HUHTIVAUVAT 2009 *Lokakuussa*

Alkuperäinen kirjoittaja Ruttana:
Alkuperäinen kirjoittaja Laala:
kuvittelen että se sit kokee osallistuvansa, ja haluaa ehkä isompanakin osallistua. :p :LOL:
Haluutko, että näin 13-vuotiaan oinaan äitinä kerron sulle "totuuden" vai haluatko säilyttää tuon ihanan ajatuksen. :whistle: :xmas:
Ruttis, mä en sun lapsistasi tiiä :D , mut mun siskonpoika 13v kyllä rakastaa ruuanlaittoa, on lapsesta asti osallistunu. Ekan kerran tais ite leipoa 5-vuotiaana, ku äiti sanoi että lue ohje ja noudata sitä. :D Nyt se on kuulemma luokkansa kotitalousguru ku on ainoo ku on kotona kokannu. :p Niin ja muutenki osallistuu: hoitaa pikkusiskoaan (1v10kk) ja käy kaupassa hoitamassa ostoksia. Mut se onki ihan epänormaalin kilttiluonteinen poika. :D :p

Eiku vakavasti ottaen, en tarkoittanu että osallistuu välttämättä kauheen innoissaan teini-iässä, vaan että ehkä saan siitä pikkuapulaisen nyt ku se on vielä pieni. :) Yleensä nuo pienet, alle kouluikäiset, tykkää kun voi auttaa, jos ne on opetettu niin. :)

Ja siis pitää viel sanoo, että en mä ottanu mitenkään pahalla sitä toppaamisjuttua, mut iiiih mä inhoon niitä konttauskypäriä. :LOL: Plus että me oikeesti vahditaan Auran juttuja aika epänormaalin huolellisesti. :p Se ei oo ikinä yksin eri huoneessa muuta ku enintään nukkuessaan (nyt se on makkarissa nukkumassa, mä olkkarissa). :p

).( Oli muuten kiva päivä! :D Ensin tosin piti aloittaa sillä et vietiin auto renkaidenvaihtoon! :D Sit käytiin IKEAssa, ostettiin yks lipasto makuuhuoneeseen, ja katottiin yhtä kirjahyllyä, mies ehkä hakee sen lähitulevaisuudessa (ei pysty kuljettaa meidän autolla jos Aura on kyydissä). Ja sit käytiin viel ostaa vahakangas keittiön ruokapöydälle ja nyt meidän keittiön tein sellaseks että siel voi syödä! :D Kun me ollaan pitkä aika syöty vaan olkkarissa esim sohvapöydän ääressä, mut nyt ku parin viikon päästä aletaan Aural antaa kiinteitä, niin pitää meidän syömistavat inhimillistää, meidän esimerkistä se kuitenki oppii että missä huonees syödään jne. :)

Ai niin ja sit viel vähän tein meidän vaunukopasta talvisemman, otin patjan pois ja laitoin lampaantaljan tilalle, on muuten huomattavasti mukavamman oloinen Auralle! :) Talja pitää sen lämpimämpänä. :)

Niin ja sit sain viel vihdoinki pitkään toivomani uunipadan. :) Meil on ollu vaan sellasia matalampia uunivuokia, mut ei pataa ollenkaan, nyt on Pyrexin lasinen. :)

Sit leikittiin vanhanaikaisia, syötii keittiös, ruokana oli keitettyjä perunoita (kuorineen keitetty), jauhelihakastiketta ja mies otti puolukkahilloa ja mä punajuurta. :D Okei, kuulostaa kauheen tylsältä, mut kun me tehdään melkeen aina jotain riisiä ja itämaistyylisiä kastikkeita ja muutenki mausteista ruokaa, niin kyllä maistu normaali kotiruoka hyvälle! :D Vähän huvittavaa, että mä osaan tehdä vaikka mitä hienoja ruokalajeja, mut sit soitan äidille että "hei miten tehdään ruskee lihakastike". :LOL:
Voi meitä nykyajan nuoria. :LOL: :LOL: Huomenna syödään kinkkukiusausta, sitä mä osaan sentään ilman äitiäkin tehdä. :p

Kyl on oikeesti niin hyvä päivä. :) Oltiin sit viel saunassaki, ja Aura rakastaa saunomista ihan hulluna. Paras leikki sen mielestä oli siellä, ku laitoin sen suihkun alle ja otin pois, ja se oli naama vettävaluvana ja nauro suu auki! :D Ihana, miten voi ihminen olla aurinkoinen! :heart:

ai niin ja ps. mentiin alunperin siis ikeaan siks että ostettais niitä sellasia kulmansuojia meidän pariin huonekaluun ettei Aura kolhase itseään, niin tietty me löydettiin siis vaikka mitä muuta, mut ei muistettu niitä kulmia. :p

iltoja mammat :wave:

vau, laalan aura se taas hurrrjan vauhdilla opettelee uusia taitoja, on pikkasen edellä meidän muiden kullannuppuja vissiin =) se on se turun vesijohtovesi varmaan :whistle: :D täällä itä-helsingissä vesi aiheutta näköjään vaan hidaskasvuisuutta.. vaikka ruttanan beanien se kyllä kans näköjään vauhdilla lähtee liikkeelle, jos istumaan nousua ja konttausta jo harjoittelee =)

mutta osaa meidän neitikin muuten ihan todistetusti edetä... tippui neiti nimittäin eilen aamulla meidän sängystä kun hetkeksi selkäni käänsin. voi elämä sitä huonon äidin fiilistä!!! :ashamed: :ashamed: :headwall: :headwall: oli ihan kamala tunne huomata vauvan kadonneen sängyltä ja huutavan LATTIALLA :( onneksi tokeni siitä nopeasti ja hetken päästä sylissä jo hekotteli. mutta kyllä hirvitti, ihan kamalaa!!

