HUHTIVAUVAT 2009 *Lokakuussa*

Huomenta kaikille1

En ole kerinnyt kirjoitella meidän kuulumisia mutta kaikki teidän kirjoitukset olen kyllä lukenut.
Kaikille väsyneille ja sairastajille :hug: . Etenkin kadak :hug: , kyllä sua/teitä on nyt koeteltu.

Manna meillä tytöllä oli pari viikkoa sitten vatsatauti, joka kesti pari päivää ja oireena oli ainoastaan tuo oksentelu. Ei siis ollut mitenkään kipeä muuten. Kahden päivän jälkeen meni onneksi ohi.

pk-miitteihin en taida päästä kun treffailette aina niin myöhäseen kellonaikaan, että meidän ekaluokkalaisen koulupäivä päättyy samoihin aikoihin :( .

Onnittelut myös ryömijöille ja konttaajille. Meillä vasta kieritään :) .

Viljan kuulumiset: 5kk neuvolassa pituus 68cm ja paino 6970gr, hoikka tyttö jolle tuli ohjeeksi antaa ruokaa niin paljon kun syö, joten meillä syödään aamulla puuro, lounaalla 2 prk lihasosetta, välipalalla reilu purkillinen hed.sosetta, päivällisellä 2 prk kasvissosetta, iltapuuro ja vielä päälle velli! Saas nähdä nouseeko tuo paino nyt, yöt nukkuu ainakin kuin tukki! Nukkumaan mennään 20-21 ja aamulla syödään klo 7 ja jatketaan unia vielä 1-3 tuntia.
Kaksi hammasta alas puhkesi viikonloppuna, onneksi mitään suurempia huutoja/kiukkuja ei tullut, vähän oli lyhyempi pinna pari päivää.
Liikkuminen tapahtuu tosiaan kierimällä ja tuntuu, ettei neidillä oikein kiire mihinkään edes ole :) .

Miehen osallistumisesta: meillä mies vaihtoi työpaikkaa Viljan ollessa 3 viikkkoa vanha. Uusi työpaikka on kiireinen, stressaava ja välistä tuntui, että "unohti" perheensä uuden työn myötä. Asiasta keskusteltiin monet kerrat ja nyt viimeaikoina on normi arki palannut meille vasta. Toki ymmärrän, että usi työpaikka aina väsyttää kun joutuu omaksumaan nopeasti usia toimintatapoja, tutustumaan uusiin ihmisiin yms., onneksi nyt on kuitenkin asiat hyvin, niinkuin ennenkin. Meillä on tänään vuosipäivä ja aamulla ennen töihin lähtöään herätti minut ja oli järjestänyt perjantaiksi meille teatteri-illan. Oli myös äitinsä kanssa sopinut, että kaikki kolme lasta menevät vanhemmilleen pe-la väliseksi yöksi :heart: . Pojathan ovat entisestä liitostani ja eivät ole vielä kertaakaan olleet miehen vanhemmilla yötä, Vilja sen sijaan on ollut muutaman kerra ja hyvin on siellä aina mennyt. Tuntuu kivalta, että miehen vanhemmat suhtautuvat lämpimästi myös poikiin ja pojat viihtyvät heidän kanssaan todella hyvin. Mutta siis mies osallistuu lastenhoitoon kiitettävästi, käyn jumpassa 3-4krt viikossa iltaisin ja silloin mies hoitaa kaikki lapset mukisematta. Kodinhoidon koen olevan enemmän vastuullani kun kerran kotona olen.

Yksinäistä tuppaa välillä olemaan kun ei oikein ole kavereita, jotka olisivat kotona ja sitten tuon ekaluokkalisen koulupäivät kestävät vain sen 4 tuntia, niin en oikein kerkeä missään käydä (ruokakaupan lisäksi) sillä aikaa :( .

Anteeksi kaikille, joiden tekstiä en kommentoinut, olen kyllä kuitenkin kaikki lukenut :) .

Miinulainen ja Vilja 5½ kk

Mannalle tsemppiä Elsan kanssa. Tosi kurjalta kuulostaa. Tää voi olla nyt kaukaa haettua mutta teitkö soseet itse? Onhan ne varmasti ihan silkin hienoja ettei mukana ole yhtään pienintäkään karheutta. Jotkut vauvat meinaa sellaisia sihtikurkkuja etteivät meinaa saada mitään alas. Ja sitten tottakai jos oksentaa tulee myös ne maidot pois.
Sinuna varmaan tekisin niin että pitäisin välipäivän, pari soseiden annossa. Ja sitten antaisin niitä kerran päivässä, pienen annoksen ja lähes vellimäisessä muodossa. Niitä mitkä jo hyväksi havaittu eikä tule allergiaa. Ja jos ei mitään tulee niin sitten lisäisi määrää pikkuhiljaa ja kiinteyttäisin sitä. Tosi hitaasti ja rauhallisesti.
Mutta hienoa jos Elsa voi muuten hyvin. Vaikka otahan se vatsapöpönkin mahdollisuus huomioon. Meidän esikoinen on vatsataudissa just sellainen että oksentaa parikertaa ja se on siinä. Muuten ihan normaali.
Soittelitko neuvolaan?

