriltä. Vaunut, hoitopöydät ja alustat, sitterit, pinnasängyt, yms. Vaatteitakin on sekä tytölle että pojalle.

IMD 18+2
 
Täällä tänään 13+1 ja pahoinvointi sen kun jatkuu.. Lieveni jo välillä, mutta nyt on taas aamu- ja iltapala tullut päivittäin ylös. Onneksi päivisin ei oo huono olo! Maha on edelleen lähinnä turvonnut, iltaa kohti pompsahtaa esiin. Siirryin jo H&M:n äitiysfarkkuihin, on tosi mukavat ja ei purista mistään! :) Muita oireita tällä hetkellä päänsärky, maha sekaisin usein ja levottomat unet sen kun jatkuu. Eli raskaana oleva olo kyllä on kaikin puolin...

Meillä on tällä hetkellä ylimääräinen makkari työhuoneena. Sen sisustamista lastenhuoneeksi oon jo alkanut vähän ideoida, hakenut netistä ideoita ja miettinyt tarvittavia hankintoja. Vaikka pinnasänky tuleekin aluksi meidän makkariin, niin ihana olisi kevään aikana laittaa myös pienelle omaa huonetta neutraaleissa sävyissä ;) Pienelle ei ole vielä hankittu mitään, ehkä jonkun ihanan vaatteen voisi pian ostaa jos tulee vastaan.

Doppleria nyt taas mietin kun teillä muilla kivoja kokemuksia. Seuraavaan neuvolaankin on vielä kuukausi aikaa. Katiri, minkä merkin/mallin dopplerin hankit?
 
Aurora, mä tilasin raskauskeijulta Angelsounds doppler JPD-100Smini + ultraäänigeeli 250ml, mutta kyseinen laite oli loppu ja sainkin tilalle Babysound A dopplerin. Se on ainakin helppokäyttöinen ja simppeli, ei tarvinnu ees käyttöohjeita lukea (pakkauksessa oli vain englanninkieliset ohjeet). Hinta oli 41,50 ja sisälsi siis uä-geelin. On se kiva sillä tarkistaa että sydänäänet kuuluu. :)
Tänään kuuntelin virtsarakko täynnä ja sainkin äänet heti kuuluviin eikä tarvinnut painaa laitetta niin kovaa.

Mä en ole vielä tehnyt mitään hankintoja vauvaa varten. Meilläkin on toinen makuuhuone tällä hetkellä "työhuoneena", eli tietokonepöytä ja kirjahylly siellä on. Nyt oon ajatellu pikkuhiljaa alkaa tyhjentämään sitä kirjahyllyä, niin sais sen sieltä raivattua pois ja siitä sitten vauvanhoitohuoneen.
 
RBB: Netistä ko lääkekuurista selvitinkin, että monille muillekin sitä oli määrätty ja yhtälailla olivat asiaa joutuneet selvitteleen ja ihmetteleen, mutta siis yleinen käyttö raskaudenkin aikana, joten ihan turvallisin mielin siitä nyt. Ja ehkä lääkärillä sattui olemaan vain huono päivä silloin (ei kuitenkaan mikään juuri valmistunut ole kyseessä), toivotaan että ensi kerralla menee mukavammin. Ainakin itse osaan jo kysellä ja ihmetellä enemmän, kun tajuaa valmistautua paremmin. Tällä kertaa mentiin lähinnä asenteella, että mennään katsomaan mitä siellä tapahtuu ja mitä meille "annetaan", jotenkin oma aktiivisuuskin unohtui siinä tohinassa. Mutta joo, näköjään ajan kanssa fiilikset paranee :)

Varmasti ihana RBB kun tunnette jo molemmatkin vauvan liikkeitä :heart: Niitä odotellessa :)

Hankinnoista: Meillähän on vaunut varauksessa. Turvaaukalo saatiin Vauva-lehden tilaajalahjana ja siihen käytiin telakka jo ostamassa. Joitakin pikkuruisia vaatteita ja lakanoita ollaan saatu kavereilta (siis käytettyjä). Minun äippä on jo ehtinyt kutoon muutamat pikkuvillasukat ja tumput pienelle :) Sänkyä katsellaan käytettynä, jos osuisi sopiva silmiin, niin sitten ostetaan pois. Ihana, kun ei ole kiire, mutta silti jo voi katsella ja pitää silmät avoinna.

