IVF/ICSI-hoidoissa oleville/sinne joutuville

Hei ihmiset, tiedättekö onki Dextrassa jotain kesäsulkuja jne.? Entä tekevätkö punktioita lauantaisin? Meillä nyt hoidot jäissä taas, liikaa tartuntoja täällä eikä vaan jaksa kun klinikka ei vaan tunnu jotenkin hyvältä... Mietitty jopa Suomeen tuloa hoitoihin mutta siinä on omat käytännön ongelmansa...
 
@Nato Minä oon kyllä näkevinäni tuossa jotain... Mulla näkyi ihan alussa paremmin iltapissasta kuin aamupissasta, kuten monella muullakin. Testaapa vielä illalla ;)

@Lumitalvi Tosi hyvät lukemat!

Mulla fiilikset menee ihan hirveetä vuoristorataa. Välillä oon varma että kaikki on hyvin, ja taas toisena hetkenä ihan varma että kaikki on huonosti. Mietin kyllä ihan käytännön puolta sen huomisen kanssa. Jos tulee huonoja uutisia, ja joudun ottamaan jotkut tyhjennyspillerit, niin mitä helvettiä mä sitten teen? Varmaan pakko mennä johonkin hotelliin päiväks keskenmenoa saamaan. Jos tulee hirveet kivut ja vuodan tuntikaupalla kylppärissä niin tyttöhän säikähtää ihan puolikuoliaaksi.

Kovin on oireetonta edelleen. Väsymys kyllä painaa, mutta voi johtua ihan siitäkin että alan olla niin väsynyt tähän koronaan ja kaikkeen sen aiheuttamaan paskaan ja loputtomiin epäergonomisiin etätöihin. Ilmaa on vatsassa etenkin aamuisin, joka on kyllä vähän hassu oire. Huonovointisuutta ei ole. Vuoto on ollut vähenemään päin vikat kolme päivää. Olen alkanut tehdä niin, että Cyclogestin laittamisen jälkeen makaan jalat kohotettuna 15-20min, ettei lääke valu niin nopeasti ulos. Vuoto alkoi vähentyä kun aloin tehdä näin. Voi tietty olla ihan sattumaakin, tai sitten mulla oli uhkaava km (tai toteutunut kkm) jos ei ihan progesteronimäärä oo ollut riittävä. Sitä ei ole nyt testattu siirron jälkeen.

6+3
 
Iltatesti.
Sama, kuin aiemmin-näyttää että ois viivaa ja sitten ei näytäkkään. Fiilikset ihan 50-60.
Huomenna en tee aamusta testiä vaan odotan suosiolla iltaan. Ja haen kaupasta lisää testejä..

https://aijaa.com/HXVr07
Seurailen teän juttuja, kun aiemmin täällä tuli kirjoiteltua. Halusin vain tuohon testi asiaan sanoa. Olen siis labrassa töissä ja kaikissa näissä liuskatesteissä alussa, kun neste menee läpi, testi näyttää positiiviselta. Sen vuoksi testit tulkitaan aina sen ohjeen mukaan esimerkiksi 5min kuluttua eli kun testi on täysin kuiva. En halua mitenkään lannistaa tällä infolla kuitenkaan, toivottavasti se positiivinen sieltä tulee <3
 
  • Tykkää
Reactions: Tupsuli
Kommentoin nyt ihan pelkkää omanapaa, kun tilanne on meillä tällä hetkellä vaikea, nimittäin 3-vuotiaamme joutui akuutin suoliongelman takia sairaalaan lauantaina ja täällä ollaan edelleen eikä loppua näy. Hätä on hirmuinen ja lapsi kärsii kaikista epämiellyttävistä hoitotoimista, letkuista, pelosta ja kivusta eikä ymmärrä yhtään miksi tämä kaikki tapahtuu. Olen ihan sekaisin pelosta itsekin. Sen takia nämä lapsettomuushoidot ovat olleet mielessä vähemmän kuin normaalisti, vaikka nekin edelleen tuovat stressiä, varsinkin kun ei ihan superhyvin mene sillä saralla.

