IVF/ICSI-hoidoissa oleville/sinne joutuville

@Sinisilmät kiitos,eniten jännittää huomisessa siirrossa juurikin alkion ikä. Siellä odottaa siis 7pv ikäinen blasto... lääkärin mukaan siinä on kuitenkin mahdollisuus, huonompi kuin 5 tai 6 pv ikäisillä mutta parempi kuin 3pv ikäisillä. Laatuluokitukseltaan alkio on AB eli sen ansiosta elättelen pientä toivoa. Meidän esikoinen oli 6pv ikäinen blasto, eli ehkäpä meillä on vain tapana saada hieman hitaampia mutta sitäkin laadukkaampia alkioita :unsure:
pakko yrittää jollain tsempata itseään.. tämän siirron jälkeen onkin sitten pakkanen tyhjä, kuin myös takki ja pankkitili.

@Karhurouvanen paljon kaikkea sinulla ollut, tsemppiä! Mutta ihan parasta että saitte kuitenkin blaston pakkaseen :love: Joko olet ovista bongaillut?
 
Miten @Kissanmallas siirto meni?

Taas sarjassamme outoja kysymyksi mut koska olen stressi-erkki: hoito-ohjelman mukaan Menopur pistokset alotetaan perjantaina. Mihin vuorokauden aikaan se pistos on hyvä ottaa tai onko sillä väliä? Oon työreissussa ja eiks toi lääke pidä säilyttää viileässä/jääkaapissa? Jos pitää niin täytyy kikkailla että millon sen haen ylipäätään apteekista ettei joudu olemaan autossa lämpimässä liian pitkiä aikoja... Miten nää mun ajotukset menee aina jotenkin päin sitä itteesä :D Muutenkin koko viikko taas peräsuoli pitkällään laukkaamista paikasta toiseen.
 
  • Tykkää
Reactions: Wintersun
Huh siirto onnistuneesti takana. Meinasi jo kylmä hiki nousta kun tuntui että labralla kesti liian kauan ojentaa sitä alkionsiirto-katetria lääkärille. Siinä pötkötin instrumentit sisällä ja lääkärikin naputteli sormiaan odotellessa. Ikinä ei ole niin kauaa kestänyt! Mietin jo että onko ne vahingossa tiputtanut alkion lattialle tms... mutta helppo siirto oli sitten kun se saatiin lopulta tehtyä. Otettiin vielä keltarauhasarvo-verikoe,se on uusi käytäntö nyt kuulemma kaikilta. Tänään lääkäri soittaa sen tuloksesta, että onko nykyinen tukilääkitys riittävä.
Testipäiväksi tuli 10.5 mutta eiköhän testata viimeistään äitienpäivänä jos menkat vaan pysyy poissa siihen asti.
Jännittää!!
 
  • Rakkaus
Reactions: Mustikka89
@Kissanmallas kaikki peukut ja varpaat pystyssä että onnistuisi!

Luulin että tankilla käyminen on kallista. No kävin ostamassa nyt ekan satsin Menopuria ja Ovitrellen. Tankkaaminenhan on lähes ilmasta siihen nähden. Hah. Hah. Siinä farmaseutin kanssa ihmeteltiin yksissä tuumin että montahan mun tässä vaiheessa kannattaa siitä Menopur reseptistä ottaa mut en nyt tähän hetkeen vielä ottanut koko settiä. Eiköhän sekin huomenna selviä jos vaan muistaa kysyä...
 
  • Tykkää
Reactions: Emmelie75
vierailijahermi
Eilen eka piikki. Olihan se jännää. Ei sinällään sattunu tai iljettäny mutta epämiellyttäväähän se oli. Näillä näkymin punktio olis sitten vajaan parin viikon päästä. Jotenki näissä tilanteissa tuntuu aina et aika matelee normaaliakin hitaammin.

onkos täällä muita kuin @Kissanmallas jolla on jotain meneillään vai onko kaikki ”välivaiheessa”?
 
  • Tykkää
Reactions: Mustikka89
Tsemppiä ja onnea hoitoon @Hermi !

