¤¤¤ Huhtikuun Helmet 2012 * TAMMIKUUSSA* ¤¤¤

Täällä ei ainakaa sitä perhehuonetta mun mielestä voi vaan valita, et se katotaa tilanteen mukaan. Silloinki ku olin esikoista synnyttmässä nii perhehuoneista oli jouduttu tekeen lisähuoneita ku oli niin ruuhkaa.
Ja ei olla yrittetty ottaa perhehuonetta ennenkää, joten ei nytkää..mies on lasten kans kotona.
Ja samaa ajattelen mä, et ollaan sairaalassa nii kauan ku tilanne sitä vaatii, ja koitetaan lepäillä mitä pystytään ennen arkeen palaamista ja syödään valmiista pöydästä :)
 
Perhehuoneista: Kättärillä pitää käsittääkseni tehdä tilaus/toivomus perhehuoneeseen/Haikaranpesään joskus rakenneultran jälkeen, jos sellaseen mielii. Itse en ole perhehuonetta hakemassa, mies saa olla esikoisen ja kissojen kanssa kotona. Viimeksi sain olla ekan yön ihan yksin kahden hengen huoneessa, toiseksi yöksi sain huonekaverin joka oli mukava nainen.

Oispa muuten kiva saada joku tästä pinosta huonekaveriksi :D

C 27+2
 
Perhehuone olis tosi kiva, mutta Jyväskylässä sellaista ei oo mahdollista saada. Ajattelin kirjoittaa paperiin, että haluan sitten yksityishuoneen, tai jos voisivat soveltaa meille jostain huoneesta perhehuoneen, kun tullaan niin kaukaa. Ja mä en halua olla jonkun tuntemattoman kanssa samassa huoneessa :D Esikoiselta saatiin onneks olla keskenään, tuli vierustoveri vasta pari tuntia ennen meidän kotiinlähtöä :)

(.) Tänään on ollu taas melkoset kemut masussa. Jätkä potkii enimmäkseen oikealle sivulle, välillä rummuttaa tahtia :heart: Eilen olin ihan väsyksissä kun tuli touhotettua kaikkea kotona, mutta tänään on taas virtaa vaikka millä mitalla, vaikka herättiin esikoisen kanssa jo 5:15 :D Neiti päätti ampaista aikasin ylös.. Oon ehtinyt tehdä paljon kaikkea kun ollaan oltu aikasin ylhäällä :)
 
Lääkärissä käyty :)

Painoarvio 1000g :heart: (kasvu +25%, lähellä yläkäyrää mennään)
Syke 151
Liikkeet ++
Vauva oli perätilassa, jonka jo tiesinkn, oli nimittäin aamun survonut varpaitaan(?) virtsarakkoon ;) Killuttimet näkyi edelleen olevan, ettei ainakaan vielä matkan varrella ole tapahtunut sukupuolen muutosta :) :heart:

Tilanne alapäässä: kiinni, mutta jonkin verran pehmentynyt, käski ottaa iisimmin ja jos supistelut alkaa olemaan useammin päivässä kipeinä niin mennä sit äippäpolille. Kontrolliaikaa en saanut, vaan sit tarvittaessa katsotaan. Seuraava lääkäri käynti sit viimeistään rv 35-36.

Kuva saatiin ja suoraan kasvoista ja onhan se komea :)
 
  • Tykkää
Reactions: NelliKaramelli
Verotoimistosta kotiuduttu...Ja tän vuoden veroprosentti on 23,5!! Siis mä en käsitä miten se voi olla noin suuri. Saan maaliskuulle ekasta lapsesta kotihoidontukee ja sit alkaa juosta taas äippärahat, mut yllättävän korkea tuo veroprossa. Et ei nuo neuvolan palvelutkaan kauheen edullisia oo jos veroja katsoo. Minkälaista prossaa teil muilla on tälle vuodelle?
 
Neuvolassa käyty, olipa ihanaa. Jotenkin tuntuu, että noi käynnit muuttuu stressaavammiks koko ajan, just ku on itelleen saanu toisteltua, että kaikki menee hyvin. Oli liikaa, pillahdin neuvolan jälkeen keskellä katua itkuun.

Painoa tullu melkeen 1400g/vko, liikaa liikaa. Painoa on liikaa, tommosia määriä ei saa tulla. +400g/vko ois seki ollu liikaa, saati +1400g. Tiistain sokeriarvot liikaa, diabeteshoitajalle ens viikolla täytetyin ruokalistoin. Verenpaineet kohonneet liikaa, nyt 135/86.

Perhevalmennukset
on kuulemma pari viikkoa ennen laskettua aikaa. Vähä sillee, että mitä jos vauva tuleekin etuajassa? Kun tätä oli pari kertaa selittäny rautalangasta, niin löyty yksi ryhmä myös aiemmin, johon nyt yritetään päästä. Mutta aikatauluja ei vielä saa neuvolasta, ne on sitte ens kerralla.

Mitään suunnitelmaa synnytyksestä ei tulla tekemään, pelot on höpöhöpöjä ja niihin voi katella Oysin sivuilta videoita. Siinä vaiheessa tuli olo, että voisko tän vetää jotenki takasin sittenki, oisko vielä palautusoikeutta? Kammottaa ajatus sairaalassa olosta, ja etenkin itsemäärämisoikeuden häviämisestä. Ai niin, netin vauvapalstojen lukeminen on ei-ei, sinne ei raskaana olevan kannata mennä, ku ovat täynnä humpuukia. ;)

Ainut piristävä asia oli, että pikkuinen potki taas ultra-anturia, aina kun syke löyty, niin tuli iso tumps. "Muahan ei ultrata!" Äidin pikku anarkisti. :heart:

felina + pikkupulla 27+1
 
No huh, mikä neuvolatäti Felinalla!! :O

Perhehuoneista... Esikoinen syntyi v. 2009 Jorvissa ja siellä oli ainakin silloin käytäntönä, että jos halusi perhehuoneen piti toive esittää henkilökunnalle sairaalaan tullessa. Ja sitten tilanteen mukaan antoivat haluaville perhehuoneen, miten niitä sattui olemaan vapaana. Ensimmäinen yö synnytyksen jälkeen meni toisen naisen kanssa samassa huoneessa, kun oma tyttö oli lasten teho-osastolla tarkkailussa (mies ekan yön kotona). Huonekaverin oma vauva oli myös lasten teho-osastolla, joten saatiin olla kaksistaan. Tästä täytyi antaa pisteet sairaalalle, että laittoi meidät tilaipäisesti "vauvattomat" samaan huoneeseen. Olisi voinut tuntua haikealta olla samassa huoneessa sellaisten äitien kanssa, joilla vauvat vieressä ja itsellä oma vauva teho-osastolla. Seuraavana päivänä kun tyttö pääsi sitten teholta pois, niin saatiin perhehuone käyttöön, kun sellainen oli vapaana. Ja tykkäsin tosi paljon olla ne kaksi seuraava yötä siellä ennen kotiin pääsyä. Sai olla täysin omassa rauhassa :) Voi olla, että nyt ei tule pyydettyä perhehuonetta, sillä todennäköisesti mies muksujen kanssa kotona. En tosin tiedä, onko Hyvinkäällä edes perhehuoneita...
 
Vatsataudista selvitty ja never ever again! Ainakaan raskausaikana, kammottavaa. 20 tuntia ja risat sai oksentaa ennenku jeesas, muistoksi jäi kipeet lihakset..

Mä en ole ees tajunnu miettiä koko verokorttia tai muutakaan.. Täytynee odotella josko posti tois ehdotelman et mitä se sanoo..

Me varmaan halutaan perhehuone mikäli semmonen on mahollista Hys:ssa ja jos joku on meillä hoitamas koiraa. Mutta sepä selviää sitten :)

Ipana puskee vasemmasta kyljestä ulos, välillä käy ihan kipeetä! Ja siis vain ku oon kylkiasennos vasemmalle puolen. Iesuksen kakara :D

Veto pois edelleen, jatkais lepäilyä. Mukavaa loppiaista mammat!
 
Mä tilasin tänään just verokortin ja prosentti 7%. Vuositulo raja 20000e. Asuntolainan korot sitä ihan kivasti laskee. Mutta pitää tarkistuttaa se tossa keväällä uudestaan ja eikös siihen äitiyspvärahaan ole jokin tietty säädös/korotus automaattisesti et millä % sitä otetaan?? Mä vien kelaan paprut tässä joku pvä ja palkkakuitit toimitan heti ku mahdollista viimeistään kun vika palkka on tullut kun haen rahaa viimeisen 6kk mukaan. En tiedä sit et viivästyykö sen rahan saaminen pahasti kun tilinauhan vienti menee niin viimetippaan!
Mutta minkäs teet : /
28+2
 
Hah Felina, on sulla ollu aikamoinen neuvolakäynti :D Samaa toitotettiin esikoisen odotuksen kohdalla että vauvapalstat on kiellettyjä, erityisesti kun oli se hössötys siitä sikainfluenssasta enkä rokotusta suostunut ottamaan :D Mut harmi kun sulla koholla noita arvoja, tsemppiä :hug:

Olki: Samassa veneessä ollaan, meilläkin rakennusprojekti meneillään ja esikoinen 2 v. Ens syksynä pitäis olla valmista. Ainakin muuttovalmista. Että meilläkin mies kaikki päivät siellä ja kyllä myönnän että rankkaa on. Etenkin kun vatsa alkaa olla jo tosi iso ja olo kömpelö.