aam pelkkä lusikkaseti unohtui, tai en huomannu ainakaan et ois oheisroippeita jääny. mut otan sen setin seuraavaan miittiin mukaan, niin saa omistaja tunnistaa :wave: =)

joo, uskaltaakohan mainita mut yks hyvä liikkumissuoja ois muuten valjaat :D :whistle: mulla itellä ollu pienenä ku lähdin vielä 8kk puolella käveleen ja elsukka saa myös jos saman uhkaa tehä. ei tietty kotona mut kadulla jos on yhtä itsepäinen kuin äitinsä eli täysin järjetön mininapero joka tahtoo itse kävellä joka paikkaan eikä rattaisiin suostu enää kipuamaan...

meidänhän piti ottaa noita uusia kiinteitä maisteluun tosi rauhallisesti ku elsa sai perunasta niin selkeitä allergisia oireita... no, tänään mies sitten oli syöttäny elsalle semmosen nestlen (jostain babybiosta ilmaseks saadun) 2 hedelmän + 6(!!) viljan soseen :whistle: kaikki uusia makuja ja viljat uus ruokaryhmä vielä... mut joo, ei tullu mitään oireita siitä ja maistuikin koko purkki, jee!!! =) ihana kun löytyy väliin aina jotain mikä kelpaa neitille :heart: tää oli nyt toka makuyhdistelmä mikä meni suht hyvin alas.

nyt unohtu mitä kaikkee piti kommentoida... öitä :wave:

t. manna + elsa 6,5 kk :heart:

heissan!

KONTTAUSKYPÄRÄ me ostettiin se esikoiselle koska lähti tosi aikaisin kävelemään ja oli tosiaan aika hataraa sitten se kulkeminen, koko ajan muksahteli (vaikka kuinka oli metrin päässä vahtimassa) poika ei vaan suostunut siihen että se laitettiin päähän, otti aina pois sen. Tuolla se kypärä on jemmassa ja ihan varmasti sen koitan Kapriksellekin asetella päähän ihan hänen oman turvallisuutensa vuoksi. olkookin sitten topattu :LOL:

KIINTEISTÄ meillä neitoselle maistuu parhaiten kaikenlaiset puurot, mutta lihojen kanssa tökkii yhäkin. samoin jos ruokaan jää yhtään rakeisuutta, niin sihtikurkku ykää heti. Sama homma oli pojankin kanssa, kyllä se sitten siitä oppi rakeisempaakin syömään pikkuhiljaa. mikäpä kiire tässä on.

LIIKKUMINEN istuminen sujuu jo tosi hienosti, rattaista nousee jo katselemaan maisemia joten pitää ottaa se istuin-osa kohta käyttöön. kyllä ne kasvaa niin hurjaa vauhtia että pysyyköhän tässä perässäkään! ryömii ja kieriskelee, koko ajan menee koirien vesikuppia läträämään ja pöytäliinaa vetää pöydältä aina kun silmä välttää. Esikoisen kanssa tosi ihanasti jo leikkivät keskenään, ja hauskaa on!

jahas, vaipanvaihtoon. sunnuntaita vaan kaikille! :flower:

Gardenia ja Kapris kultainen 6 kk ja risat

Jeee!!
Meillä on nyt nukuttu kaksi yötä kokonaan..Tai aamuyöstä oon joutunut itse herättämään nooan kun sillä on ollut nenä niin tukossa että on haukkonut ihmeellisesti henkeä mutta sen jälkeen on taas jatkettu unta.
Siitä nuhasta ei oo enää mitään muita merkkejä paitsi toi että aina aamuyöstä joudun "tyhjentämään" nenän...Nooa saa varmaan jotain traumoja kohta kun joudun väkipakolla laittamaan eka tippoja nenään ja sitten imemään sillä letkulla :( :/
Niin mutta siis alettiin antamaan sitä velliä iltaisin jos rauhottuisi ne yöt.Tein aluks ite sen mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta..
sitten yhtenä iltana aattelin tehdä vellin mikrossa kun joku sano että ois ympäristöystävällisempää tehdä niin pieni määrä mikrossa kuin liedellä (mä vihaan mikroja enkä koskaan tee mitään mikrossa)..Noh se mun tekele räjähti sit heti alkuun sinne mikroon niin heitin sitten takin päälle ja painuin tohon alakerran siwaan ostamaan velliä.Ukkeli vetäs tyyliin ykkösellä sen,oli ihan herkkua hänen mielestään ja nukkui koko yön :) :) Ja nyt on sitten kaapissa muksun myslivelliä.

