Huhtivauvat 2009 *Tammikuussa 2010*

Asha ei neuvolassa oo puhuttu konttaamisesta yhtään mitään, enkä itekkää hätäile asian kanssa. Tyttö aikoinaan alko konttaamaan 10kk iässä ja siitä samantien istumaan, kävelemään tukea vasten ja sit ilman. Eihän noista muksuista onnex kukaan tonne lattianrajaan jää mönkimään. :LOL: :LOL:
 
Moimoimoi pitkästä aikaa!

Teppana, kiitos käyristä! Mielenkiintoista dataa.

Ootte kirjoitelleet niin rutkasti, että mitäs tässä nyt sanoisi ja kommentoisi. Ensiksikin tervetuloa uusille! Kiva saada uusia keskustelijoita mukaan!

Beanielle onnea hammaskaluston alusta! Kiva kuulla pitkästä aikaa myös Lis69:stä ja Outokummusta.

Ainakin maidonjuonnista on vaihdettu kokemuksia. Lilja juo vain rintamaitoa, ja toissapäivänä aloin antaa myös luonnonjugurttia. Ja puuroista: Liljan herkkua on tetrassa oleva puolukkapuuro, ja hyvin uppoaa myös Muksu-riisipuurojauhe. On se ihan normikaurapuuroakin syönyt, tosin kakistellen. Pitäisi varmaan yrittää taas uudelleen.

Sanoja tulee kuin papupadasta, mutta en ole vakuuttunut siitä, kuin tarkoituksellisia 10 kk vanhan sanat ovat. Äitiä olen ollut kuulevinani.

Suotteko pienen valitusvirren? Mieheni, joka nyt viettää isäkuukautta, on jo käytettyjen isäpäiviensä ajan käyttänyt vapaa-aikaansa etsimällä & ostamalla uuden moottoripyörän. Kyllä vaan, tänään hän on ollut pois kotoa koko päivän, kun on hakemassa pakettiautolla uutta mopoa jostain pohjanmaalta. Me täällä Liljan kanssa kahden vietellään isäkuukautta, jee. Lilja kaatui päälleen ja huusi kuin syötävä ja hetki sen jälkeen sillä juuttui kurkunpala jonnekin kurkkuun, jolloin hädissäni lätkin sitä selkään ja hän oksensi kurkunpalan lisäksi ulos koko illallisensa, raukkaparka. Että oikein laatuaikaa... Onneksi lähdetään reissuun viikonloppuna. Tosin sielläkin mies varmasti sukeltaa, jolloin me jäädään naisporukalla partioimaan hotellille. Tosin uskoisin, että esim. hiekkarannalla ei jaksa kauheasti harmittaa.

Olenkin tässä kiertänyt ympäri keskustaa etsien hellehattuja ja uikkareita Liljalle. :) Ei ole nyt ihan oikea sesonki siihen hommaan, voin kertoa. Stokkalta ja Popista löytyi onneksi sellaisia pienten ihmisten märkäpukuja eli pitkähihaisia uikkareita.

Kurkkuun juuttuneista ruuista piti vielä kysellä: miten muilla, jääkö teidän vauvoilla ruokaa jumiin kurkunpäähän ja laattailevatko niitä ulos? Voiko siihen luottaa, ettei esim. kurkunpalaan pääse tukehtumaan vaan että lapsi osaa kakistella sen pihalle?

Jaa yhdestä asiasta piti vielä valittaa: meillä on kotona lämmintä vain 17 astetta, vaikka patterit on väännetty täysille. Brrrrr! Huoltoyhtiössä leviteltiin vain käsiä. Laitoin Lilja-paralle yöksi villatakin vielä pitkähihaisen yökkärin päälle.

Lämpimiä hetkiä ja hyviä unia kaikille!
Hemuli ja Lilja pian 10 kk

 
Merkks ja hengissä ollaan. hemulille isäkuukausihali, en muuta ehtinyt vielä lukea :)

Reissusta palauduttiin tänään - sairastettiin koko porukka etelässä mahatauti - urhea pikkutikrukin oksensi ja/tai ripuloi mummon kahdet vaatekerrat, kahdesti vaunut, vuokra-auton turvaistuimen ja penkin, hotellin sohvan ja maton ja....No onneksi kaikki voidaan jo paremmin ja missään vaiheessa pikkuinen ei mennyt veltoksi ja sai juotua -> öisin siis taas imetetään pari kertaa - voi perkule. No unikoulu taas jatkuu kotona ja töihin paluuseen enää 6 päivää...Iiks. Imetystä pakko vähentää tällä viikolla siis ja totutella tuttipulloon/nokkamukiin.

