*HUHTIKUUN MASUASUKIT* ~Lokakuussa~

Heip!

Voi tytöt, alkaa ihan pelottaa ku puhutaan tälläsistä :/ . Kaikkea tietty aina sattuu, mut jotenkaa ei haluis edes ajatella. Jännittää muuten hullusti, mitä siellä 4D:ssä paljastuu. Kaikkia kauhukuvia on tullu mieleen.

Masut oli niin isoja, et mähän oon ihan naamallani koko ajan jos mulle niin iso kasvaa :D
 
pikkukeskosista meidän yks tutun vauva syntyi viikolla 22+3, painoi syntyessään 590g mut tietty aina syntymän jälkeen paino vähän laskee.... Se oli neljä kuukautta sairaalassa, ja oli tosi hurja kuunnella sen vanhempien kertomuksia, miten se oli mm. menny tajuttomaksi ku oli ekan kerran saanu suun kautta ruokaa ja miten sitä lihotettiin rypsiöljyllä. Täysin terve tyttö tuli, nyt on kieliluokalla. :) Oli syntyessään Suomen ennätys. :D Pari viikkoa häntä myöhemmin syntyi tyttö, joka oli muutaman päivän pidemmällä (ja vähän "valmiimpi", keuhkot esim paremmin kehittyneet), mutta painoi syntyessään kuitenkin vain 390g. Hänkin selviytyi. :)

Mä oon aina ajatellu, että kunhan tuon rajan yli pääsee, niin kyllä ne lääkärit jo pystyy toisinaan ihmeitä tekemään. :) En halua stressata.

Laala ja Punkero rv 14+1
 
Hei flikat!
Onko kukaan edes huomannut poissaoloani? :ashamed: yhyy.. no ei vainen, on ollut kiirettä enkä ole jaksanut istua koneella.Lisäksi oon saanut huonoja uutisia, en koskien itseäni vaan siskoani. Hänellä diagnosoitiin 1½ v sitten parantumaton verisairaus, joka lääkkeillä pysyy "hallinnassa". Nyt sitten ekasta sairaudesta johtuen, tai sen seurauksena hänelle on tullut toinen vielä vakavempi sairaus, joka jossain vaiheessa aiheuttaa hänelle kantasoluhoidot. Lääkärit haluavat tutkia minut, sovinko luovuttajaksi. Päälimmäisenä mua nyt pelottaa, että menetän siskoni (joka siis nyt 26v) liian aikaisin tuon sairauden takia. Ei hälle ole annettu "kuolemantuomiota" mutta lääkärit ovat huolissaan kun hälle puhkesi tuo uusi pahempi sairaus nyt näin nopeasti.
Ja odotusajan pitäis olla onnellista aikaa. Yritä nyt iloita tulevasta kun on muita murheita. :snotty:

ja isän osallistumisesta, p*skaa senkin suhteen. mies ei kysy ikinä miten voin, ei osoita minkäänlaista kiinnostusta koko asiaa. oon aika yksin.
 
Voi teppana reppana..
Kauheita uutisia! :ashamed: jos saa kysyä niin mikä sairaus siskollasi diagnosoitiin? Ei oo helppoa varmasti iloita raskaudesta kun noin läheinen ihminen kokee samalla moista.. Koita jaksaa nyt tukea siskoasi ja levätä itsekin, läheisen sairaus on aina rankkaa kaikille ympärillä oleville ihmisille yhtälailla joskus rankempaakin kun itse taudin sairastajalle. Ja nykypäivänä onneksi on tuo kantasolututkimuskin mennyt niin pitkälle että sitä voidaan jo hyödyntää.. Tahdonvoimalla ja positiivisuudellakin on hirmuinen voima auttaa parantumaan ja jaksamaan. Mun läheisellä ystävällä aikoinaan todettiin että sillä on reuma ja joutuu pyörätuoliin vuoden sisään ja hän uskotteli itselleen että asia ei näin ole ja taisteli mielessään sitä vastaan ja kappas vaan kävelee ja elää ilman reumaa vielä 7 vuotta diagnosin jälkeen. Tosiaan ihmejuttu se oli ja ihmeitä voi tapahtua. Ja jos ihmiselle annetaan "kuolemantuomio" voi siitäkin huolimatta elää monia monia vuosia kymmeniäkin, että kyllä ne lääkärit virhearviointeja tekee niinkin päin. Jokainen ihminen on kuitenkin yksilönsä ja taudit etenee niin monella tavalla kun niiden kantajiakin on, että ei huoleen.
Harmi jos miehesi ei ole ollut mukana raskaudessa niin paljon..se saattaa tuntuu joskus miehistä niin kaukauiselta asialta se lapsi vielä kun ne ei itse kanna vauvaa ja tunne oireita, mutta kyllä sekin varmasti innostuu kun masu kasvaa ja pääsette pidemmälle ja pidemmälle.
Ihana kun tulit ilmottamaan itsestäsi! :hug:
 
