*HUHTIKUUN MASUASUKIT* ~Lokakuussa~

millipilli
Aurinkoista huomenta!

kertomisesta, me kerrottiin molempien vanhemmille ja veljille heti kun plussattiin ja muille sitten alkuraskauden ultran jälkeen... :D

harjoitussupparit, riittää kun käy reippaalla kävelyllä niin jo supistaa, mutta ei kipeesti. Ja jo esikoisen odotuksesta tuttua on se, että seksin jälkeen supistaa ihan takuuvarmasti.

närästys, ennen esikoisen odotusta en tiennyt mitä närästys on, mutta raskausaikana todellakin sain sen kokea. Nyt ei oo närästystä vielä onneksi ollut. Toivottavasti ei niin inhasti tulekaan kuin edellisessä raskaudessa.

linea negra, mulla on napaan asti ollut se viiva jo monta vuotta ennen esikoista :D ja sitten esikoista odottaessa oiskohan ollut joskus puolenvälin jälkeen kun se viiva jatkui sitten navan yli rintoihin asti. Sitten menikin varmaan vuosi ennen kuin se katos. Nähtäväksi jää tuleeko tällä kerralla.

mies, meillä mies ei oo kummassakaan raskaudessa ollut yhdessäkään neuvolassa mukana enkä miestä sinne kyllä kaipaakaan. Ultrissa sitten on kyllä mukana. Esikoisen raskaudessa sydänäänet kuuli ekan kerran synnytyssalissa :D

nukkuminen, mä oon aina nukkunut selälläni mutta nyt on taas pakko opetella nukkumaan kyljellä kun selällä ei pysty loppuun asti nukkumaan. Pitää taas tehdä varmaan tyynyviritelmät sitten kun se tulee ajankohtaiseksi... esikoista odottaessa mulla lopussa oli yksi tyyny pään alla, yksi polvien välissä, yksi mahaa tukemassa ja yksi vielä kainalossa :LOL: :LOL: :LOL:

liikunta, mä oon vähän laiska ollut aina liikkumaan. Jumpalla kävin viime talven ja nyt viime viikolla revin itteni jumpalle taas. nimim. laiskimus joka tekee alle kilometrin kauppamatkankin AINA autolla...

(.) tänään oli neuvola ja kaikki oli hyvin. Sydänäänet kuului heti ja syke oli 150. Hb 134, RR 106/65, paino laskenut vielä parisataa grammaa ja pissa puhdas.

Nyt on muuten ihan hassu kun esikoista odottaessa oli niiiiiin ihanaa olla raskaana jne, mutta nyt mä en millään jaksais odottaa kevääseen asti. Haluaisin jo päästä synnyttämään. Tulee piiiitkä talvi.

millipilli & Frank 16+1
 
SS:
Mulla on kans tullu niistäessä verta ja limakalvot kuivat, mielestäni toi nenäverenvuoto johtuu myös siitä jos on heikko hemoglobiini, veri on sillon ohkasempaa ja vuotaa helpommin verisuonenseinämistä nenässä.

Me joudutaan varmaan muuttaan pois kun on niin kallis vuokra, kuukaudessa menee vuokriin yhteesnä 2500? ku on espanjassakin se kämppä. En vaan tiedä mihin ja koska, kauhee ku menee vaikeeks asiat, oikee ahdistaa jaa stressaa. :ashamed: ois niin ihana kun ois vaan se yks koti täälä suomessa ja kaikki ois normaalii.. :snotty:

guess ja pikkunen 14+0
 
AAM
Huomenta kaunokaiset !! :wave: palattu töihin ja rutinoituneesti taas piti lukea viikonlopun aikana tulleet jutut uudelleen :) :D hapero pää.. ;)

UkkoG: meillä ei mies paljon kysele on sillei tottunut jo esikon aikaan mun vouhotukseeni ja siitä saa sitten sen tiedon mitä tarvitsee, näin on sanonut ja tää raskaus on mennyt lähestulkoon samalla tavalla kuin esikoisenkin odotus joten mitäs se sen kummempia :) *se on semmoi perusjörö tyyliin tarviiko mua siellä neuvolassa |O * ei siis kuitenkaan tarkoita sitä ettei olisi huolissaan jos jotai tulee tai välitä :ashamed: :|
tuntee vain ittensä siellä turhaksi vaikka neukkulatäti sitäkin huomio kyseli että kuinkas isin fiilikset on ja tää sitten siihen että ei täs mtn erikoisia.. ulosantia odotellessa :whistle:

Limakalvot: täällä huomioitu että alakerta on paikoin suht kuivahko :| yläkerrasta niin en tiedä paitti että hammeja harjatessa ikenet vuotiipi verta paljon herkemmin (kuten ed raskaudessakin) mutta on normaalia, sanoivat hammiksesta !!!

