Huhtikuun hurmurit 2016 *maaliskuussa*

Huomenta! :) Iik, tosi jännittävää Huhtihapsukkainen! Voimahali ja tsempit!♡ ja laitahan viestiä kun pystyt ja jaksat, että miten siellä menee. Onneksi siullakin on jo hyvät viikot♡

Täällä ei erikoisempia, selkää puuduttaa ja masukkaa välillä vihloo ja alapäätä. :D

Eilen hommattiin kisuille tohon meidän terassille kissatarha, niin ei oo kisut ihan ihmeissään jos ei mamma aina kerkeekään käyttää valjaissa ulkona kun vauva syntyy.

Ihanaa vloppuu kaikille! :)

Anscu ja Pikkuinen 36+4
 
Huhtihapsukainen tsemppiä! Onneks sulla on kuitenki jo hyvät viikot!

Meillä alkais tuossa 12 synnytysvalmennus. Sitä ennen pitäs pestä pyykkiä ja siivota, kunhan tästä koneelta joutaa joskus pois... :D

Minä katoin tuon 2016 äityispakkauksen ja tykkäsin enemmän siitä 2015. Oli tuo tämän vuoden pakkaus hiukan poikamainen, mutta muutama kiva juttu siellä kuitenki oli, esim se pupu oli musta söpö :D

Pakksin nyt sairaalakassin loppuun, laitoin sinne omat vaatteet, vauvan vaatteet, hygieniatarvikkeet, laturin, siteitä, ponnareita, hiusharja, dödö... onko tossa ihan tarpeeks vai laitanko vielä jotakin? :LOL: Otan sitten, kun lähtö tulee niin naulakosta oman laukun, missä on neuvolakortti ja huulirasva yms muu tarpeellinen :D
 
Huhtihapsukainen hurjaa! Tsemppiä kovasti ja toivotaan että paineet saadaan alas! Mutta ei varmaankaan vauva ainakaan mene yliaikaiseksi :)

Puudutuksista oli taas juttua. Esikoinen syntyi tosiaan vahingossa luomuna ja kuopuksesta sain ilokaasua ja sen pudendaalin. Ilokaasu aiheutti lievän hiprkakan kaltaisen tilan. Nauratti hirveästi ja olin kovin hyvällä tuulella. Vaikutus ei kyllä musta kestänyt kauaa, ehkä aina muutaman minuutin ilokaasun hengittelyn jälkeen? Nyt haluasin taas pudendaalin ja ilokaasua. Jos synnytys pitkittyy tms. niin sitten spinaalin, mutta toivottavasti ei tarvitsisi sitä laittaa.

Niittys mä olen nyt kovasti miettinyt tätä radi juttua. Miksi nykyään aloitetaan insuliinit/lääkitys "niin" helposti? Tarkoitan siis sitä, että jos ainoastaan aamupaastoarvot ovat välillä lievästi koholla (0,1-0,5), mutta pysyvät alle kuuden ja muut arvot aina hyvät? Ja vauva normi kokoinen? Vaikuttaako se aamupaastoarvon lievä kohoaminen (joka olisi ihan normi arvo ei-raskaana olevalta, viitearvo 4-6) vauvaan ja miten se vaikuttaa?

Esim. mulla jos paasto pysyy siinä 9 tunnissa ja syön kunnolla illalla, näyttää arvot olevan ok. Jos paasto menee yli 10 h, sokeri nousee tuon 0,1-0,5. Eli vuorokaudessa liian korkeaa sokeria on ainoastaan 1-2 h ja nekin "korkeat" sokerit olisivat ei-raskaana ihan hyvät?

Ja miksi raskaana on tiukemmat viitearvot? Ja miksi niitä laskettiin? Sorry tuli miljoona kysymystä... :geek: Mutta mä en oikein tajua tätä radia ja haluaisin ymmärtää enmmän!

Nukuin tänään siis pommiin ja paasto venyi 10, 5 tuntiin ja johan taas pomppasivat arvot 5,7...:poop: :devil:
 
Viimeksi muokattu:
Irith, niin meille perhevalmennuksessa th:t sanoi, ettei avautumisvaiheessa sais olla omassa ammeessa hygieniasyistä, sairaalan ammeessa kyllä toki. Ootko eri mieltä? Se vähän harmittikin, mutta eilen keksin laittaa jumppapallon ammeeseen ja se mahtui siihen just oikein, eli sen päällä voi istuskella suihkussa ollessa.

