Hyväksyisitkö pakkoruotsin poiston, jos enemmistö niin haluaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja börje
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miten voidaan verrata ruotsia ja esim. matematiikkaa tai historiaa. Tunnetteko termiä yleissivistävä? Siihen kategoriaan voidaan mun mielestä lukea aika pitkälti kaikki aineet kieliä lukuunottamatta, ja kielistä jos saisi itse valita mitä kahta haluaa opiskella, tulisi nekin katettua. Vaan niinhän se valtio päättää monet muutkin asiat meidän puolesta koska viralliset tahot tietää aina paremmin ja 'kun näin on aina tehty' on hyvä perustelu kaikelle, kuten pakkoruotsille :) Kehitystä kaivattaisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja börje:
Kieliopintojen laajuudesta yliopisto/tiedekunta päättää itse tarpeiden mukaan. Yleensä englannin tilalla voi lukea jonkin muun laajan tason kielen opinnot. Virkamiesruotsi on PAKKO, joka koskee kaikkia. Tässä on iso ero.

Mistä ihmeen virkamiesruotsista sä nyt höpäjät. No meidän laitoksella kyseiset kolme ainetta on pakollisia, virkamiesruotsista en sitten tiedä pätkääkään.

No pykälän se ja se mukainen virkamieheltä vaadittava taito... todistuksessa lukee sitten, kun olet kyseiset kurssit käynyt. Muut kielet on koulun itse päättämiä, mutta tuo on valtion määräämä pakko.

Mitähän esim. Virossa tuumattaisi jos joku alkaisi vaatimaan pakkovenäjää kaikille koululaisille pakolliseksi? Siellä on kuitenkin huomattavasti suurempi kielivähemmistö kuin Suomessa.

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Eli et pysty ymmärtämään, miltä asia suomenkielisestä suomenkielisellä alueella asuvasta tuntuu. Se ei ole "vain yksi ylimääräinen aine" vaan valtion taholta tapahtuva identiteetin muokkaaminen. "Ruotsi kuuluu pakolla lapsellesi, halusit tai et". Tämä on oikeasti aika kauhea asia. Tämän periaatteellisen seikan lisäksi se vie yhden kielen paikan. Monelle jokin muu kieli olisi tärkeämpi.

Huh, huh... vai identiteetin muokkaamista. Eikös se matematiikankin opiskelu ole sitä samaa identiteetin muokkaamista? Tai vielä pahemmin, englannin opiskelu, tai uskonnon.

Huoh. Uskonto on vain kirkon jäsenille. Englanti ei ole pakollinen.

Identiteetin muokkaaminen on ehkä vahva termi, mutta tarkoitan sitä, että valtio päättää mikä kieli kuuluu lapsen identiteettiin. Kieli on eri asia kuin muut oppiaineet. Siihen liittyy aina vahvoja identiteettiin liittyviä tuntemuksia. Monen suomalaisen identiteettii ruotsi ei kuulu millään tavalla. Ruotsin kieli kuuluu Suomeen, mutta ei jokaiselle suomalaiselle.

Useimmissa kouluissa englanti on yhä tänäkin päivänä "pakollinen", kun resursseja muiden kielien järjestämiseen ei ole. 90- lopussa ollessani yläasteella luokallani oli kaksi oppilasta jotka kävivät muiden mukana uskontotunneilla, vaikkeivat kuuluneet kirkkoon, koska ei ollut resursseja järjestää elämänkatsomustiedon tunteja. Kyseessä kuitenkin läänin suurin yläaste.

Tuskin kukaan sitä englantiakaan kotona tarvitsee, vaan omia valintoja ne on hakeutuuko koskaan tilanteeseen jossa jotain kieltä tarvitsee. Meillä hehkutetaan kovasti saksan kielen opintoja lapsille ja itä- suomessa opiskellessani ja työskennellessäni venäjää. Saksaa olen opiskellut 5 vuotta (siis vain vuoden vähemmän kuin ruotsia) enkä ole koskaan tarvinut sitä mihinkään. Venäjääkään en olisi missään tilanteessa tarvinut. Ruotsia sen sijaan tarvitsen lähes päivittäin, vaikka asun nykyään lapissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Seikkailija Dora:
Alkuperäinen kirjoittaja logiikka?:
voi muuttaa pois jos siltä tuntuu. tuskin kaikki asuu samassa paikassa alusta loppuun. :whistle:

Juu, muutanpa pois, että pääsen käyttämään ruotsia, jota en koskaan halunnut opiskella. Jippii!

huooh..tarkoitin sitä että kun sä peruskoulussa opiskelet niin et voi millään tietää mikä on turhaa ja mikä ei. jossain vaiheessa saatat muuttaa pois ja sillon saatat tarvita jotain mitä et aiemmin oo tarvinu. ymmärrätkö?