Meilläkin tuleva vauvanhuone työhuone/vierashuone käytössä. Kovasti yritetään myydä siellä olevia huonekaluja (mm. vuodesohva, työpöytä, nojatuoli...), jotta pääsisi huonetta muokkaileen tulevaa varten. Mutta onneksi ei nyt mikään kiirus ole :D

Mukavaa viikonloppua!

TybyLiini ja Sintti 16+3
 
Yksi virstanpylväs takana, rv 12+0. :)
Tänään käytiin niskaturvotus-ultrassa. Pienokainen oli ihan nukuksissa. Kätilö yritti sitä herätellä, mutta pikkuinen vaan käänsi kylkeä. :) No, kaikki kuitenkin hyvin, niskaturvotus 1,2 mm eli normaali ja riskiluku oli 1:15000, eli hyvä sekin. 6,2 cm oli pituutta ja vastasi kuulemma viikkoja 12+4.
Kätilö oli kyllä erittäin tympeä ja vähäsanainen. En tiedä oliko sillä huono päivä vai mitä... Luulin jo että pienellä on jotain huonosti kun oli jotenkin niin vakavan ja tylyn oloinen. Jäi jotenkin vähän kurja olo siitä. No, pääasia kuitenkin että kaikki oli hyvin.

Me kerrottiin eilen sekä minun että miehen vanhemmille ja sisaruksille raskaudesta. Paljon tuli onnitteluja :)
Kai sitä nyt vois alkaa luottaa että kaikki menee hyvin.
 
Helge Voi ei.. Paljon voimia ja jaksamisia. Miksi ihmeessä tällästä pitää tapahtua..

Tybyliini ja muut joilla ollut inhottavat kokemukset neuvoloista. Eipä ole kiva ei:( Sitä toivoisi kyllä, että hoitoalan ammattilaiselta löytyisi sen verran empatiaa ja hyvää kohtelua, että kokemuksesta tulisi hyvä mieli itselleen. Tietysti kaikilla on huonoja päiviä. Etenkin, kun nämä asiat ovat niin tärkeitä ja saattaa olla itse kukin vähän herkillä/jännittää :)

Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista!

Katiri Hienoa ja onnittelut myös sinne viikosta 12 :) Minä odottelen vielä reilun pari viikkoa siihen lääkäriultraan, mutta eiköhän ne nyt seuraavalla kätilön ultrauksessa ota myös ne niska-turvotus jutut? vai tekeeko lääkäri sen?!
Jännittää, hui.
 
Niin niistä hankinnoista; vielä ei totisesti uskalla ostaa mitään, kunhan varmistuu, onko kaikki tuolla ok. Ehkäpä isoimmat ostokset jää loppu keväälle/kesälle :) Ja yksi ylimääräinen huone täälläkin (vieras/työhuoneen),joka sitten jossain vaiheessa laitetaan kuntoon.

Onko Katiri ja muut, jotka olette/olitte (nyt jo pidemmälle edenneet) rv12 millaisia tuntemuksia mahan kanssa? Onko selkä oireillut?
Täällä edelleen turvotus on aika hillitöntä eikä vatsakaan oikein toimi.. Yritän kyllä juoda nesteitä ja syön paljon kuituja. Iltaa kohden (myös päivällä) turvotus vaan lisääntyy.
Jossain kohdun tienoolla tuntuu myös päivittäin jonkinlaisia tuntemuksia.. Tänään ollut jotain nipistystä (aaltomaista), ei tuntunut kovin kivalle :/ Onneksi ei jatkuvaa kuitenkaan.. Välillä selkäkin kipeytyy näistä nipistyksistä ja heijastelee sinne. Töissä sai onneksi ottaa tänään vähän rennommin, alkoi vasemmalle alaselkään tuntumaan jossain vaiheessa..meni kuitenkin ohi kun sai istua.
Toivottavasti nämä kaikki kuuluu asiaan, eikä olis mitään vakavampaa.

