***Huhtikuun Helmet 2012 ' MAALISKUUSSA ' ***

Löllöttelijä itse söin esikoista odottaessa lähes pelkkää roskaruokaa ja vauva oli syntyessään 48cm ja 3080g..Itse lihoin sen reilu 20kg.
Tätä odottaessa ei oo edes mieli tehny kauheesti mitään suolaista ja rasvaista mutta suurinpiirtein samaa kokoa on odotettavissa.
Marimi mulla kanssa tuntuu loppuvan happi kun supistaa,hirvee tuskanhiki alkaa vaan valumaan..Tosin maha ei ole laskeutunut niin sillä varmasti jonkin verran merkitystä.
Onnea taas vauvoista niin prinsessasta kuin prinsseistäkin :heart:
Täällä Poksutaan 35+0 =)
 
Kiitos kaikille vastauksista :)
Pomppuli: Joo on se kumma miten kaikki pitää saada omaksi viaksi jos kaikki ei menekään ns."normaalisti" eli tarkalleen keskikäyrällä jne :D Mulla sokerit oli tosi hyvät eli tyydyn sit syyttämään geenejä (ja hieman omaa herkuttelua) :LOL:

Ehkä siis raaskin huomenna ostaa pari suklaapatukkaa kun niin himottaa :p

Ens viikolla saadaan ainaki yksi vauva lisää, ihanaa :heart: Mitkä tunnelmat Pomppulilla?
 
RV 38. Ja kaamea oksennustauti iski. Koko illan oksentamisen loputtua supisteli ja vielä yölläkin melkein vartin välein, mutta sitten loppui. Nestettä hävi melkein 3 kg vuorokauden aikana. Enpä suosittele kenellekään raskaanaolevalle oksennustautia :p

Jokohan kohta syntyisi, onnea kaikille vauvan jo saaneille <3
 
Löllöttelijä Mä en tiedä miten asian oikea laita on, mutta mulle TH sano, ettei omalla syömisellä voi vaikuttaa lapsen kokoon. Ellei sit oo RD tai muuta "häikkää". Mutta esim. jos söis vaan tosi tosi kevyesti, niin lapsi saa haluamansa ravinnon ja taas jo mättää kaikkee herkkua harva se päivä, niin lapsi ei kuitenkaan siitä ihteensä ota liiakseen. Tiedä sit mikä on oikea laita.

Ite kyl oon tässä hieman ihmeellinen taas. Ku sain tietää, ett painoarvio olis LA:na tai jopa viikon yli 3,6kg, ni musta se on aika pieni paino. Voisin kyl ottaa sen reilu nelikilosen :). Esikoinen oli 3,4kg 38+ viikolla, eli olis voinu olla pari viikkoo myöhemmin lähempänä neljää. Mut toisaalta, eipä tuohon tosiaan näytä voivan ite vaikuttaa ni no panic :).

Tässä pojalla on ihan hirmu voimakas hikka aina. Tuntuu, ett hytkyn ite kokonaan. Ja taas on sama meno, ku esikoisen aikaan, ett mun mielestä maha näyttää ylhäältä päin pieneltä, mutta kyllä se aikamoinen pallo jo on. VY:tä en oo ees uskaltanu mitata..

Nyt pitäis mennä pakkaa ja odottaa, ku kaveri tulee pitkästä aikaa käymään.

Ihanaa ja rentouttavaa viikonloppua kaikille :)

Marimi ja poika 38+5 (nyt pitäis sit vkl olla jalat ristissä)
 
  • Tykkää
Reactions: Löllöttelijä
Taas on muutama vauva syntynyt, Onnea kovasti!! :heart:

Itellä ei ekassa, niinkun ei tässäkään raskaudessa oo ollu häikkää sokereissa vaikka olen runsaasti ylipainoinen. Eka lapsi oli syntyessään 3110g vk 41+0 ja en todellakaan terveysintoillut raskausaikana, paino nousi jotain 12 kg. Ite oon ollu syntyessäni n. 3200g et voi olla et "teen" sit pieniä vauvoja. Tämä vauva kyllä tuntuu jo paljon isommalta ja mieskin sanonut että vatsa on isompi. Tietty käy niin et eka synnytin 3kilosen tytön ja nyt sit 5 kilosen pojan :D joo toivottavasti ei! Lähisuvussa sisarusten vauvat tainneet olla jotain 3,5 kg tienoilla, ettei suvusta taida jättivauvoja löytyä.

