Hyväksyisitkö pakkoruotsin poiston, jos enemmistö niin haluaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja börje
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Opetusministeri Virkkunenkin näköjään kannattaa pakkoruotsia, jopa siinä määrin että hän haluaa aikaistaa sen alkamaan viidenneltä luokalta. Odotettavissahan tuokin oli. Svekomaanit ovatkin ajaneet tuota muutosta sillä verukkeella että lapsille ei ole vielä kehittynyt asennevammaa kaksikielisyyttä vastaan (lue: suomenkielistä identiteettiä).

Minun kokoomusäänestäjäurani loppui tähän, eikä jatku ennenkuin sekä ehdokas että puolue ottavat asiaan toisen kannan.

Alkuperäinen kirjoittaja börje:
Ai niin, tuossa Suomen kuvalehden jutussa Lankinen mainitsee pakkoruotsin perusteeksi, että "minkä tahansa kielen opiskelu auttaa oppimaan muita kieliä". Tämä lausehan suoraan todistaa, että sen kielen ei tarvitse olla ruotsi vaan mikä tahansa muu kieli käy ihan yhtä hyvin!

AIVAN!:D

Saahan sen poistaa, mutta sitten pitää valita jokin toinen kieli. Valinnaisten kielten opiskelu on vähentynyt hurjasti 15v aikana ja jos vielä ruotsikin poistetaan, suomalaisten kielitaito kutistuu olemattomiin ja se ei ole hyvä juttu! Minkä tahansa vieraan kielen opiskelu antaa valmiuksia myös muiden vieraiden kielten opiskeluun. Mun on vaikea ymmärtää, miksi vaikkapa espanja tai saksa olisi suomalaiselle hyödyllisempi kuin ruotsi.

Espanja on yksi maailman neljästä puhutuimmasta kielestä ja saksaa käytetään monessa Euroopan valtiossa ja sitä puhuu maailmanlaajuisesti äidinkielenään yli 100 miljoonaa ihmistä.

Meidän suomenruotsiamme (mitä siis kouluissa opetetaan) puhuu alle 300 000.

Mutta niille suomalaisille, jotka pitävät päivää Tukholmassa tai Haaparannalla suurena ulkomaanmatkana.. no heille voinkin suositella ruotsin opettelua.

Mun puolesta toisen kotimaisen opiskelu voisi olla vapaaehtoista.

Soisin ruotsinkielisille kuitenkin aluetakuita ja tällä hetkellä yksikielisesti ruotsinkieliset tai kaksikieliset pitäisi sellaisina säilyttää eikä muuttaa suomenkielisiksi asuttamalla seudulle suuri määrä suomenkielisiä. Jotain rajaa ahneudella sentään. Oli virhe tehdä koko suomesta kaksikielinen aikoinaan. Maan itsenäistymistä puuhanneet henkilöt olivat suurilta osin suomenruotsalaisia eivätkä ymmärtäneet, että maalla asuu paljon suomenkielisiä jotka eivät ruotsia tarvitse. Joskus se oma ympäristö sokeuttaa, luullaan, että kaikkialla on samoin kun omalla takapihalla.

Samoin moni suomenkielinen luulee, ettei suomenruotsalaisia ole oikeasti olemassa, tai että olemme maahanmuuttajia tms. Olisi aikoinaan pitänyt määritellä kielirajat niin kuin muissakin kaksi- tai monikielisissä maissa.

Mun puolesta toisen kotimaisen opiskelu voisi olla vapaaehtoista.

Soisin ruotsinkielisille kuitenkin aluetakuita ja tällä hetkellä yksikielisesti ruotsinkieliset tai kaksikieliset pitäisi sellaisina säilyttää eikä muuttaa suomenkielisiksi asuttamalla seudulle suuri määrä suomenkielisiä. Jotain rajaa ahneudella sentään. Oli virhe tehdä koko suomesta kaksikielinen aikoinaan. Maan itsenäistymistä puuhanneet henkilöt olivat suurilta osin suomenruotsalaisia eivätkä ymmärtäneet, että maalla asuu paljon suomenkielisiä jotka eivät ruotsia tarvitse. Joskus se oma ympäristö sokeuttaa, luullaan, että kaikkialla on samoin kun omalla takapihalla.

Samoin moni suomenkielinen luulee, ettei suomenruotsalaisia ole oikeasti olemassa, tai että olemme maahanmuuttajia tms. Olisi aikoinaan pitänyt määritellä kielirajat niin kuin muissakin kaksi- tai monikielisissä maissa.