Täällä on vituskäyrä niin korkeella ja itkettää ihan hirveesti kun tein tänään ekan ovistestin näin päivänä 10 ja plussaa näytti ja mulla on ultra vasta kp 13 eli nyt siirto peruuntuu taas kun ovis ennen sitä. Olen jo kolme kuukautta odottanut tätä yhtä siirtoa, tuoresiirtoon ei päästy koska alkio vaiheessa vielä päivänä kolme ja viikonloppuna sitten 5. päivän blasto. Seuraavassa kuussa oli päivät ja ovikset ja kaikki kohdillaan mutta lakko alkoi juuri seurantaultrasta seuraavana päivänä ja nyt sitten kolmas yritys ja tämä. Voi helvetti, en kohta jaksa enää mutta pakkohan se on.

Ärsyttää kun ollaan vielä vierailulla kaverin luona enkä voi rauhassa itkeskellä ja kyseessä vielä sellainen kaveri joka raskautuu joka seksikerrasta ja kun selitän hänelle lapsettomuusasioita niin hän huokaisten toteaa että ”Ohho, ja minä harkitsen strelisisaatiota” (mitä hän ei siis varmaan ihan oikeasti harkitse). Eikä voida lähteä kotiinkin kun ollaan ihan toisessa päässä Suomea ja junaliput on vasta ylihuomiselle.

Kyllä nää on ihan täyttä paskaa nämä lapsettomuusasiat enkä yhtään ihmettele jos moni näistä katkeroituu ihan hemmetin katkeriksi. Itsellä siis on jo yksi lapsi hoidoilla että tilanne toki ihan eri kuin esikoista yrittäessä mutta silti kyllä se pahalta tuntuu että aina tätä samaa paskaa vuodesta toiseen.
 
vierailijahermi
@Karhurouvanen uskon että on ihan paskat fiilikset tuosta kun aika siirtyy ja siirtyy. Eipä auta ku peukut pystyssä toivoo et seuraavaan onnistuis.

Mä kysyin klikikalla viimeks kun mahdollisesti otetaan se alkiodiagnisttiikka et miten sit PAS et tehtäiskö se omaan vai lääke kiertoon niin suositteli lääkekiertoon, helpottaa ja varmistaa ajottamista sitten ja se sopii mulle hyvin. Ei kai sillä suurta eroa muuten oo. Mullakin tosin kierto ja ovis säännöllinen et sen puolesta vois omaankin yrittää mut koska meillä on ajatus että tää on nyt once in a lifetime yritys niin koitetaan maksimoida onnistumismahikset ja minimoida riski siinä määrin ku mahdollista. Vaikka herran haltuunhan tää koko touhu on ollut alusta asti. Kelakorvattavuuden takia meillä ei oo aikaa tuhlattavaksi yhtään ylimäärästä kiertoo.

kyllä nää hoidot edellyttää tosi paljon epävarmuuden sietämistä kun mitään et oikeen voi tietää tai suunnitella etukäteen. Mulle aika hankalaa kun tykkään suunnitella elämää ja nyt ei oikeen edes uskalla mitään menoja tai muuta lyödä lukkoon kun kaikki on niin epävarmaa
 
Karhurouvanenvierailija
@Hermi Kiitos myötätunnosta, helpotti heti! Joo olen halunnut luonnonkierto-PASin sen takia että siinä on hitusen parempi onnistumisprosentti ja erityisesti sen takia että tiedän että mulla tulis lääkkeellisessä PASissa valtava stressi kun pelkäisin että unohtaisin jonkun lääkkeen kun niitä niin monta viikkoa käytetään.

Noh mutta jotta asiat ei olisi liian yksinkertaisia niin tein eilen ja tänään muutamat ovistestit lisää ja ihmetys kasvoi kun satoja ellei tuhansia ovistestejä testeenä tämä kokonaisuus tuntui oudolta. Tänään aamusta tuli hiukan rusehtavaa vuotoa ja tein sitten raskaustestin joka on positiivinen. Kiva juttu sinänsä näin useamman vuoden jälkeen nähdä luomuplussa mutta kyseessä lienee kohdunulkoinen raskaus, mulla on ollut sellainen reilu 10 v sitten ja se selvisi juuri tällaisesta rusehtavasta vuodosta. Lisäksi mulla on siis ollut normimenkat tässä ihan tovi sitten eli kaikki merkit viittaavat kohdun ulkoiseen. Täytyy lähteä päivystykseen tästä.
 
