*~~ * Huhtikuun Helmet 2012 * Marraskuussa * ~~*

Lentäminen on mulla ainakin edessä kun mennään joulukuun alussa Englantiin. Kolmen tunnin lento ja käsittääkseni lentämisestä ei ole vaaraa, mut sitä ei suositella enää yli 32 viikon jälkeen, tai ei ainakaan pääse koneeseen ilman lääkärin todistusta.

Sandemar mä niin tiedän ton sun tunteen ja samanlaisia pelkoja eletään eikä vieläkään pysty luottaan et asiat menis hyvin kun noi keskenmenot on pelon jättäneet takaraivoon :hug:

Kolme vapaata.. Nukun varmaan kaikki päivät..

Champion ja Martta 19+2
 
mymosa
En oo muuten ikinä lentänyt mihinkään.. Enkä varmaan tuu ikinä lentämäänkään. Haluisin käydä joskus savanneilla tai islannissa, mutta siihen ei oo ikinä varaa..

Mä oon tällanen kotikissa ja suomen sisällä matkailu, autolla on ihan parasta :)
 
Ihania ultrakuulumisia :heart:

Lentämisestä: Kopioitu Finnairin sivuilta:

"Viimeisen raskauskuukauden aikana ei tule lentää eli lentomatkustaminen sallitaan kunnes 36 raskausviikkoa on täynnä (35 viikkoa + 1–6 päivää) (kansainvälisen ilmakuljetusliiton suositus).
Finnairin lyhyillä kotimaan- ja Skandinavian-lennoilla saa matkustaa kunnes 38 raskausviikkoa on täynnä (37 viikkoa + 1–6 päivää) edellyttäen että raskaus on edennyt normaalisti ja raskauskomplikaatioita tai merkkejä ennenaikaisesta synnytyksen käynnistymisestä ei ole ilmennyt.
Kun 28 raskausviikkoa on täynnä (27 viikkoa + 6 päivää) vaaditaan lääkärintodistus, joka todistaa, että raskaus on edennyt normaalisti. Ellei raskaudentilassa tapahdu muutoksia, 28. raskausviikon jälkeen tarvitaan vain yksi lääkärintodistus. Todistuksen voi tarvittaessa hankkia jo raskauden kestettyä 27 viikkoa."

Maha: Mulla jälleen fiilikset vaihtelee sotanorsusta ylpeyteen. Mies tykkää vatsasta ja pitää seksikkäänä.

(.) Päätä särkee jälleen kun en tajunnut syödä ajoissa. Oma vika.

Adalmis ja Kerttu 19+1
 
Hei,

eipä ole taas tullut pitkään aikaan kirjoiteltua mitään. Huono-olo vaivaa edelleen ja erityisesti koneella olo lisää pahoinvointia, tällä viikolla neuvolassa jo uhkailtiin, että jos pahoinvointi ei näille viikoille ole helpottanut, niin saattaa olla että jatkuu koko raskauden ajan. Voi kun kivaa.

Rakenne ultraan on vielä reilut pari viikkoa aikaa, mutta kokoajan on vaan poikaolo vahvistunut, sielläpä se sitten toivottavasti varmistuu. Tai jos ei varmistu niin pitää harkita että menisi yksityisellä käymään ylimääräisessä ultrassa, olen vaan niin utelias, ettei millään jaksa odottaa syntymään asti ;)

Meilläkin ensi viikolla lento edessä, itseasiassa nousuja ja laskuja ihan urakalla, kun lennetään Wieniin välilaskun kanssa molempiin suuntiin, eipä ainakaan yksittäisen lentomatkan pituus jää pitkäksi, mutta noita paine-eroja kyllä riittää.

Eipä tässä muuta tällä erää, onnea kaikille hyviä ultra kuulumisia saaneille ja tervetuloa uusille.

--
Cerine + nappula (rv 17+5)
 
Äippäpolilla käymisestä on siis monenkirjavaa käytäntöä? Itse tuntisin oloni huomattavasti huojentuneemmaksi, jos siellä käytäisiin jotain jauhamassa etukäteen. Synnytyspelkoonkin liittyvät asiat mietityttävät, vaikkeivat ole vielä kovin ajankohtaisia. Miten nämä asiat menevät, käydään neuvolassa terkan kanssa juttelemassa sitä ja tätä ja sitten aikanaan supistusten tullessa yritetään löytää synnärille? :confused:

Adalmis, ainakin viimeistä neuvolakertaa edellisellä kerralla saatiin samanlainen voimavara-kysely mukaan täytettäväksi, kai se annetaan (ainakin Oulussa) jokaiselle? Ei vaan terkka sitte oikein pitäny meidän vastauksista joka kohdassa...