Emmie kuulumisia kiva lukea. Jos tuntuu että väsymys/masennus iskee niin tarkistahan että syöt monipuolisesti. Tai sitten apua purkista, monivitamiinia, rautaa, omega kolmosta.

Ihan muuten näin kaikille yleisesti vinkkinä. Oma tarinani miten kävi edellisen imetyksen aikana. Mulle iski joku väsymys, mitään ei jaksanut tehdä. Ei nukuttanutkaan mutta ei vaan jaksanut tehdä mitään. Kävin lääkärissä, verikokeissa kaikki ok. Kävin psykologilla, ei masennusta. Tää psykologi kuitenkin suositteli omega kolmosten syöntiä. Ja ne tosiaan toimi. Parissa viikossa olin taas normaali itseni. Eli se oli vain puutostila.

Kadak, voi ei. Syvimmät osaanottoni. Miten teillä meni pienen kanssa yö? Eikö tosiaankaan ole mitään muita antibiootteja mitä voisit käyttää ja joiden kanssa saisi imettää? (ainahan voi kysyä toisen lääkärin mielipidettä, soittaa vaikka suoraan synnärille )
Tosi kamalaa tuollainen kertalaakista lopettaminen.
Lypsä tosiaan lavuaariin ja toivotaan että toivuttuasi voisittekin jatkaa taas imetystä.
Mutta jos ei onnistu, niin ole ylpeä, pitkään jo ometit ja hienosti jaksoit.

Paranemisia kovasti Kadakille. Ja jos leikkukseen joudut niin kovasti stemppiä siihen.

Gimli: Puheenkihitykseen saatiin seuraavanlaisia vinkkejä. Eli on vajottava itsekkin vauvan tasolle. Silloin kun vauva on puheliaalla päällä niin haettava häneen katsekontakti ( mikä on kyllä tosi helppoa meidän neidin kanssa ) ja koetettava itsekkin pitää mahdollisimman samanlaista ääntä. Ja lisäksi tavujokelleltava vauvalle. Eli vaikka just sitä mammamamama. pappappappap yms.
Tää vissiin perustuu siihen että vauva tajuaisi pitävänsä oikeanlaista ääntä ja oppisi seuraamaan miun kasvon liikkeitä ja matkisi niitä. Nekin tarkoitus tehdä silloin liioitellusti.

Lisäksi lukemista, riimittelyä yms ja nimenomaan katsekontaksissa. Että vauva näkisi kasvoen ilmeitä ja eleitä ja oppisi niistä.

Näin siis ensalkuun meillä mennään Ellin kanssa. Kun neidiltähän ei tosiaan tule vielä muuta kuin kiljahtelua ja örinää. Eikä tule sitä vuorovaikutus jokeltelua.

Tutsan pienelle onnea konttaamisesta.

Kyllähän nyt jokainen äiti on puelueellinen oman lapsensa ulkonäön suhteen ja tottakai se oma lapsi on maailman kaunein. Mutta meidän Ellin silmät ovat vissiin muittenkin mielestä.
Lähes poikkeuksestta kaverit ja sukulaiset kehuu meidän vauvan silmiä. Ja sanovat aina unohtuvansa tuijottamaan niitä ( kunnes elli hermostuu ja alkaa vierastamaan )

Mutta nyt nyt jo vieraat kadulla pysähtyy tuijottamaan Elliä silmiin. Tytön katse tosiaan lumoaa.

Oi joi, me ollaan pulossa sitten 15vuoden päässä kun neiti noilla silmillään hurmaa kylän poikia.

t. Solina ja Elli tähtisilmämme 6kk3vko

Miinulainen, wau, teillähän syödään hyvin.
Hienoa jos miehen stressi töissä helpottanut ja arki kotona luistaa taas paremmin.
Ihana yllätys tuo yökyläily ja kahdenkeskinen ilta. :heart:
Varmasti tosi ihanaa kun on mies ja miehen suku hyväksynyt noin hyvin myös sinun poikasi. Mutta niinhän sen pitäisikin mennä.

Solina juu mellä neiti rakastaa ruokaa :D . suu aukeaa kuin linnunpojalla, kun vaan lusikka vilahtaakin jossain. Toivottavasti paino lähtee nyt nousuun. 4kk neuvolassa paino oli -10% pituuteen nähden ja 5 kk se oli jo -12% pituuteen nähden. Lihasoseita ja puuroja ollaan syöty lääkärin kehoituksesta jo 4kk:n iästä lähtien, suraavaksi uhkailtiin verikokeilla, jos paino ei lähde nousuun :| . Meillä ei muuten Viljakaan jokeltele, kiljahtelee ja örisee/murisee ainoastaan mutta neuvolassa ei ole asiaa kommentoitu mitenkään. Ehkä alan tekemään noita mammammamm yms. juttuja Vilijonkallekin.

Huomenta!

Olin jo tulossa tänne kovaa vauhtia valittamaan huonosti nukuttuja öitä, väsymystä ja turhautumista; meillä jouduttiin kans laittamaan toissayönä Lilja unikouluun. Mutta sitten luin, miten kurjaa on Kadakin ja Mannan perheissä. :hug: Mustakin tuntuisi aivan kauheelta lopettaa imetys kuin seinään. Toivottavasti pikkutikru selviää siellä korvikepullon kanssa. Ja toivotaan, ettet joudu leikkuriin vaan että lääkkeet purevat.

