Inseminaatio 2012

Hyvät inseminaatio-siskot,

Tarinani on tuttu. Ikää 39v, naimisissa 13v. Lasta ei ole kuulunut. Aiemmin olen antanut ajan kulua, mutta välillä sitä on miettinyt onko sittekin jotain syytä hakeutua hoitoon. Pikkuhiljaa oireita tuli lisää. Paino nousi, atooppinen ihottuma, palelu, hiusten lähtö, kova vatsan turpoaminen ja kuukautiset jäi pois. Hakeuduin yksityiselle klinikalle. Iän takia julkiselle ei päässyt. Selvisi että minulla oli jo 20 vuotta ollut kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet. Lääkitys alkoi heti.

Perehdyin hoitoihin netissä ja oli kauheaa huomata miten paljon naisilla oli kysymyksiä hoitojen kanssa. Miten paljon tuskaa ja avoimia kysymyksiä ilmassa oli? Miksi meitä naisia ei ohjata ja opasteta paremmin lapsettomuuden kanssa? Minua pelotti ensimmäinen hoito hirvittävästi, enkä tajunnut miten paljon tutkimuksia todella tarvitaan. Yksityisellä hoito on ollut nyt puolen vuoden jälkeen todella hyvää, mutta minut olisi pitänyt ohjata tänne jo vuosia sitten.

Luultavasti joudun käymään läpi koko yksityisen klinikan "hoitohinnaston" IVF saakka. Nyt takana on inseminaatio ja menossa 10:s päivä. Raskaustestiin vielä muutama päivä. Minulla ei ole ollut mitään oireita. Ei sitten kirveelläkään keksimällä saa kropasta mitään tuntemuksia irti. Kaikkiaan on oikeastaan terveempi olo kuin vuosiin. Veikkaan että tulos on negatiivinen, juuri oireettomuuden takia.

Lehdistä saa lukea lapsettomuuden tuskasta. Olisi paljon helpompaa jos asiaan olisi olemassa selvempää opastusta jo tavallisilla gynegologeilla. Minulle määrättiin närästyslääkettä ja papa-koetta vuosien ajan. Pitäisi saada selvempiä kuvauksia eri tutkimuksista ja hoidoista sekä mahdolisista oireista. Asiantuntijoiden tutkimuksia ja faktaa, sen sijaan että naiset keskustelevat keskenään lääkkeistä ja joutuvat vuosien hoitokierteisiin tahtomattaan.

Eteenpäin kevättä kohti.
 
Je:lle mitä suurimmat onnittelut plussasta!:) Ihanaa! Oliko sulla mitään oireita?

Tervetuloa uudet! Toivottavasti ei tarvi täällä kauaa muhia kenenkään.

Neganneille pahoittelut. Pettymys on niin syvältä ja vie kauheasti voimia kerätä itsensä uuteen koitokseen.

Itellä on pp9 eli vajaan viikon päästä testailemaan sitten. Toisaalta jos vaikka vain odottais. Mä en oikeasti kestä nähdä sitä yhtä viivaa tikussa, joten taidanki jäädä odottelemaan. Pp 5-6 eli lääkärin mukaan oletetun kiinnittymisajankohdan aikana oli kyllä tuntemuksia; tuikkimista ja aika kouraisuita alavatsassa. Parina yönä ennen pp 6 näin unta kiinnittymisestä. Ekassa unessa vuosin verta ruokalusikallisen (joo, mittasen sen siinä unessa) ja toisessa unessa itkin kiinnittymiskipua kahdelle työkaverille. Tämän unen jälkeen heräsin aamuyöstä. En muista olinko tuntenut jotain kipua alavatsassa. Toivottavasti unet olisivat enteitä. Taas noustaan pilvilinnoihin ja lujaa... En olekaan pitkään aikaan nähnyt raskauteen liittyviä unia. Päivittäin on alavatsa enemmän ja vähemmän kipeä, vähän menkkamaisesti. Rinnoissa ei ole mitään tuntemuksia... noh sivuilta ehkä vähän kipeät, mutta ei mitään suuria kipuilua, ei edes Pregnylin pistämisen jälkeen ennen inssiä. Naama kukkii ja hermot oli pari päivää sitten kireät, joten ehkä viittaavat enemmän menkkoihin kuin mahdolliseen raskauteen. Lugetkin olen sietänyt yllättävän hyvin. En tiedä muista, mutta joka kuukausi olen aina vähän raskaana - ainakin haaveissani. Tää on niin tätä piinailun tuskaa.

