Hei,
Kaipa se on tänne esittäydyttävä kun puolison kanssa tehtiin päätös lähtee IVF, eli ihan alkutaipaleella ollaan. Vasta ensikäynti takana ja parin päivän pohdiskelut, lähdetäänkö tähän vuoristorataan ja todettiin että eipä sitten tarvitse katua jos jokaista kiveä ei käännetty. Ikä alkaa tulla vastaan joten julkinen ei enää hoitoja tarjoa ja yksityiselle suoraan.
hoitosuunnitelman mukaan käsitin että lähdettäisi suoraan isosti eli lääkkeellisellä kierrolla. Se mulle jäi vähän epäselväksi että kauanko tossa koko hommassa menee siihen, että alkio siirretään. Onko se tavallaan normaalin kierron verran eli kun on merkattu että synarela alotetaan seuraavien menkkojen alotuspäivästä? Ajotuksella on siksi väliä kun oltiin toukokuulle kerity varata reissu niin eihän sillon mitään punktioo pysty tekee jos sattuu just siihen. Ja oliko täällä ketään kuka on käyttänyt alkiotutkimusta (PGT/PGS), tai ylipäätään mietteitä siitä? Tosi kallishan se on mutta yksi keskemeno tekis taas varmaan 3 kk tauon ja aika tikittää.
koko keskustelun kahlasin läpi ja ootte te kyllä mieletömiä naisia, hatun nosto jokaiselle joka näitä hoitoja käy läpi ja ihanaa lukea myös onnistumisista. Omat fiilikset lähinnä varoivaisen toiveikkaat mutta silti kauhunsekaiset... Ja jos täällä jo onnistuneet vielä lueskelee ja kirjottelee niin kiinnostaisi tietää että missä iässä onnistui ja monesko kierros.
Tervetuloa mukaan keskusteluun
nopsa vastaus tuohon PGT- asiaan…
Minulle tehtiin viime syksynä alkiodiagnostiikka 2:lle blastolle. 3 blastoa tuli kaikenkaikkiaan. Ensimmäinen blasto siirrettiin ilman diagnostiikkaa, kun en malttanut odottaa tuloksia ja en halunnut, että sitä sörkitään yhtään. Oli siis ensimmäisenä blastokystivaiheen saavuttanut, enkä tiennyt tuleeko blastoja enempää. Raskauduin kyllä tästä siirrosta, mutta tuli km vkolla 7. Nämä kaksi muuta blastoa todettiin tutkimuksissa siirtokelvottomiksi:-( Vältyin siis kahdelta turhalta siirrolta, jotka todennäköisimmin olisivat myös menneet kesken joka tapauksessa.
Voin siis suositella PGT/PGS, jos ikää jo reilusti yli 40v. Minä olin tuohon aikaan 44v. Muutaman blaston alkiodiagnostiikka tulee jopa halvemmaksi, kuin turhat Pas:t ja lääkkeet yms. Sekä tietysti henkinen kolaus jonka km aiheuttaa:-(
Oma mielipide on, että jos ikää on vasta noin 40-42v ja muut arvot suht hyviä, esim AMH, niin alkiodiagnostiikka ei niin välttämätön.
Minulle vielä klinikalta lääkäri sanoi, että iässäni tarvitaan noin 15 blastoa, joista voisi yksi olla normaali ja toisi vauvan. Tämä tarkoittaisi noin kolmea IVF -hoitoa. Mutta tämähän vain tilastoa eli peukut pystyssä ja peitto heilumaan
Tsemppiä kaikille!