Yritämpä minäkin laittaa masukuvan esikoisestani.. eli kuva otettu 39+6 ja poika syntyi 42+5. :)





Mulla on ihan järkyttävä yskä vielä jäljellä siitä keuhkokuumeesta. Kirjaimellisesti kuset housussa pitää yskiä ja toissa yönäkin oksensin kolme kertaa yskänpuuskan päätteeksi. Voitte kuvitella että on koko ajan väsy kun ei saa nukuttua kunnolla.





Luin vielä teppanan uutiset... :'( voi että... kovasti voimia kaikille teille, en osaa kuvitella kuinka raskasta teillä voi olla.. kaikkea hyvää ja rukouksia! :hug:
 
Voi teppana :'( Nyt vain sitä positiivisuutta kehiin ja tehän selviätte yhdessä!! Siskosi selviää ja sie tuet häntä! Ajatuksissasi jos ei muutoin (jos on välimatkaa) :hug: Koeta uskoa parempaan huomiseen! Vai yksin olet odotuksesi kanssa... :/ Ootko miehellesi kertonut ajatuksistasi ja tunteistasi? Usein se jo helpottaa kummasti ja saa jännitteitä laukeamaan kun juttelee asioista kunnolla! Toivon, että asiat pian olisivat paremmalla tolalla ja voisit raskaudestasi nauttia täysin siemauksin! :heart: :hug:

SS & mytty 15+6 (klo ku on jo 1:54) Pian jo vkot taas poksuu!
 
Heissan taas kaikille..Ei ole pitkiin aikoihin jaksanu kirjotella..
Teppanalle voimia siskon sairauden kanssa.Toivotaan vain parasta.

Innostuinpas ittekkin katteleen kuvia entisistä masuista
tässä pitäis olla 32+6 vkot ja syntyi 37+5


Miksi kuva näkyy mustana...? En saa sitä näkymään...Voisko olla kun toi kuva on kopsattu levyltä niin et se ei anna laittaa sitä tms...?Kokeilen vielä saada tonne profiiliin..

ELI PROFIILISSA KUVA KUN EN SAANUT AIJAA:LLA TOIMIIN

Huomaa jo et on laskeutunu hirveesti..
Ja poika tosiaan synty..Esikoisesta ei ole masukuvia kun ei ollut kameraa vielä tuolloin..Videokameralla on n vko enne synnytystä kuvattua matskua ku haravoin vanhempien pihaa :LOL:

Tosta miehen raskaudessa mukaan olosta et ei meilläkään kummemmin mies ole mukana..Siis sillai et ei se kysele oloja tai neuvoloita jne,mut np ja rakenneultriin on mukaan halukas lähteen..Eikä se mua hirveesti haittaakkaan vaikkei koko ajan höösää jotai vieressä..