Toivottavasti plussatuuli puhaltaisi kovastikin meille kaikille!
 
Taas kone toimii, eilen tämä hidasteli. Eilen oli siis inseminaatio ja olipa kyllä erilainen kokemus, kuin edellisellä kerralla. Tällä kertaa inseminaation teki erikoistuva lääkäri ja hän sanoi aluksi, ettei saa katetria vietyä kohtuun asti ilman pihtejä. Nappasi sitten pihdeillä kiinni kohdun napukasta ja tuopa ei sitten tuntunutkaan enää yhtään kivalta. Piti vain ajatella kaikkea mukavaa ja toivoa, että toimenpide olisi pian ohitse.

Sekin myös yllätti tällä kertaa, että lääkäri ei sanonut toimeenpiteen jälkeen, että lepää hetken aikaa ja nouse vasta sitten. Sain heti nousta toimenpiteen jälkeen ja sitten lääkäri sanoi, että nyt voi tulla hieman veristä vuotoa. Sitäpä tuli sitten aluksi oikein reilusti paperiin ja koko illan oli pientä tiputteluvuotoa.

Lämpöjänkin olen tässä jonkin verran seuraillut. Eilen ennen toimenpidettä - ne eivät olleet yhtään koholla (36,1 astetta) ja samoin toimenpiteen jälkeen. Tänään hetki sitten mittasin lämmöt, 36,4 astetta.

Silti kyllä mietin, että oliko tämä turha reissu? Jospa munarakkula ei niin iso ollutkaan kuin lääkäri sen torstaina sanoi olevan ja jospa se ei puhkea lainkaan. Viime kerralla toimenpiteen jälkeen alkoivat kovat alavatsakivut ja tällä kertaa ei ole vielä mitään alavatsakipuja tullut. On niin normaali olotila kuin olla ja voi. Niin ja alamahakaan ei ole yhtään turvoksissa, niin kuin oli viime kerralla. Viime kerralla myös lämmöt olivat jo koholla toimenpide päivänä ja hieman nousivat sen jälkeen. Kunnes sitten laskivat ja kk:set taas alkoivat.

Mutta saa nyt nähdä mitä tästä tulee vai tuleeko mitään?
 
Oi, paljon onnea Je!!:heart: Mahtaa olla mainiot fiilikset?:kiss:

Mohair, mulla on ihan sama juttu, jo ennen ku ees menkkojen olis pitäny alkaa mä innostun kaikenlaisilla laskureilla laskemaan että mitä jos...ja sitte ei kuitenkaan:ashamed: Mutta toivotaan että ne sulla nyt olis enneunia!;)

Itsellä nyt kaks ekaa pistosta Puregonia pistetty. Oli muuten taas vaikee alku tälläki hiton pistelyllä...Sovittiin siis sillon käynnillä että Puregonia 37,5IU pistetään, päivät 5.-9.. No eilen siis oli päivä 5 ja aloin aamulla tutkailla sitä kynää ja ohjeita tarkemmin. Jolloin totesin että eihän siitä kynästä saa ees kierrettyä mitään 37,5:ttä! Sitte soitto polille ja kas, kaikki lapsettomuuslääkärit oli koulutuksessa Helsingissä joten sh lupas palata asiaan ku on selvitelly asiaa. Parin tunnin päästä hän soittiki ja sano että hups, tässä on nyt käyny pieni erehdys että eihän sillä kynällä tosiaan voi sellasta määrää laittaa(kuulemma Gonal F:ää esim.voi). Ja olivat sitten tulleet siihen tulokseen että laitan nyt sitte 33,3 yksikköö tota Puregonia. Mutta siis...AAAARGH! Meinas palaa käpy ku just ku pitäs alottaa pistelyt ni ei meinaa vastauksia irrota!:headwall: Noh, loppu hyvin, kaikki hyvin. Tulihan taas sepustus:LOL:
Täällä siis piikkejä ens tiistaihin ja sitten keskiviikkona labroihin ja ultraan. Saas kattoa kuin ämmän käy:whistle:
 
Meillä huomenna folliultra ja nyt näyttää sille että koska mieheni on rengasasentaja ja sesonki alkoi viime viikolla niin mieheni ei pääse luovuttamaan omaa osaansa polille joten joudutaan varmaan heilutteleen peittoa kotosalla ettei mee aivan hukkaan puregonit :) onks muilla ollu vastaavaa tilannetta ??
 
