*~~ * Huhtikuun Helmet 2012 * Marraskuussa * ~~*

Tänään olis neuvola iltapäivästä. Odotan kun kuuta nousevaa, oon ollu niin huolissani maha-asukista, olen ollu saikulla viime torstaista lähtien kun on niin kamala röhänen flunssa ja olen yskiny niin paljon että mahakin on ihan kipeä. Nyt alko sitten eilen vielä ihan kauhee päänsärky. Ja torstaina pitäis yrittää töihin mennä. Saas nähä. Inhottavaa olla näin kipeenä kun ei voi kunnon lääkkeitäkään ottaa. Yskä alkaa onneks jo vähän helpottaman, hermot meinannu mennä kun ei yöllä saa nukuttuakaan kun koko ajan yskittää.
No, parempi että tää tauti on nyt kun sitten kun on viimesillään, sitten kuulema tuo kova yskiminen saattaa alkaa supistuttamaan. En yhtään ihmettele.
Mutta vähän jänskättää neuvolaan meno, hemoglobiini oli viimeks alhaalla ( 116) ja piti alkaa syömään rautalääkkeitä, josko olis nyt jo vähän sitten parempi. Ja jotenkin alkanu viime aikoina hirveesti ahistamaan että miten sen vauvan kanssa pärjää kun ei ole mitään kokemusta, on ihan sellanen avuton olo. Mut kait se menee sitten omalla painollaan, niin kaikki ainakin on toitottanu. Ja onhan siihen nyt vielä aikaa..
Mutta nyt vielä huilimaan että jaksaa mennä neuvolaan tän flunssan kera.

Killiäinen 17+2 ja vielä kolmisen viikkoa rakenneultraan! Niin nää viikot vaan kummasti menee eteenpäin!
 
Neuvolassa käyty!Samalla oli esikoisen neuvola niin jäi tietty puolet asioista kysymättä ku yritti molempien asioita ajatella samaan aikaan :LOL:

Hemppa oli vähän laskenu mut ei niin paljoo et selittäis tätä järkyttävää väsymystä, voi tietty olla et ne rautavarastot on taas kulunu loppuun niinku viimekski ja sit vasta lähti Hb laskuun. Mutta ei siis ainakaan vielä rautarkuurille tarvi alkaa. Pissa puhdas. Painoo oli tullu vähintään kahen ihmisen edestä, 6kg/5vkoa. Vauvan syke 159-166.

Kelan paperit saa tosiaan vasta sit ku on 22 viikkoa täynnä. Mun seuraava neuvola on 23+0 (eli 27.12) ku sillon on poikaki täyttäny vuoden ni samalla on senki 1v neuvola ja saadaan rokotukset.

Mulla oli viimeks la 23.12 ja kyllä mä sillon kävin neuvolassa, eli oli auki. Oisko ne kii ihan vaan ne 24.-26.12, riippuen tietty et mille päiville joulu osuu. Meiän neuvola muuttaa joulun aikoihin ei paikkaan ja samalla vaihtuu meiän terkkaki. Sehän onki sit jo 3. terkka meille...toivottavasti tulee joku yhtä kiva ku nykynen =)

Täällä kans päätä särkee lähes joka päivä. Panadol auttaa ku ottaa 1g kerralla. Yleensä siis otan heti sen 1g ja sillä loppuu säryt nopsaan. Jos otan vaan 500mg ni se vaan helpottaa vähän tai sit ei ollenkaan. Pääsee helpommalla ku lääkittee kerralla kunnolla..ja ku ei joka päivä kuitenkaan napsi tota 1g:aa.

fanttomi & POKS!!

 
No mutta nyt taas harmittaa...eilen hehkutin, että ei oo pariin pv supistellut ja innoissani kävin 5km rauhallisen kävelynkin ilman suppareita...no tänään on taas ollut koko päivän aika napakoitakin: / Ensi viikon ma sain lääkärin, ja kehotuksen olla levossa siihen asti, mahollisesti saikulla...No joo kalenteria kun katsoo, niin joulukkuussa ehtisin oleen pari pv saikulla:headwall: No totta kai lepään vauvan vuoksi, mutta ei se niin helppoa ole, vai onko vika vaan mun pään sisällä.
 