Sain muutes itekkin aamulla napsastua puhelimella kuvan ku napukka asusteli tossa ihan navan alapuolella oikealla ja näkyi selvästi..Ihanan näkönen ku maha yhessä kohtaa :LOL:

Ehdin jo tässä alkuviikosta säikähtää kun pienempi poika hyppeli sohvalla ja hyppäs sitten polvi edellä mun mahan päälle..Kävi pikkasen kipeetä ja ajattelin jo että se oli siinä,mutta sit ku illalla menin nukuttaan poikia niin ei kyllä ollu epäilystäkään etteikö olis hengissä pikkunen.Sen verran heilui siellä.
Silti olen koko ajan epävarma et jos jotain kuitenkin sattui..Neuvola olis vasta 11.11 niin mietinkin että soittaisinko neuvolaan ja pyytäisin tarkistamaan tilanteen että saan mielenrauhan..Tosin mitään vuotoja tms ei ole ollut..Välillä vähän pistää mahaan,mut sehän on normaalia..

Taas tuli eilen huippaolo takas ja ajattelinki sit et parempi vaan jatkaa raudan syömistä..

ONKO MUILLA SANOTTU NEUVOLASSA ETTÄ rautaa ei sais syödä ennen tiettyjä vkoja..?Kaverille oli sanottu et ei saa vielä rueta syömään..Ihmettelin sitten sitä kun ite alotin heti ekan neuvolan jälkeen syömään..

Juu mutta nyt pitäämennä laittaan pyykit kuivaan ja sitte pojat ja itte valmiiks et ehtii töihin..
Hyvää päivän jatkoa taas kaikille!

Vaavimasu ja napukka 15+1
 
AAM
Heips ja hyvä huomnta tipukat !
toi raudan syöminen on ihan henkilökohtainen juttu ja varmaan kiinni terkkutädistäkin hieman... Mun omani sanoi että joo syömään vaan kun menee sen 115 huippeilla jo että laskusuhdanteessa on ko ed mittaus oli sen 120 päälle ? rautajuomaa kitaan vaan !! Floradix:iä menee täällä :wave: ja rautainen maku :D ja suht "hyvää" jos niin voi sanoa... :/

Teppanalle & siskolle voimia :hu: ja yritä pitää siskosi positiivisellä mielellä.. mulla on tapana olla kauhean vulgaari ja mustalla huumorilla suhtautua jos jotai vakavaa sattuu itselleen (tai muulle).. :ashamed: mutta se on mun keino selviytyä jos läheiselle käy jotai tai itselleen, huom ei toimi kaikilla (saattavat loukkaantua). Se jotenkin pitää järjen mun päässä jos huumorilla suhtautuu...

Vaavimasu toi prof kuva on siis se edellisen muksun ei nykyisen olotila niin kuin kuvateksti kertoo :D right ? kysyy nimim tyhymä.. :LOL:
Täällä kans :wave: semmoinen pieni pommipoika hyppii jos makaan sohvalla tai lattialla selälläni niin jalkojen välistä banzaihyppyjä vatsalle :D tai selästä dyykkaa olkapäden yli semmoi harakiri hyppyjä:| saa oikein olla peloissaan tuleeko tuosta pojankoltiaisesta joku voimistelija tai ninja :D :LOL:
Mulla vatsa siis saanut kans tärähdyksiä ja osansa pojan hillumisista... mutta ei onneks mtn vakavempaa käynyt.

Herranpieksut kun aika kiitää !! kohtahan täällä on osa puolivälissä rviikoissa :eek: (siis 20 kieppeissä) ou mai guudness.. :| äkkiä se aika vaan menee.. ja kohta on joulu ja sit on talviloma kouluista ja sit pääsiäinen ja sit ne syntyykin :LOL: :D *panic*

tälläistä taivastelua tämä aamu...

AM & Hippunen 15+3 :heart:
 
Teppanalle ja siskollesi oikein paljon jaksamista :hug: Se on erittäin rankkaa aikaa kun läheinen sairastaa, pitäkää toisistanne hyvää huolta :heart: Ja yritä olla liikaa stressaamasta, vaikka se varmasti vaikeaa on! :hug:

Vaavimasu mulle sanoi neuvolan täti että ei ennen 12 viikkoa saa syödä rautaa, kun sitä ei ole tutkittu mitä mahd. vaikutuksia sitä on sikiölle. Joten jätin raskaus-multitabsit hyllylle siihen saakka. Nyt niitä olen posinut + omegaa + maitohappobakteeria...