Je onnea ja tarrasukkia! :heart:

Täällä pyörähti 3. inssikierto käyntiin, joka jää meillä nyt viimeiseksi. Seuraavaksi tie vie sitten ivf-jonoon, joten raskasta syksyä odotellaan. Ei näiden asioiden näin pitänyt mennä, helvetti soikoon. :headwall:
 
Manuliina mä painin ihan saman ongelman kanssa tässä tänään... Meinaa lääkäri määräs perjantaina ultrassa, neljän päivän pistelyn jälkeen annoksella 50IU että tänään sunnuntaina ja tiistaina pistän 33,3IU, mutta kun mulla on tota Gonal-F:ää niin siinä ei tosiaan ole tota annosta vaan se 37,5, joten pistin nyt sit vaan sen suuremman annoksen, tuskin siitä nyt mitään haittaa voi olla... ? Keskiviikkona uus ultra ja toivon mukaan inseminaatio osuis sitten perjantaille, jännittää kuin käy, onko tarpeeks follit kasvaneet vai meneekö koko hoito ohi jos ovulaatio osuu just viikonlopulle :/
 
Tänään oli sitten Folliultra siellä oli 16mm follikkeli vasemmalla tänään vielä puregonia ja huomen illalla olis sitten Ovitrellen vuoro ja meillä hoidetaan tää kierto kotipupuilulla:) Meidät laitettiin IVF-jonoon.. syksyllä sitten on suunnittelu aika..tän kierron jälkeen olis yks inssi ennen syksyä
 
Jospa nyt pelkän lukemisen sijasta myös jotain kirjoittaisin=).
Olen pian 40 vuotias ja mieheni 42. Lasta ollaan yritetty noin vuoden verran ja marraskuussa mentiin väestöliittoon lapsettomuus tutkimuksiin. Mitään vikaa ei löytynyt ja aloitettiin ensin vain lääkityksen kanssa. Ovulaatiota en löytänyt yleensä ja kun se vihdoin tuli, syötiin vähän lisää lääkkeitä. Sitten löytyikin kysta ja sen pois saamiseksi meni kolme kiertoa ohi. Sovittiin lääkärin kanssa, että tehdään seuraavassa kierrossa IVF. Ultrassa löytyikin vain kolme follikkelia. Yksi isompi ja kaksi pientä. Ei siis kannata tehdä IVF:ää. Jatkossakaan. Todennäköisesti mulla tulee aina näin vähän niitä. Ja koska niitä tulee vähän suuresta lääkityksestä huolimatta, ne ovat myös huonoja. Sillon tuntui, että en jaksa. Oli kyllä huonoimmat uutiset mitä toivoa voin. Se päivä meni itkeskellessä sängyn pohjalla.
IVF siis peruttiin ja vaihdettiin se inseminaatioksi. Paljon ei toivoa siinäkään annettu, mutta se tehtiin kuitenkin 10.4. tiistaina. Hoitaja sanoi muistaakseni, että siellä oli 16mm ja kaksi 12mm follikkelia hedelmöittymis valmiina odottamassa. Tosin laite oli rikki, eikä kuvaa saanut pysäytettyä, niin hoitaja arveli niiden koon. Musta ne vaikutti kuitenkin tosi pieniltä ja varmaan ovat myös huonojakin, niinkuin lääkäri sanoi. Nyt kuitenkin jännitetään ja pidetään pää kylmänä oireista huolimatta. Lugesteron kun kuitenkin ne alavatsa ja selkä kivut aiheuttavat. Silti sitä salaa kuitenkin toivoo=).
Toivotan nyt kuitenkin onnea meille kaikille ihanille naisille.. Ja meidän miehille..
 
iita72: Tsemppiä ja jaksamista tilanteeseen!:hug:

DronttiEdvard: Niin, samaa mietin myös, että ei tämän todellakaan näin pitänyt mennä, että hoidoissa saa ravata, lääkkeitä vetää, toivoa parasta ja pettyä niin jumalattoman monta kertaa, että meinaa henki lähteä surusta ja epätoivosta:(

En mä mitenkään negatiivinen ole, mutta jotenkin on sellainen olo, ettei tässä raskaana olla. Rinnat on kyllä kipeytyneet, huonoa tekee yms. "raskausoireita" = Luget oireet, mutta vkl:sta voimistunut alavatsakipu kertoo kyllä menkkojen olevan tulossa kunhan noi Luget loppuisi parin päivän päästä. Taidankin testata huomenna ja lopettaa Luget negasta. Kaipa sieltä edes haamu tulisi jos on tullakseen.