Tästä viimeisimmästä hoidosta saatiin loppujen lopuksi pakkaseen vain 1 blasto ja sekin pakastettiin vasta tänään 7 päivän ikäisenä, eli sillä on huonommat onnistumistodennäköisyydet kuin 5 tai 6 päivän blastoilla. Onneksi saatiin kuitenkin edes 1. Se luteaalivaiheen stimulaatio eli 3 päivää punktiosta aloitettu stimulaatio ei onnistunut, eilen oli folliultra (siis 6 päivää punktiosta) ja siellä näkyi lähinnä isohkoja uudelleen nesteellä täyttyneitä vanhoja folleja, ei mitään lupaavaa uutta nousemassa ja näin ollen tämä yritys keskeytettiin. Sovittiin uusi käynti 12.2. ja katsotaan pääsisikö silloin aloittamaan uutta hoitokierrosta. Mietin että jos nyt helmikuussa pystyisi tekemään yhden ja vielä maalis-huhtikuun vaihteessa yhden, niin sitten voitaisiin saada kerättyä yhteensä muutama alkio pakkaseen. Huhtikuussa täytän 46, jonka jälkeen uusia munasolukeräyksiä ei enää tehdä. Todella epävarmaa kuitenkin on, että tuleeko edes yhtään blastoa per hoitokierros, nyt juuri ja juuri saatiin 1 hidas. Jos saisi kahdella kierroksella vielä yhden per kierros, niin sitten olisi kolme siirtoyritystä luvassa.

Nyt keskityn sairaaseen lapseen, seuraava kerta kun lapsettomuushoitokysymyksiin on tarkoitus palata on se vastaanotto 12.2. En luultavasti lähiaikoina paljon kirjoittele, mutta seuraan juttujanne ja pidän peukkuja ihan jokaiselle!
 
Tsemppiä @Katti75 , toivottavasti sun lapsen vointi pian paranee ja pääsette kotiin <3 Ja tsemppiä viime hetken keräyksiin, toivottavasti noista sitten joku tois vielä sisaruksen pienille. <3
Onnea @marrasmai !!! On nämä vuodot kyllä hirveitä, mutta niin moni sintti siellä on sitten sinnitellyt ja kyydissä pysynyt! Mulla kans lugejen kanssa pysymisongelmaa, oon välillä laittanut ylimääräisiä varsinkin siinä alussa kun tuntu että se kapseli esim ihan sellaisenaan tuli ulos...
@Nato testailuists kuvia oottelen...
 
@Katti75: tsemppiä sinne pienelle potilaalle. Toivottavasti pääsette nopeasti takaisin normielämään.

@marrasmai : mahtavaa kuulla että katkarapu siellä köllöttelee masussa hyvävointisena❤
Joo noi tukilääkkeet on rasittavia. Cyclogest meinaa valua pois jos ei ole vaakatasossa. Mulla ei oo koskaan mahista työaamuna jäädä makoilemaan. Kyllä mä uskon että sitä riittävästi sinne kuitenjää koska sulaa nopeasti. Lisäksi ne aiheuttaa limakalvon ärsytystä.

Nyt alkaa testit polttelemaan kaapissa vähän turhan paljon. Lupasin itselleni että testaan vasta loppuviikosta....lasketaanko keskiviikko loppuviikoksi . Nyt olis siis pp10.Jotenkin haluaa lykätä testausta koska ei halua kohdata totuutta jos se onkin nega.
 
Oi @Katti75 pikkuiselle pikaista paranemista ja jaksamista koko perheelle myllerryksessä! On ihan hirvittävää katsoa, kun oma lapsi sairastaa pahasti!

@marrasmai lämpöiset onnittelut pienestä katkaravusta, ihanaa!

Minä elelen täällä aallonpohjalla tällä hetkellä ja tänä päivänä, hullua mitä vuoristorataa tämä onkaan. Kirjoittelin jo tuohon toiseen ketjuun näistä fiiliksistä ja masennuksen oireista, tekee tiukkaa olla.
Menkkaolot alkoivat yöllä ja ruskeaa vuotoa tuli vähän. Edelleenkään ei mitään raskausoireita, ei pienintäkään eikä olokaan ole onnistunut. Se ihana ensimmäinen viikko siirron jälkeen on parasta aikaa, kun olo on toiveikas ja uskova.
Sitten sieltä tämmöiset pilviveikot tippuu naama edellä maahan eikä kukaan ole ottamassa koppia.

