Hyväksyisitkö pakkoruotsin poiston, jos enemmistö niin haluaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja börje
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Alkuperäinen kirjoittaja börje:
Alkuperäinen kirjoittaja hanna08:
En, vasta sitten kun pakkosuomi otetaan pois ruotsinkielisistä kouluista.

Olisipa aika hassu tilanne, jos maan pääkieltä ei opiskeltaisi...

Nii-i. Jos haluaa olla täysin ruotsinkielinen, muuttaa kenties Ruotsiin? :)

Nyt alkaa tuntua, että kohta päästään taas maahanmuuttajapolitiikkaan. Taidan hypätä kelkasta tässä vaiheessa, heippa!

Alkuperäinen kirjoittaja uuniomena:
Kannattaisin jos tilalle olisi sitten valittava jokin muu kieli. Saksa, ranska, venäjä...

Näin minäkin tämän haluaisin nähdä menevän. Ruotsi on niin hyödytön ja vie energiaa relevantimmilta vaihtoehdoilta. Olen 28 enkä vielä tähän mennessä tarvinnut päivääkään ruotsia, englantia sen sijaan päivittäin. Suomenruotsalaiset vois vähitellen opetella kommunikoimaan suomeksi, ja ruotsalaisillahan ei ole koskaan mitään ongelmaa ollutkaan siinä että puhutaan englantia.

Jos olisi mahdollisuus vaihtaa sen tilalle joku muu kieli (tai tietysti ottaa ruotsi, jos jostain syystä haluaa), niin kannatan :).

Mä kannattaisin sitä et ruotsi olis pakollinen maan länsiosissa ja venäjä maan itäosissa. Idässä ei nimittäin tee ruotsilla mitään mut venäjällä kylä tekis. Se olis tosi kova sana työmarkkinoilla. Ja toi rajan veto karkeesti noin, mut periaatteena se et kumpaa kieltä enemmän tarviais.

Alkuperäinen kirjoittaja rouvaliini:
Mä en ymmärrä miks se on pakkoruotis. Samalla tavalla sit olis pakkoenglanti, pakkomatikka, pakkokuvis, pakkohistoria jne...

Useimmissa maissa pn pakkomatikkaa, -kuvista, -historiaa jne, mut kerros missä maissa on pakko-ruotsia?

Alkuperäinen kirjoittaja Boycott:
En hyväksy ja äänestäisin vastaan.

Voitko perustella, miksi et hyväksyisi? Miksi demokratia ei olisi tässä asiassa oikea ratkaisu?

Siis, mulla mitään demokratiaa vastaan ole. Vastasin vain kysymykseesi että hyväksyisinkö "pakko"ruotsin poiston: en. Miten äänestäisin jos äänestys tulisi: äänestäisin vastaan. Se on sitten eri asia miten muut äänestää ja miten asia ratkeaa. Joka tapauksessa neuvoisin lapsiani valitsemaan ruotsin yhdeksi vieraaksi kieleksi jos siihen mentäisiin että lapset vapautettaisiin "pakkoruotsin ikeestä".

Niin, en itse asissa kysynyt, että hyväksytkö pakkoruotsin poistamisen, vaan kysyin, hyväksytkö kansan enemmistön tahdon toteuttamisen (= demokratia).

Joo, luin vähän hutiloiden aloituksen. Mutta ymmärsit varmaan mitä tarkoitin. Ja hyväksyisin kansanäänestyksen tuloksen jos tulos olisi se että ruotsi poistettaisiin. Tosin mun lasten ei tarvitsisi silti olla opiskelematta ruotsia koska aivan varmasti se valinnaisena säilytettäisiin. Joten olisi tulos mikä tahansa niin eipä se minun elämääni paljoa heilauttaisi.

Niinpä. En ymmärrä, miksi kukaan kannattaa pakkoa, jos omilla lapsilla olisi kuitenkin joka tapauksessa mahdollisuus opiskella ruotsia niin halutessaan. Miksi kannattaa kannattaa pakkoa, jos vaihtoehtona on se, että saa itse päättää? Jotain itsensä alistamista tms. pervoilua vissiin! :)

No, eikös se ole sitä demokratiaa että jokaisella saa olla oma mielipiteensä.. Pervoa on se että jokaiseen vastakommenttiin pitää väkisten keksiä jotain alistavaa (= tehdä ittensä fiksummaksi kuin muut). =)

Mä kannattaisin sitä et ruotsi olis pakollinen maan länsiosissa ja venäjä maan itäosissa. Idässä ei nimittäin tee ruotsilla mitään mut venäjällä kylä tekis. Se olis tosi kova sana työmarkkinoilla. Ja toi rajan veto karkeesti noin, mut periaatteena se et kumpaa kieltä enemmän tarviais.