Laala ei meilläkää Nanna vielä itseksee istu, vaikka nouseeki jo seisomaa millon sohvaan vasten,keittiön tuolia ym, kokoajan pitäs pystyyn päässä :D tai no konttausasennosta pyllähtää välillä istumaa itse :)
pitäs hommata rappusten alapäähän portti, ylhäällä jo on.. meinaa lähtee kiipeilemää noita ylös :D ja tosiaan, toi pää ei oo yhtää mukana tuossa touhussa, ei voi jättää hetkekskää yksinää :whistle:
meil on tuo konttauskypärä :LOL: ja, no siis on siitä kyllä apua sillon ku sen muistaa päähä laittaa :D kaatuilee ihan kivasti ku pitää joka paikkaa nousta seisomaa :/
ite oon lähteny 8kk kävelemää, ku käy miettii et parin kuukauden kuluttua jos Nanna kävelee ni apua!!!!! :D

reissussa :)

siin on mein konttauskypärä :D

ja tässä taas äiti luuli et olin nukkumassa... :LOL:

Netti shoppailua harrastettu. Rahaa paloi mutta eiköhän ole sen arvoista.
Ensin tarttui mukaan tälläiset

https://ssl.neutech.fi/vauvauva.fi/product_details.php?p=119

Meidän viluvarpaalle, lampaannahkatossut. Vaaleanpunaiset tietty. Ellillä on varpaat aina ihan kylmät ja joutuu jalkoja toppaa (vaikka päästä sitten hikoaa) niin jospa noilla pysyisi neidin varpaat lämpöisenä talvella.

Ja sitten tilasin meille uudet yhdistelmät. Oran jovi airit, oli tarjouksessa ja mukaan tuli kaikki tarpeelliset tykötarpeet.
Meillähän siis ollut tähän asti käytössä retrovaunut vm-83 ja aivan loistavat ovatkin. Mutta noissa vain kovavaunukoppa. Joten rattaat tarvittiin. Ja halusin nimenomaan sellaiset joissa vauva kasvot työntäjään päin. Noi vaikutti oikein hyviltä ( onko kellään kokemusta ) ja toivonmukaan ovatkin sitten käytössä hyvät. Tota vaunuosaa tuskin tulee käytettyä mutta rattaina sitten. Ja on miulla pieni taka ajatus että noi voi sitten säilyttää odottamaan sitä että uskaltaa ja ukko suostuu siihen " Eemeliin"

http://www.babyshop.fi/product_details.php?p=2085

Nopeet toimitukset pitäis onneksi olla molemmissa että jospa ne jo ensviikolla saisi.

Oi, ihania kuvia Nannasta. Ja taitava tyttö kyllä. Meidän neiti ei edes harkitse vielä mitään tuollaista. Ja Laalan Aurakin niin reippaan näköisenä nousee kuvassa ylös.

Konttauskypärä, ei ole eikä tule. Mie luulen että se olisi meillä just sellainen turhakapistus, joka saattaisi olla tarpeellinen mutta ei ikänä olisi oikeaan aikaan päässä.

Kiinteistä, ei maistu meidän Ellille ei, puolikas tee lusikallinen ehkä uppoo mutta siihen se jää. Eiköhän aika ja harjoittelu auta tässäkin asiassa.

Manna, voi ei, hyvä ettei Elsa kuitenkaan satuttanut itseään
No sepäs hyvä että löytyi ruokaa mikä maistuu ja mist ei tule allergiaa.

Laalallahan ollut kiva päivä. Välillä mukava päästä ihmistenilmoille ja shoppaa ja viettää ihan vain aikaa yhdessä.

Noista kolhuista, niitä valitettavasti sattuu eikä niille oikeesti mitään voi vaikka tuijottaisi vauvaa herkeämättä. Se kun tapahtuu niin sitä ei vain aina voi olla tarpeeksi nopea.
Pienet kolhut kuuluu elämään eikä me voida näitä meidän muruja pumpuliinkaan kääriä vaikka kuinka tekisi mieli.
Se on kyllä kamala kun näkee että nyt sattuu, mutta ei vaan kerkiä reagoida siihen ja estää sitä.

Kotitöihin mukaan ottamisesta, ehdottomasti vain niin paljon kuin mahdollista. Vaikka mua ainakin se välillä stressaa, olisi niin paljon nopeampaa ja helpompaa tehdä juttuja yksin, rauhassa, ilman apureita. Mutta jos nyt en anna auttaa niin turha edes haaveilla että se onnistuisi 10vuoden päästä. Mutta elellään haaveissa siihen asti että todellisuus iskee ja talossa on kolme murkkua. Mutta uskomattoman taitavia pikkuapureita nuo isomma jo ovat sillepäälle sattuessaan. Menninkäinen on työnjohtajana joka komentelee sitten kovaan ääneen.

Hemuli, harmi ettei teidän tarjous kelvannut. Me mennään huomenna katsomaan yhtä kohdetta, saa nähdä kelpaisko se meille.

Pai, pieni neiti teilläkin. Mutta niinhän se on, että pääasia että kasvaa tasaisesti vaikka meniskin sitten siellä miinuskäyrillä. Meillä perjantaina 7kk painokontrolli, saas nähdä mitä puntari näyttää.

Mitenkäs Kadak voi? Ja pienelle paranemisia kuumeeseen.

Nyt iltapalalle

t: Solina ja Elli-menninkäinen 6kk3vko

Solina, meillä on noi ja siis ihan hyvät vaunut muuten, mutta hirveen painavat ja kömpelöt. Natisee myös ihan kiitettävästi. Hyvät vaunut ehkä maalle ja jos vaunuja ei tartte pakata autoon... Tälleen kaupunki käytössä kyllä ihan liian kömpelöt. Vankat ovat kyllä ja materiaalit hyvät. Renkaatki ehkä vaan kerran pari täytetty uusiks.

Nyt meillä on noi britaxin vigour 3 ja ne on ihanan ketterät. Ostin vielä lämpöpussin niin ei tuu poitsulle kylmä. Molempia kärryjä kyllä käytetään vielä.

