IVF/ICSI-hoidoissa oleville/sinne joutuville

Täällä väliulta käytynä eli nyt kp 14 = piikityspäivä 7.

Ultrassa näkyi 9,4mm limakalvo ja yht 11 isompaa kasvussa olevaa follia joista 8 kooltaan 10-14mm ja 3kpl kooltaan 8mm eli kuulemma hyvältä näyttää mut vähän oli vielä pieniä kuulemma joten lääkemäärä nostettiin takas 225iu.

Hyvä määrähän tuo on mut jotenki ite aattelin et isompi lääkemäärä olis herätelly viel useampia kasvamaan. Mut toisaalta nyt hyvä et lähes kaikki on aika samaa kokoa joten jos nyt kaikki 11 pysyis mukana ja hedelmöittyis niin hävikin kanssa toiv jotain vois jäädä sit jemmaankin. On siis toki iso parannus viime kertaiseen 6 munasoluun. Nyt peukut pystyyn et kaikki jatkaa kasvua ja määrä pysyis isona.
Nyt jotenki kun kolmatta kertaa tätä ivf käy läpi niin haluis et oikeasti jotain jäis käteenkin tästä.

Perjantaina sit uus ultra ja sit tiedetään punktion päivä. :) ens ma tai ti se osuu!
 
Mulla ei kokemusta blastoista kun ei olla ikinä päästy sinne asti :(


Täällä tänään punktiosta selvitty.
Huh olipas se taas yhenlainen operaatio. En ymmärrä tätä meidän tuuria!

Millonkohan oikeasti menis mun kohdalla helposti putkeen Noh mun suonet halus piilotella ihan urakalla ja kanyyliä yritti kaksikin hoitajaa laittaa noin 10 kertaa ja kerran luultiin jo et siellä oli, mutta antibioottia ei saatu laitettua ku karmee vihlonta ja kirvely.

punktiopöydällä maatessa kun lääkärillä oli jo vehkeet mun sisällä ja puudutukset laitettu ja suonen sisäiset kipulääkkeet yritettii tuikata niin eihän ne tullu perille ja karmee kipu vaan tuli kanyylin viereen eli ei ollu oikeassa paikassa.

Eiku alusta ja soitto anastesialääkärille joka tuli laittamaan sit kanyylin ja hän loppu peleissä kolmannella kerralla onnistui.

No itse punktio meni onneksi sitten hyvin vaikka kivulias oli. Saldo kuitenkin jäi pettymykseksi
Oikealta punktioitiin 4 follia > 3 munasolua
Vasemmalta 5 follia > vaan 1 munasolu
Saldo siis 4
Viimeksi saldo oli 7 follia, joista 6 munasolua eli huonompi saldo ku viimeks.

Torstaina siirto ja peukut pystyyn et kaikki kerätyt 4 hedelmöittyisi mutta pelottaa, että TAASKAAN ei onnistu ja ei jää mitään pakkaseen piinaavat päivät siis luvassa!
 
vierailijahermi
Mulla ei kokemusta blastoista kun ei olla ikinä päästy sinne asti


Täällä tänään punktiosta selvitty.
Huh olipas se taas yhenlainen operaatio. En ymmärrä tätä meidän tuuria!

Millonkohan oikeasti menis mun kohdalla helposti putkeen Noh mun suonet halus piilotella ihan urakalla ja kanyyliä yritti kaksikin hoitajaa laittaa noin 10 kertaa ja kerran luultiin jo et siellä oli, mutta antibioottia ei saatu laitettua ku karmee vihlonta ja kirvely.

punktiopöydällä maatessa kun lääkärillä oli jo vehkeet mun sisällä ja puudutukset laitettu ja suonen sisäiset kipulääkkeet yritettii tuikata niin eihän ne tullu perille ja karmee kipu vaan tuli kanyylin viereen eli ei ollu oikeassa paikassa.

Eiku alusta ja soitto anastesialääkärille joka tuli laittamaan sit kanyylin ja hän loppu peleissä kolmannella kerralla onnistui.

