IVF/ICSI-hoidoissa oleville/sinne joutuville

@Nato ei tarvi hävetä. Veikkaan tuon saman käyneen meille kaikille joskus. Mä innostuin niissä edellisissä passeissa kesä-elokuussa, kun näin viivanpaikkoja ja haamuja. Pregnylin jäänteitä olivat ja toisaalta kyllä PC:n on tullut ihan selvä viivanpaikka, sitähän minäkin arvoin sillon muutama päivä sitten onko se vai ei. Se vahvistuminen sitten kertoo. Mä niin toivoisin sulle plussaa, luomuna tai hoidoilla. Toivotaan että pääsette taas pian jatkamaan, mutta kyllähän niitä tarinoita aina lukee, että luomuna plussaa vaikka sen ei pitänyt olla mahdollista <3 Niinkuin tämäkin, miksi just viimeinen tarraa, kun muut ei? Tämä viimeisen alkion taika... toivottavasti se tepsii loppuun asti. Huomiseksi sain labra-ajan. Yllättävän kovia kipuja kohdussa ollut ja eilen tuli pieni veritippa. Yritän olla stressaamatta, ”onneksi” ekassa raskaudessa vuosin kuin seula 12 viikkoon asti ja kaikki meni hyvin. Ja nämä kivut tuntuu keskellä ja on menkkamaisua, vihlontaa ja kaikkia pistoksia. Ehkä se on hyvä, en tiiä kumpi on pahempi, täysi oireettomuus vai nämä jatkuvat tuntemukset!:unsure:
 
Onnittelut plussasta @Tupsuli ! Onkos @Nato yhtään vahvistunut haamu? Noita ensimmäisiä haamuja on tosi vaikea saada "kiinni" kameralla. Ja allekirjoitan täysin tuon tiirailun addiktoivuuden... @MammaMimosa onnittelut painonpudotuksesta! Mellä saattaa alkaa stimulaatio tammikuussa, tai sitten ei...

Käytiin eilen taas ultrassa ja nyt oviksen jälkeen näkyi vaivaiset neljä antraalifollikkelia. Plääh. Eipä tuo testosteroni ole vaikuttanut mitenkään, ei ainakaan positiivisesti. Mä vähän elättelin toiveita että jos se nyt ei munasarjoja aktivoisikaan niin parantaisi edes libidoa, mutta en ole kyllä huomannut niin mitään vaikutusta. Seuraavista menkoista taas ultraan ja katsotaan olisko follikkeleja ilmestynyt yhtään enempää. Aika turhalta tämä kyllä tuntuu, ei neljällä follikkelilla per kierto saada millään aikaiseksi useampaa 5-päivästä alkiota niin että olisi järkeä tehdä niille diagnostiikkaa, ei vaikka tehtäisiin kaksi stimulaatiota perä perään...
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tupsuli
@Tupsuli laitoitko sillon niitä kuvia minnekkään kun arvoit, että onko viivanpaikka vai mikä? Jos sais kaiveltua sen sieltä ed.viestiketjusta..Se kyllä sekosi niin täysin kun ne viestit meni mihin sattuu.

@Lallastiina tein äsken uuden PC:n ja ei siellä näy mitään vaikka taas (tottakai) tiirailin kaikissa mahdollisissa kulmissa sitä. Tänään alkoi myös tyypilliset pms-oireetkin, nakutettuna vko ennen kuukautisia.

Noh, katseer kohti tammikuuta 2021 ja toivottavasti tammikuun lopussa päästään siirtoon jos alkiot selviytyvät ja ovulaatio ei osu väärälle päivälle. Aatelkaas, koko vuonna päästiin vain 1 siirto tekemään. Yksi ainoa! On ollut TODELLA pitkät, aktiivista yritystä 11kk odottaa ja odottaa vaan, pakkasessa kuitenkin alkioita olisi mutta aina sattuu jotain odottamatonta.

