*HUHTIKUUN MASUASUKIT* ~Lokakuussa~

huh huh mikä päivä |O pahoittelen jo etukäteen kun ei jaksa hirveesti kommentoida, paitsi teidän ihania masukuvia!!!! :heart:

heräsin aamulla kymmeneltä 16 tunnin yöunien jälkeen :eek: :ashamed: ja siitä meninkin kummipoikaa (1,5v) katsomaan. hain matkalla yhden kaverin mukaan ja sitten sinne tuli vielä toinen kaveri puolivuotiaan poikansa kanssa. siinä sitten ämmät yritti keskustella ja pitää poikia kurissa/suraa ja smalla väsätä vielä ruokaa..

mulle alkoi kerääntyä ilmaa vatsaan enkä kehdannut tietty siinäkään niitä purkaa :ashamed: ja kun kotio pääsin niinmaha oli jo tosi tosi kipeä :x onneksi on alkanut helpottaa, mutta oli kyllä vaikeaa hypytellä puolivuotiasta kaveria ja leikkiä samalla 1,5 vuotiaan kanssa kun muut mammat istui rauhassa tupakilla!!! :kieh:

..joskus sitä niin haluaisi ottaa ison kupin kahvia ja tupakan ja vain istua ulkona hiljaa. ärsyttää kun yksi mun suurista intohimoistani (kahvi) ei edes maistu millekkään :kieh: tupakasta yritän päästä kokonaan, mutta jotenkin tuntuu siltä että imetyksen jälkeen se taas alkaa :headwall: (en siis ole polttanut yhtään rv 5 jälkeen)

en ole edes saanut masukuvaa otettua ja nyt meni jo tasaviikot!! pienestä sitä alkaa ottaan päähän :headwall:

JJ-t ja mussu 16+1

Noniin, pitää lisätä masukuva tänne. Ihan äsken otin ku huomasin että on paljon kuvia tullu. Mulla on kyllä ihan säälittävä masu. Mun mielestä tossa ei näy mitään oikeeta raskausmasua vielä, vaan ainoastaan rasvaa mitä oon saanu kerättyä vyötärölle, kohtu tuntuu paljon alempana kuin missä masu näkyy. :kieh: Tosin mun mielestä kohtu ehkä painaa alavatsan juttuja ylöspäin niin että ylempänäkin näkyy mahaa... (seliseli jälleen)
Älkää välittäkö ihme valkoisista "jäljistä"... kuva on otettu peilin kautta ja otti salama vissiin johonki likaan. :LOL:

Mun sisko sanoi tästä raskauden vaiheesta, että näyttää lähinnä lihonneelta, pitäis kuulemma alkaa näyttää enemmän odotusmasulta parin viikon sisällä.

Ja siis mulla on LA samaan aikaan guessin kanssa (miten meillä onkin eri laskutapa rv:n kanssa?)...

Ja ah vaihteeks vähän lämpöä noussu, mutta sentäs on nyt astmalääkkeet otettu ja selkeästi alkaa jo vaikuttaa, toivottavasti saisin liman keuhkoista ulos, että tiistaina pääsisin neuvolaan.

Laala ja Punkero rv 13+4

Moikka :)

ihana lukea teidän kirjoituksia, sit jotenkin muistaa paremmin että on itekin taas raskaana :D mulla ei siis oikeestaan oo ollut mitään raskausoireita (alussa vähän huonoa oloa) ja tuon esikoisen (8 kk) kanssa on sen verran puuhaa päivisin ettei tätä uutta raskautta ees oikein muista / ehdi ajatella... np-ultrassakin ihmettelin että munko mahassa tuo pikkutyyppi oikein kasvaa? :D

4D femeda: mä soitin femedaan kanssa ja ymmärsin että ainakin helsingin kela maksaa 4D:sta korvaukset vaikka menis ihan normi kunnalliseen rakenneultraankin.