Todennäköisesti ilman ruotsia pärjää elämässään ihan hyvin, jos ei muuta Närpiöön tai Ahvenanmaalle.

Itse olin jopa hieman pettynyt kun aikoinaan muutin sisämaasta Helsinkiin: kaikki ruotsinkieliset puhuvat täydellistä suomea. Miksi ihmeessä opiskelin monta vuotta ruotsia ???

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Mitähän esim. Virossa tuumattaisi jos joku alkaisi vaatimaan pakkovenäjää kaikille koululaisille pakolliseksi? Siellä on kuitenkin huomattavasti suurempi kielivähemmistö kuin Suomessa.

Niin, eihän siitä montaa vuotta ole kun venäjä poistettiin pakollisista opiskeltavista kielistä Viron kouluissa...

Alkuperäinen kirjoittaja logiikka?:
voi muuttaa pois jos siltä tuntuu. tuskin kaikki asuu samassa paikassa alusta loppuun. :whistle:

Juu, muutanpa pois, että pääsen käyttämään ruotsia, jota en koskaan halunnut opiskella. Jippii!

huooh..tarkoitin sitä että kun sä peruskoulussa opiskelet niin et voi millään tietää mikä on turhaa ja mikä ei. jossain vaiheessa saatat muuttaa pois ja sillon saatat tarvita jotain mitä et aiemmin oo tarvinu. ymmärrätkö?

Ymmärrän. Itse muutin lukion jälkeen englanninkieliseen maahan. Osa itäsuomalaisista ystävistäni muutti esim. Ranskaan ja Italiaan. Ruotsille ei yhdelläkään kaveriporukan jäsenellä ole sattunut tulemaan käyttöä. Mutta hyvä, että tuli varmuuden vuoksi sellaistakin kieltä luettua.

Miksikähän muuten suomenruotsalaisia näkee äärettömän harvoin asumassa esim. Kuopiossa tai Joensuussa. Ovathan hekin suomea opiskelleet, joten heille voisi ihan yhtä loogisesti tulla asiaa Itä-Suomeen...

Tunnetko sinä Viron koulujärjestelmän? Itse en tunne yhtään, enkä tuollaista asenteellista kysymystä uskaltaisi asettaa, joten en osaa siihen vastatakaan.

No pykälän se ja se mukainen virkamieheltä vaadittava taito... todistuksessa lukee sitten, kun olet kyseiset kurssit käynyt. Muut kielet on koulun itse päättämiä, mutta tuo on valtion määräämä pakko.

Ok. Mut se ei silti tarkoita sitä etteikö Pauhaava sydän voisi saada kurssia hyväksiluetuksi, käymättä päiväänkään koko kurssia.

ai niin..en ikinä vastannu kysymykseen...
vastaus on: ihan sama. koko ongelma on asennevamma ja sitä ei mikään laki poista.
kiitti hei. :wave:

Olet oikeassa. Tosin se asennevamma taitaa olla siellä suunnalla. Suosittelisin sinua käymään joskus sisämaassa niin huomaisit, miten umpisuomenkielinen maa Suomi on. Vaikka rannikolla asuu ruotsinkielisiä, ei se ole mikään peruste sille, että koko sisämaan lapset tankkaa ruotsia koulussa.

mähän elään omassa pienessä kuplassani. :D
se mitä 7v Ville nyt tarvii siellä Iisalmessa ei ehkä päde enää 20v päästä. mutta ihan sama mulle mitä muut opiskelee. mulle onneks tuli ruotsi äidinmaidosta ja suomea olen oppinu käyttämällä. en täydellisesti mutta sen verrran ainakin että saan kaupasta sen mitä tarviin. :D

Koska ei tiedetä, mitä kieliä 20v päästä tarvitaan, niin kansalla pitäisi kokonaisuutena olla mahdolisimman laaja kielitaito: osa lukee ruotsia, osa saksaa, osa venäjää jne.

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Ehkäpä b:n ruotsilla 9v jälkeen ei tasokoetta pysty hyväksytysti suorittamaan... arvaisin. Pauhaava Sydän, kuka käski sun jättää se ruotsi viimeiseksi suoritettavaksi asiaksi. Mä kävin pakollisen kurssin jo ekana vuonna. Asennevamma sun pitää kehittää itseäsi kohtaan, ei jotakin kieltä.