Tilastot meinaa vähän maahan lyödä kun saldoa ajattelee, mutta kuulunee näihin PMS oireisiinkin tämä uppoaminen.

Yllättävän hiljaista on keskustelu palstalla, missä kaikki ovat?
 
Tupsulikirjautumatta
@Nato en laittanut niitä ekoja mihkään, ei niistä ekoista ois kameralla erottanut mitään, kamera syö väriä ja sitä viivanpaikkaa, aijaa ottaa kans omansa pois :D Tänä aamuna ei musta ollut tummentunut eilisaamusta yhtään, mutta nyt illalla oli taas vahvempi ja viiva tuli nopeempaa. Huomenna on verikoe. Mun pitäs oikeesti nyt lopettaa tuo tikutus, turhaa stressiä enää tässä vaiheessa. Sain ultra-ajan 15.1, joka olis 6+2, jos sinne asti päästään. Harmi että täällä tosiaan on hiljentynyttä, myös Ivf:sta plussanneiden palsta on hiljennyt ja kadonnut jopa etusivulta, mitä ei oo tapahtunut aikoihin. Surullista että korona on varmaan monien hoitoa jarruttanut. Järkyttävää Nato että teillä on vaan se yks siirto. Nyt ens vuonna vaadit aktiivisempaa hoitoa! @Lallastiina, mulla on punktioissa saatu aina enemmän munasoluja, mitä folleja on ollut. 8-9 follia näkyi ja 11 sopua punktoitiin viimeisimmässä. Toivottavasti sieltä ainakin yksi hyvä saataisiin <3
 
Heips kaikille! Minäpäs nyt kirjoittelen, kun @Nato mainitsi, että hiljaista on ollut. Olen täällä taustalla lukenut palstaa, kun tällä hetkellä itsellä ei hoitojen suhteen tapahdu mitään. Tai päätettiin vielä lähteä omilla soluilla kokeilemaan ja nyt syön 3 kk Dheata munasolujen laatua parantamaan ja miehellä antioksidaattivalmiste siittiöihin, vaikkakaan niissä ei vikaa ole ollut. Mutta saattaa kuitenkin tukea hoitoja. Maaliskuussa olisi sitten tarkoitus tehdä hoito jollain flare-up simulaatiolla, joka on itselle ihan uusi juttu. Sitä vähän googlettelin mutta en oikein löytänyt tietoa. Onko kenelläkään kokemusta?

@Nato on kyllä harmittavaa, että pääsit vain kerran tänä vuonna siirtoon. Me ollaan saatu ainoastaan kerran pakastealkio ja sitä viljeltiin pidemmälle, koska muuten siirto olisi mennyt viikonlopulle ja silloin ei meidän hoitopaikassa siirtoja tehdä. Onko tämä mahdollista teillä? Joka tapauksessa uskon, että ensi vuosi menee varmasti paremmin!

@Tupsuli, hienot viivat sula testissä! ❤ Mulla raskaustesti on aina ollut ihan blanko, ei edes mitään viivanpaikkoja tai varjostumia. Ei niin mitään! Jotain ihan markettitestejä mulla on aina ollut.

@Lallastiina, toivotaan että pääsette simulaatioon tammikuussa. Minustakin niitä folleja on tullut joskus simulaatiossa lisää, vaikka alunperin on katsottu, että olis vähemmän.
 
  • Tykkää
Reactions: Tupsuli
@Lumitalvi mitä antioksidaatti-valmistetta miehesi saa? Reseptillä vai ilman siis, kuulostaa mielenkiintoiselta. Enkä ole ikinä kuullutkaan flare-up simulaatiosta? Selitettiinkö mitä se käytännössä tarkoittaa tai miten se eroaa normi stimulaatiosta? Jännää!