Itelle ei kai kummempaa, näitä loppuraskauden kolotuksia sielläsuntäällä :)

Hyvää viikonloppua! :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Löllöttelijä;25935019:
Tuli mieleeni et geeniperimähän vaikuttaa kyllä siihen minkä kokonen vauvasta kasvaa masuaikana jo, mutta kuinka paljon siihen voi ite vaikuttaa?? Vai voiko ollenkaan? Jos vetää porkkanaa koko odotusajan niin syntyykö lapsi sen pienempänä kuin jos syö normisti? Tai jos vetää roskaruokaa niin tuleeko jumbo?

Tämmöisiä mietteitä täällä, uni loppu puoli tuntia sitte ja ihan kaamee nälkä.. Pitänee lähtee tankille ;)
Kys:n lääkäreiden mukaan ei vanhempien koolla ole merkitystä vauvan syntymä koon kanssa. Itse oon 158cm ja mies 164cm, tyttäret olivat sokerilapsia ja olivat kooltaan syntyessään A 2700g 48cm ja B 2885g ja 48cm.
Kaksosia ennen syntynyt tyttäreni on myös sokerilapsi ja oli 2890g ja 46cm, vaikka hänen isänsä on yli 180cm. Kaikki tytöt syntyivät 38+0.

Nyt vaikka syön mitä huvittaa (ja kukapa vastustaisi el maco jr hampparia ja normi mansikkapirtelöä?) ei ole raskausajan diabetesta, paino ei ole noussut kuin nimeksi ja masuasukki on rääpäleen kokoinen. Tai mistäs tiedän jos sieltä kuitenkin tulee jokin heseperse (ja painoarviot ovat heittäneet häränpyllyä). ;)
 
Mulla oli esikoinen, poika 3320g rv 40+6 kun syntyi, minulle painoa kertyi 12kg, itse söin mitä mieleni teki raskausaikana.. Kuopus oli syntyessään, tyttö 3620g rv 41+5, minulle painoa kertyi 10kg, söin mitä mieleni teki raskausaikana.. Nyt tähän mennessä painoa tullut reilu 2kg! :O ja olen syönyt mitä mieleni on tehnyt, painoARVIO oli rv 36+2 3200g.. Aika keskikäyrä lapsia ainakin syntyessään nuo kaksi ekaa lasta :) Missään raskauksissa ei ole sokerit ollu koholla tai muutakaan ongelmaa..

Tänne ei mitään uutta, vapaa viikonloppu tiedossa ja huomenna miehen kanssa syömään pitkän kaavan mukaan kahdestaan, hääpäivänkunniaksi :)

rv 36+6
 
Onnea synnyttäneille! :flower:

Eilen oli käynti äitipolilla "sokeripäivänä". Mullon ollu muutaman viikon aikana 6 tunnin jälkeistä sokeriarvoa vähän koholla ja pitkäsokeri oli 5,9: diabeteshoitaja anto insuliinikynän ja pitäis alkaa pistämään :/ En pistänyt vielä aamulla, vaan kokeilin munakasaamupalaa ja omppumehua: tunnin arvo 5,0. Eli jos oisin pistänyt ton, millanen ois ollu arvo?? Mun ei ole mikään pakko syödä ruisleipää, joka nostaa sokereita tällä hetkellä. Suhtaudun skeptisesti käypähoitosuosituksiin..Plaah..

Niin ja pikkuisen painoarvio oli 2,7 kg (34+4)istukka/napanuoravirtaukset "priima" :eek:li hoonosoomilääkäri :) Lääkäri ei ollut niin huolissaan sokereista kuin dhoitaja?
Pikkuinen oli jalat koukussa eli ei tullut vieläkään varmistusta siitä sukupuolesta :D Silti ostin vaaleanpunaista, kun viimeksi lupailtiin sitä tytöntylleröistä..