Tuossa on hankalaa se, että jos muuttaa idästä länteen tai lännestä itään, niin kieliopinnot menee sekaisin... Veikkaan, että tuo menisi ilman pakkoakin aika luontevasti: lännessä valittaisin enemmän ruotsia ja idässä venäjää, mutta molemmat olisi mahdollisia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en ymmärrä miks se on pakkoruotis. Samalla tavalla sit olis pakkoenglanti, pakkomatikka, pakkokuvis, pakkohistoria jne...

Useimmissa maissa pn pakkomatikkaa, -kuvista, -historiaa jne, mut kerros missä maissa on pakko-ruotsia?

Sen ainakin tiiän et esim. virossa ja latviassa on pakkovenäjä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Alkuperäinen kirjoittaja hanna08:
En, vasta sitten kun pakkosuomi otetaan pois ruotsinkielisistä kouluista.

Olisipa aika hassu tilanne, jos maan pääkieltä ei opiskeltaisi...

Nii-i. Jos haluaa olla täysin ruotsinkielinen, muuttaa kenties Ruotsiin? :)

Nyt alkaa tuntua, että kohta päästään taas maahanmuuttajapolitiikkaan. Taidan hypätä kelkasta tässä vaiheessa, heippa!

Ja nyt saman teen minä myös. En jaksa nyt tätä. :wave:

Tuossa on hankalaa se, että jos muuttaa idästä länteen tai lännestä itään, niin kieliopinnot menee sekaisin... Veikkaan, että tuo menisi ilman pakkoakin aika luontevasti: lännessä valittaisin enemmän ruotsia ja idässä venäjää, mutta molemmat olisi mahdollisia.

Itse asun idässä ja tiiän ettei täällä vapaaehtosesti sitä venäjää valita. Ja vaikka oon ruotsia lukenu ni taito on sama vaikka olisin ollu lukematta. Eli jos nyt muuttasin länteen ni en osaa yhtään mitään. Hukkaan siis menny kaikki ruotsin lukeminen.

No, eikös se ole sitä demokratiaa että jokaisella saa olla oma mielipiteensä.. Pervoa on se että jokaiseen vastakommenttiin pitää väkisten keksiä jotain alistavaa (= tehdä ittensä fiksummaksi kuin muut). =)

Tarkoitin pervoilulla sitä, että jos vaihtoehtoina on, että

a) voin valita tekeekö lapseni asian X, Y vai Z
b) valtio pakottaa lapseni tekemään asian X

niin miksi kukaan terve ihminen kannattaisi vaihtoehtoa b) ???

Ja demokratialla ymmärrän sen, että ihmisten mielipiteitä myös kuunnellaan, varsinkin, jos kyseessä enemmistön mielipide...

Musta se englanti riittäs hyvin,jos jotain kieltä pitää opiskella, se on kuitenki laajemmin käytetty kieli kun ruotsi ja sillä pärjää riittävän hyvin. En myöskään pidä ruotsin kieltä toisena äidinkielenäni, niin ei mua kiinnosta sitä opiskellakkaan. Mut joo, ehkä peruskoulussa viel ymmärtääkin et on noita "pakkokieliä", mut sitten ammattikoulussa pitäs kyl jo olla vapaavalintaisia.. :snotty: Niin ja tosta että ruotsin kieli olis helpompaa ku englanti niin ei ainakaan mulle oo ollu, monta vuotta peruskoulussa ja ammattikoulussa "pakko"-opiskelin ja muutaman sanan ehkä osaan :/ Englanti taas aina sujunu luontevasti..

Sen ainakin tiiän et esim. virossa ja latviassa on pakkovenäjä.

Väärin. Pakkovenäjä loppui tasan tarkkaan silloin kun nämä valtiot lakkasivat olemasta Neuvostoliiton osia. Oma kieli on itsenäisyyden vahva symboli ja tuo on varmasti ollut ensimmäisiä asioita, joka noissa maissa muutettiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Seikkailija Dora:
meidän koulussa oli vaan englanti vaihtoehtona. tuskin kysytty haluuko vai ei.

Kyllä kaikissa kouluissa on järjestettävä vaihtoehtoinen A-kielen ryhmä, jos lapsia ryhmään on tulossa vähintään 12. Asiasta kysytään vanhemmilta toisen luokan keväällä.