No itse punktio meni onneksi sitten hyvin vaikka kivulias oli. Saldo kuitenkin jäi pettymykseksi
Oikealta punktioitiin 4 follia > 3 munasolua
Vasemmalta 5 follia > vaan 1 munasolu
Saldo siis 4
Viimeksi saldo oli 7 follia, joista 6 munasolua eli huonompi saldo ku viimeks.

Torstaina siirto ja peukut pystyyn et kaikki kerätyt 4 hedelmöittyisi mutta pelottaa, että TAASKAAN ei onnistu ja ei jää mitään pakkaseen piinaavat päivät siis luvassa!
Tsemppiä siirtoon ja toivotaan että pakkaseenkin saisitte muutaman!

Menkat pitäis alkaa tänään. Jännä nähdä et vieläkö korona sekottaa tätäkin kiertoo vai alkaako ajallaan. Rt nega, salaa toivoin et jos nyt ehtis luomusti vielä tärpötä kun alkutapaamisen ultrassa oli hyvä folli just kypsä ja tallettelua oli ahkerasti. Jännittää ja stressaa aika paljon et sekin voi viivästyttää mut just nyt ei tarttis siirtyy päivälläkään. Kävin eilen täydentämässä lisäravinne arsenaalia NAC:llä, karnitiinilla ja melatoniinillä. Nyton kyl tehty kaikki omassa vallassa oleva että onnistuis. Lopputulos jää nähtäväks…
 
vierailija
Mulla ei kokemusta blastoista kun ei olla ikinä päästy sinne asti


Täällä tänään punktiosta selvitty.
Huh olipas se taas yhenlainen operaatio. En ymmärrä tätä meidän tuuria!

Millonkohan oikeasti menis mun kohdalla helposti putkeen Noh mun suonet halus piilotella ihan urakalla ja kanyyliä yritti kaksikin hoitajaa laittaa noin 10 kertaa ja kerran luultiin jo et siellä oli, mutta antibioottia ei saatu laitettua ku karmee vihlonta ja kirvely.

punktiopöydällä maatessa kun lääkärillä oli jo vehkeet mun sisällä ja puudutukset laitettu ja suonen sisäiset kipulääkkeet yritettii tuikata niin eihän ne tullu perille ja karmee kipu vaan tuli kanyylin viereen eli ei ollu oikeassa paikassa.

Eiku alusta ja soitto anastesialääkärille joka tuli laittamaan sit kanyylin ja hän loppu peleissä kolmannella kerralla onnistui.

No itse punktio meni onneksi sitten hyvin vaikka kivulias oli. Saldo kuitenkin jäi pettymykseksi
Oikealta punktioitiin 4 follia > 3 munasolua
Vasemmalta 5 follia > vaan 1 munasolu
Saldo siis 4
Viimeksi saldo oli 7 follia, joista 6 munasolua eli huonompi saldo ku viimeks.

Torstaina siirto ja peukut pystyyn et kaikki kerätyt 4 hedelmöittyisi mutta pelottaa, että TAASKAAN ei onnistu ja ei jää mitään pakkaseen piinaavat päivät siis luvassa!
Mielenkiintoinen toi antibiootti, minulle ei ole koskaan laitettu!
 
Moi @Sinisilmät milloin sulla on testipäivä? Onko mitään oireita? 🙂

Omalla kohdalla ei tapahdu nyt mitään, menkkoja odotellaan. Mitä enemmän niitä odottaa niin sitä varmemmin ne on myöhässä.. sitten kun suvaitsevat alkaa niin syön Letrozolia kp 2-7 ja ultraan, suunnitellaan siis pakkasalkion siirtoa.
 
Virallinen testipäivä on ens viikon tiistaina. Luulen kyl etten malta sinne asti vaan viikonloppuna testailen.

On tässä monenlaista tunnetta, mut vaikea erottaa mitkä johtuu lääkkeistä ja mitkä ei. Joten oireista ei varmaan voi mitään päätellä :(

Ylös alas menee omat fiilikset. Välillä ihan sellanen et kyllä nyt tärppäs ja hetkessä sit mieli ihan et ei tästäkää mitään tullu :(

huonoja uutisia saatiin et mitään ei jääny pakkaseen. Tämä sit vähän laski odotuksia tämänkään alkion suhteen vaikka olikin parempi yksilö mut ei se auta ku jaksaa piinailla.

toivotaan kissanmallas et pääsisit pian uuteen kiertoon. :)
 
vierailija
Moikka, hassu kysymys..

