¤¤¤ Huhtikuun Helmet 2012 * TAMMIKUUSSA* ¤¤¤

Huh heijaa, viikonloppu heilahti supernopeasti juhlien merkeissä! Mukavaa, mutta väsyttävää :heart:

Suska: No et ole epänormaali :) Mulla oli kivuttomia suppareita joskus pari viikkoa sitten ehkä kahtena päivänä. Maha meni pari kertaa kovaksi, sitä ennen eikä ton jälkeen ole taas ollut mitään. Esikoisesta mulla tuli noita kivuttomia suppareita joskus reilusti viikoilla 30+. Eli tosi tosi yksilöllisiä!

Huuh, mitäs kaikkea te muuten olette jutelleet...

Ainakin hoitotasoista: Mä itse liputan hoitatason puolesta, ihan oman ergonomiankin takia. Meillä on yläkerrassa hoitataso ja alakerrassa myös oma "vaipanvaihto-piste" kodinhoitohuoneessa tason päällä.

(.) Kävin äsken taas ostamassa vauvanvaatteita, pari bodya :heart: KappAhlin Newbie-mallisto on ihana, voisin ostaa ne kaikki!

Mites muuten te jotka olette jo äitiyspakkauksen saaneet, olitteko tyytyväisiä? Oliko livenä kiva?

Ceali & Lilleri 27+6
 
Palailen myöhemmin kirjottelemaan enemmän, mutta pitää jakaa teidänkin kanssa: Meidän tulokkaalle syntyi pieni serkku (2700g ja 47cm) eilen :heart: Tänään päästään jo haistelemaan vauvantuoksua sairaalaan! Edellisen kerran synnärillä olenki ollut vierailulla 15 vuotta sitten kun pikkusisarus syntyi :)

Vappuvaavi ja tulokas 24+3
 
sisustusvimmaa on myös täällä ilmassa:) Tekisi mieli kokeilla niitä sisustustarroja pojan huoneeseen sekä pesuhuoneeseen. Kukan siemeniäkin on tullut tilattua ensi kesäksi mutta sitä en tiedä kuka ne istuttaa ja milloin:D
Pieniä hankintoja enkä kyllä isojakaan uskalla tehdä kun vasta lähempänä laskettua aikaa jos silloinkaan..Mitä lie taikauskoa:|
sellaiseen ihmetykseen törmäsin kun vaunusuoja, onko teillä sellaista tai meinaatteko hankkia? Mä ajattelin että olisiko se hyvä kun asutaan aika tuulisella paikalla..
Täälläkin ollut suppareita sekä välillä menkkamaista kipua joka menee kyllä ohi..Ensi viikolla onneksi lääkäri niin tietää onko noista jotain haittaa ollut.
Avantasia 24+3
 
soitin neuvolaan kun en saanu melestäni tota painon pudotusta, ja sielä sanottiin että kehossa voi olla useita kiloja nestettä, ja on ihan hyvä jos paino olis nyt vähän tasaantunu koska sitä niin paljo ja äkkiä tuli... no panic =)

nyt päiväunille...
 
  • Tykkää
Reactions: Löllöttelijä
Voi liitoskivut. Ihan itkua väänsin miehelle eilen kun häpyliitokseen sattuu ihan hirmuisesti. Onneks on se neuvolalääkäri 19 pv niin voi jutella jatkosta. Vielä olen siis kitkutellut töissä. Ei vaan taida olla enää pitkäaikaista tämä työnteko.

Tähän asti tämä työpäivä on menny ok mut loppupäivä kotona menee sit sohvalla tai sängyllä maaten kun ei muuta voi :(

Me käytiin viikonloppuna hakee meidän vaunut. Ei malttais odottaa että kyytiläinen syntyy :D
 
Nyt sitä sitten pönötetään kahden viikon saikulla. En oikeastaan ehtinyt viime tiistaina saada työpäivää kunnolla käyntiin, kun alamaaruun iski menkkamainen kipu, joka levisi selän puolelle. Siitäpä otettiin äkkilähtö Kajaaniin, ja äippäpolilla lopputulema oli se, että pikkuisen liikaa on paikat auki viikkoihin nähden ja ensisynnyttäjäksi. Kaksi yötä pyörin synnytysosaston punkassa täydessä levossa ja sain kortisonipiikkitarjoilua kankkuun. :|

Nyt kokeillaan lepoilua kotioloissa ja ensi maanantaina on sitten kontrolli. Saa nähdä, millainen on sitten tilanne.