Puoliväli ylitetty:D

Huomenna rakenneultra! Sukupuoli halutaan pitää salaisuutena joten pitää katella muualle kun haaroväliä ultrataan;)
Supistuksiatäälläkin välillä, mutta ihan harmittomia ovat olleet..
Rokotuksistaen ota mitään ylimääräisiä missään tapauksessa. Vauvojenkin rokotusohjelmaan on lisätty uusi(a) rokotuksia joita en aio vauvalle ottaa. Mennään noilla vanhoilla perusrokotuksilla. Neuvola toki pelottelee ja kehottaa ottamaan kaikki mahdolliset mutta siitä ei pidä välittää.
Itselläkin hirvee flunssapäällä :(
Mutta ei auta itku markkinoilla! Kurkku on niin järkky kipee ettei mitään järkeä. Yöksi oon ottanut panadolia 2 nappia ja jotain kurkkua desinfioivaa imeskelytablettia.
Liikuntajäi hei kun tulin raskaaksi pahoinvoinnin takia ja nyt ei enää muuten huvita hirveesti hypellä...hitaita sarjoja olen tehnyt kotona irtopunteilla silloin kun muistaa:)
Mä olen 170cmja pitkä selkäinen. Vatsa jää aina aika "alas", näyttää kun olisi viimeisillään ja vatsa laskeutunut jo vkolla 30...
Alaselkä väsyy mutta muuten ei ole ollut selkäongelmaa.
Raskausarvetovat perinnöllisiä usein ja enmmän ns. "vaaleaihoisten" vitsaus. Niille ei oikeen voi mitään. Mutta rasvata kannattaa!!
Mun ymmärtääkseni muuten tämän kauden influenssa rokotteessa ei nimen omaan ole sikapiikkiä mukananäin olin ymmärtävinäni neuvolasta!!

Tuli vaan mieleen...
Tämä vauva on kasvanutcittarin mozzarella patongilla:LOL:
Ja leipää ja salaattia ja kirpeitä kotimaisia omenoita on mennyt. Suklaata ei niinkään mutta kirpeitä irtokarkkeja kylläkin!
Ruisleivästä saa hyvin rautaamutta se närästää helposti. Vielä ei ole tarvinnut rennieen turvautua mutta jossain kohtaa varmasti vielä joutuu!
Mulla istukka edessäjoten liikkeet tuntuu mutta vaimeesti. Lähinnä kuvailisin tunnetta kuin ongenkoho menee edes takaisin veden alle:xmas:

Palataan taas asiaan, terkuin Jousikas 20+0:flower:
 
Osa meistä jo tosiaan puolessa välissä ja rakenneultratkin jo monella käsillä!

Jotenkin tässä vaiheessa ei itellä mitään suurempaa raskauteen liittyen, neuvolakäynti taas kuun lopussa ja kaikki menee omalla painollaan. Pitäis kai olla tyytyväinen kun kaikki tuntuu olevan kunnossa, ei supistele tai oo särkyjä.

Paranemisia flunssaisille!

Raskausarpia tuli ekassa raskaudessa vatsaan, mutta eipä mua haittaa :) Yritin rasvailla vatsaa mut eipä sitä sit muistanu kun silloin tällöin.

Rokotukset Vauvalle otetaan kaikki mitkä rokotusohjelmaan kuuluu, influenssa rokotteet täytyy sit miettiä. Nyt en ottanu ite tai antanu antaa lapselle influessarokotetta mut ei mulla siihen kyl mitään ehdotonta eitä oo. Mut vapaaehtoisiahan ne on ja kaikkien vanhempien oikeus miettiä haluaako että niitä annetaan vai ei.