Ja meillä pakkasessa 3-päiväiset alkiot, ja se siirtopäivän laskutapa on ollut mulla aivan hakusessa, mutta ymmärtääkseni nimenomaan alkuviikko on kaikista huonointa aikaa ovuloida tai siirto osuisi silloin la tai su. Ja niitä ei ole voitu viljellä vkonlopun yli (kysyin tästä) kun niitä täytyy seurata jotenkin ja kohdun limakalvo ei vastaa parhaimmalla mahdollisella tavalla alkion ikää sitten. Jossakin välissä tuntui, ettei mikään päivä ovuloinnille vaan käy eikä oikeastaan mikään käy.
Sitten kun kaikki oli kohdallaan, niin otettiin vain 1 alkio sulamaan, joka kuukahti. Sitten taas 1 alkio joka ei lähtenyt jakautumaan, mutta siirrettiin silti ja tää oli tosiaan se ainoa kerta. Sitten on ollut ajoituksessa ongelmaa, keväällä klinikat meni kiinni ja vaikka mitä.

Toivottavasti uuteen vuoteen porukka aktivoituu ja saadaan onnistumisiakin ketjuun lisää!
 
@Lumitalvi mitä antioksidaatti-valmistetta miehesi saa? Reseptillä vai ilman siis, kuulostaa mielenkiintoiselta. Enkä ole ikinä kuullutkaan flare-up simulaatiosta? Selitettiinkö mitä se käytännössä tarkoittaa tai miten se eroaa normi stimulaatiosta? Jännää!

Ja meillä pakkasessa 3-päiväiset alkiot, ja se siirtopäivän laskutapa on ollut mulla aivan hakusessa, mutta ymmärtääkseni nimenomaan alkuviikko on kaikista huonointa aikaa ovuloida tai siirto osuisi silloin la tai su. Ja niitä ei ole voitu viljellä vkonlopun yli (kysyin tästä) kun niitä täytyy seurata jotenkin ja kohdun limakalvo ei vastaa parhaimmalla mahdollisella tavalla alkion ikää sitten. Jossakin välissä tuntui, ettei mikään päivä ovuloinnille vaan käy eikä oikeastaan mikään käy.
Sitten kun kaikki oli kohdallaan, niin otettiin vain 1 alkio sulamaan, joka kuukahti. Sitten taas 1 alkio joka ei lähtenyt jakautumaan, mutta siirrettiin silti ja tää oli tosiaan se ainoa kerta. Sitten on ollut ajoituksessa ongelmaa, keväällä klinikat meni kiinni ja vaikka mitä.

Toivottavasti uuteen vuoteen porukka aktivoituu ja saadaan onnistumisiakin ketjuun lisää!
En vielä kysellyt tarkemmin simulaatiosta mut on kait jotenkin pitkän ja lyhyen kaavan välistä. Ja se valmiste on Sermatrop Alfa. Ei ole reseptilääke mutta apteekissa myydään. Tai piti tilata, kun ei kuulunut vakiotuotteisiin. Kallis on kuten kaikki näissä hoidoissa.

Ja on kyllä ollut teillä epäonnea siirroissa. Mut on ei se meidän pidemmälle viljely kyllä toiminut. Alkio kyllä kehittyi blastoksi mutta ei kiinnittynyt.
 
Tervehdys, täällä yksi taustailija ilmoittautuu

Olen lueskellut koko edellisen ketjun ja tätä uuttakin seurannut. Taustalla elokuusta alkaen. Kerran kyselin juttuja ja sainkin vastauksia. Kiitos niistä!

En ole aktivoitunut enempiä, sillä jonotamme julkiselle hoitoihin. Yksityisellä ollaan oltu kesäkuusta OI. Julkisella suoraan maks. 1kpl IUI ja sitten IVF hommiin, tämmöisiä lupailtiin ensikäynnillä hetki sitten

Tämänkään vuoksi en kehtaa vielä kirjoitella, kun virallisesti en vielä joukkoon kuulu.