Kevätkukkanen joo synnytän Lohjalla, ja niin vaikuttavat tosi imetysmyönteisiltä, jo tokassa ultrassa puhui kätilö eniten vain imetyksestä. :LOL: Meillä on viikko eroa lasketussa ajassa, mutta eihän sitä tiiä vaikka satuttais yhtä aikaa synnärille. ;)

Mulle ei ole vieläkään tullut liberolappua, mur.

Mulla on radi pysynyt hallinnassa, vaikka en kovin tiukkaa ruokavaliota pidäkään. Toivottavasti pysyykin näin. Tsempit radin kanssa painiskeleville, pian se on ohi!

Huhtihapsukkainen hyvä että olet siellä hyvässä hoidossa!

Itseäkin jännittää vähän väliä tuo lievästi vihertävä proteiinikohta, mutta eipä mulla muita oireita ole. Ilmeisesti sen pitäisi olla ihan kunnolla vihreä, että proteiinit olis vaarallisesti koholla?

Pähkinäpuu rv 34+2
 
Kevätkukkanen, mulle sanoi diabeteshoitaja, että vaikka sokerit on äidillä vain vähän koholla, ne on vauvalla paljon enemmän koholla. Ja vaikuttaa sitten vauvan syntymän jälkeen niin, että vauvan sokerit on matalalla. Ja tietty siihen kokoon voi vaikuttaa, mutta helpommin kuulemma noihin vauvan syntymän jälkeisiin sokereihin.

Eilen pistin ekan kerran insuliinia. Hyvin sujui. Neula on niin mitätön ettei pistoa edes tunne. Mulla on taas niin päin tuo aamusokeri, että laskee sitä mukaa, mitä pitempi paasto on. Eli klo 6 voi olla lähellä rajaa, mutta esim. klo 9 voi olla jo reilusti alle. Jännää sinänsä, että olen syönyt ruisleipää yölläkin eikä se ole vaikuttanut mitenkään sokereihin. Jotenkin siis sekoavat yöaikaan ihan täysin.
 
Lohja vaikuttaa kyllä ihanan "kotoisalta" synäriltä! Ja olisi kyllä aika hassua jos osutaan synnärille samaan aikaan Pähkinäpuu :LOL:

Tossa linkissä ( http://learn.parallax.com/reference/urinalysis-test-strip-color-chart ) on aika hyvä kuva virtsan liuskatesteistä. Pähkinääpuu katso sitä proteiinikohtaa. Eli sitä liuskaa ei edes tulkita positiiviseksi ellei ole "selvän" vihreä. Toi trace/jäämiä kohta siis vastataan negatiivisena ja vasta toi missä on yksi plus vastataan positiivisena. Mutta se yksikin plussa voi hyvin helposti tulla syömisistä, valkkarista tms.

Ja raskausmyrkytyksessa (ymmärtääkseni) se korkeaverenpaine on tärkein tekijä?

Mulla alkaa olemaan aika tiukka dietti ja alan olemaantotaalisen kyllästynyt proteiinin/rasvan syömiseen. Ja siihen että myöhään illalla/yöllä on pakko syödä vaikka ei edes olisi nälkä :(

Nyyttitervetullut kiitos selvennyksestä! Mulla on tosiaan ihan toisinpäin. Mitä pidemmäksi paasto venyy, sitä korkeammat sokerit on. Tosi outoa koko sokeritouhu kyllä!
 
  • Tykkää
Reactions: Pähkinäpuu
Just niin kuin nyyttitervetullut kertoi niin rajat ovat alemmat ja tiukemmat vauvan voinnin takia synnytyksen jälkeen ja tietysti myös sen kasvun takia, että ei kasvaisi kovin suureksi ja sitä kautta vaikuttaisi synnytyksen kulkuun. Se miksi sokerit joskus vaikuttavat käyttäytyvän kummallisesti, johtuu maksan erityisesti yön aikaisesta varastosokerin vapautumisesta. Diabeteshan on aineenvaihduntasairaus ja yksi osa probleemaa on maksan epätarkoituksenmukainen varastosokerin vapautuminen. Tähän vaikuttaa perimä ja vatsaontelon rasva eli ylipaino. Jos paasto on pitkä, pukkaa maksa varastosokeria liikaa verenkiertoon. Olipa sitten radi tai muu diabetes, tähän maksan toimintaan pyritään vaikuttaan ylipainon vähentämisellä ja esim metformiinilääkkeellä.
 