Ai sä kannatat apartheidia:D Kun tuo suomi on niin kauhea kieli teille rantahurreille , niin miksi ette muuta takaisin ruåtsiin tai edes Åålantiin?

Ai sä kannatat apartheidia:D Kun tuo suomi on niin kauhea kieli teille rantahurreille , niin miksi ette muuta takaisin ruåtsiin tai edes Åålantiin?

Minun ruotsinkieliset sukujuureni ovat itseasiassa Virosta, ei ruotsista tai ahvenanmaalta. Sen lisäksi puoli sukua on suomenkielistä. Suomikin on minulle tärkeä kieli :)

En kannata apartheidia vaan sitä, ettei suomenruotsalaisia ja suomenruotsia ajettaisi sukupuuttoon suomenkielisten massamuutoilla. Ettei maalaisten hyökkääminen kaupunkeihin tarkoittaisi sitä, että nämä kaupungit luopuisivat historiastaan ja kielestään. Että isoäitini edelleen saisi palvelua omalla äidinkielellään kun hän ei muuta osaa vaikka Porvooseen onkin muuttanut paljon suomenkielisiä :) Tahtoisin, että saisin elää omassa kotimaassani omalla äidinkielelläni. Onko se nyt niin paljon vaadittu?

Kätevästi ruotsinkieliset ovat maahanmuuttajia kun kyse on pakkoruotsista mutta sitten kuitenkin Maamme laulu, muumit, Linux ja Sibelius hyvin suomalaisia :heart:

Minun ruotsinkieliset sukujuureni ovat itseasiassa Virosta, ei ruotsista tai ahvenanmaalta. Sen lisäksi puoli sukua on suomenkielistä. Suomikin on minulle tärkeä kieli :)

En kannata apartheidia vaan sitä, ettei suomenruotsalaisia ja suomenruotsia ajettaisi sukupuuttoon suomenkielisten massamuutoilla. Ettei maalaisten hyökkääminen kaupunkeihin tarkoittaisi sitä, että nämä kaupungit luopuisivat historiastaan ja kielestään. Että isoäitini edelleen saisi palvelua omalla äidinkielellään kun hän ei muuta osaa vaikka Porvooseen onkin muuttanut paljon suomenkielisiä :) Tahtoisin, että saisin elää omassa kotimaassani omalla äidinkielelläni. Onko se nyt niin paljon vaadittu?

Kätevästi ruotsinkieliset ovat maahanmuuttajia kun kyse on pakkoruotsista mutta sitten kuitenkin Maamme laulu, muumit, Linux ja Sibelius hyvin suomalaisia :heart:

Ai sä olet Viron rantahurreja. Kummasti Virosta jaksettiin soutaa pakoon kun olot kävivät tukaliksi. Suomestakin voi soutaa takaisin isien maille.

Ai niin sun mummos unohtui. Tokihan 5.000.000 suomalaisen pitää opiskella ruotsia kun sinun mummos ei osaa kunnolla suomea.=) Ei kukaan ole kieltänyt sinua puhumasta omaa äidinkieltä.=) Nyt on kyse pakkoruåtsista eikä sun äidinkielestä.

[QUOTE="sama";22600005]Ai sä olet Viron rantahurreja. Kummasti Virosta jaksettiin soutaa pakoon kun olot kävivät tukaliksi. Suomestakin voi soutaa takaisin isien maille.

Ai niin sun mummos unohtui. Tokihan 5.000.000 suomalaisen pitää opiskella ruotsia kun sinun mummos ei osaa kunnolla suomea.=) Ei kukaan ole kieltänyt sinua puhumasta omaa äidinkieltä.=) Nyt on kyse pakkoruåtsista eikä sun äidinkielestä.[/QUOTE]

Vittu sä olet tyhmä :D MÄ EN KANNATA PAKKORUOTSIA! Pitääkö se capseilla laittaa jotta tajuaisit? :laugh:

Virosta me tultiin jo 600 vuotta sitten, säkin voit lähteä takaisin omaan kotimaahasi ja luovuttaa maat Saamelaisille jotka tais kuitenkin olla täällä ennen sua ja sukuasi ;)

Se, että ruotsinkieliset alueet myös pysyisivät ruotsinkielisinä ei mun mielestä ole mitenkään liikaa vaadittua ummikkosuomenkielisiltä. Mikä ihme vimma on tuhota suomen kulttuuria? Johon siis suomenruotsi kuuluu aika olennaisesti.