Manna, meillä kanssa kiinteät ovat aiheuttaneet kaikenlaista päänvaivaa: kakkaa 5-8 kertaa päivässä, ihottumaa ja huonounisuutta. Tosin jos sua yhtään lohduttaa, niin meillä ainakin kaikki edellä mainitut ovat helpottamaan päin. Ei se porkkanasta tullut ihottuma ihan hetkessä ole häipynyt, mutta vaalentunut kuitenkin. Toivottavasti Elsallekin käy niin. Oksentelu on varmasti ihan hirveetä. Ootko muuten kokeillut riisijauheesta tehtyä velliä? Meillä ainakin se uppoo hyvin, ja näin maallikkona ajattelisi, että riisi ei varmaan kovin allergisoiva ole.

Heh, kukaan ei kertonut, että puolivuotiaan hoitaminen on monin kerroin rankempaa kuin vastasyntyneen!

Miinulainen, ihana, että Viljalla on tuollaiset ruuan maittimet. Eiköhän se paino lähde nousuun!

Monet jutut jäivät taas ilman kommentteja, mutta kaiken olen lukenut! Kirpakkaa keskiviikkoa kaikille!

Hemuli ja Lilja 6,5 kk

Voimia sulle Kadak!! :hug:

Mua hermostuttaa, kun tänään ollaan menossa siihen diabetes-tutkimukseen ja ku siä otetaan taas se verikoe... olin jo eilen perumas koko osallistumisen kun en haluis pientä kiusata kun muutenkin joutuu jo kärsimään tuön ihonsa takia... mut ajattelin, et jos viä tän kerran kokeilis kun saatiin puudutuslaastari. Tosin senkin laitto vähän jännittää, et kuinka reagoi kun kädessäkin on ihottumaa.... :|

Rasmus-kaimalle onnittelut konttauksesta ;)

Meil poika muuttuu hiljaiseksi ja totiseksi kun kakka on tullut, sit on taas oma eloisa itsensä kun on pesty.

Emmielle sympatiat :hug:

Toissayönä en saanut Rasmusta puoliltaöin rauhoittuun, joten otin viereeni nukkuun. No viime yönä tais sit muistaa, et viekus on kiva nukkuu, kun heräillessään ei tyytynyt tuttiin, mut kun otin syliin maidolle, ni simahti heti ja kun nostin sänkyyn nukku max5 min. ja sitten taasen kävi komento et tahtoo viekkuun... ihanan suloista, mut kyllä tämä äiti tahtois nukkuu pitempii pätkii kuin max2h..... tiän et neuvolas huomenna sanovat, et lopeta yösyötöt, mut en kuiteskaan viä raaski....

kiitos vinkeistä ja kokemuksista kiinteiden osalta :flower: ihana kun täältä saa aina tukea! me jätettiin nyt päiväksi pariksi kiinteät eikä ole tullut oksenteluja eilispäivän jälkeen ja kakan määräkin normalisoitumassa. huh. kokeillaan sitten taas eka kaupan marjasosetta, se on ainakin riittävän sileää ja maistui. sitten ehkä bataattia ja parsakaalta. nuo vihannesjutut on tehty itse tehosekoittimella ja niitä elsa on vähän karsastanut, mutta toisaalta, kaupan sileääkin sileämmät vihannesjutut ei ole maistuneet senkään vertaa... taitaa olla herkkämasuinen + sihtisuu meidän neiti mutta eipä ihme jos karsastaa kiinteitä kun oireet on mitä on. posket on tasoittuneet vähän, mutta edelleen hiukka ryhelmää.

miinulainen ja emmie harmi ettette ehdi miitteihin :| pitäisi varmaan joskus järjestää aamusesta joku tapaaminen. kyllä me unikeotkin joskus voitaisiin nousta "aamulla".

miinulainen voi hurja miten paljon siellä menee jo kiinteitä :eek: annatko vielä maitoa päälle? ihme jos ei tytön paino lähde nousuun =)

miten hemuli unikoulu teillä sujunut? ja saahan täällä valittaa aina kun siltä tuntuu, mä ainakin taidan tehdä niin :whistle:

entä miten kadakin yö meni? voi pikku tikru raukkaa, hirmuisen rankka vieroitus tissistä.

solina ei meilläkään vielä paljon muuta kuin kiljahtelua, yninää, öninää ja ihme purinaa. mutta vastavuoroista "juttelu" on, elsa "kommentoi" selkeästi minun juttuihin ja ylipäätään kaikkeen ääneen. ja "EEIIIIIIIII" tulee kyllä selkeästi tosi monta kertaa päivässä ja ihan oikeissa kohdissa :D

t. manna + nimpparisankari-Elsa :D :D :heart: :heart:

AAM
Elsalle nimpparionskut :D
miinulainen missäs päin espoota te asuittekaan ? olitteko keskuksen lähellä ?
ja kylläpä ronskisti ruokaa määrättiin mutta tuntuu että kaksi pilttipurkkia kerralla on aika paljon (taas mun suppea näkökanta :) ) ? ko miettiin tuon ikäisen maarun kokoa vasta tai sit Vilja on tottunut jo jos moelmmat menee :D :hug:

palaan taas kräninää kuuluu.. :headwall:

kadak :hug: te ette kyllä helpolla pääse.

manna kovasti sinne jaksuja kiinteiden kanssa,varmasti rankkaa painiskella allergioiden kanssa jos syöttäminen vielä päälle takkuaa :hug: ja elsalle nimppari onnea :flower:

emmie kurjaa tosiaan ettet ole päässyt pk-miitteihin.mäkin olen jättänyt suosiolla väliin jos en ole saanut isommalle kaitsijaa.sen kans kyläily kun on sitä että joutuu vahtaamaan mitä se touhuaa.ei oikein tuppaa uskomaan ja penkoo siis vierailla laatikot,kiipeilee,pomppii sohvilla, rämpyttää valoja, ottaa käsiin mitä saa hyllystä, onsiis rikkonut useemmin kuin kerran valokuvakehyksiä, koristeita,saanut tilttiin pesukoneen,tietokoneen ja telkkarin<--siis vierailla)
Aam tais joskus ehdottaakin että vois tavata niin että olis isommatkin mukana, musta se olis hyvä idea.vaikka poppoolla hoploppiin tai johonkin puistoon aamutuimaan niin ettei rytmit mee sekasin ja kerkee kotiin päikyille ajoissa?ja lisättäköön että kyllä mua syö kanssa välistä tää kotielämä varsinkin nyt kun ilmat kylmenee ja pimenee.kesää ootellessa.

täytyy mennä.
tutsa ja rasmus

äkkiä merkkailen, pitää neuvolaan lähteä kohta puoleen..
jaksuja kaikille kaikkiin vaivoihin ja ongelmiin!!!! :hug: en erikseen muista nyt kaikkee :ashamed:
Nannaki lähti eile konttaamaa kylvyn jälkee.. nakupelle.. :D oli sen verra rankkaa et piti parit pisutki lurauttaa lattialle :LOL:
äske oli kauhee show päällä ku vein neitiä nukkumaa.. ois vaa halunnu taas nousta seisomaan kokoajan.. sanoin sit kovan sanan et EI! :D ja laitoin monta kertaa takasi makuullee... ekana naureskeli vaa et no mitähä tuo nyt taas, mut sit ku hoksaski et perhana se onkii iha tosissaa sai kauheen raivarin!!! pidin pintani ja voitin!!!!! :D tuli nii voittajafiilis! sinne se nukahti! ;)

Voi kadak :hug:
Toi on jo niin väärin, että noin paljon pitää tulla kaikkea teille. :hug:
Toivottavasti pystyt jatkamaan imetystä vielä kuurin jälkeen. Toi on ihan järkyttävää kun noin puskasta tulee imetyksen lopettaminen, mutta toivottavasti tulet myös itse kuntoon ilman leikkuriin menoa.

mannalle kans :hug:
Hyvä että nuo Elsan ongelmat helpottavat, mutta kurja kun kiinteiden aloitus noin takkuaa :hug:
Ja oikein hyvää nimipäivää Elsalle. :flower:

Onnittelut konttaajille. :)
Meillä ei vielä liikkelle lähdetä vaikka konttausasentoon mennäänkin jo. =)

Kurja että hemulin Liljakin on nukkunut huonosti. :hug:

Täällä yritetään sopeutua taas arkeen ilman miestä ja tää kylmyys :/
Neiti protestoi minkä pystyy kun vaatetta puetaan ja hattu, se on vihoviimeinen kapistus neidin mielestä. Totaalihuuto seuraa kun hattu laitetaan päähän. :xmas:

Eilen neiti oppi päristelemään ja nyt sitä onkin kiva harjoitella ja takuuvarmasti muistaa kuinka kivaa se on kun tulee olemaan ruokaa suussa. :saint: :D Sitä siis odotellessa :whistle:

Ja nyt eikun pukemaan ja kauppaan.. :wave:

Ruttana & Beanie päivää vaille 6kk :heart:

Aam tässä iso ompun liepeillä asustellaan :wave: .

Joo ruokamäärät on hurjia mutta neuvolassa sanottiin, että anna niin paljon kun vaan suostuu syömään ja ton verran suostuu, niin syököön. Mulla on kaikkien lasten kohdalla toi painon nousu ollu vähän ongelmaista. Meidän 7 vuotias painaa vasta 16 kg. maitoa Vilja saa vellit mukaan lukien 300-400ml/vrk. Joskus enemmän ja joskus vähemmän mutta toikin on kuulemma ok. ja neuvolan tätsy oli sitä mieltä, että tällä hetkellä on tärkeempää saada tota ruokaa menemään. Nyt ollaan siis kohta 3 viikkoa syöty noin ja tuntuu ettei se paino ainakaan kovin paljon oo noussut, pituutta on vaan tainnut taas tulla kun 68 vaatteet alkaa olla selkeesti liian pieniä. Mutta sehän selviää sitten seuraavassa neuvolassa.

Joku aamupäivä miitti vois olla kyllä kiva :) .

zikiziki mä olen zumbaillut kotona silloin tällöin (lähinnä sitä 20 min. pika ohjelmaa) ja ihan hauskaa se on ja hiki irtoo kyllä mukavasti, toivottavasti tykkäät. Mä huomasin ainakin, että vyötärö tuli esiin tosi nopeesti. Nyt oon jääny ihan koukkuun core ja pilatestunteihin :p ai että tekee gutaa, kun rääkkää noita syvempiä lihaksia.

Miinulainen

Heissan.

Samat sanat Hemulin kanssa, eli meinasin tulla tänne valittamaan miten huonosti meillä on nukuttu ja syöty, mutta sit luin muitten jutut ja päätin että empä valitakaan yhtään. Aika rankkaa on varmasti lopettaa imettäminen kun seinään, sekä äipälle että pojalle :hug: Jaksuja sinne Kadakin perheeseen! Ja voimia myöskin kaikille allergioitten kanssa kamppaileville. Ja ilmeisesti täällä on muitakin perheitä joissa kamppaillaan hampaiden kanssa.. voimia niillekin!

Meillä täällä on toooodella katkonaisia öitä ja kauheaa kiukuttelua.. Ylähampaat on jo melkein läpi, mutta eivät meinaa millään puhjeta kunnolla. Supon voimalla on nyt kolme iltaa jo menty nukkumaan. Aika väsynyttä meninkiä siis täälläkin. Viime yö tosin oli paljon helpompi jo =)

Me ollaan sit Konstan kanssa sisällä tää päivä.. Sattuikin sopivasti auringonpaiste tälle päivälle. Jätin hoitolaukun autoon ja mies läjhti autolla töihin. Hoitolaukussa oli mun kännykkä, avaimet ja lompakko. Sellasta tänne espooseen tänään, että mä osaankin olla tollo!

Miinulainen, pitäis vissiin tuoda meidän Elli teille oppiin että miten niitä kiinteitä syötäs. Kolme viikkoa pian harjoiteltu eikä neidin suu vieläkään aukea sapuskalle. Ehkä kolme sellaista tee-lusikan kärjellistä menee suuhun ja sen jälkeen alkaa päristely eikä enempää mahaan menee. Ja kerran päivässä... hurjia ruokamääriä meillä siis.
Tänään maistettiin banaania ihan tuoreeltaan ja siitä tuntui neiti tykkäävään.

Eipä noista mammammatteluista yms ole varmasti haittakaan. Toivonmukaan vain hyötyä.

Toivottavasti teidän pienen painokäyrät saadaan nousuun. Sillähän ei nyt ole mitään väliä vaikka menevät miinuksella. Kunhan kasvaa suht tasaisesti.
Onhan ne verikokeet kurjia, mutta saapahan suljettua pois epäilykset.

Ja muistahan siekin lisätä öljyä hiukan vauvan ruokaan. Sen saanti on kuitenkin tosi tärkeetä.

Meillä myös kaikki kolme lasta pieniä ja hitaasti kasvavia. Kaksi isompaa käynyt lääkäreillä ja verikokeissa mutta eivät ne noista mitään vikaa löydä. Ellin suhteen th on vissiin luovuttanut kun ei jaksa enää vouhottaa neidin hitaasta kasvusta. Todennut että meidän lapset nyt on vain pieniä ja kasvavat hitaasti eikä siinä ole mitään sen kummempaa.

Zikizikin Nannalle onnittelut konttaamisesta. Wautsi wau miten taitavia vauvoja täällä jo.

höh, muillekkin piti kommentoida mutta ajatus katkesi täysin.

Hei mammat,

kiitos kovasti kaikille tsemppauksesta (jälleen) :flower:

Aamulla oli olo kuin Dolly Partonilla ja pumppasin 2,5 dl viemäriin :) Mies oli superihana yöllä ja hoiti ja kantoi huutavaa poikaa, vaikka meni jo kuudeksi töihin itse. Pahin hetki oli klo 1.30-04. Tuttipullosta/korvikkeesta tuli ilmavaivojakin. Saatiin onneksi tikrulainen syötettyä ja söi vähemmän syöttökertoina laskettuna kuin jos olisi ollut tissillä. Eli ekasta yöstä selvitty suht kunnialla. Oma olo on tosi hutera lääkkeiden takia, mutta täällä tsempataan ja pumpataan.

Gimli, hienoa, että molemmat korvat reagoivat!

mannalle voimia kiinteisiin ja hemulille ja napille yöuniin yms.

Onnittelut kaikille taitaville vauvoille ja äideille, ainakin Ruttana ja Ziki :)

Toivottavasti vaavelilla meni tutkimusreissu hyvin.

Solina, emmie, miinulainen, tutsa, AAM, MarineS, auroraB, säde, laala jne, jutut luettu, mutta pää lyö tyhjää :)

Nyt lepuuttamaan, kun pikku-tikru nukkuu vaunuissa.

kadak&p-t 6,5 kk

tulin vaan nopeasti merkkailemaan :wave:

kadak :hug: sinne!

Tuli tuosta mieleen, että mä imetän Helmiä vaan kerran päivässä, yleensä illalla.
En mä haluais vielä imetystä lopettaa, vaikka neuvolassa suositeltiin jättämään nyt kokonaan tän tulevan lapsen takia. Yllättävän hyvin Helmi jättikin tissin ja siirtyi pulloon. Mulle se tais olla kovempi paikka kuin Helmille :'( Mun reipas pieni tyttöni :heart:

Pitää mennä laittamaan lapset nukkumaan, taas veny tämä ilta pitkäksi :|

Hekla & Helmi 6kk 1vk 6pv :heart:

AAM
Zikin kullanmuru Nannalle konttausonnarit ja asennetta ei pidä ollakaan niin helppo ja kultainen nakki aina, edes vähän jossain haastetta, ei liian äitiä pidäkään päästää :D :) :whistle: tää tulee varmaan mua kummittelemaan jossain vaiheessa omaan nilkkaan :LOL:
Ruttis tervetuloa toivotus tosiaan takas :D huomennako nähdään sit ? Voidaan huudattaa ja pärisyttää yhtaikaa likkoja.
Hahaa täälläkin kuin myös on lakkien/kypärämyssyjen = huutohuppujen :D :LOL: überykkösvihaaja Miss Ansku.. mammahan on ihan lakkifriikki tietysti ne on niin suloisia "pikku" päässä.. Pukeminen ylipäänsä kuuluu meitän kaunokaisen mielestä muutenkin helvettiä kuvaaviin asioihin joten :headwall: oli se sukkahoudut, paita tai kaikista pahin The lakki niin >=O (roaaaar) KOVA sana tulee..
miinulainen käydään kuule ihan priva kaffeilla ompussa vaikka joku päivä.. hyi miks tää lause sai semmoisen.. päiväkahviseura viban.. :ashamed: ei ollut tarkoitus, ekaluokkalaisen takia siis sanoin (kun sanoit ettet mihinkään ehdi kauas) ja tietty saahan muutkin tulla aamutuima kahveille. . . :D
tutsa, emmie, miinulainen, Nellah, useamman lapsen omistajat ja mikä ettei muutkin ? =) tutsalla oli tuolla hyvä pointti ed viestissä, hoplop tai joku muu paikka tavata ykkösversioidenkin kanssa.. mikä se sörnäisissä tai siellä jossain oleva "lapsihalli"/lastenmaa systeemi paikka on ? olikohan vanhemmilta ilmainen ja lapsilta alle 3 veen niin 6 eur, sylivauva ilmaseks ? kartoitetaanko intressit ekaks ?
tutsa varmaankin, minä, luin rivien välistä että emmiekin varmaan, miinulainen aikataulujen salliessa :D...

Kadak.. somput ja varpuliinit ristissä x:)x että "tytöt" jatkaisi toimivaa asiakassuhdetta pojan kanssa pillerilomautuksen jälkeenkin..

Solinan pikkumenninkäiselle paaaljon vaan vauvahöpötystä ja huumaaviin silmiintuijottelua ja guuguuttelua vastavuoroisesti. Laitat äitin vauvatranssiin... =)

lumi-enkeli i feel you. mulla on usein tyttö tässä sylissä ja itse istuu jotenkin kauempana näppiksestä (niin ettei likka sitä sentäs ihan kuolaan ja sormiinsa sotke) ja mamma näpyttää sen minkä ehtii välillä pidemmän pätkän ja välillä lyhyemmän, minkä pikkukuningatar sallii.. joskus suostuu istumaan sitterissa kun minä käkin tässä, nykyään harvemmin :whistle: siitä tulee kyllä joskus kunnon megamorkkis kun on itse koneella ja toinen vain tuijottaa vierestä ja heiluttaa lelua ja on niin suloinen :headwall:

Nappi voi ei :headwall: Onneks netti toimi sentäs ;)

:ashamed: Piti vielä pyytää anteeks tuota yhtä heittoa mun lauseessa sitä "nukutaanko teillä huonosti" taisin sanoa aika suoraan tylysti tai ottaa "itsestään selvyytenä" taas noi omat yöunet. joten pyydän anteeksi kaikilta valvojamammoilta :hug: ja samaan hengenvetoon todeta että ehkäpä tämä vielä napsahtaa omaan nilkkaan, koska neiti on nukkunut nyt veljensä kanssa lastenhuoneessa jo muutamat yöt, ihme kyllä sitä yöheräilyä ei ole tapahtunut toisin kuin mun vieressä (mikä oli jatkuvasti). . aluksi itkuhälärin kautta kuului jotai ähinöitä normi ruokinta-aikaan mutta se ei siitä sitten miksikään ähinää suuremmaksi muuttunut joten annoin olla ja ähistä..
Meillä se mun maidolta "lemuaminen" ilmeisimmin suoraan korreloi selkeesti siihen neitin nukkumiseen. Vieressä petissä jos on niin syö aina kun on tarjolla (offcourse:D), korisängyssä (joka alkaa muuten käymään pieneksi :( ) heräilee ja alkaa älisemään mutta tuolla pojan kanssa niin ei mtn..

konttaajille vielä thumbs up b:)d hienosti menee ja ei liian äkkiä ylös ettei pehmoisia kypäröitä joudu ostamaan äitylit...

Ei tainnutkaan tulla kovin pitkää Koraania tästä..

Aam & ansku 5,5kk :heart:

Aam joo kahvittelut Ompussa kuulostaa kivalta. Mä istun nykyään niin paljon Viljan kanssa kotona, että säikytään varmaan molemmat ihmisiä :eek: . Joten olis kyllä kiva, jos löytyis "päiväkahviseuraa" :) .
Meillä Vilja on nukkunut omassa huoneessa 3 kuisesta lähtien ja on toiminut meillä hyvin. Neiti saattaa herätä höpöttelemään itsekseen yöllä mutta nukahtaa myös itsekseen takas. Jos nukkuis meiän huoneessa, niin en varmasti pystyis ite nukkumaan sen jutellessa.

Nyt täytyy lähteä kiikuttamaan poikia isällensä. Rauhallinen ilta tulossa kun vaan Vilja kotona =) .

Miinulainen

Kadak, hienoa että eka yö sujui hyvin. Onko sulla muuten pitkä kuuri? paranemisia sinne!
Ja oli tosiaan helpottava hoksata että poika reagoi siihen neuvolan tiukuun. Vaikkakin siitäkin lähtee aika kova ääni. Sain neuvolassa kokeilla sellaista vanhaa audiometria (olikohan oikea nimi?) kuulokkeet päähän ja terkka laitto kuulumaan 20-30db ääniä. Ei ne tosiaan kummoisia piippauksia ole. Muistaakseni se synnärillä tehtävä emissiomittaus on just ton 30db ja sitähän meidän poika ei ole kuullut. Tai siis vastetta ei ole saatu, nukkuessahan se yleensä tehdään. Odotellaan siis vaan sitä marraskuussa tehtävää seuraavaa tutkimusta ja toivotaan parasta...

Kakkaamisesta oli puhetta, meidän pojalla ei ole isoa kiirettä vaipanvaihdoille kakan suhteen. Mut syömään ei ala kakka housussa, sen huomasin eilisaamuna kun yritin tuloksetta syöttää kunnes haju alkoi tulla nenään :whistle:

Juoko muiden vauvat vettä? meillä juo hyvin mielellään, paljon enemmän tykkää kuin esikoinen aikoinaan.

Paljon tullut juttua,muutamia ehtii kommentoimaan.
AAMAnteeksipyyntö hyväksytty ;)
KadakVoi surkeus!Jospa kuitenkin imetys jatkuu kuurin jälkeen.Nythän teillä olisi oiva tilaisuus siihen unikouluun?
SädeOnnea kun sait nukkua!Minkä taikatempun teit? :)
Omista kuulumisista pakko mainita että yöhulinat jatkuu syötti sitten paljon eli vähän.Muuten tyttö reipas ja virkeä.Ja MELKEIN tippui eilen parisängystä.Oletteko muut saaneet vielä varjeltua moiselta?

mamma ja allu melkein 6 kk

vettä meillä juodaan ihan kivasti! :) ei ruokaillessa ees muuta huoli.. :whistle: ottaa sitte aina ennen unia sitä maitoo.. ja oon huomannu et se myö vaikuttaa tuoho kakan koostumukseen kui paljo sitä vettä juo :D

kadak toivotaan ettei maidon tulo loppuis!! :hug:

eile oli nannan 6kk neuvola. painoa oli 8.170kg ja pituutta 66.3 :) samanlaine persjalkanen taitaa tulla ku miusta :LOL: joo ja tuosta painostaki huomaa kyllä et turhaa äiti stressaa jos ei joku päivä ruoka maitakkaa..... :ashamed: nii ja pinsettiotekkin löytyy :) täti sano että aika vauhdilla kehittyy.. pelottaa itteää sen takia et puhe viivästyy tai muuta.. :(

se on kiva ku alkaa toi lapsen luonne tulemaa esille kokoajan enemmän :D huh, mie oon vielä pulassa tuon kanssa! nyt ku sen konttaamisenki taitaa ni tulee joka paikkaa perässä.. tänää esimerkiks suihkuun! pakko käydä ovi auki pesulla ni sinnehä se könys perässä :D on nii herttasen näkönen ku pitää oikee miettiä et "käsi,jalka,käsi,jalka" nii keskittyneesti menee, et ei ees huomaa jos tulee ovi vastaa ym... :whistle: tänää just tarkastin keittiön kaapit ja laatikot ettei vaa oo mitää veitsiä ym siellä ni saa tutkia nekin sit iha rauhassa :D

Jee, iskäkin tulee kohta kotia!! sitä taas koko viikko odotettu! ihanaa!!!!

ziki ja Nanna reilu 6kk

Arki helpottuu edes vähän. Fysioterapeutti ja toimintaterapeutti olivat jutelleet että koska meidän esikoinen käy toimintaterapiassa niin tämä sama henkilö voisi katsoa aina Ellinkin samalla. Eli Ellin fysioterapia vaihtuu toimintaterapiaan. Hoituuvat sitten samalla käynnillä niin miun ei tartte tyttöjä ympäri kyliä kuletella. Toimintaterapeutti sitten konsultoi vain tarvittaessa fysioterapeutilta ja ens käynnillä ovat molemmat paikalla.

