*** huhtikuun helmet 2012 '' lokakuussa'' ***

mymosa
Mulla on onneks äidin fiksaamat toppahousut vielä tallessa, kun kaksi ekaakin on olleet masussa talviajan. Jos ei talvitakit mahdu päälle niin sitten mennään syystakilla villapuseron kera.

häkkisänky, kaukalo, sitteri on hommattavia, sekä jotkut halvat rämävaunut parvekevaunuiksi. Vaunut on ostettu 150e käytettynä, palvelleet 2 lapsella ja saavat palvella tämän kolmannenkin. Autoon mahtuu just ja just takapenkille 3 lasta, joten sitäkään ei tarvii mennä vaihtamaan, matkarattaat kulkee jatkuvasti kontissa mukana.
 
Etusivulle saa päivittää meidän np-ultran, eli keskiviikkona (12.10.) mennään jännittämään, mitä siellä ruudulla oikein näkyy! Toivottavasti kaikki olisi hyvin!

Listat vauvantarvikkeista on ollut tosi hyviä! Pitäis varmaan pistää johonkin ylös muistiin, kun luultavasti aletaan hankkia enemmän tarvikkeita vasta lähempänä vuodenvaihdetta.

Kihlat oli näköjään monella muullakin haaveissa, samoin mulla! Mies joskus heikkona hetkenään lupas, että ekasta lapsesta voidaan mennä kihloihin ja tokasta naimisiin... Juuri yks päivä häntä tästä lupauksesta muistuttelin, oli muuten ihan kokonaan unohtanut ja kauhuissaan kyseli, että koska hän sellaista on mennyt sanomaan! :D

Kissoja meillä on 3 kappaletta, ovat ulkona/sisällä omien halujensa mukaan. Yksi hiekkalaatikko pistetään nyt pian, kun ilmat viilenee (=kissat viihtyy enemmän sisällä), putsaamisessa koitan olla tosi varovainen...
Entä onko muilla kissa-ihmisillä jotain suojaa vaunuihin? Mietinnässä olis joku kissaverkko, tms. suojaksi vauvan päiväunien ajaksi.

Synnytyssairaalaan meiltä 52km.
 
Huomenta.

Se olis maanantai, huoh..

Takki olis saatava talveksi, olen nytkin kulkenut, villatakilla/ kolitsitakilla, en taida kovin kauaa noilla pärjätä : / Mut ne äitiystakit on niin kalliita, mul ei oo varaa :(

rv 13+2
 
Josefia käytettynä esim. huutonetistä voisi saada ihan edullisesti äitiystakin. Ei ne mene miksikään kun kuitenkin niden käyttöaika on aika lyhyt.

Synnytyssairaala meiltä ajaa Vammalaan n. 40min ja taysiin ehkä joku 25min. Vammalaan meen ihan ehdottomasti jos vaan luoja suo et sinne pääsen :) Eli toisin sanoen en voi synnyttää viikonloppuna jos meen Vammalaan joten sit Taysiin jos tulee la tai su se synnytys. Vammalaan kyl haluan koska siellä oon noi kaks aiempaa saanu ja rakastan sitä paikkaa! Parasta siellä oli synnyttäneille äideille tarkoitettu "jumppa" eli fyssarin kans käytiin läpi miten saada kroppa toipumaan synnytyksestä. Olin esikoisesta siellä 1,5 viikkooa kun oli niin korkeat bilirubiiniarvot niin tuli sit tutustuttua kaikkeen tarjontaan mitä siltä löytyi :D

(.) Mies oli saanut eilen niin mahtavan työtarjouksen et päätti peruuttaa rauhanturvasitoumuksensa :) Oon tosi onnellinen koska nyt mulla on mies maisemissa kun tämä kolmas syntyy! Ehtiihän sitä rauhaa truvaamaan myöhemminkin mut tää työ tarjous ei ihan joka päivä tule vastaan työpaikan sisällä!