RBB Onnittelut liikkeistä! Varmasti aivan ihana tunne :heart:
 
Millyk, meillä ainakin kätilö teki niskaturvotus-ultran rv 12. Seuraava ultra onkin sitten vasta rv 21, rakenneultra.
Mulla myös on mahassa kaikenlaisia tuntemuksia päivittäin. Vihlaisuja ja menkkamaisia kipuja tuntuu vatsassa ja välillä selän puolellakin. Kestävät kuitenkin yleensä vain hetken. Välillä oikein kovaakin vihlonut tai pistellyt. Uskon, että sunkin kivut on ihan asiaan kuuluvia ja kaikki on hyvin.

Muutama yö sitten mulla oli oikean munasarjan (?) kohdalla tosi kovaa kipua, jouduin ottamaan Panadolinkin (josta ei ollut apua). Kipu kesti monta tuntia ja luulin jo että on umpisuoli tai joku kysta mikä kipuilee. Yöllä sitten paniikissa jo kävin googlettamassa että voidaanko umpisuoli leikata raskaana ollessa. No, kipu helpotti ja aamulla ei enää ollut mitään tuntemuksia.

Nyt maha tuntuu "raskaalta". Vatsa pömpöttää ja housut on jo pitänyt vaihtaa isompiin. Mitään selvää raskausmahaa ei kuitenkaan vielä näy. Näyttää vaan siltä että olis lihonu, vaikka paino onneksi vielä on pysynyt samassa.
 
Katiri, ihanaa että ultrassa oli kaikki hienosti ja toinen kolmannes on nyt alkanut :heart:

Millyk, mulla on ollut noita mahatuntemuksia ja kohdun kasvukipuja(?) oikeastaan aika jatkuvasti, joinakin päivinä enemmän ja joinakin vähemmän. Sellaisia viiltäviä kipuja kohdun tienoilla ja nivusissa, välillä alaselässäkin tuntuu. Kai se on ihan normaalia...

Nyt 13+6 ja näkyy aamuisin vain pieni kumpu, mutta turvotus iskee aina päivän mittaan. Muutenkin on mahakipuja ja öisin mahassa möyrii niin että herään aina joskus aamuyöstä. Mietin jos kokeilisin maitohappobakteereja tai activia-jogurttia mutta en tiedä olisko niistä apuja...
 
Me käytiin tänään rakenneultrassa hieman aikaistettuna tuon kohdunsuun vuoksi. Rankenteet oli normaalit, vauveli oli hyvän kokoinen 344g ja tytöltä vaikutti :heart: Kohdunkaula oli 4,5 cm pitkä eli lepo oli tehnyt sille hyvää! Mut sitten istukka,joka viimeksi näytti olevan ihan kohdunsuun reunalla, olikin nyt selvästi kohdunsuun päällä : / Toisin sanoen kuukauden päästä on kontrolli lähteekö se siitä nousemaan. Mulla on tosin istukka etuseinässä joten todennäköisyys, että pääsee alateitse synnyttämään pitäisi olla parempi, koska etuseinästä ilmeisesti istukka saattaa helpommin nousta kohdunsuulta kasvun myötä pois. Sitten lisäksi toisen kohtuvaltimon virtaus oli hieman poikkeava, mikä voi enteillä raskausmyrkytystä... Mulle tulee nyt sitten kaikki riskit tässä raskaudessa! Onneksi verenpaineet on vielä matalat 111/71, virtsassa ei oo mitään ja painoa on tullut vain 1 kg, täytyy yritttää pitää suolan saanti ja kilojen karttuminen maltillisina, jos siihen myrkytysriskiin nyt voi itse vaikuttaa edes. Tosin ne sanoi, ettei tilanne ole vielä huolestuttava, vaan kyse on siis vain riskistä.. Mut vauva oli kunnossa ja tilanne hyvä, joten hieman voin huokaista helpostuksesta. Sain istumis ja kevyen liikkumisluvan, mut helmikuu pitänee olla vielä saikulla, koska yhtään ei sais supistella enempää eikä kohdusuulla tapahtua mitään muutoksia kun istukka majailee siinä päällä :p Nyt herää ihan semmoisia mietteitä, että miten tämä ihmiskunta on edes enää elossa kun tämä raskaaksi tulo ja raskaana pysyttely loppuun asti tuntuu niin hankalalta?