Tein siis testin, ja se on negatiivinen. PC:n testiin tosiaan tulee se viivanpaikka jonka näkee kääntelemällä ja vääntelemällä, mutta haamun näkee ilman testintiiraustelinettäkin ja läpivalaisulaitteita. Mutta ei ole haamua, on vain kylmä valkoinen nega.

Mua vähän vielä takaraivossa kutkuttaa ajatus kun @Sabriiiina sanoi, että sai plussan vasta virallisen PP:n jälkeen, mutten usko kyllä oikeasti siihenkään, mutta mieli yrittää pitää näistä rippeistä kiinni kynsinhampain.

Soitin tänään paikalliseen naistentautien osastolle ja kerroin sinne, että pakkanen on tyhjä, mieli on tyhjä ja mitä me nyt tehdään, minne me mennään, alkaako kaikki alusta eli odotus n.8kk ennen punktiota jne. Hoitaja ei osannut sanoa mitään. Sanoi, että laittaa lääkärille tästä kyselyn ja jos heiltä ei kuulu mitään, niin "soittele sitten perään" ja moikkuli moi.

Ja minä itkin. Niin kovin, että ihan kurkkuun sattui. Itkin tätä helvetillistä epäonneamme näissä hoidoissa ja sitä, ettei ole ketään kelle soittaa - ei ketään. On vain tämä palsta. Kun musta edelleen tuntuu, että me ollaan jouduttu tämmöiseen välikäteen tässä asiassa kun paikkakunnilta on karsittu terveyspalveluita ja ollaan muualta muuttaneita. Ja kyllähän mä tiedän, ettei henkilökuntaa kiinnosta yhtään kuka sinä olet ja oletko itkenyt pääsi irti vai ei. Ne vaan tekee massana tätä työtä, yksi asiakas kerrallaan niinkuin jossain kelassa.

Ikävä tosiasia. Mä oon ihan kamalan hukassa nyt ja aallon pohjalla. Pari päivää sitten olin siellä pumpulipilvessä tiluleiraamassa että "kyllähän tästä blastosta vauva tehdään". Ja näin sitä sitten tullaan kovaa alas. Elämä on.
 
vierailijaTupsuli
Voi @Nato oon niin pahoillani teidän puolesta <3 Oletteko harkinneet, olisiko teillä mahdollisuuksia yksityispuolelle? Esim. täällä Oulussa on hyvä Felicitas, huomasin tuolta toiselta ketjulta, että teillä on joka suuntaan sama matka. Yksityispuolella saa kyllä sata kertaa parempaa palvelua ja myös sitä psyykkistä tukea. Että jos tekisitten vaikka yhden iVF:n Oulussa, ja jonottaisitte sitten julkiselle, esim. KYS:n? En tiedä onko Kuopiossa yksityisiä klinikoista. Oulussa on myös uusi, Gynova, se on paikallinen yritys, ja sen ovat perustaneet entisen Väestöliiton lääkärit, olen kuullut, että se on kiva paikka, lääkärit on todella kokeneita. Olen käynyt usealla lääkärillä aikoinaan Väestöliitossa, jotka nyt ovat Gynovassa ja ovat todella taitavia, kokeneita ja ihania persoonia. Musta tuntuu, että te tarvitsette nyt sekä asiantuntemusta, että toivon ja uskon valamista hoitojen onnistumiselle. En sano, että yksityispuolella olis automaattisesti laadukkaampaa, mutta se myönteinen ilmapiiri, aikataulujen ja hoitojen sopiminen yksilöllisesti ja potilaslähtöinen kohtelu on aivan omaa luokkaansa ja luo toivoa onnistumiselle. Hoidosta saa myös yleensä kela-korvauksen. Ja nyt alkuvuodesta saatte maksukaton lääkkeistä täyteen niin lääkkeet on sitten edullisia koko loppuvuoden. Olisko teillä mahkuja esim. yhteen hoitoon yksityisellä? Mä uskon teidän onnistumiseen. <3
 
  • Rakkaus
Reactions: Nato
vierailijaTupsuli
Hoitoihin vaikuttaa muuten tosi paljon lääkärin kokemuksen tai taitojen lisäksi se labran henkilökunta. Eli solubiologi ja ne laitteet, tekniikka ja taidot. En Väestöliitossa/Felicitaksessa on ollut iät ja ajat ne samat biologit, uudet hyvät laitteet ja uusimmat pakastusmenetelmät. Mä uskon, että silläkin on merkitystä, kuka niitä palleroita siellä siellä hoivailee ja käsittelee. Esim. ICSI:ssa kokemus määrää, miten ne siittiöt valitaan ja laitetaan soluihin. Kannattaa ehdottomasti sekin kortti kääntää, jos mahdollista.
 