Ohho @Karhurouvanen !! Kunpa ei olis kohdunulkoinen.. pääsitkö jonnekin näytille?

Itse tässä oon ihan hermorauniona oireideni kanssa, nyt siis pp5 ja koko tän ajan alkionsiirrosta alkaen ollut outoja mahanipistyksiä, tissit aristaa ja välillä etoo. Eikai näin aikaisin voi olla oireita? En muista edellisestä kerrasta miten oli.. tekeekö terolut raskausoireita..? Toki myös ovitrellea pistän yhen naksauksen joka 3.pv. Hulluksi tässä tulee.
 
Karhurouvanenvierailija
Joo kävin päivystyksessä ja se on hiipumaan päin oleva todennäköisesti kohdun ulkoinen raskaus tai epätodennäköisemmin km. Hcg oli jotain vajaa 200 eli hyvin alhainen kun viikot olis 4+3 että hiipumaan päin varmaan on. Ultrassa ei näkynyt kohdun ulkoista eikä varsinkaan kohdun sisäistä raskautta - kummallisesti hcg:stä huolimatta siellä näytti olevan uusi kierto käynnissä, johtofolli näkyi ja limis oli ovista edeltävään aikaan sopiva. Periaatteessa tuon hcg:n pitäisi estää ettei ovista tule mutta näin nyt jostain syystä kuitenkin on käynyt että ovis on tuloillaan.

Nyt sitten seurataan sitä että se hcg laskee ja siirtoa ei nyt sitten tämän lääkärin ja ihan omankaan järjen mukaan voida tähän kiertoon tehdä vaikka siellä ovis nyt onkin tuloillaan mutta kun se hcg on kuitenkin noinkin korkea niin siitähän ei tiedä että kun se laskee että alkaako joku vuoto vai mitä käy ja nytkin on sitä ruskeata niin eipä kai siirtoja tehdä tai ole järkevääkään tehdä jos hcg koholla.

Hyvä asia on se ettei tarvita kaiketi mitään metotreksaatteja tai muita toimenpiteitä kohdunulkoisen hoitoon, huonoja asioita en jaksa luetella. Olen toki hemmetin surullinen mutta kyllä tähän paskaan on jo tietyssä määrin tottunut. Ottaa päähän suunnattomasti että se viimekuinen siirto peruuntui sen hemmetin lakon takia, tähänkään paskaan ei olis joutunut jos olis se siirto toteutunut ja siis silloin osui kaikki oviksen ja päivät kohilleen ja kerkesin jo seurantaultrassakin käydä.

@Kissanmallas varmaan ihan siirrosta asti ei ihan todellisia oireita voi olla mutta kyllä blaston kanssa niitä hyvin pian voisi alkaa tulemaan, siis varmaan ihan päivässä parissakin kun jos se heti kiinnittyy niin sittenhän oireita voi heti alkaa tulemaan. Ja pp 5 blastolla nyt todellakin voi olla ihan hyvinkin oikeita oireita, itse ole luomuplussat testannut dpo 10 (eli pp5 sama) ja oli selkeitä oireita silloin!
 