Halit kaikille!

kadak&pikku-tiikeri
 
HEMULI: mä opin esikoisen kanssa sen että annan tässä vaiheessa vaan senkokoisia paloja ruoasta jotka ei pääse kurkkuun kokonaisina. Kurkunkin pilkon melko pikkuisiksi ja ohkaisiksi paloiksi, samon leivän ym. Ei siihen voi luottaa että ne osais kakoa jumiin jääneen palan pois, jos pala on liian iso ja jää jumiin niin siellä se pysyy. Meillä kyllä muutenkin molemmat lapsoset tosi sihtikurkkuja, heti on kakomassa jos vähänkään tuntuu että kurkkuun jää.
 
kadak onneksi tikruli selvisi ilman sairaalareissuja. hurjaa tuollainen

ruokapalat kurkussa en mä ainakaan luota että menisi alas. Ollaan niin monesti jouduttu taputtelemaan että tulee palanen ulos. Ruokana Sammo syö tosi mökyistä, mutta ne saa hyvin alas, siltikin aina kun näen pojan mokeltavan lattialla jotain menen ottamaan pois suusta, vaikka olisikin pienen pieni jauhelihan palanen..

Meillä nukuttiin toinen yö ilman aamutissiä. Sammo itkeskeli 5-530, kerran mies kävi laittamassa tutin suuhun, muuten oli itekseen, kun se itku oli sellaista mölinää, sellaista onpas täällä nyt tylsää, voisiko joku tulla.. Jospa ne yösyötöt olisivat sitten meillä historiaa. Pidin yöllä pääni ja ajattelin, että vasta kuudelta annan maitoa, mutta poika nukahtikin sitä ennen.
 
AAM
:wave: isäkuukauden viimeinen viikko menossa ja töihinmeno mullakin kolmen viikon päässä :| kyllä tuli ippa linssiin eilen kun käytiin tarhapaikassa tytön kanssa. Likkaa ei itkettänyt kun oli vieraitten tätien sylissä (aika pitkiäkin aikoja) ja lattialla leluja kuolaamassa.. mietin että se vierastaa miehiä enempi ja niin onkin. Mun isä oli katsomassa poikaa sen aikaa kun käytiin tuolla ja Ansku selkeesti mofaa vähän kattelin vieroksuen :/ no mutta pääasia että tarhassa ei tullut mtn negaatioita. Ihan leppoisalta paikalta tuntui.. olihan siellä meidän kahden perhetutun muksutkin :) toinen heistä vaan siirtyy anskun mukaan tulon myötä isojen puolelle mutta samassa rakennuksessa ovat kuite.

Onnittelut Beanielle =b hampaasta :D ja Lis:iä ja Outokumpua kiva kuulla teistä pitkästä aikaa...

Kadak tervetuloa kylmyyteen takasin ja ikävä että mahatauti riivasi onneks ette joutuneen sairaalahoitoon sentäs...

ainakin Konttaaminen on ollut tapetilla (yritän muistella mistä ollaan puhuttu :D )
Mulla on muistikuva että poikamme ei kontannut paljon ollenkaan eikä oikeastaan ryöminyt kauhiasti.. oli sii näitä tapauksia jotka kun se ylöstulemisen oli hoksinut niin kulki aikaslailla pystyssä tukia pitkin. Tarhaanhan meni jo joulukuussa 2007 (02/07 syntynyt siis) ja ensiaskeleet otti kotona tammikuussa itse..
Tyttö taas on kova konttamaan :) kunnon vauhtivaihde silmässä kun on jotain mielenkiintoista näkyvissä mihin pitää ehtiä ensimmäisenä, kaukosaadin tai veljen palapeli... :D kyllähän tuokin ylösnousee lahjetta ja laatikoston kahvoja tai sohvan reunaa pitkin jo hyvinkin nopsaan. Ja käsien varassa käpyttelee jonnin moisia matkoja mutta saas nähdä, tyttö on poikaa verrattuna varautuneempi ja "jäykempi yksilö", eikä oikein osaa laskeutua vielä, ei siis jousta polvista ja peffalleen laskeutuminen on ikävää hänestä :) mutta enpä jaksa ottaa stressiä oppii ko oppii..

Ruokapalat; meillä on paahdettuja sämpulän puolikkaita pöydässä ja kurkkua annetaan pitkähköinä paloina ja ruokaa syödään yleensä kaikki samaan aikaan eli valvonnan alaisena.. kyllähän välillä likka käkii aika runsaanlaisesti mutta mtn vakavempaa ei ole sattunut. Muusin joukossa on aika isoja porkkanapaloja pehmeäksi keitettyjä siis kuitenkin niin että noilla kahdella hampaalla saa möyhittyä pienemmäksi.. :D

jasså nyt pitä mennä taas.. paltaan
Onnea kaikille kuisille :D :flower:

Aam & Ansku 9kk :)
 
Tervetuloa kaikki uudet!

Vierastamista on meilläkin vähän havaittavissa. Varsinkin jos oon lähettyvillä niin vain äiti kelpaa. On se niin ihana!!

Sanoja tulee tyyliin, äiti, ätä, amppu, hehhei (kun vilkutetaan), eeei kun on menos pistorasialle ja johdoille....