Meidän pitöisi päättää mitä teemme pakkasessa oleville alkioille (julkinen). Yhden raskauden ja synnytyksen jälkeen on olo, ettei enää.
Mitä jos päätämme antaa tutkimuksiin tai heittää pois ja haluammekin vaikka 5v päästä sittenkin toisen, pääsemmekö uudestaan hoitoihin kuitenkin julkisella (alle 40v silloin)?
 
vierailija
Moikka, hassu kysymys..

Meidän pitöisi päättää mitä teemme pakkasessa oleville alkioille (julkinen). Yhden raskauden ja synnytyksen jälkeen on olo, ettei enää.
Mitä jos päätämme antaa tutkimuksiin tai heittää pois ja haluammekin vaikka 5v päästä sittenkin toisen, pääsemmekö uudestaan hoitoihin kuitenkin julkisella (alle 40v silloin)?
No miksette vain säilöttöisi alkioita? Ainakin eräässä yliopistollisessa sairaalassa pakastettuja alkioita söilytetään 3+3 vuotta (sopimus uusittava välissä). En tiedä miten tuon 6 vuoden jälkeen.
 
  • Tykkää
Reactions: Emmelie75
vierailija
No miksette vain säilöttöisi alkioita? Ainakin eräässä yliopistollisessa sairaalassa pakastettuja alkioita söilytetään 3+3 vuotta (sopimus uusittava välissä). En tiedä miten tuon 6 vuoden jälkeen.
Ai se on mahdollista. Jotenkin sain poliltakäsityksen, että tämän 4v jälkeen joko siirretään tai roskiin/tutkimukseen. Meillä siis oli sopimus 4v voimassa.
 
Hiljaista on ollut tällä palstalla nyt kyllä. Ehkä lakkojen takia monella hoidot seis.

Mutta kiitos @Kissanmallas ❤ Ihan hyvin sisänsä menee täällä. Kipeänä oon vaan ollu :( pitkä aika on odotella varhaisultraa. Se on mulla vapun jälkeisellä viikolla. Sitten on mittarissa 7+3 kunhan ultrapäivä koittaa. Nyt siis elellään 5+1

harmittavasti oon ollu jäätävässä kuume ja flunssataudissa viimeset 5 pv (ei korona) ja loppua ei näy 😭 toistaseksi vielä aamulla ku testin varulta tein niin saman tien jossain 10sekunnissa kastamisesta kaks ihan tummaa viivaa siihen piirtyi mutta tottakai sairastelu huolettaa.

oireita mulla ei ihan kauheesti oo ollu. Vähän rinnat hellänä mut ei super kipeet ja pahoinvointia ihan muutamana iltana. Ehkä oireet vähän peittyy nyt tän taudin alle.

Aivastaessa ja jos nousee nopeesti niin semmosia jäätäviä vihlasuja tulee mahaan ja tonne alas mut kuulemma on normaaleja ja niistä ei pidä huolestua.

Toivottavasti menee pas hyvin ens viikolla ❤ Minkä ikäinen alkio siirretään?
 
Karhurouvanenvierailija
Suuret Onnittelut @Sinisilmät <3 Aivan ihanaa että teitä vihdoin onnisti kun teillä niin raskasta ja pitkää yritystä ollut! Voin vaan kuvitella että millaset fiilikset on nyt, siis onnelliset mutta myös tuo alkuraskaus on niin huolettavaa aikaa.