painokeskustelu: mulle tuli kanssa esikoisesta semmoinen 10 kg ja laitokselle jäi siitä vaan 4 kg... ajattelin jo että jääköön sitten tuo ylimääräinen 6 kg (vaikka täysimetinkin), mutta sit kun tohon imetykseen lisättiin uusi raskaus niin kilot karisi itsellään :D B)

neuvolasta: meillä (helsingissä ) ei siis oikeesti oo neuvolaa kun 8 viikolla ja sit seuraava 22 viikolla (joka on siis lääkärineuvola). tuohon väliin putoaa sitten molemmat ultrat (mulla 12 ja 18 viikoilla). Omituista kyllä, eihän siellä ultrassa mitään voi jutella kumminkaan... musta olis paljon kivempaa ees käydä kerran tässä välissä juttelemassa vaikka vaan neuvolatädin kanssa... jotenkin se ois mukavaa... vois katsoa pissa ja verenpaine ja paino ja kuunnella sydänäänet vaikka... mut ei, soitin sinne ja täti vaan kysyi että onko mulla joku ongelma / vaivoja.... sanoin et ei oo, niin se sanoi vaan että marraskuun lopulla nähdään sitten :/

emmie&maha 15+0

Laala:
Mulla laskettuaika 20.4 ja se täti merkkas väärin siel ultrassa sen lasketun ajan, merkkas meinaan viikot niin että laskettu ois tollon 20.4 ja pisti lasketuks ajaks 21.4 sit kotona kattelin ultrakuvaa niin siinä luki että laskettuaika 20.4, tämä siis tapahtu varhaisultrassa rv7. En oo hanille pistäny päivityspyyntöö ku on vaan päivä eroo, mut Hani voit sen päivittää jos tuntuu et on loppoaikaa! :D Ihana masukuva vaikka pienimasu sulla onkin!
=)

guess itse asiassa mäkin olen ultrien mukaan päivän jäljessä (siis ultrien mukaan olis LA 20.4), mutta kun
a) mä tiedän milloin mun menkat on viimeks ollu... ja
b) mä tiedän milloin oon ovuloinu aikaisintaan, koska kävin ultrauttamassa follikkeleita kun söin clomeja... Joten OIKEESTI mun oviksen ajankohdan huomioon ottaen mun LA olis se 24.4 mikä alunperin, ja menkoista tuo 21.4., mut kun ultrat sanoo yhtä ja neuvola toista, niin vaihdatin tänne sen mikä on kortin ja kuukautisten mukaan... Saan varmaan ite päättää siis milloin mun LA on. :LOL:

Ja ei tota mun kuvaa voi ees mahakuvaks sanoo. :kieh: Alan hiljaksiin ymmärtää niitä ihmisiä, jotka tajuaa vasta raskauden puolivälissä olevansa raskaana. :LOL: (edelleenkään en silti tajua niitä jotka tajuaa raskauden vasta ku synnytys alkaa)

).) Jee mä alan toipuu flunssasta. :) Eilen oli jo paljon elävämpi olo, vaikka vähän lämpöä ja nyt on jo tosi hyvä olo, mitä nyt välillä saan kauheita yskänpuuskia... :p Huomenna olis kampaaja ja toivon että olis mukava olo, niin että voi vähän nauttiakin siitä "hemmottelusta". :) JA sit tiistaina neuvola! :D Toivottavasti kuunnellaan sydänääniä.

Laala ja Punkero rv 13+5

emmie Mulle Femedast just sanottiin, et kela on alkanu olee tästä tarkempi. Eli jos menee kunnallisen jälkee ja on jotain syytä ni sit kela maksaa sen tuen. Maksaa myös aikasemmilla viikoilla jos ei mene siihen kunnalliseen myöhemmin. Meil on selvästi ollu eri virkailijat puhelimessa :whistle: . No mul on neuvola torstaina, joten kysyn sit neuvolatädiltä.

Onko kellään ollu miestä mukana neuvolassa? Eiks sinne nyt kuitenki miehenki voi ottaa mukaan? Ajattelin, että vois olla ihan kiva miehellekki jos pääsis vähän mukaan näihin juttuihin.