Itse varmaan otan influenssarokotteen, se kuitenkin tulee koulun kautta. Ja olin pari viikkoa sitten niin pahassa flunssassa, etten samanlaista todellakaan halua. : / Tosin kun ekassa neuvolassa kyselin rokotteesta, niin terkka oli sitä mieltä, ettei missään tapauksessa kannata ottaa. Vähän ristiriitaista.

Liikkeitä en ole vielä tunnistanu. Jotain kuplimista ehkä välillä vatsasta, mutta ne voi olla ihan hyvin jotain suolitoimintaaki, mitä itse sitte jännittyneenä liikkeitä kytätessäni kuvittelin liikkeiks.

Talvitakkina
oon nyt käyttäny kirpparilta ostettua polvipitusta mummo-toppatakkia. Näytän kauhealta, mutta eipä se kolmen euron investointi kaada budjettia. :D

Mies ei ole vauvamahaa kauhistellut, huomioi sitä kyllä jatkuvasti. Itse tosiaan enemmän kauhistelen kuin mies. Monessa asiassa tuntuu, että oma mies osaa raskauteen suhtautua paljon fiksummin kuin mitä itse.

Lentämisestä
: Itse meinaan joulun viettoon lentää ja takas. Tosin matkat on kotimaan sisällä, ei kestä kuin se tunteroinen. Itse oon saanu lentämisestä sen käsityksen, ettei itse lentäminen ole niin vaarallista (tietty syvien laskimotukosten riski tms.), vaan se, että jos kovin myöhään lentelee, ja synnytys käynnistyykin koneessa, ei siellä ole osaavaa henkilökuntaa. Ilmanpaineitten ei sikiöön pitäis kuulemma vaikuttaa, sillähän on nielu ja kurkku kuitenkin lapsivettä täynnä (vai oonko ihan väärin ymmärtäny?) Ja myös tietysti se, että jos johonkin kaukokohteeseen lentää raskauden loppuvaiheessa, haluaako ottaa riskin, että lapsi syntyy kohdemaassa tms.


felina + pikkupulla 19+2
 
Tervetuloa uudet ja onnittelut poikalupauksista sellasen saaneille =)

Omaa ultraa saaki oottaa viel yli kuukauden! =/ Ja mua jo vähän jänskää seki et mitä siellä näkyy. Meiän esikoisella oli synnynnäinen "vika" ja sitähän ei nähty missään ultrassa..eikä jääny mihkää seulaan kiinni. Joten en täysin luota noihin ultriin/seuloihin =(

Mun tyttöolo taitaa olla enemmänki tyttötoive, koska alkaa tuntua siltä et masussa maijaileeki poika. Se selviää sit toivottavasti sitten ultrassa ja jos ei selviä ni täytyy kyllä käydä jossain selvittämässä asia =) Mä en tosiaan jaksa oottaa synnytykseen asti.

Mä aloin jo miettiin nimiäki ja yks pojan nimi kolahtiki ihan kunnolla. Tytölle en keksinykää yhtä kivaa nimee..onneks täs on viel monta kuukautta aikaa pohtia noita nimiasioita.

Huomenna sit pitää leipoo isänpäiväkakku ja tehä kortti valmiiks ku tänään en jaksanu =D Esikoinen on nyt ollu viikon jo räkätaudissa, onneks ei oo kuumetta ollu ollenkaan. Mut nenä vuotaa koko ajan ja välillä yskittää kovasti. Mieski oli tossa muutaman päivän kipeenä mut onneks ei muhun tarttunu.

