Niinpä, juu tuon lahjasiittiöalkijutun voin jotenkin ymmärtää mutta tosiaan tuo että jos on ihan omat alkiot, eikös se olisi ihan kaikkien edun mukaista jos ihmiset siirtelisivät niitä yksityiselle ja makselisivat sitten itse niitä siirtoja, säästyisi verorahojakin :-D Mitä haittaa siitä nyt olisi. Tosin tuohon nyt ei tullut ihan suoraa vastausta että onnistuisiko se pariskunnan omasolualkion kohdalla, onko ehkä niin että heillä ei ole sellaista tilannetta tullut vielä eteen? Luin kyllä juuri että TAYSissa tehdäön 30 % kaikista julkisen puolen hedelmöityshoidoista että luulisi siellä kaikenlaista olevan.
Mutta tosiaan tuntuu että täällä TAYSissa on ainakin tosi ehdoton linja kaikkeen, he eivät esim hyväksyneet että olisin lakon aikana käynyt luonnon kierron PAS-seurantaultrassa yksityisellä, jotta siirto sitten lakon jälkeen olisi voitu tehdä siellä TAYSissa ja siis sillä luonnon kierron PASin seurantaultrallahan ei juuri ole edes mitäön merkitystä kun siirtohan tehdäön kuitenkin vain tikutetun oviksen perusteella, ultrassahan vain katotaan sitä ennen että näyttääkö kaikki hyvältä. Muutakin kaikenlaista. Esim sanoivat mulle toistuvasti sekä hoitaja että lääkäri ettei luovuttajan ominaisuuksista saa esittää mitään toiveita, ei vaikka minulla on jo olemassa oleva lapsi. Löysin sitten hedelmöityshoitolaista aiheesta asiaa ja myöhemmin kun juttelin toisen hoitajan kanssa niin tämä sanoi että nimenomaan tällainen tilanne on sellainen missä olemassa olevan lapsen ominaisuudet huomioidaan luovuttajaa valitessa koska hedelmöityshoitolaissa sanotaan että tulisi pyrkiä siihen että luovutetuilla sukusoluilla alkunsa saanut lapsi ”istuu perheeseen”. Nyt tämä sattumanvaraisesti valittu luovuttaja on 25-35 cm pidempi kuin esikoisen isä ja esikoisen isä on hyvin tumma ja tämä luovuttaja vaalea. Ja esikoinen on siis kuten isänsä, tumma ja pieni. Ymmärrän ettei tietenkään julkisella voi valita mutta jos siellä on spermaa useammalta kuin yhdeltä luovuttajalta niin miksei voisi ottaa sitä joka paremmin sopii tilanteeseen. Että jos tästä jotain on oppinut niin sen että älä usko mitään mitä sanotaan vaan selvitä kaikki itse :-D Ja siis olen kyllä ihan ystävällinen ja asiallinen tyyppi että en ole mitenkään ”vaativa” ollut lähtökohtaisesti. Ja siis heillä on tosiaan se sääntöjen ettei edes jonotusaikana saa käydä yksityisellä hoidossa (tosin TAYSIN jono ensikäynnille on max 3 kk), mutta silti, en ymmärrä miksi haluavat sen kieltää.