IVF/ICSI-hoidoissa oleville/sinne joutuville

Aloitin nyt uuden ketjun aiheesta, kun tuo edellinen ketju meni aivan totaalisen sekaisin. Saataisiinko tästä jatkettua siitä, mihin edellisessä jäätiin?

Täällä takana siis PAS ja tänään pp11. Testiin totaalinen nega eikä enää mitään tuntemuksia missään. Menkkatuntemukset vahvistuu ja ruskeaa tuhrua tulee jo. Taidan lopettaa lääkkeiden laiton illalla.

Milloin klinikoilla alkaa joulutauko?

Seuraava PAS ajoittuisi mahdollisesti juuri joulun seudulle, joten taitaa jäädä tämä kierto välistä taas. Hmph.
 
Kokeillaanpa jos uusi ketju toimisi!

@Nato Harmi jos ei tärpännyt!

Täällä siis se edellinen ultra oli oviksen jälkeinen, siis se missä näkyi vaivaiset 3 antraalifollikkelia. Seuraavaan ultraan pitäisi mennä siis menkkojen alettua. Tuhru alkoi tässä kierrossa jo dpo7, nyt dpo11... tavallisimmin alkaa dpo10. Mies vähän ehdotteli että jos odoteltaisiin vielä seuraava kierto ja katotaan vasta sitten uudelleen, kun näytti niin huonolta viimeksi. Jos seuraavista menkoista alettais piikittelemään niin osuis punktio just jouluun... täällä kun ei ole mitään joulutaukoja. Testosteronia voi kuulemma jatkaa enintään kaks kuukautta putkeen, eli siinä mielessä vois kyllä lykätäkin. Yhtäältä ei yhtään huvita tehdä mitään, ja toisaalta tekee mieli vaan aloittaa ja hoitaa homma alta pois mahdollisimman pian.
 
Lara83
Täällä vahvistuu kysymys, että mitenhän saisi vauhtia HUSiin niin että pääsisi Ivf-hoitoon? Tää letrozol + inssi on ihan yhtä tyhjän kanssa. Ihan jo senkin takia, että joko ei tule ovista ollenkaan tai se tulee lauantaina eikä inssiä tehdä. Ollaan siis hakeuduttu tk:n kautta tutkimuksiin jo yli vuosi sitten, ja tulos on että yhden kerran on tehty inssi. Tällä vauhdilla todennäköisyys saada lapsi on... Ei koskaan

Niin että onko kukaan onnistunut HUSin kanssa siinä, että sanoisi että nyt lopetetaan tää inssipelleily ja yritetään edes?
 
Täällä vahvistuu kysymys, että mitenhän saisi vauhtia HUSiin niin että pääsisi Ivf-hoitoon? Tää letrozol + inssi on ihan yhtä tyhjän kanssa. Ihan jo senkin takia, että joko ei tule ovista ollenkaan tai se tulee lauantaina eikä inssiä tehdä. Ollaan siis hakeuduttu tk:n kautta tutkimuksiin jo yli vuosi sitten, ja tulos on että yhden kerran on tehty inssi. Tällä vauhdilla todennäköisyys saada lapsi on... Ei koskaan

Niin että onko kukaan onnistunut HUSin kanssa siinä, että sanoisi että nyt lopetetaan tää inssipelleily ja yritetään edes?
Onpa erikoista... Toki mulla ei ole kokemusta HUS:sta, mutta meillä silloin lääkäri suositteli suoraan siirtymistä IVF-hoitoihin, ilman inseminaatioita. Ja olin hoitojen aloittamisen aikaan 36 v.
Liekö sitten lääkäristä kiinni? Mutta käsittääkseni ei niitä kannata kolmea enempää tehdä - jossei toimi, niin ei toimi.
 
Jeps, kp1 tänään ja siirretty alkio oli menettänyt sulatuksessa yhden solun eikä ollut jakautunut yön yli viljeltäessä, muttei myöskään nuukahtanut, muttei kyllä tarrannut kiinnikkään vaikka tukena oli Gonapeptyl-pistos.