Mä kun plussasin 2019 tästä ivf-esikoisesta niin kävin varhaisultrassa jo oliko 5+0 ja sitten normiaikaan sen jotain 7+ ja lisäksi kävin 3 tai 4 kertaa otattamassa hcg-testiä (näistä pari oli livahduksia labraan kesken työpäivän, totesin työkaverille että olen niin hermona että mun on nyt pakko mennä että jos pomo tulee niin sano jotain että jos potkut tulee niin sitten tulee) että näin että arvot nousee, sen lisäksi toki tein kotitestejä päivittäin ainakin kaksi viikkoa. Mua kyllä rauhoitti nuo varmistelut hiukan - aina hetkeksi ainakin. Mulla on taustalla kohdunulkoinen ja muutama ihan varhainen km/kemiallinen niin siksikin olin niin hermoraunio

Flunssasta en olisi huolissani vaikka toki ymmärrän että kaikkea sitä miettii mutta varmasti sellaiseen ei ole syytä. Vähäoireisuuskin lienee yleistä, mulla ei muistaakseni ollut mitään oireita (ei rintatuntemuksia edes) kunnes pahoinvointi alkoi kuin tyhjästä viikolla 7+.

Onnea raskauteen ja toivotaan että flunssasta toinnut pian ja että aika kuluu ei-niin-hitaasti kunnes pääset varhaisultraan <3
 
Karhurouvanenvierailija
Mä olen ollut täällä ihan hiljaa kenkkuuntuneena. Meillä oli siis se ivf maaliskuussa ja sillon siirto peruuntu matkalla siirtoon torstaina. Hoitaja sanoi ettei hän tiedä vielä kuin että alkiot (2) on vaikuttaneet pysähtyneiltä mutta että lääkäri soittaa minulle ja kertoo tarkemmin mutta alkiot jäävät vielä seurantaan. Sitten sain tekstarin että lääkäri soittaa ma. Odottelin tietysti hulluna kaikki ne päivät sitä soittoa jota ei sitten tullut ma. Heti ti soitin klinikalle ja hoitaja pahoitteli ja sanoi että lääkäri soittaa tänään ti. Odottelin tiistain eikä lääkäri soittanut. Ke-aamuna jälleen soitin klinikalle ja hoitaja lupasi että kyllä lääkäri tänään soittaa ja niin lopulta soittikin ja kertoi että toinen alkio oli jatkanut kehitystään ja oli viidentenä päivänä hyvä blasto <3 Mulla oli sama homma tämän ivf-esikoisen kohdalla joten toiveet pomppasi aika lailla. No mulla alko juuri sinä lääkärin soittopäivänä uusi kierto ja sovittiin että tehdään PAS luonnon kiertoon. Menin sitten reilun viikon päästä PAS-seurantaultraan, jossa lääkäri totesi että kaikki hyvin mutta valitettavasti LAKKO alkaa huomenna joten siirtoa ei voida tehdä.

No, ei sitten tehty. Nyt sitten kun eilen oli vielä lakkotaukopäivä (silloin ei vielä tietoa että lakko ei jatkukaan) niin soitin epätoivoisena sinne klinikalle että saadaan siirto tähän uuteen kiertoon, joka sitten alkoi nyt tänään.

Noh, nyt sitten toivotaan että ovispäivät osuu hyvin ettei siirtopäivä osu viikonlopulle, periaatteessa sen pitäisi osua tiistaille tai aikaisintaan maanantaille.