vierailijakarhurouvanen
Aina vaan lisää paskaa. Tällä mun hoitavalla klinikalla on aina käytänteet kuin jossain Neuvostoliitossa, sinänsä en ole yllättynyt kun sanoivat että heillä on linjaus että aina ”keskenmenon” jälkeen odotetaan yksi välikierto ennen hoitojen jatkamista tai passia. Siis heidän käytännön mukaan on aivan sama onko kyseessä kemiallinen raskaus vai km rv 10 kun heillä nyt on tämä linjaus. Siis vaikka mulla on nytkin jo uusi kierto käynnissä, limis hyvä ja ovulaatio tulossa eikä kohdun sisäisestä eikä ulkoisesta raskaudesta näy merkkejä ja vaikka hcg on alle 200 ja vaikka laskisi nollille jo tässä ihan viikossa niin ei, seuraavaan kiertoon ei tehdä siirtoja. Laskin päivät niin kas kas se sitä seuraava kiertohan osuu sitten siihen heidän kesätauon alkuun joten siirtoa ei siinäkään kierrossa voitaisi tehdä vaan siirto menisi sitten elokuulle eli kolmen kuukauden päähän. Enkä ole kuin jo kolme kiertoa tämän yhden ainoan ivf:stä saadun alkionsiirtoa odottanut.
Enää en odota, tämä ajaa mut nyt yksityiselle lahja-alkion siirtoon ensi kiertoon, pakko nyt vaan jättää tämä yksi omasolualkio sitten käyttämättä elleivät suostu pasiin jo seuraavassa kierrossa. Lahja-alkiohoidot olisi varmaan suuntana joka tapauksessa jollei tästä pakastealkiosta tulisi raskautta, sinänsä toiveet oli siihen kyllä hiukan korkealla kun se on päivän 5 blasto ja mulla on tämä 2-v tyttö saanut alkunsa samanlaisesta 5. päivän blastosta. Tässä ei nyt vaan kirjaimellisesti ole varaa odotella kun jos niikseen onnekkaasti kävisi että uusi vauva syntyisi, niin jos hän syntyisi kun esikoinen on täyttänyt 3 v niin mun tuloja ei enää katsottaisi mun vanhojen hyvien vuositulojen mukaan vaan hoitovapaan aikaisten nollatulojen, joka siis tarkoittaa että äitiyspäivärahani olis 2000 € sijaan 600 €. Realiteetit on realiteetteja ja tässä tilanteessa on tuota rahaa vaan pakko ajatella, haluan olla lasten kanssa pitkään kotona jne.

Alan olemaan niin vihanen tähän kaikkeen kun kohta on taas kaksi vuotta täynnä tätä raskauden yritystä, yritys aloitettiin siis kun esikoinen oli 3 kk ja kierto käynnistyi. Noh tiedän että monet odottaa ja yrittää vuosia että vähäistähän tämä siihen verrattuna on ja lisäksi ei oikein pitäisi valitttaa kun on jo kuitenkin kerran onnistanut. Silti se pistää vähän enemmän kuin vain ajoittain itkemään.

Lisäksi ottaa suunnattomasti päähän tämä klinikka (TAYS), jossa aina kaikesta tehdään ongelmaa ja muutenkin kaikki lääkärit ja hoitajat yksiä poikkeuksia lukuunottamatta ovat hemmetin tympeitä, ihan kuin olisi oikeudessa syytettynä kun sinne menee.

Asumme HUS-alueella ja tän hcg-seurannan vuoksi olin tänään HUSin naistenklinikalle yhteydessä ja sieltä pitivät erikoisena tällaista välikierto-odotusta, sanoivat että heillä jatketaan hoitoja tai tehdää pas heti seuraavaan kiertoon jos kyseessä on kemiallinen raskaus tai itsestään hoituva kohdunulkoinen, sanoi että ei tällaiselle odotukselle oikein ole mitään perustetta.
 
vierailija
Aina vaan lisää paskaa. Tällä mun hoitavalla klinikalla on aina käytänteet kuin jossain Neuvostoliitossa, sinänsä en ole yllättynyt kun sanoivat että heillä on linjaus että aina ”keskenmenon” jälkeen odotetaan yksi välikierto ennen hoitojen jatkamista tai passia. Siis heidän käytännön mukaan on aivan sama onko kyseessä kemiallinen raskaus vai km rv 10 kun heillä nyt on tämä linjaus. Siis vaikka mulla on nytkin jo uusi kierto käynnissä, limis hyvä ja ovulaatio tulossa eikä kohdun sisäisestä eikä ulkoisesta raskaudesta näy merkkejä ja vaikka hcg on alle 200 ja vaikka laskisi nollille jo tässä ihan viikossa niin ei, seuraavaan kiertoon ei tehdä siirtoja. Laskin päivät niin kas kas se sitä seuraava kiertohan osuu sitten siihen heidän kesätauon alkuun joten siirtoa ei siinäkään kierrossa voitaisi tehdä vaan siirto menisi sitten elokuulle eli kolmen kuukauden päähän. Enkä ole kuin jo kolme kiertoa tämän yhden ainoan ivf:stä saadun alkionsiirtoa odottanut.
Enää en odota, tämä ajaa mut nyt yksityiselle lahja-alkion siirtoon ensi kiertoon, pakko nyt vaan jättää tämä yksi omasolualkio sitten käyttämättä elleivät suostu pasiin jo seuraavassa kierrossa. Lahja-alkiohoidot olisi varmaan suuntana joka tapauksessa jollei tästä pakastealkiosta tulisi raskautta, sinänsä toiveet oli siihen kyllä hiukan korkealla kun se on päivän 5 blasto ja mulla on tämä 2-v tyttö saanut alkunsa samanlaisesta 5. päivän blastosta. Tässä ei nyt vaan kirjaimellisesti ole varaa odotella kun jos niikseen onnekkaasti kävisi että uusi vauva syntyisi, niin jos hän syntyisi kun esikoinen on täyttänyt 3 v niin mun tuloja ei enää katsottaisi mun vanhojen hyvien vuositulojen mukaan vaan hoitovapaan aikaisten nollatulojen, joka siis tarkoittaa että äitiyspäivärahani olis 2000 € sijaan 600 €. Realiteetit on realiteetteja ja tässä tilanteessa on tuota rahaa vaan pakko ajatella, haluan olla lasten kanssa pitkään kotona jne.