). ) täälläkin viikko poksahti 15+0 jei :)
hipaisuita alamassulla katsastettu mutta olennaisesti ei vielä tarvetta siirtyä mammakuteisiin.. eli masunkasvu ei vieläkään niin radikaalia :/ matalalantifarkuilla viimeksikin selvisin sinne 30 plus viikoille :xmas: lieneekö tuo selän pituus syynä että voi käyttää niinkin lopuille normipökiä tai mikä...

Nyt skruudaamaan.. :p
AM & hippunen 15+0 :heart:
 
Hyvää maanantaita!

Emmie ilmottelen kyllä!

Hki neuvolat: Eli mulla oli jo 5:llä viikolla neuvola ku ajateltiin, että olisin saattanu olla jo viikolla 9 tai 10. Pillereiden loputtua kierto inan sekaisin :D. Nyt sit pääsen tällä viikolla eli täs on ollu 10 viikkoa väliä, mikä tuntuu todella pitkältä ajalta. Varsinki ku kaikki on niin uutta ja outoa. Mut en valita jos jossain päin Helsinkiä saa odottaa viikolle 20. Lääkäri tais olla joskus viikolla 26, ku kävin siellä varhaisultrassa.

Mies odotuksessa mukana: Mies on kyllä innoissaan tulossa joka ultraan ja nyt odottaa tota torstain neuvolaaki innolla. Teidän ansiosta viittin sen sinne ottaa ku pääasiassa teillä on tainnu olla hyviä kokemuksia :). Sitte sydänääniä yhdessä kuunnellaan, puhutaan nimistä ja kaikki hankinnat käydään yhdessä läpi. Ollaan molemmat sen verran esteettisiä, että kaiken pitää olla just meidän näköstä oli kyseessä sit sitteri tai hoitopöytä.

Mut nyt meen lepäilemään haukun kanssa. Sen jälkeen lähenki viemään sitä sinne leikkaukseen :'(

Säde ja äidin nasutin 15+3 :heart:
 
Heippa pitkästä aikaa! :wave:

Tosi hienoja masukuvia olitte laitelleet! :heart:

funkyMama joo niin se uskomus perinteisesti menee, että poikamasu olis pystympi ja edessä, kun taas tyttömasu leveämpi. :) Omalla kohdallani esikoisen odotusaikana se piti ainakin paikkansa ;)

Onnea guess hienoista np-ultrakuulumisista! :flower: Joo mä tosiaan nauhoitin viime neuvolakäynnillä niitä sydänääniä kännykälläni, kuuluu tosi hyvin!! :heart: Niitä on niiiin ihana kuunnella. :) Heti jos alkaa huolettaa, että onkohan masussa kaikki hyvin, niin kuuntelee vaan kännykällä sydänääniä. :D Hyvä korvike kotidopplerille (not) :LOL:
Siitä ultran videoimisesta kännykällä, näin kerran netissä kännykällä kuvatun pätkän np-ultrasta, ihan selkeä oli kuva, vois itsekin harkita rakenneultrassa. :) Se olis varmasti ihana erityisesti teille jos sun mies ei pääse mukaan. =)

Vauvakirja, meillä on esikoiselle se muumi-vauvakirja, se on mun mielestä tosi symppis! Tulevalle bebelle hankitaan varmasti samanlainen.

Töissä kertominen Tällä hetkellä olen hoitovapaalla, ja jään tästä sitten suoraan uudelle äitiyslomalle. Kerroin pari viikkoa sitten uudesta raskaudesta esimiehelle, ja hän otti sen uutisen kyllä ihan tosi hyvin vastaan :)

Muille kertomisesta Nyt tästä raskaudesta tietää kaikki kenen kanssa ollaan muutenkin paljon tekemisissä, siis perheet ja ystävät. =)

Tervetuloa mukaan Rosette :wave:

Närästys ei ole onneksi vielä löytänyt tähän osoitteeseen, esikoisen loppuraskaudesta sitä kyllä oli, joten Renniet heilui laukussa aina mukana. En kyllä muista, että ne olis ihan kauheasti auttaneet, mutta kai ne vähän lievitti.

Iitanen siis ihan uskomaton toi sun "missä vauva luuraa"-kuva! :eek: :D

kadak Tosi hienoa, että teillä työnantaja maksaa sen 4D:n! Femeda ilmeisesti ainakin suosittelee, että viimeistään rv 24 menis sinne.

No voihan, Talvitie, tuota neuvolantätiä :hug: Ihmeellistä toimintaa :snotty: Mullakaan ei ole kyllä vielä sf-mittaa mitattu, olisko esikoisestakin vasta puolessa välissä raskautta alettu mittailemaan.