Tässä on ottanut päähän niin moni asia:
1. Jos alunperin olis ivf osunut yhdelle päivälle aiemmin niin tämä mun blastoni olisi ollut blasto perjantaina, jolloin se olisi varmaan voitu siirtää tuoreeltaan.
2. Jos olisin valinnut PAS-kiertoon lääkkeellinen kierron enkä luonnonkiertoa, olisin päässyt siirtoon tuon lakon aikana koska lääkkeelliset jo aloitetut PASit toteutettiin lakkokin aikana.
3. Nyt tässä lakon takia peruuntuneen siirron kierrossa ovis olisi osunut juuri kohdalleen että siirto olisi osunut arkipäivälle, nyt uudessa kierrossa joudun jännittämään asiaa uudestaan.
4. Ottaa päähän että 3.1.2022 mulla alkoi tän vuoden eka ivf ja maaliskuussa toinen ja nyt kohta vappuun mennessä näiden tuloksena on siirretty YKSI alkio (eka hoidosta tuli siis vain 1 munis/1 alkio) ja koko tämän ajan olen elänyt tätä (tekisi mieli sanoa ivf-paskaa) mutta sanottakoon hermoilun ja odottamiseen aikaa.
5. Vaikka sinänsä tämä julkinen puoli on toiminut tosi hyvin ja nopealla aikataululla mutta olen silti kurkkuani myöten täynnä tätä jatkuvaa odottamista. Sitä paitsi kun realiteetit on realiteetteja niin mikäli niin onnellisesti kävisi että tulisin raskaaksi ja toinen lapsi syntyisi niin jos hän syntyisi kun esikoinen on töyttänyt 3 vuotta (tähän raskautumiseen on siis ”aikana” 8/2022 Kela ei enää huomioisi mun vanhoja hyviä tuloja laskettaessa äitiyspäivärahoja, tosin tässä on mahdollista myös 3 kuukauden ansaintakauden huomiointi mutta se edellyttäisi laskelmointia ja sitä että palaisin töihin kolmeksi kuukaudeksi ennen kuin uusi lapsi syntyisi, eli siis viimeisilläni raskaana. Raha on rahaa mutta silti, pakko sitä on miettiä ihan jo tulevaisuudenkin kannalta ja ärsyttää että nämä on kaikki sellaisia asioita mitä juuri tällainen lisäöntymisongelmainen joutuu miettimään, toisethan tulee raskaaksi muutamalla seksikerralla eikä se ole mikään vuosien mittainen suunnitelmallinen epävarma projekti.
6. Sekin ottaa päähän että tää on aina tätä samaa, mekin on aloitettu toisen lapsen yritys heti kun menkat alkoi eli kun esikoinen oli 3 kk ja yhtäkään ovista ei vuorenvarmasti ole missattu. Silti, pakko yrittää jos ja kun lapsia toivoo lisäö ja mulla kun ei tämän munasoluvarantojen vähyyden takia ole yhtään aikaa hukattavana. Tosin olen valmistautunut ja jopa halukas lahjamunishoitoon jolloin tietysti sinänsä kiirettä ei ole niin paljon mutta toisaalta toiveissa olisi useampikin lapsi joten ei tässä nyt halua aikailla.
6. Saman viikon sisällä kun tää siirron peruuntuminen tapahtui niin tapahtui myös yllättävä isoäidin menehtyminen, koiran äkillinen lopettaminen ja isoisäni joutui sairaalaan (tosin kotiutui kyllä sitten) ja kaikkea muutakin. Että tyynempiä tuulia odotellessa.

Onnea kaikille kaikesta huolimatta vaiheisiinne ja toivotaan kaikille hyviä onnen tuulia ja erityisesti niille joilla on esikoinen yrityksessä!!! Paljon tsemppiä kaikille!!!
 
vierailija
Nato täällä harmaana huutelee, että tiedän tasan tarkkaan miltä susta tuntuu! Meillekkin kävi 2 kertaa noin, olimme siis jo matkalla pitkän matkan vuoksi, töistä vapaat jne pyydetty kunnes tulee se maailman kamalin soitto.

Tapaaminen olisi minustakin kiva, mutta kaikki taitaa olla pk-seudulla. Minäkin olen avoimesti lapsettomuudesta puhunut, mutta en tiedä ketään toista joka näitä hoitoja tarpoisi. Ollaan varmaan sitten ne ainoat epäonniset. Tai siltä se ainakin tuntuu..

Tosta kertomisesta lähipiirille, me avauduttiin tästä kipeästä asiasta vuonna 2019. Siihen saakka oltiin hillottu jostain syystä tätä asiaa (vuodesta 2016). Kun siitä alkoi puhumaan ääneen, jokin valtava taakka HELPOTTI harteilta. Vaikka ymmärrystä ei varsinaisesti olisikaan asiasta niin silti ihmisten empaattisuus ja ymmärrys itkuihin helpotti 100%.
En tiedä vieläkään miks me oltiin niin kauan vaiti asiasta.

Aurinkoisia ajatuksia päiviinne!
Kommentoin nyt vasta tätä vanhaa kommenttiasi @Nato

Siis ihan kauheeta että kahteen kertaan olet tuollaiseen tilanteeseen joutunut, siis siihen puheluun, ihan tulee suru puolestasi :-( Yhden kerran vielä voi jotenkin pärjätä kun sitä yrittää toivoa että niin ei kävisi uudestaan mutta että kahdesti :-( Mutta onko sinulla käynyt siis onnekkaasti sittemmin että olet lapsen saanut?