Katrin&Hipsu 34+5
 
Ihanan paljon vauvoja! Onnea vielä kaikille tätäkin kautta! :heart:

Vauvan koosta: Mä myös uskon, että perimä vaikuttaa vauvan kokoon enemmän kuin oma ruokavalio. Mä ainakin olen tässä ja esikoisen raskaudessa syönyt ihan mitä on mieli tehnyt ja paljon :popcorn: Esikoinen oli 3455g/50cm, jos ruokavalioni olisi siihen vaikuttanut (roskaruoat ja muut herkut) niin olisi varmaan ollut syntyessään joku 10kg/70cm :LOL:

Esikoisen odotuksesta tuli painoa 11,5kg ja nyt on tullut samanverran. Odottelen suht samankokoista kaveria saapuvaksi, mahakin saman kokoinen kuin ekassa:)

ihme otus: Entä jos oksentaminen viittaisikin synnytyksen alkamiseen, sillonhan maha useasti tyhjenee:)?

Ja kaikki vaan fb-ryhmään juttelemaan, vauvikselle viestiä asiasta niin pääsee sinnekin porukkaan:)!

Iloista viikonloppua kaikille, nauttikaa ja rentoutukaa+ syökää hyvin ;)

Cee ja Lilleri 38+3
 
Katrin Mulla on hyvä vinkkileipään mikä ainaki mulla toimii loistavasti! Osta katrianttelin spurttisämpylää, kuitua siinä on 15,7% ja toisessa 16% noita siis kahta erillaista. ( tai joku ton niminen se oli) Ei vaikuta mulla sokereihin yhtää, vaikka on herkästi nousevaa sortti varsinki aamulla :) 2,60e maksaa pussi kaupassa, mut ainut lipä mitä voi aamulla huoletta syyä, ilman että saa miettiä uskaltaako ruisleipää ottaa ja minkä verran :)
Jozzu Oikein paljon onnea!!!!:flower::kiss:
 
Voi että mei poksahdellaan, Onnea Jozzulle:heart: Kohta ollaan saatu jo maaliskuun puolella vaaveja enemmän kuin maaliskuiset:)

Vauvan koosta: Tässä lainaus yhdestä artikkelista

"Äidin glukoosiaineenvaihdunnan häiriö ei kuitenkaan ole sikiön makrosomian ainoa syy. Myös äidin lipidi- ja proteiinimetabolian muutokset ja istukan toiminta vaikuttavat siihen, ja erityisesti sikiön perimä säädellee monin tavoin sen kasvua (Buchanan ym. 1998, Teramo 1998)."

Tässä linkki Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim - UUSIN NUMERO

Eli saan syödä tänään illalla herkkuja, eiks vaan?:LOL: No juu, eipä tässä nyt enää muutenkaan mitään tilanteelle voi.

Löllöttelijä: Täällä on kyllä tavallaan aika pelottavat tunnelmat. Supistelee niin paljon, että pelkään että ei päästä tuonne käynnistykseen. Itse käynnistys ei jännitä. Sit ollaan jo sairaalassa, jossa hyvin tiedetään mun tilanne, lapset on hoidossa ja voi keskittyä itse asiaan. Nyt jos tulee spontaani lähtö, niin ei tiiä kuinka hajoilen paniikista ja hirvee härdelli muksujen kanssa jne. Tänäään menevät kyllä hoitoon vkl mun vahemmille, joten vkl vähän rennompi.

Meillä tosiaan huomenna vielä yhet häät juhlittavana, saas nähä kuinka mamman käy. En viittis siellä voivotella ja hieroa selkääkään koko aikaa, kuten tänään mennyt suppareiden kanssa. Mut kovasti kyllä sinne haluan ja kun on täällä Tampereella, niin sieltä voi sit suunnata suoraan sairaalaan:)
 
Terveiset äippäpolilta jossa kasvun vuoksi kontrollikäynti. Vauveli on kasvanut hienosti ja painoarvio nyt 3,3-3,4kg:heart: eli hyvinkin voi päästä sinne lähemmäs 4kg vielä jos reippaasti yli menee l.a. Eli se niistä käyristä sun muista ennustamisista taas jälleen kerran.. :kieh:
Kova meininki oli masussa ja telkkarista näkyi kun toinen aukoi suutaan ja imi peukkua:heart:
Lapsvettä normaalisti ja napavirtaus ok joten rauhassa päivä kerrallaan mennään. Teki sisätutkimuksenkin pyynnöstäni tosin "varovaisesti" kun huomenna on se peli areenalla..:D
Kaulaa lähes täydet jäljellä ja sormelle auki sisäsuu. Eli varmasti menee reippaasti yli l.a :stick:
Mikä sinänsä ei ole mitään uutta.
Meidän kuopus lähti minilomalle mummilaan muutamaksi päiväksi ja tuota isointa koululaista tuskin kotona näkee joten erittäin rauhallisia päiviä tiedossa. Levätä siis voisi mutta taidanpa muuttua entistä levottomammaksi ja vain pyöriä ympäri kämppää kun ei ole mitään tekemistä!:|