Meillä toiveena ensimmäinen yhteinen, taustalla minulla PCOS. Ollaan päälle 30v mutta alle 40v pariskunta.

Onnittelut @Tupsuli plussasta!
 
Mulla oli siis aina antraali-uä:ssa vähemmän folleja mitä niitä sit stimuloitu ja parista follista löyty kaks munasolua. Eli lopputulos oli aina ihan ok 6-11 munista, jotka kohtuudella on hedelmöittyneet, laatu on ollut vaihtelevaa ks pitkä kaava on toiminut mulla parhaiten. Mulla ei muuta varsinaista diagnoosia ole kuin toinen munasarja poistettu nuoruudessa kasvaimen vuoksi. Mut tämä yks ei oo koskaan osannut toimia yksinään, joten koko aikuisiän oon käyttänyt pillereitä, jos ei olla oltu hoidoissa, koska hermot menee jatkuvaan tiputteluun ja pitkiin menkkoihin. Täällä oottelen labratulosta, tänä aamuna viiva oli jo lähes ”leffaviiva”, mutta jännä miten se aina välillä tupsauttaa pientä vuotoakkn lääkkeistä huolimatta. Musta tuntuu että se tulee kuitenkin kohdunkaulasta, se on niin vähäistä. En aio sitä alkaa stressaamaan, se eka raskaus näytti, että runsaskin vuoto voi olla täysin harmitonta. Tervetuloa uusille! Olkoon visiittinne täällä lyhyt <3 Toivottavasti keskustelu tästä alkaa vilkastumaan!
 
Negatesti tehty dpo10 ja menkkaolot jatkuvat. Olen itse hetken "lomalla" ja haluan toivottaa sydämestäni teille kaikille taistelijoille onnea vuoteen 2021.

Tammikuussa voimalla eteenpäin - kohti kevättä ja aurinkoa!
 
Mahtavaa @Tupsuli ❤. Harmi @Nato, mutta hyvää lomaa ja ensi vuonna sit! @Irtokehys, toivottavasti hoidot julkisella etenee mukavasti ja visiitti tällä palstalla on lyhyt.

Mulle tehtiin tänään Hysterosonografia eli HSG ja otettiin kohdun limakalvosta näyte. Olen yksityisellä ja siellä lääkärin kanssa nämä tutkimukset päätettiin tehdä. Pääsin onneksi tutkimukseen julkiselle. Olen siis osaan tutkimuksista päässyt omalle paikkakunnalle. Helpottaa, ettei joka kerta tarvitse matkustaa satojen kilometrien päähän. Lääkäri ei aluksi kuitenkaan meinannut tehdä tutkimuksia (tai kyseenalaisti niiden tarpeen), kun ultrassa kohtuni näyttää hyvältä ja tasaiselta. Varoitti, että tutkimus on epämiellyttävä ja kivuliaskin (joo, oli oikeassa). Halusin, että se kuitenkin tehdään, kun mulla on koko ajan tuntuma, että joku on kohdussa vialla. Kohtu nimittäin tuntuu oikeastaan koko ajan, ei minään kipuna mutta tuntuu. No, kohdusta löytyi polyyppi ja se nyt sitten poistetaan. Lääkärikin oli vähän yllättynyt. Eli kannattaa tutkia tarkemmin, jos alkiot ei kiinnity. Toivottavasti tästä olisi nyt apua.