Mä näin muuten viime yönä sellasta unta et poltin tupakan ihan antaumuksella ja sit tajusin et miten mä saatoin polttaa et mähän oon raskaana ja tulikohan vauvalle vaurioita :) Saa nähdä alkaako näitä unia taas tulla, viime raskaudessa näin usein et join alkoholia/olin kännissä ja sit vasta myöhemmin tajusin et mähän oon raskaana...En kyllä tiiä mistä toi tupakka uni tuli koska en polta tupakkaa. Ja ei mulla omasta mielestä oo ollu mitään viinan himojakaan =)

Mukavaa tiistaita kaikille! Inger 14+6 (kai :) )
 
Näin se aika vierähtää. Itsekin kovasti odottelen jo tuota rakenneultraa, huomisesta 3 viikkoa...

No, eilen oli neuvola ja kaikki ihan hyvin. Toki hb vähän laskenut, mutta ei vielä mitään rautavalmisteita tarvitse alkaa nauttimaan. Kuulemma normaalia että tässä vaiheessa voi laskea. Katsotaan jos ensi neuvolaan olisi kohonnut tai ei ainakaan laskennut.

Oli kyllä huojentavaa kuulla vauvelin sydänäänet, siellä murunen on.Varsinkaan ku en nyt ole vieläkään havainnut suurta vatsan kasvua. toki sitä ehkä katsoo yksin liian läheltä, itse ei heti näe selkeää eroa. Ja löyty muuten sydänäänet heti ekalla "tökkäyksellä".. Kerroin mistä viime kerralla löytyi äänet ja kai se tätsy suht samaan kohtaan laittoi. Painoa tullut itselle kilo kuukauden takaisesta, mutta silti vielä aloituspainon alle. Pelotti kovasti millaisia lukuja siellä.. (Katsotaan sitten miten käy joulun jälkeen.)


DVD Oletteko saaneet neuvolasta itsellenne? ITse sain tosiaan eilen tuommoisen "Oppaana vanhemmuuden polulla" Helistimen tuottama dvd. Vielä en ole sitä katsonut mutta varmaan ainakin näin ensikertalaiselle ihan mukava katsoa.

Mutta ny takaisin lepäileen, eihän sitä muuta oikeen teekkään.. Jaksamista kaikille odottajille! :)


saraneito ja bertta 18+0
 
mymosa
Saraneito me ollaan katottu toi dvd ja se on ihan hauska huumoripätkä vauva-arjesta ym.. Sektiosta siinä ei oo kun vissiin kaksi lausetta ja muuten ihan kivasti myös faktapohjaa.. Jaksettiin miehen kanssa molemmat katsoa loppuun.
 
Moikka naiset piiitkästä aikaa!

Oon ollut tosi passiivinen kirjoittelija nyt viimeiset viikot, kun mua vaivaa ihan kaamea väsymys. Uusi työ alkoi muutama viikko sitten ja tuntuu, et työpäivän jälkeen en jaksa tehdä yhtään mitään. Sit vapaapäivät menee ihan koomassa. Mulla onki ollu turhan raskaita työputkia ja paljon yksittäisiä vapaapäiviä. Muutenkin työ on todella haastavaa ja kaikin puolin kuormittavaa, joten ei ihme, et työ ja raskaus vie musta kaikki mehut.

En millään jaksa alkaa ihan kaikkea kommentoimaan, mitä olette kirjoitelleet, mut jotain sentään yritän.

Ensiksikin onnea kovasti kaikille vauvansa nähneille :heart: Ja tervetuloa uusille!

Pituudesta olette jutelleet. Mulla on pituutta komeat 158cm eli pätkä olen. Maha mulla on vieläkin ihan säälittävän pieni viikkoihin nähden, joten toivotaan nyt sitten, et tää mahan koko korrelois sitä, et loppuraskaudesta ei olis niin paljon pituudesta johtuvia vaivoja.