Mymosa: Hyvä idea ottaa läppis mukaan. Sun nyt ainakin kannattaa kun oot noin kauan sairaalassa :) Itse en varmaan aijo kauaa siellä viihtyä, mut voisin silti ottaa. Viimeks oltiin perhehuoneessa niin ei käyny aika pitkäks, nyt mies on kotona esikoisen kanssa ja jos huonekaveri/t:kin on tylsiä... Ois kyllä aika kiva jos vaikka joku palstalainen osuis samaan huoneeseen. (En kyllä muista onko samassa sairaalassa synnyttäviä tulossa samoihin aikoihin, tosin eihän sitä tiedä koska lähtö tulee.)

Imetysliivejä olen kattellu netistä, samoin meinasin ainakin yhden imetystopin hommata. En oo semmosta tyyppiä joka tykkää paljastaa rintansa julkisella paikalla, niin koitan pitää piilossa niin paljon kuin mahdollista. Vielä en oo tohtinu tilata.

Hankinnoista: Paljon on tosiaan tavaraa esikoisen jäljiltä, mutta eilen tehtiin miehen kanssa listaa hankinnoista ja kyllä sitä ostettavaa silti aika paljon kertyy. Vaikea tietää mikä on oikeesti välttämätöntä, esim. imetystyynyä harkitsen, mutta mietin tarviiko sitä sitten IHAN OIKEESTI!? 1 tuttipullon meinasin ostaa varoiksi jos imetys ei onnistukaan. LISTAAN LISÄISIN VIELÄ KEITTOSUOLATIPAT jos vauvan nenä tukkoinen. Meidän esikoisella oli ainakin syntyessään niin pienet röörit että tuli tarpeeseen.

Sairaalakassia en oo miettiny, mut sinne tulee kamerat, kotiinlähtövaatteet, vauvan kotiinlähtövaatteet, pikkupurtavaa, hygieniatarvikkeet ja sit ehkä se läppis. Olinkin jo unohtanu ne ihanat verkkopöksyt :D Ei ehkä maailman mukavimmat, mut sitä vuotoa tulee niin paljon että turha omiakaan sotkea. Ihaninta sairaalassa olikin just se, et ruoka tulee valmiina ja joku pesee pyykit puolesta :D

Kauhee vauvakuume täälläkin :heart: Onneks on asiat sen puolesta jo näin pitkällä!!

-Linn ja Salamatkustaja 27+4
 
Onpas taas tullut paljon tekstiä..Eihän tässä muista puoliakaan:p
Sairaalassa olo aikaa en ole miettinyt mut esikoisen jälkeen lähdettiin sen vauvaun 2vrk tarkistuksen jälkeen..Jos saisi tälläkin kertaa olla edes yhden yön yksin huoneessa niin olisi luxusta:) Viimeksi sain niin pahan paniikkikohtauksen kun joku tuntemaon tuli samaan tilaan: /
Meiltä jää käyttämättä nuo Gracon tuplat, päätettiin ostaa seisomalauta..
Ja näin loppiaisen kunniaksi POKS :heart:
Avantasia 24+0
 
Joulukamat laitettu kaappiin odottamaan ensi joulua :) :xmas: Pieni siivous myös samalla suoritettu :)

Imetysliivit tilasin, katsotaan sit onko hyvät vai ei kun tulevat.. Vielä toiset olis sit hakusessa..

Ihania isoja masukuvia :)

rv 25+6 (humenna taas poks :O)
 
Kauniita masuja :heart:

Imetystyynyä minäkin vielä harkitsen, mutta oon monelta kuullut sen olevan niin hyvä, että taidan kallistua ostamaan... :)

Eilen kävin tuttipullo-ostoksilla, kaikkea pientä on vielä hankintalistalla, mutta suuret hankinnat on onneksi hoidettu :)

avantasia: toivottavasti saat olla huoneessa yksin tällä kertaa, ettei tule toista ahdistuskohtausta :hug:

(.) Kiireinen, mutta mukava viikonloppu tiedossa! Huomenna kummiksi ristiäisiin ja sunnuntaina oman tytön 2v-juhlat! :heart:

C 27+3
 
mymosa
mulla oli kuopukselta imetystyyny, mutta helpompi oli imettää ilman. Kuopuksen kanssa olikin niin ihanan helppoa koko imetys.

Osaakohan sitä enää edes koko hommaa, kun viimeisestä alkaa olla aikaa 5v..
 
Heippis!

Mulla ei ollu esikoisesta vatsassa kuin pari raskausarpea kylkien puolella. Ne on nyt vähän venynyt siitä. Enemmän arpia tuli tisseihin raskauden loppuvaiheessa ja sit kun maito nousi. Nyt on myös tisseihin tullu jo aika paljon arpia alapuolelle. Mulle joku sano joskus, että raskausarpien tuleminen on geneettistä eikä siihen auta rasvaukset. Ite oon rasvaillu tosi harvakseltaan. Silloin oikeestaan vaan kun on iho kutissu.Napa pullahti reilusti ennen puoltaväliä esiin ja niin se esikoistakin odottaessa tuli melko aikaisin esille. Tällä viikolla töissä pienokaiset töissä paineli mun napaa ja hoki "vauvavauva" :>

bluebaby, ainakin vuosi sitten oli vielä keskustankin Lindexillä imetysliivejä. Ne on vaan aina jotenkin tosi "piilossa".

Äitiysjoogaa
kokeilin esikoista odottaessa, mutta se ei jostain syystä sopinu mulle. Käsien ylhäällä pitäminen sai kai jotenkin verenpaineet sekasin ja sain jonkinlaisen kohtauksen myöhemmin samana iltana. Sydän tykytti ihan hurjana. Oli tosi pelottava kokemus enkä sitten käynyt koskaan kokeilemassa toista kertaa joogaamista.

Vaippoja ollaan käytetty sekä kestoja että kertakäyttösiä. Kestoja päivisin ja kertakäyttösiä öisin sekä reissussa ollessa. Oon tykänny kestoista vaikka kyllä sitä itekin tulee mietittyä, että se vesi mikä niiden pesemiseen menee niin kyllähän sekin luontoa kuormittaa. Oikeastaan mun päätös käyttää kestoja olikin ehkä enemmän sellanen oma mieltymys kuin että oisin halunnu "pelastaa maailman" :>.

Rintapumppuna meilläkin Ainun käsikäyttönen malli. Se ajoi asiansa sen muutaman viikon mitä piti pumppailla. Tutteja ostin muutaman lisää ja käytetään myös noita esikoiselta jääneitä (vuoden vanhoja) jos ovat vaan kunnossa. Samoin pullojen tuttiosat täytyy tarkistaa ovatko vielä kunnossa. Pulloina on Mamin anticolic pulloja ja ne on kyl hyviä.

Sairaalakassi oli mullakin melko ajoissa viimeksi pakattuna. Omat kotiutumisvaatteet otin kassiin mukaan, mutta vauvan vaatteet ja kaukalo oli kotona eteisessä niin että miehen piti vain ottaa ne mukaan siitä kun tuli meitä hakemaan. Mulle ehkä tärkein sairaalakassin sisällöstä oli oma saippua ja sit vauvan uniliina. Tutti meillä oli mukana, mutta sairaalasta laittoivat kyllä sairaalan oman tutin suuhun. Se vaan tuntui niin isolta että laitoin sitten oman jossain vaiheessa eikä siitä kukaan sanonut mitään. Viimeksi mulla oli vain puhelin mukana nettisurffailua varten. Nyt ajattelin, että voisin otta Ipadin mukaan niin olisi helpompi kattella nettisivuja.

Kietaisubodyjen
nimeen vannon minäkin :) Ne on todella käteviä pikkusilla.

Kotiutumisen suhteen minäkin toivoisin, että mahdollisimman nopeasti pääsisi sairaalasta pois. Viimeksi olin kolme yötä ja oli ihan täyttä tuskaa. Ahdisti aivan hirveesti. Mäkin luin tuon artikkelin mistä vappuvaavi kirjoitti ja musta ois kyllä ihana päästä noin nopeasti kotiin. Tietenkin sitten jos mulla tai vauvalla on joku hätä niin ollaan just niin kauan kun on tarpeen, mutta jos kaikki on ok niin tuntuisi niin turhalta siellä makoilla kun ei untakaan saa.