Muoks: 20+1
 
Viimeksi muokattu:
Ai se voi siis siirtyä kokonaankin päälle? Mulla on tuo marginaalinen istukka myös, nihkeesti oon saanut sairauslomaa, nyt kyllä sain 2 viikkoa, kun valitin kaikki muut oloni myös.

Rakenneultra on meillä maanantaina, siihen asti pitää jännittää.
 
Ai se voi siis siirtyä kokonaankin päälle? Mulla on tuo marginaalinen istukka myös, nihkeesti oon saanut sairauslomaa, nyt kyllä sain 2 viikkoa, kun valitin kaikki muut oloni myös.
On se istukka ollut varmaan aiemminkin siinä kohdunsuulla, mutta se ei oo näkynyt aiemmin niin hyvin eli se ei ole siirtynyt kohdunsuulle vaan pysynyt siinä koko ajan, kasvanut vain paksuutta ja näkyy nyt paremmin, näin mä käsitin. Mutta se voi kai kasvaa pois siitä kohdunsuulta ihan täysin, onhan tässä onneksi vielä aikaa. Jos sulla yhtään supistelee tai kohdunsuulla tapahtuu muutoksia, kannattaa pyytää sairaslomaa ja ottaa rauhallisesti, ei oo yhtään hyvä juttu, jos se istukka alkaa vuotaa, näin sanoi gynekologi.

Mä luon tuolta muualta, että sulla on myös vuotanut se istukka? Mulla oli kans vuotoja 6. ja 12. viikolla, mut sillon se istukka ei näkynyt vielä siinä kohdunsuulla ja vuodon tulkittiin olevan kohdunkaulasta, mut nyt gynekologi sanoi, että se on ollut tuo istukka todennäköisesti.

Mä NIIN toivoisin, että pääsis alateitse synnyttämään... En jaksais yhtään sitä leikkaushommaa, ei sais nostella ja pitäs elellä rauhallisesti 2 kk leikkauksesta... Ei sovi mun luonteelle sitten alkuunkaan sellanen/tällanen touhuamattomuus, mulla meinaa nyt jo järki lähteä sairaslomalla : D
 
Viimeksi muokattu:
Hapsuliini, en osaa sanoa, mulla on pco mutta olen normaalipainoinen. Meillä myös siittiöissä ongelmaa. Kyllähän tosi moni onnistuu viimeistään ivf:llä jos kevyemmistä hoidoista ei tule tulosta. Oikeaa lääkitystä ei aina välttämättä saada kerralla kohdilleen, mutta sitä osataan sitten säätää seuraavalla kertaa.
 
Fyi
Onnea Redwing ja katiri hyvistä ultakuulumisista! :heart:

vatsatuntemuksista nipistelyjä on täälläkin päivittäin. Alun menkkajomotukset ovat onneksi vähentyneet. Todella epämiellyttävää on sen sijaan kamala turvotus mahassa, olo tuntuu tosi tukalalta. :p Ei toivoakaan pitää farkuissa nappia kiinni.

Pahaolo jatkuu vaan, muutaman kerran oon yökkäilly, mutta oksentaminen ei onneksi olo alkanut. Kuvotus on tosiaan sen 24/7 - yölläkin herätessä on paha olo. Mutta tätähän mä halusin. ;)

Eka neuvola oli tänään. Hemppa oli vähän alakanttiin, samoin verenpaine. Kunhan olo tästä kohenee, niin pitää aloittaa rautakuuri. NP-ultra on 26.2. eli odottelua, odottelua...