Eilen käyty mammajumpassa ja mukavaa oli, sopivan rauhallisella temmolla mentiin ja kyllä siitä jotain hyötyä on kun se että olisi kotona sohvalla :) Vielä olin pieni mahasin, mutta eiköhän tuo tuosta pikkuhiljaa kasva...

Jouskis ja Nöppönen 14+4 :heart: ps. eilen taisi olla harjoitus suppari kun kävellessä kohtu meni kovaksi ja oli ikävä kävellä kun kiristi ja veti...
 
AM :'( voi kamalaa, noin pitkillä viikoilla... nyt on kyllä liikaa negatiivisia asioita puitu täällä...

Lähetän kaikille hiiiiiirveesti positiivista enrgiaa, huolet pois ja hymyä huuleen!!! :heart: :heart: :heart: *********************** :whistle: tossa vielä säteiden kera ;)
 
Allusmamma- makin kayn aina valilla kattelemassa mita sulle ja muille vauvakuumeisista tutuille kuuluu! :D Enemman kylla kirjottelen tuolla Pikkukakkosissa!

Minulla kaikki hyvin, 19 viikkoa taynna ja vasymys alkaa viimeinkin havita! Parin viikon kuluttua on rakenneultra ja en malta odottaa!!!!! :heart: Eika malta kylla esikoinenkaan... :heart: Voikaa kaikki hyvin ja tulkaa useamminkin vierailuille muihinkin pinoihin! :D

Ma menen nyt toiselle aamiaiselle... hyvin viela ehtii ennen ensimmaista lounasta! :LOL: Joo, ruokahalua loytyy!

Latte 19 vkoa :wave:
 
Huh, eipä olis kannattanut käydä maalismasuissa kurkkaamassa :/ . No oma moka.

TEPPANA, hurjasti voimia ja uskoa tulevaisuuteen :flower: :hug:

Nyt lähetään miehen kanssa neuvolaan, jei :)

Säde ja nasuttaja 15+6
 
b]Teppanalle[/b] voimia :hug: Yritä pitää oma ja siskosi mieli positiivisena, vaikka se vaikealta tuntuukin.

Nellah Vieläkö nilkkaa pakottelee? Jos et ole satuttanut sitä, niin voisko se vaan olla semmoista lihassärkyä - krampin tynkää tms. Täällä on alkanu kramppailla milloin mikäkin varvas tai sääri ja magnesiumit on pitänyt ottaa kehiin.

Masumuodoista ym. ennusmerkeistä: esikoista odottaessa leveni selkä, ei tietoakaan linea negrasta, tädit ennusteli tyttöä, mutta suloinen poikahan sieltä putkahti. Itse en tohtinut silloin mitään ennustella, enkä aio nytkään. ruumiin rakenne ja varmaan kohdun sijaintikin vaikuttaa paljon masun muotoon. Itselläni kohtu on niin alhaalla ja takana, että se kasvaessaan työntää sisuskaluja eri tavoin kuin jos kohtu olisi "normipaikkeilla", tai en tiedä. Nyt on kohtu vieläkin alempana kuin edellisen kerran (kohdun suu pullottaa häpyhuulien välissä. Saa nähdä mille kohdalle kumpu rupeaa muotoutumaan.
:/

Isä mukana Mun mies on ollut aika kiinnostunut raskaudesta. Kyselee joka päivä vointeja ja silloin tällöin aina, että missäs vaiheessa nyt mennään. Neuvolaan ei töiden takia ole tullut, mutta rakenneultraan on lähdössä mukaan. Sitä tosin alkaa aina heikottaa sairaalatiloissa :p . Ihme, että selvisi synnytyksestä tolpillaan!!!

Liikunta säälittävää liikkumista täällä päin :ashamed: pojan kanssa tulee kyllä ulkoiltua ja telmittyä ja kerran viikossa käyn joogassa. Mun lempiharrastus pyöräily on nyt kiellettyä, enkä ole laiskuuttani keksinyt mitään muuta tilalle.