Tänään sattui hauskasti kun oltiin oltu aamukylvys ja jätin lastenhuoneeseen leikkimään ja menin ite tekeen puuroo. Kuuntelin sit et on menos olkkariin cd-tornille, mut vähän ajan päästä tuli hiljasta. Menin kattoon, ni olikin kylppäris "kuivaamas lattiaa". Rakastaa lattiakuivainta ja oli saanu sen kumoon ja sitä heilutteli. Oli tietty ihan märkä kun lattialle oli jääny joitain märkii kohtii. No onneks olin tällä kertaa tyhjentäny ammeen...

Konttaamisesta ei munkaan mielestä tartte olla huolissaan jos kuiteski muuten liikkuu. Tulee sit ajallaan.

Hampaita meil kuusi, kaks alhaalla ja neljä ylhääl, ja varmaan on tulos lisää kun kuolaus lisääntyny huimasti ja viime yö oli tosi kärtty. Tos joulun jälkeen oli kunnon puremistestailukausi aina kun tissitin, mut nyt onneks taasen unohtunu kun baari meni heti kiinni jos purasi.

Aikas kylmää on teillä hemuli! Onneks pääsette aurinkoon!!!

Huh, kuulostipa rankanpuoleiselle lomalle kadakilla.

Oon välillä miettiny, et oonko liian luottavainen kun annan ison kurkunpalan käteen ja annan ite järsii siit paloja irti... muutaman kerran oon taputellu selkää, mut hyvin on sujunu. Kyl sit välillä kaivan liian ison palasen suusta pois -ja pikkuiset hampaat iskee protestiksi mun sormeen täysii...

Meil kans viä isäkuukautta jäljel viikon verran ja sit hoitovapaalle. :heart:
 
vierastaminen Sammo vierastaa, tai ainakin eilen kun oltiin pihalla niin vieraalle pojalle alkoi itkemään tuli liian lähelle höpöttämään.. Tänään kävin kaupassa, Sammo näki kun lähdin niin itki koko ajan mitä olin poissa, sai isi sentään syötettyä. En ihan heti ole viemässä yökylään, tai saisi hoitajalla olla aika rautaisat hermot :| mutta kovasti tekisi mieli viedä Sammo jonnekin niin sitten vietettäisiin esikoisen kanssa oikein kunnon laatuaikaa, vaikka uimista, herkkuja ja elokuvaa ja äidin ja isin vieressä nukkumista :) Taitaa äiti odottaa Sammon ekaa yökyläilyä enemmän kuin sisko kun on niin hienot suunnitelmat tehnyt. Silloin pystyisi ainakin aivan 100% keskittymään esikoiseen

turvaistuimessa ollaan istuttu kait jo yli 2 kuukautta, mahtuu paremmin talvivaatteiden kanssa

taidetaan loppuviikko viettää sisätiloissa, jos hirmutuulet tulossa :snotty: anoppi jo pelottelikin että ensi kuun lopussa pitäisi tulla 40 astetta pakkasta, ei saakuli :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja jaahassu:
taidetaan loppuviikko viettää sisätiloissa, jos hirmutuulet tulossa :snotty: anoppi jo pelottelikin että ensi kuun lopussa pitäisi tulla 40 astetta pakkasta, ei saakuli :eek:
NO MITÄ!!!!!!???? EIKÄ!!!!!!!!!!!!!!! :eek: :eek: alkaa pikkuhiljaa meikäläistä nyppii nää pakkaset!

kadak Onneksi tikru jo terve! :hug:

ruokapaloja Nanna on välillä oikeen sellane "minä itse" neiti, tuoppas se lusikka lähelle ni huudan! :D ni oon antanu iha kokonaisia banaaneja, (toki siitäkin puolet liiskataan johonki), kurkkua sellasia aika isoja paljo mitkä saa kivasti käteen ja siitä järsii sitten,mut sit ku pala on nii pieni et mahtuu kokonaan suuhu ni otan pois= huuto... nii ja maissinaksuista tykkää :) hyvin kyllä syö kaikkea kökköä :D leipä on vielä treenauksessa, se tuppaa vähä yskittämään.

vierastaminen en sanois et meillä vierastetaan, kun tulee joku ei niin tuttu kylään ni Nanna juoksee äitin syliin ekaks (tietenki ;) ) siinä sit vähä aikaa kattelee ja sit alkaaki kauhee flirttaus ja pelleshow :D sit se onkin jo änkeemässä vieraiden syliin :D
 