Kiitos Niittys! Mä en kyllä ymmärrä tätä mun radia. Lähin sukurasite tulee isoisoäidiltä, mulla ei ole ylipainoa ja ruokailutottumukset suhteellisen terveelliset jo ennen raskautta :( Raskaudenaikana painoa tullut reilu 6 kg. Ja diagnoosin jälkeen olen laihtunut reilu kilon.

Mulla on varmaan siis todella p..ka tuuri.
 
Huhtihapsukkainen, hui, jännää, onneksi viikkoja jo kivasti ja hyvässä hoidossa olet, toivotaan nyt kuitenkin, et vähän malttais vielä odottaa :)

Täällä kans sokerit alkoi temppuilla, vaikka on tiukka dieetti. Ylipainoa ei ole, ja tällä syömisellä paino ei ainakaan nouse, mut sukurasitusta löytyy, ja nyt vielä flunssa ilmeisesti vaikuttaa. No, ens vkolla onneksi äpoli :) En tiedä auttaisko, jos ihan kokonaan luopuis rusileivästäkin? Kaksi palaa kinkun, kevytjuuston ja kasvisten kanssa on olen sitä aamupalaksi kärsinyt tähän asti syödä, mut nyt tosiaan ei näytä kestävän sitäkään. Mitä ihmettä tässä enää voi sit aamiaiseks syödä? Pelkka rahka tuntuu ankeelta, kananmunia en syö ja salaattia syön muutenkin pääasiassa, niin ei enää aamupalaks maistuis :( Onneks tää ei kestä enää kauan, alkaa tosiaan kanat, salaatit ja rahkat vähän tympiä.

Ekat pikkuvaipat ostettu ja kosteuspyyhkeet, nyt jos alkais pestä pikku vaatteita -ja sit pitäis tehdä opiskelujuttuja ( ei ihan hirveesti nyt toi opiskelu nappais :whistle:)
 
Tsemppiä teille jotka kärsitte radista!

Joo täällä tuli käytyä siellä synnytysvalmennuksessa. Hyvää tietoa oli, varsinkin mitä tapahtuu synnytyksen jälkeen ja imetyksestä yms. :) Mutta enemmän rupes jännittää se synnytys ja rupesin itkemään melkein kun katottiin video missä pariskunnalle synty vauva:ROFLMAO:
 
Ollakovai..? Mä en enää tiedä myöskään mitä söisi. Olen syönyt Vaasan minihiilari leipää ja nyt sekin piti vähentää 2 puolikkaaseen päivässä ja mielellään syödä päivällä ei aamulla/illallla.

Aamupala on musta ehdottomasti vaikein "keksiä". Olen nyt syönyt esim. avokadoa rarejuustolla, sitä pehmeää rahkaa sokeroimattomalla mehukeitolla ja marjoilla. Mutta mä olen aivan kypsä rahkaan ja raejuustoon! Söisin mielelläni bulg.jogurttia ja kreikkalaista, mutta nyt en saisi niitäkään syödä enää paljoa... Aaargh.... Ja mä inhoan noita keinomakeutettuja tuotteita!

Mulla on toooodella positiivinen suhtautuminen tähän radiin :geek:
 
Jänniä aikoja Huhtihapssukkainen, tsemppiä!

Täällä nyt sokereista ollut juttua. Minulla kotimittaus arvot on ollut hyviä sen rasituksen jälkeen, jossa kaikki pomppasi, osaksi varmaan kauhean flunssan takia, mutta kun oli vain jo pakko silloin käydä, kun ei enää olisi viikot kohta riittänyt ja sitä alkuraskauden testiä ei voitu tehdä pahoinvoinnin takia. Mun paastoajat painottuu 12tuntiin... Onkohan liikaa :unsure: Mitään ohjeistusta tuohon en ole saanut. Mennyt vain sen testin mukaisesti, enkä ole sen koommin neuvolassakaan kysellyt paastoaikaa. Arvot on pysyneet hyvin alle raja-arvon.
 