Hienoa Kadak että ekasta yöstä selvisitte. Vai joko niitä on kaksi takana? Mites on mennyt? Miten äiti voi? Jospa se siitä pikkuhiljaa helpottaisi. Ja on siinä pulloruokinnassa omatkin hyvät puolensa, voi iskä osallistua paljon paremmin.
Tsemppiä ja paranemisia kovasti äidille.

ja Gimli, tosi hienoa että molemmat korvat reagoi. Eihän toi kuulosta sitten ollenkaan pahalta. Jos ne olis vain ne hiljaisimmat äänet mitä ei kuule/ei reagoi niin sehän ei vauvan elämään kovinkaan paljon vaikuta ja sen kanssa oppii elämään.
Ja jos nukkuessa tehdään niin uskallan väittää ettei meidänkään vauva niihin reagoisi, sellaista kiljuntaa joutuu välillä kestää ja silti nukkuu tyytyväisenä.
Mutta marraskuussa sitten viisaampia.

Ei juo meillä vauva vettä, sitä kun tisseistä ei tule. Eli ei neiti juo nokkamukista eikä pullosta. Ainoastaan tisseistä. Sitä nokkamukia pitää kyllä alkaa opetella koska mamma lähtee marraskuussa leffaan ja neiti saa luvan pärjätä sen aikaa iskän kanssa.

zikiziki, hienosti kasvetaan teillä, ja pinsettiotekkin, wau. Äläkä siitä puheen kehityksestä ole huolissani. Joillekkin se tulee aiemmin ja joillekkin myöhemmin. Niinkuin liikkuminenkin. Turhaa niistä on murehtia. Sillä ei ole oikeeasti kymmenen vuoden päästä mitään väliä onko eka sana tullut vuoden iässä vai kahden.
Kyllä näistä suurin osa oppii puhumaan ja liikkumaan jossainvaiheessa.

oi, suloista toi konttaaminen.

Voi apua, meidän esikoinen täyttää 2 viikon päästä 5v. Miten toi meidän pieni rääpälä on voinutkin kasvaa noin isoksi ja taitavaksi neidiksi. Kahdet juhlat ( kavereille ja sukulaisille ) Pitäis jaksaa järjestää. Miehellä onneksi lomaviikko niin hyvin kerkiää ja mie tykkään laittaa juhlia.

Elliskäinen oppi tässä muutama päivä sitten päristelemään. Ja nyt neiti ei osaa olla hiljaa vaan jatkuva pärinä käy. Suloista =)

t. Solina ja Elli 6kk3 vko

P.s toimintaterapeutilta sain lapun mukaan jossa pitää Ellistä merkata väittämiä, miten kuvaavat vauvaa. Se vissiin kertoo mahdollisesta aistiyliherkkyydestä tms. Meidän esikoisella on ns. aistialiherkkyyttä ( en tiedä onko tuo edes oikea sana ) hakee voimakkaita kokemuksia ja elämyksiä. Eli onhan se mahdollista sitten pikkusiskollakin.

Heips!Kauheesti löpinää tullut :)

Meillä täytettiin eilen puol vuotta :heart: Ja tässä pieni kooste herran omaamista jutuista..
painoa 7,5kg ja pituutta 68 cm.
kiinteitä maistellaan..menee about purkki päivässä(hedelmiä maistellaan,"suolaiset" aattelin tehdä itse)..iskä on muuten ihan innoissaan kun saa syöttää pikkuista ja nooakin oon niin ihana kun näkee ruokapurkin niin alkaa aukoa suuta ennen kun sitä on ees avattu :LOL: :heart: Ja ukkelille on maistunut kaikki tähän mennessä.
jokeltelee ja ääntelee kovasti..aamulla aina kun herää niin kuiskailee pienellä äänellä juttujaan makuuhuoneessa mutta kun siirrytään olohuoneeseen niin alkaa huutelu :D
Ei ryömitä mutta noustaan konttausasentoon ja pari askeltakin on jo otettu että en tiiä jääkö se ryömiminen sitten kokonaan pois...Liikkuu silti paljon ja ensimmäinen kukkakin kaadettu,iso jukkapalmu,säikähdin mutta ei onneksi kaatunut nooan päälle vaikka lähellä oli :(
istuu ilman tukea sylissä muttei lattialla..

Kadak,manna :hug:

vedestä tykätään täällä tosi paljon..en oo muistanut ostaa nokkamukia niin juo ihan tavallisesta..

mä oon laihtunut ihan kauheesti lähiaikoina ja en haluisi enää enempää laihtua :/ Oon miettinyt että kuluttaakohan toi imettäminen nykyään enemmän kun ihan samalla tavalla kuiteski syön..

ohhoh..täytyy taas jatkaa puuhia.Tällä viikolla en oo taas kerenny yhtään olla kotona mutta nyt aattelin että ens viikoks en sovi yhtään mitään enkä tee yhtään mitään =) :xmas:

Yhteistyössä