¤¤¤ Huhtikuun Helmet 2012 * TAMMIKUUSSA* ¤¤¤

vauvis ja jozzu: heh, meillä myös huomenna vietetään tytön 2v-synttäreitä, mutta virallinen synttäripäivä on 11.1 :)

Mulla tuli kans ihan hullun pieni veroprosentti, oon hoitovapaalla ja tosiaan asuntolainan korot laski aika huimasti! Harmi ettei Kela ota sillä prosentilla :D

Nyt tiikerikakun leipomiseen ja illalla lisää leivontaa!

C 27+4
 
Perhehuone Jyväskylässä vuonna 2002, saatiin perhehuone kun esikoinen syntyi, sen jälkeen kun sinne tuli remontti en muista minä vuonna, niin se perhehuone systeemi otettiin pois. Nyt viime helmikuussa kun meidän pikku kakkonen synty, niin pääsin kahden hengen huoneeseen ja olin siel yksin melkein kotiin lähtöön saakka. Tuntia ennen sinne tuli sitten joku muukin.


JePaJee tänään poksuu...

Sale ja pupu 27+0 :heart:
 
Hankinnoista imetysliivejä, hoitopöytä ja imetystyyny on isoimmat. SIt sitteri ja syöttötuoli jossain vaiheessa. Kauheesti meillä ei nyt vielä vauvajuttuja hommailla kun niitä saa sit kun on syntynyt. Eli nukkuu aluksi vaunuissa eikä pinnasängyssä ja osittain mun vieressä joten pinnasänkyä en viitsi koota. Ei nuot aiemmatkaan ole siinä aluksi viihtyneet kun on niin iso sänky. Hoitopöytääkään en ensiks meinannut kun ei sitä olla tarvittu kun aina vaihdettu vaipat lattialla tai sängyllä, mut päätin et sellasen laatikollisen hankin niin saan vaatteet sinne aluksi.

Sairaalassoloaika.. Meinaan olla 3vrk jos pääsen Vammalaan. Siellä oon molemmilla aiemmillakerroilla saanut oman huoneen ja tunnelma on rauhallinen ja leppoisa. Sinne ei vaan pääse viikonloppuisin nykyisin synnyttään eli jos meen sinne niin tän pitää tulla viikolla ulos, muuten meen taysiin ja en kyl ala siellä ruuhkahelvetissä makoileen. Suorastaan vituttaa jos taysiin pitää mennä : / Pahinta on se etten tiedä pääsenkö nopeesti pois kun pojalla oli keltasuutta aikanaan ja sen vuoks oltiin 1,5 viikkoa sairaalassa ja luin netistä et polikliininen synnytys ei onnistu jos aiemmilla lapsilla ollut keltasuutta. Mut koitan olla ajattelematta asiaa sen enempää vielä kun tuo taysiin meno saa mut niin raivoihini. Toivon todella siis et arki päivinä tämä poitsu päättäisi maailmaan tulla tai sit pääsisin käynnistykseen.. Anoppi on hommannut tlistä vapaata synnytyksen ajaksi et tulee lasten kans meille ja sanoi vielä et saan rauhassa sairaalassa olla ja tutustua vauvaan ja se on ihan hyvä juttu kunhan vaan tosiaan pääsee sellaiseen huoneeseen missä on rauhallista olla.

Sairaalakassia en pakkaa ennen kun sitten lähempänä vasta. Ei mulla edes ole vielä mitään missä vauvan tuoda kotiin, imetysliivejä tms. Ehtii ne lähempänäkin sit hommailla..

Kestovaipat ei kiitos! Mies lähtee Afganistaniin ja olen kolmen lapsen kanssa yksin ja pyykkivuorta tuntuu olevan muutenkin joten en jaksais yhtään enää kakkavaippojen pesua. Mut on hienoo et jokku jaksaa niiden kans pelailla. Ja on ne aika kalliitakin.. Mahtaako sit loppupeleissä tulla kuitenkaan halvemmaks..? Itse en oikein osa käytettynä juttuja osta joten senkin vuoksi tulisi jo kalliiksi..

Kietaisubodien
puolesta liputan minäkin! Veljen vaimo toi kaikki mun lainaamat kietaisubodit koskemattomina takaisin ja olin jotenkin ihan ihmeissäni ettei niitä ollut käyttänyt. Oli kuulemma vaikeita ja hankalia?! Osa noista on sellaisia mitä itse oon käyttänyt vauvana joten niillä on jo ikänsä puolesta tunnearvoa :)

Tutit ja pullot ei meidän kaappiin ilmesty ennen kun on välttämätöntä, eli en hommaile etukäteen. Esikolla imetys ei onnistunut muuta kun rintakumeilla ekat 2kk ja sit omaa maitoo 1kk pullosta ja siirryin korvikkeeseen ja kakkosella taas onnistui ja likka ei koskenutkaan tuttipulloon ennen kun oli 5,5kk täysimetetty. Tutit meidän perheessä ei ensin kuuluneet vauvoille vaan oon ekat viikot mielelläni huvituttina niin saa vauvakin läheisyyttä aina kun haluaa. Eli tuttia nuot on alkaneet syömään vasta ehken parin kuukauden iässä, mut ovat kuitenkin syöneet. Vammala on imetysmyönteinen sairaala ja siellä sanoivatkin ettei tuttia missään nimessä kannata antaa vauvalle ennen kun imetys sujuu täysin, eikä siltikään ole välttämätöntä. Myö tuo pulloruokinta on mun mielestä turhaa jos imetys onnistuu kun nytkin kaveri kävi viihteellä ja poika 4kk joi yhden yön isänsä kans pullosta ja hylkäsi rinnan saman tien. Se voi olla tosi pienestä kii ja mä en ota riskejä kun haluan et onnistuu..

