Hyväksyisitkö pakkoruotsin poiston, jos enemmistö niin haluaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja börje
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja börje:
Eli et pysty ymmärtämään, miltä asia suomenkielisestä suomenkielisellä alueella asuvasta tuntuu. Se ei ole "vain yksi ylimääräinen aine" vaan valtion taholta tapahtuva identiteetin muokkaaminen. "Ruotsi kuuluu pakolla lapsellesi, halusit tai et". Tämä on oikeasti aika kauhea asia. Tämän periaatteellisen seikan lisäksi se vie yhden kielen paikan. Monelle jokin muu kieli olisi tärkeämpi.

Huh, huh... vai identiteetin muokkaamista. Eikös se matematiikankin opiskelu ole sitä samaa identiteetin muokkaamista? Tai vielä pahemmin, englannin opiskelu, tai uskonnon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Oiskin vaan ammattikoulussa, mutta vielä yliopistossakin kuuluu pakollisiin opintoihin toisen kotimaisen kielen kurssi, mikä on käsittämätöntä!
Oon juuri tällä hetkellä virkamiesruotsin kurssilla ja mulla tulee olemaan suuria vaikeuksia päästä se läpi (kumma juttu, kun oon kirjoittanut ruotsista b:n ja siitäkin on 9 vuotta aikaa, enkä oo koskaan puhunut ko. kieltä sanaakaan. Huoh.)

Mun mitta alkaa täyttyä ton kielen suhteen, aiemmin ei edes ollut mitään asenneongelmaa mutta oon hyvää vauhtia kehittämässä sellaista - näköjään voi olla totta, että ilman kyseistä kurssia ei myöskään saa papereita ulos yliopistosta. Nice.

Eikö teidän laitoksella oo mahdollista tehdä sitä tasokoetta? Silloinhan kielikursseja ei tarvis käydä vaan ne merkittäis hyväksytyksi. Tosin meidän laitoksella osa materiaaleista ja kursseista on eri kieliksi joten pidän kyl kieliopintoja tarpeellisina.

Yliopiston kieliopinnot on täysin eri asia kuin virkamiesruotsin koe. Kieliopinnot saa itse valita, ei ole pakko olla englantia vaan voi olla muutakin. Ruotsilta ei sen sijaan välty millään.

Oiskin vaan ammattikoulussa, mutta vielä yliopistossakin kuuluu pakollisiin opintoihin toisen kotimaisen kielen kurssi, mikä on käsittämätöntä!
Oon juuri tällä hetkellä virkamiesruotsin kurssilla ja mulla tulee olemaan suuria vaikeuksia päästä se läpi (kumma juttu, kun oon kirjoittanut ruotsista b:n ja siitäkin on 9 vuotta aikaa, enkä oo koskaan puhunut ko. kieltä sanaakaan. Huoh.)

Mun mitta alkaa täyttyä ton kielen suhteen, aiemmin ei edes ollut mitään asenneongelmaa mutta oon hyvää vauhtia kehittämässä sellaista - näköjään voi olla totta, että ilman kyseistä kurssia ei myöskään saa papereita ulos yliopistosta. Nice.

Eikö teidän laitoksella oo mahdollista tehdä sitä tasokoetta? Silloinhan kielikursseja ei tarvis käydä vaan ne merkittäis hyväksytyksi. Tosin meidän laitoksella osa materiaaleista ja kursseista on eri kieliksi joten pidän kyl kieliopintoja tarpeellisina.

Ehkäpä b:n ruotsilla 9v jälkeen ei tasokoetta pysty hyväksytysti suorittamaan... arvaisin. Pauhaava Sydän, kuka käski sun jättää se ruotsi viimeiseksi suoritettavaksi asiaksi. Mä kävin pakollisen kurssin jo ekana vuonna. Asennevamma sun pitää kehittää itseäsi kohtaan, ei jotakin kieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Eli et pysty ymmärtämään, miltä asia suomenkielisestä suomenkielisellä alueella asuvasta tuntuu. Se ei ole "vain yksi ylimääräinen aine" vaan valtion taholta tapahtuva identiteetin muokkaaminen. "Ruotsi kuuluu pakolla lapsellesi, halusit tai et". Tämä on oikeasti aika kauhea asia. Tämän periaatteellisen seikan lisäksi se vie yhden kielen paikan. Monelle jokin muu kieli olisi tärkeämpi.

Huh, huh... vai identiteetin muokkaamista. Eikös se matematiikankin opiskelu ole sitä samaa identiteetin muokkaamista? Tai vielä pahemmin, englannin opiskelu, tai uskonnon.

Huoh. Uskonto on vain kirkon jäsenille. Englanti ei ole pakollinen.