9.45 neuvola ja 10.20 lääkäri ja katsotaan mitä supistelut on saaneet aikaan. Pelottaa ja nytkin supistaa vaikka vaan istun koneella :( Niin et Pomppuli mä oon kohta valmis kaksin keskustluun palstalla tylsistyneenä, muut ei enää jaksa edes käydä täällä sen jälkeen :D

Champion ja Martta 14+5
 
Viimeksi muokattu:
Täällä aivan kauhee yö takana. Heräilin puoleuö aikoihin kauheeseen kiertelyyn vattassa ja sattu sitten todella paljon. Istuskelin vessassa varmaan puoli tuntii kipujen kanssa kunnes alko tapahtuu. Mietin jo pahinta siinä vessassa istuen mutta onneks vaan vatta oli ihan sekasin ja aiheutti noi supistuksen kaltaset kivut niin kuin mulla yleensäkkin mutta aivan kauhee tunne varsinkin näin aikasilla viikoilla. Siinä sitten onneks muksukin päätti äitii rauhotella potkimalla juuri kun olin menossa takasin nukkumaan ja hyvä niin että sai yön nukuttua sitten rauhassa ilman mitään epäilyjä pahimmasta ja nyt on aamustakin liikkeitä tuntunu ja äänet kuulunu eli kyllä sielä kaikki on kunnossa. Toivotaan ettei samanlaisia kohtauksia tule usein kun ei todellakaan ole mitään kivoja.

Huomenna taas neuvola ja todellakin inhoon tota puntarii kun tota ylimmäärästä on päässy pikkasen kertymään kesän aikana vaikka kyllä oon aikasemmin päässy suht hyvin raskaus kiloista eroon. Esikoiselta tuli 17kg ja edellisetä sitten 13kg ja toivon että nyt päästäs vähäsemmällä määrällä kun en todellakaan haluis kattoo 80 lukemaa hirveen pitkiä aikoja vaikka vielä tohon on aikaa ja jos sinne 10kg pääsis niin voisin jäädä jopa alle.

Tiukuliina ja papunen 15+4
 
:hug: kaikille supistuksista ja muista vaivoista kärsiville! Yrittäkää ottaa rennosti ja levätä parhaiden mahdollisuuksien mukaan!

Talvitakki: Mulla viime raskaudesta jäljellä Mamaliciousin musta villakangastakki. Myös yksi Zaran (ei äitiysmallistoa) A-mallinen takki meni kivasti koko viime raskauden, joten enköhän noilla pärjäile. Nyt oon käyttänyt sellasta Zaran (myös tavalliselta osastolta) olevaa takkia, jossa menee leikkaus just sopivasti rintojen alta, maha pääsee vapaasti valloilleen siinä ja mahtuu hyvin olemaan :)

Myös esim. villaiset ponchot on käteviä raskausvaatteita, kannattaa kokeilla :)

Champion: Loistavaa kun mies jää kotiin! Ihanaa :) Tule sit kertomaan miten neuvolassa/lääkärissä meni!

Kiireinen, mutta mukava viikko takanapäin. Josko tällä viikolla olisi vähän vähemmän tapaamisia/muuta puuhailua. No menee ainakin nää viikot nopeesti.. :)

Ceali 14+6
 
Nyt pelottaa! :'(
Eilen illalla päädyimme taas mieheni kanssa hieman peuhaamaan, ja lähes heti aktin jälken mulle tuli todella huono olo. Yökkäilin ja oksensin, yökkäilin ja oksensin ja sitten alkoi todella pistävä kipu vasemmalta alavatsalta. Kipu vaan kesti ja kesti. Jos oli aivan paikallaan niin ei sattunut, mutta heti kun liikahti hiemankin niin kipu oli valtava. Yöllä kipu helpotti, mutta edeleen samaan kohtaan "jomottaa/kiristää" kun sopivasti liikahtaa. Voiko olla että tämä oli nyt tässä? Vai voiko tuo kipu ja nytten tuntuva tila olla vain jotenkin siitä oksentamisesta johtuvaa???
Hirvittää ja pelottaa ajatus että tämä oli nytten tässä. Just me vast viikonloppuna saatiin kerrottua tuleville isovanhemmillekkin raskaudesta.
Keskiviikkona ois neuvolalääkäri, mut pakko soittaa vielä tänään neuvolaan, kunhan niillä on puhelinaika.. :':)'(
 
Ceali: (kopsaan tän vielä kerhopuolelta tänne jos huomaisit :) ) Minkä ikäisenä olet laittanut lapsen tuohon brion ratas osaan? Onko se hyvä kun sehän ei mene suoranaisesti makuu asentoon vaan se "keinahtaa" alas mut se jalkaosa jää niin ku ylös... Mitenhän tuon nyt selittäis? Vai siis meneekö se täysin suoraksi se ratas osa että siinä voi nukkua ihan suorana vai jääkö lapsella ne jalat tököttämään? Onko ns. kuppimainen se makuuasento siinä?
 