(.) ihanasti taas vauva vääntää mahassa, juuri sillai kun vaihtas välillä asentoo ettei ole sellasta pyörimistä enää ja tuntuu liikkeetkin aika vahvoina toisinaan viimeinkin! Vajaa kolme kk laskettuun aikaan :) Saa nähdä miten menee kun poika tuli reilu 3vko etuajassa ja likka 5 päivää yliaikasena et miten tämä sit tulee ja jos on kovin iso miltä nyt vaikuttaa niin alkaako ne käynnistellä sit ajoissa. Tuntuu et tämä vois olla nyt perätilassa. Molemmat aiemmat lapset on tähän mennessä oleet pysyvästi raivotarjonnassa joten toivottavasti tääkin. Vaikka eipä mua pertilasynnytyskään pelota :)

Ihanaa tää kotona olo kun saa nukkua aamulla pitkään jos ei uni tahdo öisin tulla. Nyt oon taas pari yötä nukkunut onneks melko hyvin!

Champion ja Martti 27+3
 
Imetysliiveistä puhuin viimeksi varmaan ohi suuni..Ne olikin Triumphit eikä siis välttämättä Lindexin.Tajusin vain kun siivoilin vaatekaappia ja poika levitti rintsikoita ympäri huushollia:kieh:
Imetys on muuttunut mulle suureksi mysteeriksi kun on tuo mielialalääkitys ja ilman sitä stressaannun kuitenkin taas melkein hengiltä:( Pitää varmaan kysyä neuvolasta että mitenkä se nyt on..(sitalopraami siis menee)
Kietaisubodeja meillä ei ole, oon niin tampio etten saa niitä puettua kunnolla:LOL: mutta pääasia varmaan että on vaatteita:p
Synnytyksessä eniten jännittää se kesto..Viime synnytys ihan ekasta supparista syntymään noin 5 tuntia mut nyt on lapsikin mikä pitää ehtiä viedä hoitoon..
Lisäksi se kun sai esikoisesta melkosen määrän tikkejä niin jännittää saako taas istua pari viikkoa uimarenkaan päällä vai antaako paikat enemmän periksi..Vaikka eihän tässä toivottavasti vielä minnekään olla menossa ihan hetkeen..
Avantasia 24+1
 
Meillä pinnis kootaan ennen vauvan syntymää jossain vaiheessa maalis- huhtikuussa, mut vaununkopan laitan pinnikseen alkuun, vauva saa nukkua siinä ihan alkuun, katsoo sit miten siirrän pelkkään pinnikseen.. Esikoinen nukku alusta asti pinniksessä, kuopus ihan alkuajan vaunukopassa..

Yöllä supisteli vähän taas, heräsin siihen mut sain kuitenkin nukuttua sit eikä panadolia tarvittu, aamulla sama homma kun heräsin..

Josefia ja poju rv 26+0 POKS :heart:
 
Harmi josefia että olet saanut sinäkin nämä yölliset supparit riesaksi. Minäkin taas eilisen ja viime yön kellotellut suppareita, vaikka en mielestäni kummempia kotona touhunntkaan. Tulppaaneja kävin kyl hakemassa plantagenista, eli herkilä tää mun massu kyllä on. Ma taas lääkäri, näkee tilanteen.

Ainiin, täällä mittaillaan taas sokereita:| Paasto oli 5,3 eli just rajalla. Nyt 6pv kotiseuranta, jonka perusteella tehdään päätelmä radista. Toistaiseksi arvot esimerkillisiä, kuten kotimittauksessa tähänin asti. En voi ymmärtää miten saan ton paaston aina tuossa testissä rajalle ja kotona arvot ihan priimaa.

Mulla tuteista sellaiset kokemukset,että esikoinen aloitti jo laitoksella, kova imeen ja sekä tutti että tissi maistui reilun vuoden ikäiseksi ja 5,5kk oli täysimetys, sit alettiin maisteleen jotain ruokia, mutta korvikeita ei saanut. Kuopusta en ois saanut taas tissille ilman tuttia, ei huolinut tissiä, mutta kun annoin tutin niin kelpas. Sit kun oli päässyt tutin kans imun makuun, otun sen pois ja tuikkasin tissin tialle ja toimi:whistle: Kuopustakin imetin yli 1 vuotiaaksi ja kans tuolla reilu 5 aloitettiin kiinteitä. Tutin kuitenkin hylkäs pariviikkosena. Kuopuksellahan on se lihasjäntevyyden heikkous ja siksi ei tissistä heti saanut otetta, aikamoista taistelua alku oli, mutta tosiaan ilman tuttia en ois varmasti onnistunut. Tuleva muru saa sitten itse päättää mitä tutin kanssa meinaa. Tuttipullloista meillä taas ei ole kokemusta. Varmaan kyl eri juttu jo stottuu niistä saamaan maidon helpolla ja rinnasta joutuu tekeen työtä, niin ei sit enää rinta kelpaa. Varmaan aika yksillöllistä.

Me kanssa pohditaan tuota hoitopöytää. Aika vähän käytetty, mut kumminkin molemmilla ollut. Kaippa se nytkin hommataan. Muuten kans uuttuu pienhankinnat, mut ne sit vastamyöhemmin. Meillä pojat nukkunut äippäpakkauksessa alun ja siinä meinaan nukuttaa tämänkin kaverin. Äiti on tehnyt siihen ihanan reunuksen, niin ei näytä laatikolta.

Sit kaffetta ja ehkä suklaata, mun sokerit tuntuu olevan sitä paremmatmitä enemmän herkuttelen:LOL:

Pomppuli ja muru 26+1
 
Mites teillä noi rintapumput ootteko hankkineet jo etukäteen vai kannattaako katsoa tartteeko sellaista ylipäätään. ja sitten on niitä manuaalisia ja sähköllä toimivia.. oon vaan katsonut että ne sähköiset on aika kallita ja sit jos ei sille olekkaan käyttöä.

Kävin tänään kirpparikierroksella ja ostin muutaman kietaisubodyn kun niitä kaikki hehkuttaa.. oon myös alkanut kokoamaan omaa äitiyspakkausta kun päätin etten ota KELAlta sitä. Oon katsellut huutonetistä äitiyspakkauksissa olleita
makuupusseja kun sellaisen ehdottomasti haluan ja tykkäsin yhden vuoden pussista. Ja ette usko että tänään löysin kirpparilta uudenveroisen juuri kyseisen vuoden makuupusiin ja hinta oli 2.50!
hoitopäytää meille ei tule kun meillä on kodinhoitohuoneessa hyvä taso mihin ajattelin ostaa jaan sellaisen hoitoalustan.. ,uuten paljon kaikkea pientä vielä' uupuu. lisäksi haluisin ostaa jonku hoitolaukun ja sen etsintä on vielä kesken.
sairaalakassia en ole edes tajunnut vielä ajatella.. kai sitäkin täytyy alkaa pakkaamaan kun eihän sitä ikinä tiedä millon se lähtö koittaa...
sairaalassa en ole ikinä ollut (paitsi mitä nyt joka päivä töissä)niin se kyllä ahdistaa että joutuu tuonne TYKSin homeiseen U-sairaalaan useaksi päiväksi.. käytän usein korvatuulppia kotonakin jos mies oikein kuorsaaa mut en varmaan kyllä uskalla käyttää sairaalassa että herään sitten jos vauvalla on jokin hätä...
supistelua on alkanut olemaan päivittäin. ihan muutama yksittäinen mut ovat tosiaan ikävän tuntuisia.. mies haluais että jäisin jo saikulle.. en osaa ottaa töissä yhtään rennommin ja sen huomaa musta iltaisin että olen aivan loppu.

huomenna poksuu taas!
25+6
 
mymosa
Meille tulee hoitopöytä, todella kätevä, ei tarvii kyykkiä tms. Siihen saa rasvat ja vaipat sitten käden ulottuville ja alapuolelle tulee hyllykkö (tällä hetkellä tosin pojalla leluhyllynä) niin sinne sitten vaatteita ja rätit ym.

Häkkisänky tulee heti käyttöön, kuten muillakin. Ja sinne en opeta kyllä tätäkään, että nukutetaan.. Toivottavasti tulisi siskoon ja veljeen, että nukahtaa ihan omia aikojaan sitten :)
Ainoa miinus tuossa häkkisängyssä on, että siitä ei saa laitaa alas, kun sänky on meidän sängyn vieressä niin siitä ois helppo ottaa viereen syömään. Myöskään viereen en aijo opettaa nukkumaan, ei tuu omista eikä miehen unista mitään.
 
Hitsi kun teillä 'kokeneemmilla' on jo ihan selkeet käsitykset miten ja missä vauva sit nukutetaan jne ja itse eka kertalaisena on totaalisen hukassa.. En edes tienny, että vauvan pitäs nukkua kyljellään ekoina viikkoina-kuukausinako? Tulee tunne, et oonkohan mä tähän valmis kun en tienny edes tuota..ja tuota.. ja tuota.... hui!
Piti tänään käydä alennusmyynnistä isompia alushousuja kun omat normit alkaa hiemän kiristää.. Kovasti se vaan toi perä levenee :( Oon kuullu, et tyttöä oottaessa enemmänki levenee kuin sitte jos odottaa poikaa, onkohan siinä mitään PERÄÄ? ;) Toki kaikki yksilöllistä, mut mietinpä vain.. :)

Tänään haettiin normi lipasto johon sit laitetaan vauvanvaatteet ja päälle luultavasti purnukkaa sun muuta rättiä ja paperia, vaippa vaihdetaan joko pyykkikoneen päällä tai sit pinniksen päälle laitettavalla hoitotasolla. Oikeeta varsinaista hoitopöytää ei siis meillekään tule. Ei koeta tarpeelliseksi.

Toisaalta ei malttais odottaa, että sais oman pienen käärön syliin ja taas toisaalta tulee ajatus et mihin sitä on ittensä oikein sotkenu. Kauhee ajatus mut joskus vaan tulee pelko persuksiin et tuleeko tästä mitään, osaanko mä/me mitään oikein tai ees pitää se pieni sit hengissä, miten parisuhteen käy -vahvistuuko vai mureneeko kuin hiekkalinna tuulen puhurissa... Vahvasti uskon meän avioliittoon ja sen kestävyyteen mut heikkoina hetkinä sitä miettii kaikenlaista...

L & Nti S 25+6
 
Ei hätiä Löllöttelijä, musta tuntu että ekan kanssa oli jopa helpompaa, kun ei ns. tiennyt niin paljon. Nyt tulee verrattua sisaruksiin ja siitä saa monta harmaata hiusta päähänsä:) Toisella kun toimi toinen juttu, niin toisella meni ihan päinvastoin. Ja niin kliseistä kun se onkin, niin jotenkin sitä vaan tietää mitä tehdä ja ainakin Tayssissa on saanut ensisynnyttäjänä hyvän opastuksen vauvan hoitoon sekä äiti että isä. Varmasti osaatte olla parhaat vanhemmat juuri teidän käärölle:)
 
Heips!
Kirjoittaminen tänne on jäänyt vain kertaan, mutta seurannut olen teidän kaikkien kuulumisia.

Supistuksia tuntuu joka päivä, mutta hieman hiljaisemman kauden jälkeen taas pari päivää on ollut maha kovana tosi paljon. Kivuttomia ne ovat, mutta hitusen enemmän tuntuvat kuin ennen.

Hankintoja vauvaa varten on jokunen. Vaatteita en ole ostanut kuin pari housua ja sukkaparia, mutta vaatteita tulen paljon perimään, joten en vielä ole niiden perään stressannut.
Hoitopöytää emme hanki. Kodinhoitohuoneen tasolle hankein alustan. Siinä on hyvää tilaa tavaroille ja vaipoillekin. Tarvittaessa sitten voin vaihdella vaippoja muuallakin jos koen sen mukavaksi.
Vauvan huoneeseen sijoitan vaatteille jonkin kaapin/senkin/lipaston ym. Sitä ei ole vielä. Lisäksi haluan jonkin tuolin huoneeseen, missä voin halutessani imettää. Todennäköisesti silti röhnötän epäergonomisesti sohvalla olohuoneessa ym. Huoneeseen tulee myös pinnasänky (vaikka se tosin voi olla omassa makkarissakin jonkin aikaa). Ostimme Oran Lumi pinnasängyn/juniorisängyn. ( Lumi pinnas )Saimme sen tänään koottua ja hyvältä näyttää. Aikaisemmin olemme ostaneet Stokken Bounce 'n' Sleep ensisängyn ja sitterin. Ihastuin siihen aiemmin ja se tuli sitten mukaan samalla kun ostimme vaunut. Nyt on sitten vauvalle sänkyjä ihan riittämiin. Tuossa Stokken mallissa tykästyin siihen, että sitä on kevyt siirtää, vaikka pääsijoituspaikka onkin makkarissamme. Samoin sitä pystyy halutessaan hieman keinuttamaan. Se myös on hieman pienempi kuin perus pinnasänky (aika matalakin), joten vauva ei huku sinne.
Sitterinkin saa halutessaan nostettua sänkyyn, jos sellaiseen kokee tarvetta. The Stokke® Bounce 'n' Sleep Concept - Stokke® Global
Tänään valitsimme myös tapetit vauvan huoneeseen. Ei mitään kovin lapsellista, joten menee vähän pidempäänkin.
Vaatteet ja arkipäivän tarvikkeet tosiaan pitää vielä ostaa, mutta onhan tässä reilusti aikaa. Isoimmat ostokset ovat kutakuinkin hoidettu.

Sairaalakassia en aio ihan vielä miettiä. Koen vielä, että saan sellaisen aika nopeastikin kasattua. Pieni lista toki tarvittavista tavaroista voi olla paikallaan, jos tuntuu ettei pää leikkaa ihan h-hetkellä.

Sairaalassa oloa en jännitä. Siellä tulee vietettyä työn puolesta aikaa miltei joka päivä. Tuttua paikkaa siis. Synnytystäkään en vielä kovasti jännitä, vaikka työn puolesta tosiaan näen paljon lähinnä jonkin sortin komplikaatioita ym. Hyvää kivunhoitoa toivon (tiedän mitä voin saada), mutta varaudun infernaaliseen kipuhelvettiin, niin kaikki siitä kivuttomampaan päin on plussaa :D

Sokerirasituksessakin olin viikolla, mutta tuloksia katson maanantaina. Toivottavasti en kärähtänyt.

BABYlonialainen 24+4
 
Viimeksi muokattu:
pomppuli: onk sulla aiheuttanut supistelut vielä mitään alapäässä? Ja kontrolloidaanko sitä, että saat aina uuden ajan kun olet käynyt lääkärillä? Mulla kun ei erikseen kontrolliaikoja annettu vaan tarvittaessa sit kysyn sinne ajan tai meen äippäpolille.. Täällä tuntuu, et äippäpoli tyrkkää neuvolaan kaikki jos ei tunnu että heti nyt syntyy ja sit taas neuvolassa suosittelevat, että soita sinne äippäpolille jos jotain tulee, niin pääset näytille..

rv 26+1
 
Te jotka laitatte hoitopöydän ja muutkin toki.. mitäs tarvikkeita hommaatte sen täytteeksi?

Esikoisen aikana en ollut hoksannut talkkeja ja sinkkisalvoja ja niitä sitten hommattiin synnäriltä tulon jälkeen.
Meillä toi sinkkisalva oli ihan ehdoton juttu, parempi kuin talkki. Jos peppu punoitti niin rauhoittui kyllä aina kerrasta.
Sitten meillä oli hoitopöydällä Natusan vauvapyyhkeitä, ne tuntui sopivan meidän vauvalle parhaiten, muista tuli punoitusta. Oli hyviä kun tosi monesti johonkin nivuseen tai muualle olikin pesusta huolimatta jäänyt kakkaa.
Sitten meillä oli vanhasta lakanasta tehtyjä liinoja joilla pieni vauva oli hellempi kuivata kuin frotee pyyhkeillä.
Niin ja tietysti topsyja navan putsailuun ja pumpulilappuja rähmän pyyhkimiseen ja tietenkin niitä vaippoja. Oli meillä myös jotain vauvaöljyä, mutta sitä tuli käytettyä todella vähän.. vaikka toisaalta se oli ihan hyvä karstan poistoon ja vatsan hieronnassa silloin kun pojalla oli vatsa kipeä.
Ehkäpä hommaan myös sen tälläkertaa kuitenkin :)

Meillä on makkarit yläkerrassa ja vessa alakerrassa, saa nähdä miten vauvan kanssa homma toimii. Ajattelin, että jos yöllä käyttäisin noita kosteuspyyhkeitä (jos ja kun kakkii esikoisen tavoin myös öisin) ja aamulla sitten käytäis kunnon pesulla.. tietenkin pakko käydä pesulla jos tavaraa on kainaloihin saakka.
Meillä alakerran pesuhuoneessa on taso jonka päälle laitan alustan jossa saa päivällä hoitaa vaipanvaihdot, eli meille tulee tavallaan kaksi hoitopistettä.

Mä kans vaihdoin tosi paljon vaippoja ihan vain alustan päällä sängyllä. Itsellä oli olo hutera, joten oli kiva hoitaa se istualleen ja varsinkin isomman kanssa hoitopöytä on kyllä mun mielestä melko turha, muuhun kuin sen tarpeellisen tavaran säilytykseen.
 
Josefia: mulla tilanteesta täysin kiinni ja hyvin kiinteä ( lääkäri vertasi 18 vuotiaan paikkoihin:LOL: tilanne huononi alle 2viikossa kovien supistelujen (kipeiden) takia pehmeäksi ja hieman auki. Tässä vaiheessa haluttiin äippäpolin seurantaan. Tilannehan ois muuten uudelleen synnyttäjälle ihan normaali, mutta kun muutos oli niin nopea, niin ottivat sinne ja laittoivat kotiin vuodelepoon. Se auttoi ja tilanne rauhoittui, supistelut väheni ja heikkeni ja paikkoihin ei tullut muutosta. Näin siirsivät neuvolalääkärin seurantaan, 2vkn välein, mutta sanoivat tosiaan että siirtävät heti takaisin jos tilanne taas etenee. Mutta kyllä tilanetta seurataan kuitenkin. Oisin kyllä ihan hermoheikko jos ei. Nytkin taas eilen supisteli niin, että mies sanoi mun jo näyttävän siltä, että lähdetään synnärille, mutta koska loppu muutaman jäkeen ei lähetty mihkään, neuvona on lähteä näytille jos jäävät vähääkään päälle. Mutta koska tosiaan mulla huomenna lääkäri niin uskallan nyt tuumia vielä kotona ja yö menikin taas ihan hyvin.

Viime raskaudessa mut laitettiin aika aikaseen saikulle, mikä kesti loppuun asti ja tarkastuksia oli harvemmin kuin 2vko, kun eivät viitsineet ronkkia tilannetta. Nyt kuulemma kela on tarkentanut otettaan ja ei niin helposti hyväksy pitkiä saikkuja ilman tarkastuksia. Mutta varovaisesti nuo tarkatsukset aina tekevät, niin en nytusko niistä haittaa olevan, paitsi jos aukee kunnolla. Niin ja mulla siis vaan todettu tosi supisteluherkkäkohtu, missään vaiheessa ei tulehduksia yms.. ole ollut.
 
Samaa mieltä Hejutin kanssa nuista tavaroista, liinoja käytin minäkin paljon, kun pinempää tavaraa ja mahollisesti vaan kerran pv kunnon vesipesu. Tämä johtu siitä, että vauvan iho kuivu muuten niin kauheesti, oli aika herkkä. Ja sinkkivoide on paras! Talkkia oon käyttänyt aika vähän, mut meidän pojat olleet tosi pitkiä ja hoikkia, ei siis poimuja juurikaan. Ja hoitopäytä meilläkin lähinnä tavaroiden säilytykseen ollut. Ihan alussa käytin enemmän, kun napaa vielä hoidettiin, mutta sitten kyllä tosi vähän, sillä sitä vielä pohdinkin.

Pomppui ja muru 26+3
 
Meillä on esikoisen jäljiltä Ikean hoitopöytä/lipasto (hoitotaso on siis irrotettava jolloin jäljelle jää tavallinen lipasto) ja se on kyllä ollu ihan paras. Just oikealla korkeudella ja tosi hyvin tilaa. Mulla ei ois selkä kestäny vaihtaa missään muualla ja edelleen aika usein vaihdan esikoisen vaipan siinä, koska se on ergonomisempi ja kaveri pysyy paremmin paikallaan kuin sylissä istuessa. Laatikot on isoja niin toisessa on nyt esikoisen vaatteet ja toisessa vauvan vaatteet odottamassa. Se pitäis vielä ratkaista mihin tungen vauvan kestot :p. Tämä tuote siis kyseessä: LEKSVIK Hoitopöytä/kaappi - IKEA Me vielä vähän sitten itse modattiin tuota ja meillä on molemmilla sivuilla pienet metalliset koukut johon sitten on saanu mm. puvut ja hupparit roikkumaan henkariin.