Kiitos tupsuli tuhannesti <3

Yksityinen olisi lähempänä kun nuo yliopistosairaalat, mutta meillä on suurena ongelmana talous joka on aika täpärällä jo nyt. Se on vain ja ainoastaan se syy, miks me ei olla jo inisemässä yksityisen ovilla.

Lähetin muuten Felicitakseen/Mehiläiseen viestiä, että tietääkö he miksi paikallinen sairaanhoitopiiri ei myönnä maksusitoumuksia kuulemma sinne, että tulokset ovat sen verran huonot ja pitääkö tämä paikkansa? Sillä mitään aitoja prosentteja onnistumisistahan ei ole julkaistu missään!
Ainoa fakta, jonka löysin oli väitöstutkimus lapsettomuushoitoja sivuten KYSsistä, jossa oli noin 45% onnistuminen kahden vuoden otannassa + muut muuttujat.

Yrittäjänä minua ainakin kiinnostaisi jos minun yritystoimintani olisi tietämättäni leimattu jotenkin huonoksi ja siksi sitä ei tuettaisi eikä oikeita perusteita olisi. Vähän kuin tämä asfalttikartelli mikä tässä taannoin oli framella aika lailla. Saa nähdä soittaako Mehiläisestä joku ja kysyy, että "anteeks mitä?!".
 
@marrasmai kovasti jännitin puolestasi ja ihana kuulla että kaikki on hyvin! Onnea! :love:

@Katti75 toivottavasti lapsesi vointi paranee pian. Kurjaa kun pieni joutui sairaalaan. Voimia sinulle! Toivottavasti saat seuraavassa punktiossa hyvälaatuise ja suuren saaliin.

@Nato, harmi jos ei viimeinen alkio tärpännyt. Kovasti toivoin parempaa onnea kaiken kokemasi jälkeen, olisit niin ansainnut sen. Toivottavasti sieltä soittelevat sinulle pian uudesta hoidosta. Tai vielä enemmän toivon, että saisitte maksusitoumuksen yksityiselle puolelle. Tsemppiä!

@Jeppis83 levottomien piinailijoiden loppuviikkohan alkaa jo keskiviikkona. :D Itsekin mietin tätä ihan samaa. Ja testasin tänään.

Testasin siis tänään ja nega tuli. Vielä ei ollut varsinainen testipäivä, kun tukilääkkeenä oli testissä mahdollisesti positiivisena näkyvä lääke (gonadotropiinia), jonka haihtumista piti odottaa vielä 4 päivää. Mutta kun testi oli nyt nega, niin ei kai se voi tästä enää positiiviseksi odottamalla muuttua. PP 14 oli siis tänään. Yleensä ennen testipäivää on ollut jo muutaman päivän menkkakipuja, mutta nyt ei ole ollut muuta kuin pientä tiputtelua pari päivää sitten ja sitäkin kesti vain muutaman tunnin (=outoa). En tiedä vaikuttaako uudet tukilääkkeet tuntemuksiin ja tiputteluun tai onko nyt vain muusta syystä poikkeuksellinen kierto. Muutenkin on ihan erilainen (hyvä) olo ja välillä alavatsalla tuntuu pieniä muljahteluja. En olisi uskonut että tuli nega. Lääkkeet piti lopettaa vasta varsinaisena testipäivänä, mutta lopettaisinko ne jo nyt... Huomenna kysyn lääkärin mielipidettä varmuuden vuoksi. Tosi tyhmä tilanne. En osannut olla edes kovin harmissani tällä kerralla.:rolleyes:
 
Oih @MammaMimosa ! Etkös sä pari pv sitten testannut ja pregnyl oli häviämässä? Ja sitten ne vihlaisut sun muut tutut oireet?
Toivotaan parasta, hurjasti tsemppiä - viivahan siellä häämöttää <3
Juu maanantaina aamulla oli aivan hailura haamu, eilen aikalailla blankko. Mutta nyt en testannut ihan aamupissasta vaan aamupäivän. Vielä kun jaksais muutaman päivän odotella, lähteekö vahvistumaan vai häipyykö pois.