@Lallastiina missä ei ole joulutaukoja?! Siis yksityiselläkö? Jos mieli on tuollainen, ettei oikein ole sellaista intoa lähteä tulta päin, niin kannattaisiko joulun seutu sitten rauhoittaa nautiskelulle, suklaansyönnille ja oleilulle? Tammikuussa sitten tulta päin?

Minä haluaisin jatkaa hoitoja mahdollisimman nopeasti, mutta taitaa jäädä väliin tosiaan joulun takia. Typerää, mutta mietin myös, etten haluaisi mahdollista vauvaa loppuvuodesta (marras-joulukuussa) koska silloin on niin tympeää muutenkin ja olen altis masennukselle. Hävettää edes ajatella asiaa noin, mutta ajattelen silti.

Lara83 varmaan riippuu niin älyttömän paljon, mitkä teillä ovat lapsettomuuden syyt? Jostakin kumman syystä jotkut jäävät "jumiin" noihin inseminaatioihin (selittämättömästi lapsettomat) ja niitä on tehty jopa 5, ennenkuin edes lääkäri harkitsi IVF-hoitoon menoa. En tiedä voisiko hoitajalle sekä lääkärille sanoa asiallisesti, mutta painokkaasti, että nyt riittää tämä inseminaatio touhu ja vaaditte siirtyä kovempiin, tulosta tuottaviin hoitoihin. Varsinkin jos alkaa ikä tulla vastaan, ei ole mitään syytä viivytellä näissä asioissa.
Meillä taas syy on niin selvä kuin pläkki, ettei meillä ole yksinkertaisesti muuta mahdollisuutta, kuin ICSI. Ei edes IVF käy.
 
@Nato Ollaan siis ulkomailla ja yksityisellä klinikalla, siksi ei joulutaukoja ja lauantaisinkin voi päästä klinikalle... Se on kyllä ärsyttävää jos hoidot jää roikkumaan lomien takia!

Eiköhän me käydä ainakin tilannetarkastuksessa menkkojen alettua. Jos follikkeleja on tosiaan vain muutama hassu, niin eiköhän lääkärikin suosittele odottamaan seuraavaan kuuhun, josko niitä olisi sitten pari enemmän. Mistään kymmentä lähentelevästä luvusta on meidän tapauksessa turha haaveillakaan...
 
@Nato hyvä kun teit uuden ketjun, olikin jotain häikkää siinä vanhassa. Ja nyt otsikko on parempi. (y) Harmi kun teillä ei vieläkään onnistunut. Tsemppiä uusiin yrityksiin.

Meidän viimeisin ICSI päättyi negaan. Taitaa jäädä viimeiseksi nyt toistaiseksi. Me saadaan aina vain yksi alkio kerralla ja on ihan perskutarallaa mukavaa vetää joka siirron jälkeen yli neljätonnia rahaa pöntöstä alas, niinkuin kuvainnollisesti. Kaikki säästöt meni jo. Ei me arvattu että tämä tulee näin hiton kalliiksi, eikä arvattu, ettei ikinä saada alkioita pakkaseen. :(
 
Hyvä kun teitte uuden ketjun. Minulla siis keskenmeno viime viikolla ja meidän 1. ivf/icsi-kierros päättyi. Pakkaseen saatiin hoidossa 7 alkiota, joista toteutui 4 x PAS. Kaikki muut siirrot negaa paitsi tämä viimeisin, jossa km rv 5+6 :(

Keskenmeno oli äkillinen ja raju, ja nyt jo kotitesti näyttää aikalailla negaa. Uuteen hoitoon suunnataan heti tammikuussa. Stimulaatio jännittää kun edellisestä on aikaa. Muistan sen olleen kova rasitus keholle eikä hyperikään ollut kaukana. Mulla PCOS ja munasoluja kerättiin muistaakseni 21... Toiveikas mieli siinä mielessä, että alkioita todennäköisesti saadaan ja kiinnittyminen on nyt tapahtunut todistetusti. Todennäköisesti raskaus oli myös kohdunsisäinen, joskin pientä ei ikinä ehditty ultrassa nähdä :(
 