Se sitten loppui ä-loma mullakin. :( Nyt olen 6 viikkoa lomalla ( just ;) ) ja sitten alkaa hoitovapaa toukokuun loppuun. Muutosverokortin tilasin loppuvuodeksi, menee vain 10 % veroa,jää edes jotain siitä kotihoidontuesta käteen. Kevättä tässä kovasti venataan mutta ei taida vielä pääskyset vähään aikaan lennellä.Kovasti myötätuntoja niille jotka kohta töihin menevät tai jo ovat,se lasten hoitoon kiikuttaminen on raskasta.Ja äidin sydänhän siinä itkee verta kun lapsen sinne eka kertaa heitää.Minä ainaki itkin paljon enemmän kuin esikko kun vein sen eka kertaa pk:iin.
Alina ei enää vierasta. Joskus 3-kuisena pelkäsi ihmisiä.Nyt tutustuu pian ja kaupassa hurmaa kaikki hymyllään.Toisia lapsia ei myöskään karsasta,serkku-pojalta yritti sunnuntaina repiä leluja käsistä vaikka muita lapsia ei ole paljon nähnyt.
Alina on hoksannu nyt ihan uuden asian.Nimittäin että syöttötuolistahan pääsee kiipeämällä pois! :eek: Heti ku selkänsä kääntää niin on jo polvillaan ja urkkimassa lattialle tai pöydälle tai kissan häntää tavoittelemassa.Kiinni kai se pitää siihen köyttää.En tykkää-painiketta painaisin jos olis. :)
Aika isoja ruokapalasia alina osaa syödä ja myös lattialta kaikki roskat,kissan ruoat ja pikku tavarat.kerran oli kakassa langanpätkä. :x
Juttele ei alina muuta kuin kyselee kokoajan että TÄH?`.Liekö huonokuuloinen.
Yöllinen maitobaari on meillä edelleen auki. |O Ja loppua ei näy.Päivälläkin tyttö on alkanut vaatimaan rintaa ja yöllä suorastaan repii itse tissin suuhun eikä irti päästä vaan saattaa toista tuntia imeskellä.. Maitotuotteita olen alkanut antaa ja kohta puoliin myös oikiaa maitoa jos se vaan kelpaa.Ensi alkuun maitoon keitettyä puuroa ja muita ruokia.
kadak Onneksi reissu ei ihan pilalle menny kuiteskaan.saitteko rusketusraidat?
Jaahassu Meillä ei vietetä isäkuukautta juuri tuosta syystä.Meidän iskällä on kans niitä omia kiinnostuksen kohteita niin paljon ettei se lasta jouda hoitamaan.Vaikka siitä hirveesti tykkääkin. :)
Oli kai sitä muutakin uutta juttua . Minä muuten ajattelen tätä palstaa enemmän päiväkirjana johon teen omia merkintöjä ja luen myös muiden merkintöjä. Pidän ne kyllä salaisuutena enkä kerro kellekkään. ;)

mamma ja alina 9 kk
 
heipps,
uusille tervetuloa mukaan :flower:


teppana ihana idea tuo kasvu käyrä,laitan tulee tällä vkolla yksäriä,mut en vielä tänään.

voi, hemuli.olen pahoillani, mutta en voinut kuin nauraa lukiessa sun valitusvirttä.tuo toiminta on niin tyypillistä lähes kaikille miehille joskus :hug: onneksi pääset kuitenkin auringon alle lämpöön B)

kadak kurjia nuo ripulilla ranta kuntoon pöpöt,onneksi olette jo toipuneet.ja toivottavasti saitte kuitenkin lomafiiliksestä kiinni.

vierastaminen on meillä fiilis pohjasta, joskus enemmän joskus vähemmän, mutta aika pitkään rasmus kattelee ennen kuin väläyttää vienon hymyn.mikään vieraisiin pöytiin huuteleva flirtti ei isoveljensä tavoin ole.
syliin kavutaan rasittavuuteen asti ja koko ajan roikkuu jalassa kiinni ja känisee kunnes otan syliin., tätä on kestänyt jo jonkin kuukauden.
kaks-kolme askelta otetaan ilman tukea,mutta aika kippurassa varpaat vielä, etten usko et ihan vielä lähtis kävelee.aika näyttää.
mahaluu (<---mähaluun) on tullut meille.eli jos näkee haluamansa esineen esim kännykän,vetää ultimaattiselkä karrelle/naamapunasena pultit ja huutaa(ei enää sellaista söpöä öninää)

lemppari leluna meillä on rantapallo,sen kanssa jaksaa leikkiä yksin pidempääkin.

ruttanalle vielä onnittelut hampaasta,selvisi sitten samalla syy yöhulinoihin
=)

terkuin,
tutsa ja rasmus
 
moi pitkästä aikaa!

me on nyt palattu viimoiseltaki reissulta ja huomenna menee mies takas töihin. vika isyyskuukauden päivä siis menossa. jotenki haikeaa et on nyt sitte vanhempainvapaa lopullisesti ohi :| mies puhuuki jo kovasti et pikkukakkosta alettas yrittää ja kohta alan oleen sitä mieltä et joo, sopis hyvin :whistle:

oon nyt lukenu kaiken mutta en kyllä muista kaikkea kommentoida ku niin paljo tullu tekstii ja aikaa ku oon kirjoitellu... mutta, ensiks nyt kuitenki kovasti tervetuloo kaikille uusille =) tosi kiva kun tulee lisää kirjoittelijoita mukaan, kyllä tänne mahtuu ;)

kadak kurjaa että saitte vatsataudin :| ja hurjasti tsemppiä imetyksen vähentämiseen ja töihin valmistautumiseen :hug: ehditkö vielä torstaina meidän kanssa kamppiin? sama paikka muuten kun eka kerta joskus kaaaaauan aika sitte treffattiin.