SädeI tsemppiä hauvavauvan leikkaukseen :hug:

Mun mies on ollut mukana neuvolakäynneillä, ollaan yleensä otettu aamukasilta aika, ja neuvola on tuossa ihan lähellä, joten hyvin on onnistunut töidenkin kannalta sumpliminen. Neuvolassa otetaan meillä tosi hyvin koko perhe huomioon, ja ihanaa kun molemmat saadaan kuulla niitä sydänääniä :heart:

Kiva kuulla Usvis, että olo alkaa helpottamaan! d :) b

NukkumisG yritän nukkua kyljelläni, oon kans kuullut, että vasemmalla kyljellä kannattais etenkin myöhemmässä vaiheessa yrittää nukkua. Masulla nukkuminen ei tunnu enää yhtään mukavalta, joten joko kyljelläni tai selälläni tulee yleensä nukuttua.

Mies mukana odotuksessa; mies silittelee ja höpöttelee masulle :D ja pitää mua hyvänä, mikä on tietysti parasta mitä mies voi odotuksen eteen tässä vaiheessa tehdä :D Puhutaan aika paljon tulevasta, mutta jotenkin toisen lapsen odotus on ainakin meillä vähän erilaista kuin esikoisen, jolloin kaikki oli ihan uutta ja paljon hankintoja edessä, jne. Nyt asiat menee ehkä vähän enemmän omalla painollaan siinä sivussa, kun esikoisen pitää kiireisenä :ashamed: :snotty: :)

).) Masu on tosi selkeä vauvamasu täälläkin, etenkin kun on tiukka paita päällä. =) Täällä on nyt kans pahoinvointi jäänyt pois, mitä nyt oksu lensi vielä viime viikolla spontaanisti pari kertaa, mutta etovaa oloa ei ole lainkaan, ihan huippua! Ruokakin alkaa taas maistua. :) Tulee tosiaan välillä sellainen olo, että ollaankohan tässä enää raskaana - toisaalta toi masukumpu on jo sitä luokkaa, että kai siellä jotain tapahtuu. :D Jotenkin on niin paljon energisempi olo kuin aiemmin. B)
 
heip,
am mä käytin koko edellis raskauden matalalantio farkkuja, hyvin mahtuivat loppuun asti, mutta mulla on kyllä lyhyt selkä ja pitkät jalat, ettei täällä teoria natsaa =)


manna mulla on kanssa samoin annettu neuvola ajat (oon tainnut jo mainita), elikkä ihan neuvola kohtasia ovat alueittain, eikä kyse ole tiettävästi mistään köyhät kyykkyyn systeemistä :D

liikunnasta oon itse koittanut käydä jumpassa vähintään sen kolme kertaa vkossa, jotta kunto pysyis yllä.neljä- viiskin kertaa käyn jos vaan aikataulut sopii niin että mies on esikoisen kanssa. hyötyliikunnaksi jää lähinnä kävely, kun olen hoitovapaalla enkä duunissa.(työ siis fyysinen).

tänään sain taas kuulla onnitteluita puolitutulta, kun näki mahan. elikkä alkaa olla jo selkeä vaaveli masukki. :D

päivän jatkoja. ja hymy kaikille =)
 
Neuvolagallup;ultrat varaan niin että mies pääsee mukaan,neuvolat otan kuin tädille sopii.Miehelle kun ei sovi kuin joka kolmas vko niin en säädä niitä sitten,varsinkin ko aattelen ettei siellä nyt niin ihmeellistä ole.Ainakaan mun mielestä.

Nukkumisgallup;aina nukkunut selällään,välillä kyljellään.Nyt kyljellään ilkeetä ko rinnat sattuu joten mahallaan vaan.Tai sitten iso tyyny selän taa jota vasten sillai oudosti puoliks kyljellään :D

Liikuntagallup;liian vähäistä,tuntuu ettei millään jaksa.Kerta kaksi vkossa ratsastanut mutta muuten lähes nolla.En jaksa raahata itseäni töiden jälkeen kävelylle,kun uni tulee heti kun kotiin pääseen.

Mulla outo juttu,kun nyt vasta oikein ruvennut voimaan pahoin,hampaita pestessä meinaa lentää laatta ja välillä muutenkin tuntuu että tulee ylös,vielä en ole oksentanut mutta läheltä liippaa tilanteita on ollut monia=(

milky rv 13+3
 
AAM
nukkumisG kaikki asennot käy vielä... :D ei tartti tyynyjä, ykköstä odottaessa tartti jalkojen väliin välillä ko suonenvetoja tuli mutta selälläänkin silloi ja kyljellä meni nukkuminen vaikka oli loppuvaiheessa jättimaha :) kattelin taannoi kuvatuksia :eek: voi elämä minkä kokoinen :D :LOL: voin illalla vaikka laittaa huvitukseksenne kuvan viime raskauden lopusta.. :whistle:

Liikkagalluppi: Moon laiska paska ! kärrykävelyillä käydään kaupassa ja vapailla ja joskus illalla rauhallisilla kävelyllä siinä mun liikunta.. ai niin ja työpäivinä käyn kaupasa pikakävelylenkin ruokaostoksilla :) työpaikkaliikunta saa uuden merkityksen :LOL: (siis korjatakseni itseäni niin kauppaan on semmoi 400 metriä ja se takasin niin vajaa kilsa tulee joka päivä :whistle: *pikakävelyä* )

AM
 
heipä hei mamit :flower:

tänne taas kirjoittelen pikaiset kuulumiset.. kyllä oli tullu paljon tekstiä viime kerroilta enkä kaikkea jaksanut edes lukea.. ihania masukuvia oli ainakin kaikillapitäs varmaan itekin ottaa taas pitkästä aikaa.. nyt onkin tällä viikolla to neuvola kun terkka halusi varata oman ajan siihen että jutellaan tuosta pelkopoli asiasta.. ihan hyvä että otti tuon asiakseen..

kuinka paljon teillä on noita maha kipuja kun mulla aina kun jotain teet esim eilen siivosin akvaarion niin heti tuntuu mahassa. välillä sattuu niin paljon että tipahtaa polvilleen kippuraan. ei esikosta ollut ollenkaan tämmösiä välillä tuntuu että onko normaalia ollenkaan kun sattuu niin paljon.

olen muuten aivan varma että eilen illalla tuo pikkuinen liikkui tuolla masussa eikä varmana ollu pieru hukassa.. niin selvää hipelöintiä..

täytyy taas paremmalla ajalla tulla kirjoittelemaan lisää..

unicorn ja asukki 14+3
 
Heibodei everybody!
HIHII!tänään tuli doppleri postissa.Tilattiin sieltä jenkeistä niin ei maksanut kun sen 30e.Olin ehkä vähän pettynyt,odotin jotain vähän "jämäkämpää" laitetta,mutta toimi kyllä hienosti.Mies kuunteli ensin,eikä ollu vaikee löytää vauvaa kun alavatsassa oikeella tykkää luurailla ja siinä aina sellanen jätti-muhkura näkyy ja dopplerista ärsyyntyneenä "muhkura" siirtyi keskelle vatsaa :LOL:
Söpöä!vaikka itse sanonkin :D

MiesMukanaMenossaG. Ihanasti auttaa ja hoivaa mua ja kyselee ja on kiinnostunut.
Meilläkin luetaan aina mitä milläkin viikolla massussa tapahtuu ym. lueskellaan.Oon ehkä myös vähän sortunut ylpeilemään miehelläni mun kavereille kun niiden miehet sai raskausaikana jonkun paniikkikohtauksen ja juhli tyyliin koko 9 kuukautta..Niin ne on kateellisina ihmetellyt kun mun mies tilailee dopplereita ja oottaa innolla ultria :D :p
Neuvolaan en ole ottanut sitä mukaan kun ei meillä siellä mitään tapahdu.Itsekin meinaan pissakuppien sekaan nukahtaa..Vaikka ihan mielelläni keskiviikkona neuvolaan taas menen :)

Pää tyhjeni taas enkä muista enää yhtään mitä te muut kirjottelitte...joten kommentointi jää vähän vähille taas...ylläri.

Misstar 16+3
 
Ei voi olla totta että mun kirjotus hävis jonnekkin :$

tänään siis neuvola ja kaikki ok.
Sf mitta 13 cm
Hgb 131
paineet 139/89
pissa puhdas
syke 150-155

Ilmoitin työnantajalle että haen hoitovapaata vielä tammi-helmikuun ja jään sitten äitiyslomalle...

Nyt laittaa pikku-ukkoa saunaan.

Kuulemisiin!

Lis69 15+3
 
Tänään ekaa kertaa säikäytti kunnolla, kun iski aamupäivästä tehdyn kauppareissun jälkeen niin huono olo, sekä vatsaan niin jäytävä kipu... Meinasin jo soittaa johonkin, kunnes sain itseni rauhoitettua sohvalle ja otinkin reilun puolen tunnin unet. Toki poika piti ensin saada päiväunille. Sattus mahaan niin kovasti, että henki meinasi salpaantua. Koko maha oli niin jäykkänä kuin olla vaan saattaa. Silti vauvasta en niin huolissani ole, koska liikkeet tuntuneet tänään hyvin. Huomenna on neuvola ja siellähän sitten kuulee ne sydänäänet ja voi kysellä tuotakin kipua.

Eilen satutin nostaessani laukkua ristiselän. Se vaan niksahti ja sekin vielä jomottelee. Kyllä on olo kuin vanhalla mummolla. Ainakin vaivat lisääntyy. Turvotusta on niin, että kiristämättömät sukat aiheuttaa rantut nilkkoihin (pienet, mutta silti JA NÄILLÄ VIIKOILLA!), vatsa ei toimi nuo laksatiivitkaan ei auta, päätä särkee kuin olisi ollut pitkän aikaa ilman raikasta happea jossain umpiossa. Huoh. Ja kahtena aamuna olen taas kertaalleen oksentanut.

