*~~ * Huhtikuun Helmet 2012 * Marraskuussa * ~~*

Hipsulahei!

Mulla oli esikoista odottaessa vaaleeta hahtuvaa koko vatsa täynnä ja poika tuli. Nyt ei ainakaan vielä oo karvoja näkyny.

Tervetuloa the äiti ja vappuvaavi!

Kivoja ultrakuulumisia ja ihania massuja!

(.) Tasan kaks viikkoa ultraan!

Adalmis ja Kerttu 19+0 poksis!
 
Tervetuloa uusille :wave:

Tänään taas poksutaan =) 18+0 alkais olla kasassa. Pikkuisen liikkeet ovat muuttuneet nyt ihan parissa päivässä ja tuntuvat jo melko kovasti. Pari kertaa oon tuntenut liikkeet masun päältä. Mieskin tunsi liikkeet toissailtana nukkumaan mennessä ja oli aivan haltioissaan. On se kyllä aivan ihanaa alkaa tuntea nuo liikkeet ihan säännöllisesti :heart:

En kyllä malttais odotella ens viikkoa. Lähdetään vähän reissailemaan ympäri suomea. Käydään sukuloimassa ja vuokrattiin mökkikin pariksi yöksi. Pääsee vähän pois näistä kotihommista ja saa lomailla =) Eli kyllä se rakenneultrakin sieltä varmaan melko nopsaa tulee kun on ohjelmaa tiedossa. Kolme viikkoahan siihen vielä olisi, mutta jospa tämä aika menis nopsaa. Ainakin toivon niin.

Ja flunssasta kärsiville voimia ja paranemisia!

Rv18+0
 
Kiitos, kiva olla täällä :) Vauvaa odottavia kyllä lähipiiristäkin löytyy muutama, mutta ovat 2-3 kk edellä niin kiva kuulla samassa vaiheessa olevien kokemuksia kans.

Tuli mieleeni kysyä teiltä matkustelusta tai lähinnä lentämisestä, onko kokemuksia näiltä viikoilta? Viikon päästä lähdetään etelään, viimeisen kerran kahdestaan miehen kanssa ja vähän jännittää 5 tunnin lennot.. Lentosukat on ainakin ostettu ja käytäväpaikka toiveissa niin voi juoda reilusti vettä ja juosta vessassa jatkuvasti ;) Ja Minden kanssa samaa mieltä, lomailu töistä on niin odotettua tässä vaiheessa kun mammalomaan on vielä vaikka kuinka aikaa!

vappuvaavi 15+6
 
Tuosta lentämisestä muistelen että virallinen suositus olis noin 24viikkoa, minkä jälkeen sitä ei enää suositella. Paremmin muistavat voivat toki korjata :D
Mutta sellainen tieto on että serkkuni, joka on lääkäri, sanoi ettei suosittele sitä ollenkaan raskaana oleville. Joskus lennot ovat tietenkin varattu pidemmälle tai ovat pakollisia esim. töiden takia? En tosin ole kysyny että miksi sitä ei suositella, mutta olettaisin itse niiden paineen vaihteluiden takia?
 
Oih! Täällähän on nyt alkanut oikee urakalla noi rakenneultra käynnit.
Onnittelut kaikille jo käynneille!
Tuntuu että siihen omaan ultrapäivään on vielä ikuisuus, 4viikkoa tuntuu niiiin pitkältä, oon siis vihdoin tainnut tajuta sanonnan "odottavan aika on pitkä"- tarkoituksen. :D
Olo on ihan niinkuin ei raskaana olisikaan, paitsi ettei noi omat vaatteet enää istu niinkuin pitäisi. :D

:heart:16+1:heart:
 
Kauhisteleeko teidän toisten ensisynnyttäjien miehet teidän mahoja? Mulla on jo hieman mahaa, kiloja ei ollut tullut, mutta maha tullut selvästi eteen. Kun mies näkee mut tiukoissa vaatteissa se joka kerta näyttää yhtä pelästyneeltä/ kauhisuneelta. Ei se vauvaa kauhistele, tai sen tuloa, vaan sitä kun mulla on maha.. Musta itsestä on kivaa kun raskaus alkaa näkyä ja tulen sen näyttämäänkin, mutta miten tuolle miehelle tuo maha voi olla niin suuri ihmetyksen aihe. Kai se pelkää, että musta tulee norsu, niin kuin varmaan tuleekin ;)
 
Vappuvaavi: Tervetuloa joukkoon! Meillä on oikeastaan täsmälleen sama laskettu aika toi 27.4., sillä koon mukaan meidän pieni on muutamaa päivää vanhempi kuin virallinen la (30.4.). Ja samassa paikassa sit synnytelläänkin =)!

olki: Mies on jotenkin hurjan ylpeä minun kasvavasta masustani, silittelee sitä aina ohi mennessään ja kutsuu hellittelynimillä. Itse vuoroin kauhistelen, vuoroin ihastelen mahani pyöristymistä. Painoakin on tullut jo muutamia kiloja. On tähän painon nousemiseen vain totuttava, ekaa kertaa elämässäni vaaka näytti yli 50 kg (olen siis 155 cm pitkä)! Liikunta ei ole maistunut sitten elokuun, ainoa liikuntamuoto, jota olen harrastanut on kävely. Normaalisti juoksen, mutta nyt en ole uskaltanut, kun alussa pelkäsin keskenmenoa ja vointikin oli aika huono koko syyskuun. Etukäteen maksettu jumppakorttini on odottanut nyt kaksi ja puoli kuukautta käyttäjää... :popcorn:

Angie 15+3
 
Terkkuja rakenneultrasta!!
Kaikki on pienellä kuin pitääkin, vastasi hyvin viikkoja. Ensin näytti pienemmältä, mutta toisesta kuvakulmasta näkyi sitten paremmin ja pikkuaivotkin vastasi viikkoja. Mun tyttöolo meni kyllä niin metsään, meille on tulossa POIKA:heart: Kyllä siellä sen verran selvä uloke näkyi että tuskin on tyttö. Olin kyl ihan varma et olis tyttö. Kiva ylläri! Esikoinen on tyttö ja saa nyt sitten pikkuisen veljen :heart: Oon niin onnellinen siitä että kaikki on hyvin. Esikoinen oli hoidossa mummulla ja sitten käytiin miehen kanssa ostamassa esikoiselle joulujuhlamekko (muutamakin tarttui matkaan :D ) ja sit mentiin Raxiin syömään ku oli molemmilla niin kova nälkä. Kertakaikkisen ihana päivä.

Päivällä jouduin kyl soittelee neuvolaan ku aamusta asti ollu voimakasta painon tunnetta alavatsassa ja tuntuu alapäässäkin. Kätilö sanoi kyl et tuskin on vaarallista kun ei supistele, mut varas mulle varoiks lääkärin tiista-aamuks. Tarkistetaan ettei oo tapahtunu muutoksia alakerrassa.'

Masusta mies tykkää ku kasvaa. Ei kyllä varmaankaan pidä mua mitenkään seksikkäänä nyt, mutta tykkää kyllä kun raskaus näkyy. Mulla onkin jo hirveän iso maha, etenkin ylämasu tuntuu pinkeeltä, tuntuu et nahka repeemässä.

Närästystä on melkein joka päivä, ei varmaan kovin hyvä juttu. Tietääkö joku onko siitä haittaa? Rennietä joudun ottaa aina sillontällön.

Tervetuoloa uudet munkin puolesta :wave:

Rokotuksista: Rokoteohjelmaan kuuluvat rokotteet annetaan, mut ei muita. Ei influenssapiikkiäkään enkä ota sitä itekkään. Jätin aikasemmin raskausaikana possupiikinkin ottamatta, onneks!

En muista mitä muuta piti kommentoida...

-Linn ja :heart:pikku-ukko 19+4:heart:
 
Linnillekin poika, onnea :heart:

Meillä mies välillä silittelee kasvavaa masua, mut ei niin erikoisen kiinnostunut ole, mut ei täysin jätä huomiottakaan.. Eli aika neutraali kuitenkin :)

Huomenna poksuu taas:O nyt rv 17+6 :heart:
 
Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista! Oma ultra vasta kuun lopussa...

Ja tervetuloa uusille :)

Itsellä ollut niin kiireinen viikko, että en ole paljon ehtinyt kuin pikaisesti lukaista teidän kirjoituksia. Mutta puoliväli lähenee ja potkut alkaneet tuntua jo ihan läpi asti. Mahtava tunne :heart:

Neuvolakin mulla oli alkuviikosta ja siellä kaikki oli kunnossa. Siellä puhuttiin tuosta influenssarokotuksesta, mutta taidan jättää väliin tällä kertaa.

Lyhyt kirjoitus mutta nyt täytyy rientää taas töihin. Mukavaa viikonloppua kaikille :)

Sandy rv 19+4
 
Meilläkin eilisessä ultrassa kaikki hyvin, tosin olin todella pettynyt ultraajaan sillä kuva oli huono eikä saatu YHTÄKÄÄ hyvää kuvaa. Meiän ekan ultran kuvat on paremmat ku tän!! :(:(
Onneks olen varannut 1.12. sen 3D/4D ultra ajan. Inhottavaa ku näky nii huonosti eilen. Illalla vielä harmittelin sitä :/

Mutta tosiaan alkuun siellä massussa oltiin jalat tiukasti ristissä joten lopussa katseltiin uudelleen ja ei siellä killuttimia näkynyt! Tyttöä siis veikkasi.
Se ultraaja ei uskalta kunnolla edes painaa ja tökkiä mahaa toisin ku ekalla kerralla tehtiin. Sillon se pisti asukin oikeesti liikkumaan ku nyt antoi köllötellä.
Aion siellä 1.12. sitten sanoa että toivottavasti saadaan tosi hyvä kuva aikaan kun viimeeksi oli todella huono.

Että tämmöstä :)
 
Mua pelottaa ihan kamalasti, että kaikki ei oo kunnossa. Tätä vauvaa kun on niin tehty ja keskenmenoja itketty ja sit on kammo, jos se onkin turhaa ja joku on pielessä. Melkein toivoin, että seuloissa olisi tullut hälytys ja olis päässy tarkempiin tutkimuksiin, olis saanut mielenrauhaa. Oonko ihan kamala ihminen...? Mun maailma vaan kaatuis, jos jotain menis vinksin vonksin.

Sandemar 17+6
 
Sandemar: :hug: Näillä viikoilla on enää hyvin pieni riski, että menisi kesken. Pianhan sulla on rakenneultra niin pääset moikkaamaan pikkuista:)? Varmaan kaikilla odottajilla on aina pieni pelko takaraivossa, että onhan kaikki ok ja meneehän kaikki loppuun asti hyvin, se taitaa olla ihan normaalia meille tuleville ja jo oleville äideille:)
 
Keskenmenoa en pelkää vaan sitä, että lapsi ei ole terve. Kaikkea kun ei voi tutkia eikä pidäkään....tämä kun on iltatähti eikä aatoksissa ollut tehdä enää enempää, pienellä painostuksella miehen sain suostumaan :) Syytän täysin itseäni, jos jokin onkin pielessä, itsehän tätä halusin. Hormonit vielä heittää ja se sit itkettää, kun näitä mietti :(.
 
Huooh.. mä voisin nukkua kellon ympäri, ihan järkyttävä väsy koko ajan..

Mutta mä oon saanu käyttää hoivaviettiäni kissanpentuun, löysin postia hakiessani hylätyn kissanpennun, kyselin naapurit ja kyläläiset, mutta pikkukisu ei ole kenenkään ilmeisesti se on näitä, ihanaa! otetaan kissanpentu- ja otetaan liian pienenä, ei tää oo kiva, mitäs nyt tehdään? tiedän heitetään se auton ovesta ulos-tapauksia. Pikkuinen on yli hellyttävä, kesy sylikissa <3 reppanalla oli kirppuja, matoja, korvapunkkeja ja hiekkalaatikon käyttö toimi sillä periaatteella, että jos ehdit viedä sen sinne, homma hoituu. Ja ihan hirmuinen nälkä :) Saanpa jotain seuraa tähän erakon elämääni pikku Yrjöstä. Onneksi multa löytyy kattava varasto kaikenlaisia kissantroppeja, että sai kisun peruskuosiin..

Tuo vatsa on aikalailla tiellä ja häiritsee esimerkiksi traktoriin kiipeemistä ja sieltä alas tulemista ja lypsäes matalien lehmien kohdalla kyykkiminen on melkoisen epämukavaa. Mä en vieläkään tunne liikkeitä :( Välillä pelottaa, että ollaankohan siellä edes hengissä enää : / Ja tuo mun vatsa on aika ikävän alhaalla.. Seuraava neuvola on 18.11

Ja mun jalat.. ne on niiiiiiin väsyneet (nyt jo)

neiti80 ja nykeröT 16+5
 
Onnittelut kaikille ultrassa käyneille! Ja tervetuloa uusille! Täällä vielä odotellaan 2.12. asti.

Ollut hoppu viikko töissä, mistäs kaikesta te olettekaan puhuneet...

Pituudesta... Täällä myös yksi lyhytrunkoinen odottaja. Tai ainakin sellaiseksi luokittelisin itseni tällaisella 160 cm:n varrella. Ekassa raskaudessa oli selän kanssa ongelmia 4-5 kk:n kohdalla, mutta loppuraskaudesta ei mitään. Nyt on on lähinnä huomannut, että selkä ei enää kestä kovalla lattialla selällä makaamista. Eli kovin yksilöllisiä nämä jutut varmastikin ovat eli lyhyt pituus ei aina automaattisesti tarkoita selkäoireita. Entinen työkaveri oli pituudeltaan 150 cm ja pyöräytti aikanaan 4 kiloisen pojan. Mies oli ollut aivan varma, ettei pysty poikaa synnyttämään alakautta, mutta niin vain pyöräytti. Lääkäri oli kuulemma vitsaillut, että "pieni ihminen luut joustaa" :LOL:. Mulla ekassa raskaudessa tuskaisimmat kuukaudet oli kuukausilla 7-8, kun tyttö oli jo kunnon kokoinen, mutta ei vielä laskeutunut alaspäin. Kylkiluut huusivat hoosiannaa, kun pyllyllä punkesi kylkiluita vasten. Moneen kertaan naureskellut edellisen raskauden kuvia katsellessa, että itse oli aika sokea vatsan koolle. Omasta mielestä maha oli "pieni söpö kumpu" odotusaikana, mutta jälkeenpäin kun kuvia on katsellut, niin voi tsiisus mikä tynnyri sitä oli. Ihme, ettei tupsahtanut nenälleen, kun painopiste oli niin etupainotteinen :LOL:

Närästyksestä... Ei kai närästyksestä sen kummemmin mitään haittaa ole, muuta kuin hemmetin epämiellyttävän tuntuista. Ekassa raskaudessa oli vasta ihan loppuvaiheessa, mutta helpotti ihan viimeisillä viikoilla, kun vatsa alkoi painua alaspäin. Mitään pysyvää ongelmaa närästyksestä ei tullut, sillä tässä raskauksien välissä ei närästystä ollut. Nyt tässä tokassa on muutaman viimeisen viikon aikana närästellyt silloin tällöin, mutta renniet auttaneet ihan hyvin.

Masusta... Täällä mies ihastellut vatsaa, vaikka omasta mielestä muistuttaa vielä lähinnä "kaljamahaa". Suurentuneista rinnoista ollut innoissaan, mutta minä varoitellut, että nauti vielä kun voit, vuoden päästä voi olla rintojen painopiste ihan eri asennossa :whistle:

Rokotuksista... Täällä otetaan myös perusrokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet, mutta influenssarokotteita en ole ottanut itselleni enkä tytölle. Tosin sikapiikki tuli otettua pari vuotta takaperin meille kummallekin. Tytölle otettiin myös rotarokote vauvana, mutta taitaa nykyään kuulua jo tuohon perusrokoteohjelmaan. Tyttö oli mukana myös rokotetutkimuksessa, jossa tutkittiin pneumokokkirokotteen vaikutusta korvatulehdusten ehkäisyssä. En tiedä onko ollut tuon rokotteen ansiota vai onko muuten vain "väljät korvat" tytöllä, mutta korvatulehduksilta on tähän mennessä vältytty lähes kokonaan yhtä lukuun ottamatta. Vesirokkorokotetta en ottanut tytölle ja todennäköisesti en myöskään tällle tulevalle vauvalla. Esikoinen sairasti vesirokon viime talvena. Olen kuullut/ymmärtänyt, että vesirokkoa rokote ei välttämättä anna edes 100 % suojaa. Tytön serkkupojalle otettiin rokote, mutta silti sairastui myöhemmin ihan kunnon vesirokkoon.

Lentämisestä... Varmaankin riippuu odottajan kunnosta ja lennon pituudesta. Jos raskaus sujunut ongelmitta, niin minulla käsitys, että esteitä lentämiselle ei ole. Itse en välttämättä tosin enää puolen välin jälkeen lähtisi pitkille kaukolennoille, mutta olen kuullut, että toiset ovat vielä 6-7 kk:lla lennelleet Kauko-Itään. Ja varmaan lentoyhtiöilläkin on joku raja (8 kk?), minkä jälkeen eivät enää ota mielellään raskaana olevia lennolle mukaan ainakaan ilman lääkärintodistusta (lähinnä kai sen vuoksi, etteivät halua ottaa riskiä synnytyksen käynnistymisestä lennon aikana). Korjatkaa, jos teillä parempaa tietoa asiasta... Itse kävin työreissulla kuukausi sitten Moskovassa (viikkoja silloin 12) ja ongelmia ei ollut. Ainoastaan hillittömät ilmavaivat, mutta niitä mulla on yleensä koneessa vaikka en olisi edes raskaana :LOL:

Sandemar... Älä turhaan murehdi sellaista mitä ei ole tapahtunut :) Vaikka varmasti kaikki meistä jossain vaiheessa murehtii ja pelkää sitä, jos lapsi ei olekaan terve. Kyllä itselläkin takaraivossa jo kolkuttelee ja jännittää tuleva rakenneultra, mutta yritän olla mahdollisimman vähän maalailematta piruja ennakkoon seinälle. Ja jos ultrassa kävisi huonosti ja tulisi huonoja uutisia, niin olen ajatellut, että sitten täytyy vaan pelata näillä annetuilla korteilla ja ryhtyä elämään sen mukaisesti. Ihminen on onneksi sopeutuvainen eläin. Ja oma lapsi on varmasti aivan yhtä rakas oli hän sitten terve tai sairas.

Plääh, täällä on koko poppoo lentsun kourissa. Ei onneksi mikään paha tauti kyseessä, mutta kuitenkin nokka tukossa ja veto poissa.

Huomenna poksuu eli 4 kk tulee täyteen! Jos mä nyt yhtään oon pysynyt taas kärryillä näiden viikkojen suhteen ;)
 
Isyyslomasta: Tietääkö kukaan tarkemmin nykyistä käytäntöä? Minusta nuo kelan sivut on niiin sekavat. Eli miten käytännössä toimitaan? Lyheneekö minun äitisraha kuukaudet kun isä on vapaalla? Ja olihan tuo isyysrahanmääräkin riippuvainen isän tuloista? Vastailkaa jos tiedätte =)
 
Isyysloma ei vaikuta sinun äitiyspäivärahaan tai loman pituuteen. Jos isä pitää isäkuukauden se sen sijaan vaikuttaa. Meillä tytön isä piti 3 vkon isyysloman syntymän yhteydessä. Lisäksi piti isäkuukauden vanhempainrahakauden päätteeksi tytön ollessa n. 11 kk vanha. Tämä tarkoitti sitä, että minulla loppui vanhempainvapaa 2 vko aikaisemmin kuin mitä olisi normaalisti loppunut, jos olisin itse pitänyt kaikki. Nämä kaksi viikkoa siirtyy isälle, jonka lisäksi isä saa "bonuksena" 2 viikkoa päälle eli yhteensä 1 kuukauden mittaisen isäkuukauden. Isälle sekä isyyslomalta että isäkuukaudelta maksettava korvaus oli muistaakeni tulosidonnaisia eli mitä suuremmat tulet sitä suurempi korvaus. Näin oli ainakin v. 2009, kun esikoista odotin ja mikäli muistan oikein :) Toivottavasti selvensi asiaa...
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: felina ja bluebaby

Yhteistyössä