teppana hienoa että eevalla oli kaikki hyvin =) aikamoiset testit noin pienelle, hienosti jaksoi kyllä eevis. ja mä laitan kans yv:nä elsukan mitat, niin saa exceliin täydennystä!

vaavelille kiitokset ihonrasvausvinkeistä näin jälkikäteen (se olin mä ku niitä kyseli aikaa sitte) :flower: ei meillä kyllä noin massiivista rasvausta tarvita, lähinnä posket meinaa mennä rikki ja tulehtua, ei onneks muu... nyt on kyllä minimaalisen pientä ryyhää myös käsissä, selässä ja masussa, mutta ei kutia eikä näytä juuri miltään. yritän silti saada 10kk neuvola-aikaa, kun pitäis toi neiti vissiin taas käyttää myös kasvukontrollissa.

hemuli :hug: tommosii noi miehet on... meillä meni ainaki viikko isyyslomasta jonku joululahjapleikkapelin läpipelaamiseen, ai että mua otti päähän :headwall: eniten siksi että se oli pois elsalta, kerranki ku isillä ja elsalla ois ollu enempi aikaa olla yhdessä.

eka sana on meillä EEEIIIIIII :D se on hyvin suosittu, neitillä on vahva tahto. muuta selkeää ei tule vaikka neiti pulputtaa koko ajan jotain. ihanan hassun kuuloista söpötystä :heart:

vierastaminen on meillä satunnaista mutta eroahdistus äitistä etenkin iltaisin on kova. jos äiti vain on lähellä niin elsukka on kova flirttailemaan ja tekemään tuttavuutta, kiipeää syliin ja maistelee estotta uusia "kavereita"... mutta jos äiti katoaa niin sitten alkaa kova huuto. tämän takia ei olla elsaa juuri hoitoonkaan uskallettu jättää, yökyläilystä puhumattakaan.

maidonjuonti on meillä yhä käytännössä yksinomaan tissistä imuteltua... huoh, meillä ei varmaan koskaan päästä imetyksestä!!! vaikka onhan se vähentynyt ja kiinteitäkin menee nykyisin ihan hyvin, mutta juomista elsa ei ole 3 kk:ssa oppinut pullosta/nokkiksesta/tavan lasista. kaikkea kokeillaan päivittäin joka aterialla mutta max 100ml menee muuta nestettä (=vettä ) kuin tissimaitoa päivittäin.

tosi hienosti on monet pikkuiset jo siirtyneet omaan huoneeseen! meillä taitaa kyllä tässäkin kestää mutta lähinnä siksi että minusta on mukava nukkua elsa vieressä ja kyllä elsakin parhaiten viihtyy äitin ja isin kanssa. ja on se imetyksen kannaltakin hyvä juttu, elsa kun syö vielä 1-2krt/yö, ja väliin haluaa muuten vaan äitin kainaloon nukkumaan pinniksestään. ei haittaa, minusta on ihanaa saada tuhiseva vauva viekkuun, ei elsa enää muuten malta minun sylissä olla...

ruokapaloista me annetaan elsalle aika reippaasti kaikenlaista isompaa ja pienempää purtavaa ja usein neiti kakoo jotain, mutta aina siitä on selvitty. yleensä palat lähtee itsekseen kurkusta, joskus pitää vähän selkään taputtaa. sormuruokailua lukuun ottamatta me ollaan muuten ihan alkeistasolla toss syömisessä, elsa tykkää vaan ihan sileästä ruuasta ja perusmauista, ei tosiaan olla lähelläkään esim valmiita 8kk ruokia... mutta kehitystä tapahtuu silti koko aika, meillähän alku oli tosi vaikea, niin oon tyytyväinen kaikesta ruoasta mitä neiti vaan suostuu syömään ja tosiaan 4 ateriaa menee jo päivässä, että ihan hyvä =) löydettiin muuten vihdoin eka valmis vihannes-lihasosekin jonka elsa kelpuuttaa ja se on hippin luomu kana-riisi-kasvissose! voi että on löytö, menee nimittäin koko purkki kerralla ja helppo kun ei enää reissussa tarvi keitellä bataatteja ja kanaa, lypsää sekaan äidinmaitoa jne.

no nyt tuli taas semmonen romaani et parempi säästää jatko-osaan loput :whistle: tsemppiä kaikille sairastelijoille ja väsyneille ja erityishalit kaikille joilla äitiysloma/vanhempainvapaa loppumaisillaan ja töihin paluu kohta todellista :hug:

t. manna ja pikku-elsukka kohta jo 10kk :heart:
 