Maha on jo tunnistettavissa vauvamahaks ja selällään maatessaki näkyy kunnon kumpu. Liikkeitä ei oo tuntunu =/ Esikoisesta tuntu 17+5 joten onhan tässä vielä viikko siihen.

fanttomi & 16+
 
Huomenta päivää! Se ois armotonta kakkujen väsäämistä tää päivä, pitää tehä ainakin 2 kakkua. Niin ja muutenhan se onnistuis ku vettä vaan, mut en varsinaisesti oo mikään leipuri hiiva :LOL:
Ihania vauva uutisia sain eilen, kaveri oli saanut pojan ja vieläpä hyvä toi päivämäärä 11.11.11 aika iso poju oli viikkoihin nähden 38 viikkoa ja 3.8kg :) siitä tulikin mieleeni, että kuinkahan isoksi sitä taas itse kasvaa, kun tuo maha on jo aivan valtava! Vois luulla että oon viimesilläni tai siellä asustaa kolmoset :D Viikko enään ja puolivälissä ollaan. Tänään poksuu jee!

Sale ja Pupu 19+0 poks :heart:
 
Johan on tullut tekstiä viime käynnin jälkeen ja taas puoliakaan en muista enää:kieh:
Onpas tänne poikia lupailtu:p taitaa olla oikein poikakuu vaikka ehtiihän se muuttumaan moneen kertaan vielä.
Löysin muuten vihdoin talvitakin:wave: ihan Lindexiltä kevyt toppatakin ja M kokoisen kun tuskin masu tästäkään raskaudesta kamalan isoksi kasvaa..
Mä en aio leipoa tai aikomus oli leipoa huomenna kun mies on aamuvuorossa mutta meidät pyydettiikin syömään mummolaan niin tuskin sitten leivon..
Milloin aiotte laittaa kynttelikköjä ikkunoihin?Ei varmaan ihan vielä..
Ja tervetuloa uusille=)

 
mymosa
Kynttelikön ym joulujutut laitan vasta joskus joulukuun alkupuolella. Tai se onkin ainoa joulujuttu meillä, kuusta tuskin tänä vuonna otetaan, vaikka se oiski ehdoton.
Sekä virittää lasten joulukalenteri pussukat ja pyykkipojat johonkin.

Sanoin miehelle, että pojalla on niin hyvä nimi, että toivoisin olevan poika. Mutta tytön silti tahtoisin, niin saisin sen prinsessan lellikiks :heart: paitsi jos tulee isosiskoonsa ja äitiinsä niin kaikkee muuta on kuin prinsessa :D
 
Meillä on yks kynttelikkö, viime jouluna ei ollu ikkunalla, mutta esillä muuten. Meillä kun ei ole ikkunalautoja, vaikea saada ikkunalle. Varmaan laitan joulukuun puolella. Haluisin ite laittaa jo nyt, mutta miehen mielestä joulun voi alottaa vasta joulukuussa, pöh. Mutta sitte voi lätkäistä kaikki joulukoristeet kerralla, tonttuja seinille ja ikkunoille ja kaikkea krääsää. :D Kuusta ei tule, kun ei jouluna olla täällä kuitenkaan.

Vaikka on vasta ensimmäinen lapsi tulolla, niin ajattelin, jos miestä kiusatakseni ostaisin isänpäiväkortin ja leipoisin jonku piirakan tms. Ainakaan tämän hetkisen tiedon mukaan ei olla minnekään menossa isänpäivänä, tai ehkä käydään miehen isovanhemmilla. Katsoo nyt.
 
mymosa
Ens maanantaina onkin neuvola :) Saa nähä mikä tuomio tulee sokereista.
Eilen olikin tän viikon viimeinen pistelypäivä.. tiukka teki sekin.

Onneks äiti on lohduttanut, että vaikka jotkut arvot onkin pomppinu niin eivät pahasti yli. Joten hänen mukaan pelkkä ruokavalio pitäis riittää, ihmettelis jos inkkua. Toki tää terkkari tuntuukin olevan toisenlainen pilkunviilaaja.
 
felina: Miten se ei tykänny teiän vastauksista? :O Mua vähän jännittää kun mies täytteli omansa sellanen virne naamallaan että vastaukset on varmaan ihan tuulesta temmattuja :D Meille ei tosiaan tollasta annettu esikoista odottaessa, jolloin se ois varmasti ollut tarpeellinen. Nyt on kyllä aika tarkkaan tiedossa millaista vauva-arki ja miten se vaikuttaa elämään.

Lentämisesssä itsessään ei tosiaan ole mitään vaaraa, mutta sehän se suurin riskin on, että synnytys käynnistyisi lentokoneessa ja siellä ei ole tarvittavia välineitä eikä osaavaa henkilökuntaa. Mäkin aion tammikuun lopulla lentää Oulusta Helsinkiin ja takaisin. Kattelin just että täytyy sitten pyytää lääkärintodistus kun sillon on viikkoja 29.

Adalmis ja Kerttu 19+2
 
Adalmis, ei kannata paniikkia ottaa siitä lapusta. Eihän sitä aina kaikki ole sieltä täydellisestä perheidyllistä. Siellä oli mm. kysymyksiä taloudellisesta tilanteesta ja töistä. Itse ainakin tiedän suurin piirtein minkä verran pystyn joustamaan, mutta jossain rajoilla se joustaminen lakkaa, koska itsestäni johtumattomat tahot ei jousta. Ja sitte pitäis jostain taikoa nyt kauhean hyvä sosiaalinen tuki. Itellä omat vähäiset sukulaiset asuu kaukana, eikä tuttavapiirissä olla vielä lisäännytty. Ja osaan ihmisistä ei kummallakaan ole halua olla yhteydessä vanhojen ongelmien takia. Vähä sillee, että tällä hetkellä tilanne on X, siihen nyt vaan on pakko sopeutua, en mä siitä Y:tä millään taio. :D

Jotenkin omalla olkapäällä istuva piru myös kiinnitti liikaa huomiota kysymysten asetteluun. "Olen tietoinen, että alkoholi tms. ovat haitallisia terveydelle sekä sikiön kehitykselle." Voihan sitä olla tietoinen ja silti käyttää. "Meillä on riittävät taidot kotitöiden tekemiseen." Taitoja on, muttei haluja kummallakaan. Pilkunviilaus, mitä se on... :kieh:

Vauva-arjesta ei ole vielä mitään hajua, mutta luotan, että asiat oppii sitten. Tärkeintä kai on kuitenkin näin etukäteen asennoituminen eikä varsinaiset taidot. Eniten lohduttaa, että moni muukin on ollu ihan pihalla, ja silti saanu asiat sujumaan ja lapset aikusiks. Mummo totes, että tultuaan synnäriltä esikoisen kanssa hän ei ois aluks halunnu millään purkaa koko vauvapakettia, mietti vaan, mistä sen sais hiljaselle. :D
 
Heipparallaa :)

Viimeinen saikkupäivä. Ihana viikko ollu. Ei huolen häivää ja supisteluvapaata rauhallista arkea. Ihan harmittaa maanantaina mennä töihin, mutta lähen viikon ainakin kokeileen. Seuraavana maanantaina sitten neuvola, niin katotaan miten viikko menny. Pomo on kuulemma (työkaveri juorusi) aivan raivona, että saas nähä millaisen kohtelun saan maanantaina.

Onnea kaikille ultrassa jo käyneille ihanista uutisista. omaan on aikaa vielä n. kk :(

Lasten kanssa ollaan askarreltu isänpäiväkortteja, ja tänään ollaan menossa paria pappaa juhlistaan etukäteen. Meidät on kutsuttu syömään ja ilmoitin että tuodaan täytekakku lahjaksi. Sen siis eilen leipasin päivällä ja täytin illalla. Aamulla pursotin ja lapset koristeli. En ole mikään leipuri hiiva, mutta tykkään kyllä värkätä kakkuja. Alla kuva elämäni ensimäisestä korinpunontapursotuksesta, ihan kohtuu tyytyväinen olen, vaikkei se täydellinen ole. Ja lasten koristelut :)





Sunnuntaina sitten herätetään lasten iskä perinteisesti kahvin ja jäätelökakun kanssa ja viedään lahjat ja kortit sänkyyn. Tänä vuonna lahjana on lehtitilaus josta mies taatusti ilahtuu ja moottoriurheiluaiheinen lautapeli. Ja sitten mennään toiseen mummolaan syömään ja juhlimaan pappoja. Esikoinen on kutsuttu kaverisynttäreille (isänpäivänä?!?) klo 13-15, joten sekin on ohjelmassa.

Lentämisestä. Lensin aivan alkuraskaudesta, muuten en luultavasti tässä raskaudessa lennä.