Hoitopöydällä mulla on näkyvillä korissa/hyllyllä harsoja, vaippoja, rasvat, talkki, öljy, kuumemittari, vanupuikkoja ja -lappuja, d-vitamiinit, tutit, pyyhkeitä. Sit pienessä pahvisessa lokerikossa (BARNSLIG RINGDANS Minilaatikosto, 4 laatikkoa - IKEA tosi kätevä :)) lääkkeet, muutama ylimääräinen hammasharja, kynsisakset, hiusharja ja kaikkea sellasta sekalaista pientä.

Sellainen muuten tuli mieleen, että meillä on hoitopöydän päädyssä seinässä koristeena värikkäistä kontaktimuoveista leikattuja kuvioita. Mm. perhosia ja pöllöjä. Esikoinen on tykänny niitä kattoa ja tykkää edelleen. Ei siis otettu käyttöön sitä hymynaamaa minkä neuvolasta sai vaikka se kai olisi tosi hyvä vauvan katsoa.

Adalmis ja Kerttujooseppi 27+3
 
Onpas paljon tekstiä kivaa!!

Yritän kommentoida kaikkeen mitä muistan.

Kannoin juuripinniksen sisään. Meillä on tytöillä ollu vanha pinnis ja se on ollu säilössä kylmässä ladossa. Miehelle sitten mietin et ei kai se ole homehtunu ja kannettiin se sisään tarkistusta varten ja olihan se. Se siis menee nuotioon. Siskon poika on juuri siirtyny jatkettavaan ja sieltä saatiin käytetty pinnis kunhan heti haetaan. Joten pakkohan se oli kantaa kasattuna suoraan oikeaan paikkaan. Ei viitti siihenki hometta ottaa. Ja onhan se sulonen, kun siihen laitoin jo verhokatoksen jne :heart: :ashamed: Ja vauva siis nukkuu pinniksessä meidän makkarissa, tai jos tuntuu siltä niin vaunukopassa pinniksessä. Tein samalla myös tilan yhteen kaappiin vauvan liinavaatteille. Vauvan vaatteille ostettiin pieni kaappi meän makkariin myös. Makuuhuone vain pieni ja nyt siis aivan täynnä tavaraa kun meillä 180cm leveä sänkykin. Hoitopöytää ei mahu. Ja koira meillä nukkuu kodarissa joten siellä aina paljon karvoja, niin sinne tasolle en viitti hoitoalustaa laittaa, joten vaipanvaihto sitten varmaan sängyn päällä, tai ahnkin sellasen tason pinniksen päälle. Esikoisella ei ollu hoitopöytää, kuopuksella oli ja tykkäsin kyllä, mutta vie ison tilan.

Muista hankinnoista. Meillä on siis ostettuna uudet vaunut (Brio sing), sitteri käytettynä (uudenveroinen Carena), turvakaukalo käytettynä kaverilta (vm-11 graco duologic jalustalla), käytetyt Gracon matkikset (niihin en oo kovin tyytyväinen, mutta saavat ajaa asiansa eli vain kaukalon kanssa käytössä, säilytys auton perässä), voitin ne kolmipyöräset rattaat ja lämpöpussin (ei kyllä oo vielä tullu), aika paljon vaatetta sekä kirpparilta että jotain uutena. Suunnilleen viikon päästä lähetään kaverin kanssa jokavuotiselle tammiale-shoppailureissulle Ouluun, sinne tuhlaan pakkausrahan joka tulee maksuun 12.1. Ostan vauvalle tarvittavia juttuja: varmaan alevaatetta ja ostoslistalla vielä pullotutteja, tutteja, kuvioharsoja, vanna (kylpyamme), kertisvaippoja. Lisäksi aattelin ostaa pesukoneväriä, värjään vanhat harsot osan harsokäyttöön esim. turkoosiksi, osan vaippakäyttöön vaikkapa tummansiniseksi tms. Ja sitten haluan yhen vanhan äp makuupussin tuunata, niin siihen ostan jotain ihanaa muumikangasta tms.

Meillä molempia lapsia imetetty pitkään. Ja molemmille olen yrittäny alusta asti opettaa tuttia, mutta kumpikaan ei ole oikein huolinu. Nyt yritän kyllä taas, se on niin kätevä äänenvaimennin vaikkapa lähtötilanteissa kun pitää monta pukea yms. kaupassa, autossa jne. Kolmen kanssa ei kuitenkaan aina ole sekunnissa vauvaa auttamassa.

Sairaalakassin pakkaan lähempänä, mutta listan teen valmiiksi, niin hopussa ei sitten mikään unohsu. Vauvan kotiutumisvaatteet pakkaan omaan kassiin ja laitan turvakaukaloon oottaan. Mies ottaa ne sitten mukaan kun tulee meitä hakemaan.

Kietasubodeista tykkään ja muutamia olen hankkinu. Meillä tytöt on käyttäny kokoja 50-56 pari ekaa kk ja sen jälkeen kokoa 62 lähes puolivuotiaiksi, mutta pojat kai yleensä on hieman suurempia ja kasvaa nopeemmin. Oon nyt ostellu aika paljon 62 vaatetta. Pitää vielä itse tehdä kotiutumisvaatteet kunhan löydän sopivan väristä veluuria. Tytöillekin olen itse tehny, niin pakkohan se on tälle pojullekin tehä.