@MammaMimosa ja @PumpuliNumpuli pahoittelut :(

Mitäs menin kehumaan... Eilen illalla alkoi menkat ja soittelin klinikalle, että pääsiskö lauantaina katsomaan munasarjojen tilannetta, että kannattaako aloittaa pistokset. No nyt ei sitten olekaan jostain syystä mahdollista päästä lauantaina :mad: . Maanantaita ehdottivat mutta se ei millään käy kun miehellä on just silloin pitkä työpäivä. Ja sitä paitsi se olis jo kp4 eli eikö olis jo vähän myöhään? No, se aloitus menee nyt sitten väkisinkin seuraavaan kiertoon.
 
Viimeksi muokattu:
@MammaMimosa ja @PumpuliNumpuli pahoittelut

Mitäs menin kehumaan... Eilen illalla alkoi menkat ja soittelin klinikalle, että pääsiskö lauantaina katsomaan munasarjojen tilannetta, että kannattaako aloittaa pistokset. No nyt ei sitten olekaan jostain syystä mahdollista päästä lauantaina . Maanantaita ehdottivat mutta se ei millään käy kun miehellä on just silloin pitkä työpäivä. Ja sitä paitsi se olis jo kp4 eli eikö olis jo vähän myöhään? No, se aloitus menee nyt sitten väkisinkin seuraavaan kiertoon.
@Lallastiina No voi itku! Ärsyttävää tuollainen jos tulee odottamaton välikierto. Mun mielestä kp4 kuulostaa vähän myöhäiselle mutta ei oo kuin yhden hoidon kokemus. Olisikohan pistokset aloitettu kp2 tai 3.

Sellainen positiivinen juttu meillä hoidoissa nyt kuitenkin on, että saan vielä tämän vuoden puolella hakea lääkkeet, ja mullahan on lääkekatto täynnä. Ei tarvi maksaa itseään kipeäksi lääkkeistä. Julkisen puolen maksusitoumuksella ollaan hoidoissa niin hoidotkaan ei meille maksa kuin pkl-maksut. Kuulostaa tosi ikävältä tuo jos säästötkin näihin hoitoihin vielä menee :( Vaikka toki laittaisin itsekin hoitoihin kaiken minkä pystyisin, on niin tärkeästä asiasta kyse. Mietitään sitä sitten, kun julkisen puolen kaikki 3 icsiä + PAS:t käyty läpi.
 
Mammamimosalle tsemppiä tulevaan ja ompa hyvä, että saat lääkkeet jo valmiiksi vielä tämän vuoden puolella, todellakin!

Pumpulinumpuli olitteko te käyny jo julkisella ne kaikki 3 hoitoa läpi vai mikä teidät ajoi yksityiselle? Tiedän todellakin tunteen kun tonni poikineen tippuu wc-pönttöön. Ja kyllä tästä katkeraksi vähän tulee joo. Kun miettii kuinka paljon tällä rahalla esimerkiksi reissaisi, tai ajattele jos ostaisi vaikka 1000 eurolla itselleen joka kuukausi vaikkapa jotain kasvohoitoja, kosmetiikkaa tai jotain sellaista superjuttua. Tai kävis hieronnassa tai tai tai jossain botox-pistoksilla, kuka missäkin. Mutta ei. Ja minusta se vaan on epäreilua.
Tai jos "normaalisti" raskautuvat parit miettivät ostavansa Emmaljunga-vaunut lapselle, pinnasänkyä ja kaikkea mahdollista, he pääsee aloittamaan ns nollasta, kun me lapsettomuushoidoissa olevat aloitetaan parhaimmillaan samojen asioiden hommaaminen, mutta tili 25.000e miinuksella.

Noh, nää on näitä. Suututtaa vaan enemmän kun näitä alkaa tosissaan pohtimaan.