Mielettömän paljon Onnea kaikille nyyttiensä jo saaneille!!!:flower:

Täällä vielä odotellaan..:snotty:

39+3
 
Tein tänään neuvolan ohjeiden mukaisesti vauvan liikelaskennan. Pari päivää on tuntunut samanlaista lievää kipua alavatsalla kuin ennen menkkoja ja kaksi kertaa on tullut paperiin pari tippaa verta vessareissun yhteydessä. Vauva on liikkunut kuitenkin normaalisti, mutta tänään en ollut tuntevinani mitään, minkä vuoksi soitin sitten neuvolaan.

Molemmissa liikelaskennoissa sain yli 10 liikettä per tunti eikä tehnyt edes tiukkaa. Toisen liikelaskennan lopetin 20 min. etuajassa, kun siinä vaiheessa oli jo 13 selvää liikettä kasassa. :)

Täällä siis kaikki edelleen hyvin! :heart:
 
Onnea kaikille vauvan saaneille! Tännehän oli tullut mukavasti lisää vaaveja ja pinon eka tyttökin :)

Meillä arki rullaa eteenpäin yhtä sekavasti, kuin tähänkin mennessä. Sisu on täysimetyksellä ja on kasvanut kovasti. Nyt 3220g eilisessä punnituksessa, mutta en usko, että se pitäisi aivan täysin paikkansa. Olisi nimittäin kasvanut viikossa 340g. Puntari oli eri, jolla sen paino otettiin, joten pistän sen piikkiin ainakin osittain tuon nousun. Saataisiin siis kuitenkin mennä pihalle. Mun pitäis ostaa tuplavaunut, että pääsis pienten poikien kanssa ulkoilemaan.

Meillä on tämä keskimmäinen (1vee) alannut nyt kävelemään ja sitä on niin ihana seurata :)

Sisu tosiaan voi hyvin. Ainoa mikä on harmittanut, on refluksivaiva. Eli Sisulla nousee mahansisältöä ruokatorveen ja aiheuttaa ärsytystä. Välillä pulauttelee monta kertaa ruoan päälle, mutta eniten se vaivaa öisin jolloin Sisu äheltää ja kippuroi. Vaikka se nukkuu pääty reilusti kohotettuna, niin pari viimeistä yötä on ollut nyt hankalia. Viime yönä valvottiin 2-6 väli ja sitä edellisenä yönä 3-7 väli. Todella reipas pystyasento sylissäkään ei meinaa auttaa. Antaa sitten aikaa myöden periksi ja poika nukahtaa. Kotisairaala lupasi esittää asiaa lääkärille, mikäli ei parane asentohoidolla. Sitten tulis kehiin ehkä Gaviskon- tai Prepulsid-lääkitys. Tietty vaiva paranee, kun mies kasvaa ja kehittyy (se alkaa saada kiinteitä sitten joskus).

Limatulpista olitte keskustelleet. Mulla tuli esikoisesta tasan 2vkoa ennen pojan syntymää kunnon limatulppa ja tunnistin sen kyllä heti siksi. Toisen lapsen kohdalla se alkoi tulla 5 viikkoa ennen laskettua aikaa ja supistelikin jo kovasti. Olin ihan varma, että ei mene yli lasketun ajan, mutta niin vain Tosikko syntyi 40+6. :whistle: Mä olin silloin aivan kypsä, kun kaikki merkit viittasi, ettei tarvitse kärvistellä mukamas kauaa. Silloin 40 viikon lieppeillä jokainen päivä on liikaa :D

Meillä on 7.4 ristiäiset ja nimikin on ollut valmiina jo jonkin aikaa :) Kummit on kysytty ja lupautuivat tehtävään. Miehen sisko + sen mies ja mun yks kaveri.

Sisu taisi tänään hymyillä ensimmäisen kerran ihan "tahallaan" :) Ikää onkin nyt 1kk ja 2 viikkoa.