Seuraavaa kiertoa varten ei ole suunnitelmia, joten täytyy taas nöyrtyä, niellä kyyneleet ja soittaa klinikalle, että mitäs nyt vaihteeksi tehdään. Clomit on varmaan pois peleistä, kun tuli se jättikysta vas. ovarioon, joten kai sitä aletaan sitten pistelemään jotain. Saa maksaa taas itsensä kipeäksi. Vai paljonko pisteltävät lääkkeet oikein maksaa?
 
Mohair Gonal-f maksaa n.100 euroa/300iu kynä. Mulla meni niitä tähän kiertoon kolme. Yliopiston apteekin sivuilta voi tsekkailla hintoja tarkemmin.

Mulla siis inssi tehtiin maanantaina. Folleja oli yksi, kokoa en edes kysynyt. Limakalvo n.7mm, siittiöitä n.6 miljoonaa ja kuulemma hyvälaatuisia. Minäkin olen nyt IVF jonossa ja jonotusaikana tehdään vielä yksi inseminaatio.
 
Pahoittelut ja voimia Mohair ja muutkin neganneet :( Eikun uuteen kiertoon. Uskon, että se plussa meille kaikille vielä tulee tavalla tai toisella.

Mulla olis tänään kp 12 inssi nro 2, saa nähdä miten käy. Tai siis mähän jo päätin, et tästä kierrosta se plussa tulee :LOL: Kävin nyt alkukierrosta kaks kertaa akupunktiossa ja hoidon lisäks sain tosi hyviä ruokavalio-ohjeita, mitä kannattaa syödä (luulin nimittäin syöväni terveellisesti, mutta parantamisen varaa näemmä oli). Ovis (tai siis LH-huippu) aikaistui tässä kierrossa päivällä, tiedä sitten oliko akupunktion vaikutusta.

Piinapäivät alkakoot! ;) Tsemppiä muillekin!
 
Je oikein paljon onnea!!! Ihanaa, että joku tästä joukosta on plussannut <3
Pahoittelut neganneille, onnea piinailijoille ja tervetuloa uusille!!!

Me lähdettiin vielä kerran kokeilemaan inssiä (tämä on jo seitsemäs).
Tänään tehtiin inssi, kp14, kaksi follia 19mm ja 20mm.
Nyt vaan peukut ja varpaat pystyyn, että tästä tärppäis... Ens kuussa sit IVF, jos ei nyt onnaa.

Mä en myöskään sitä Pregnyliä saanu, tilalle sain Ovitren-kynän.
Sikamaisen kallis verrattuna Pregnyliin, mut oli se kyl ihanan helppokin :)

Aurinkoisia päiviä kaikille :D
 
Mohair toi n. 100€ on siis kelakorvauksen jälkeen. Se 450 yksikön kynä oli vähän alle 140€. Ohan noilla hintaa mut mä kyl yllätyin positiivisesti et oli noinkin "halpoja" ku luulin et yks kynä maksaa joku 300€ ni siihen nähden aika edullista :p Ja pahoittelut negasta :(

Sopla jaksatko kertoo millasia ruokavalio-ohjeita sait? Kaikki vinkit on tervetulleita mitkä vähäänkään saattas vaikuttaa positiivisesti =)

Waninka mitä sulle sanottiin tosta limakalvosta, onko se hyvän paksunen? Toivotaan et tärppää!!

Mulla oli tänään ultra ja inseminaatio sovittiin maanantaille... Vasemmalla puolella oli vaan monta pientä rakkulaa, niinku aina, mut oikeella oli kaks isompaa, toinen oli n. 13mm ja toinen n. 10mm. Jatkan pistelyä lauantaihin ja su aamulla pregnyl, jota onneks vielä löytyy muutamasta apteekista täältä meiltä päin! Limakalvo tais olla n. 7mm, siks mietin et onko se hyvä vai ei? En tajunnu sitä kysyä siinä... Onko tietoa mikä ois sellanen "ihanteellinen" paksuus? Nojoo, ei kyllä oo toiveet kovin korkeella, jotenkin ei sitä vaan pysty kuvittelee et meille tärppi tulis, liian utopistinen ajatus.
 
Heissan!

Tervetuloa uusille ja tsemppiä piinailijoille! Joku oli plussannutkin vissiin, onnea sinnekin!