Perhehuonetta meillä ei ole. Oon aina saanu olla ekaks vähän aikaa yksin, sitten tullu huonekaveri. Oon seurallinen, joten huonekaveri on vaan mukava jos siis on mukava. Mies jää kotiin hoitaan isompia lapsia.

Kelan jutut. Laitoin hakemukset 28.12. Ja teitä kuunneelleena heti kyselyn perään kauanko menee. Ja päätökset sain perjantaina :)

Kultakurkku ja Eemi 25+5
 
Tuosta hoitotasosta: Meillä ei tule myöskään hoitopöytää, vaan kodinhoitohuoneessa on kuin vauvan hoitopöydäksi tarkoitettu taso :) Siihen käytiin tänään JYSKistä ostamassa hylly seinälle yläpuolelle ja siihen 3 koria joihin laitan sitten vauvan tarvikkeita vaipoista harsoihin ja rasvoihin.. (hoitoalusta on ostettuna siihen) Niin ja sinkkivoide ollut meilläkin ehdoton, tai no bepanthen on hyvä mut kaalliimpi vaihtoehto.. Ja sit alesta ostettiin (tai appiukko sen halusi maksaa ;) ) marraskuulla pinniksen päälle laitettava hoitotaso, jonka saa sit poiskin, se on sit yö hoitoja varten ja sinne tulee seinälle myös sellainen hyllykkö juttu johon saan tarvittavia juttuja lähelle (samatyylinen kuin tuo tänään ostettu) Ja ne hyllyt on hyviä kun se kodinhoitohuoneen hylly jää siihen sellaisenaan sitten ja saan siitä säilytytilaa muille tavaroille aikanaan ja pinniksen päälle tulevaan hyllyyn saan joskus vaikka koriste esineitä laittaa, eli ei "turhia" reikiä seinille porailla :) Ja meillä ainakin kaikki säilytytila on tervetullutta, tuota tavaraa kun riittää näinkin isossa perheessä..

Kosteuspyyhkeet on myös MUST! :) Yleensä en yöllä pesulle ole lähtenyt vaikka olisikin kakka (paitsi tietty jos on yliäyräiden pursuillut ;) ) niin nuo on silloin tosi käteviä ja saa ne ihanat poimut puhtaiksi :)

Olikohan vielä muuta?? Eipä tule nyt mieleen..
 
mymosa
Mulla vähän sama kuin Adalmiksella, en halua kyykkiä sängyllä tms. ja sektiohaavan takia myös parempi olla hoitopöytä. On siinä sitten mummin ja isänkin kätevä vaippoja vaihella.

Meille tulee myös sinkkivoidetta ja bepanthenia. Sekä pyllypyyhkeitä. Yöllä en aijo vaippaa vaihtaa, ellei kakkaa tuu kainaloista ulos :D
Vauva myös nukkuu aika pitkään makkarissa ja siirtyy siitä sitten ehkä 2v jälkeen kuopuksen kanssa samaan huoneeseen.

Siirtokuvia olen miettinyt lasten huoneisiin, kun en halua mitään tapetteja alkaa vaihtelee iän ja kiinnostuksen mukaan sekä vuokra-asunnossa on myös tylsät valkeat seinät..
Esikoisella ja kuopuksella on ollut hoitopöydän ympärillä mun itse piirtämiä ja värittämiä disneyn hahmoja mutta ne on jo roskissa. Pitää siihenkin jotain keksiä.

Huomenna poksuu 23+6
 
POKS 28 :heart:

Meillä Ikeasta kanssa hoitotaso ja oli tosi näppärä. Tason alla 2 tasoa johon mahtui isoja koreja alle, niin siitä tuli tosi kivan näköinen ja sai sinne kaikki rasvat ja vaipat ja muut. Mä muuten kokenu sinkkivoidetta paremmaksi Bepanthenin. Sitä meillä käytetään muuténkin ahkerasti =)

Oon ollu nyt viime keskiviikosta asti tosi kipeä. Alaselkää ja alapäätä sattuu. To olin saikulla ja huomisenkin olen, ti onneks lääkäri niin tietää sitten jatkosta. Nukkuminen on tosi vaikeeta : / Aika kömpelö olo alkaa muutenkin olla.

Tänään vasta ollaan otettu ekat kuvat masusta, vähän on jääny. Piti joulunakin ottaa kun oisin ollu enemmän laittautunu, mutta unohtui : / No toisaalta esikoisestakaan ei kovin montaa masukuvaa ole ja kyllähän tässä vielä ehtii...

Sokerirasituksessa ei muuten ollu mitään, niinkun olin epäillytkin.

Esikoisen synttärikemuja pitäis ruveta miettimään...

Pikkuhiljaa vois alkaa tehdä hankintoja, mm. ostaa niitä pikkupikku vaippoja =)
 
Iltaa!

Huomenna olis raskauden ensimmäinen ja viimeinen lääkärikynti.

Meillä on hoitotaso. Ollu nyt koko ajan käytössä ilman hoitotasoa eli vaan lipastona. Ihan kätsy, ku on pienet tilat ja siihen saanu kaiken oleellisen käden ulottuville.
Kaikki tulee laitettua vasta tosiaan maaliskuussa kuntoon. Tod.näk.vaan on käynnistys maaliskuun puolen välin tienoilla, ni jos ennen sitä sais kaikki kuntoon.