Talvitie, Iitanen, SuukkoSuulle, guess ja laala :heart: Kauniita masuja, vaikkakin niin erilaisia, ihania :flower:

Kävin tuossa vaa'alla ja näytti 51,7. En tiedä onko hyvä vai huono. Mulla on aina viimeisen 10v varmaan ollut 50-52 paino, joten ei ole kumma kilomäärä tuo 51,7 nyt silmillein :whistle:

Miten te ihmiset nukutte, siis miten päin, missä asennossa? Meinasin kirjottaa missä asunnossa :) heh. Ja mihin rv asti saa nukkua vielä masullaan?
Itse tykkään nukkua masullani, mutta nykyään laitan toisen tyynyn masun ja kyljen alle vähän pehmentämään masuun kohdistuvaa painoa.. Vasemmalla kyljellä moni netin sivu kehottaa uinumaan. Kylkiasennossa kohtu ei pääse painamaan alaonttolaskimoa, jota pitkin veri virtaa alaraajoista takaisin sydämeen. Voi kun sais nukuttua enemmän noin.

Huomenna on PITKÄSTÄ aikaa neuvola ja sinne mennään miehen kanssa. 26.8 oli eka käynti ja nyt vasta toinen käynti. Vähän hassua, mutta eipä tässä ole huolen tunnettakaan niin ollut ja kun on nyt tuo oma dopplerikin niin saa kuunneltua pikkumussukkaa sillä. Toivon mukaan neukkutätsky testailee, kuuntelee, tarkistaa jne. kaikki tärkeät asiat. Voi sinua Talvitie kun tyhmästi oli sulla tuo neuvolakäynti
:( Sano sille ensi kerralla, että vaadit nuo katsottavan!

Mä oon niistänyt meidän talouden kaikki paprut loppuun ja nyt kun pitäis niistää taas, niin verhoihinko niistän :D :eek:

Ihanaa sunnuntaita jokaiselle mametsukalle! :hug:

Kadak;enm kanssa tiiä miltä närästys tuntuu=)Mutta havahtusin myös että paprika leivän päällä on ihan vihovoomestä nyt(mun herkkua!),tuntuu että sitä saa sitten maistella koko loppu päivän ajan :kieh:

Ja kiloklubiin liityn heti kunhan siellä asti ollaan=)

Torstaina mulla sitten eka lääkäri neuvola.Kiva kivaa..Kummasti ei enää niin innolla oota kun kahdessa ultrassa jo käynyt=)

Eilen oltiin kaverreilla ja oli tosi kivaa,jaksoin jopa puoli kahteen asti.Aamulla kun mies lähti töihin huomasin kyllä että väsymys painaa kun hyvä kun jaksoi vällyjen välistä hyvästiks pussata ja heräsinkin oikeesti vasta puoli tuntia sitten.Ei näemmä enää jaksa niinkuin ennen.

milky 13+2(taisin jo eilen laittaa saman mutta menin kai sekaisin.tänään se on noin)

Ihania masukuvia teillä :) omaa en viitti laittaa kun on koko alavatsa täynnä leikkausarpia :/

Viides kuukausi sitten tääläkin lähtenyt käyntiin :) olo ei oo oikeestaan mikään.. yökötys tosin jatkunu kokoajan. perjantaina sitten tähystykseen kun ei vieläkään oo siihen veriseen oksennukseen löytynyt syytä. huomenna vielä lomaa ja pitäs poika raahata taas vaihteeksi lastenlääkäriin, onneks sattu vapaapäivälle tuokin.