Joulu :xmas: Ihanaa!! Marraskuun lopulla ennen ensimäistä adventtia laitan valoja ja jotain koristeita. Meillä on tähdet ikkunoissa ja jotain valoja lipaston päällä ja lasten joulusukat ja muutama lasten askartelema joulukoriste. Joulukuun puolivälissä laitetaan kuusi. Ostin viime vuonna kauan haaveilemani valkoisen tekokuusen. Yleensä meillä on laitettu kuusi vasta aatonaattona ja koristeltu aattoaamuna, mutta nyt haluan laittaa aiemmin.

Kultakurkku 17+4
 
Viimeksi muokattu:
kultakurkku: wau, tosi hieno kakku! Mä vasta harjottelen ihan peruspursotuksia, joten "korit" saa vielä odotella :)

felina: Itselläni ja miehellä ei ollut mitään kokemusta vauvoista kun saatiin esikoinen. Ja oikein hyvin selvittiin. Eli käytäntö opettaa :)

Mekin suunnataan kohta isänpäivä-kahveille. Kuulemma graavilohi-leipiäkin (nam!) olis tarjolla, mut en taida uskaltaa ottaa :(
 
Käytiin tänään pyörimässä vaunukaupoissa. Juu juu. Ollaan ajoissa :D Löytettiin kivat vaunut ja mietitään josko varattais ne. Saatiin maanantaihin miettimisaikaa. Ovat tän vuoden mallia ja viimeiset kappaleet.

Vaunut on hartan topline x.

Kehtaako jo ostaa? :D

Jazzi ja aarre 16+3
 
Ihania kakkuja kultakurkku :)

Isänpäiväkortit askarreltu aamupäivällä, lasten tapahtumassa käyty onkimassa, ratsastamassa ja musiikkiesitystä katsomassa sekä viimeisenä, muttei todellakaan vähäisenä kahviossa mokkapaloja nauttimassa :p Siskon poikaa nähty tänään, viimeks 5kk sitten, oli iso kohta 2 vuotias jo :heart: Huomenna mun isälle kakkukahveille ja siitä miehen vanhemmille syömään ja taas kakkua :) :p

Jazzi: Miksei kehtais :D Meillä on jo ollut jonkin aikaa kärryt ostettuna :) alesta mekin saatiin tän vuoden mallit, niin pakkohan se oli ostaa :) Ovat säilössä anoppilassa :)

Marraskuun lopulla mekin laitetaan joulua :xmas: Ihanaa :) Varmaan 2vko:n päästä viikonloppuna kun lapset on taas silloin, ensi viikonlopun kun ovat isällään..
 
Kiitos kehuista. maistuikin ihan hyvälle tuo kakku.

Jazzi mekin ostettiin jo tän vuoden mallin vaunut, oottavat tuolla vaatehuoneessa. hartaneista en osaa sanoa mitään, sellaisia meillä ei ole koskaan ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Okei,, ehkä mekin kehdataan sitten :D Katsottiin ensin Emmaljungia ja olinkin ihan varma että city crossit babyliftillä meille tulee. Mutta eksyttiin tänään kauppaan missä oli noita hartaneita. Miehen on niitä parempi työntää ja noissa oli se mun kaipaama heittoaisa. Meillä aika paljon vaunuissa ratkaisee miehen pituus, on nimittäin 197 cm. On ihan jees jos on tarpeeks säätöä ja jää vielä jaloille tilaa ottaa askelia, ei tarvi sipsuttaa :D
 
Lentämisestä: Itsellä ois tarkoitus lennähtää Ivaloon ja takaisin viikolla 3/4, eli tammikuun puolen välin tienoilla. Kolmisen viikkoa sitten lensin Rovaniemelle ja takasin.. :)

Maha: on pullahtanu ihan silmissä ja ihan yhtäkkiä! Eilen mies totesi, että no onpa vain maha kasvanu kun sivuprofiilia katseli. :D

Tänään viettämään isänpäivää omalle isälle -maailman parhaalle semmoiselle ;) :heart: Kakkua ei kyllä tee mieli, on sitä tullu mussutettua ihan riittämiin näiden häiden ohella :D


L&P **poks** 18+0 :heart:
 

Yhteistyössä