Kuinka niin viimeiseksi suoritettavaksi asiaksi? Mulla on 2.vuosikurssi menossa! Olisin mennyt heti eka vuonna tekeen tuon roskan alta pois, mutta en saanut lukujärjestyksiä täsmäämään.

Kertokaa sitten kaikki, jotka haluatte poistaa ruotsin, mitä pitää tulla tilalle.
Ja kertokaa myös, mitä haittaa siitä ruotsin opiskelusta on.
Näihin kysymyksiin en oikein koskaan ole saanut kunnon vastausta.

Tunnetko sinä Viron koulujärjestelmän? Itse en tunne yhtään, enkä tuollaista asenteellista kysymystä uskaltaisi asettaa, joten en osaa siihen vastatakaan.

Viro on Viron ainoa virallinen kieli ja venäjä ei todellakaan ole eikä tule pakolliseksi kieleksi niin kauan kuin Viro on itsenäinen. Jos historiaa yhtään tuntee, niin tämän pitäisi olla itsestään selvä asia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yliopiston kieliopinnot on täysin eri asia kuin virkamiesruotsin koe. Kieliopinnot saa itse valita, ei ole pakko olla englantia vaan voi olla muutakin. Ruotsilta ei sen sijaan välty millään.

Ai, meillä kuuluu pakollisiin ruotsin, englannin ja äidinkielien opinnot yhteensä 15 op. Jokainen kurssi muodostuu kahdesta osasta joista toinen on kirjallinen ja toinen puheviestinnän osuus. Ja noi kurssit voi välttää saamalla 3:sen tai paremman tasokokeista joihin voi osallistua kerran.
Kiitos sulle, tsekkaan tämän mahdollisuuden :).

Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Ehkäpä b:n ruotsilla 9v jälkeen ei tasokoetta pysty hyväksytysti suorittamaan... arvaisin. Pauhaava Sydän, kuka käski sun jättää se ruotsi viimeiseksi suoritettavaksi asiaksi. Mä kävin pakollisen kurssin jo ekana vuonna. Asennevamma sun pitää kehittää itseäsi kohtaan, ei jotakin kieltä.

Kuinka niin viimeiseksi suoritettavaksi asiaksi? Mulla on 2.vuosikurssi menossa! Olisin mennyt heti eka vuonna tekeen tuon roskan alta pois, mutta en saanut lukujärjestyksiä täsmäämään.

Ahaa... noh manitsit, että papereita ei saa ulos ilman tuota kurssia, tai jotain siihen suuntaan, joten tuli virhekäsitys. Ja oman asennevammanni paljasti se, että kuvittelin henkilön olevan loppuvaiheen opinnoissa yliopistossa jos yo-kirjoituksista on 9v.

En tunne. Mutta tilannehan on periaatteessa sama: miehittäjältä on jäänyt kielivähemmistö entiseen alusmaahan. Ainoa ero taitaa olla siinä että ruotsalaiset ovat jääneet entiseen miehitysvaltoonsa herrakansan asemaan, päin vastoin kuin Virossa. Liekkö rahalla ollut asiaan vaikutusta.

Alkuperäinen kirjoittaja en tiedä:
Kertokaa sitten kaikki, jotka haluatte poistaa ruotsin, mitä pitää tulla tilalle.

Eihän sitä poistaa pidä hyvä ihminen vaan se pakko opiskella juuri sitä. Eiköhän aika moni edelleen valitsisi ruotsin toiseksi kieleksi ja mitä sitten vaikka ei? Tilalle joku toinen kieli, ei se sen vaikeampaa ole.

Ruotsin opiskelusta ei varmasti ole mitään haittaa, mutta siitä että lapset ja nuoret väen vängällä pakotetaan opiskelemaan kieltä jota monet oikeasti inhoaa ja joka on monille tosi vaikea ja laskee keskiarvoa jne, ei ole mitään hyötyä. Vai onko sun mielestäsi?

Jokin muu kieli tilalle siitä valikoimasta, mitä kunta pystyy tarjoamaan. Saksa, venäjä, ranska...

Ruotsin opiskelusta on se haitta, että se vie yhden kielen paikan. Monelle jokin muu kieli voisi olla tarpeellisempi. Lisäksi on eettisesti väärin pakottaa jokin kieli oppilaille pelkästään poliittisin perustein ilman konkreettista tarvetta.

Jokainen voi opiskella ruotsin tilalla juuri sitä kieltä mitä haluaa ja mistä katsoo olevan itselleen eniten hyötyä. Tuosta vastauksesta varmaan osaat päätellä mitä haittaa pakollisesta ruotsin opiskelusta on?