Täällä loppu äitiysloma tähän päivään!! :| Kauheeta, ku tuntuu jotenki haikeelta, moni laittaa vauvan jo hoitoon, vastahan me maha pystyssä niitä ooteltiin!! :eek:
Meillä ei Aura viel ainakaan mene hoitoon. Kevään oon sen kanssa kotona ja koitan tehdä jotain opiskeluja kotoa käsin. Syksyllä katsotaan tilannetta uudelleen, kun isin työtkin saattaa loppua kesällä... Jos niin käy, niin sit isukki jää Auran kaa kotiin ja mä meen opiskelee täyspäiväisesti. :)

Maitoa juodaan vain tissistä ja myös yöllä. Ajattelin välttää korvikkeilla leikkimisen ja siirtyä sit kokonaan lehmänmaitoon suoraan ku sen aika on. :)

Ruoasta Aura syö 8kk-soseita ja sit mun ite tekemiä soseita. Kaikkea sekalaista syö myös sormiruokana, tänään mm. mansikoita..

Vähän oli Aura kipeenä, eilisen ja tänään ollu nenä ihan tukossa, ei ressukka saa kunnolla hengitettyä kuin suun kautta. :(

Aura on muuten aika mahoton vesipeto. Ihan harmittaa, ettei tajuttu mennä sen kaa vauvauintiin. Mut tänäänkin, ku isi tuli töistä ja meni kylpyyn, niin Aura ku kuuli veden äänen, niin konttas vessaan ja nousi seisoo kylpyammetta vasten ja alkoi niin toiveikkaan näköisenä hihkuu, että ei auttanu isän muu ku ottaa tyttö kylpyyn mukaan. Ihan onnessaan sit leikkivät kylpyankoilla, ja sit isukki pesi tytön samalla ja mä hain sitte pyyhkeen kanssa sen, niin sai isikin hetken omaa kylpyrauhaa. :D Muutenkin siis tyttö rakastaa vettä ja peseytymistä ja suihkua! Pyllyäkin kun pesen niin yrittää mennä kokonaan kraanan alle. :LOL:
 
Laala, meillä Elli teki saman yks ilta. Leikittiin tytön kanssa olkkarissa kun iskä alkoi laittamaan Ellille kylpyä. Sen kun tyttö kuuli niin hyvin päättäväisesti alkoi mönkimään kylppäriin ja ammeen laidasta kiinni.

En ole useampaan päivään koneelle kerennyt ja nytkin vain pikaisesti kuulumisia laitan joten jätän kommentoinnin nyt väliin.

Ja näköjään kirjoittamisenkin kun menninkäinen heräsi huutelemaan. Huoh, palaillaan.
 
Kokeillaanpas nyt jatkaa paremmalla onnella kun Elli leikkii isompien kanssa tuossa lattialla.

Reissusta kotiuduttu ja hyvin meni. Elli ei vain laskenut miuta hetkeksikään silmistään. Jopa vessaan piti tyttö ottaa mukaan. Eroahdistus on siis huomattavasti voimakkaampaa reissussa kuin kotona.

Syömisistä, Ellihän on jo pitkään saanut leipää, hedelmiä yms yms ihan itse syödä. Tarpeeksi iso pala vain käteen ja siitä on hyvä järsiä. Tottakai vahdin vieressä kokoajan, mutta kertaakaan ei ole meinannut tukehtua.

Eilen käytiin 10kk neuvolassa. Tuoreet mitat ovat 7.6kg ja 69cm tasaisesti kasvaa siellä omilla pienentytön käyrillään. Paino menee nyt -8 käyrällä ja pituus -1.8 vähän ovat laskeneet mutta ihan normaalissa lukemissa silti. Vaikka isoin Menninkäinen on silti näistä meidän Mineistä. Esikoinen oli 7.5kg ja keskimmäinen 7kg

Ujonoloinen tyttö, iho hyvä, sekä puheen että motorisesti kehitys jäljessä muttei mitään huolestuttavaa. Seuraillaan ja pikkuhiljaa ne Ellille tulevat. Vielä kuitenkin normaalin rajoissa kaikki.

Kaikki siis hyvin. Pieni mutta sitäkin suloisempi, minkäs sille voi :D

Isäntä reissussa ja yksin kotona lasten ja elukoitten kanssa. Pikkasen meinaa välillä kädet loppua. Mutta onneksi ukko kotiutuu tänään ja päästään taas normaaliin arkeen kiinni.


t: Solina ja Elli-Menninkäinen 10kk
 
Täällä ollaan aamupalalla Eevan kanssa. Kokeilin josko tykkäisi Yosa-kauravalmisteesta. Muutaman lusikallisen otti.. :/ Ajattelin, että yosahan olis ihan ok annettavaa kun siinä ei ole maitoa, mut sit hokasin et siinähän on sokeria aika hirveesti ja suolaakin, joten... Olen vaan saanu vinkkiä että yks Eevan ikätoveri vetelee yosaa ihan mielellään. No maistettu on ainakin..


sanoja enpä nyt sanoisi että varsinaisia sanoja tulee, yhtenä aamuna sano ätä minut nähdessään kun menin noutamaan sängystä. Enemmän tulee semmosta huutoa ja älämölöä. :D Ja nyt viime aikoina on tullut semmonen uus tsi äänne jota pitää aika usein, etenkin kun näkee jotain mielenkiintoista. Paapaa, nan nan, maa maa, tää tää on ollu pitkään.