En jummarra olotilaani, mutta Kiitollinen silti, että vauvaa saamme odottaa :)
Kuulumisin mammanen ja pinkki (?) 16+ 3
 
lis69 ja kaikki jotka noista äitiys ja hoitovapaista jotain ymmärtää, sitä pitikin kysyä, elikkäs kun on hoitovapaalla vakituisesta työsuhteesta niin täytyykös mun nyt sitten ilmotella pomolle taas raskaudesta ja äitiyslomista vai jatkuuko tää homma kelan kautta?oon ihan pihalla noista systeemeistä..meilläkun mies valtanen duuni niin ei meitin luottamus mies mistään mitään koskaan ole tiennyt eikä kai tule tietämäänkään..
 
Mammanen, se ummetuskin voi aiheuttaa aika tuskallisia vatsakipuja. mulla ainakin tekee välillä.

perjantai lähestyy uhkaavasti pikkuhiljaa ja silloin vatsatähystys.. ja nyt jo ahistaa että miten mä selviin 14 asti silloin syömättä. muutenkin tuntuu että jo heti aamusta kun herää on verensokeri liian alhaalla. taidampa hakea sen päivän palkattomaksi ettei lähe taju töissä.

seurava neuvola vasta 29 päivä ja ultra vasta 14.11.

kait se nukkumaan on mentävä että jaksaa aamulla kömpiä töihin näin syysloman jälkeen.

Nellah ja 16+2


 
Voi mammanen kyllä sulla on vaivaa vaikka muille jakaa, koita jaksaa sielä! :hug:

kauhee pääivä ollu tänään mulla tuntuu että kaikki menee päin seinää ja elämä potkii kunnolla päähän, ainoo positiivisuus on vauva ja sekin luo paineita ja stressii et miten kaikki sit menee kun se syntyy..Kävin mallitoimistollani tänään ja sielä sitten ne pyysi näyttään mahaa ja sano et ompa vielä pieni jne. sit meijä pomo tuli siihen ja sano et "no lantio on ainakin levinny ja maha näyttää lähinnä siltä et on vaan lihonnu" thanks! Kaikki oli sillee et okeei..ja mä vaan katoin ihan hiljaa ja sanoin sit et siltähän se tuntuu... :snotty:
Tuis nyt jo kunnon vauvamaha, ni ei tarvis tollasta kuunnella.. :/

muuten LA kevät 2009 ryhmäläiset, ootteko päässy katteleen keskusteluja ryhmästä ihan normaalisti, mulla meinaa on parina päivänä tullu viesti että ei pääse kattoon vaikka oon ollu kirjautuneena?? hmm.. :/
 
Moicceliscoiccelis :flower:

Joo, vatsakipuilut voi tuntua pienoisesta ummetuksestakin johtuen, ainakin itsellä on ollut niin jonain päivänä. Kyllä mammanen siellä hyvin vauvalla kaikki on =) uskohan vain.

Itse olin tänään neuvolassa, mies mukana kanssa ekaa kertaa (toinen kerta koko neuvolaa vasta) =) Oli kiva kun pystyi ajattelemaan, että jos mun aivot välillä seisahtuu, niin tuo komea osapuoli sitten ainakin on korvat höröllä neuvolatädin lauseille.
Mutta siis, pissa oli puhdas, hyvä alhainen verenpaine (parempi siis noin päin kun liian korkea). Täti kun sitten painoi dopplerinsa puikon navan alle, niin oitis kuului selkeä reipas syke :heart: Aika kohta jo kuitenkin mauveli karkasi piiloon. :) Hih, mutta tulikin taas kohta rohkeana esittelemään omaa pikku sydäntään. IHANA! :heart: Syke oli 157, aika nopea jumputus, oiskohan tyttö ;) Hihii, voi että kun ihanaa olla raskaana! :wave: :heart: Aina kun vauvasta puhuu, ei voi sydänhymiötä olla liikaa :heart:

Äskenkin sitten omalla laitteella kun raksun kanssa vauvaa yritettiin kuunnella, meni monenmonenmonenmonta minuuttia ennen kuin pikkuinen päästi hevirumpalointisykkeensä taas valloilleen, mutta vain ihan hetkeksi. Kovasti kuulosti möyrinältä, sillä oli siellä jotkut maanantai-illan bileet käynnissä kun kovasti tanssi ja heilui, mutta tuota ihanaa sykettänsä
se ei oikein ehtinyt bailuiltansa kuunnelluttaa. Hassu vauva! =)