Identiteetin muokkaaminen on ehkä vahva termi, mutta tarkoitan sitä, että valtio päättää mikä kieli kuuluu lapsen identiteettiin. Kieli on eri asia kuin muut oppiaineet. Siihen liittyy aina vahvoja identiteettiin liittyviä tuntemuksia. Monen suomalaisen identiteettii ruotsi ei kuulu millään tavalla. Ruotsin kieli kuuluu Suomeen, mutta ei jokaiselle suomalaiselle.

Yliopiston kieliopinnot on täysin eri asia kuin virkamiesruotsin koe. Kieliopinnot saa itse valita, ei ole pakko olla englantia vaan voi olla muutakin. Ruotsilta ei sen sijaan välty millään.

Ai, meillä kuuluu pakollisiin ruotsin, englannin ja äidinkielien opinnot yhteensä 15 op. Jokainen kurssi muodostuu kahdesta osasta joista toinen on kirjallinen ja toinen puheviestinnän osuus. Ja noi kurssit voi välttää saamalla 3:sen tai paremman tasokokeista joihin voi osallistua kerran.

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Alkuperäinen kirjoittaja rouvaliini:
Mä oon asunu reilut 30v nyt itä-suomessa ja kuten tossa mainitsin niin ruotsin kielitaito on täysi nolla. Eli hukkaan on menny sen opiskelu. Se kun tuppaa unohtumaan ja häviämään koko kielitaito jos ei joudu käyttämään, näkemään tai kuulemaan vuosiin.

Mutta jos sitä yhtäkkiä pitäisikin taas oppia, palautuisi taito melko nopeammin. Opiskelua ei tarvitsisi aloittaa tyhjästä.
Mitä ainetta olisit tarvinnut enemmän kuin ruotsia. Mitä juuri sinulle olisi ruotsin sijasta koulussa pitänyt opettaa?

venäjää

Mun mielestä kaksikielisillä alueilla molemmat kielet pakollisia ja aloitettaisiin jo ala-asteella.

Yksikielisillä alueilla vapaaehtoinen ja tosiaan, idässä voitaisiin tarjota Venäjää useammin...

Alkuperäinen kirjoittaja Seikkailija Dora:
en pysty ymmärtää miten 1 aine tuottaa niin isoja ongelma, eli kyse on jonkin sortin negatiivisesta asenteesta enemmän ku siitä varsinaisesta aineesta. jos ei haluu sen enempää oppia ruotsia niin peruskoulun jälkeen voi sanoa heipati hei sille. on ainakin kokeiltu! :D

Yritäpä hetkeksi asettua vaikka joensuulaisen umpisuomenkielisen asemaan. Pakkoruotsi hänelle on yhtä käsittämätön asia, kuin jos sinut pakotettaisiin opiskelemaan japania.

Miksi et antaisi joensuulaisen opiskella vaikka venäjää ruotsin tilalla, jos hän haluaa? Miten se on sinulta pois?

Mitä ainetta olisit tarvinnut enemmän kuin ruotsia. Mitä juuri sinulle olisi ruotsin sijasta koulussa pitänyt opettaa?

venäjää

[/quote]

Itse asiassa ihan mitä vaan. Ruotsia en ole tarvinnut vielä tähän 35 ikävuoteen mennessä yhtään mihinkään.

on varmaan tooosi rankkaa kun joutuu yhen ainoan ylimääräisen aineen opiskella.
joo..oon ruotsinkielinen ja sitä on vaan opsikellu mitä koulu on ehdottanu. enkä jaksais vinkua vaikka saksakin siinä samalla olis ollu pakollinen. sen valitsin vapaaehtosesti ylä-asteella.

ja joo.. itä-suomalaiset ei tarvii sitä mutta asuuko kaikki sitten siellä koko elämänsä aikana? mä en vaan tajuu sitä vinkumista..

Mä oon asunu reilut 30v nyt itä-suomessa ja kuten tossa mainitsin niin ruotsin kielitaito on täysi nolla. Eli hukkaan on menny sen opiskelu. Se kun tuppaa unohtumaan ja häviämään koko kielitaito jos ei joudu käyttämään, näkemään tai kuulemaan vuosiin.

no se on sitten jokaisen oma asia käyttääkö vai ei mutta ainakin on sitä vaihtoehtoa annettu. =) peruskurssikin riittäis että sais kokeilla nappaako vai ei.

En tiiä miten oisin sitä täällä käyttäny vaikka jostain syystä oisin halunnukin...

Tämmöisestä en oo kuullutkaan? Oon kulttuurien tutkimuksen laitoksella. Pitääpä ottaa selvää. Kuinka niin ei tarttis käydä, kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta :D.
Kyllä minäkin muista kielistä pidän, sellaisista äänteellisesti kauniista ja muuten vapaaehtoisista. (Anteeksi :ashamed:).