ruokaa se on kai mentävä laittamaan

Nellah ja 16+1

moi!
pitkästä aikaa tänne kuulumisia tulin kirjotteleen ja teijän juttuja lukemaan!!=)
ihania mahakuvia teillä,itelläki on jonku verran mahaa näkyvissä,iltasin enemmänki sitä turvotusta.liikkeitä en oo tuntenu vielä,mutta ehkä parin viikon päästä.
lääkärineuvolassa kävin perjantaina,viikkoja sillon 14 ja 3.verenpaine ok,paino 50.7,tullu nyt yht.2.2kg. paikat kiinni. kohdunkorkeus ´sentti alle navan.eipä sielä juuri muuta ollukkaa.olo ollu nyt hyvä,pahaa oloa vain joskus iltasin.liikkunu oon taas vähän enempi,juossu 2kertaa viikossa,kävelen lähes joka päivä kahden nuorimmaisen kans,ku muut on koulussa ja kuntosalilla käyn perjantaisin.kotona sitte venytellään ja tehhään vattaa yms... tullu syysfiilis,jotenki energisempi olo,ku syksy tuli.oikeen nautin näistä ihanista viileistä syysilmoista =)
nyt ku koululaisilla on syysloma,lähetään huomenna rovaniemelle muutamaksi päiväksi ja sitte sieltäsuoraan mummulaan,ku mieski menee suoraan työmatkalta sinne.ihana ku lapsilla loma!!
edelleenki mun pitää syödän vähintään 2h välein ettei pahaolo yllätä.ja vettä täytyy väkisin juoda se litra päivässä että maha toimii... vesi siis tekee pahaa.
mutta eiköhän tässä oo tarpeeksi omaa napaa... :whistle:
voikaa mammat hyvin!!
t.pai ja nuppu 14plus5
ps.ultrass kaikki oli hyvin! =) aivan ihana nuppu sielä :heart: mää märisin sen ultran jälkeen koko kotimatkan,olin niin onnellinen :heart:

Huoh.. alkaa mullakin olo jo helpottaa. Pystyy olemaan jo jalkeilla koko päivän, mutta öistä ei tule edelleenkään mitään kun pitää yskiä ja yskiä saa niin kauan että tulee oksennus. Että se siitä ilosta että raskauspahoinvoinnit on loppunu... :kieh: :kieh: :kieh:

Mulla on turha masukuvia laittaa kun ei näy vielä paljo mitään.. (paitsi miehen mielestä...!) esikoisesta alkoi vatsa näkymään viikon 20 paikkeilla, jospa tästä vähän aiemmin alkais näkymään.. :p Ihania kumpuja jo joillakin!

Viikon päästä maanantaina on neuvola.. jospa lopulla kuulisin ne sydämen sykkeetkin kun en ole vielä kuullut. Harmittaa edelleen ihan äärettömästi kun en päässy sinne nt-ultraan.

Painoa
mulle ei ole tullut vielä yhtään lisää, mutta paljon voi johtua tästä sairastelustakin ja alkuraskauden pahoinvoinnista. Tässä on ollu monta viikkoa semmosta aikaa et ei oo ruoka maistunu normaalisti. Mutta miinustakaan ei ole painoon tullut ja se on mielestäni hyvä.

Mitähän galluppeja täällä on ollutkaan.. öö...

äitiyspakkausta
en aio ottaa kun on niin paljon pieniä vaatteita, ja esikoisenkin pakkaus on vielä niin "tuore".

p.s. profiilissa minä ja esikoinen kesätunnelmissa.. :)

Närästys: Se on pahimmillaan sellaista karmeaa polttelua rintakehässä asti. Iltaisin siis vain kevyitä ja mausteettomia ruokia eikä kovin myöhään. Mulle riitti yksi meganärästyskokemus, että opin tämän ;)

Mies mukana neuvolassa: Mun mies on aina ollut mukana neuvolassa. On hyvä, kun on kahdet korvat. Ja terkkari on osannut huomioida hänet kivasti.

Nukkuminen: Opettelin alussa nukkumaan kyljellä ja se kesti 3 vkoa... Piinaavaa aikaa, mutta nyt en enää edes kykenisi vatsanukkujaksi. Mulla on sellainen tyyny, jossa kovempi tuki niskalle ja sitten pehmeämpi päälle. Toimii.