Seuraava käynti neuvolassa onkin 8.12 ja sitä ennen on vielä aivan huippujee rakenneultra 21.11 jota odotetaan miehen kanssa kovasti, koska vauvelille saadaan persoona esiin - nääs sukupuoli selviää! :heart:

voi tätä sydänten määrää :heart:






Ainiin hei muuten lukekaas huviksenne tämä :)
Akuutin arkisto
14.3.2006

Tyttö vai poika?
Tyttö vai poika -arvailuja on harrastettu varmasti niin kauan kuin lapsia on tehty. Arvaukset perustuvat paikasta ja arvaajasta riippuen hyvinkin erilaisiin tekijöihin: yksi katsoo vatsan muotoa, toinen seurailee vauvan liikkeitä ja kolmas kyselee äidiltä pahoinvointeja ja mielihaluja.



Ja arvuuttelijoita riittää - äidin mahassa olevan vauva kiinnostaa kutakuinkin sataa prosenttia ihmisistä jossain elämän vaiheessa.

Tutkimustyö työssäviihtymisen nimissä?
Äärimmäisen yleisestä ja kiinnostavasta kysymyksestä huolimatta asiaa ei juuri ole tutkittu. Tiedemaailma ei ole ottanut vanhoja ennusmerkkejä vakavasti. Kukaan ei ole tohtinut kysyä, voisiko niistä joku sittenkin pitää paikkansa - ei ennen kuin Oulun yliopistollisen sairaalan reipashenkinen tutkijaryhmä tarttui kaikkia kiinnostavaan aiheeseen. Ei vanhoja ennusteita vieläkään vakavasti otettu, mutta tutkittiinpa kumminkin.

- Ihan omaksi iloksemme työn lomassa tämmöinen tehtiin, nauraa synnytysten ja naistentautien erikoislääkäri Kati Ojala Oulun yliopistollisen sairaalan naistentautien klinikalta.

- Kerran, oliko se peräti klinikan pikkujoulu, kun meillä synty tämä tutkimusidea. Ja sitten se lyötiin lihoiksi.

- Se oli Katin idea. Minä hoidin tuota synnytyssalia 90-luvun ja sitten Kati siirtyi hoitamaan sitä tällä vuosituhannella ja hän sai tämän idean, että tutkitaan se nyt oikein tieteellisesti, koska me joka ikinen päivä keskustellaan tästä asiasta useamman synnyttäjän kanssa, kertoo osastonylilääkäri Tytti Raudaskoski, Ojalan esimies ja tutkijatoveri.



- Toinen oli se että kaikkihan tietää täälläpäin, että ruskea viiva ennakoi poikaa, mutta sitten minä juttelin yhden ystäväni kanssa, joka sanoi, että päinvastoin, Etelä-Suomessa viiva tarkoittaa tyttöä. Silloin päätettiin että tämähän täytyy selvittää, Ojala muistelee.

Ojala, Raudaskoski ja heidän kollegansa Marja Vääräsmäki ottivat tarkasteluun seitsemän yleisesti käytettyä väitettä tai ennusmerkkiä lapsen sukupuolesta. Tutkimusjoukoksi päätettiin valita asiakkaiden joukosta sata raskaana olevaa naista, joiden piti täyttää kaksi valintakriteeriä: tulevan lapsen sukupuoli ei saanut olla selvillä ja äidin piti olla huumorintajuinen. Äitien ennusmerkit luetteloitiin ja lapsen synnyttyä katsottiin, kuinka kävi.

"Poikamaha on pallomainen"
Ensimmäinen väittämä koski erästä yleisimmin käytettyä ennustetta, nimittäin vatsan muotoa.

- No siis kaikkihan tietää että jos on semmoinen tolppamaha, semmoinen eteenpäin työntyvä, joka ei takaapäin näy, niin se on ilman muuta poika, kuvailee Ojala.

- Tai sitten jos se vielä on semmoinen, niin kuin hoikalla voi olla, soikilo, niin se on tietysti poika. Ja sitten sellainen laakeampi, pyöreämpi ja takaapäin leventynyt vatsa on sitten ilmiselvä tyttö.

Näinhän sitä kuulee väitettävän. Tällä kertaa varma tieto osoittautui kuitenkin täydeksi höpöhöpöksi. Sitä paitsi melkein kaikilla äideillä on eteenpäin työntyvä vatsa.

"Esikoisen pitää olla poika"
Harvinaisen sitkeässä istuu uskomus siitä, että esikoislapsi olisi poika. Väitteessä ei tietysti ole mitään järkeä, mutta lopulta aika harvassa kansanuskomuksessa taitaa olla.



Tutkijat päättivät ottaa selvää tästäkin asiasta. Tulos ei yllätä ketään, jos ei sitten selkeydellään. Tutkituista naisista 44 odotti esikoistaan. Heistä tasan puolet eli 22 sai tytön ja toiset 22 - luonnollisesti - pojan.