FYI 8+6
 
Viimeksi muokattu:
Fyi
IVF/ICSI-hoidoista plussaan
..............Hoito.................Syy. ..................................La.... Monesko
Meemir.........1.ivf/1.pas..........selitt./munajohdinvaurio.........11.5.........1
deseo............1.ivf,tuore..........se litt....... ...........................10.6........1
RedwingBBrd..3. IVF, tuore.......keltarauhanen,1ovario....... .......17.6......1
InMyDreams...5.ivf/tuore..........tuba factor...........................26.6... .....1
Krish73..........5.icsi,tuore.........se littämätön,siittiöid en laatu...27.6........1
Robina…………3.ICSI,tuore…….sii ttiöt………….....................7 .7.....3./1.yht.
TybyLiini.......1. ivf, tuore........selittämätön/endo.....................8.7........1
aurora*.........2.icsi,tuore........pco, sperman v-a....................30.7........1
iiris_lorea.......2.icsi/ivf,tuore...keltahormoni,siittiöt...... ..........4.8 ..........1
katiri.............1.ivf,tuore.........e ndo,munanjohdintukos...........11.8..... ...1
Millyk............1.ivf,tuore..........m unanjohd.vauriot.................14.8(?) ....1
Fyi...............1. IVF 2. PAS.......selitt........................ ............6.9. ...1


Neuvolat/ultrat
Robina 17.2 rakenneultra
katiri 27.1. np-ultra
TybyLiini 26.2 rakenneultra
RewingBBrd 6.2 rakenneultra
Fyi 26.2. np-ultra
aurora* 24.2 neuvola, 24.3 rakenneultra
Millyk 31.1 ultra, 11.2 neuvolalääkäri
 
RBB, tyttö tulossa,onnea :) hyvä juttu että lepo auttoi,ja vauvalla kaikki hyvin muutenkin. Harmitukset istukasta. Toivotaan ettei siitä koidu mitään sen vakavampaa!

Fyi, tsemppiä pahoinvoinnin kanssa. Toivottavasti pian helpottaa ja rautakuuri purisi hyvin!

Odottava73, siellä ollaan jo niin pitkälle. Ma tulee pian:)

Ultra takana ja ihanaa,kaikki oli sielä hyvin. Mikä helpotus ja onni <3 Paljon heilutteli jalkoja ja käsiä. Ei usko,että sisällä pieni liikkuva ihmisen alku. Nyt saa tosiaan vähän hengähtää taas seuraavaan ultraan <3

No hyvö,etten ole ainoa,jolla näitä vatsakipuja ym.muita. Kuuluu siis asiaan.
 
RBB, onnea hyvistä ultrakuulumisista ja tyttölupauksesta :heart: Ja puoliväli on jo saavutettu, wau! Toivotaan että se istukka nyt siirtyy ylemmäs, onhan tässä onneksi aikaa vielä. Tsemppiä lepäilyyn, varmasti käy aika pitkäks mutta tekee hyvää.

Fyi, toivotaan että pahoinvointi pysyy aisoissa eikä tarvii oksennella. Se etominen on tosi inhottavaa:( Mutta kyllähän se myös rauhoittaa mieltä että on selkeät oireet.

Millyk, ihanaa että ultrassa oli kaikki hienosti! Se on niin uskomatonta että pieni jo liikkuu ja heiluu siellä kohdussa.

Täällä tänään 14+2. Eilen tuli postissa meillekin doppler ja piti heti testata sitä. Rupesin yksin kokeilemaan ensin kun mies ei vielä ollut tullut töistä, ja etsin ihan väärästä kohtaa.. Ajattelin että äänet kuuluis jo siitä navan kohdalta missä maha on pullahtanut esiin, mutta sain vaan oman sykkeen kuuluviin. Rupesi oma pulssi siinä jo nousemaan..;) No sit tajusin siirtyä huomattavasti alemmas niin rupesi äänet kuulumaan, onneksi! Nopea syke kuului ja myös ne viuh-viuh äänet, kuuluuko ne nyt sitten istukasta. Mutta hyvä hankinta oli! :)
 
Millyk, onnea ihanista ultrakuulumisista.