Zikillä ihania kuvia. Nanna vaikuttaa tosi toimeliaalta pikku neidiltä :)

Manna
, onneks selvisitte pelkällä säikähdyksellä.. Eiköhän jotain tollasta tuu meille kaikille jossain vaiheessa tapahtumaan :).

Meillä on tänään Luukaksen kanssa nimpparit ja sain oikeen nukkua pidempään (niinku oikeestaan joka viikonloppu). Kovasti pyllyä nostelee ja yrittää eteenpäin siinä onnistumatta. Mut siitä se lähtee :). Pinsettiotteella toissa päivänä nosti purulelun. Nyt se tuolla isin kans nakustelee. Tai isillä on poikkeuksellisesti vaatteet päällä :D.

Tosta tuliki mieleen, että kaikesta sitä täytyy luopua.. meillä ku on tapana olla aina alasti tai tosi vähissä vaatteissa kotona niin se ei varmaan kohta enää käy päinsä. Myös limun juonti ja varsinki suoraan pullosta täytyy lopettaa. Niinku myös kiroilu (vaikka kiroillaanki tosi vähän), karkin jatkuva mätystäminen ja kaikki muut huonot ja epäterveelliset tavat. Ei haittaa yhtään, mut kaikkeen sitä alkaaki kiinnittää lapsen myötä huomiota.

Sunnuntain jatkoja äideille ja vauvoille :)

Solina ja Gimli, kotiuduin sairaalasta tänään, pitivät leikkauksen jälkeen yön yli. Nukutettiin ja annettiin kipulääkkeet jne. Koitan edelleen pumppailla. Pikku-tikrun kuume laski, mutta nyt meni ääni. Mitään muita oireita ei onneksi ole ollut ja poika jaksaa hienosti syödä ja leikkiä. Olipa viime yön ekaa kertaa mummolassa. En tiedä, ketä jännitti eniten :)

Kovasti olitte taas kirjoitelleet! manna, nakuilija-Säde, hemuli, AAM, misstar, jaahassu, pai, ruttana, mamma ja gardenia jne.

Onnea uusista taidoista taas! Ja ihania kuvia! Ainakin Laala ja Ziki.

Säde, kiitti, täällä maalla me asutaankin elikkä rattaiden tarttee kulkea lumessa ja sohjossa sekä mutavellissä. Autossa sitten on matkarattaat joita käytetään kantoliinan ohella kaupunkireissuilla.

Niinpä se tosiaan on että lasten kanssa joutuu miettimään tarkemmin noita omia käytöstapojaan kotonakin, ainakin jos tahtoo hyvää esimerkkiä näyttää. Ja kun noi muruset kasvaa niin valitettavasti ne osaa kertoakkin juttuja--- eli just näitä perinteisiä keskellä kauppaa. Isillä on iso pippeli ja mulla on pieni pippeli :kieh:

Onnea Luukakselle pinsettiotteesta ja uusista taidoista.

Meidän Elli otti fysioterapeutin vinkeistä vaarin on nyt alkanut kääntymään vatsalleen ja pitää päätänsäkkin vähän paremmin koholla. Niin mie arvelinkin ettei Ellillä vain ole kiire ja oppii nuokin temput kunhan on itse siihen valmis, ja niin siinä kävikin.

voi Kadak, teillä ei kyllä nyt helppoa ole. Toivottavasti nuo koettelemukset ovat nyt ohitse ja tuosta toivuttuasi pääsette normaalia arkea jatkamaan, imetyksen kera. Jaksamista sinne.
Ja hienoa että pikku tikrulla oli yökylässä mennyt kaikki hyvin.

t: Solina, 2 nukkuvaa neitiä ( äitiinsä tullut ) sekä yksi aamuvirkku poika ( isäänsä tullut, murrr )

Ziki tuli tosta pinniskuvasta mieleen, että kai ootte jo siirtäny sängyn pohjan alimmalle tasolle? Nimittäin se pitäs siin vaihees laskee ku toinen alkaa tolleen nousee, meki jouduttiin joku aika sit siirtää se, vaikka sieltä alhaalta onkin kurja kurkotella vauvaa (mul on vasemmas kädes rasitusvamma, huoh). Näytti vaan tos kuvas että tais viel olla ylätasolla... :whistle:

Vitsit, mä olin ihan unohtanu että tänään on ruotsintunti ja kaikkee muuta "pakollista" ohjelmassa, olin sopinu siskon kaa et nähdään, mut eihän se nyt tietty onnistu... Joten ruotsintunnille tästä mars. Onneks se vähän lohduttaa että illasta pääsen kampaajalle.

Laala ja Aura 5kk 2vk

Huomenta!

Kadakille voimia leikkauksesta toipumiseen! Ja Solina, kerro millä konstilla sait Ellin oppimaan kääntymään masulleen? Meillä Lilja ei vieläkään osaa. Eikä ryömikään. Höh. En tiedä, vaikuttaako keskosuus asiaan, mutta Lilja vaan ei ole motorisesti kovin etevä. Se kyllä osaa jo istua hyvin ja on käsistään kätevä, mutta kääntyily ja ryömiminen eivät edes näytä kiinnostavan sitä. Ihan kateellisena luen täällä Auran ja muiden edesottamuksista. Noh, eipähän tarvi vielä hankkia konttauskypärää.

Pikainen valitusvirsi vaan, nimittäin Liljaan tuli eilen flunssa. On nuhaa, ja yöllä nousi kuume. Itse olen ilmeisesti sairastumassa samaan tautiin ja muutenkin silmät ristissä, koska Lilja piti mua aika hyvin hereillä koko viime yön. Nukkui korkeintaan tunnin pätkissä, ja välillä nousin vaihtamaan vaippaa, antamaan Panadolia ja imemään räkää nenästä. Se raukka muuten inhoaa sitä imuvehjettä. Tämä on meillä nyt ensimmäinen vauvan sairastama tauti. :(

Jotain muutakin piti vielä kirjoittaa, mutta pätkii pätkii... Lisää kahvia koneeseen...

Hemuli ja nuhanenä

Alkuperäinen kirjoittaja Laala:
Ziki tuli tosta pinniskuvasta mieleen, että kai ootte jo siirtäny sängyn pohjan alimmalle tasolle? Nimittäin se pitäs siin vaihees laskee ku toinen alkaa tolleen nousee, meki jouduttiin joku aika sit siirtää se, vaikka sieltä alhaalta onkin kurja kurkotella vauvaa (mul on vasemmas kädes rasitusvamma, huoh). Näytti vaan tos kuvas että tais viel olla ylätasolla... :whistle:
siis joo on se siirretty jo alimmalle tasolle :D tuossa oli vielä siin suht keskellä :) mie aattelin ettei enää nousis ku siirtää sen iha alas mut kyllä se pinnoja pitki kiipee pystyy :D

eilen illalla lähti sit menee portaita ylös :O kerkes kaks porrasta mennä enne ku sain sydärin ja otin alas!!!!!! :O nyt siin on sellane väliaikanen portti, toi on nii vammane toi portaikko ettei saa mitää normi porttii siihe :(

Hellouta! Täällä yritetään nousta väsymyksen syvästä alhosta.. |O Meillä on välillä edelleen tosi rikkinäisiä öitä (pari yötä on menny kyllä paremmin, mutta mä olen vissiin vähän jo "yliväsynyt" kun en meinaa sit saada itse unta) Ja samalla oon sit yrittäny vielä koulun lopputyötäkin vääntää. Palautus on kolmen viikon päästä ja meinaa vähän ressiä pukata.. Sitäkin oon sit öisin yksikseni tuolla pimeessä mietiskely ja välillä on pitäny keskellä yötä avata konekin ja kirjottaa jotain mitä on tullu mieleen.. Noh, tänään oon sit nukkunu pidempään ja vähän lepäilly, kun miehellä on ollu vapaapäivä. Nyt noi pojat tuolla ottaa keskenään päikkäreitä.. (mun mies on ihan superhyvä päikkäreiden nukkuja.. nukahtaa samantien kun laittaa pään tyynyy ja vaikka minkälaisessa metelissä).

Täälläpä vauvat on oppinu kamalasti kaikkea uutta! Solinan Ellikin on nyt ruvennu kääntyilemään, hieno juttu! :wave:

Ja Laalan ja Zikin vauhtihirmut osaa jo vaikka mitä.. Toisaalta eipä kyllä käy kateeks toi pystyynnoiseminen tässä vaiheessa, varmaan aika holtitonta touhua vielä :LOL:

Paranemisia Hemulin Liljalle ja muillekin räkänokille ja tietty Kadakille! Mitäs Tikru tykkäs yökylästä?

Manna: Meille ainakin tulee valjaat jos yhtään alkaa näyttää että niille olis tarvetta.. Mulla on itsellä sellaset pienenä ollu (olin ihan hullu lapsi menemään) ja en oo mitään pysyviä traumoja niistä saanu, mutta edelleen olen hengissä. Kampin ison karhun kaupassa oli muuten kivoja valjaita myynnissä =)

Nyt tää lähtee syöttämään täystuhoa, joka kaatoi eilen kukkaruukun, veti playstationin alas ja oli ryhtymässä tyhjentämään kirjahyllyä.. sellasta tänne.

heip,
ihana kuvia :heart:

kadak toivottavasti teidän koettelemukset ja sairastelut olis tältä erää jo ohi :hug:

hemulille jaksuja kipeän liljan kanssa.se on todella uuvuttavaa eikä pelkästään se valvominen vaan huoli pienestä joka syö myös voimia :hug:

voi elämä, mä tipahdin kadakin antamasta lisänimestä nakuilija-säde :LOL: :LOL: taitaa unen puute terästää nauruherkkyyttä.
josta tulikin mieleen että meidän esikoinen on tosi kova apinoimaan.siis kaikkia.ja vaikka puhe sillä takkuaa ja odottaa tulemistaan se tekee sen eleillä.kerrankin ulkona ollessa se lähti linkuttamaan samaan tyyliin pyylevän mamman perässä joka meni kuin ahtisaari :ashamed: ja ikää herralla ei ollut silloin vielä kahta.myös huohottavat ihmiset saavat kuulla pojan version hengityksestään.

konttauskypärää ei olla hankkimassa. jäis kuitenkin aina laittamatta.esikoinen oppi ensin ryömimään ja siitä meni vkko kun seiso tukeavasten, mutta ei osannut istua eikä olla konttiasennossa ja selvittiin ilman kypärää joten eiköhän selvitä nytkin.

ei kai tässä mulla muuta ollut..

terkuin
tutsa ja rasmus

Meillä oli tänään neuvolapäivä ja parin muunkin tavoin on meillä kasvu myös hidastunut. :/
Eli pituus on lähtenyt alas kohti alakäyrää siinä missä se on aiemmin ollut siellä keskikäyrän tuntumassa.

Kahdella mittauksella näytti ettei pituutta ole tullut yhtään ja näytti itseasiassa puoli senttiä vähemmän kuin viimeksi, mutta viimeisellä mittauksella sitten saatiin venytettyä sentti pituutta lisää. Painoa on tullut ihan ihan kivasti.

Hiukan vierasti neuvolatätiä ja rokotuksesta ei ollut taaskaan moksiskaan. :D

Saatiin aika myös ensi kuulle mikä onkin ihan kiva niin näkee hiukan tuota kasvua vaikuttaako soseiden antaminen. :)
Ja niitä nyt sitten aletaan antamaan kaksi kertaa päivässä sen verran mitä neiti haluaa maistella. Äsken upposikin yksi jääpalakuutiollinen bataattisosetta + maissinaksu. :D

Huolissaan en tuosta kasvusta ole ja jatkan imetystä tietysti niinkuin tähänkin asti. Seuraavat kaksi viikkoa mennään kasviksilla ja sitten otetaan mukaan joko liha tai puuro.

Niin ja ne neuvolamitat (sulkeissa 5kk mitat)

Pituus: 64.5cm (63.5cm)
Paino: 6900g (6590g)
Pipo: 42.2 (41.7)

Kyllä muuten tänään meinasi iskeä alkupaniikki kun aamulla ulos katsoessa huomasin että sataa lunta. :| Meillä kun on vain Peg Perego Pliko P3 Completot kun eihän meidän täällä talvea pitänyt olla. :whistle:
Onneksi se lumi suli, joten matka jatkuu oikein hyvin ko. kulkupeleillä. :saint:

Ruttana & Beanie 6kk 4pv :heart:

ruttana nyt se on todistettu, on tää meidän seudun vesi joka aiheuttaa hidaskasvuisuutta :whistle: :D ensin inke-minke, sit elsa ja nyt beanie. meilläki muuten mitattiin kahteen kertaan että päästiin edes siihen -2 käyrälle :/ mut usko on luja et tästä suunta on vain ylöspäin (siis elsalla) :D

kadak voi että sua koetellaan :( toivottavasti paranet ennätysajassa :hug: ja toivottavasti myös tikru voi hyvin ja saa vielä jatkossa rintamaitoa, kun paranet!

hemulin liljalle myös nopeaa paranemista! meillä elsa ollut jo kahdesti nuhassa mutta kuumeelta vältytty. ja se räkäimuri on muuten elsastaki ihan kamala.

solina onnittelut ellin uusista kääntyilytaidoista! siitä se lähtee, ties mimmonen vauhtihirmu sieltäki kehkeytymässä =)

nappi hui miten sä jaksat... yövalvomisia ja kouluhommia ja miehellä pitkät työvuorot :| toivottavasti saisit sinäkin päikkäreitä nukuttua jos yöt on katkonaisia. mulle muuten uni tulee päivisin hyvin kun ensin ulkoilen ja sitten vähän syön, alkaa väsyttää simona aina...

säde me on mietitty ihan samaa et kohta pitää alkaa käyttäytyä ihmisiks kotona kun elsa alkaa tajuun kaikenlaista... ainaki miettii mitä sanoo ja just esim iltamässytyskarkeista luopua (muutaki kuin kuukauden laihiksen ajaks :whistle: ). ja vaikka me nakuillaan "vaan" öisin :D niin sänkyyn tosiaan kai ainaki alkkarit pitäs sit kiskasta...

kiinteistä meillä ei vieläkään oikein mee noi vihannessoseet vaikka niitä jo 5 vkoa harjoiteltu :/ makeat hedelmä- ja marjasoseet menee aika hyvin. lihaa kokeillaan seuraavaksi mutta tuskin suksee kun vihannesten seassa varmaan tarjoillaan... toi syöttäminen on kyllä rankkaa, menee helposti 1,5-2h kolmeen "ateriaan". kauheaa venkoilua elsukan puolelta... mut yritetään ja kyllä sinne aina jotain menee, kakasta ja vähemmän katkonaisista yöunista huomaa.

meillä muuten elsan päivärytmi muuttunut aivan yhtäkkiä :eek: nykyisin nukkuu n klo 21-09 (aiemmin 21-10/11), sitte pari tuntii seukkaa ja syöpöttelyä, n k11.30-13.30 ekat päivyrit, n 13.30-16 seukkaa ja syöpöttelyä, n 16-18 tokat päivyrit, ja sitte seukkaa ja ruokaa taas iltaysiin asti. silti nukkuu lähemmäs 16h edelleen mikä on musta aika paljon. mitä teidän vauvat nykyisin nukkuu?

t. manna + elsukka n 6 kk ja 3 vkoa :heart:

Helmi nousi tänään ensimmäistä kertaa seisomaan tukea vasten :eek: :'(
Muutaman päivän on noussut polvilleen ja tänään ihan kokonaan seisomaan. Jalat täristen se seiso siinä niinkuin isokin tyttö :D

Hekla&Hempukka 6kk :heart:

Hei taas,

Onnea Solina ja Hekla vauvojen uusista taidoista! :flower:

Meillä tissittelyn keskeytyksen myötä on yöunet pidentyneet. Tikru nukkuu jo pari kolmen tunnin pätkää putkeen yöllä ja saattaa rauhottua tassuttelemalla! Jee. Yöllä mies lähti aamukuudelta lämmittämään maitoa alakertaan ja vauva nukahti sillä aikaa uudelleen. Syötöt klo 23, 03 ja sitten vasta 10 aikaan. Eiköhän se tästä ala helpottamaan.

