*HUHTIKUUN MASUASUKIT* ~Lokakuussa~

Joo joku kyseli niitä mun oireoita. Ylenpalttista väsymystä eikä mikään kiinnosta kun ei riitä energiaa. verenpaineet 89/63 ja siitä johtuvaa päänsärkyä. Yleistä voimattomuutta, huimausta ja silmät valoarat ja olo on kun elis jonkun toisen elämää ja kattelis omaa vierestä...Eli tosi epätodellinen. sain tänään osan labravastauksista ja ainakin natriumarvo oli liian matala ja sain ohjeeksi lisätä suolan käyttöä. Huomenna selviää lisää.
Mä en jaksa kun siirtyä sängyltä sohvalle ja seinästä tukea pidellen. Eli parempia oloja odotellessa. :'(

Tää oli nyt ihan puhtaasti omaa napaa!
Superheppuli ja MaijaEemeli 15+4

Ja verenluovutuksesta o ollu puhetta.. Mä oon käyny luovuttamas ehk jonku 5-6 krt. Muutaman kerran on ollu esteenä hemppa ja sit km jälkee toki sai karenssia myös. Raskautta yrittäessäkään he eivät suosittele sitä (hormonit heittelee sit liikaa tms) joten en sit sillonkaan luovuttanu. Eli ny on menny jo jonkin aikaa ko viimeks oon käyny. Mut oon sentäs miehen vieny sinne eli uuden luovuttajan ainakin saivat vaik mä jäin "tauolle".

Teppana ja JJ-t :hug:

Neuvolassa olin eilen ja kaikki oli hyvin.verenpainekin oli laskenut kun viimeksi oli vähän korkee.Itse mittasin euromarketissa verenpaineen :) ja siellä näytti tosi huikeita lukemia,niin olin sen takia vähän huolissani.
Ja paino oli puoli kiloa laskenut,sanoi että se pitäs saada vähän nousuun.Mutta muuten kaikki oli hienosti.

Me meinataan osallistua perhevalmennukseen kun siihen kuuluu sitten ne synnytysvalmennukset ym. niin tunnen oloni turvallisemmaksi jollain tapaa.Ja mies sinne myös varmasti haluaa,vaikka onkin ne asiat jo kerran käynyt läpi vaikka ei kylläkään minun kanssa.
Ja kaikki mitä ilmaiseksi saadaan se otetaan!! :LOL:

Sitä vielä että onko teillä muilla välillä/aina nyt raskauden aikana tosi laiska ja saamaton olo?KUn musta tuntuu etten saa mtn tehtyä..Kärsin kyllä vieläkin aika rankasta pahoinvoinnista ja väsyn tosi nopeasti mutta silti.Olen miettinyt että kuuluuko tää asiaan vai onkohan mulla jotain masennuksen poikasta vaikka en itseäni masentuneeksi tunnekaan..

Misstar 16+6

Pikaisella kuulumiskurkkauksella täällä :wave:

tutsa mä jatkan kans hoitovapaalta suoraan uudelle äitiyslomalle, ilmoitin vaan pomolle ja laitan sit lippulappuset eteenpäin hänelle, ja hän toimittaa ne sitten henkilöstöosastolle, josta tieto menee meidän palkanlaskentaan. Palkanlaskenta puolestaan toimittaa tiedot suoraan Kelaan, erittäin sujuvaa toimintaa meidän putiikissa, täytyy sanoa :flower: :)

guess tökeröä kommenttia sait, tosi ajattelematonta :hug:

Meillä on esikoisen vauvavakuutus Tapiolasta, siihen oli joku hyvä syy miksi valittiin just Tapiola mutten enää muista sitä :whistle: Samasta putiikista otetaan tulevalle lapselle myös vauvavakuutus. Esikoinen on ollut flunssia lukuunottamatta terve kuin pukki, ollaan käytetty kolmisen kertaa Mehiläisellä flunssan yhteydessä kun oon halunnut tarkistaa ettei ole korvatulehdusta. No, kertakaan hän ei ole korvatulehdusta vielä sairastanut, mutta onpahan tullut tarkistettua :snotty: Tykätään käydä Ruusulassa Töölön Mehiläisessä, siellä on tosi symppikset lastenlekurit. :heart:

teppana kurja juttu siskosi tilanne :hug: voimia sullekin, varmasti tulee mietittyä paljon siskon tilannetta. :heart:

Vaavimasu mulle ei ole tuosta raudasta mainittu mitään, mutta näistä keskusteluista oon bongannut just sen, ettei ehkä ennen rv 12 pitäis syödä? Oonkin popsinut tässä hetken aikaa pietu-:n suosittelemaa vitamiini-cocktailia, jossa ei ole rautaa :D Eli multivitaa (vaimikäsenyt...) ja kalkkia. Sit kun hemppa alkaa lasketella niin voisin ehkä vaihtaa siihen Multitabs Raskaus-tabuun.