nukkuminen mä oon aina ollu kyljellä kippurassa nukkuva. :D Mut tykkään iltaisin makoilla mahallani ja lukea jotain, ja välillä en oo uskaltanu makoilla mahallani, mut nyt oon kyl ihan makoillu, kun ei se selälläkään maatessa tuu sen ylemmäs se maha, niin tuskin sen pahemmin painuu mahalla makoillessa... Mut yleensä kyl pidän jotain tyynyä siinä alla sitten... :D Mut mahallani en oo nyt nukkunu enää. Selällä on melkeen helpointa välil nukkua, kun kyljellä tuntuu usein että maha "roikkuu" sivulla, eikä tunnu mukavalta. :LOL:

närästys on tuttu jo täällä. Oon ainaki kuukauden jo heräilly aamuöisin närästykseen. Ei kivaa. :( Tosin mulla on todettu refluksitauti, joka ei ilmeisesti erityisemmin arvosta tätä raskautta... Ärtyi masu siis heti. No täytyy koittaa syödä vaan kaikkea hiilarihöttöä illalla mikä ei närästä helpolla.

mies neuvolaan? en oo halunnu vaivata omaa kultaa neuvoloilla, kun ainoa mielenkiintoinen mitä siel VOI tapahtua on sydänäänten kuuntelu, luulisin. Eka kerrallahan ei edes sitä, kun pelkkiä paperien täyttelyitä puoltoista tuntia. Mies on sit ollu mukana molemmissa ultrissa ja rakenneultran aikakin varattiin sillä perusteella että mies pääsee sinne sitten tulee kans. :) Miehelle kyllä referoin kaiken mielenkiintoisen.

Galluppia:Miten muuten ootte ottanu miestä "mukaan" odotukseen?!
Tuli mieleen tästä neuvola-asiasta... Mutta meillä siis aina viikon vaihtuessa luetaan Odotuskirjasta mitä milläkin viikolla tapahtuu, ja mies iltaisin pusuttaa mun mahaa ja juttelee vauvalle, vaikka eihän se vauva viel mitään kuule, mut tuntee kai, että äidillä on kiva olla. :) Miehen kanssa myös yhdessä päätetään kaikki vauvahankinnat, vaikka minä oon yleensä se joka meillä sisustaa tai ostaa mitään sellasta. :) Niin ja sit mies kans tunnustelee välil mun mahaa, että missä asti se kohtu jo tuntuu. :) Jotenki silti on hassua miten ulkopuolinen mies on, ei se taida olla yhtään niin todellista viel miehelle kuin mitä se itelle on. :) Hyvin se kyllä muistaa silti aina sanoa, että meitä on kolme. ;)

).) Oltiin tänään ulkona syömässä, kun oli jo reippaampi olo. JA hyväähän se teki vähän kaupungilla kävellä. :) Käytiin syömisen jälkeen kirjastossa ja lainasin itelleni mm. Narnian tarinat. En oo leffaa nähny, jotenki kirjana se alkoi kiinnostaa mua enemmän. Aika lastenkirjahan se on, mutta eka tarina luettu jo. ;)
Huomenna sit pitäis raahautua Norssiin taas seuraa tunteja ja ahdistelemaan omaa harjoitteluohjaajaa...
Ja sit viideltä on kampaaja! Minä joka paasasin hiusvärejä vastaan, aion olla hurja ja laittaa raitoja (mutta en siis edelleenkään väriä päänahkaan asti). :LOL: Kyllä tää tukka onki aika kulahtaneen näköinen, ku viimeks oon kampaajalla käyny joskus ehkä toukokuussa, ja sen jälkeen jo ite saksinu otsista ja kaikki vaalennetut raidat on kasvanu. Haluan kasvattaa hiuksia, mut keksin että voin kasvattaa niitä, mut leikkauttaa kerroksittain! Sit pisimmät hiukset kuitenki on edelleen pitkiä. :) Haluan että sit ku vauva syntyy niin on suht pitkät hiukset, kun vauvat tykkää repiä äitien hiuksia. :LOL: Eiku oikeesti vaan on melkeen aina ollu pitkät hiukset, niin haluan ne takas.

Laala ja Punkero rv13+5

Moi!

Ihania masukuvia täällä on :) Omaa mahaani en kyllä ala kuvaamaan, sen verran makkarallinen se on omasta takaa. Toistaiseksi siinä ei kyllä näy juuri mitään muutosta, osin lähtöpainosta johtuen ja osin siitä, että kohtu on niin voimakkaasti taaksepäin kallistunut.

Pahoinvointi jatkuu ja välillä tuntuu jopa pahemmalta kuin aiemmin. Viime aikoina en ole kyllä oksentanut, mutta paljon kylläkin nieleskellyt oksennusta.. :( Närästys siis vaivaa, eikä se sinällään ole yllätys, koska onnistuin "pilaamaan" vatsahapponi vähän yli parikymmpisenä työstressillä. Sen jälkeen ne ovatkin vaivanneet jatkuvasti enemmän tahi vähemmän.

emmie: Selvästikin Helsingissä on eri puolilla eri käytäntöjä noiden neuvolakäyntien suhteen. Itse asun ihan keskustassa ja kyllä täällä on neuvolakäynnit alkuraskaudessakin noin neljän viikon välein (alkaen noin 10. raskausviikolta). Varmaankin täälläpäin on sitten vähän vähemmän äitejä (tai enemmän neuvolatätejä) kuin siellä teillä.

Meillä on ainakin tarkoitus koko raskauden ajan käydä neuvolassa miehen kanssa. Saammepahan molemmat sitten kuulla aina kaikki "uutiset" ja mieskin pääsee aktiivisemmin mukaan odotukseen. Tosin meillä on etuna se, että miehellä on hyvin epätyypilliset työajat, joten neuvolakäynnit on helposti soviteltavissa hänenkin työaikatauluihin. Asiaan vaikuttaa kyllä myös se, että kun ollaan jo kahdesti ns. rutiiniultrassa saatu huonoja uutisia, niin tiedetään, että niitä voi tulla aika yllättäenkin. Huonojen uutisten vastaanottaminen yhdessä on paljon helpompaa kuin yksin. Niinpä mies osallistuu myös kaikkiin päivystyskäynteihin yms. muihin ultriin, joita tässäkin raskaudessa on ollut jo vinopino. (Laskeskelin muuten, että ensi viikolla meilä taitaa olla jo kuudes ultraus tässä raskaudessa!)

Tinkatar ja Pikkiriikki 13+1

Mies o ollu mukana niin varhais- kuin np-ultrassakin sekä neuvolassa. Seuraavanki kerran tulee neuvolaan mukaan ku sillo varmaa kuullaan sydänäänet :heart: Ja rakenneultraan tulee toki kanssa=) Me myös kans kahtotaan vau-kirjasta eri vkoilta et miten pieni kehittyy =)

joup.
G: ei ole vielä varmaa tuleeko mies mukaan ultraan, esikoisessa oli tokassa ultrassa mukana.
tänään huomasi ensimmäiset ihmiset raskauden, joille en ole maininnut.oih, esikko heräs, täytyy mennä.

Iltaa mamsut!

Tää tekstin tuleminen tänne aina vähän rauhottuu viikonloppusin, mut on kuitenkin taas tullu kivasti kuulumisia! =)

NukkumisG:
Me nukahdetaan miehen kaa aika lusikkaan tai mä sen kaikkuu kietoutuneena, nyt ku ollu yksin niin iso tyyny vaan jalkojen väliin ja halattavaks ja kyljelleen niin uni tulee..viime aikoina on kyl ollu vaikee saada unta, mutta katon aina frendejä dvd:ltä ni uni tulee!
|O

MiesNeuvolassaG:
meillä kyllä mies tulee aina mukaan kun vaan on mahdollista ja ultriin ja joka muuhunkin paikkaan myös. Tuntuu vaan jotenkin et miestä jotenkin pidetään "turhana" ja tädit puhuu yleensä vaan mulle ja tuntuu miekkosen puolesta pahalle kun se välillä joutuu korjaamaan että meidän vauva eikä "sinun vauva" niinku jotkut on sanonu vaikka ollaan molemmat paikalla. Mun äite on alalla töissä ja se sano että ottaa verenpaineet isiltäkin jos iskät haluaa ja yleensä on kaikki tyytyväisempii niin. :D