Supistelee edelleen, mutta tuskin saanu onneks mitään aikaa. Ja ovat kivuttomia ni ei huoleta.

Jeps, jos alkais valmistautuu nukkumaan menoon ja alkavaan viikkoon kaikkine menoineen.

Mukavaa alkavaa viikkoa :)

Marimi ja pikkuinen 28+0 (parin viikon päästä olis jo 30 viikkoo täynnä :O)
 
Pari yötä saanut nukkua supisteluilta :) Ehkä tämä tästä..

Mulla tekis mieli jo ostaa kaikki pikku säläkin jo valmiiks vauvalle, mut jotenkin sitä vielä arastelee?!? :O Mut kaippa se olis sama kun lähes kaikki isokin ostettuna jo :) Saa nähä milloin tarttuu mukaan..

rv 26+2
 
kovasti taitaa poika tykätä potkunyrkkeilystä... siltä se ainakin öisin tuntuu... viime yön perusteella pojasta saattaa tulla myös äitensä kaltainen kuuhullu, siihen malliin pyöri ja jumppasi eikä nukkunut niin kun en minäkään...

meillä tulokas saa nukkua äitiyspakkauslaatikossa joka laitetaan pinnasänkyyn, sinne saa (toivottavasti) myös nukahtaa itsekseen, ei aleta totuttamaan nukuttamiseen. syö tuttia jos syö, mutta olen imettämsen suhteen yrittänyt puhua masuun että rinnasta syödään, mielellään kaikki kilot mitä on tuonutkin ;) imettämistä varten haaveilen keinutuolista kun en sitä sängyssä halua tehdä kun en halua enkä varmaan saa nukuttua jos vauva on samassa sängyssä... eikä saa mieskään nukuttua.

meillä tuo hoitotaso tulee pinnasängyn päälle ja kaikki vaatteet lipastoon sängyn viereen, lipaston päälle vanulaput, -puikot ja muut härpäkkeet...

kertakäyttövaipat tulee meillä käyttöön. jos saadaan kämpät myytyä ja löydetään se kiva pieni talo ja tontti jostain korvesta, niin sitten ollaan ajateltu että siirryttäisiin maatuviin vaippoihin kun ne kerran sitten voi heittää kompostiin. onko jolloain muuten kokemusta näistä vaipoista?

sitten omaa napaa... mullehan oli tullu kolme viikkoa sitten neuvolakäynnillä 10kg kaiken kaikkiaan lisää elopainoa... lopetin uutena vuotena ylenpalttisen hyvänsyömisen joka oli siis ihan joulunajan vikaa, ei mun syytä... ja olin välipäivät talvilomalla ja viimeviikon sairaslomalla (saikku jatkuu edelleen...) olen myös ihan vähän lisännyt liikuntaa, eli pidentänyt hieman aamulenkki koiran kanssa (ennen raskauttahan olin kovakin liikkumaan), nyt puntari näyttäisi että kiloja olisi lähtenyt melkein 4... ei kai sekään hyvä oo... toivonkin tässä että meidän puntari on epäkunnossa... toisaalta jalkojen turvotus on kyllä paljon paljon vähäisempää eikä niitä särje enää niin paljon... joo, ei tää mikään lääkäripalsta oo mut oon vaan vähä huolissani pudotuksesta...

ja sit supistuksista, mulla on ilmeisesti aika kivuttomia koska huomaan vaan joskus että on maha kova, mut en sinänsä huomaa niitä olevan... oonkohan jotenkin epänormaali... kun kaikilla muilla niitä tuntuu jo olevan paljonki... kun viikkoja on 25+6- ens viikolla on kyllä neuvolalääkärikin ja ajattelinkin kaikki nämä samat asiat purkaa sielä =) mutta sanokaa joku jotain jos mun pitää olla huolissani. kun oon ihan tyytyväinen ollu siihen että masussa on paljon liikettä, paljon myös lepoa, mutta tiedän että hyvin elävä on...
 
suska: Et ole epänormaali, vaan ihan normaalilta kuulostaa :) Mulla ei esikoiselta tullut minkäänlaisia supistuksia ennen kuin pari päivää ennen synnytystä, ei kivuttomia eikä kivuliaita (tai sit en vaan tuntenut niitä) Kuopuksesta alkoi rv 20 kivuttomat supistelut, eli pelkkää mahan kovettumsta, ei kipua ja sit synnytyksessä varsinaiset kivuliaat supparit, nyt alkoi rv 18+ hieman jo kivuliaat supistukset ja rv 24+ alkoi noiden seuraksi tulla kivuttomia mahan kovettumiakin.. Ne kivuliaat kun saattaa joissain tapauksissa edistää tuota kohduntilannetta ja se ei näillä meidän viikoilla ole kovin suotavaa, mut toisilla ne avaa ja pehmittää paikkoja jonkin verran, mut slti päästään turvallisille viikoille jopa yliajalle raskaudessa.. Yksilöllisiä juttuja siis :)

Jalkalamppu ostettiin meidän makkariin, on sitten vauvan kanssa yövalo, jos/ kun heräillään pitkin yötä ties minkä takia :) Ja kauhee sisustusvimma iski..
 

Yhteistyössä