RBB, tsemppiä lepäilyihin. Toivotaan että istukka kohdun kasvaessa siirtyisi kohdunsuulta pois. Onnea myös hyvistä ultrakuulumisista! :)

Aurora, kiva että sait dopplerilla sydänäänet kuulumaan :) Mullakin meni ekalla kerralla pitkään ennen kuin löysin äänet. Sitten kun tietää mistä päin etsii niin ne löytyy vähän helpommin, mutta kyllä niitä silti saa välillä pidempään hakea.

Mä heräsin toissayönä kauheaan vatsakipuun. Kauhea kuukautistyyppinen kipu koko alavatsalla ja selän puolella, nousi ihan kylmä hiki pintaan kun sattui niin kovasti ja olin aivan varma että nyt ei voi kaikki olla hyvin. Kävin sitten vessassa ja otin yhden Panadolin. Muutaman minuutin päästä kipu helpotti, mutta alkoi hetken päästä uudestaan ja helpotti taas muutaman minuutin päästä. Kivut meni onneksi ohi mutta pieni pelko jäi, että mitähän se oikein oli... (?) Ei kai pitäis vielä mitään supistuksia olla, eikä ainakaan kivuliaita supistuksia... En oo keksinyt mistä se kipu vois johtua... Jos tulee vielä uudestaan tollaista niin soitan neuvolaan.
Ainakin vauvan sydänäänet kuuluvat joten luotan että kaikki on kuitenkin kunnossa.
Muuten kaikki tällä hetkellä hyvin :) Ei tää raskaana oleminenkaan ihan helppoa ole kun koko ajan on joku asia mikä huolestuttaa.

IVF/ICSI-hoidoista plussaan
..............Hoito.................Syy. ..................................La.... Monesko
Meemir.........1.ivf/1.pas..........selitt./munajohdinvaurio.........11.5.........1
deseo............1.ivf,tuore..........se litt....... ...........................10.6........1
RedwingBBrd..3. IVF, tuore.......keltarauhanen,1ovario....... .......17.6......1
InMyDreams...5.ivf/tuore..........tuba factor...........................26.6... .....1
Krish73..........5.icsi,tuore.........se littämätön,siittiöid en laatu...27.6........1
Robina…………3.ICSI,tuore…….sii ttiöt………….....................7 .7.....3./1.yht.
TybyLiini.......1. ivf, tuore........selittämätön/endo.....................8.7........1
aurora*.........2.icsi,tuore........pco, sperman v-a....................30.7........1
iiris_lorea.......2.icsi/ivf,tuore...keltahormoni,siittiöt...... ..........4.8 ..........1
katiri.............1.ivf,tuore.........e ndo,munanjohdintukos...........11.8..... ...1
Millyk............1.ivf,tuore..........m unanjohd.vauriot.................14.8(?) ....1
Fyi...............1. IVF 2. PAS.......selitt........................ ............6.9. ...1


Neuvolat/ultrat
Robina 17.2 rakenneultra
katiri 27.2. neuvola
TybyLiini 26.2 rakenneultra
RewingBBrd 6.2 rakenneultra
Fyi 26.2. np-ultra
aurora* 24.2 neuvola, 24.3 rakenneultra
Millyk 31.1 ultra, 11.2 neuvolalääkäri
 