MiesMukaanOdotukseenG:
Musta tää on hyvä gallup, ja teillä Laala oli mun mielestä tosi kivoja juttuja mitä teette. Me ollaan kans yhdessä luettu tota kirjaa ja sitten ollaan pohdittu kaiken näkösii asioita mm. nimee ja miten kasvatetaan ja lastenhuonejuttuja ym..kyllä paljon masua pusuttelee ja silittelee..Kerron paljon ajatuksistani ja tunteistani ja mies sitten taas omistaan ja tekee kaikkensa että voin hyvin ja vauvalla on hyvä olla. Sitten hössötän sille jokapaiva mitä täälä palstalla on ollu!! :LOL:

Mulla on ollu maailman laiskin sunnuntai tänään, täytyy häpeeks myöntää että en oo poistunu kotoo edes pihalle..no lauantaina tuli reippailtua reilu 12km. :p

Liikunta gallup??? Kuinka paljon ja mitä urheilette nyt raskausaikana???
Ite oon laiskistunu ihan täysin, mut nyt ajattelin ottaa itteeni niskasta kiinni ja käydä edes kävelemässä joka päivä! ;)

jee ja huomenna viikot paukkuu!!!!

guess ja pikkunen 13+6 :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja SädeI:
emmie Mulle Femedast just sanottiin, et kela on alkanu olee tästä tarkempi. Eli jos menee kunnallisen jälkee ja on jotain syytä ni sit kela maksaa sen tuen. Maksaa myös aikasemmilla viikoilla jos ei mene siihen kunnalliseen myöhemmin. Meil on selvästi ollu eri virkailijat puhelimessa :whistle: . No mul on neuvola torstaina, joten kysyn sit neuvolatädiltä.

Onko kellään ollu miestä mukana neuvolassa? Eiks sinne nyt kuitenki miehenki voi ottaa mukaan? Ajattelin, että vois olla ihan kiva miehellekki jos pääsis vähän mukaan näihin juttuihin.
ompa outoo... tuo Femeda-juttu siis... ilmoittele tänne sit kans torstaina jos saat jotain uutta infoa tähän asiaan liittyen! :wave:

Huomenta! ja mukavaa viikonalkua kaikille :)

NEUVOLAG: meillä mies tulee mukaan ultriin mutta ei sillä mitään siellä tavallisella neuvolakäynnillä tee :LOL: esikoisen odotus-aikaan kävi muutaman kerran mutta eipä siellä miehelle paljon mitään ole.

Ja viikot poksuu :) :) ihanaa kun ollaan jo näin pitkällä

Gardenia ja Kapris 15+0

Huomenta mammat ja hyvää viikon alkua =)

emmie ja muut hkiläiset: meillä myös neuvoloita alkuraskauden aikana vain vkolla 8 ja seuraava vkolla 20+, jollei mitään ongelmia. idässä asutaan ja täytyy sanoa että todella ottaa päähän, jos on eroja mm. keskustan ja lähiöiden kesken tällaisessa asiassa... itse sain tälle iltapäivälle extra-ajan, mutta vain koska minun työhuoneesta löytyi hometta ja koska budjeointikiireet töissä on nostanut verenpaineen korkeelle. työterveydellehän nää ongelmat kuuluis, mutta ei ne taas ymmärrä mitään sikiöiden hyvinvoinnista... onneksi neuvolan täti ymmärsi minun huolen ja pääsen käymään.

nukkumisg: en osaa nukkua kuin kyljellään sikiöasennossa =) toivottavasti onnistuu loppuun asti raskautta, koska selälleen en oo koskaan onnistunu nukahtaan. mullakin on masu alkanut "roikkua", kun kyljellään pötköttelee :D

neuvolag: mies oli mukana ekalla kertaa, mutta ei tuu tänään eikä ehkä myöhemminkään. se touhu keskittyi niin kovasti äitin ympärille, ettei kumpikaan nähdä järkevänä miehen mukana oloa, ainakaan joka kerta. ehkä joku kerta tulee mukaan kuunteleen :heart: äänet silti =) nt- ja rakenneultrissa on mies mukana.