Vaivoista Esikoista odottaessa olin ekalla kolmanneksella kolme viikkoa oksentelun ja päänsäryn kourissa ja sitten kun se loppui niin meni tosi mukavasti. Ny olen ollut viimeiset kaksi kk:tta jatkuvasti jonkin verran huonovointinen, koiranuninen ja väsynyt. Niin ne vaan oireet vaihtelee.

Kysymys: Oletteko te saaneet unettomuuteen, minkälaisia neuvoja? jos nyt ylipäätansa unettomuus on teistä jokusta vaivannut!!! Mulle annettiin vain saikkua ja sanottiin, että nuku silloin kun nukuttaa. Nyt oon takasin töissä, mutta mun työaikaa kevennettiin. Uniongelma vaan ei ole helpottanut.

Mukavia hetkiä kaikille!

Rosette 14+5
 
Teppanalle :hug: , ja kaikille muillekin jaksamista pienten ja suurempien vastoinkäymisten ja vaivojen kanssa.

Täällä menee muuten oikein mallikkaasti, mutta kauhee epävarmuus on iskenyt. Neuvolaan on vielä hiukan yli viikko aikaa, sinne asti yritän sinnitellä ja vakuutella itteeni, et kaikki on hyvin. Kaipa se on tämä kun on jonkin verran pahoinvointi helpottanut ja muutenkin hiukka parempi olo, niin sit täytyy jostain stressata ja panikoida.

Nyt vaan positiivisia aaltoja kans kaikille myös täältä, psyykkausta!!! Hyvää meisinkiä! Iloa! Syystsemppiä ja kevätunelmia! Haetaan sitä iloa niistä pienistä asioista, jos ei isoja löydy. :)

Eilen oli kiva päivä, oltiin yhtä aikaa hereillä samassa paikassa miehen kans enemmän ku varmaan koko edelliseen kuukauteen tai kahteen yhteensä, ja molemmat oli pirteinä, joten oli oikein mukavaa meininkiä. Siitä taas voimia ammentaen ja työpäivää jatkaen,

ventti ja viuhti 16+3
 
Täällä ei oo unettomuus koskaan vaivannu ja ny raskaudenkaan aikana ei oo ollu mitään vaivoja muuta ko pienen pientä kuvotusta eikä ruokahalua aina oo.. Mut ehtiihä ne kolotukset yms tulla =) Mut hyvin oon säästyny tähä mennes (koputtaa puuta)...

SS & mytty 15+6 koht poksuu vkot!!
 
AAM
Kysymys: Oletteko te saaneet unettomuuteen, minkälaisia neuvoja? jos nyt ylipäätansa unettomuus on teistä jokusta vaivannut!!!
:wave: täällä yks herän männä yönä megahedariin n. klo 1 ja nukahdin sitten 5.30 et JEEJEE :xmas: |O |O <--- ton näköinen olin aamulla kun vein tarhaan muksua ja soitin töihin että voiko nukkua kotona sen päivän, ok oli pomolle ymmärsi yskän :)
Rosetelle sympatiat täältä...

joo ja muutenkin positiivisella mielellä ollaan :) tulee vaan niin surku kun noinkin pitkillä viikoilla menee kes***... mie en halua mtn enään manailla.. *kopkop*

AM & hippunen 15+3
 
Ihana syyspäivä tänään=)Taidan uskaltautua hyvin menneen neuvolan jälkeen vielä hevosenkin selkään.Viimeisiä kertoja taitaapi olla.Vaikka maha ei tiellä olekkaan mutta äkkinäiset liikkeet ei kivoja.