Ymmärtää mitä tarkotan kun kysyn, missä lamppu, osaa myös löytää kellon. Ja Katan, meidän koiran tietää kans. Ei kylläkään osottele mitään vaan katsoo.

:eek: Eipä tartte tänäänkään mennä ulos. Yällä oli 28 pakkasta. Kyllä mä tykkään talvesta, on ihanaa et on lunta ja pakkasta mut määrä se on makkarallakin. Eilen just täyttelin Eevan vauvakirjaan että tää talvi on ollu ihan älytön pakkasten ja lumien suhteen! Muistakaa et viima lisää pakkasen purevuutta!!

Eevalle tuli yks päivä kirje. Siellä oli tarra-arkki ja kirje, joka pitäis kopida ja lähettää kuudelle (6) eteenpäin. :kieh: Mua vähä ärsyttää tommoset ketjukirjeet. Siinä kyllä oli että voi lähettää lähettäjällekin takas jos ei halua osallistua, täytynee laittaa takasin.. Ideahan on sinällään ihan hyvä, mut mun mielestä 4 jolle pitää lähettää olis riittävä ja Eeva on kuitenki vielä niin pieni ettei tommosten päälle ymmärrä.

Sori lyhyt kommentointi ja omanapaisuus, nyt täytyy jatkaa aamupuuhia.

 
Pikainen merkkaus vaan, ettei täälläkään olla kadottu. :wave:

Tervetuloa uudet ja tervehdys vanhoille tutuille.

En muista tietenkään mitään, mihin piti kommentoida.

Meillä syödään sormiruokana kaikenkokoisia paloja yhtä sun toista. Yleensä menee hyvin alas tai sitten syljetään takaisin ulos. Muutaman kerran on kakonut enemmän, mutta niistä kerroista on jo aikaa.

Turvaistuimeen siirryttiin vuodenvaihteen aikaan, kun kaukalo jäi kapeaksi toppahaalarissa.

Silja ei kovinkaan paljon vierasta, miehiä enemmän kuin naisia ja joskus vähän ujostelee äidin lahkeessa aluksi. Yleensä on aika rohkea tyttö.

Ikävä tuo Kadakin perheen vatsatauti, toivottavasti ehditte muutakin kuitenkin tehdä kuin sairastaa.

Hampaita on nyt kuusi. Seisoo välillä vähän aikaa ilman tukea ja nyt on alkanut myös tehdä ilman tukea askeleen-kahden mittaisia syöksyjä äidin syliin. Nauraa kihertää samalla innoissaan tästä uudesta taidosta. :heart:

Aura ja Elli on vesipetoja, mitä ei kyllä voi Siljasta sanoa. Vauvauinnissa polskuttaa kyllä mielellään altaassa, kunhan ei sukelleta. Kotona ei nauti suihkussa tai ammeessa olosta vaan aika hätäisesti pyrkii pois. Kummallista. Erityisesti pään kasteleminen siis inhottavaa.

Näin täällä,
Tilia ja Silja, tällä viikolla jo 9 kk
 
Huh huh täällä on ollut kiirettä, kun kaikki vempaimet tuntuu hajoavan. :(
Eilen meni rattaiden rengas rikki, enkä tiedä saako sitä korjattua vai pitääkö jostain yrittää metsästää toista samanmoista. Niin siis näähän on jo 12v vanhat rattaat, joten eihän tuo nyt ihan ylläripyllärinä tullut. Mutta silti harmittaa. Periaatteesta en haluisi ostaa uusia tai siis käytettyjä tilalle.
Tänään sit huomasin, että talossa on yks putki jäässä. :( Argh, tää on tätä omakotitalossa asumisen ihanuutta. Hemmetin paukkupakkaset. Minä kaipaan jo kevättä ja lämpöä. :headwall: :headwall: :headwall:

Ai Lumi-Enkelilläkin on peppukiitäjä. Joko Siiri seisoo?
Outokumpu, juu varmasti nuo peppukiitäjämme oppivat kävelemään. En minä siitä huoli. Toivon kuitenkin, että konttauksenkin oppisi, vaikka eihän tässä tosiaan mikään kiire ole.

Konttauksesta vielä pari sanaa: Jostain luin, että konttaus olisi tärkeä vaihe aivojen kehitykselle ja jos ei sitä opi vauvana (eli jos siis suoraan kävelemään) niin olisi tärkeä oppia konttaus viimeistään 2v. Eli siis kävelyn oppimisen jälkeen. Lisäksi konttauksessa keskivartalon hallinta kehittyy paljon paremmin kuin peppukiidossa eli siitä on ilmeisesti helpompi siirtyä kävelyyn ja muuhun liikuntaan.