Aobhinn mulle yks kaveri varoitteli, että seksi saattaa aiheuttaa alussa kaikenlaista. Vuotoa tms. Mul ei oo kyl aiheuttanut, mutta musta oli hyvä kuulla asiasta ja olla siitä tietoinen. Mut soita ihmeessä neuvolaan, ni osaavat sanoa ja hyvä, että on lääkäri pian tulossa. Varmasti kaikki on ok.

Talvitakeista löysin yhdestä kaupasta tosi kivan 60-lukutyylisen A-linjaisen villakangastakin, mutta se on oranssi. En halua näyttää appelsiinilta, joten etin netistä kuvat takista ja tulostin ne ja Kiinan matkalla käyn siellä räätälillä teetättään samanlaisen, tosin erivärisen! Varaudun maksamaan siitä lystistä 100e, mikä on kohtuullista, kun se malli on semmoinen, että käy raskauden jälkeenki. En kyl tarkene koko talvea pelkässä villakangastakissa, joten pitää toivoa, että kirpparilta ostettu tavallinen untuvatakki mahduttais sisäänsä myös mun mahan. Ehkä turha toivo...

Hienoa Champpis, että mies jää kotimaahan!

Jollakulla oli ruvennut kakottamaan??? Mulle on kans ilmaantunut oire: happovaivat. Siis se ilmenee ruokailun jälkeisenä yskänä. Ja yskä on semmoista syvältä tulevaa, kuivaa ja tekee mieli yskiä keuhkot ulos. Ja samalla tuntuu, että millä tahansa yskäsyllä saattaa tulla pukli mukana. Lisäks röyhtäyttää kauheesti. Eilen illalla oli sitten pakko puklata. Ja kun ne poreilevat hapot pääsi sen puklun myötä pois, ni heti olo helpotti. Toivottavasti puklailusta ei tule tapa. Aamulla söin vain jugurtin ja sekin yskitti kauheasti. Laantui kyllä. Olen Rennietä kokeillut syödä, muttei siitä taida olla apua. Täytyy ens viikolla neuvolassa kysyä, jos tää jatkuu. Ei ole kuitenkaan yhtään paha olo.

Samirja 14+5
 
Mää tilasin itelle jo heinäkuussa talvitakin kaks numeroa pienemmän kun aikasempi. :whistle: Eipä toi taida mahtua koko talvea päälle. Onneksi toi vanha takki on tuossa vielä että sitä pidän sit kevään puolella.

Eilen illalla aloin kuunteleen ääniä ja nepäs kuulukin tosi hienosti. Niitä ei kyllä voinut sekottaa omiin ääniin sitten mitenkään. Nyt mennään niillä viikoilla kun Helmi on menehtynyt niin rauhoittaa kovasti toi laite mieltä.

Plääh mulla on huomenna hammaslääkäri.


Onko muilla mitä ruokahimoja? Mää voisin syödä kerralla savuporotuorejuusto paketin kera voileipäkeksien. :p Toinen mitä himottaa on maustekurkut. :S Sellaset pienoiset ja oikeen napakat on niitä parhaita, tuoresalaattiakin tekee mieli jatkuvasti.


Kette ja T-T rv14 tasan
 
Viimeksi muokattu:
Mä toivon todella ettei ois mitää ihmeempää. Neuvolan täti kuulosti kyl aika huolestuneelta. Noh, 13.30 meen sinne ni yritetään kuunnella sydänäänet... Tosin seki pelottaa, ku multa ei ole niitä koskaan aiemmin kuunneltu, ja kun tuota massaa on ihan omasta takaa jonkin verran, niin kuuluiskohan ne vaikka kaikki oiskin hyvin....
 
Mulla ei saatu kuulumaan viikko sitten ääniä neuvolan laitteella, mut ultrassa oli kaikki hyvin. Mullakin on tuota massaa tuossa mahassa vaikka muille jakaa.

Toivotaan et kaikki olis kuitenkin kunnossa ja äänet kuuluisi hyvin.
 