Raskausarpia. Ei ole vielä näkynyt ja rasvaamalla ihoa säännöllisesti koitan parhaani mukaan ne välttää:)

Rokotuksista. Sairaanhoitajana olen liian tietoinen kaikkien tautien vakavuudesta ja ehdottomasti vauvamme tulee saamaan kaikki rokotusohjelmassa olevat rokotukset. Olen jopa harkinnut ottavani lapselleni vesirokko-rokotuksen, kun liian usein olen nähnyt ko. taudista tulleita hvyin vakavia jälkitauteja lapsilla. SItä paitsi itse astmaatikkona ja atopikkona en ole innokas antamaan lapseni kärsiä pahempi oireisesta rokosta 1-2vk:n ajan, kun on kuitenkin todennäköistä, että lapsellekin saattaa herkkäihoisuus multa periytyä.
Influenssarokotteen saan joka vuosi joka tapauksessa ilmaiseksi työn/astmani perusteella ja tänäkin vuonna sen otin (siis pelkän influenssa-rokotteen). Perustelin itselleni, että influenssa on mulle ja vauvalle suurempi vaara mun astman takia ja sit raskaus huonontaa vielä vastustuskykyä. Viime vuonna sairastin hyvin rajun hengitystietulehduksen (eikä se edes ollut influenssa) ja ilman raskauttakin mun astma paheni todella paljon tuon taudin aikana. Ei huvittais nyt saada vielä jotain influenssaa:ashamed:

Liikuntaa olen jaksanut harrastaa ihan säälittävän vähän :ashamed: Joku päivä vielä revin itseni uimahalliin ja vesijumppaan. Koitan edes siellä alkaa käymään. Olis vaan mukavampi, jos olis joku kaveri vesijumppaan. Mullakun kaikilla ystävilläni täällä pk-seudulla on ihan erilainen aikataulu ja pääsisivät aina vasta ihan myöhäseen illasta. Mun taas on pakko päästä jo ysin-kymmenen aikaan nukkumaan, kun olen niin väsynyt.

Vatsantoiminnasta pakko vielä lisätä tähän viestiin. Mulla on koko ajan raskausaikana ollut ihan ylivilkas vatsa eli ummetuksesta ei tietoakaan. Välillä aamuisin tuntuu, et hyvä, että vessaan ehtii:O



Täällä saavutetaan tän viikon sunnuntaina puoliväli :heart: Ja rakenneultraankin on enää alle viikko :) Toivottavasti sit sais tietää, kumpi siellä masussa köllii, niin voisin alkaa kunnolla shoppailemaan vauvan vaatteita ;) Mä haluaisin ehdottomasti kunnolla väriä vaatteisiin, joten en halua ostella kauheasti noita neutraaleja värejä.
Oon ollut tosiaan edelleen hirmu väsynyt, mut nyt onneksi on kolmen päivän vapaat :) Pahaaoloa on edelleen ollut ja musta tuntuu, et aamusin mun etominen on välillä jopa pahempaa kuin aluksi :O Ja viime keskiviikkona oksensin yli kahden kuukauden jälkeen tosi rajusti hampaiden pesun yhteydessä :| Tähän saakka olin menestyksekkäästi onnistunut oksennusta pidättelemään, vaikka yökinkin monta kertaa päivässä. Edelleen silti syöminen helpottaa oloa, joten tulen kyllä tän pahanolon kans toimeen.

Oon nyt noin viikon ajan luullut tuntevani liikkeitä masusta ja tänään olen jo ihan 100% varma, et tunsin vauvan liikkeitä. Mullahan on istukka etuseinämässä, joten tunnen liikkeet vaan silloin, kun vauva potkii sivusta. Ihana tunne joka tapauksessa :heart:
Sit tänään mulla oli neuvola ja siellä oli MIES-th :O Ihan mukava ja asiat osaava oli, mut toivottavasti silti jatkossa olis taas se mun oma th. Tuntuu luontevammalta jutella naisihmiselle raskaudesta kuin miehelle.
Neuvolassa RR oli 115/72, pissa puhdas, Hb 127 (alkuarvo oli140 ja olin ihan varma, et olis tippunu reippaammin, kun oon ollut niin väsynyt). Painoa oli nyt tullut lähtöpainosta raskauden puoliväliin 5kg. Onko tuo teidän mielestä paha? Neuvolassa tärkein anti mulle oli tietty sydänäänet :heart: Vauva liikkui ihan koko ajan, joten syke aina vain vilahteli dopplerin ruudussa ja terkka joutuikin koko ajan leikkimään hippaa vauvan kans :D Vähän aikaa vauva kuitenkin malttoi yhdessä kohti pysytellä, joten muutaman sekunnin ajan doppleri mittaili 150-160 sykkeeksi. Ihanan touhukas murunen :heart: Niin joo, ja mekin saatiin neuvolasta sellainen voimavarakysely ja kuulema on nykyisin vakio-käytäntö.

Tällaista siis tänne. Edelleen ihanaa odotusta kaikkine vaivoineenkin:heart: Ja ihanaa, kun enää 6 päivää rakenneultraan:heart:

Hyviä oloja kaikille!

Tiijona & nuppunen 19+2
 
Viimeksi muokattu:
Moro ja anteeks, että tää mun kommentointi on olematonta :ashamed:

Himot: tällä hetkellä menee kyl jonkin verran suklaata, mutta taitaapi olla kyse sokeririippuvuudesta yleisesti, kuin raskaudenaikaisesta riippuvuudesta :)

Pyöräily on alkanu kiristää mahaa ihan urakalla ja saa perille päästyä ihan kunnolla rauhottua.
Liikkeitä on alkanu tuntumaan ihan päivittäin ja epäilys, ett istukka olis edessä on varmaankin aiheeton. Maha on alkanu kasvaa nyt ihan kivasti, ihanaa :)
:heart:-äänet kuuluu ihan kun vaan anturin laittaa mahalle. Nykyään mulla onki kotona mukava 4-vee kätilö/th joka hoitaa tuon kuuntelun :)

Jeps, olihan sitä paljon muutaki. Odottelen jo malttamattomana ens tiistaita ku on r-ultra. Jee :). Karvojen kasvu on ihan hervotonta. Mahassaki kunnon ryijy :x, mutta silti (vaikka toivon hieman poikaa), niin on jotenki ihan tyttöolo. Suapi nähä tiistaina kumpi mahassa asustelee.

Oikein lepposta loppuviikkoa kaikille :)

Marimi ja pikkuinen 19+2 (niin se puoliväli vaan lähenee)
 
tosta karvojenkasvustahan mun piti aikasemmin kommentoida =) mulla siis oli esikoista oottaessa vattassa kunnon valkonen karvapeite ja sääret ajelin 2 kertaa koko raskausaikana ku ei jaloissa enää kasvanukkaa karvat. samoten käsivarsista kaikkos vähätki karvat mitä oli. ja esikoinen on siis poika. nyt ei oo tullu minkäänlaista karvapeitettä vielä eikä toivottavasti tulekaan!!!

maximillianna kiva et joku on ihan samoilla viikoilla =) voidaan sit jännätä et kumpi poksahtaa aiemmin =)

Jokku jo puolessa välissä tai paria päivää vaille ja ite vasta 16+0. Viimekski olin loppukuun odottaja, joten sillai ihan tuttua. Sillon oli LA 23. päivä ja nyt 24.

Influenssarokotetta en ota itelle eikä pojallekaan oteta. Sikapiikin otin kyllä sillon ku työn puolesta se oli suotavaa mut sillon en ollu raskaana. Tässä influenssarokotteessahan ei oo sitä sikaa mukana, se on pelkkä influenssa.

Mä kävin ostamassa isänpäiväkakkutarvikkeet jo tänään, malttamaton kun oon :LOL: Empä ehi enää muuttaan mieltäni et millasta kakkua teen =)

Mulla on edelleen tyttöolo tai enemmän se on tyttötoive. Poikakin on toki tervetullut mut oon aina halunnu sekä pojan että tytön.

fanttomi & 16+0
 
Influenssarokotteet tän linkin mukaan suojaa myös H1N1 aiheuttamalta taudilta.