Rosette ikävä juttu toi unettomuus :hug: Mua ei ole vielä vaivannut, esikoisen odotusaikana ihan lopussa alkoi olla sitä, että nukuin tosi huonosti, kai masu oli jo sen verran iso. Tai sitten se oli jotain alitajuntaista valmistautumista yöheräilyihin :D Jouduin saikulle n. puolitoista viikkoa ennen äitiysloman alkamista kun en saanut nukuttua öisin ja sitten stressasin sitä, ja verenpaineet nousi. Heti kun pääsin saikulle/äitiyslomalle ja nukkumaan kun nukutti, niin verenpaineet laski takaisin hyviin lukemiin.

Muista raskausajan krempoista, ihan alavatsalla/nivusissa on alkanut tuntua vihlaisuja vähän kuten alkuraskauden repäisykipu-tyyliin, etenkin siis ylös noustessa. Kohdunkannattimet ne siellä vissiin vaan ilmoittelee olemassaolostaan. :)

JJ-t voi että :hug: Toivottavasti oot saanut miehen kiinni ja ootte päässeet lähtemään sinne päivystykseen :hug:

Mä oon kans ilmoittautunut istukkaveren luovuttajaksi, esikoisen aikaankin olin mutta sitä tosiaan kerätään ilmeisesti edelleen vain virka-aikaan, joten ei auttanut kun yöllä synnyttelin. Toivottavasti tällä kertaa sitten. :)

Perhevalmennukseen ei näin pikkukakkosta odotellessa olla menossa, pikkuykkösen odotusaikanakin oli sellaisia enemmänkin "tietoisku"-tyylisiä tilaisuuksia tarjolla, esim. vauvan hoito, imetys, jne.

MisStar mä uskon, että laiska/saamaton olo johtuu ihan tuosta raskaudesta, ainakaan mä en esikoisen odotusaikana paljoa muuta jaksanu töistä tullessani kuin syödä jotain ja käydä lepäämään :hug: =) Ehkäpä kroppa viestii, että nyt on aika ottaa iisisti ja huilia. Tokaa odottaessa ei taas ehkä samalla lailla pysty ottamaan iisisti kun esikoinen pitää vauhtia yllä kellon ympäri. :snotty:

).) Tänään pääsin kuuntelemaan taas niitä sydänääniä :heart: :heart: Hienosti sykki sydän, ja kuin sen kunniaksi on tuntunut pari hentoa ja ihanaa monotustakin alavatsalla :heart: =) Pikkuinen karkaili välillä dopplerin alta, tais olla just leikit kesken :D

Kesis ja pikkuinen 15+6

Mitä se istukkaverenluovutus on ja miks imetyksen jälkeen pitäs men verta luovuttaan? Vai oliks se kehotus iha vaan tavanomainen et ois hyvä et ihmiset luovuttais? Mie oon luovuttanu aina ko oon voina mut tosiaan ei oo pitkää aikaa voina.

SS Kopsasin suoraan SPR:n sivuilta tuosta istukkaveren luovutuksesta:
"Istukkaveri sisältää runsaasti veren kantasoluja. Kantasolujen siirtoa voidaan käyttää hoitona leukemiassa ja muissa pahanlaatuisissa verisairauksissa silloin, kun sairautta ei pystytä hoitamaan pysyvästi solunsalpaajalääke-hoidoilla. Kantasolusiirto pyrkii korvaamaan potilaan pahanlaatuiset solut terveillä kantasoluilla. Tukihoitona kantasolusiirto luo uuden veren solujen tuotannon ja immuniteetin potilaalle."

Mulle tuli ihan tippa linssiin kun eka kerran luin tuota tekstiä - ihanat hormonit tekee tehtävänsä :'( :D

millipilli
Alkuperäinen kirjoittaja SuukkoSuulle:
Niin siis se luovutetaan siel synnärillä? Et annetaan joku suostumus tms ja ne ottaa sit sen talteen?
Synnärillä joo, mutta onnistuu tosiaan vaan Helsingissä yhdessä sairaalassa ja sielläkin vaan arkisin virka-aikaan.

millipilli
Alkuperäinen kirjoittaja SuukkoSuulle:
Hö. No mitäs järkeä tuossakaan sit on? Ite synnytän K-HKS:ssä ni eipä taida sit mahdollisuuksia olla luovuttamiseen?
Edellisen raskauden aikana kysyin SPR:n veripalvelusta ihan varta vasten tätä asiaa... kovasti pahoiteltiin, mutta ei tosiaan onnistu muualla

Mikähän JJ sinun tilanne on, täällä ollaan huolissaan!! :( :hug: Toivottavasti pääsit miehesi kanssa päivystykseen... Toivotaan kaikkea parasta sinulle ja vauvalle :hug: :heart:

No voi hitsi minäkin jo innostuin tuosta istukkaverenluovuttamisesta, harmi kun ei onnistu Tays:ssa...