Kuulin ystävältäni, jolla myös miehestä johtuva lapsettomuus, että kurpitsansiemenet ja greippi auttaisivat naisen olosuhteet paremmaksi, greipin kyllä jo tiesinkin.
Joten nytkun tämä joulukuu jää väliin taas, kävin satsaamassa luonnaistuoteliikkeessä miehen siittiöitä vilkastuttavaan vitamiinilisään ja itselleni noita greippejä sekä kurpitsansiemeniä. Eipä tässä menetä hirveitä, jos ei toimikkaan, mutta aion kyllä kokeilla!

Oliko täällä muita, joiden puoliso kärsii oligoteratozoospermiasta? (hemmetti, mikä sana!)
 
Lara83
Kiitos kaikille tsempeistä. Mulla alkaa siis hermo pettää siksi, että on nyt vuosi siitä kun ekan kerran HUSiin päästiin, ja yksi (1) inseminaatio on tehty, ei muuta. Joko ovista ei tule tai sitten se tulee lauantaina ja HUS ei tee inseminaatiota viikonloppuna. Ja siis ekan 6kk ajan "hoito" oli että ei tehdä mitään. Mitään syytä meillä ei ole lapsettomuuteen löytynyt. Ovis jää välillä väliin, mutta toisaalta olen niitä 9 kpl vuoden sisällä tikuttanut. Itseasiassa useammin se nyt on jäänyt väliin lääkkeiden kanssa kuin ilman.

En siis edes usko että tässä voisi inseminaatio auttaa, kun miehessä ei ole vikaa ja todistetusti kaksi kertaa raskaus on luomuna alkanut. Että kyllä ne siittiöt itsekin tietää minne mennä...

Muutenkin mun pää leviää kyllä oikein huolella. Silloin 2018 ekan km-raskauden yhteydessä mulla alkoi omituinen alavatsakipu, joka on jatkunut siitä asti lähes päivittäin. Lääkäreitä ei voisi vähempää kiinnostaa, ei kuulemma liity mitenkään asiaan. Mutta vaikea sitä itse on uskoa, kun kipu on kulkenut ihan yhtä matkaa tän lapsettomuusongelman kanssa.

No joo, saatiin taas joululahjaksi kierto ilman ovista. Kunhan kuukautiset alkaa, niin pitää laittaa sinne viesti jossa vaaditaan uudelleenharkintaa meidän hoitolinjan kanssa. Ei kuitenkaan huvittaisi vaihtaa yksityisellekään, kun nuo hinnat on mitä on.

Niin, ja voimia muille huonojen uutisten kanssa pärjäilyyn.
 
vierailija
Lara83 Olisiko mahdollista uuden lain myötä vaihtaa toiseen sairaanhoitopiiriin, esim Turkuun? Ihminenhän saa nykyään itse päättää mistä kaupungista hoitoa haluaa..
Kuulostaa todella ikävältä tilanteelta. Täällä jokainen varmasti tietää, miltä tuntuu kun sanotaan, että "sehän on vain yksi kierto mikä jäi väliin, kuukauden päästä kokeillaan taas uudelleen". Mullahan itsellä meni pasmat ton fraasin jälkeen aivan sekas tänä vuonna. Koska siinä yhdessäkin kuukaudessa on 30 vuorokautta ja joka ikisenä vuorokautena sinä vain odotat odottamista, ovulaatiota, menkkoja kaikkea. Odotat, että saisit odottaa - se on kamalan turhauttavaa pitkässä ajassa, tiedän.
 
vierailija
Anteeksi että tänne näin vieraana huutelen, mutta jos joku jaksaisi kommentoida niin olisin iloinen. Meillä on 5. ivf-hoidosta syntynyt tyttö, ja nyt saman hoidon ainoa pakkasalkio, hidas blasto, on siirretty tämän viikon maanantaina. Eilen eli pp5 herkässä testissä näkyi hyyyyvin haalea mutta kuitenkin jopa valokuvassa näkyvä hentoinen viiva. Tänään aamulla testi (kaikki kolme jotka tein) täysin blanko. Kyseessä lääkkeellinen PAS ja tukilääkkeinä kortisoni, cyclogest, terolut ja pp1 pistetty Gonapeptyl.
Mahtaako olla enää mitään toivoa? Lämmöt eivät ole nousseet missään vaiheessa ja oireet muutenkin hyvin vähäiset. Viimeksi oli kovia kramppeja ja kauheaa vihlontaa.
 