Oikein hyvää ja toivottavasti vauvarikasta uutta vuotta kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: Tupsuli
@Tupsuli oi miten ihanaa! Arvasinkin, että verikoe tuo hyvän tuloksen, kun viivat niin hienosti vahvistuneet. Kyllä nyt näyttää hyvältä sen suhteen, että pääset aloittamaan syksyn vastasyntynyttä hoivaillen. <3

@Nato lle negatestistä pahoittelut. Hyvä että teillä on vielä alkioita odottamassa, toivottavasti pääsisit joutuisasti siirtoon. Onko teillä siis hoidot julkisella? Mun klinikalla voi jossain määrin kikkailla ovulaation kanssa niin, että pistää lykkäyspiikkejä kun johtofollin koko on kohdillaan, ja sitten irrotuspiikin niin että ajoitus osuu oikein haluttuun siirtoaikaan. Tai jos ovulaatiokiertoon ei meinaa millään saada osumaan, niin voisivatko harkita tehdä kokonaan lääkkeellisesti, niin ettei pitkittyisi niin kovasti? Mun lääkärin mukaan nykyisin lääkkeellisistä PASeista saadaan yhtä hyvät tulokset kuin ovulaatiokiertoon tehdyistä (toki vaivana sitten se lääkkeiden syönti suuren osan ekaa trimesteriä).

@Lallastiina mullakin on se käsitys, että stimulaation myötä niitä folleja kyllä nousee lisää, eli vähäisistä antraalifolleista huolimatta on mahdollista saada ihan ok saalis.

@MammaMimosa mulle toivottavasti tulossa stimulaatio tammikuun aikana. Viikon päästä on vastaanotto jolloin tarkistetaan tilanne missä mennään. Nyt mulla on tasan 2 viikkoa siitä kun alkoi varhaiseen keskenmenoon/kemialliseen johtanut vuoto. Edelleen vuotelen, välillä oon jo luullut että loppuu kunnes taas sitä tulee. Aika niukkaa on, mutta kuitenkin. Haluaisin vain, että tuosta raskausyrityksestä tilanne nopeasti nollautuisi niin että pääsisi aloittamaan sen uuden kierroksen. Lähipäivinä käyn ostamassa testin ja tsekkaan joko näyttää negaa. Siinä kohtaa kun vuoto alkoi 5+1, HCG oli seuraavana aamuna vähän yli 1500, mutta siitä 3 vrk päästä n. 1100. En tiedä kuinka nopeasti häviää kokonaan, varmaan riippuu siitä että kohdusta on hävinnyt kaikki vanhat rippeet pois.

Hyvää, menestyksekästä ja vauvaonnekasta uutta vuotta kaikille!
 
Kiitos @Katti75 sanoistasi, yritän pitää toivoa yllä, pientä vuotoa aina tulee välillä ja välillä on ihan oireetonta ja välillä voimakkaita menkkakipuja, en uskalla suunnitella mitään vaan päivä kerrallaan. Niin kauan kuin ei ole kovaa vuotoa ja kovia kipuja, yritän elellä normaalisti... mutta eihän tässä oikein voi tietää mitenkään mitä siellä tapahtuu ennen kuin ultraan asti päästään. Kyllä on jännittävää! Toivon kaikille tänne toiveikasta vuotta 2021, plussatuulia ja onnenkantamoisia :love:
 
@Katti75 Mulla taas oli HCG korkeimmillaan reilut 800 ja siitä parin päivän päästä vain 112. Eli tuli kunnon romahdus nopeasti. Raskauspussi tuli ulos kovien kipujen kanssa lääkkeiden lopetuksen jälkeen kp 1, ja vuoto ei kestänyt kuin vajaan viikon muistaakseni.

Kotitesti määrättiin tehtäväksi tänään ja negahan se onneksi oli, että päästään nyt uuteen kierrokseen. Mutta enpä ollut pitkään aikaan tehnyt negaa Pregcheckiä ja toden totta, jonkunlaisen harmaan viivanpaikan se antaa. Väriä ei viivassa kuitenkaan ollut yhtään. Semmonen harmaa varjo vaan. Nyt Terolutit aloitettu ja vuoto pitäisi parin viikon päästä tulla. Jännittää!
 