Säde, tutsa, manna jne, mä pidän visusti uusine raskauskilomuotoineni vaatteet päällä ja nyt, kun en saa imettää, oli pakko siirtyä yöpaitaan, etten vahingossa laita tissiä vauvan suuhun :) tutsa, hauskaa toi apinointi :)

Vauvojen kasvusta, kyllä ne meidän kaikkien vauvat kasvaa omaa tahtiaan hienosti.

hemuli, paranemisia sinne.

Heh, leikkauksesta sen verran, että nyt mun mies joutuu kotihoitona tunkemaan 1-2 kertaa päivässä sellaista bakteereja tappavaa nauhaa mun leikkaushaavaan, ettei se umpeutuisi liian aikaisin...on se reipas! :heart:

t. kadak & tikru

Kadakille toipumisia! Ja hatunnosto reippaalle miehelles! Ei täälläkää ihan kauheen hehkeet muodot ole... sanotaan näin, et jos hakisin erotiikkaa laittaisin kyl jonku kireen korsetin :whistle:.

Manna, meil on ihan sama juttu noiden vihanneksien kanssa. Mä en sit tiedä, pitäiskö vaan kokeilla eri makuja jos joku uppois vai mitä tekis.

Helmille ja Ellille
onnittelut opituista taidoista! Kyllä se Liljaki sitte ku vaan alkaa kiinnostaa :)

Napille, tsemppiä ja stressinsietokykyä! Kuulosti niin helpolta yhdistää koulu ja lapsi vielä raskausaikana.. totuus saattaaki olla toisenlainen. Nimim. 2 luennon referaatit tekemättä

Nuhanenille paranemisia!

Onnea uusista taidoista, kääntymisestä, pystyyn nousemisesta ja portaiden kiipeämisestäkin. Solinan Elli kehittyy vielä huiman nopeasti, jos jo nyt näkyy fysioterapian tulokset. Eiköhän se Liljakin opi kohta kääntymään.

Tsemppiä kaikille syömisen kanssa taisteleville. Meillä Silja on nyt syönyt pari-kolme viikkoa kiinteitä ruokia ja tosi pian rupesi maistumaan. Nyt menee käytännössä kaikki mitä tarjotaan. Silja voi syödä 1 1/2 purkillista (niitä pienempiä purkkeja) kerralla. Joku kasvissekoitus on ehkä parasta, jos ei hedelmäherkkuja oteta lukuun. JOpa kamalan hajuinen peruna-parsakaali uppoaa. Pari kertaa päivässä tarjoillaan näitä.

Meillä unet on aika katkonaisia öisin, mutta ilmeisesti rytmi on just vaihtumassa päiväunienkin suhteen. Yöunet on noin 21-08 usealla heräämisellä höystettynä, sen lisäksi nukkuu puolen päivän aikaan yhdet ja iltapäivällä yhdet tai kahdet unet. Kellonajat on vielä aika vaihtelevia. Silja ei edelleenkään nuku päivisin yleensä kuin 30 min kerrallaan ellei ole heiluttelemassa vaunuja juuri heräämishetkellä.

Siljan liikkumisessa tapahtuu muutoksia joka päivä. Nyt osaa edelleen ryömiä aivan pieniä matkoja, nousee kontilleen ja nytkyttelee siinä, pääsee itse siitä istumaan ja istuu nojaten eteenpäin käsiinsä. Pääsee myös kontillaan kiertämään ympyrän ja vähän peruuttamaan, mutta ei pääse eteenpäin. Tänään pääsi myös lelulaatikon reunalle polviseisontaan.

Jokelletaanko teillä?
Jotain tavuja siis mamamama, tätätätä tai jotain? Meillä ei mitään sellaista vielä ole, Silja lähinnä rääkyy, örisee ja harrastaa muita kurkkuäänteitä, kuten pk-treffeillä muutkin ovat saaneet todeta.

Silja on muuten ihan innoissaan aina muita vauvoja nähdessään, hymyilee, nauraa ja hihkuu ja yrittää päästä koskemaan. Saman reaktion saa aikaan peilillä sekä sopivan kokoisella vauvanukella. :heart:

:hug: Hemulille ja Kadakille ja muillekin jos teillä sairastetaan.

Tilia ja Silja 5 1/2 kuukautta

Miten te puettu vauvalle päälle nyt ulkona? Uskomatonta että kolmen lapsen äiti joutuu tälläistä miettimään. Meidän Ellillä vain on aina pää ihan hiestä märkä ja jalat ihan kylmät niin kauheen hankala.
Eilenkin oli body+sukkikset ja ohuet paita ja housut + sukat. Äippäpakkauksen kevyt toppis, paksut töppöset, tumput ja kypärämyssy. Muuten neiti tarkeni mutta jalat ihan kylmät. Jos tuon paketin laittaa vielä makuupussiin niin sitten pysyy lämpimänä mutta nyt oli neiti sylissä.
Kaippa sinne toppatossujen alle pitää vielä alkaa laittamaan villasukkaa ja housuja. Toppapukuun jos nyt vaihtaa niin sitten neiti paistuu yläkropasta eikä ole mihin pukee kunnon pakkasilla.
Jospa ne nahkatöppöset tulisivat piakkoin ja tekisivät tehtävänsä.

Tilia Cordata, mie ymmärin neuvolasta ja puheterapiasta että varsinaista tavujokeltelua ei vielä tartteiskaan tulla. Mutta se että vauva edes jotain mölisisi vastavuoroisesti olisi tärkeää. Meillä siis th laittoi puheterapiaan koska ei tule vastavuoroista jokeltelua.
Eikä meiltäkään tule siis vielä tavuja, kiljahtelua ja örinää lähinnä. Puheterapeutilta tulikin käsky jokellella vauvalle. Saa vanhemmatkin vajota vauvan tasolle

Hienostippa teillä syödään ja taitava tyttö teillä.