Nyt kotihommiin! Jaksakaa masujenne kanssa! Mä niiiiiin nautin tän kaiken unettomuuden ja levottomuuden keskellä siitä, että saan nukkua edes ne muutamat huonot tunnit MAHALLANI!! Jei!
 
GCS15 ihana kuulla, että teillä elellään ihan normaalia vauvaperheen arkea ja on varmasti kädet täynnä töitä, kun kaksi pinetä murua tarvitsee äitiä :)
Meillä oli kuopuksella tuota refluksivaivaa niin, että oksensi ihan kaaressa toista metriä. Meillä pienen avun, ennen tosiaan niitä kiinteitä toi se Gaviskon ja nukuttaminen sitterissä (ihan lääkärin ohjeesta). Tsemppiä vaivan kanssa, meillä onneksi ne kiinteät toi tosiaan helpotuksen ja painokin sit taas nousi hyvin, kun tuossa jossain vaiheessa virtaus ulos oli niin runsasta, että paino vähän jätätti. Nykyisinkin vielä välillä huomaa, että hänellä nousee ruokaa/juomaa kurkkuun aika helposti tai esikoisella en ole sellaista huomannut, mutta muuten ei vaivaa mitenkään enää.

Olo edelleen tuskainen näiden suppareiden kanssa, mutta mies lähti nyt viemään muksut hoitoon ja mulla on tossa pari leffaa seurana. Mietin vaan kuinka aikaisin kehtaan mennä sairaalaan, että ollaan varmasti riittävän ajoissa:| Kaksi aikaisempaa olen tosiaan kävellyt pitkin seiniä, ei oo tarvinnut paljon tutkia, että mennäänkö suoraan saliin, niin kipeä olen molemmilla kerroilla ollut ja toisella lisäksi vedet jo menneet. 4cm oon molemmista ollut auki, toisesta ehittiin oleen kuitenkin sairaalassa 6h ja toisesta sit 1,5h, ennen kuin vaavit oli äipän rinnan päällä. Mut nyt haluisin sinne jo ennen kun ollaan jo tossa vaiheessa. Mutta oli mulla näitä kipeitä päiviä ennen aikasempiakin synnytyksiä, et eiköhän tässä veilä päästä etiäpäin:)

Mukavaa vkl kaikille, supistelijat muistakaa hiilaritankkaus, ettei vaan lopu voimat kesken:LOL:
 
GCS15, Mukavia kuulumisia teiltä :) Vähänkö mä odotan sitä, että saisin nukkua mahallaan!

Paljon onnea vauvan saaneille ^___^ Jospa tuota itekin kohta pääsis hommiin.

(.) Plääh. Meinaa vähän kyllästyttää. Keskiviikkona neuvolassa oli taas pissassa leukot kahella plussalla ja eilisessä tarkemmassa testissä kans, mut eipä sille mitään taideta tehdä. Sit kerroin, että iho kutiaa niin testasivat maksa-arvotkin. Niissä yksi arvo ei ollu viitearvoissa, mutta lääkärin mukaan kuitenkin ihan normaali. Seurataan vaan tilannetta, että jos kutina ei helpota niin otetaan laajempi verenkuva ens viikolla.

On ihan sellanen olo, että vauva syntyy varmasti vasta sit joskus huhtikuun puolenvälin jälkeen :p

Adalmis ja kerttujooseppi 38+1
 
Minua on kans supistellut epäsäännöllisesti pitkin päivää, huoh.. Ajelin kuitenkin tuossa 180km edes takas ja vein lapset isäänsä vastaan :whistle: Jänskätti kyllä oikeasti lähteä kun tällaisia päiviä nyt ollut, mut ajattelin (ajattelen edelleen) että en voi neljän seinän sisäänkään jumittua, koska todellakin voi mennä vielä viikkoja jopa reilu kuukausi että pieni päättää syntyä.. Mies on töissä niin ei voinut tulla mukaan, sisko ja kaveri töissä, kysyin heitäkin, mut ei siis päässeet.. Matka meni niin, että meno matkalla 6 supistusta tunnissa, tulomatkalla sit vaan pari tuntiin.. Nyt edellisestä on aikaa varmaan se puol tuntia.. Että tätä tämä nyt sitten näköjään on.. : /

GCS15: Kiva kuulla teidän arjesta ja sisukin jo noin "vanha" ;)
 

Yhteistyössä