Tsemppiä ja voimia huhtihapsukainen! Toivotaan, että vuorokausivirtsassa proteiinit olisi riittävän hyvät ettei ihan vielä tarvitsisi käynnistämään ruveta. Mutta kauaa sulla tuskin enää menee, kunnes saat vauvan syliin. Voimia odotukseen ja loppuaikaan! (y)

Tsemppiä myös kaikille radin ja verensokeriarvojen kanssa pähkäileville odottajille! Mulla itsellä on ylipainoa ja on sukurasitetta, mutta ei onneksi ole radia koskaan raskauksissa todettu..Vaikka olisi todennäköisempää kuin teillä normaalipainoisilla. Sen saaminen taitaa olla pitkälti joskus tosiaan tuurista kiinni.

Mulla on ollut useamman viikon tässä epämääräistä pahoinvointia ja vatsakin käyttäytyy oudosti.. Onko teillä muilla ollut vielä pahoinvointia? Joitakin kertoja viikossa on tullut mulla oksennuskin nyt, vaikka välissä se oli kokonaan poissa. Mietin et onko tää raskauteen liittyvää, joku epämääräinen vatsapöpö vai voisko joku osa olla mun reumalääkkeellä ja/tai omepratsolilla, jota syön närästyksen vuoksi..
 
Pumpuli luulisi ettei pitkä paasto haittaa jos arvot kuitenkin pysyvät hyvinä!

Vaimo85 mulla on myös nyt loppuraskaudesta ollut kummaa pahoinvointia. Itse olen yhdistänyt sen ummetukseen ja närästykseen. Silloin kun nuo vaivaavat, vaivaa myös pahaolo. Pari kertaa olen jo luullut, että joku vatsapöpö on iskenyt :LOL:
 
Huhtihapsukkaiselle tsemppiä ja voimia kovasti!:oops:

Minä ja minun raskausdementia, tänään menin k-kauppaan muka hakemaan liberolaukkua mutta ostin vaan ruokaa ja laukku jäi ottamatta :ROFLMAO: nyt ärsyttää... josko huomenna sit :sneaky:

Mää oon ollu esikoiselta oys:ssa ammeessa ja se oli kyllä aivan mahtava kokemus, kylläkin esikoinen ainut keltä menny vedet kotona ni silti olin ammeessa........

Täälläkin täys olo ja pahoinvointi vain jatkuu ja jatkuu.. tuskin loppuukaan ennen synnytystä ja siksi haluaisin jo synnyttää ja oman olon takas, on kyl ollu aika rankat 9kk :( mut joskus näin.. aiemmat raskaudet olleet oppikirjasta melkein :)

Mahaankin onnistuin polttamaan palohaavan :eek: Maha osui paistunpannuun ja nahkat kärventy... Onneksi tajusin heti laittaa kylmää ja aloe geeliä ni ei ole kipeä, varmaan tiistaina ultrassa kattovat että on tainnu savustaa pikkusta ulos :D:ROFLMAO:
 
Täällä takana 14 tuntia autossa istumista. Loppumatkasta jo taas supisteli ihan kiitettävästi. :X3: Ihana olla taas kotona!
Täällä myös taas pientä pahoinvointia silloin tällöin. Ei nyt oksentaa täydy mutta muuten ökkö olo.
Nyt taas tuntuu että ihan kivaahan tää raskaus on... Ja niin pian jo ohi! Oon koko päivän silitellyt masua ja suunnitellut mitä kaikkea touhuan nyt kun tämä viimeinen odotuskuukausi on käsillä :)
Hassua miten fiilikset vaihtelevat päivästä toiseen!
Nöösikkä
 
Voi juma. .. Mäkin poltin itseni! Tai siis mahani:cry: Tein typerää radi-iltapalaa ja kaadoin kiehuvaa vettä pois kattilasta ja tietty kaadoin sitä kiehuvaa vettä vatsalle!! Ei ole todellista. Nyt istun pakastepussi vatsalla ja kiroan :mad: Sattuu ihan kivasti ja taitaa tulla rakkulakin...
 
Mulla kans oikeestaan aina aamuisin pahaaoloa, lähinnä sellainen krapulainen yökötys. Ja urheillessa alkanut huomata pää alaspäin ollessa ees hetkenkin, että ns pala nousee kurkkuun. Nyt sitä oloa on jo muutenkin päivisin: ekana ajattelin sen yhdistyvän närästykseen kun ikinä ei oo närästänyt niin en ollut varma olisko sitä, mutta kaippa se kohtu vaan on niin korkeella ja painaa tossa ylhäällä kumarrellessa niin välillä tukalaa hengittää.