Hoitopaikalla on kyllä iso merkitys ja meidän kokemuksen mukaan siihen voi julkisellakin puolella itse vaikuttaa rohkeasti asiat puheeksi ottamalla. En halua näin julkisesti kertoa edellistä enkä nykyistä hoitopaikkaa, mutta onneksi tehtiin niin kuin intuitio sanoi, ja vaihdettiin paikkaa. Kommunikaatio toimii nyt aivan eri tavalla ja sattumaa tai ei, meidän ensimmäinen plussa tuli heti uudessa paikassa.

Tsemppiä vierailijalle piinailuun <3 Ei se varmaan auta kuin odotella. Mun ainokainen plussa näkyi pp7, alkio 3-päiväinen siirrettäessä. Lapsia meillä kuitenkin edelleen 0 ja muistona raskaudesta enkelinsiivet lennähtivät joulukuuseen <3
 
vierailija
Olen seurannut palstaa ja näin huonot uutisesi Mammamimosa, olen tosi pahoillani

Lähdin tähän PASiin jotenkin aika takki auki, ajattelin että no kokeillaan nyt jos vaikka sattuisi onnistumaan. Luulin että tämä olisi helpompaa kun on jo yksi lapsi. Itku kurkussa tässä silti on oltu, ja ollaan tuomiopäivään eli perjantaihin asti. Kaikki vähäisetkin oireet ovat kadonneet, eikä testeissä näy mitään. Tai yhden merkin testissä jonka tein iltapäiväpissasta niin ehkä hyvällä mielikuvituksella jotain, mutta aamun testeissä ei mitään joten taisi vaan olla viallinen.
Tytöstä myös jotenkin ”tiesin” että raskaana ollaan, nyt ei ole kyllä pätkääkään sellaista oloa. Tämä oli luultavasti viimeinen mahdollisuutemme toiseen lapseen. Surettaa, kuten monia muitakin täällä, kun ei voi itse päättää lapsilukuaan.
Tsemppiä kovasti kaikille, tiedän mitä käytte läpi ❤
 
vierailijaTupsuli
Vierailija, mulla alussa pari päivää näkyi plussa vain hentona aamuna nimenomaan iltapäiväpissasta, aamulla oli negaa. Mutta nyt jo tiistai, joten kyllä sen plussan olisi pitänyt vahvistua. Sulla saattoi hyvinkin olla kiinnittymisyritys, ellet sitten Pregnyliä pistänyt ja sen jämät näkyi vielä pp4? Jaksatteko vielä tehdä 6. IVF:n? Meillä ensi viikolla 5. IVF:n 4. PAS, saman hoidon tuoresiirrosta plussa v. 2016. 3. IVF:n tuoresiirrosta plussa v. 2014. Kolmas olis toiveissa, vaan toiveet on kyllä enää ihan hippusen kokoiset. Vielä olis mahkut 6. IVF.n, mutta toistaiseksi ei jakseta / ei ole varaa. En kuitenkaan aio luopua hyvistä siittiöistä vaan jatketaan niiden varausta ja katsellaan. Periaatteessa mun iän puolesta (37 v) tässä olis vielä 1-2 vuotta, ennenkuin omien solujen laatu alkaa liikaa huonontua iän puolesta, tosin eihän sitä tiedä vaikka olisi jo ihan kuraa. Onneksi siirto osuu aikaan ennen joulua, on todellakin muuta ajateltavaa ja olen lomalla. Mutta hiukan kyllä pelottaa, miten viimeinen kaveri selviää sulatuksesta, olen kyllä superonnellinen jos edes siirtoon päästään. Ihanaa joulun odotusta kaikille <3 Olkoon ensi vuosi meille kaikille onnenvuosi <3
 
