Isät ei halua tavata lapsiaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SeitsemänVuodenSelibaatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Just joo:
Et näköjään oikein ymmärrä lukemaasi. Koetan käyttää rautalankaa.

Eron tullessa tapaamisasioista jne mennään yhdessä sopimaan lastenvalvojan luokse. Jo siinä tilanteessa fiksut ja aikuiset vanhemmat yhdessä sopivat miten tapaamiset toteutuu jne.
Fiksut vanhemmat eivät tarvitse viranomaisia lastensa asioista sopimiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja SeitsemänVuodenSelibaatti:
Ei ole totta tämä... Kyllä lähivanhemmalla on aina tietty "etulyöntiasema".
Tähän peesi. Mulla lähihuoltajana olis ollut mahdollisuus kipittää lastenvalvojan luokse tekemään sopimus lapsen tapaamisesta. Isälleen joka toinen viikonloppu ja kesälomasta puolet. Normaali käytäntö. Se olisi saattanut olla mun etuni, mutta ei tosiaankaan junnun etu. Lastenvalvoja olisi kuitenkin hyväksyen nyökytellyt päätään eikä tippaakaan välittänyt lapsen edusta.

Kuule. Ei niitä lastenvalvojia yleensäkään ottaen kiinnosta lapsen etu mitä näihin tapaamissopimuksiin tulee JOS sitä ei erikseen pyydetä.
Tiedänpä nimittäin etäisän, joka ei ole tavannut alle kouluikäisiä lapsiaan kahteen vuoteen ja sitä ennenkin vain kerran vuodessa. Ja yhtenä kauniina päivänä isukki marssi lastenvalvojalle, jossa sitten kyhäsi sopimuksen jossa mm. vaati lapsia luokseen joka joulu, kesälomilla kuukauden tai niin kauan kuin lapset tahtoo jnejnejne. Onko tässä kyseessä _lasten etu_ kun heille isä käytännössä on täysin vieras ihminen? Ja ei, lähivanhempi ei estänyt yhtäkään tapaamista vaan tää isukki ihan itse perui aina kaikki tulonsa päivää ennen.

Alkuperäinen kirjoittaja Etana Elli:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:

Estit siis isää tapaamasta (edes) poikaansa? Vaikka isä olisi halunnut? Et sitten ajatellut että isä tunsi pystyvänsä olemaan pojalle enemmän ja tarjoamaan miehen mallin mutta tunsi itsensä epävarmaksi tytön kasvatuksessa. Ja katsoit että sinulla on oikeus estää isältä edes pojan tapaaminen?

Kyllähän jokainen ihminen joka vähänkään ajattelee aivoillaan, tajuaa kuinka pahalta lapsesta tuntuu, jos isä hakee veljen viikonloppukylään tms. mutta itseä ei haeta koskaan. Eikä ole kiva tilanne veljellekään.

Ja todellakin, kyllä sen isän pitäisi opetella kestämään oma epävarmuutensa tms. ongelmansa tyttären kanssa, eikä niin päin että tyttären tulee opetella kestämään hylätyksi tuleminen.

ihan juuri näin!hitoo mua ällöttää nää tyypit jotka rupee omia jälkeläisiään kohtelemaan täysin eriarvoisesti!kaverin faija aikoinaan otti aina kaverin luokseen, mutta ei kaverin veljeä, omaa poikaansa. kaveri totesi että poti siitä aina ja vieläkin huonoa omaatuntoa. eikä veljeänsä tänä päivänä kiinnosta heidän faija ollenkaan, miksköhän?
sama mun ukon vanhemmat. ukon tyttö on kyllä niin hellitelty ja suosittu, mutta poika saa jäädä rannalle ruikuttamaan. tämä tuleva lapsenlapsi heitä ei vois vähempää kiinnostaa.

Eron tullessa tapaamisasioista jne mennään yhdessä sopimaan lastenvalvojan luokse. Jo siinä tilanteessa fiksut ja aikuiset vanhemmat yhdessä sopivat miten tapaamiset toteutuu jne.

mutta fiksut vanhemmat hakevat sen avun jos ei ole mahdollisuuksia sovussa niitä sopia.

Alkuperäinen kirjoittaja Kysyn vaan:
Kuule. Ei niitä lastenvalvojia yleensäkään ottaen kiinnosta lapsen etu mitä näihin tapaamissopimuksiin tulee JOS sitä ei erikseen pyydetä.
Tiedänpä nimittäin etäisän, joka ei ole tavannut alle kouluikäisiä lapsiaan kahteen vuoteen ja sitä ennenkin vain kerran vuodessa. Ja yhtenä kauniina päivänä isukki marssi lastenvalvojalle, jossa sitten kyhäsi sopimuksen jossa mm. vaati lapsia luokseen joka joulu, kesälomilla kuukauden tai niin kauan kuin lapset tahtoo jnejnejne. Onko tässä kyseessä _lasten etu_ kun heille isä käytännössä on täysin vieras ihminen? Ja ei, lähivanhempi ei estänyt yhtäkään tapaamista vaan tää isukki ihan itse perui aina kaikki tulonsa päivää ennen.
Olen täysin samaa mieltä tuosta, että lastenvalvojia ei kiinnosta lapsen etu. Senpä takia lastenvalvoja ei edes tiedä, että en ole yli 15 vuoteen enää hässinyt poikani isän kanssa. Lastenvalvojat ovat riitaisia vanhempia ja heidän mielihalujaan varten, ei lasta varten.

Mun eksäni tekee tuota samaa. Kaksi lasta, joista vanhin on se johon pitää yhteyttä ja jolle ostaa synttärilahjan. Nuorin ei saa koskaan mitään, ei ole koskaan saanutkaan. Ei puhuis edes puhelimessa nuorimman kanssa, jos en ensin antais puhelinta tälle nuorimmalle. Tässä päivänä eräänä nuorimmainen sitten kysyikin puhelimessa isältään, että mikset sinä isi koskaan osta mulle synttärilahjaa mutta isolle veljelle aina.
Eikä ole edes sukupuolikysymys tämä. Molemmat poikia.

mutta fiksut vanhemmat hakevat sen avun jos ei ole mahdollisuuksia sovussa niitä sopia.

Ja viranomaiset pääsäätmtöisesti katsovat että äiti on oletusarvoisesti parempi lähivanhempi?

Ja viranomaiset pääsäätmtöisesti katsovat että äiti on oletusarvoisesti parempi lähivanhempi?

Vanhemmat päättävät _KESKENÄÄN_ kumpi on etä- ja kumpi on lähi.

Jos tähän ei kyetä, asia riitaantuu ja siinä tapauksessa asia menee oikeuden päätettäväksi.
Ei siinä kuule ihan hatusta vedellä näitä asioita.

Mekin muutettiin lasten kanssa 150km päähän lasten isästä.
Ei ne tapaamiset onnistunut sielläkään, ja ei tullut tekemään sopimusta vaikka oli aika varattuna. Päätti olla lapselinen jotta en saisi yksinhuoltajuutta. Silti ei ite lapsia tavannut. No onneks oikeus sen mulle antoi ilman ongelmia.
Eipä edelleenkään ole tullut synttärikortteja edes lapsille siltä. ( no ei siinä alkavat jo lapset muutenkin unohtamaan koko ukon ja ihan hyvä, koska siitä ei isäks ollut )
Ja niin on sillä mua edellisestä liitosta myös 1 lapsi.. ja mun jälkeen olevasta suhteesta myös.. ja ties kuin monta muutakin josta se ei edes tiiä. :$ koko ukko.

Olen täysin samaa mieltä tuosta, että lastenvalvojia ei kiinnosta lapsen etu. Senpä takia lastenvalvoja ei edes tiedä, että en ole yli 15 vuoteen enää hässinyt poikani isän kanssa. Lastenvalvojat ovat riitaisia vanhempia ja heidän mielihalujaan varten, ei lasta varten.

mä olen erimieltä. meillä lastenvalvoja teki selväksi sen ettei siellä meidän sotkuja selvitä vaan sovitaan lasten asiat. meillä ei myöskään tapaamissopimusta tehty sen mukaan mitä minä tai ex halusi vaan kumpikin esitti toiveensa ja niistä kasattiin sellainen puolivälin ratkaisu. meillä lastenvalvoja on auttanut saamaan apua kun uuvuin että lapsillakin olisi hyvä olla jne. lastenvalvoja yritti ohjata meitä perheneuolaan että saataisiin välit toimiviksi ja se helpottaisi myös niitä lasten asioita.

Fiksut vanhemmat kykenevät sopimaan asioista keskenäänkin. Toki on hyvä, jos hakee ulkopuolista apua, kun ei ilman sitäkään saa asioita sovittua.

Mä olen eroja seurannut vuosien myötä useitakin. Lähes aina sinne lastenvalvojalle mennään "minäminäminä"-ajatuksella. Niin äidit kuin isätkin. Yhden hyvän ystävän olen jo karkoittanutkin elämästäni kysymällä: "et sitten ole vaivautunut ajattelemaan lastasi?"

Fiksut vanhemmat kykenevät sopimaan asioista keskenäänkin. Toki on hyvä, jos hakee ulkopuolista apua, kun ei ilman sitäkään saa asioita sovittua.

Mä olen eroja seurannut vuosien myötä useitakin. Lähes aina sinne lastenvalvojalle mennään "minäminäminä"-ajatuksella. Niin äidit kuin isätkin. Yhden hyvän ystävän olen jo karkoittanutkin elämästäni kysymällä: "et sitten ole vaivautunut ajattelemaan lastasi?"

eli suurin osa eroavista vanhemmista ovat tyhmiä. teillä on hommat hoitunut hyvin.. ihanteellisesti melkein. harvalla se vaan noin onnistuu. usein siihen eroon liittyy niin paljon tunteita että asiat mutkistuu. aika moni sitäpaitsi luulee että ne asiat täytyy sopia lastenvalvojan luona. minä olen ihan tyytyväinen siihen että meillä ne paperit on siellä tehty.. ihan siksikin että sain elatuksen kaupungin kautta kun ex jätti ne maksamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja tripod:
Fiksut vanhemmat eivät tarvitse viranomaisia lastensa asioista sopimiseen

Fiksut vanhemmat eivät eroa - näistä kuvioista on fiksuus kaukana.

niin. aina vaan ei niihin voi itse vaikuttaa.

mitäs jos sä seitsemän vuoden selibaatti soittasit, vaikka ihan nimettömänä, lastenvalvojalle ja purkaisit hänelle tätä tilannetta? kysyisit neuvoa jne?...
sä olet hokenut että teillä hyvä avioliitto vaimon kanssa muuten paitsi seksin suhteen, mutta ei se musta siltä vaikuta kun sä viesti toisen jälkeen pelkäät että ex vie sulta lapset. siis eihän tollanen liitto voi olla hyvä, eihän? musta tuntuu, oikase jos oon väärässä, että henkistä väkivaltaa teiän himasta löytyy monen vuoden takaa jo.
soita nyt tosiaan jollekkin ammattilaiselle ja puhu heidän kanssa.ei tää kaksplussalla viikosta toiseen samasta aiheesta määkyminen vie sun asiaas mihkään.ja tämä neuvo kaikella hyvällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rautalankaa:

Jos tähän ei kyetä, asia riitaantuu ja siinä tapauksessa asia menee oikeuden päätettäväksi.

Ja kun asiaa menee oikeuden päätettäväksi niin oikeus lähes poikkeuksetta päättää sosiaaliviranomaisen suosituksen mukaisesti lähivanhemman. Ja sosiaaliviranomainen pääsääntöisesti vetää hatusta että äiti on parempi lähivanhempi?

mutta ihmettelen kyllä suuresti jos joku pitää lapsien etuna sitä että isä tapaa lapsista niitä keitä haluaa?? :o

Niin. Itse tapaisin kyllä molempia jos nyt erota uskallan lasten menettämisen pelosta. Mutta miesten ajatusmaailmaa tietävänä voin hyvin kuvitella että isä joka on ns perinteinen mies tulee paremmin toimeen pojan kanssa lätkämatsissa kuin tytön kanssa pitsinnypläyskurssilla. Ja jos isä edes näin haluaisi osallistua edes pojan kasvatukseen niin sitä ei mielestäni saisi missään tapauksessa estää. Ja tiedänpä omasta tuttavapiiristäni tapauksia joissa lapset on erossa "jaettu". Isä sai 8-vuotiaan poikansa ja äiti 6- ja 11-vuotiaat tyttäret. Kuvastaako tuo ratkaisu sitten mitä, en tiedä. Mutta mielestäni tuo "kaikki tai ei mitään" ajattelukaan ei ole 100% oikein.

No ei kai lasten kanssa pitsinnypläystä noin muutenkaan harrasteta? Ymmärsin kyllä pointtisi, mutta ei kai lapsen tulisi siitä kärsiä jos isä ei viitsi tutustua tyttöjen maailmaan? Ei kai ne "tyttöjen jututkaan" mitään ydinfysiikkaa ole.. Onko sinusta hyväksyttävää hylätä tytär ihan sen perusteella, että hänen maailmansa ehkä on erilainen kuin pojan? Ja pienistä lapsista kun on kyse, niin eipä niissä suurta eroa edes ole..
Onko itselläsi tytärtä?

Ja kun asiaa menee oikeuden päätettäväksi niin oikeus lähes poikkeuksetta päättää sosiaaliviranomaisen suosituksen mukaisesti lähivanhemman. Ja sosiaaliviranomainen pääsääntöisesti vetää hatusta että äiti on parempi lähivanhempi?

ja se on nyt meidän äitien vika?

Alkuperäinen kirjoittaja Rautalankaa:

Oletko sä oikeesti tyhmä vai mikä sua vaivaa????

Oikeudessa kun tämä asia on, niin siinä tehdään olosuhdeselvitykset ihan molemmin puolin ja harkitaan tarkkaan kumpi on parempi lähivanhemmaksi -jos siitä siis riidellään. Ei siinä kuule ole sukupuolen kanssa yhtään mitään tekemistä.