Vittu sä olet tyhmä :D MÄ EN KANNATA PAKKORUOTSIA! Pitääkö se capseilla laittaa jotta tajuaisit? :laugh:

Virosta me tultiin jo 600 vuotta sitten, säkin voit lähteä takaisin omaan kotimaahasi ja luovuttaa maat Saamelaisille jotka tais kuitenkin olla täällä ennen sua ja sukuasi ;)

Se, että ruotsinkieliset alueet myös pysyisivät ruotsinkielisinä ei mun mielestä ole mitenkään liikaa vaadittua ummikkosuomenkielisiltä. Mikä ihme vimma on tuhota suomen kulttuuria? Johon siis suomenruotsi kuuluu aika olennaisesti.

Kannatathan sä pakkoruåtsia ja lisäksi sä kannatat rantahurreille omia reservaatteja mihin suomalaisialla ei ole mitään asiaa. Olet apartheidin kannattaja. Etkö sä tajua mitä sä kirjoitat?

Saamelaiset tulivat pohjoisesta ja suomalaiset kaakosta. Pohjois-Suomessa saamelaiset ovat alkuperäiskansaa, mutta eivät etelässä.

Suomenruotsalainen kulttuuri Ei ole suomalaista kulttuuria, eikä suomalaisilla ole mitään velvollisuutta vaalia ruotsinkieltä koska Ruotsi pitää siitä asiasta huolen.

Poistun, joten saat toistaiseksi sanottua viimeisen sana.

Hyväksyn pakkoruotsin poiston miloin vain, ei siihen tartvi enemmistön ääniä että haluaa sen poistuvan. Mikähän on perustelu sille että Suomessa pitää pakko opiskella ruotsia?

Jos joku ei halua oppia ruotsin kieltä, tuskin sitä tulee oppimaan hyödyksi asti vaikka istuisi tunnilla ne pakolliset. Musta voisi olla enenmmän varaa valita. Itse en päässyt yläasteella opiskelemaan venäjää koulussa vaikka olisin halunnut, ja se on aina ottanut päähän. Nyt sitten aikuisiällä yritän sitä opiskella. Venäjästä olisi ollut mulle käytännön hyötyä jo pitkään, toisin kuin ruotsista.

Jos joku ei halua oppia ruotsin kieltä, tuskin sitä tulee oppimaan hyödyksi asti vaikka istuisi tunnilla ne pakolliset. Musta voisi olla enenmmän varaa valita. Itse en päässyt yläasteella opiskelemaan venäjää koulussa vaikka olisin halunnut, ja se on aina ottanut päähän. Nyt sitten aikuisiällä yritän sitä opiskella. Venäjästä olisi ollut mulle käytännön hyötyä jo pitkään, toisin kuin ruotsista.

Vain 2% suomalaisista osaa puhua venäjää. Venäjä on kieli jota osaamalla saa helposti töitä.

Ei tule minulle kyllä mitään Hyvää mieleen sanasta Pakko Ruotsi ! Se olisi pakko laitaa valinaiseksi kieleksi niinkuin muutkin kielet koulussa ! Onko Suomi unohtanut esimerkiksi Saamenkielen eikö se ole tämä kansa joka on asunut tosi kauan Suomessa ! Voiko sitä opiskella missään ? Onko tehty mitään tutkimusta minkä verran sitä tarvii esimerkiksi jos lähdetään tekee bisnestä Suomen ulkopuolelle tarkoitan nyt Aasiaa tai afrikaa ! Kyllä sitä ruotsia tietysti täällä Helsingin päässä kaupan kassalla TARVITSEE ! Missä asuu rikkaita ruotsalaisia pitäähän heidän saada omalla kielellä palvelua ! Oliko se nyt vaan tämä se SYY !

Ei tule minulle kyllä mitään Hyvää mieleen sanasta Pakko Ruotsi ! Se olisi pakko laitaa valinaiseksi kieleksi niinkuin muutkin kielet koulussa ! Onko Suomi unohtanut esimerkiksi Saamenkielen eikö se ole tämä kansa joka on asunut tosi kauan Suomessa ! Voiko sitä opiskella missään ? Onko tehty mitään tutkimusta minkä verran sitä tarvii esimerkiksi jos lähdetään tekee bisnestä Suomen ulkopuolelle tarkoitan nyt Aasiaa tai afrikaa ! Kyllä sitä ruotsia tietysti täällä Helsingin päässä kaupan kassalla TARVITSEE ! Missä asuu rikkaita ruotsalaisia pitäähän heidän saada omalla kielellä palvelua ! Oliko se nyt vaan tämä se SYY !

Vähennä huutomerkkejä ja opettele käyttämään välilyöntejä oikein ! ! ! ! !