Varasin sitten rakenne-ultraankin ajan,8.12 vasta.Mutta silloin vasta 20+3 meneillään joten=)

Odotan innolla vkl,jotta saan NUKKUA!!!!

milky 13+6
 
:heart: Kiitos, olette ihania! Ja autatte paljon!

guess: siskoni perussairaus, eli 1½ v sitten diagnosoitu on nimeltään essentiaalinen trombosytemia. Tämä uusi, viime viikolla diagnosoitu on myelofibroosi. Jo se, että molemmat ovat tuollaisia sanahirviöitä pelottaa.
Kyllä tämä tästä, alkujärkytys on ihan luonnollinen asia ja ehkä olis huolestuttavampaa jos kuulisi tällaisesta eikä reagoisi mitenkään. Menen ensi viikolla siskon luokse pariksi päiväksi, ei olla nähty liian pitkään aikaan.

Kiitos vielä. :heart:
 
pelkkää omaa napaa :'(

neuvolasta soittivat: ei olut virtsatien tulehdus. vatsakivut on vaan yltyneet päivän aikana. puhuin pitkään neuvolantädin kanssa puhelimessa ja se vaikutti huolestuneelta. menin käymään, jotta laittaisi lähetteen TAYS:iin. kuunneltiin sydänäänet ja hienosti kyllä jumputti ja pikkuinen liikkui :heart: siinä sitten annoin mennä ja aloin itkeen ja se ei ole vieläkään loppunut :'( hyvä kun näen tätä ruutua kun kyyneleet sokaisee :ashamed:

neuvolantäti kehotti menemään samantein päivystykseen, että tulee parempi olo ja sanoi ettei tässä välttämättä ole kyse mistään vakavasta. miten en silti voi rauhoittua, mua pelottaa niin paljon!!

mies päivystää, eikä vastaa puhelimeen, en tiedä koska tulee. päivystykseen en ilman sitä lähde!! pitäisikö odottaa huomiseeen ja mennä klinikan puolelle..? en tiedä, en jaksa.. :'(
 
JJ-t, olisko jotain ystävää joka lähtis sun kanssa sinne? Yöunet menee jos jätät huomiseen. Toisaalta nyt voit hengähtää ku vauvan sydän hienosti jumputti, eikä vaikuta siltä että pikkasella hätää olisi :). Jaksamista :hug:

Emmie mulla oli nyt se neuvola ja kysyin tästä 4D asiasta. Se ei osannu ottaa kantaa. Sano, että kannattaa soittaa naistenklinikalle ja kysyä heiltä. Eli soitan huomenna sinne ja ehkä mä sit tiedän jotain.

Teppana Piti vielä sanomani; toivotaan että sopiva luovuttaja löytyy! Peukut ja varpaat pystyssä. Tässä sen huomaa, miten tärkeetä kaikki tällänen vapaaehtoinen veren yms. "luovuttaminen" on.

Muistakaa imettämisen jälkeen käydä luovuttamassa verta kaikki ja osallistukaa mahdollisuuksien mukaan istukkaveren luovuttamiseen!


Neuvolassa kaikki hienosti :).
HB 123
RR 120/71
Labrat puhtaat
Paino +700 g (varmaa aika normaali nousu??)
Vauvan syke 140 :heart:

Seuraava neuvola viikolla 22. Sillon myös alkaa perhevalmennus. Ootteko muut ajatellu osallistua tai ootteko osallistuneet? Mielipiteitä?
Lisäks ajattelin osallistua odottajien fysioterapiaryhmään ku selkä on niin pirun kipee. Jotenki vaikee ajatella, et se mahan kasvaessa se helpottais :/ .

Jaksamista ja positiivista energiaa kaikille mameille!
 
millipilli
JJ-t, voi toivottavasti kaikki on hyvin!!! :hug:

teppana, isot halit myös sinne suuntaan :hug:

Mä oon verta käynyt aina ihan säännöllisesti 3-4 kuukauden välein luovuttamassa. Paitsi tietysti raskausajat jne. on ollut taukoa. Harmi kun toi istukkaveren luovutus onnistuu ainoastaan Helsingissä yhdessä sairaalassa virka-aikaan... esikoisen aikana olisin siitä ollut kiinnostunut, mutta Tampereella ei onnistu.

perhevalmennus, ei oltu esikoisesta missään valmennnuksissa eikä mennä nytkään.

millipilli & Frank 16+4
 

Yhteistyössä