"Ruoansulatusjärjestelmän toiminta kertoo sukupuolen"

Seuraavat väitteet koskivat äidin närästystä ja pahoinvointia. Väittämän mukaan ankara närästys viittaa tyttöön, mutta tällä kertaa tutkittu tieto ei tue vanhaa kansanviisautta. Tutkimusjoukossa kovaa närästystä poti 18 äitiä. Heistä 9 sai pojan ja 9 tytön, joten ennusteen osumatarkkuus on lantinheiton luokkaa.

Pahoinvoinnista näytti ensin nousevan esiin hieman luotettavampia ennusteita. Tosin kävi niin, että alkuperäinen väite siitä, että voimakas pahoinvointi ennustaa tyttöä, tuntui kääntyvän päälaelleen. Pahoinvoivista äideistä nimittäin 75 prosenttia sai pojan. Heitä oli kuitenkin niin vähän - kuusi kappaletta - että kun tulokset ristiintaulukoitiin, jää tulos selkeästi alle tilastollisen merkittävyyden.

"Tytön sydän lyö nopeammin"
Erään varsin uskottavalta kuulostavan hypoteesin mukaan kannattaa kuunnella sydänääniä.

- Kätilöthän sanovat, että he tietävät sykkeen perusteella, onko vauva tyttö vai poika, että pojalla on perustaso matalampi ja vaihtelevampi on sykekäyrä. Ja he olivat yhtenä yönä tehneet tämmöisen sokkotutkimuksen, että he olivat koko yön synnyttäjät arponeet ja ne kaikki arvaukset menivät oikein, Ojala muistelee.

- 6 poikaa ja 1 tyttö tuli sinä yönä ja me ajateltiin, ettei me huonommaksi jäädä että katsotaanpa tuota isommalla materiaalilla

- Osoittautui, että tämä kätilöitten yhden yövuoron, seitsemän potilaan materiaali oli aivan liian pieni, Raudaskoski summaa.



Poikien keskisykkeeksi saatiin 135 ja tyttöjen 136. Vauvan sydänääniä on kiva kuunnella, mutta sen perusteella ei kannata vielä valita potkuhousujen väriä.

"Pippelinkuva mahassa on pojan merkki"
Eräs omituisimmista raskauteen liittyvistä ilmiöistä on linea negra - siis se tumma viiva, joka joillakin naisilla ilmestyy navan seutuville vain hävitäkseen taas, kun raskaus on ohi.

- Joillekin raskaana olevillehan tulee ruskea pigmenttiviiva alamahaan. Ja se on ihan varmana pidetty tieto, että jos jollakin on oikein voimakas viiva ja jos se ylittää navan, on lapsi poika. Ja varsinkin, jos viiva ylittää navan niin, että siihen tulee pieni mutka, että se viiva muodostaa vähän niin kuin semmoisen pippelinkuvan, niin lapsi on poika. Ja jos ei ole viivaa lainkaan, niin se on tyttö, Ojala kertoo.

Ruskea viiva ei sinänsä ennustanut yhtään mitään, mutta mutkatuloksia tutkiessa tutkijat aluksi hämmästyivät. Pippelinkuva mahassa kuulostaa jokseenkin lapselliselta, mutta niin vain kävi, että mutkaviivaisista naisista jopa 72 prosenttia sai pojan. Tämä ei kai voi olla enää sattumaa?

- Kieltämättä tähän näytti tulevan pieni trendi, mutta näitä oli niin vähän, että kyllä tämä sitten kun tämä oikein ristiintaulukoitiin niin kuin pitää, niin tämä jäi sitten vain sattuman summaksi tämäkin, Ojala huomauttaa.

- Mutta kieltämättä tämä jäi kutkuttamaan. Pitäisiköhän kerätä suurempi aineisto., Ojala innostuu ja kääntyy katsomaan Raudaskoskea, joka katsoo takaisin tutkimaton ilme kasvoillaan.

Uusia tutkimustuloksia lienee tulossa. Sillä välin kannattaa jatkaa veikkaamista - mahdollisuudet osua oikeaan ovat kuitenkin 50 prosentin luokkaa.

Asiantuntijat:

TYTTI RAUDASKOSKI, synnytysten ja naistentautien erikoislääkäri, Oulun yliopistollinen sairaala

KATI OJALA, synnytysten ja naistentautien erikoislääkäri, Oulun yliopistollinen sairaala

Toimittaja: MIKKO PENTTILÄ


 
Talvitie, vielä sellaista kun suruttelit näistä kun ei neuvolassa huomioitu..