Joo jännä kyllä toi kun ei ketään lapsettomia tule vastaan vaikka asiasta kuinka puhuu

Tuosta läheisille kertomisesta, ymmärrän hyvin ja on ihanaa että olet kokenut kertomisen hyväksi asiaksi. Itse koin vähän erilailla, olen siis kertonut asiasta aina hyvin avoimesti kaikille ei-läheisille mutta läheisille en koska olisin kokenut sen kyselyn ja mahdollisen heidän odotuksen ja surun raskaaksi jo muutenkin epätoivoisessa elämäntilanteessa. Muutamalle kaverille kerroin mutta en kokenut että olisivat yhtään ymmärtäneet, jotenkin tuntui että olivat vaikeina eivätkä sitten enää puhuneet asiasta mitenkään. Toinen totesi ”ensikommenteista jälkeen lohduttava että ”Niin no elämässä on kuitenkin asioita joita ei voi muuttaa niin sitten ne on vaan hyväksyttävä”. Siis että munkin pitäisi vaan hyväksyä se lapsettomuus, olin silloin juuri ekan ivf:n läpikäynyt.
Sittemmin lapsen saatuani olen kertonut myös läheisille, perheenjäsenille, mutta oikeastaan kadun sitä vaikka sinänsä ihan ymmärrystä olen osakseni saanut mutta silti, mua jotenkin ärsyttää se kysely ja kaikki ja se kuitenkin se ymmärtämättömyys että eivät ymmärrä vaikka yrittävät kyllä :-D Kun ei tätä kokemuksen laajuutta ja syvyyttä kai voi ymmärtää jos ei ole itse kokenut tai ainakin tosi harva voi.
 
  • Tykkää
Reactions: Emmelie75
vierailijaKarhurouvanen
Sellaisen asian vielä sanon ennen kuin lähden iltakahveja keittelemään että ehdottaisin sitä tapaamista, kuka lähtisi tapaamiseen vaikka nyt toukokuussa :)? Meille sopisi tapaaminen pk-seudulla, Tampereella, Turussa, Lahdessa, paikoissa minne pääsee junalla suht nopeasti pk-seudulta :)
 
@Sinisilmät Ai sulle siirretäänkin se teiän ihana pakasteblasto ensi viikolla Paljon paljon onnensäteitä!!!
@Kissanmallas piti sun tähän varmaan merkata mutta ei se mitään!

On sullakin Karhurouvanen ollu kyllä tosi rankka tie ja siis TODELLA ärsyttävää tollanen et luvataan soittaa, mutta ei sitten soiteta.
Se kyllä kunnallisen hoidoissa on vähän ikävää ettei ole ns niin tärkeä kuin ehkä yksityisellä. Täällä pohjoisessa on onneks sellanen appi minkä kautta klinikkaan saa sujt hyvin yhteyden mut itekki jouduin vähän avautuun viimeks lääkärille eräästä hoitajasta ku on vähä tyly luonteinen et ku vaikeiden asioiden kans tuolla painii ja voi olla monenlaisia traumoja takana nii vois vähä olla ymmärtäväisempää välillä se palvelu. Mut lääkärit on kyl ollu tosi ihania ainakin meidän klinikalla.

Toivotaan että pääset pian pas ja tärppi kävisi!

Mää jouduin hakeen tänään penisiliinikuurin kun tulehusarvot oli taas noussu ja ei meinaa tauti lähtä millään, mutta ilmeisesti siitäkään ei pitäisi olla alkiolle haittaa.

Pieniä vihlovia tuntemuksia tulee aina välillä mut muuten lähes oireetonta edelleen. Huomenna testailen viikko digin vielä mut muuten yritän olla luottavaisin mielin. Ainakin itteä helpotti aamuinen normitesti ku viivat pärähti semmosta vauhtia siihen ettei vois ees uskoa vuosien tihrustelun ja tikkujen kääntelyn jälkeen et ne nuin vaa 10s aikana siihen pärähtää 🤣
 

Yhteistyössä