MiesOdotuksessaMukanaG: meillä mies on mielestäni aktiivisesti mukana. on ylipäätään tosi innoissaan meidän odotuksesta, juttelee ja pussailee masua päivittäin, kyselee sikiön kehitysvaiheista ja esim. että mitä sen vauvan kaa sitten tehdään ja millainen se on =) illalla luen usein ääneen vau-kirjaa ja muita kavereilta lainaan tulleita opuksia ja mies kuuntelee, hyvää harjoitusta iltasatujen lukua varten ;) kirjoja luetaan pääasiassa sitä mukaa kun viikkoja kertyy, mutta väliin olen jo ehtinyt vastasyntyneiden ja synnytyksen ihmeelliseen maailmaan... joo, lisäksi mies huolehtii minun syömisestä, esim. että kalaa tulee kahdesti viikossa, mutta hän nyt muutenkin tekee meillä ruoat.

liikuntag: liikun toistaiseksi suurinpiirtein yhtä paljon kuin ennenkin, eli PALJON :D pyöräilen töihin 24km päivittäin (tosin lopetan kun alkaa liukkaat, eli varmaan kohta) ja miehen kanssa käydään kävelyillä ja salilla pari kolme kertaa viikossa. saliohjelmaa olen kyllä keventänyt ja juoksun vaihdoin kävelyyn, mutta määrällisesti tulee varmaan saman verran kuin aiemmin. aion jatkaa niin kauan kuin tuntuu hyvältä.

vitsi et jännittää vähän iltapäivällä oleva neuvola... toivottavasti kuulen :heart:äänet ja on muutoinkin kaikki hyvin.

t. manna + lilli 16+5

Saako raskaus aikaan limakalvojen kuivumista ja sitä kautta nenäverenvuotoa?
Ku heräsin aika kovaankin vuotoon. Tai onneks ehin mennä vessaa (onneks tajusin siinä just heränneenä pimeässä, et voi olla vertakin!) enne ku oikee kunnol alko vuotaa.. Kummastuttaa vaa ko mu nenä ei oo vuotanu verta vuosikausiin ja jos o pientä verta tulluki ni pitkään pitkään aikaan ei oo runsastunu vuodoks asti.

Alkuperäinen kirjoittaja SuukkoSuulle:
Saako raskaus aikaan limakalvojen kuivumista ja sitä kautta nenäverenvuotoa?
Ku heräsin aika kovaankin vuotoon. Tai onneks ehin mennä vessaa (onneks tajusin siinä just heränneenä pimeässä, et voi olla vertakin!) enne ku oikee kunnol alko vuotaa.. Kummastuttaa vaa ko mu nenä ei oo vuotanu verta vuosikausiin ja jos o pientä verta tulluki ni pitkään pitkään aikaan ei oo runsastunu vuodoks asti.

Kyllä limakalvot kuivuu ja menevät helpolla rikki odotusaikana. Mulla alkaa nokka vuotamaan verta lähes joka kerta kun niistän. Aamuisin varsinkin.

Kiitti vastauksesta! =) Epäilinkin, et kai se on pakko raskaudesta johtua ku ei mul oo ties millo viimeks alkanu nenä vuotaa noin runsaasti. Pittääki jatkossa ottaa paperia tyynyn alle siltä varalta, jos ei ehikää ajoissa veskii :saint:

manna8: Eroja on nähtävästi samalla suunnallakin kuin sinäkin olet. Sillä mulla oli eka neuvola viikolla 8+ ja seuraava 13+5 ja tuossa välissä lääkärin tarkistus 9+2. Ja nyt seuraava neuvola tulee olemaan kun viikkoja on 19+ (sekin olisi ollut n. viikkoa aiemmin, mutta halusin ajan myöhemmin, jotta mies pääsee mukaan).
Jännä kyllä miten paljon vaihtelua löytyy, mutta oiskohan se myös siitä kiinni jos on lapsia ennestään ja kuinka pitkä aika niistä on.

Paitsi että sulla on kyllä esikoinen tulossa, joten sikäli tuo ei pidä paikkansa..
Ja sitten vissiin neuvolan kuormitus vaikuttaa, mutta ei se kyllä saisi vaikuttaa näin tärkeässä asiassa. :/

Yhteistyössä