Millä dpo päivillä teillä nuo lukemat oli? Mun hermot ei kestäneet, jatkuvasti rusehtavaa valkovuotoa ja menkkapolttoja joten anelin hcg mittauksen töissä, 900 tänään eli ainakin toistaiseksi nousussa ja molemmat arvot viitteen yläpuolella. Toivottavasti alkio ei ole jakautunut kahtia, en halua pahoittaa kenenkään mieltä, joka toivoo ensimmäistä, itsekin olisin ekan ja tokankin toivottanut kaksoset tervetulleiksi, mutta mun ei pitäis oottaa kaksosia hätäsektion pystyviillon vuoksi, olis liian iso terveysriski. Toisaalta mulla on ollut viimeksikin aika korkeat nuo arvot eli hcg tuotto on ollut hyvää edellisissäkin raskauksissa ja pahoinvointia. Jännitys jatkuu.
 
@Tupsuli kävin katsomassa tarkat arvoni tässä nyt keskeytyneessä: 13 päivää blaston siirrosta oli 511 ja 18 päivää siirrosta oli 1548, siitä sitten alamäki.

Siirretty blasto oli 7-päiväinen ja siis pakkasesta lääketuettuna, mutta jos laskisi dpo:na eli "teoreettisesta" ovulaatiosta niin lisäisin noihin päiviin 5 lisää, koska mun klinikka tekee blastonsiirrot aina 5 päivää ovulaatiosta, joka on yleensä paras hetki blastolle, vaikka se olisi yli 5 päivää vaatinut kehittyäkseen.

Ymmärrän kyllä hyvin että tuhruttelu raastaa hermoja. Se on kuitenkin hyvä merkki että on niukkaa ja rusehtavaa, varmaan aika yleistäkin tuollainen. Kirkas runsas veri on ikävämpää mutta niitäkin on jotka vuotelee ihan kunnolla vaikka kaikki onkin hyvin, sullahan taisi olla näin aiemmin jos oikein muistan?

Päivä kerrallaan nyt vaan, hienoa että sait hcg-mittauksen joka hyvin nousussa. Kyllä sen perusteella uskoisin että hyvin tässä käy, huoli pois!
 
Lara83
Onnea plussasta ja onnea matkaan, @Tupsuli!

Mulla alkoi menkat, tai no, huomiselle se eka kunnon vuotopäivä varmaan asettuu. Sovittiin miehen kanssa, että huomenna myös kirjoitetaan joku pitkä viesti HUSille, että halutaan Ivf-hoitoon, tai siis ylipäänsä hoitoon. Ei tästä ovulaatioinduktiosta tule yhtään mitään näin. Nytkin oli lääkkeellinen kierto, mutta ei ovista ja kierron pituus 44 päivää, että ovulaatioinduktio my ass... Huonommin menee kuin ilman lääkkeitä

Mutta mutta. Rohkaiskaa joku mua ja sanokaa että ivf ei ole niin hirveää kuin miltä se kuulostaa. Kaikki ne pistämiset ja erityisesti munasolujen keräys. Musta tuntuu että tarviin rauhoittavia jo siihen kun luen niistä tuolta HUSin sivuilta

Ja siis miten niiden hormonien kanssa? Mulle ei sovi esim hormonaalinen ehkäisy, menee pää ihan sekaisin. Ja raskaushormonit sai aikaan hyperemesiksen.

Toisin sanoen, voinko selvitä hengissä, naimisissa ja järjissäni ivf-hoidosta jota meinaan yrittää vaatia?
 
Lara83, mulle ei ole koskaan ivf:n fyysinen puoli ollut ongelmallinen. Jos ei ole koskaan itseään pistellyt niin toki se homma voi tuntua hankalalta alkuun. Voit vaikka pyytää että mies pistää lääkkeet jos et saa itseäsi pistettyä. Munarakkulapunktio ei ole ollut erityisen paha tai kivulias kokemus, hetkittäin tuntuu nipistystä. Mun klinikalla annetaan suoneen lääkettä punktion yhteydessä joka pehmentää oloa ja lievittää kiputuntemusta, ja se kyllä auttaa. En ekan kerran jälkeen ole punktioita jännittänyt muuten kuin siinä mielessä, mitä sieltä saadaan.