Itse siis taukokierrolla ja kirjottelinki muistaakseni tänne, että huvikseni päätin bongailla ovista tikuilla ja tikutuksen aloitin kp12. Olen tehnyt eiliseen eli kp17 joka päivä testin, muutaman aamuvirtsasta ja osan myöhemmin päivällä. Ja kaikkiin testeihin on tullut ihan samanvahvuinen viiva!! Viiva on siis kaikissa kuudessa testissä melkein yhtä tumma kuin kontrolliviivakin, enkä siten ole ollenkaan pystynyt arvioimaan ovista.. Mistä tuollainen voi oikein johtua?? Mä en oo oikeestaan ikinä hirveesti bongaillut ovista, mutta kaikkiin testeihin mitä tähän asti oon tehny, on tullu kaks viivaa, vaikka tekisi mihin aikaan päivästä tai kierrosta tahansa.. Murehdin nyt vain sitä, että jos tulevissa hoidoissa pitää pakosti bongata ovis jotta esim. pääsee siirtoon, niin ei tuu kyllä mitää.. :|
 
Lääkäri oli sitä mieltä että limis on ok. Minimi taitaa olla 5 mm jos rakenne on kunnossa. Peikko en nyt muista oliko sulla PCOta mutta se ainakin voi nostaa Lh niin koholle että ovistestit on pludsaa koko ajan, silloin niitä ei kyllä lääkärikään kehota mihinkään käyttämään.
 
On mulla pco-tyyppiset munasarjat, siitäköhän sitten johtuu.. Mulla nyt myös taas tulee pahanhajuista valkovuotoa, niinkuin kaksi tai kolme kertaa ennenkin ja yleensä ne on alkanut oviksen jälkeen, olisko ovis siten tapahtunut alkuviikosta. Ihme hommaa kun kaikenlaista kummallista tulee aina eteen ja useimmiten lääkäritkään ei osaa selittää.
 
waninka mulla on kans ollu luget käytössä jo kaks kiertoa ja nyt sama juttu, aloitan kaks päivää inssin jälkeen ->12 pv. Mulla siis alakautta yks kapseli päivässä.

Toivoriina meillä näköjään samat piinapäivät, mulla oli kans tänään inssi yhdellä 20 mm follilla. Tsemppiä!

Mippe ruokavalio on varmaan jonkun verran yksilöllistä. Itse olen hoikka, joten mun pitäisi syödä enemmän rasvoja, esim. rasvaista kalaa, avokadoa, kananmunia etc. Ja pitäisi syödä kaks kertaa päivässä lämmin ruoka. Lisäks mua vois ainakin auttaa mausteisten & verta vahvistavien (lähinnä siis maksaa ja verta) ruokien syöminen. Oon tähän asti syönyt joka päivä vehnänalkioöljyä ja vitamiinivalmistetta, ja nyt sain vinkiks vaihtaa vitamiinit Solgarin Female Multiple -vitamiinivalmisteeseen, jossa on huomattavasti suuremmat vitamiinipitoisuudet (Amerikan suositusten mukaiset). Ja vehnänalkioöljyn tilalla vois syödä muitakin öljyjä, joissa on paljon DHA-rasvahappoja, esim. avokadoöljyä.
 
Huh! Tänään kävin siellä ultrassa ja lääkäri sano että tehdään perjantaina jo inssi! Siis siellä oli molemmilla puolilla yks munis kasvamassa, toinen 13 ja toinen 15mm. Tänään vielä laitoin Puregonin, huomen aamulla tuikkaan Pregnylin ja perjantaina sitte siis inssiin! Tosta Pregnylin saannin vaikeudesta kun on monet kirjotelleet ni mulla kävin tuuri kun olivat niin ystävällisiä että antoivat sairaalasta sen mukaan:) Saas kattoa kuin käy, mut kivi vierähti sydämeltä ku tietää ettei nyt ainakaan siihen viikonlopulle just ajotu niinku vähän pelkäsin. Hyvä että oli kasvanu sen vert hyvään tahtiin. Sitte vaan koitan luikahtaa pariks tunniks toisten huomaamatta töistä pois ja palata sitten takas yhtä hissuksiin, haaste sekin Mutta eiköhän se siitä mene. Ainiin, ja Lugesteron-reseptin sain mukaan, niitten käyttäminen pitäisi alottaa maanantaina ja niitä sitte käytänki sinne testaukseen saakka...
Mulle toi Lugesteron(kuten vähän kaikki muukin tässä vielä) on ihan uus juttu, että jos joku on käyttäny ni aiheuttiko se teillä jotain oireita? Itellä aikanaan Clomit ei tehny mitään oireita oikeastaan, ehkä hiukan ärtsympi olin. Eikä nyt ole toi Puregon kyllä tehny senkään vertaa.
Että mä sitten liityn teidän piinailijoiden joukkoon tossa viikonlopulla!:wave:
 

Yhteistyössä