Mulla on pituutta 163cm ja painoo on vaikka muille jakkaa, mut ekat huomas muutama viikko sit et teillekkö on vauva tulos, mahan muoto on muuttunut.
Mua on alkanut närästää, jopa vesi. :/
Mun pitäs muistaa tilata neuvola aika sinne 22+ viikolle. Viimenen käynti siel ennekun vauva on maailmassa. Mä kulen kaikki muut tarkastukset äitipolilla.
 
Seuraavat rakenneultrat tais listan mukaan olla huomenna, kiva :) Ja tsempit kaikille :)

Mulla nivuskivut on on ärsyttävä oire, mikä vaivaa nyt entistä enemmän : / Tai no itse asiassa ei oo tänään vielä kerinnyt alkaa, mut eilen, auts, vähän väliä se pistävä tunne (vai miten sen nyt kuvais..)

Josefia ja "taisto" :whistle: rv 17+4 :heart:
 
Rokotteet
En ota mitään itselleni

Närästys
On alkanut helpottaa! suorastaan ei ole ollut närästystä nyt vähään aikaan. Eli vois mennä kokeilemaan jumpassa oloakin

maha
Tuntuu ettei olisi kasvanut nyt yhtään :/

Naama
kukkii kukkii kukkii. Sulkaakin maistuu! pitäs hillitä itteeni! yritän siirtyä töissä 3krt vk salaatti linjalle etten paisu liikaa :D yksi työkaveri tosin sanoi että mun pitäs ajatella etten ole kauhiasti paisunu ku ei oo kaikki edes huomannu. Löysillä vaatteillahan tässä mennään, siis yläosilla :D uskaltaudun kireitä käyttää vaa kotona ja ehkä sit loppuraskaudessa töissäki.






Huomenna rakenneultra!! jeeeee! :)

Seuraava neuvola onkin 2vk päästä, 24.11. jolloin saan kelapaperit :)
 
mymosa
Rakenneultra 13.12, klo 10.00, ihanaa.. Miten jaksaa odottaa sinne asti.
Neuvola ensi maanantaina.
Eilen taas kuunneltu puksutusta, kun äänitin sen puhelimeenkin.

Huomenna on gyneaika, kun on viiltänyt tuonne sivulle ja selkä on niin kipee. Tosin gyne on ihan kamala, oisin toivonut saavani ajan tutulle ja mukavalle, mut sainkin ajan sille kovakouraiselle.. kiva :(
 
Tsemppiä vielä huomenna ultraan meneville (menikös joku tänään jo, en muista...) Huomenna kyttäilen täällä sit koko päivän kuulumisia :)

Siis mitä, voiko karvojenkasvu siis viitata siihen kumpi olis tulossa? :) Lisää kokemuksia asiasta?

Mitäs muuta... Täälläkin eilen kuunneltiin vauvan sydänääniä iltasella, hyvin jytäs! :)

Ceali 19+1
 
*riks*raks*POKS* rv19+0

-esikoisessa mulla kasvoi ihan vaaleaa nukkaa koko masu, ja tyttö tuli. Tässäkin raskaudessa masussa on samanlainen "karvoitus", semmonen ihanan pehmeä haituvainen :D

Ja linea negraa mulla ei viime raskaudessa ollut, eikä ole nytkään ilmestynyt...
 
Poks* 19+0

Neovolakuulumiset:

hb 129
verenpaine 114/80
Paino 89kg (+0,8kg/vko) Auts!!!
Fundus 17
Syke 138-140

Aika matala tuo vauvan syke verraten edellisiin raskauksiin.. Pojalla oli aina reilu 140 ja tytöllä aina reilu 150 mut kai toi on ok. Alkaa olla sellainen olo et Martasta tulee Martti.. Mut parin viikon päästä rakenneultrassa se sit nähdään toivottavasti ja seuraava neuvola kolmen viikon päästä taasen :)

Champion ja Martta 19+0
 
  • Tykkää
Reactions: ^minski^

Yhteistyössä