Stimulaatiolääkkeistäkään en ole saanut mitään huonoa oloa, tai edes huomannut mitään. Tosin en yleensäkään saa herkästi mistään lääkkeistä tuntemuksia.

Mulle homman raskaus on siinä, että pelkää ja miettii, onnistuuko. Se epävarmuuden ja hauraan toivon sekoitus. Ja sitten on tosi rasittavaa järjestää käyntejä työpaikalla, kun en halua kertoa asiasta kenellekään.
 
  • Tykkää
Reactions: Lumitalvi
@Tupsuli mulla onnistuneessa ivf-raskaudessa oli rv 4+1 hcg 510. Dpo oli rv 4+5 arvo yli 3000. Tuosta raskaudesta vauva syntyi. Vertailuna pas-hoidossa, josta siis tuulimuna oli hcg rv 4+2 oli 144 ja rv 5+0 arvo oli 2000. Tuulimunassa siis heikommat arvot, vaikka ihan normaaleissa ja rajoissa. Laitan nuo rv-viikkoina nuo arvot, osaat ehkä verrata omaasi. Mulle aina siirretty 2 pv ikäinen alkio, ja rv laskettu punktiosta.
 
Kiitos ihanat arvoista! Onhan se kyllä niin, että jos arvot on ns normaalialueella, vuoto on niukkaa ja kivut ajoittaisia, on todennäköisempää että kaikki on hyvin. Nyt yritän ajatella positiivisesti ja päivä kerrallaan mennään kohti ultraa, vaikka tämä aika menee ihan hirveen hitaasti just tässä kohtaa. Mulla oli tosiaan ekassa raskaudessa rajuja vuotoja, niihin ei liittynyt mitään vatsatuntemuksia silloin, joten arvaus oli, että istukan reuna kohdun suulla välillä vuoti. Ja sieltä tuli paljon verta!

Lara83 mulle on tehty 5 IVF:aa, hormonit itsessään ei ole juuuri vaikuttaneet vointiin, olen toki tuntenut nippailua munasarjassa ja pitkässä kaavassa on tullut nenäsumutteesta hikoilua ja uniongelmia hetkellisesti, mutta ei muuta. Itse punktio toki aina jännittää, mutta siinä annetaan ensin rauhoittava ennen toimenpidettä, ja itse toimenpiteessä vahvaa kipulääkettä ja ei tunnu kuin ajoittaisia nipistyksiä. Ei kovaa kipua. Myöskään alkionsiirrot eivät ole yleensä tuntuneet, paitsi tämä aivan viimeinen. Kaikkein kivuliain on ollut aukiolotutkimus aikoinaan. Mut sitä ei tarvi IVF:n. Pistäminen on inhottavaa, mut aluksi puoliso pisti, mut sitten siihenkin rutinoitu eikä ole enää ongelma mulle. Olen mm ostoskeskuksen vessassa laittanut gonapeptylin! Minäkin allekirjoitan tuon, että henkinen puoli on se pahin. Koska tietää, että IVF on tehokasta hoitoa, toiveetkin on ihan eri lailla koholla. Mut onneksi IVF:n tuloksellisuus kasvaa aina 5. IVF:n asti, koska joskus eka (ja mulla myös toka ja kolmaskin) on oikeanlaisen kaavan + lääkeyhdistelmän etsintää. Kyllä se IVF suo lopulta niin monelle sen plussan, että lämpimästi suosittelen ryhtymään rohkeasti siihen hoitoon! Ja mullakin meni useampi kerta ennen kuin alkoi tulla laadukkaita alkioita, näistä kahesta viimeisestä IVF:sta on saatu kaksi lasta ja nyt yksi plussa. Onnea matkaan!
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä