Inseminaatio 2012

Olisiko joukossanne ketään kenellä olisi vulvodynia ja joka olisi käynyt inseminaatiossa? Olen menossa tässä ihan lähiaikoina ja pelottaa ihan sikana että miten paljon se sattuu. Mulla sattuu nimittäin kaikki kosketus eikä kipulääkkeet ole ainakaan tähän mennessä auttaneet. Onko inseminaatiossa tarjottu mitään kivunlievitystä?
 
Moikka :wave:

Ajattelin tulla tänne kyselemään (ja turhia toivomaan), josko joku ois kokenut saman. Eli, perjantain aamuna sain CB:n digillä :) -naaman. Äkkiä soitin polille ja mies purkittamaan, että päästään ekaan inssiin.
Sitten kun oli minun vuoro olla siellä haarat levällään ultrattavana, niin mitä näkyi??
Ei yhtään mitään.
Limis oli 6, jotain mm ja follit 14 sekä 15mm.
Prkeleen digi valehteli!
Noh, se inssi tehtiin silti, kun tavara oli pestynä siinä pöydällä valmiina.
Onko kenellekkään muulle käynyt näin huono tuuri?
 
Heipä hei :wave: En nyt vielä varsinaisesti kuulu tähän pinoon, mutta ajattelin tulla kyselemään kun täällä varmasti löytyy vastauksia :)

Eli meidän tilanne on semmoinen, että ollaan yritetty kakkosta nyt 1v4kk. yk13 kohdalla tuli plussa, mutta se meni kesken rv7+0 :'( Ehdittiin juuri ennen tuota keskenmennyttä raskautta käydä väestöliitolla ensikäynnillä ja mies antoi näytteensä. Siittiöiden liikkuvuus oli 20% (suositus 30%), mutta vastaavasti määrä oli suuri. Multa otettiin km:n jälkitarkastuksessa (työterveyshuollon kautta) progesteroni, mikä oli normaali. Ensi viikolla kuullaan alkukierron verikoikeiden tuloksia ja keskustellaan jatkosta.

Jostain luin että inseminaatio on hyvä tilanteissa missä miehessä on pikkuvikaa? Kuinka paljon todennäköisempää raskautuminen on inseminaatiossa kuin luomuna? Mitä kaikkea hoitoon kuuluu? VL:n hinnastossa on Kelakorvauksen jälkeen hintaa 230€, mutta mitä kaikkea muuta kulua mahtaa tulla? Ultraa, lääkärikäyntiä? Paljonko teillä on maksanut? Entäpä lääkkeet, paljonko niihin voi saada kulumaan?

Luulen että lääkäri passittaa meidän kotiin yrittämään, kerta raskaus alkoi hiljattain... yritän nyt vaan rakentaa kuvaa erilaisista vaihtoehdoista. Kiva jos joku ehtii kertomaan vähän omia kokemuksia!

Toivottelen plussia teille kaikille ++++++++:whistle:
 
^ Meillä maksoi kunnan sairaalassa tehty inssi 27,50€.
En tiedä mitä VL:lla maksaa ultrat sun muut. Veikkaan, että tuohon mainitsemaasi hintaan kuuluu vain sperman pesu ja se inssi.
Meillähän meni tuon inssin ajoitus keturalleen, niin ensi kerralla käyn folliultrassa kp12 ja se tulee maksamaan sen polimaksun verran, eli 27,50€. Ja sitten se inssi toisen samaisen hinnan.
Lääkkeiden hinnat vaihtelee, riippuu mitä joutuu käyttämään.
Mulla on vain Letrozolet ja sen 100kpl:n paketti ei maksanut kuin 28,73€.

Muoks. Ja siis meillä siihen polimaksuun kuului sperman pesu ja se inssi. Ja siis inssihän tehdään ultraten.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Anastacija vastauksesta! Nyt löytyi VL:n sivuilta teksti "Inseminaation hintaan sisältyy siemennesteen käsittely, ultraäänitutkimus ja toimenpide", eli joku ultra siihen kuuluu. Liekö tuo sitten operaation yhteydessä tehtävä ultra ja päälle tulis vielä folliultra. Ei kun siis tuota folliultraa ei vakiona tuleko? Lisäksi epäilen että tuohon voisi tulla vielä lääkärimaksuja päälle. Jotenkin yllätti tuo hinnoittelu, kun käytiin paniikkiultrassa keskenmenneessä raskaudessa (piti olla ar-ultra) niin kuvittelin että hinnastossa oleva ultran hinta on se mitä maksetaan... no ei, siihenhän tuli vielä n.60€ lääkärinpalkkioita päälle :O Ja muutenkin ensimmäinen lasku oli tuplasti sen mitä odoteltiin. Okei, tähän hommaanhan saa menemään varmasti vaikka kuinka rahaa, mutta olisi se kivempi jos voisi etukäteen vähän suunnitella. Tarkoitus oli tehdä perustutkimukset yksityisellä ja jonotella julkiselle hoitoihin. Tuo keskenmeno vaan nyt lykkäsi tuota julkiselle puolelle pääsyä (tai näin ainakin oletan). Ja kun ei tässä enää nuorrukkaan...

Saas nähdä mitä lääkäri sanoo. Mielellään jo siirryttäisiin seuraavaan vaiheeseen tässä yrityksessä. Tuntuu niin turhauttavalta jo.
 
Mä veikkaan että siihen kuuluu se toimenpideultra.
Folliultra ei ole pakollinen, inssi voidaan tehdä pelkän ovistestin perusteella.
Mulla nyt vain seuraavan kerran on se folliultra, kun se digi näyttikin väärin positiivista.
Ja joo, noihin laskuihin saattaa tulla just noita lääkärilisiä ja käsittelymaksuja.
Mitäs jos soitat tai pistät sähköpostia ja kysyt mistä hinta muodostuu ja mitä muita kustannuksia on odotettavissa?
 
Näin se mitä luultavimmin on. Tiistaina ollaan menossa tosiaan lekuria moikkaamaan. Ehkä mieluummin kuitenkin soitan/laitan s-postia, jotenkin ei viitsi suoraan lääkärin kanssa jutella hinnoista. Ja luulen, että vaikka maksaisi enemmänkin niin lähdetään heti mukaan hoitoihin jos siis lääkäri niin suosittelee. Jää nähtäväksi...

Harmillista että sulla ovistestit noin kenkkuilleet :( Olen vielä pitänyt noita digejä luotettavimpina :O Nimimerkillä 15 kierron ovistikuttelut takana...
 
Kiva että kuitenkin toimivaksi todistettu :) Sattui vaan sitten suutariversio taikka jotain hassua lh:n kohoumaa. Ottaa näistä nyt selvää. Parempihan se tietty varman päälle ottaa ja käydä siellä folliultrassa, sitten osuu varmasti oikeaan ajankohtaan hoidot :) Tuolta aiempaa huomasinkin sun viestin... josko ne munasolut kasvais sieltä nopsaan ja hoidot toimisi! Testasitko tuon ovsitestillä tuon inssin jälkeen?

Täytyis ihan ajan kanssa lukea tätä pinoa...
 
Tähän aamuun asti oon testannut. Ei tullut toista plussaa. Ajattelin lopettaa testaamisen tässä kierrossa.
En tiedä tapahtuko sitä ollenkaan. Ovis kivut ainakin jäi uupumaan. Niitä on ollut joka kierrossa puolen vuoden ajan.
 
Pidän peukut ja varpaat ristissä että ovis tapahtui ja tuotti tulosta! Ottaa näistä nyt selvää sitten... en tiedä sun tikutushistoriaa, mutta joillainhan lh-piikki menee niin nopsaa ohi ettei välttämättä sitä saa kiinni kerran päivässä testaamalla.
 
Siinäkin on mulla vaihteluja. Joskus oon illan jälkeen saanut vielä aamulla plussan ( :)-naaman), joskus en.
Siis mie oon tuhlannut noihin testeihin jo pienen omaisuuden, kun olen tässä n.2,5 vuoden aikana tikuttanut ovista 18 kierrossa.
Onneksi olen melkein aina ostanut testit netistä, niin on ollut paljon halvempaa. Ja viimesimmän digi paketin tilasin Briteistä, ja se 20kpl ei maksanut kuin jotain 50€. Tuosta paketista riittikkin aika moneen kiertoon.

Oli se ovis tahi ei, niin tissit on nyt kipeytyneet.
Täähän nyt ei merkkaa taas yhtään mitään, kun mulla tää tissikipu voi olla akselilla dpo2 - dpo14. Yleensä dpo7 - dpo11.
 
Anastacija: joo siis mäkin olen käyttänyt ovistesteihin pienen omaisuuden :O Nyt 16 tikutettua kiertoa takana... digejä en oo käyttänyt pitkään aikaan enää, juurikin hinnan takia. Ja mulla on niin voimakkaat ovisoireet, että jo pelkästään niistäkin melkein tunnistaa. Jotenkin testillä on vaan kiva varmistaa/ennakoida. Mikäs siellä on muuten tilanne?

No nyt kuulun sitten oikeasti tähän joukkoon. Ensimmäinen inssi tammikuun lopulla. Joulupyhien/loppiaisen yms. takia ei tehdä vielä ens kiertoon. Kävikin nyt niin että meissä molemmissa on vikaa :'( Luultiin että mies suht ok, kun saatiin ne määrä- ja liikkuvuustulokset. Nyt kuitenkin selvisi että muodossa on vikaa. Mulla oli FSH-arvo 11, mikä on kuulemma korkea mun ikäiselle. Otettiin vielä AMH, mistä saan tulokset toivottavasti ennen joulua. Uutiset olivat shokki :(

Lääkäri puhui piikittämisestä... miten teillä muilla on tehty inssi? Onko luomukiertoon, clomeilla vaiko piikityksin. Jäi mietityttämään tuo, kun mulla kuitenkin ilmeisesti ollut ovulaatio joka kuukausi. Miten piikitykset parantaa tilannetta? Meillä on soittoaika lääkärille kunhan AMH-tulokset saapuu, täytyy siinäkin sitten kysyä.

Onko teillä tietoa tuosta FSH:sta? Mitähän tämä nyt oikeesti tarkoittaa? En jotenkin nyt hahmota, kuinka paljon inssi parantaa juuri meidän mahdollisuuksia?
 
moikka täältä hiljaiselosta! :)

tupakan poltto lopetettu 2vko sitten. Ai että vaatii itsekuria :( ja itse syön nikotiinipurkkaa ja puoliso tupruttaa vieressä. Mut pakko tähän on tottua ;) ylpeä itsestäni olen. Enemmän poltin kun puoliso ja useammin ja pidempään. Mut nyt loppu! Ja se siitä :)

eli siis Ollaan naispari ja klinikalla hoidossa. Ensimmäinen inseminaatio tulossa :) ja että jännittää! Erikoista yritetään siis :)
kp10 ultrassa limakalvo 7,6mm ja yksi folli löytyi 12mm nyt JO(kuulemma jo) itse vielä vähän kujalla milloin minkäkin kokoinen hyvä :) joten jos joku osaa kertoa paremmin tietävänä niin kerro :) ! Nyt tänään alkoi tikuttelu ja jos ei plussaa tikkuun tule niin maanantaina otan pregnyl pistoksen ja tiistaina iltapäivällä kohti ensimmäistä ja toivottavasti viimeistä inseminaatiota :) tätä on odotettu ja kuvittelin vielä kk sitten että kestää ikuisuus odottaa ensi inssiä. Mutta nythän se alkaa jo olla käsillä. Ja jännittää!
Ja anteeksi vain omanapailu. Vielä vähän opettelua tässä palstalle kirjoittelussa kun pelottaa mitä uskaltaa kertoa ja mitä ei. Huoh HÖLMÖÄ!

Teksti kopioitu kun kirjoitin tän jo esikois ketjuun. Mut halusin tähän viel lisätä vaikka tää ketju on hiljainen mutta aihetta :)

lisään vielä että luomukiertoon täällä yritetään! Ainut että se pregnyl saattaa olla tarpeellinen. Ja tämä juuri siksi että ennen joulua ehdittäis inssiin:)
 
Nöhvi1: Täällä on kp2. Ajattelin, josko pitäis lääkkeettömän kierron, kun on tullut Letrozoleja popsittua jo 8.kiertoa putkeen eikä tähän kiertoon mitään inssiä keretä tekemään, kun ovis osuu välipäiville. Pitäs olla yksityisellä..

Tinka28: No nih! Siitä se yritys lähtee. Toivottavasti teille riittää yksi inssi. Ja tsemppiä tupakoimattomuuteen. Ite oon ollut polttamatta jo hieman yli 2-vuotta yli 10-vuoden tupakoinnin jälkeen. Mies vielä tupruttaa, mutta jospa se sais edes vähennettyä sitä.
 
Mullakin on inssi tammikuun lopussa kun joulunpyhien aikaan on Väestöliitto kiinni. Mulla tehtiin eka inssi marraskuussa ihan luomukiertoon, ilman mitään lääkkeitä. Vielä ei ole tiedossa otetaanko ensi kertaan lääkkeet mukaan, mutta luultavasti ei koska mulla ja miehellä toimii kaikki ihan normaalisti. Kieltämättä asiaan myös on vaikuttanut rahatilanne, lääkkeet saattaa maksaa satoja euroja ja meillä on budjetoitu vain insseihin rahat. Sain nyt tämän ekan inssin jälkeen alkuraskauden keskenmenon eli raskaus alkoi, mutta meni melkein heti kesken.

Kovasti voimia kaikille tähän(kin) ketjuun!
 
^ Meilläkään ei mitään pitäis olla vikana, ainoastaan mulla heittelee hieman ovulaation ajankohta. Sitä se on tehnyt lääkkeistä huolimatta. Letrozoleilla saadaan vain taattua munasolun kasvu. Se oli halpa lääke, alle 30€ 100kpl.
 
Anastacija: harmi että menkat tuli :hug: Taitaa olla aika monella välikierto edessä pyhien takia.

tinka: tsemppiä matkaan :) Joo tupakanpolton lopettaminen on hankalaa.... nimimerkillä kokemusta on! Nuo sun lukemat kuulostaa ainakin mun korvaan hyvältä!

vauvayritys: ollaan sitten samoihin aikoihin inssissä väestöliitolla. Oletteko Helsingissä? Mitä olet tykännyt?

Pitäis varmaan pyytää soittoaika lääkärille asap, kun nyt mä vaan googlettelen ja pyörittelen tätä asiaa itsekseni. Mitä nuo meidän lukemat nyt meinaa ja onko inssistä tosiaan hyötyä. Ei kai ne VL:llä tee inssiä jos se ei ole kannattavaa??? Kyllä se kolmesta inssistä puhui... Ai joo hinta lääkkeineen päivineen on kuulemma 500€-600€... varmaan sitten nuo pistokset maksaa ja ilmeisesti ultrassa käydään useammin?
 
suuret kiitokset Tsemppauksista! Kyllä tää tästä :) meillä ainakin inssi maksaa n.500e (ilman korvausta, ja sisältäen 2ultraa) plus tietysti luovutetut siittiöt. Mut niin siis lääkkeet maksaa riippuen tietysti määrästä paljonko. Itsellä on luomukiertoon tehdään inssi mut pregnyl tais olla n 5e. Mut niitä ultria on 2-3 kierron mukaan. Ja kun kaikki kunnos niin meilläki oli vain 1ultra ja nyt seuraan itse ovista ja sit vaan inseminaatio. et riippuu tapauksesta? Luulen? Siis että onko ongelmia kierron kanssa ym.

Olipa vaikeasti selitetty ja kiireessä. Nyt nukkumaan.
 
Unohdin eilen vastailla...
Alkuperäinen kirjoittaja Nöhvi1;27706279:
No nyt kuulun sitten oikeasti tähän joukkoon. Ensimmäinen inssi tammikuun lopulla. Mulla oli FSH-arvo 11, mikä on kuulemma korkea mun ikäiselle. Otettiin vielä AMH, mistä saan tulokset toivottavasti ennen joulua. Uutiset olivat shokki :(
Onko teillä tietoa tuosta FSH:sta? Mitähän tämä nyt oikeesti tarkoittaa? En jotenkin nyt hahmota, kuinka paljon inssi parantaa juuri meidän mahdollisuuksia?
Jos oikein oon ymmärtänyt, tuo FSH mittaa vaihdevuosia. Googlasitko sen? Toiset saattaa silti onnistua, luomunakin.
Muoks. Olitkin jo googlaillut. Yritä etsiä luotettavia lähteitä. Ja voithan sie soittaa maanantaina ja varata sen puhelinajan.
Muoks.2. AMH on siis anti-muller-hormooni, sen alaraja on vissiin 1.
"Tärkein laboratoriotutkimus menopaussin osoittamiseksi on aivolisäkkeen follikkelia stimuloivan hormonin, FSH:n määritys. Kun munasarjojen toiminta hiipuu, FSH-taso nousee. Arvo yli 40 IU/l tarkoittaa yleensä menopaussia. Yksittäisistä estrogeenitasojen mittauksista ei ole hyötyä." lähde: Vaihdevuodet :: Terveyskirjasto

Viitearvot (1.6.2011 alkaen):
Naiset:
-Follikulaarivaihe 3.5 - 12.5 IU/l
-Ovulaatiohuippu 4.7 - 21.5 IU/l
-Luteaalivaihe 1.7 - 7.7 IU/l
-Postmenopaussi 26 - 135 IU/l

Lapset ennen puberteettia: 0.5 - 3 IU/l

FSH-pitoisuus tulee suhteuttaa ikään ja kuukautiskierron vaiheeseen. Naisilla FSH-pitoisuus nousee juuri ennen ovulaatiota, mutta taso on harvoin yli 12 IU/l. Perimenopaussin yhteydessä FSH-taso voi vaihdella. Sekä primaarisessa että sekundaarisessa amenorreassa korkea FSH- taso (yli 30 IU/l) osoittaa, että kyseessä on munasarjainsuffisienssi.
Lähde: HUSLAB - Follikkelia stimuloiva hormoni, seerumista


Alkuperäinen kirjoittaja Nöhvi1;27706279:
Lääkäri puhui piikittämisestä... miten teillä muilla on tehty inssi? Onko luomukiertoon, clomeilla vaiko piikityksin. Jäi mietityttämään tuo, kun mulla kuitenkin ilmeisesti ollut ovulaatio joka kuukausi. Miten piikitykset parantaa tilannetta? Meillä on soittoaika lääkärille kunhan AMH-tulokset saapuu, täytyy siinäkin sitten kysyä.
Lääkkeillähän saadaan aina paremmin taattua se munasolun kasvu ja tarvittaessa irtoaminen. Niitä OI-lääkkeitä on monia, Clomit, Letrozolet, Femarit ja olikohan Puregon ja menopur ne pistettävät lääkeet. Sitten on erikseen Pregnyl, jolla saadaan munasolu irtoamaan.
Jos ei ole aijemmin lääkkeitä syönyt, on yleensä ainakin yksi kontrolliultra. Jos on se pistettävälääke on ultria enemmän, ne on yleensä tehokkaampia.

kp10 ultrassa limakalvo 7,6mm ja yksi folli löytyi 12mm nyt JO(kuulemma jo) itse vielä vähän kujalla milloin minkäkin kokoinen hyvä :) joten jos joku osaa kertoa paremmin tietävänä niin kerro :) !
lisään vielä että luomukiertoon täällä yritetään! Ainut että se pregnyl saattaa olla tarpeellinen. Ja tämä juuri siksi että ennen joulua ehdittäis inssiin:)
Limis on kyllä hyvä. Mulla on tollanen siinä oviksen aikoihin. Toisaalta yksi tärkeä kriteeri on, että se on kolmikerroksinen, mutta veikkaan että sulla on.
Folli irtoaa yleensä siinä n.20mm kokoisena. Tuo kasvutahti vaihtelee ainakin minulla. Eli saattaa itsekseen irrota, mutta saattaa olla irtoamatta vielä maanantaina.

Inssi voidaan ajoittaa joko ultrien avulla tai sitten kotona tehtävillä ovulaatiotesteillä. Yleensä ne ajoitetaan noilla testeillä, tulee asiakkaalle halvemmaksi. Miellähän näin oli, mutta nyt olikin ylläri, että testi näytti plusssaa vaikkei ovis vielä ollutkaan tulossa. Sen ja minun kystan takia, on ennen ensi inssiä ultra siinä kp12.
 
Viimeksi muokattu:
Anastacija: kiitos infopläjäyksestä :) Joo, googletellut olen (ehkä vähän liikaakin) :O Korkea FSH on huono homma, se on käynyt selväksi. Viitearvot vaihtelevat eri lähteissä :O Tuossa sun lisäämässä taulukossa olisin ilmeisesti viiterajojen sisäpuolella! Tai no mulla otettiin kp3 se testi, että en tiedä.... lääkäri puhui että viiteraja olisi alle 10. Mutta tuo 11 ei ole kai sitten ihan katastrofaalinen... huono, mutta ei toivoton! Puhui että arvo 15 vaikuttaa jo enemmän IVF:n onnistumiseen.

Ok, eli kaiketi piikityksin varmistetaan että munasolu kasvaa kunnolla. Piikitykset vähän hirvittää... kaverille tehtiin muutama kuukausi sitten inseminaatio (raskautui siitä) ja kuulemma ei tuo piikitys ole niin kauheaa miltä se kuulostaa.

Johtuukohan näistä uutisista että nyt kuulostelee kroppaa enemmän. Ihme viiltelyjä alavatsalla...
 
Nöhvi1: juu, Helsingissä ollaan. Tosi tyytyväisiä ollaan Väestöliittoon oltu. Mitään ylimääräisiä tutkimuksia ei ole teetetty ja kaikessa on otettu huomioon meidän rajoitettu budjetti sekä mun vulvodynia. Joustavia siis ovat ja hyvin on kaikki pelannut. Olemme käyneet myös yhden kerran miehen kanssa yhdessä seksuaaliterapeutilla ja pari kertaa olen käynyt yksin. Meillä ei ollut puhetta siitä kuinka monta inseminaatiota tehdään, mutta luultavasti se normaali 2-3 vielä etenkin kun tuo ensimmäinen periaatteessa onnistuikin alkuun. Meillä on ollut aina sama lääkäri, joka on ollut kyllä älyttömän pätevä ja mukava. Naistenklinikalle mennään IVF-hoitoihin jos nämä inssit eivät onnistu, mutta mulla on vahva epäilys että inssi kyllä onnistuu. Tai no...ainakin unelma siitä että vuonna 2013 tärppäisi:) Tämä vuos kun on ollut ihan syvältä muutenkin...

Foolihappoa olen muuten alkanut syömään. Greippiä en voi tietystä syystä syödä ollenkaan. Tietäiskö joku muita mitkä vois avittaa siinä että hoidot onnistuis? Tietenkin on nämä lääkkeet, mutta oisko jotain muuta? Tsemppiä kaikille!
 
Kiitos! Vitamiineja ja omega 3:sta olen syönyt jo useamman vuoden säännöllisesti päivittäin. Eipä niistä taida raskautumiseen olla apua sinänsä.

Ei kyllä millään jaksaisi odottaa tammikuuhun kun on silloin vasta seuraava inssi loppukuusta. Mietin tässä että pitäisiköhän kysyä lääkäriltä jos otettaisiin jotain lääkkeitä mukaan tähän seuraavaan inssiin. Vois yrittää siihen satsata nyt enemmän. Ajattelin ainakin että voisin silloin käyttää talvilomani. Voisin myös seuraavan kerran jäädä juuri hoitotoimenpiteen jälkeen makaamaan/istumana hetkeksi. Ei sillä varmaan ollut merkitystä että lähdin heti kotio, mutta silti harmittaa että jos sittenkin...? Vaikka tiedän hyvin että jossittelu ei tässä tilanteessa auta sitten yhtään.
 

Yhteistyössä