27+6 eli se olisi huomenna poks.
 
Niin se aika vaan menee eteenpäin. Itsekkin oon nyt havahtunut, että pitäisi alkaa tarkistelemaan onko kaikki vauvatavara vielä ok ja mitä pitää hommata.

Esikoiselle ostettiin ikeasta tälläinen lipasto: HEMNES Lipasto - IKEA ja sen päälle sitten tuo hoitotaso. Koin käteväksi tuon systeemin, että tuon hoitotason saa sitten pois kun tarvetta ei enää ole. Meillä tuo hoitopöytä olikin käytössä melko vähän aikaa, kun eihän tuota menijää voinut siinä kovinkaan kauaa pitää :D Alkoi nimittäin kääntymään selältä mahalleen 2,5kk:n iässä, joten vaaranpaikkoja alkoi tulemaan. Toivottavasti tällä seuraavalla kaverilla ei ole yhtä kiirus liikkumaan... Nyt kun ollaan muutettu isompaan asuntoon oon ajatellut laittaa kaksi vauvanhoito paikkaa. Toinen makuuhuoneeseen ja toinen kodinhoitohuoneeseen vesipisteen vierelle. Muutoin oon ajatellut, että tuo pelkkä kodinhoitohuoneen paikka riittäis, mutta sitten tuo hoitopöytä jäisi käyttämättä. Ja kaikki vauvanvaatteet kun kuitenkin sitten sijaitsevat tuolla makuuhuoneessa. Yöllä jos on tarvetta vaihtaa vaippa niin vaihdan sen pikaiseen sängyn päällä.

Sain nyt viikonloppuna vihdoin ja viimein aikaseksi penkoa tytön vauvavaatteet ja ottaa sieltä sivuun ne mitkä käy sitten myös pojalle. Itkua melkein väänsin kun tajusin millaisesta määrästä vaatteita joutuu luopumaan.. surku sentään : / Aikaisemmin joku jo taisi liputtaa kietaisubodien puoleen ja samaa linjaa jatkan minäkin. Varsinkin iskä tais tykätä nuista kietaisubodeista ;)

Esikoista odottaessa tunsin ensimmäiset kivuttomat supistukset joskus +34 viikoilla, eikä niitä tuntunut kovinkaan usein. Nyt oon tuntenut nuita supistuksia jo muutaman viikon ajan silloin tällöin.

Selkäkipuja on kokoajan enemmän ja enemmän :/ Kävellessä alkaa tulemaan ikävä tunne oikean nivusen/lonkan seudulle ja se hankaloittaa kävelyä. Lattialle en voi mennä makaamaan kun en voi laittaa ollenkaan painoa oikean jalan päälle enkä pääse sieltä sitten oikein helposti ylös. Tuntuu kuin joku viiltäis puukolla tuonne alaselkään/pakaraan :/ Alaselkää/oikeaa pakaraa jomottaa ajoittain varsinkin jos joudun paljon nostelemaan tyttöä tai kumartelemaan. Onko kellään muulla vastaavanlaisia kipuja?? Esikoista odottaessa selkä oli kipeä, mutta ei samalla tapaa..

-minde- rv 26+4
 
Ja piti vielä mainita rintapumpusta, kun joku oli tainnut kysyä että kannattaako sellainen hommata valmiiksi vai tilanteen mukaan. Itse oon monelta tuttavalta kuullut, että kyseinen härveli kannattaa sitten hankkia tilanteen mukaan. Moni on ostanut ja se on sitten jäänyt käyttämättä. Itsekkin ostin pumpun vasta esikoisen synnyttyä kun tarve tuli, koska muuten olisin hukkunut maidontulvaan. Kärsin siis silloin ns. suihkutisseistä :D

Ja tuo Bepanthen on aivan loistotavaraa. Käytettiin esikoisella tuota ja pylly pysyi aivan loistavassa kunnossa. Jos hieman meinasi alkaa punoittelemaan niin ekstrakerros tuota rasvaa ja pylly parani nopsaa :) Ja tuota samaa rasvaahan voi käyttää äiti sitten nännihaavojen ennaltaehkäisyyn ja hoitoon..
 
Moro!

