Hyväksyisitkö pakkoruotsin poiston, jos enemmistö niin haluaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja börje
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

börje

Vieras
Useissa kyselyissä yli 2/3 aikuisista kansalaisista on ilmoittanut, että haluaisi pakkoruotsin lapsilta pois. Vaikka itse kannattaisit pakkoruotsia, niin olisiko mielestäsi oikein tehdä siten kuin kansan enemmistö haluaa (jos siis vaikka olisi virallinen kansanäänestys asiasta ja tulos olisi sama) ?

Alkuperäinen kirjoittaja rouvaliini:
Mä en ymmärrä miks se on pakkoruotis. Samalla tavalla sit olis pakkoenglanti, pakkomatikka, pakkokuvis, pakkohistoria jne...

Koska ruotsi on ainoa pakkokieli, siitä nimitys pakko. Englanti ei ole pakollinen, on vain "vieras kieli", joka voi olla muukin.

No jos se kansanäänestyksellä päätettäisiin ratkaista niin eipä asiaan olisi nokan koputtamista. Itse en kannata pakkoruotsia ja varmaankin jos äänestys järjestettäisiin, kävisin äänestämässä poiston puolesta.

Alkuperäinen kirjoittaja börje:
Mä en ymmärrä miks se on pakkoruotis. Samalla tavalla sit olis pakkoenglanti, pakkomatikka, pakkokuvis, pakkohistoria jne...

Koska ruotsi on ainoa pakkokieli, siitä nimitys pakko. Englanti ei ole pakollinen, on vain "vieras kieli", joka voi olla muukin.

Ei mulla ainakaan ollu englannille vaihtoehtoo sillon kun sen alotin.

Alkuperäinen kirjoittaja pennola:
En hyväksyisi todellakaan. Se on meidän toinen virallinen kielemme ja sitä kuuluu opettaa kouluissa.

Enemmistö ei aina ole oikeassa. :)

Kieli oli virallinen ennen peruskouluakin, ja sitä ennen ruotsi ei ollut pakollinen kaikille. Joten en ymmärrä perusteluasi. Tai siis ethän mitään perustellut, totesit vain.

Minustakin tuo termi "pakkoruotsi" on aivan naurettava. Peruskoulussahan kaikki aineet ovat PAKKOaineita :D

Se on aine muiden joukossa. Vieläpä helppo kieli; kieliopiltaan paljon helpompi kuin englanti. Suurin osa ongelmista johtuu asenneongelmista.

Minustakin tuo termi "pakkoruotsi" on aivan naurettava. Peruskoulussahan kaikki aineet ovat PAKKOaineita :D

Se on aine muiden joukossa. Vieläpä helppo kieli; kieliopiltaan paljon helpompi kuin englanti. Suurin osa ongelmista johtuu asenneongelmista.

Mutta en ole kuullut, että mitään muuta pakkoainetta haluaisi 2/3 kansasta pois. Ja siksi kysyinkin, että pitäisikö kansan enemmistöä kuulla tässä asiassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Boycott:
En hyväksy ja äänestäisin vastaan.

Voitko perustella, miksi et hyväksyisi? Miksi demokratia ei olisi tässä asiassa oikea ratkaisu?

Siis, mulla mitään demokratiaa vastaan ole. Vastasin vain kysymykseesi että hyväksyisinkö "pakko"ruotsin poiston: en. Miten äänestäisin jos äänestys tulisi: äänestäisin vastaan. Se on sitten eri asia miten muut äänestää ja miten asia ratkeaa. Joka tapauksessa neuvoisin lapsiani valitsemaan ruotsin yhdeksi vieraaksi kieleksi jos siihen mentäisiin että lapset vapautettaisiin "pakkoruotsin ikeestä".

Voitko perustella, miksi et hyväksyisi? Miksi demokratia ei olisi tässä asiassa oikea ratkaisu?

Siis, mulla mitään demokratiaa vastaan ole. Vastasin vain kysymykseesi että hyväksyisinkö "pakko"ruotsin poiston: en. Miten äänestäisin jos äänestys tulisi: äänestäisin vastaan. Se on sitten eri asia miten muut äänestää ja miten asia ratkeaa. Joka tapauksessa neuvoisin lapsiani valitsemaan ruotsin yhdeksi vieraaksi kieleksi jos siihen mentäisiin että lapset vapautettaisiin "pakkoruotsin ikeestä".