Tsemppiä paljon teille tärkeisiin päätöksiin @Nato ❤ Mulla kokemusta julkisesta ja yksityisestä puolesta ja kyllä hyvä yksityinen klinikka on ihan eri asia kuin yliopistosairaala. Tuntuu että saa yksilöllisempää kohtelua ja meillä hurjan paljon parempi tulos myös hedelmöittymisessä yksityisellä. Ja siis emme maksa omasta taskusta (vielä) vaan toinen julkisen puolen tarjoama hoito menossa maksusitoumuksella.
 
vierailija
Kiitos tupsuli tuhannesti <3

Yksityinen olisi lähempänä kun nuo yliopistosairaalat, mutta meillä on suurena ongelmana talous joka on aika täpärällä jo nyt. Se on vain ja ainoastaan se syy, miks me ei olla jo inisemässä yksityisen ovilla.

Lähetin muuten Felicitakseen/Mehiläiseen viestiä, että tietääkö he miksi paikallinen sairaanhoitopiiri ei myönnä maksusitoumuksia kuulemma sinne, että tulokset ovat sen verran huonot ja pitääkö tämä paikkansa? Sillä mitään aitoja prosentteja onnistumisistahan ei ole julkaistu missään!
Ainoa fakta, jonka löysin oli väitöstutkimus lapsettomuushoitoja sivuten KYSsistä, jossa oli noin 45% onnistuminen kahden vuoden otannassa + muut muuttujat.

Yrittäjänä minua ainakin kiinnostaisi jos minun yritystoimintani olisi tietämättäni leimattu jotenkin huonoksi ja siksi sitä ei tuettaisi eikä oikeita perusteita olisi. Vähän kuin tämä asfalttikartelli mikä tässä taannoin oli framella aika lailla. Saa nähdä soittaako Mehiläisestä joku ja kysyy, että "anteeks mitä?!".
Ulkopuolelta huutelen. Olen pahoillani negatiivisesta raskaustestistä, toivottavasti pääsette uuteen hoitoon pian!

THL seuraa kyllä kaikkia hedelmöityshoitoja ja niiden tuloksia, julkaistaan vuosittain yleisraporttina. Julkisesti ei kyllä klinikoiden nimiä kerrota, TAYS julkaissut pari vuotta sitten tällaisen uutisen https://www.tays.fi/fi-FI/Alkionsiirrot_onnistuvat_Taysissa_parhai(76021)
Todennäköisesti julkisen puolella yleisesti paremmat tulokset, koska hoidetaan nuorempia. Iso volyymi myös varmasti auttaa isojen klinikoiden labroja (TAYS, HUS, TYKS).
 
  • Tykkää
Reactions: Nato
Mahtavaa @marrasmai, että kaikki on hyvin! Ja @Katti75 kovasti tsemppiä pienen potilaan kanssa. @MammaMimosa selvä haamu! @PumpuliNumpuli, odota nyt sinne varsinaiseen testipäivään, se on varmaan ihan syytä vasta myöhemmin. @Jeppis83 peukkuja testailuun!

@Nato ennen kuin siirryttiin yksityiselle Felicitakseen, olin hoidoissa OYSissa. Kaikki ultrat ym. sain käytyä lähellä olevassa keskussairaalassa ja ainoastaan punktioon ja siirtoihin mentiin Ouluun. Samalla tavalla myös tuon yksityisen kanssa, eli pystyin edelleen käydä kaikki muut tässä lähellä. Minulle jäi OYSista hyvä kuva ja esim. lääkitystä vaihdettiin seuraaviin hoitoihin, kun tulosta ei tullut. Meillä hoitoihin pääsy eteni aika nopsaa (toukokuun lopussa laitettiin lähete ja eka hoito elokuussa) ja kun oli "päässyt sisälle", pystyi hoitoaikatauluihin jonkin verran myös vaikuttamaan. Halusin yhden hoidon siirtää pari kuukautta myöhemmäksi ja se ainakin onnistui. Toivottua tulostahan meille ei noissa hoidoissa kuitenkaan tullut.