vierailija
Kiitos vastauksesta Tupsuli. Jännästi sinulla näkynyt iltapäiväpissasta alussa! Muistan kyllä joskus kuulleeni että koko yön rakossa olleesta pissasta hcg saattaa alussa olla jotenkin ”hajonnut” eikä näy testissä.
Tänään on vuodellut ruskeita ja ja pinkkejä limaisia klimppejä. Iltapäivällä alkoi yhtäkkiä vihloa oikein mojovasti vasenta munista ja sitten oikeaa, joten nyt sitten pelkäänkin kohdunulkoista. Huoh!
 
  • Tykkää
Reactions: Murris82
Hei mahtavaa että tänne on perustettu uusi ketju. Se vanha sekosi täysin!

Meillä ensimmäinen tuoresiirto ei tuottanut tulosta. Tai siis se oli kemiallinen koska testi näytti plussaa mutta vuoto oli sen verran suurta että arvasin heti että ei voi jatkua normaalisti. Hcg oli parhaimmillaan 84 eli ei kovin korkea ja testistä viikon päästä oli alle 1. Eli ei muutakuin seuraavaa siirtoa ja ekaa PASia kohti. Kolme alkiota pitäisi pakkasesta löytyä, toivottavasti selviävät hengissä. Huomenna olisi suunnittelukäynti, en kyllä tiedä mitä siellä tarkalleen käydään läpi?!? No selviää huomenna. Epäilen että jouluhässäköiden takia siirto siirtyy tammikuuhun mutta toisaalta ihan ok koska olisikin ihan rentouttavaa juoda vähän punkkua ja syödä mitä huvittaa.
 
vierailija
Digi tänään Ei raskaana. Muodon vuoksi jatkan lääkkeitä perjantaihin ja sitten katsotaan miten jatketaan hoitoja vai jatketaanko mitenkään. Paljon tsemppiä ja plussatuulia jokaiselle, olkoon joulun aikanne rentouttava ❤

Siirryn nuolemaan haavojani ja nieleskelemään kyyneleitäni.
 
Onpas täällä nyt pelkkiä huonoja uutisia... :(

Pakko kysäistä omaa asiaa, eikös täällä jollain ollut tuulimuna, ja lääkkeillä tyhjennys? Miten teillä on siitä kierto normalisoitunut? Mulle käskettiin tehdä r-testi 4vkoa tyhjennyksestä, ja se näytti sellaista haamuplussaa. Toki on hormonit lähteneet "liukenemaan", mutta tosiaan edelleen sen verran, että testissä näkyy. (Verikoetta ei määrätty.)
Mietin, että soittelenko tämän takia polille (liekö ovat jo joulutauolla).
 
@janitainen mä vastaan kuitenkin, vaikka mulla lokakuun tuulimuna tyhjeni ilman lääkkeitä 3 pv siitä kun lopetin tukilääkkeet. Raskaustesti oli positiivinen tyhjentymisen jälkeen 2,5 vk (laskin siitä milloin tyhjennys alkoi, sehän kesti viikon). Eka vuoto tuli 3,5 vk tyhjennysvuodon jälkeen, eli marraskuu oli yhtä verenvuodatusta. Nyt tämä kierto ollut jo ihan normaali, ovulaatio oli omalla ajallaan, vaikuttaa kaikki palautuneen nyt omiin uomiinsa.
Mä en käynyt missään jälkitarkastuksessa. Se alkuraskauden uä, jossa tuulimuna todettiin maksoi 250e. Sitten ne suositteli klinikalta jälkitarkastusta, mut mulla oli ihan hermo mennyt siihen, että kaikki rahat vedettiin vessanpytystä alas, niin ajattelin, et mä en ala maksaa toista 250 e siitä, et todetaan kaiken olevan normaalia et antaa olla, kun testi oli nega ja kaikki on normaalisti niin peruin aikani jälkitarkastukseen.
 
  • Tykkää
Reactions: janitainen

Yhteistyössä