Mä heräsin toissayönä kauheaan vatsakipuun. Kauhea kuukautistyyppinen kipu koko alavatsalla ja selän puolella, nousi ihan kylmä hiki pintaan kun sattui niin kovasti ja olin aivan varma että nyt ei voi kaikki olla hyvin. Kävin sitten vessassa ja otin yhden Panadolin. Muutaman minuutin päästä kipu helpotti, mutta alkoi hetken päästä uudestaan ja helpotti taas muutaman minuutin päästä. Kivut meni onneksi ohi mutta pieni pelko jäi, että mitähän se oikein oli... (?) Ei kai pitäis vielä mitään supistuksia olla, eikä ainakaan kivuliaita supistuksia... En oo keksinyt mistä se kipu vois johtua... Jos tulee vielä uudestaan tollaista niin soitan neuvolaan.
Ainakin vauvan sydänäänet kuuluvat joten luotan että kaikki on kuitenkin kunnossa.
Muuten kaikki tällä hetkellä hyvin :) Ei tää raskaana oleminenkaan ihan helppoa ole kun koko ajan on joku asia mikä huolestuttaa.
Mä heräsin kans noin 16 viikolla yksi yö kipeään suppariin, se kesti noin pari minuuttia ja oli tosi kova kouristusmainen/jomottava kipu ja helpotti sitten pikkuhiljaa kun vaihteli asentoa, hieroi mahaa ja hengitteli. Se ei koskaan toistunut, vaan sittemmin supparit on kestäneet vaan puoli minuuttia ja olleet enemmän kovotuksia, yleensä nyt levon myötä kivuttomia, mutta välillä lievästi epämiellyttävää kiristyksen tunnetta. Ei koskaan selvinnyt siis mikä se kipu oli, en neuvolastakaan muistanut kysyä kun se unohtui, mutta nyt kun mainitsit omasta kivustasi, muistin, että mullahan oli kerran samanlainen. Aamulla mietin olisko ollut jotain suolistoperäistä, mutta toisaalta kohtu oli kovettunut palloksi sillon.

Mä kyllä niin liputan dopplerille, se on pelastanut mut monelta stressiltä. Ärsyttävää tosiaan, kun mä kuvittelin etukäteen, että raskaana mä sitten teen yhtä sun toista enkä stressaa enää mistään, nautin vaan kun viimein tärppäs. Hah, koko ajan mietin, jos vauva ei vaikka ole kahteen tuntiin liikahtanu, että onkohan se hengissä ja mietin kaikkea mitä voi sattua... Toisaalta kyllä mä nautin tästä ajasta ja pääosin mieliala on todella hyvä. Ne ajatukset tulee ja menee, eli eivät valloita koko pääkoppaa ja pidän tätä stressin määrää vielä "normaalina" : ) Mutta olis kiva luottaa omaan kroppaan!
 
Viimeksi muokattu:
Hei, en ole itseäni saanut listattua, vaikka jo ilmoittauduin tänne. Harvemmin enään koneella oon ja tabletilla en osaa. Mukana edelleen ja teidän kuulumisia kurkin ahkeraan.
Mitäs täällä onkaan juteltu... Dopplerista, hommasin sen jo esikolle, kun ressasin hirveesti, tosin ressaaminen ei oo helpottanut.. ;) Sydänäänet kuulin jo 9 viikon jälkeen. Nyt kuulee toki helpommin ja kuulen sen kun pieni viuhtoo tuolla masussa ja koittaa työntää doppleria pois.:)
Mulla on jo pe eka sokerirasitus, kun on sukurasitusta.. Tosin uskon, ettmun iällä ja pienellä ylipainollakin on tekemistä. Esikossa kävin joskus 20 viikon jälkeen, kun olin kuulemma sen ikänen.. Moni samanikänen ei käynyt.. :D Kaipa tuo on terkkarista kiinni.
Mitään oireita ei oo ollut enään. Vatsa näyttää edelleen siltä, ett oon syönyt hyvin. Toki jatkuvaa kiristystä on alamahalla, mutt koitan olla ressaamatta siitä. Täytyy myöntää, ett vaikka kerran ollu raskaana, nii kaikki on unohtunut. Olin ihan varma, ett muistan kaiken.
Hyviä vointeja kaikille!

Smirg rv15
 

Yhteistyössä