*ei kysytty esim. että miten olen jaksellut
*ei mitattu kohdunpohjan korkeutta
*ei mitattu hemppaa
*ei katsottu pissaa
*ei merkitty sykkeitä neuvolakorttiin vaikka sydänäänet sentään kuunneltiinkin

Mulle sanoi neuvolatäti että joka kerta kun tulen neuvolaan, käyn ensin pissanäytteen jättämässä vessaan ja kastan siis sen tikun siihen. Se on kuulemma hyvä ottaa joka kerralla. kysäisehän siitä seuraavalla kerralla omalta n-tädiltäsi, miten on..

Itse ainakin hetimmiten haluan kertoa mitä mulle kuuluu ja jos se ei kysyisi, niin itse sanoisin, että hei muuten mä oon jaksellut niin ja näin.. Kerro vain, kyllä häntä kiinnostaa :hug:

Hemoglobiinia ei oman neuvolatätsykkäni mukaan tarvitse ottaa kuin 4 kertaa raskauden aikana. Silloin aivan alussa eka ja sitten taas jatkossa.. Älä huoli :flower:

Ei munkaan korttiin hän ollut sykelukua merkkaamassa, mutta kun alettiin puhua siitä sykkeestä (157) miehen kanssa siinä ja mä sitten kyselin siitä huhuhömpästä, että tuleeko tyttö jos korkeampi.. Niin, sitten se siinä lopulta jo kirjoitti sen siihen korttiin ja sanoi, että no mikseikäs tämänkin voisi tähän laittaa ylös.. Kannattaa noita tätejä vähän jopa johdatella kertomaan enemmän asioista, kirjoittelemaan ylös asioita jne. Niillä varmasti paljon töitä ja muistettavaa kaikinpuolin, niin siksi saattaa itselle tulla joskus hölmö ja ei-niin "arvostettu" olo. Patista se mummeli puhumaan ja testailemaan jos se ei itse hoksaa! :wave: Ei siinä muuta =) :flower:

Ainiin ja kohdunpohjan korkeutta ei mitattu mullakaan, sitä en kyllä edes tajunnut kysyä kun oikeastaan en sellaisesta mittailusta ollut tietoinenkaan..

HYVÄÄ PÄIVÄÄ ÄIDIT!
:heart:

 
Heipähei taas!

Tuli heti Jouskis mieleen tosta ralli-istuimesta, että löysin sattumalta verkkokaupasta Recaron kaukaloita. Meillä on miehen "leluna" semmonen hiukka urheiluautompi (kiva peli kyl munkin mielestä ;)), jossa on siis tietty Recaron penkit. Siitähän se mies sit innostui, et tommonen täytyy saada, viuhdillekin oma Recaron penkki.

Miehen osallistumisesta muuten, se osallistuu täl hetkel pääasiassa rakentamalla taloa, ei paljoa edes nähdä nykyään... :'( Nt-ultrassa oli mukana, ja on tulossa rakenneultraankin. Lisäks oli mukana ekassa neuvolassa, tokassa ei. Jatkosta ei olla puheltu vielä, et haluaako tulla vai ei. Eipä sitä must perusneuvolassa välttämättä tarvita. Muuten se sit pitää mulle kuria: käskee syömään hyvin ja säännöllisesti ja patistaa aikaisemmin nukkumaan, silloin harvoin kun on ennen klo 22 tullut talolta.

Myös meillä mies on jo pitkään jutellut masulle, tai ainakin sinne huhuillut. Mitään hankintoja ei olla tehty vielä, mutta niistä on tarkoitus päättää yhdessä. Mies odottaa jo innolla huhti-toukokuuta, mä oon enemmänkin kiinni tässä hetkessä vielä, välillä en ees tajuu, et oon ihan oikeesti raskaana. Hmmm, muuten vaan maha pömpöttää ja ällöttää... tuntis jo liikkeet, jos sit uskois!

Kiitos funkyMama artikkelista! Merkeistä en tiedä, mut mul on ihan tyttöolo, ja yhtään nimi-ideaa en tytölle keksi!

Hyvää päivänjatkoa vaan kaikille, tämä eukko lähteekin aikaiselle lounaalle! :D

ventti ja viuhti 16+1!!!
 
Tulipa vielä mieleen, että mitä mieltä ootte siitä vau-kirjan miesten puolesta?

Must se on tosi huono ja asenteellinen, ja mies oli ihan raivon partaalla kun se sitä kerran luki. On siellä naisten puolellakin aikamoista soopaa välillä, mutta siel on ihan hyvääkin asiaa. Must vois pitäytyä enempi faktoissa ja jättää sen ihmeellisen haahuilun ja hehkutuksen pois äiti-puoleltakin, kyllä sitä tunteellista puolta löytyy ihan omasta takaa.

Ja tämä siis ihan oma, henk.koht. mielipide, elekää ottako palkokasveja hengityselimiin. :) Kiinostais vaan tietää, miten muiden miehet on sen ottaneet.

ventti.
 

Yhteistyössä