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Ehkäpä b:n ruotsilla 9v jälkeen ei tasokoetta pysty hyväksytysti suorittamaan... arvaisin. Pauhaava Sydän, kuka käski sun jättää se ruotsi viimeiseksi suoritettavaksi asiaksi. Mä kävin pakollisen kurssin jo ekana vuonna. Asennevamma sun pitää kehittää itseäsi kohtaan, ei jotakin kieltä.

Kait sen pystyy jos vähän kertailee yksinkertaisempia asioita. Vaikka ok, kyl moni joutui kurssit käymäänkin. Itse sain kurssit hyväksiluettua koska olin amk:ssa suorittanut kieliopintoja 20 op verran ja saanut kursseista 5:set.

Ai, meillä kuuluu pakollisiin ruotsin, englannin ja äidinkielien opinnot yhteensä 15 op. Jokainen kurssi muodostuu kahdesta osasta joista toinen on kirjallinen ja toinen puheviestinnän osuus. Ja noi kurssit voi välttää saamalla 3:sen tai paremman tasokokeista joihin voi osallistua kerran.

Kieliopintojen laajuudesta yliopisto/tiedekunta päättää itse tarpeiden mukaan. Yleensä englannin tilalla voi lukea jonkin muun laajan tason kielen opinnot. Virkamiesruotsi on PAKKO, joka koskee kaikkia. Tässä on iso ero.

on varmaan tooosi rankkaa kun joutuu yhen ainoan ylimääräisen aineen opiskella.
joo..oon ruotsinkielinen ja sitä on vaan opsikellu mitä koulu on ehdottanu. enkä jaksais vinkua vaikka saksakin siinä samalla olis ollu pakollinen. sen valitsin vapaaehtosesti ylä-asteella.

ja joo.. itä-suomalaiset ei tarvii sitä mutta asuuko kaikki sitten siellä koko elämänsä aikana? mä en vaan tajuu sitä vinkumista..

no se on sitten jokaisen oma asia käyttääkö vai ei mutta ainakin on sitä vaihtoehtoa annettu. =) peruskurssikin riittäis että sais kokeilla nappaako vai ei.

En tiiä miten oisin sitä täällä käyttäny vaikka jostain syystä oisin halunnukin...

tarkoitin sitä että hakeutuu töihin missä tarvii sitä, tai opiskelee lisää. jos ei nappaa niin on kokeillu.

Täällä ei oo työpaikkoja missä tarvittas ruotsia. On vaan työpaikkoja missä tarvitaan venäjää.

Tämmöisestä en oo kuullutkaan? Oon kulttuurien tutkimuksen laitoksella. Pitääpä ottaa selvää. Kuinka niin ei tarttis käydä, kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta :D.
Kyllä minäkin muista kielistä pidän, sellaisista äänteellisesti kauniista ja muuten vapaaehtoisista. (Anteeksi :ashamed:).

Joo ei oo pakko suorittaa ainakaan Turun yliopistossa ja jos oot suorittanut esim. amk:ssa kieliopinnot tai saanut kirjoituksista hyvät arvosanat voit hakea ne hyväksiluetuksi. Tai sitten suorittaa sen tasokokeen.. mikä ikinä sen kokeen virallinen nimi onkaan. Kannattaa katsoa siitä opinto-oppaasta kieliopintojen suorittamisesta mitä siellä sanotaan.

Kieliopintojen laajuudesta yliopisto/tiedekunta päättää itse tarpeiden mukaan. Yleensä englannin tilalla voi lukea jonkin muun laajan tason kielen opinnot. Virkamiesruotsi on PAKKO, joka koskee kaikkia. Tässä on iso ero.

Mistä ihmeen virkamiesruotsista sä nyt höpäjät. No meidän laitoksella kyseiset kolme ainetta on pakollisia, virkamiesruotsista en sitten tiedä pätkääkään.

ai niin..en ikinä vastannu kysymykseen...
vastaus on: ihan sama. koko ongelma on asennevamma ja sitä ei mikään laki poista.
kiitti hei. :wave:

Olet oikeassa. Tosin se asennevamma taitaa olla siellä suunnalla. Suosittelisin sinua käymään joskus sisämaassa niin huomaisit, miten umpisuomenkielinen maa Suomi on. Vaikka rannikolla asuu ruotsinkielisiä, ei se ole mikään peruste sille, että koko sisämaan lapset tankkaa ruotsia koulussa.

On kansantaloudellisesti järjetöntä opettaa 95 prosentille kansasta viiden prosentin kieltä. Vielä kummallisemmaksi sen tekee se et nämä viisi prossa osaavat suomea.