Alkuperäinen kirjoittaja Allusmamma:
Vaavimasu toi prof kuva on siis se edellisen muksun ei nykyisen olotila niin kuin kuvateksti kertoo :D right ? kysyy nimim tyhymä.. :LOL:
Juu todellaki edellisestä raskaudesta toi kuva.. :D

Aika jännä et ei mulle sanottu mitään..Oli kuiteski se neuvola 9vkolla ja siinä sanoin et mulla onki kotona rautaa ja et alan syödä heti ja sit seuraavassa neuvolassa vain kehuivat et rauta on auttanu...Toi multivita raskaus tabuhan on siis ihan raskautta suunnittelevilleekin eli eiköhän sitä saa kuitenki ihan normaalsiti syödä... Itse alen kahesta edellisestä syöny jo heti ku alettiin yrittään...

JJ toivottavasti kaikki olis hyvin.Kerrohan heti kun kotiudut mikä tilanne!

Nyt ei ehi eikä keksi taa senempää tekstiä..Pitäs koittaa saada uus masukuva taas akmerasta tänne,mutku ei muka ikinä ehi..
Mutta hyvää päivänjatkoa kaikille!

Vaavimasu ja napukka 15+2

millipilli
Mikäköhän on JJ-t:n tilanne? Alkaa huolestuttaa...

Mulla onkin tässä raskaudessa istukka ilmeisesti ihan kunnolla tossa etuseinässä. Pojasta tuntui näillä viikoilla liikkeet jo päivittäin, mutta tällä kerralla ei tunnu vielä. Ihan satunnaisesti välillä tuntuu.

millipilli & Frank 16+5

MisStar;Laiska ja saamaton olo joka päivä!!

Kertokaapas tyhmälle että mitä merkitystä on sillä missä istukka on?Eli jos se on etuseinässä niin onko se huono asia,haittaako jotenkin?

Onneksi on jo perjantai ja huomenna saan nukkua niin paljon ko haluan!!!

milky 14 tasan

millipilli
Alkuperäinen kirjoittaja milkystern:
MisStar;Laiska ja saamaton olo joka päivä!!

Kertokaapas tyhmälle että mitä merkitystä on sillä missä istukka on?Eli jos se on etuseinässä niin onko se huono asia,haittaako jotenkin?

Onneksi on jo perjantai ja huomenna saan nukkua niin paljon ko haluan!!!

milky 14 tasan
Ainoa millä on merkitystä on se jos istukka on kohdunsuun päällä. Muuten sillä ei oo väliä onko etu- vai takaseinässä. Jos on etuseinässä niin liikkeet tosiaan monesti alkaa tuntua vasta myöhemmin kun on se istukka edessä vaimentamassa.

Niin ja esim. mulla oli np-ultrassa istukka osittain kohdunsuun päällä mutta yleensä se siitä nousee itsekseen pois. Jos se on kohdunsuun päällä loppuun saakka niin silloin ei voi synnyttää alateitse, mutta se on tosi harvinaista että niin käy

SuukkoSuulle Niin siitä verenluovutuksesta, että se oli vaan sellanen kehotus :). Enkä tiiä, onko imetyksellä merkitystä... mut vois kuvitella, että elimistö palautuu aika pitkään tosta raskaudesta?

Onpa tyhmä toi istukkaveri juttu. Siitä olis kuitenki niin monelle pikkuselle ja ehkä isommallekki apua. Luulis nyt, että edes suurimmilla paikkakunnilla olis tääki mahdollista :/.

TÄNÄÄN 16 TÄYNNÄ! =)

eilen istuttiin kolme tuntia päivystyksessä. kannatti odottaa, koska ultrassa ja sisätutkimuksessa kaikki hienosti!! :heart: ei mitään poikkeavaa kohdunsuulla taikka muuallakaan. pissa puhdas. jotain näytteitä otettiin joista soitto tulee jos hätää. vatsakivuille ei löytynyt syytä, mutta ei ole kuulemma syytä huoleen kun kaikki on niinkun pitääkin.

vauva vastasi viikkoja ja viuhtoi taas menemään :heart: mies sitä enemmän katseli, kun en taas nähnyt ruutua, mutta oli pikkuinen kasvanut! kolmen viikon päästä olis rakenneultra ja sinne asti kun jaksaa ilman kipuja ja huolta niin alkaa kaikki näyttämään taas valoisemmalta :saint:

kyllä pisti pelottamaan ja hätääntymään. nyt mietityttää mistä johtuu kivut ja mistä plussat pissaan..?! nyt pitää vain ottaa rauhallisemmin niin henkiseti kun fyysisetikkin :)

JJ-t ja hienossa kunnossa oleva pikkuinen tänään tasan 17!!!

kiitos :heart: ne plussat mitä tuli oi jotain tulehdusarvoja, jotka EI VOI tulla muusta kun tulehduksesta, kuten pissatulehdus, hiiva tms.. mutta turha niitä enää miettimään, jos ei sairaalassa otetuissa kokeissa mitään ole niin on vaan neuvolassa tullut virhe :/

Yhteistyössä