Aobhinn: Toivotaan, että on ihan harmitonta, tsemppiä neuvolaan toivotaan että sydänäänet kuuluu niin saisit huolen pois.. :hug:

Sisko soitti ja saan sen imetystyynyn lainaan :) Ja saadaan myös pinnasänky patjoineen lainaan, joten noissakin säästetään pitkä penni taas :) Imetystyynyn saan 3 viikon päästä, asuvat kauempana, saan sen sit, jos nukkuessa auttaa niin hyvä, varsinkin sit kun maha alkaa olla todella iso :) Heillä olis myös kasa vauvan vaatteita, neutraaleja, että käy sit kummalle vaan :) Sekä paljon paljon pojan vaatteita, mutta ne katsotaan sit kun tietää kumpi sieltä tulee :)
 
mulla oli viime raskaudessa takkina ihan perus toppatakki. tilasin ellokselta -50% alelappusella ni sille jäi hintaa 19,95e. Siinä oli vyötäröllä kiristysnaru ni siitä sai ympärystä lisää mahaa varten. Kokolapussa luki koko 50 mut oli samaa kokoo ku Lindexin 42 =) Sillä ajattelin mennä tänki talven. Esikoinenhan on syntyny jouluna et takki oli kyl todellaki tarpeen ku eihän se tyhjä mahalerpakka mahtunu sit entisiin takkeihin heti synnytyksen jälkeen.

Olo on järkyttävä!Yrjö lentää joka käänteessä ja väsymys on sanoin kuvaamatonta. Peukut pystyssä et olo helpottaa ku 12 viikkoo tulee täyteen...en kyllä usko =(

fanttomi & 11+
 
Aobhinn kuulostaa sillai tutulta tuo kipu et mulla on kaikissa raskauksissa ollut sellasia "repäsy" kipuja ja ne on just tollasia et saattaa kestää pitkäänkin kun kunnolla liikahtaa sillai et joku kohdun kiinnike venähtää. Tosi inhottavaa ja niitä tulla ainakin öisin kun kääntää kylkeä liian vauhdikkaasti.

(.) vauva voi hyvin, kohtu on kasvanut ja ei ole tullut damagee. Sain tulehdukseen jälleen kerran lääkekuurin ja viikon sairaslomaa. Ei tartte olla paikallaan eli saan kävellä lenkkejä. Supparit tuntuneet selässä ja on kuulemma hyvä kun ei ole menkkakipua samalla. Mulla on lantiopohjan lihaksiston jumitusta hoidettu fysioterapiassa asti joskus ja lihakset on taas ihan jumissa joten se todennäköisesti aheuttaa supistuksia. Nyt pitää sit varata viimeinkin se fyssari et pystyn elään loppuraskauden edes jollain tapaa kivuttomasti et saadaan noi jumit auki.

Champpis ja Martta 14+5
 
Olenko ainut joka ei aio selvittää lapsen sukupuolta etukäteen??? Mä olen sen verran vanhanaikainen että en halua tietää etukäteen. En ole aikasemmistakaan. Se on just osa sitä syntymän jännitystä että kuka sieltä oikeen tulee!! Vaikka mulla onkin jo tyttö ja poika niin silti.

Kissoja ei ole enää mutta ennen oli ja siivosin laatikon hanskat kädessä ja kissaa kyllä suukottelin ja hellin niin kuin aina. Moni kissanomistajahan on sairastanut toksoplasmoosin jo tietämättään muutenkin.
patit kainaloissa mulla suurenee ja ehkä vähän kipeytyykin imusuonet aina kaunaloissa niin kuin rintarauhasetkin raskausaikana ja imettäessä. Ei siis mitään varsinaisa punaisia patteja mutta tuntee kun tunnustelee. Kuuluu asiaan.
Pahoinvointi ehkä hieman lieventynyt, olis jo aikakin!! Mutta edelleen tulee jos ei syö tarpeeksi usein.
Työnantajalle kertominen sain vihdoin kerrottua reilu viikko sitten! Jotenhin helpotti kun ei tarvitse enää salailla vaan saa antaa vatsan pullistella rauhassa:LOL: koeaika loppuu joulukuussa. Toivottavasti jatkavat työsopimusta.
Rakenneultra 9.11. eli ei kauaa siihenkään enää..
Toinen neuvolakäynti ensi viikolla. Eli raskausviikkoon 20 mennessä olen käynyt 2 krt.
Lääkärinneuvola on vasta myöhemmin ja kaksi krt. raskauden aikana. Eka ultra ja veriseula korvaavat ekan lääkärikäynnin.
3cm ja kiinni on normaalia alkuraskaudessa ja keskiraskaudessa lääkärintutkimuksessa. Loppuraskaudessa paikat saattavat aueta tyyliin 1cm ja kaulu lyhentyä esim. 1 1/2 cm. Tosin toissynnytäjällä avautumisvaihe saattaa alkaa vaikka kohdunkalulaa olisikin vielä jäljellä. Nim. kokemusta on, aikaisemmassa raskaudessa lääkärin tarkastus viikolla 41+4: kohdunkaula 3cm ja täysin kiinni ja silti vauveli syntyi seuraavana aamuna :whistle:
Sitten kun alkaa tapahtua niin tapahtuu nopeastikin..
seksistä mulla ei ole koskaan tullut mitään tuntemuksia, ainoastaan orgasmista supistelee hetken ja menee ohi. Yhdyntää on myös yritetty käynnistyskeinona lasketuajan jälkeen-tuloksetta:LOL:
Meidän lapset 6v. ja 3v. odottavat malttamattomana ja silittelevät masua ja antavat sille suukkoja:heart: Oli pakko jo kertoa kun 6v. kysyi miksi olen niin lihava mahasta:LOL:
Yritän kuumeisesti miettiä jotain korisänky systeemiä tohon meidän sängyn viereen kun pinnasänky ei mahdu siihen. Asutaan nyt eri kämpässä kuin mihin aikaisemmat syntyi. Lapset on ollu vaan niin isoja vauvoja etteivät kauaa mahdu moisiin koreihin/äippäpakkauslaatikoihin...