On kyllä käsittämätöntä aatella että parinkin viikon päästä voisi pienokainen olla käsissä, ikinä kun ei mitään voi tietää. Toivottavasti ei kuitenkaan vielä niin pian. Jotenkin oon äippäloman alun aatellut itelleni valmistautumiseksi myös henkisesti vauvantuloon. Jotenkin oon ollut muidenkin silmissä tosi huoleton, mikä tietysti onkin hyvä ettei liikoja panikoi, mutta taustalla kuitenkin huoli niin monesta esim synnytykseen ja kipuun liittyvästä että kyllä se varmaan jossain vaiheessa konkretisoituu se mun lievä pelkotila ennen totaalista konkreettista sairaalaanmenoa. Onneks on tiedossa vielä perhevalmennustakin muutamaan otteeseen aiheesta ja sairaalan tutustuminen yms.

Mä oisin tänään menossa Me&I lastenvaatekutsuille, on vaan tullu jo ostettua melki kaikki tarpeellinen (ja tarpeetonkin heh) mutta ainahan sitä on kiva hypistellä suloisuuksia.
 
No voi teitä mahansa polttajia, auts. :X3:

Siis perhevalmennuksessa tosiaan sanottiin, että synnärillä voi kyllä mennä altaaseen kun siellä on asianmukainen puhtaus, mutta eivät suositelleet kotona meidän omassa ammeessa lillumista, tiiä sit. o_O

Olipa mullekin tullut sittenkin liberokuponki! Mies oli hakenut postin perjantaina eikä ollut muistanut sanoa. Tänään siis sitä hakemaan.

Huomenna viimeinen päivä töitä joka on samalla läksiäispäivä, sitten mammalomaaaaa! :) Oon kyllä hirveän nuhanen edelleen ja pää tukossa, mutta kyllä sitä aina yhden päivän jaksaa.
 
Mä oon muuten alkanut heräämään yöllä kauhean aikaisin eikä meinaa enää nukuttaa sen jälkeen. Jotain hormonihommia, valmistautumista vauvaan? Esim. viime yönä nukuin 10-03 ja sitten olis voinut jo nousta, mutta torkahtelin miehen kyljessä kiinni aamuun asti. Ihania nämä viikonloput ja hitaat aamut, kun mieskin on kotona eikä töissä.
 
Pähkinäpuu, ihan kuin olisit mun öitäni kuvaillut. Ensin sikeän unen vaihe, sitten n.2-4 välissä herääminen supisteluun ja/tai pissahätään, ja loppuyö kevyttä koiran unta. Ja lopullisesti herään n. 7 aikaan, olo on kaikkea muuta kuin levännyt :sleep:
 
Mulla menee yhä toisinpäin :) Olen kyllä aina ollut todella illanvirkku ja aamuntorkku, joten liittyisikö siihen? Eli uni ei meinaa tulla ja sitten kun nukahdan nukun ihan koiranunta ja heräilen ihan koko ajan. Joskus 4 jälkeen nukun huomattavasti paremmin. Herään ehkä 2 kertaa ennen 9, jolloin nousen.
 
Huomenta :)

Höh te jotka ootte mahanne polttanu :(

Aika moni muuten on tällä viikolla saanu sen liberolahjakortin :D Tai pistin vaan merkille :)

Joo, nyt oli eilen mulla ihan ihme kiukku, koko ajan joku vitutti ja muutama kaveri ärsytti ja kun käytiin keilaamssa olin vaan koko tunnin oikeestaan hiljaa :D

Mua aina iltasin väsyttää kauheesti joskus 10 aikaan, mutta sitten kun menen sänkyyn niin ei se uni tule ja pitää juosta siellä vessassa. Aamulla sitten herään joskus 8 maissa =D
 
Hei,

Täällä yksi myöhäisherännäinen ja täysin noviisi näillä keskustelupalstoilla muutenkin. En ole koskaan ennen mammapalstoille kirjoitellut Laskettu aika on 26.4. ja toka lapsi tulossa. Jos tähän ryhmään on liian myöhäistä liittyä, niin osaisitteko täällä ohjata mihin ryhmään voisin vielä liittyä. Vertaistukea kaipailen ja liian aikaisista kipeistä/puolikipeistä suppareista täällä sairaslomalla ennen varsinaista äitiyslomaa tylsistyn. Juttuseuraa siis kaipailen.
 

Yhteistyössä