Itsellä on ollut kipuja vasemmalla munasarjassa (toki kohdussakin) ja alkoi pelottamaan, että onko alkio jäänyt matkanvarrelle. Tänään sitten tarkistettiin tilanne ja kohdussa onneksi oli, vielä toki ihan pienenpieni. Ensi viikon perjantaina on virallinen varhaisultra. Pitäisi ehkä uskaltaa siirtyä tuonne plussanneiden puolelle mutta on vieläkin niin epävarma olo, mutta sehän toisaalta näyttää jatkuvan vaiheesta vaiheeseen.
 
Ihanaa @Lumitalvi että pikkuinen näkyi kohdussa, ihan oikeaan paikkaan tyyppi on osannut suunnistaa <3 Mä kävin kans 5+1 katsomassa vuodon takia pientä eikä syke vielä silloin näkynyt, mutta kuulemma muutoin näkymä oli kuten pitää. Kyllä sekin tieto helpottaa, että ei kohdunulkoinen ole. Mä annoin periksi ja hommasin dopplerin, ei hermo kestänyt enää :D Tänään lurahti taas vuotoa ihan yllättäen, en tiedä miksi. Ei onneksi kipuja tai tuntemuksia ollut. Vuoto suht niukkaa ja loppui jo. Jos se doppler auttaisi tässä stressin hallinnassa, aiemmin oon saanut sillä aikaisin kuulumaan ja hyvin aina löytänyt sykkeet, toki mulla oli sillon hyvä laite käytössä, nyt tilasin vähän erilaisen kun en raskinut (käytettynäkään) kovin kallista ostaa.
@MammaMimosa minusta näyttää hyvinkin siltä, että hcg siellä nousee :) Se Pregnylin häntä mikä mulla on esim. 8. päivänä näkynyt testissä ei todellakaan ole ollut noin selkeä, jospa siellä sitten huomenna jo vahvistuisi, laita meille kuvia tänne ihailtavaksi <3
 
  • Tykkää
Reactions: MammaMimosa
Ihanaa @Lumitalvi että pikkuinen näkyi kohdussa, ihan oikeaan paikkaan tyyppi on osannut suunnistaa <3 Mä kävin kans 5+1 katsomassa vuodon takia pientä eikä syke vielä silloin näkynyt, mutta kuulemma muutoin näkymä oli kuten pitää. Kyllä sekin tieto helpottaa, että ei kohdunulkoinen ole. Mä annoin periksi ja hommasin dopplerin, ei hermo kestänyt enää Tänään lurahti taas vuotoa ihan yllättäen, en tiedä miksi. Ei onneksi kipuja tai tuntemuksia ollut. Vuoto suht niukkaa ja loppui jo. Jos se doppler auttaisi tässä stressin hallinnassa, aiemmin oon saanut sillä aikaisin kuulumaan ja hyvin aina löytänyt sykkeet, toki mulla oli sillon hyvä laite käytössä, nyt tilasin vähän erilaisen kun en raskinut (käytettynäkään) kovin kallista ostaa.
@MammaMimosa minusta näyttää hyvinkin siltä, että hcg siellä nousee Se Pregnylin häntä mikä mulla on esim. 8. päivänä näkynyt testissä ei todellakaan ole ollut noin selkeä, jospa siellä sitten huomenna jo vahvistuisi, laita meille kuvia tänne ihailtavaksi <3
Kiitos @Tupsuli ❤ En vielä todellakaan uskalla ajatella mitään, mutta ihanasti tämä pitää toivoa yllä - olisipa sitten vain Pregnylin tekosia vielä :D Uutena "oireena" tänään alkanut jatkuva pissahätä.

Ihania uutisia @Tupsuli ja @Lumitalvi teillä pikkuisista ❤❤❤
 
@MammaMimosa mä laitan sulle yksityisesti viestiä jos osaan. Ois kiva kuulla lisää asiasta ja saada vaikka jotain vinkkejä. Kaikki tieto tervetullutta juuri nyt.

Ainiin, tiedosta puheenollen. Kertoisitteko vielä millä kaikella olette buustanneet itseänne ja kumppania punktiota varten? Meillä siis miehestä johtuva lapsettomuus, mutta mulle on tullut vuosia lisää ja kai minussakin jotain vikaa on, kun yksikään 7:stä alkiosta ei jakautunut/kuoli sulatuksessa ja tästä ei raskaus alkanut?

Laitelkaahan te muut niitä testikuvia mitä tutkailla/ihailla <3
 

Yhteistyössä