Alan olemaan niin vihanen tähän kaikkeen kun kohta on taas kaksi vuotta täynnä tätä raskauden yritystä, yritys aloitettiin siis kun esikoinen oli 3 kk ja kierto käynnistyi. Noh tiedän että monet odottaa ja yrittää vuosia että vähäistähän tämä siihen verrattuna on ja lisäksi ei oikein pitäisi valitttaa kun on jo kuitenkin kerran onnistanut. Silti se pistää vähän enemmän kuin vain ajoittain itkemään.

Lisäksi ottaa suunnattomasti päähän tämä klinikka (TAYS), jossa aina kaikesta tehdään ongelmaa ja muutenkin kaikki lääkärit ja hoitajat yksiä poikkeuksia lukuunottamatta ovat hemmetin tympeitä, ihan kuin olisi oikeudessa syytettynä kun sinne menee.

Asumme HUS-alueella ja tän hcg-seurannan vuoksi olin tänään HUSin naistenklinikalle yhteydessä ja sieltä pitivät erikoisena tällaista välikierto-odotusta, sanoivat että heillä jatketaan hoitoja tai tehdää pas heti seuraavaan kiertoon jos kyseessä on kemiallinen raskaus tai itsestään hoituva kohdunulkoinen, sanoi että ei tällaiselle odotukselle oikein ole mitään perustetta.
Voisiko tuon alkionne siirtää yksityiselle saman tien? Olisi varmasti joustoa aikatauluissa.
 
  • Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
vierailijaKarhurouvanen
Kiitos vinkistä mutta se ei kuulemma onnistu, näin muistaakseni olen lukenut, täytyy nyt vielä tarkistaa asia mutta ovat siis tosi nihkeitä minkään yksityisten - tai ylipäätään minkään - juttujen suhteen.
 
Taysissa on tosi ehdotonta kaikki, esim edes jonotusaikana ei saa tehdä yksityisellä hoitoja (kun esim HUSilla saa), jos käy ilmi että on yksityisellä käynyt niin hoidot Taysilla loppuu _heti_, tämän sanoivat ihan selväsanaisesti. Muutenkin kaikkea ihme juttua koko ajan.
 
Tuli mieleen että tänään puhelussa TAYSin hoitajan kanssa mainitsin tästä että harkinnassa on nyt siirtyminen yksityiselle lahjasoluhoitoon vaikka heillä olisi nyt tämä yksi omasolualkio pakastimessa mutta koska aikaa ei ole hukattavaksi ja blaa blaa niin ei hänkään ainakaan maininnut mitään tällaisesta mahdollisuudesta siirtää alkio yksityiselle, totesi vaan että tämä on heidän linjaus ja hän ei hoitopäätöksiä tee. Mutta selvitellään, kiitos vinkistä. Kyllä ottaa päähän sekin jos nyt käy ilmi että se olisi mahdollista niin jos olisin tiennyt sen niin se olisi siirretty yksityiselle jo sen hoitajalakon aikana :-S Noh, parempi tietty myöhään kuin ei milloinkaan.
 

Yhteistyössä