Niin, en itse asissa kysynyt, että hyväksytkö pakkoruotsin poistamisen, vaan kysyin, hyväksytkö kansan enemmistön tahdon toteuttamisen (= demokratia).

Miten olisi sellainen, että saisi valita joko pakkoruotsin tai pakkovenäjän? Täällä Itä-Suomessa venäjä olisi tarpeellisempi.

Englannin voi minun puolestani pitää valinnaisena. Sen oppii jokainen, joka harrastaa populaarikulttuuria.

En, kieliä tarvitaan aina. Jos jotain myönnytystä pitäis tehdä niin, jokainen sais valita kaksi pakollista kieltä joita lukee esim. ruotsi+ englanti, saksa+ englanti, venäjä+ ruotsi.

Alkuperäinen kirjoittaja Seikkailija Dora:

eipä multa kysyttä haluunko oppia englantia. :whistle:
mulla ei kyllä silti ollu mitään pakkoaineita. =)

Sitä kysyttiinkin sun vanhemmiltasi.

Alkuperäinen kirjoittaja Seikkailija Dora:

Mutta en ole kuullut, että mitään muuta pakkoainetta haluaisi 2/3 kansasta pois. Ja siksi kysyinkin, että pitäisikö kansan enemmistöä kuulla tässä asiassa.

seuraavaks matematiikka pois ku eihän kaikki tarvii sitäkään, entäs maantiede..ei sitäkään tarvii ellei haaveammatti on meteorologi..historiakin ihan turhaa kun sehän on mennyttä... :D

Älä viitsi olla lapsellinen. Oletko kuullut kenenkään tosissaan vaativan matematiikkaa, historiaa jne pois? En minäkään. Ruotsi on ainoa aine, johon kritiikki kohdistuu. Voisikohan olla, että ruotsin pakollisuudelle ei olekaan sellaisia perusteita, kuten on matematiikan yms. pakollisuudelle?

Minusta ruotsi on varsin turha aine, minusta noihin kieliin pitäisi olla valinnaista, etenkin täällä voisi olla venäjä, jota tarvii paljon enemmän kuin ruotsia.
Toisekseen minusta on ihan älytöntä, että ruotsi on toinen virallinen kieli, sen voisi poistaa, se on vain jäänne menneestä.

Alkuperäinen kirjoittaja uuniomena:
Kannattaisin jos tilalle olisi sitten valittava jokin muu kieli. Saksa, ranska, venäjä...

Mun mielestä pitäisi olla "pakko" opiskella kahta kieltä, mutta ne pitäisi oikeasti saada valita mitä ne on eikä vain antaa vaihtoehdot ruotsi ja käytännössä katsoen yleensä toisena englanti.

Niin, en itse asissa kysynyt, että hyväksytkö pakkoruotsin poistamisen, vaan kysyin, hyväksytkö kansan enemmistön tahdon toteuttamisen (= demokratia).

Joo, luin vähän hutiloiden aloituksen. Mutta ymmärsit varmaan mitä tarkoitin. Ja hyväksyisin kansanäänestyksen tuloksen jos tulos olisi se että ruotsi poistettaisiin. Tosin mun lasten ei tarvitsisi silti olla opiskelematta ruotsia koska aivan varmasti se valinnaisena säilytettäisiin. Joten olisi tulos mikä tahansa niin eipä se minun elämääni paljoa heilauttaisi.

Joo, luin vähän hutiloiden aloituksen. Mutta ymmärsit varmaan mitä tarkoitin. Ja hyväksyisin kansanäänestyksen tuloksen jos tulos olisi se että ruotsi poistettaisiin. Tosin mun lasten ei tarvitsisi silti olla opiskelematta ruotsia koska aivan varmasti se valinnaisena säilytettäisiin. Joten olisi tulos mikä tahansa niin eipä se minun elämääni paljoa heilauttaisi.

Niinpä. En ymmärrä, miksi kukaan kannattaa pakkoa, jos omilla lapsilla olisi kuitenkin joka tapauksessa mahdollisuus opiskella ruotsia niin halutessaan. Miksi kannattaa kannattaa pakkoa, jos vaihtoehtona on se, että saa itse päättää? Jotain itsensä alistamista tms. pervoilua vissiin! :)