Kerro sinä miksi kaikkien suomalaisten on pakko opiskella ruotsia? Kuka siitä hyötyy?

rannikolla on mukavaa. :D
täällä on ruotsinkieliset koulut, palvelut, sukulaiset, työpaikat. vaikka osaan suomea niin mun lapsi käy ruotsinkielistä koulua. sitä mukaan mennään.

Eli suomenruotsalainen voi ihan suoraan sanoa viihtyvänsä kotiseudullaan ja pysyvänsä siellä. Mutta iisalmelaisen Villen pitää kuitenkin varautua siihen, että elämä heittää hänet 20 vuoden päästä Vaasaan...?

En kysy tätä minään tuupovaaran pankonpäällyspoikana, vaan kolmella mantereella asuneena itäsuomalaisena, joka on ihan mielellään ja hyvällä menestyksellä ruotsinsa(kin) opiskellut. Tiedän tasan tarkkaan, kuinka elämä heittelee. Tiedän myös sen, että venäjästä tai ranskasta olisi monta kertaa ollut hyötyä.

Viro on Viron ainoa virallinen kieli ja venäjä ei todellakaan ole eikä tule pakolliseksi kieleksi niin kauan kuin Viro on itsenäinen. Jos historiaa yhtään tuntee, niin tämän pitäisi olla itsestään selvä asia.

Tunnen kyllä historiaa, mutta en tunne virolaisia enkä virolaista koulujärjestelmää, joten en uskalla arvailla yhtään mitään.
Moni ulkopuolinen saattaisi ajatella jotakin saman suuntaista ruotsin opiskelusta Suomen kouluissa, jos pelkästään historian tietoihin nojaudutaan.

en pysty ymmärtää miten 1 aine tuottaa niin isoja ongelma, eli kyse on jonkin sortin negatiivisesta asenteesta enemmän ku siitä varsinaisesta aineesta. jos ei haluu sen enempää oppia ruotsia niin peruskoulun jälkeen voi sanoa heipati hei sille. on ainakin kokeiltu! :D

Mutta kun tää ei valitettavasti oo totta. Se ei lopu peruskoulun jälkeen, eikä edes lukion jälkeen. Ja minusta se on väärin :/ .

En tunne. Mutta tilannehan on periaatteessa sama: miehittäjältä on jäänyt kielivähemmistö entiseen alusmaahan. Ainoa ero taitaa olla siinä että ruotsalaiset ovat jääneet entiseen miehitysvaltoonsa herrakansan asemaan, päin vastoin kuin Virossa. Liekkö rahalla ollut asiaan vaikutusta.

Rantaruottalaisia on ollut vuosisatojen kuluessa jokaisen Itämeren maan rannikolla. Sodat ja muut mullistukset ovat ajaneet rantahurrit mereen kaikissa muissa maissa paitsi Suomessa. Viimeksi vuonna 1940 Virosta rantahurrit soutivat takaisin Ruåtsiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:

Eihän sitä poistaa pidä hyvä ihminen vaan se pakko opiskella juuri sitä. Eiköhän aika moni edelleen valitsisi ruotsin toiseksi kieleksi ja mitä sitten vaikka ei? Tilalle joku toinen kieli, ei se sen vaikeampaa ole.

Ruotsin opiskelusta ei varmasti ole mitään haittaa, mutta siitä että lapset ja nuoret väen vängällä pakotetaan opiskelemaan kieltä jota monet oikeasti inhoaa ja joka on monille tosi vaikea ja laskee keskiarvoa jne, ei ole mitään hyötyä. Vai onko sun mielestäsi?

Okei, siis olisi pitänyt kirjoittaa: poistaa pakollisen ruotsin. Mikä kieli tilalle, millä perusteella?
Mun mielestä aika monet pakotetaan opiskelemaan myös matematiikkaa, se on monille vaikeaa ja laskee keskiarvoa...

Tunnen kyllä historiaa, mutta en tunne virolaisia enkä virolaista koulujärjestelmää, joten en uskalla arvailla yhtään mitään.
Moni ulkopuolinen saattaisi ajatella jotakin saman suuntaista ruotsin opiskelusta Suomen kouluissa, jos pelkästään historian tietoihin nojaudutaan.

Virolaisilla oli ns. munaa itsenäistyä kerralla kunnolla. Suomessa päntätään pakkoruotsia vielä 200 vuotta Ruotsista irtoamisen jälkeen...