Hienoa jos Kadakin Tikrulla ovat yöt vähän helpottaneet ja että muutenki on sujunut imetyksen lopetus.
Paranemisia leikkauksesta, kaikkea nämä miehet joutuu kestämään.... ( saatika sitten me.... )

Wau Heklan Helmi, taitava tyttö.

Ruttanakin pieni on vielä pieni, mutta pääasia että kasvanut.

Napille jaksamista öihin.

Zikizikille, teillähän pienellä on kiire tutkimaan maailmaan portaiden kautta. Portit on hyvä keksintö.

Hemuli, minkäs ikäinen Lilja on ja kuinka paljon liian aikaisin syntyi? Ellihän tuli kuukautta ennen laskettua aikaa.
Elli kääntyi jo kyljelleen. Joten siitä oli helppo lähteä. Lelun avulle houkutella neitiä oikeaan asentoon ja siitä sitten kädellä vähän auttaa mahalleen.
Toinen oli syliin nosto kyljen kauttaa. Eli ei suoraan syliin, vaan toisella kädellä kääntää vauva kyljelleen ja siitä kiepauttaa vatsalleen toisen käden päälle. Tämä kehittää niitä kääntymiseen tarvittavia lihaksia ja "kertoo" vauvalle miten sen pitäisi tapahtua.
Myös sylissä kannetaan fysioterapeutin ohjeiden mukaan. Sitä on kyllä kauhean hankala selittää ilman kuvaa. Oma käsi vauvan rintakehä/vatsan yli ja vauvan vastakkaisesta reidestä kiinni. Ja siinä kantaa, yhden käden varassa.
Sekä sitten vauvan pukemista sylissä. Ja sitten sitä lattialla yksistään pitoa.
Ja myös nukkumaan tukeminen kyljelleen ( Elli nukkuu useimmiten selälleen )

Ellillä olikin tosi lähellä tuo vatsalleen kääntyminen, nyt viikkoa vajaa 7kuisena sen oppi.

Mutta vatsallaan ei edelleenkään viihdy ja se pään ylhäällä pito vatsallaan ollessa on se ongelma Ellillä. Mutta jospa se siitä pikkuhiljaa vahvistuisi ja alkaisi neiti vatsallaankin viihtymään.
Tai eihän se ongelma ole Ellin lihaksissa, vaan siinä ettei vielä kykene ojentautumaan siihen asentoon missä vatsallaan ollessa ollaan.

Eilen käytiin katsomassa yhtä myynnissä olevaa omakotitaloa, ja kyllä mie voisin kuvitella meidät sinne asumaan. Harkitaan nyt vakavasti sitä kyllä....

Miten tää on aina ädillle niin vaikeaa. Meidän esikoinen, viikkoa vaille 5v on tänään lähdössä kokopäiväksi kaverinsa luokse leikkimään. Neiti on ihan innoissaan ja tiedän kyllä että siellä menee hyvin.
Mutta silti se on äidille vaikeaa. Mutta kaippa sitä pitää häntä lähteä vieämään kunhan heräillään ja saadaan aamutoimet tehtyä.

t: Solina ja Elli 6kk3vko

Onnea Solinan ja heklan vauvoille uusista taidoista. :flower:

Rytmistä, Meillä herätään siinä 7-8 maissa ja yleensä ekoille päikyille nukahtaa 9.30-10 maissa (joskus venähtää ). Unen pituus vaihtelee ihan päivittäin joskus nukutaan 30min. joskus 1½h.
Äh.. ei tässä saa järkevästi tuota rytmiä kirjoitettua kun vaihtelee tuon unen määrä ja muutenkin, mutta pääsääntöisesti parin kolmen tunnin välein nukkuu pikku-unet. Ja poikkeuspäivinä mennään sitten yksillä tai kaksilla unilla.

Nytkin tuo neiti alkaa osoittamaan jo väsyn merkkejä, joten veikkaanpa että puol kymmeneen mennessä on jo unilla kunhan on tissillä käynyt ensin. ;)

Manna, kyllä tosiaan tuo vesijuttu on nyt todistettu. :saint: Selvästi jotain on "vialla" täälläpäin. :LOL:
Mutta on siitä jotain etuakin, ei nimittäin tartte ostella vaatteita niin usein kun mahtuu pitkään samoihin. nimim. vieläkin joitain 56cm bodeja käytössä. :xmas:

Solina, meillä käytetään välikausihaalaria, jonka alla on body, sukkikset ja pitkät housut. Hattu toki ja sitten jaloissa joko villasukat/paksummat töppöset. Käsissä äp:n tumput. Rattaissa on makuupussi, mutta lähinnä pehmusteena ja nukkuessa peittona. Siltikin tuntuu, että tuo setti on liikaa välillä on pää märkänä hiestä tuolla neidillä. Ja ihan hukassa oon kyllä välillä mitä päälle laittaa tuolle neidille. :/

Zikin pienellähän on kiire tutkia tätä maailmaa. :D
Huh, mä oisin ihan kauhusta kankeana jos meillä olis portaat ja näkisin tuon neidin siellä könyävän. :snotty:

Ja nyt hiukan aamukaffetta, jotta herää.

Ruttana & Beanie 6kk 5pv :heart:

Yhteistyössä