Mä en ymmärrä miksi suomenruotsalaiset eivät voisi itsekkin pysytellä suosiolla vaan suomenkielessä, kuitenkin heillä yhdessä lauseessa yli puolet hienosta ruotsistaan on suomea. Mikä on ihan helve**n naurettavan kuulosta. :D

Vastaus kysymykseen : hyväksyisin.

on varmaan tooosi rankkaa kun joutuu yhen ainoan ylimääräisen aineen opiskella.
joo..oon ruotsinkielinen ja sitä on vaan opsikellu mitä koulu on ehdottanu. enkä jaksais vinkua vaikka saksakin siinä samalla olis ollu pakollinen. sen valitsin vapaaehtosesti ylä-asteella.

ja joo.. itä-suomalaiset ei tarvii sitä mutta asuuko kaikki sitten siellä koko elämänsä aikana? mä en vaan tajuu sitä vinkumista..

Mä oon asunu reilut 30v nyt itä-suomessa ja kuten tossa mainitsin niin ruotsin kielitaito on täysi nolla. Eli hukkaan on menny sen opiskelu. Se kun tuppaa unohtumaan ja häviämään koko kielitaito jos ei joudu käyttämään, näkemään tai kuulemaan vuosiin.

joo..oon ruotsinkielinen ja sitä on vaan opsikellu mitä koulu on ehdottanu. enkä jaksais vinkua vaikka saksakin siinä samalla olis ollu pakollinen. sen valitsin vapaaehtosesti ylä-asteella.

ja joo.. itä-suomalaiset ei tarvii sitä mutta asuuko kaikki sitten siellä koko elämänsä aikana? mä en vaan tajuu sitä vinkumista..

Sinulta puuttuu kyky asettua toisen ihmisen asemaan. Minä kyllä ymmärrän, että ruotsin kieli on tärkeä ruotsinkielisille, enkä ole missään nimessä sitä heiltä "ottamassa pois". Mutta miksi sinulle on vaikea ymmärtää sitä, että suurimmalle osalle suomalaisia ruotsi on täysin vieras kieli ja tarve sekä motivaatio sen opiskeluun olematon? Monelle jokin muu kieli olisi tärkeämpi ja tarpeellisempi.

Mä oon asunu reilut 30v nyt itä-suomessa ja kuten tossa mainitsin niin ruotsin kielitaito on täysi nolla. Eli hukkaan on menny sen opiskelu. Se kun tuppaa unohtumaan ja häviämään koko kielitaito jos ei joudu käyttämään, näkemään tai kuulemaan vuosiin.

Ehkä siel idässä olis parempi opetellakkin venäjää? Ite asun Vaasan suunnalla ja tääl ruotsille on tarvetta. Melkein jokaisessa työpaikkailmoituksessa oikeastaan vaaditaan myös ruotsinkielen taitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Santtuli:
Musta se englanti riittäs hyvin,jos jotain kieltä pitää opiskella, se on kuitenki laajemmin käytetty kieli kun ruotsi ja sillä pärjää riittävän hyvin. En myöskään pidä ruotsin kieltä toisena äidinkielenäni, niin ei mua kiinnosta sitä opiskellakkaan. Mut joo, ehkä peruskoulussa viel ymmärtääkin et on noita "pakkokieliä", mut sitten ammattikoulussa pitäs kyl jo olla vapaavalintaisia.. :snotty: Niin ja tosta että ruotsin kieli olis helpompaa ku englanti niin ei ainakaan mulle oo ollu, monta vuotta peruskoulussa ja ammattikoulussa "pakko"-opiskelin ja muutaman sanan ehkä osaan :/ Englanti taas aina sujunu luontevasti..

Oiskin vaan ammattikoulussa, mutta vielä yliopistossakin kuuluu pakollisiin opintoihin toisen kotimaisen kielen kurssi, mikä on käsittämätöntä!
Oon juuri tällä hetkellä virkamiesruotsin kurssilla ja mulla tulee olemaan suuria vaikeuksia päästä se läpi (kumma juttu, kun oon kirjoittanut ruotsista b:n ja siitäkin on 9 vuotta aikaa, enkä oo koskaan puhunut ko. kieltä sanaakaan. Huoh.)

Mun mitta alkaa täyttyä ton kielen suhteen, aiemmin ei edes ollut mitään asenneongelmaa mutta oon hyvää vauhtia kehittämässä sellaista - näköjään voi olla totta, että ilman kyseistä kurssia ei myöskään saa papereita ulos yliopistosta. Nice.