Jousikas&15+6
 
No nyt on töissä kerrottu ja ihan super hyvän vastaanoton sain, ihan turhaan jännäsin. On esimiehellä vielä itelläkin niin pieniä lapsia, että on muistissa nämä jutut. Miesvaltaisella alalla kun vaan olen, niin täällä kovin vähän näitä äitiyslomia on ja esimieskin siis mies. Nyt on helpottava olo, kun ei tarvi laihistella ja kulkea pitkin seiniä:D

Champpis
hienoa, että ei ollut vielä tehnyt supparit tuhojaan. Ja että syykin löyty. Itsellä ei ole tänään supistellut, mutta pitänee hakeutua kans lääkäriin jos taas jatkuu, kun mulla läsnä nuo menkkakivut ja tosiaan viimeksikin saivat jo paikat aukeen ja pehmeneen ja kaula alkoi lyhetä.

Jousikkaalla ihana massu:heart:

Aobhinn: kävitkö jo neuvolassa? Tosiaan varmasti ihan repäisykipuja, mutta hyvähän on oman mielenrauhan vuoksi käydä neuvolassa, toivottavsti sait kuulla äänet. Mulla ei kuulunut vielä 12 viikolla, vaikka ei nyt ees kovin paljon ole ylimääräistä, on vaan niin taakse kallistunut kohtu.

Takki ongelma täälläkin ja ai että tekee mieli chilipähkinöitä, yksi pussi ei tee vielä mitän ja sit närästää!

Pomppuli ja muru 13+3
 
Noniin! Nyt on neuvolassa käyty ja mieli on taas hyvä. :)
Alkuun koitettiin saada sydänääniä kuulumaan, mutta tuloksetta ja minä itkeä vollotin siellä minkä kerkesin. :D Th sanoi ettei kannata huolestua vielä kun ei se heidän kone normaalisti saakkaan niitä ääniä kuulumaan ennen rv 12... mulla siis nyt kuulemma rv 11+5 (joka ei taaskaan sovi mihinkään mun matikalla laskemiin,mutta ihan sama. :p ) ja että riippuu paljon istukan paikasta jne jne...
Mitattiin sitten verenpaineet yms ja th kysyi että haluanko että koitetaan vielä kerran kuunnella niitä sydänääniä ja tahdoinhan minä. Ja sitten pienen etsimisen jälkeen ne kuulemma kuuluivat ihan hetkeksi :heart: (mä en kyllä ehtinyt tajuamaan,mutta uskoin kun niin sanottiin) ja mä aloin taas itkemään ihan valtoimenaan, onnesta. Ja hetken kun niitä etsittiin uudestaan, niin sieltä ne taas kuuluivat niin että mäkin ehtisin ainakin minuutin niitä kuuntelemaan. :)
Th veikkasi että ne mun kivut on tosiaan jotain kohdun kiinnitysten repäisykipuja ja käski vaan mennä lämpimään suihkuun tai laittaa esim lämmitettävä kaurapussi siihen kohtaan.
:heart:
 

Yhteistyössä