Pakko myöntää, että Dalille seisomaan oppiminen tuntuu aika hankalalta istuma-asennosta. Kova tahto sillä kuitenkin on päästä seisomaan. Koko ajan roikkuu olkkarin pöydässä ja pelkin käsivoimin itseään (painaa about 10 kiloa) nostelee. Minun pieni painonnostajani :heart: Rankkaa on, kun sen keskivartalo on ihan toimettomana ja jalat jotenkin ihan omituisessa asennossa. Mutta apinanraivollahan tuo silloin tällöin näyttää onnistuvan. =)

Teppana oli piirrellyt oikein oivan painokäyrän. hyvähyvä :wave:

Sormiruokien koosta taisi olla puhetta. Meillä syödään paljon sormiruokia - isoja ja pieniä. Joskus on pitänyt selkää taputella, että juuttunut ruoka on saatu pois kurkusta. Alussa tätä tapahtui usein mutta nyt on oppinut pureskelemaan paremmin. Täällä päässä onkin hassu ongelma näissä sormiruuissa, kun Dali aika useasti puree niitä syödessään omaan sormeen ja siitähän vasta itku syntyy. |O hassu vauva!

Dalikin on vesipeto, vaikkakin vanhemmat aivan liian laiskoja kylvettämään toista. Tyttöraukka ei edes itsenäisesti pääse kylpyhuoneeseen, kun sinne pitäisi osata kulkee portaita alas. Siitäpä tulikin mieleeni, että turvaporttiakin pitäisi hommata. Nyt olen vaan lehtitelineillä blokannut porrastasanteen. Vielä toimii ok, mutta kohta ei enää pidättele. Onko jollakulla hyviä neuvoja turvaporttiviidakkoon? :attn:

Nyt ei muisti toimi niin, että jaksaisi kommentoida toisten juttuja. Kaik on kyllä luettu ja parille jutulle naureskelinkin. Eli :wave: ja :heart: vaan kaikille!

Asha sekä Dali =) =)
 
asha: meillä ei siiri tee vielä muuta, kun ryömi taaksepäin ja pyllykiidä =) konttausasentoon yrittää aina kovasti, mutta lätsähtää sit masulleen ja sit menee tytöllä hermot.. siiri ei osaa esimerkiksi nousta edes itse istumaan lattialla, vaikka suurimman osan ajasta onkin lattialla eikä sylissä..mutta eiköhän kaikki tule ajallaan =)

siirillä on kamala eroahdistus vaihe, ja vaan äiti kelpaa...samalla myös vierastetaan aivan kamalasti..erityisesti naisia..

mutta nyt mentävä..

lumi-enkeli ja siiri :heart:
 
No niin, en millään ehtinyt lukea kaikkia vanhoja juttuja :ashamed: mutta uudet kyllä.

mamma, jonkinmoiset rajat löytyy jee ja kyllä ehdittiin nauttia lomasta, kun oli lapsenhoitajat mukana. tutsa, liian vähällä selvisin mahataudista => ei ihan rantakunnossa vielä :LOL: niin juu ja teidänkin pienellä siis kova oma johtaja-aines tahto :)

teppana, meillä kanssa missä lamppu toimii yleensä ja mummolassa missä kello myös.

Ihania vesipetoja ainakin ashalla, laalalla ja solinalla. Asha, katottiin just, että lidlissä 29 egeä turvaportti...ehkä käydään katsomassa se ainakin ensi alkuun. Portit vielä puuttuu. Haluaisin kyllä jonkun puisen tyylikkään, mutta katsotaan nyt.

Manna, meillä oma huone tänään kokeilussa ekaa kertaa. Heivattiin meidän sänky pois makkarista ja vietiin sohva pinniksen viereen tilalle. Taitaa olla enemmän outoa meistä vanhemmista :(

Terkut kaikille,

kadak & pikku-tiikeri huomenna 10kk!

PS: neuvolamitat tänään 10360g ja 74,5 cm - keskikäyrällä pituus ja päänympärys ja paino edelleen vähän plussalla, vaikka oli tullut ainoastaan 200g lisää 2,5kk aikana - neuvolatädin mielestä ihan ok, kun syö muutakin, kun mun kermamaitoa ja liikkuu paljon :)
 
Nopea merkkaus..

Älkää hyvät ihmiset ostako ainakaan Ikean puista turvaporttia (patrull fast). se on ihan p**ka, meillä on sellaset ja on kyllä niin ikean laatua että voi hyvää päivää. Kyllä ne kiinni pysyy, mutta kyllä ärräpäät lenteli kun niitä asennettiin ja osat irtoilee. Ja ihme virityksiä piti tehdä ainakin meidän portaisiin.. ei meinannu asettua sitten millään. Ja varmaan aika yleiset on just tollaset samanlaiset portaat kun meillä.
 

Yhteistyössä