Ehkä siel idässä olis parempi opetellakkin venäjää? Ite asun Vaasan suunnalla ja tääl ruotsille on tarvetta. Melkein jokaisessa työpaikkailmoituksessa oikeastaan vaaditaan myös ruotsinkielen taitoa.

En yhtään epäile tätä. Ja siellä Vaasassa ruotsia varmasti opiskeltaisiin ilman pakkoakin, koska tarve olisi aito.

Saahan sen poistaa, mutta sitten pitää valita jokin toinen kieli. Valinnaisten kielten opiskelu on vähentynyt hurjasti 15v aikana ja jos vielä ruotsikin poistetaan, suomalaisten kielitaito kutistuu olemattomiin ja se ei ole hyvä juttu! Minkä tahansa vieraan kielen opiskelu antaa valmiuksia myös muiden vieraiden kielten opiskeluun. Mun on vaikea ymmärtää, miksi vaikkapa espanja tai saksa olisi suomalaiselle hyödyllisempi kuin ruotsi.

Mutta jos sitä yhtäkkiä pitäisikin taas oppia, palautuisi taito melko nopeammin. Opiskelua ei tarvitsisi aloittaa tyhjästä.
Mitä ainetta olisit tarvinnut enemmän kuin ruotsia. Mitä juuri sinulle olisi ruotsin sijasta koulussa pitänyt opettaa?

Sinulta puuttuu kyky asettua toisen ihmisen asemaan. Minä kyllä ymmärrän, että ruotsin kieli on tärkeä ruotsinkielisille, enkä ole missään nimessä sitä heiltä "ottamassa pois". Mutta miksi sinulle on vaikea ymmärtää sitä, että suurimmalle osalle suomalaisia ruotsi on täysin vieras kieli ja tarve sekä motivaatio sen opiskeluun olematon? Monelle jokin muu kieli olisi tärkeämpi ja tarpeellisempi.

ai en osaa..jaa..no kuten tossa aiemmin sanoin niin koulussa on muutakin turhaa. jollekin se on tärkeä ja kiinnostava aihe ja toiselle täysin turha. koska opetus pitää kattaa kaikkien tarpeet ja kiinnostuksen kohteet niin joutuu joskus ylimääräistäkin oppia. ja oikeestiko 1 ylimääräinen aihe on niiiiin kauhee asia? sitä en ymmärrä.

Eli et pysty ymmärtämään, miltä asia suomenkielisestä suomenkielisellä alueella asuvasta tuntuu. Se ei ole "vain yksi ylimääräinen aine" vaan valtion taholta tapahtuva identiteetin muokkaaminen. "Ruotsi kuuluu pakolla lapsellesi, halusit tai et". Tämä on oikeasti aika kauhea asia. Tämän periaatteellisen seikan lisäksi se vie yhden kielen paikan. Monelle jokin muu kieli olisi tärkeämpi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:

Koska ruotsi on ainoa pakkokieli, siitä nimitys pakko. Englanti ei ole pakollinen, on vain "vieras kieli", joka voi olla muukin.

eipä multa kysyttä haluunko oppia englantia. :whistle:
mulla ei kyllä silti ollu mitään pakkoaineita. =)

Sitä kysyttiinkin sun vanhemmiltasi.

Tuskin on kysytty, ei ainakaan mun vanhemmilta ole kysytty, eikä minulta omien lasten osalta. Kun ei vaihtoehtoja ole ollut, niin automaattisesti kaikkien on ollut pakko "valita" se englanti.

Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Oiskin vaan ammattikoulussa, mutta vielä yliopistossakin kuuluu pakollisiin opintoihin toisen kotimaisen kielen kurssi, mikä on käsittämätöntä!
Oon juuri tällä hetkellä virkamiesruotsin kurssilla ja mulla tulee olemaan suuria vaikeuksia päästä se läpi (kumma juttu, kun oon kirjoittanut ruotsista b:n ja siitäkin on 9 vuotta aikaa, enkä oo koskaan puhunut ko. kieltä sanaakaan. Huoh.)

Mun mitta alkaa täyttyä ton kielen suhteen, aiemmin ei edes ollut mitään asenneongelmaa mutta oon hyvää vauhtia kehittämässä sellaista - näköjään voi olla totta, että ilman kyseistä kurssia ei myöskään saa papereita ulos yliopistosta. Nice.

Eikö teidän laitoksella oo mahdollista tehdä sitä tasokoetta? Silloinhan kielikursseja ei tarvis käydä vaan ne merkittäis hyväksytyksi. Tosin meidän laitoksella osa materiaaleista ja kursseista on eri kieliksi joten pidän kyl kieliopintoja tarpeellisina.