Alkuperäinen kirjoittaja tripod:
Fiksut vanhemmat eivät tarvitse viranomaisia lastensa asioista sopimiseen

Fiksut vanhemmat eivät eroa - näistä kuvioista on fiksuus kaukana.

niin. aina vaan ei niihin voi itse vaikuttaa.

Niin, fiksuutta kun ei saa kaupasta. Vähemmän fiksuilla on myös oikeus lisääntyä, joten lapsiperheiden erot on hyväksyttävä.. mutta eron jälkeen on myöhästä peräänkuuluttaa sitä älyä.

eli suurin osa eroavista vanhemmista ovat tyhmiä. teillä on hommat hoitunut hyvin.. ihanteellisesti melkein. harvalla se vaan noin onnistuu. usein siihen eroon liittyy niin paljon tunteita että asiat mutkistuu. aika moni sitäpaitsi luulee että ne asiat täytyy sopia lastenvalvojan luona. minä olen ihan tyytyväinen siihen että meillä ne paperit on siellä tehty.. ihan siksikin että sain elatuksen kaupungin kautta kun ex jätti ne maksamatta.
Tyhmät? Sinä niin sanoit, en minä. Mutta luuletko, että meillä ei eroon liittynyt tunteita? Liittyi ja ihan helvetisti liittyikin. Löytyy valokuviakin mukiloidusta naamastani. Mua aikoinaan oksetti ja olisin voinut melkein kuristaakin exän joka kerran, kun se eron jälkeen kävi poikaansa tapaamassa. Mutta joka kerta, kun mulla alko tulla savua korvista, hoin mielessäni, että olen äiti enkä isä. Mä olen äiti, exä on isä. Junnu on lapsi, joka tarvitsee äidin ja isän.

Miehet luovuttavat aika helpolla. Siksi olisikin ehkä järkevämpää, että huoltajuus annettaisiin pääsäntöisesti iseille. Me naiset kun osataan ihmissuhdekoukerot paljon paremmin ja siten olisimme parempia etävanhempia.

Se, miksi usein oikeudessa katsotaan äiti paremmin soveltuvaksi lähivanhemmaksi, johtuu siitä, että USEAMMIN äiti on se, johon lapsi on enemmän kiintynyt ja joka on kantanut lapsesta hoitovastuun. On myös tapauksia jossa isä on parempi ja on myös tapauksia jossa oikeus on näin todennut.

Tyhmät? Sinä niin sanoit, en minä. Mutta luuletko, että meillä ei eroon liittynyt tunteita? Liittyi ja ihan helvetisti liittyikin. Löytyy valokuviakin mukiloidusta naamastani. Mua aikoinaan oksetti ja olisin voinut melkein kuristaakin exän joka kerran, kun se eron jälkeen kävi poikaansa tapaamassa. Mutta joka kerta, kun mulla alko tulla savua korvista, hoin mielessäni, että olen äiti enkä isä. Mä olen äiti, exä on isä. Junnu on lapsi, joka tarvitsee äidin ja isän.

Miehet luovuttavat aika helpolla. Siksi olisikin ehkä järkevämpää, että huoltajuus annettaisiin pääsäntöisesti iseille. Me naiset kun osataan ihmissuhdekoukerot paljon paremmin ja siten olisimme parempia etävanhempia.

Ja sun mielestä sua pahoinpidellyt mies oli hyväksi sun lapsellesi? Oletko koskaan ajatellut, miltä lapsesta on tuntunut kuulla/nähdä kun isä hakkaa äitiä?

Ei siis.. mä en jaksa alkaa tätä. Älä vastaa. Anna olla.

Nyt laski sun pisteet mun silmissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Niina:
Se, miksi usein oikeudessa katsotaan äiti paremmin soveltuvaksi lähivanhemmaksi, johtuu siitä, että USEAMMIN äiti on se, johon lapsi on enemmän kiintynyt ja joka on kantanut lapsesta hoitovastuun. On myös tapauksia jossa isä on parempi ja on myös tapauksia jossa oikeus on näin todennut.

Siis juuri näin!
AINA on syy, miksi oikeus kallistuu sille suunnalle näissä asioissa kuin kallistuu. Ja se syy ei ole vanhemman sukupuoli!

mä luulen että osa vaan ei viitsi yrittääkään. meillä on ollut keskustelu yhteydet ollut alusta asti huonot.. oli ilmeisesti jo avioliitossa ja mies vetosi siihen ettei häntä ole opetettu puhumaan. asiat hoidetaan tekstiviestein, pahimmassa välissä ei edes siten vaan jokaikinen asia kulki lastenvalvojan välityksellä. ex ei halua puhua.. ei kasvotusten, ei puhelimessa. hankala silloin on mitään sopia. ehkä mä olen tämän asian suhteen tyhmä kun en saa exää puhumaan.. en silloin, en nyt.

Yhteistyössä