Mulla on veroprosentti 17% tälle vuodelle. Just eilen illalla tilasin sekä tulevaa työtä että Kelaa varten verokortit netistä.

Mä koin imetystyynyn käteväksi ja tein sen ite kun tuntui, että ne maksoi jotenkin niin hirveesti ja sitten kun teki ite niin sai just sellasen jonka halusi.

(.) Eilen oli neuvolakäynti. Siellä oli kaikki mainiosti. Paineet kunnossa, paino oli noussu vain puoli kiloa viime kerrasta ja sf-mitta oli 26cm. Kohdunsuu oli pehmeä, mutta täysin kiinni ja pituutta 3cm.

Adalmis ja Kerttujooseppi 27+1
 
Voi tulispa mullekkin vain tuollainen suoloinen vauvamaha, mä kun turpoa joka puolelta. Nyt on alkanut taas nestettä kertymään ja sormukset ei mahdu sormiin. Jano kuin kamelilla.

Kestovaipoista mulla oli toiveena esikoisella käyttää osittain kestoja, mutta olin niin tööt ja ulalla esikoisen kanssa, että kokeilut tais jäädä yhteen kertaan. Ja sekin oli niin että vauva oli jo kuukauden ikäinen ja äitiyspakkauksen kestot liian pieniä, joten pissa tuli heti läpi.
Nyt olen ajatellut, että vois oikeasti kokeilla alussa noita kestoja, kun niitä kaapista löytyy. Vaikka pääasiassa varmasti tulen käyttämään kertakäyttöisiä niiden helppouden takia.

Meillä esikoisen peppu meni aina punaiseksi pamperseja käyttäessä, joten meillä on vannottu Liberon nimeen. Nyt esikoinen just täyttänyt 3-v eikä enää käytä vaippoja, joten eipä ole kahta vaipparallia päällekkäin.

Kietaisubodyjen nimeen vannon minäkin. Oon ostanut niitä pari lisää, koska olivat oikeasti todella käteviä vastasyntyneellä. Talvivauvalla oli myös kätevät ne bodyt joiden hihat saa käännettyä kiinni, ei tarvinnut erillisiä sisätumppuja.
Saa nähdä kuinka erilaista on kevät vauvan kanssa, kun esikoinen syntyi joulukuussa.

Imetysliivit ostin tällä viikolla Lindexiltä, en meinannut kyllä löytää, kun olivat siellä muiden liivien seassa. Ja vaikka myyjän kuulen päivittelin pariin otteeseen, että missäköhän on imetysliivit ja mamma sukkahousut niin eipä myyjä korviaan lotkauttanut.. no löysin ne lopuksi itsekkin.
 
Kietaisubodyt on vastasyntyneelle kyllä parhaita, mutta on meillä aina ollut pään kautta laitettaviakin..

Kestovaippoja en ole koskaan käyttänyt ja en hommaa nytkään..

Mulla pitää laskettaa sit äippärahalle tuo veroprosentti, nyt olis liiton rahalle 4%:O Aika hyvin tuo asuntolaina laskee sitä..
 
Täällä päivä menny leipomisen merkeissä, huomena on esikoisen 3v. synttärit :heart: tasan 3v. sitten tähän aikaa, alkoi auto startata kohti oyssia :)

Kietaisut saa täältä myös äänen:wave:
Kestoilu Täysin NOU!NOU! En jaksais....

Mulla veroprosentti oli huimat 6%, mutta oonki hoitovapaalla joten tuo ei aikuta yhtää mihinkää, ku kela ottaa, mitä ottaa :) Oon miettiny muutosverokorttia sosiaalietuutta varten, et jos pienentäs sitä mitä ne nyt ottaa :)
 
vauvahaaveita meillä tyty täyttää 14.1 3vee :)

kietaisubodyt saavat täältäkin äänen!

kestoilua en ole kokeillut enkä kokeile.

veroprosentti 17,5% mut täytyy varmaan hiukka muuttaa sitä tässä.....

Imetysliivit oli ainakin jkl:n lindex:llä aikas hyvin esillä. ja taidan sieltä hakea ainakin sellaisen toppimallisen yöksi. päivä liiveiks meinasin triumpin liivejä, kun maksaa prismassa 24.90€ ja ollut entisiltäkin sellaiset ja hyvät ovat. on nää ryntäät sen verran isot että ei riitä h&m:n ja lindex:n koot :D
 

Yhteistyössä