Lääkärissä käyty. Kaikki melko ok. SF mitta tosin oli 30 eli meni yläkkäyrän yläpuolelle. Esikoisesta tuo luku oli 30+jotain viikolla. Noo, sitä seuraillaan ja huomenna sit sokerirasitus.
Vauva on edelleen poika :D ja olis perätilassa. Ja varmaan nyt sit käänty takasi pää alaspäin. Tai ainaki nin mahottomasti sattu mahaan ku pikkunen mylläs.
Hassu aatella, ettei oo enää lääkäriaikaa eikä sit ilm.mitään kokoarvioo tai muutakaa.
Niin joo, paikat oli alkanu pehmenee, mutta lääkäri sano että jos supistuksia tulee sarjana tai kivuliaana ni pitää mennä päivystykseen. Eli senki puolesta vielä kaikki ok. Seuraava neuvola onki vasta 8.2, joten vielä väli ei tihentyny. Tuosta sit alkaa "hyppyy".

Oikein raikasta ja pakkasentäyteistä alkavaa viikkoa kaikille.

Marimi ja Poikanen edelleen :) 28+1
 
Täällä saikku jatkuu 3viikkoa, ois jo loppuun asti kirjoittanut, mutta toivpin vielä pääseväni töihin..hulluko? Paikat ennallaan, mutta oli huolissaan supistussarjoista ja käski lähteen tayssiin jos nyt pari pv vielä samanlaista, oli sitä mieltä että estolääkitys olisi hyvä aloittaa, mutta sen voi määrätä vain tayssin lääkärit.

Sitten vauvan sydänäänissä oli jotain häikkää, kuunteli pitkään ja minäkin kuuntelin, että ihan kuin jättäisi jonkun kyönnin väliin. Sanoi, että voi johtua hikasta tai sitten rytmihäiriöitä, katotaan to uudestaan. Tavallaan huolettaa, mutta en nyt aijo mennä paniikkiin ennen kuin ollaan tortsiana kuunneltu uusiksi.

Muuten kaikki ok. Lääkäri vaan ihmetteli, että mulle on laitettu kotiseuranta sokereista, kun vain yksi arvo oli rajalla. Kysyi arvoista kotona ja snaoin, että ihan priimaa ja totes, että niin niin hän vähän aattelikin ja että ei tarvi olla huolissaan, mutta mittaile nyt neukkutädille jos hän sen 6pv seurannan haluaa. Outoa minusta. Täälläkään ei siis radidiagnoosia saa jos kotiseuranta ok tuollaisen rajalla olevan arvon jälkeen, mutta muualla se on heti diagnoosi ja seuranta on koko loppuraskauden. Aika outoa, joskin tämä tapa mielestäni maanläheisempi, jos arvot kerran on koko ajan hyviä, niin tuntuu hassulta sairastaa diabetesta.

Sf oli 25, pissa puhdas, paineet kohonnut, mutta jännitin niin alapään tilannetta, ettei ihme oli 135/85. Painoa tullut 6kiloa eka punnituksesta neuvolassa ja 11kiloa lähtöpainosta. keräsin siinä sen 5 jo kun alettiin yrittään ja ekaviikkojen hesemätöillä, muu kun ei maittanut:LOL:

Fiilikset kuitenkin ihan ok.

Pomppuli ja muru 26+3
 
Viimeksi muokattu:
Helou,
täällä siivottu kaapista muutama hylly tyhjäksi ja laitettu pesukone laulamaan pienimpien vaatteiden kanssa. Toi pesuohjelma on vaan niin ärsyttävän pitkä, että oon ehtinyt jo kaikki pesuun menevät lajitella eikä ole vieläkään edes puolessa välissä. Tähän rakoon ei nimittäin mitään tekemistä meinaa keksiä, kun siivoilutkin on jo hoidettu aamusella.

Mitään häkkisänkyjä tai laatikostoja yms. en ole viittinyt vielä edes alkaa kasailemaan, kun tässä odotellaan vieläkin sitä tietoa kämpästä. Meillä on siskonkanssa molemmilla asunto hakusessa ja molemmilla merkattuna erittäin kiireelliseksi. Eli jos sisko pääsee lähtemään aikasemmin, niin tulee ainakin sit vähän enemmän tilaa. :) Eli en nyt panikoi turhia.

Mutta nyt murkinoimaan ja sit pestään lisää pyykkiä!

ekulainen ja pallero 27+5
 
ekulainen mulla kans ajan kuluttaminen meinaa tuoda välillä harmaita hiuksia... ite aloin loppuviikosta virkkaamaan... oon viimeks virkannu joskus yläasteella, mut nyt sain inspiraation virkata vauvalle tillkupeiton, jos innostun niin sit jotain pientä vaatetta, mut alottelen ainaki jollain helpommalla. ja jos käy niin etten sitten saa jotain valmiiksi asti virkkaustöitä siis, niin onpahan ainakin ollu ajankulua, ja tällä hetkellä tykkään kovasti =)
 
Meillä oli esikoisella myös lipasto jonka päällä erikseen hoitotaso. Nyt ollaan tuotu hoitotaso siihen takaisin vauvaa varten, vaikka ei sitä vielä olis tarvinnutkaan. Meidän mielestä se hoitotaso on tosi kätevä, kaikki on käden ulottuvilla eikä tartte kumarrella tms :) Olisin kyllä halunnut tuon tason kylpyhuoneeseen, niin olis ollut vesipistekin lähellä, mut ei se oo mahdollista tämmösessä rivitalokaksiossa.

Vauvan vaatteita tekis mieli pestä jo mielettömästi valmiiksi, mutta en oo vielä viitsinyt :D On tuota pyykkiä vielä muutenkin niin reippaasti! Mutta voishan sitä kohta alkaa laittaa pienimmät kuteet pesuun ja lipaston laatikkoon odottelemaan.. :heart:

Kietaisubodeja täytyis ostaa vielä vauvalle, kun niitä ei paljoa oo. Ehkä viikonloppuna :)
 
mymosa
Kiva, meillä ois tuossa maaliskuun lopulla, huhtikuun alussa taas huoneiden järjestysoperaatio.. kun esikoinen muuttaa omasta huoneestaan takas kuopuksen huoneeseen nukkumaan ja olohuoneeseen tehään koulupöydälle ym pieni nurkkaus. Ja me muutetaan sitten olohuoneesta esikoisen huoneeseen ja sinne sitten laitellaan vauvan tavarat jossain vaiheessa. Eipä noilla nyt mikään kiire ole, kerkee sitten lähempänä huhtikuun loppua laittamaan.

Ei oo oikein mekastanut nyt kolmeen päivään kunnolla, aina välillä vähäsen.. :(
 
( . ) Kiva, kävin kaverin ja lasten kanssa pikkulenkin kävelemässä, tosi rauhallista menoa, n. ½ tuntia vaan sitä itse kävelyä, välillä pysähdyttiin, lapset laski mäkeä, ja taas vähän käveltiin eli siis ei mitään älytöntä menoa, mulla alkoi pistämän mahaan ekan 400m jälkeen ja tätä se sitte oli loppu ajan ja paine tuntui alahaalla mahassa eli kävelin tosiaan kuin ankka :( Vajaa tunti on oltu kotona, saa nyt nähdä miten ilta/ yö menee, maha tosi hellänä ja jomottaa inhottavasti koko ajan..
 
Mulla on kanssa sitä vatsan pinnan kipeyttä aina välillä, varsinkin jos oon kyykkinyt ja kumarrellut.
Esikoisesta alkoi harkkasupistukset jotain rv22, mutta tästä en ole vielä niitä huomannut (huomenna tasan rv27). Mutta esikoisesta oli kyllä oireeton virtsatulehdus, joka kuulemma voi aiheuttaa supistuksia, liekö syy siinä vai vain siinä että joka raskaus on erilainen.

Liitos ym. lonkkakipuja mulla on vaihtelevasti, välillä ei mitään ja taas välillä ei meinaa ominavuin saada kylkeä sängyssä käännettyä.
Ihan vinkkinä, kannattaa hommata jos ei jo omista, satiini yöhousut, kyllä on hurjan paljon helpompi yöllä kääntyillä :D
 
Osaako kukaan auttaa mua tuon pinnasängyn kasaamisen kanssa??
Mullä lähtee järki...Siinä on sellaiset ihmeelliset koukut jouden avulla pohja pitäis saada kiinni,mutta en tajua miten ne voi tulla. Entinen omistaja sanoi että ensin kasataan päädyt ja pohja mutta eihän siinä ole mitään minkä varaan se pohja tulee...paitsi ne koukut enkä käsitä miten ne voi tulla. HELP!!!:mad::LOL: Niin ja pinnis on ihan tavallinen valkoinen jossa pinnat ihan ympäriinsä eli ei umpinaiset päädyt.
 
Bluebaby meillä ensin kasataan koko sänky eli runko ja viimeisenä lasketaan pohjasäleikkö sellasten metallitappien päälle. Ei kai sängystä puutu jotain osia sitten jos kaikki vaihtoehdot on kokeiltu..?

Hoitopöytää meillä ei ollu kun esikoinen syntyi, syynä se ettei tilaa yksinkertaisesti ollut hoitopöydälle, ihan hyvin ollaan pärjätty. Pikkuvauvana kun lapsi oli vielä niin kevyt nostella ni ei selkäkään mennyt. Nyt kyllä alkaa tuntumaan kun on raskaana ja tuo lapsi painaa varmaankin yli 10kg. Mut saadaan käytetty hoitopöytä ni saa siinä sit vauvaa hoitaa, onhan se ergonomisempi.

Huomenna neuvola, vointi suht normaali, niitä ylävatsa kipukohtauksia taas tullut muutamia.

Mukavaa pakkaspäivää!
 
Inger: Ei puutu osia. Meilläkin on kehikko valmis,mutta en vaan käsitä miten ne tapit tulee siihen että pohjan voi laittaa siihen. ne pidikkeet on niiku hakaristissä on aina toinen puoli jos joku ymmärtää mitä tarkoitan :D
 
Terveisiä neuvolalääkäristä :wave:
Ei kyllä ollut mikään mukava reissu, niinkuin ne ei yleensäkään ole. Semmoista liukuhihna hommaa, itse unohtaa puolet asioista mitä pitäisi sanoa : / Lisäksi se inhottava th on tullut takaisin, se oli esikoisenkin aikaan eikä kyllä mun mielestä ihan oikeessa paikassa ole töissä! Sen sijainen, joka siis ollut tähän asti oli tosi mukava. Eikä yhtään asiaa lohduttanut se että painoa on tullut jo 8 kg sitten alkuraskauden :ashamed: Mäkin syytän joulua ja muita juhlia. Meillä on just suvussa kaikki juhlat loppu-alkuvuonna niin herkuteltua tulee. Nyt täytyy kyllä ottaa itteään niskasta kiinni niinku joku oli tehnykin jo, toisin kuin minä. Vaikka mietin just syömisiäni, niin aika normaalisti kyllä syön: kaurapuuro ilman lisukkeita aamulla, lounas (tavallista kotiruokaa), välipala (leipää, jugurttia tai hedelmää), päivällinen (kotiruokaa, joskus tulee korvattua leivällä) ja iltapala (leipää, karjalanpiirakkaa tms). Herkut on näköjään sitten vaan kokonaan jätettävä.

Saikkua sain pari päivää liitoskipujen takia. Niistä kivuista aiemmin taisin valitellakin ja liitoskivuiksi tosiaan nyt paljastui. Eikä niille oikein mitään voi tehdä kuulemma. Panadol Forte 1 g:sta kokeilin, ei tulosta, nyt sanottiin että Buranaa voi kokeilla, mutta en kyllä uskalla! Onko joku muu käyttänyt Buranaa? Niin ja närästykseen sain reseptin (en muista lääkkeen nimeä), toivottavasti auttaa. Tähän asti menty Rennieillä.

Tääläkin tekis mieli alkaa vauvan vaatteiden pesuun, mutta koska kaappiakaan ei olla hälle vielä hommattu niin täytyy malttaa vielä. Aina välillä niitä kyllä käyn hypistelemässä. Eilen just katottiin esikoisen kanssa hänen vauvakuvia ja tuli samalla tsekattua mitä vaatteita jää pikkuveljelle :heart: Nimenkin pojalle jo päätin, se on se mitä miehen kanssa ollaan koko ajan uumoiltukin, nyt vaan jotenkin tuli semmoinen olo että se on se :D Uskon että istuu pojalle hyvin, hänestä tulee todennäköisesti pellavapää ja jotenkin ajatuksissa sopis niin hyvin. Täytyy varmaan asiasta vielä miehen kanssa keskustella :D Tuli vaan hyvä mieli että nyt se varmistui.
Taidampa alkaa varailemaan ens viikolle ultra-aikaa :heart:

-Linn ja Salamatkustaja 28+2
 

Yhteistyössä